🔊🔊🔊
امروز
دوشنبه (۲۰ خرداد ۹۸)
صدوسیوسومین حلقهی ادبی #فرات
با حضور
#سید_مهدی_حسینی_رکنآبادی.
🔷ساعت ۱۸ تا ۲۰.
💠تهران خ وحدت اسللامی
کوچه خندان حسینیهی سادات.
〰اطّلاعرسانی کنید〰
💙تعجیل فرج، صلوات
جلسه هفتگی مشکات
نقد تخصصی شعر ولایی
ویژه برادران
سه شنبه 21 خرداد98
ساعت 18 تا 20
مکان:
قم. میدان پلیس دل آذر 9
پلاک 25
در سمت چپ
سلام علیکم
به اطلاع عزیران ذاکر و شاعر می رسد:
جلسه مشکات
( نقد تخصصی مداحی)
طبق برنامه هفتگی برگزار می شود.
زمان:
جمعه 24خرداد 98
ساعت 10ونیم صبح
مکان:
قم. میدان پلیس
دل آذر 9
پلاک 25
در سمت چپ
#معرفی_جلسات_اینجانب
(جلسات_نقد_شعرولایی)
حلقه ادبی طوبی
نقد شعر ولایی
ویژه بانوان
جلسه چهلم
دوشنبه ۳ تیر ماه
از ساعت ۱۵:۳۰
خیابان سمیه تقاطع خیابان نجات اللهی پلاک ۲۴۱ ساختمان مجامع
#مجمع_شاعران_اهل_بیت_علیهم_السلام
#حلقه_طوبی
@majmasheran
#معرفی_جلسات_اینجانب
(جلسات_نقد_شعرولایی)
یک صدو سی و چهارمین محفل ادبی فرات
فردا دوشنبه سوم تیرماه ۹۸
ساعت ۱۸ الی ۲۰
تهران
خیابان وحدت اسلامی
کوچه خندان حسینیه سادات.
#معرفی_جلسات_اینجانب
جلسه هفتگی مشکات
نقد تخصصی شعر ولایی
ویژه برادران
سه شنبه 4تیرماه98
ساعت 18:30 همراه با اقامه نماز مغرب و عشا
مکان:
قم. میدان پلیس دل آذر 9
پلاک 25
در سمت چپ
به نام خدا
#مطروحه_سرایی
از سنت های ارزشمند میان شاعران پیشین در انجمن های ادبی،
انتخاب اشعار خاص و ارائه مطروحه بر اساس آن بوده است؛
با اهداف زیر:
1. طبع آزمایی شاعران
2. ایجاد حس رقابت
3. مقایسه قوت طبع ها
4. تفنن و تمرین های زبانی
5. آشنایی غیرمستقیم با شگردها و سبک های مختلف
6. تحریک شاعران به مطالعه آثار شاخص شاعران پیشین.
و....
به نام خدا
#مطروحه_سرایی
از سنت های ارزشمند میان شاعران پیشین در انجمن های ادبی،
انتخاب اشعار خاص و ارائه مطروحه بر اساس آن بوده است؛
با اهداف زیر:
1. طبع آزمایی شاعران
2. ایجاد حس رقابت
3. مقایسه قوت طبع ها
4. تفنن و تمرین های زبانی
5. آشنایی غیرمستقیم با شگردها و سبک های مختلف
6. تحریک شاعران به مطالعه آثار شاخص شاعران پیشین.
و....
یکی از نمونه مطروحه های شاعران، سرودن شعر با ردیف "هنوز" است.
نمونه های معروف اشعار موفق با این ردیف خاص زیاد است؛ تا جایی که حافظه ام یاری میکند این نمونه ها قابل ذکر است:
ابتدا این بیت از غزل حافظ که فوق العاده زیباست:
نام من رفته ست روزی بر لب جانان به سهو
اهل دل را بوی جان می آید از نامم هنوز
با مطلع:
برنیامد از تمنای لبت کامم هنوز
بر امید جام لعلت دردی آشامم هنوز
به نظر شما فعل مصراع اول نباید چنین باشد؟
"برنیامده است از تمنای ..."
احتمالا ویژگی زبانی آن دوره است؛ چون عبید زاکانی هم همین نوع کاربرد را داشته است:
با ما نکرد(ه است) آن بت سرکش وفا هنوز
آخر نشد(ه است) میانه ما ماجرا هنوز.
و
اوحدی مرغه ای نیز:
کام دلم نشد(ه) ز دهانت روا هنوز
وان درد را که بود نکرد(ه ا) م دوا هنوز
نمونه ابیات دیگر:
جان به لب آمد و لب بر لب جانان نرسید
دل به جان آمد و او بر سر ناز است هنوز
عماد خراسانی
و
رفتی از چشمم و دل، محو تماشاست هنوز
عکس روی تو در این آینه پیداست هنوز
ابوالحسن ورزی
و
غزلهای خوب و دلچسب دیگر با همین ردیف خاص که میتوانید آن را در جنگ ها و مجموعه ها _مثلا سفینه غزل_رصد کنید؛ از جامی و امیر خسرو دهلوی و صائب و سلمان ساوجی و عاشق اصفهانی و هلالی جغتایی تا شاعران معاصر مثل رهی معیری و امیری فیروز کوهی.
پایان بندی شعر با ردیف قیدی "هنوز" با رعایت "اسلوب زبان" و "شیوه بلاغی" کار ساده ای نیست.
کافی است شاعر، کمی از "نحو زبان مردم" خارج شود تا شعر او دچار تکلف و تصنع گردد یا حتی دچار خطای دستوری شود:
جان برخی تو کرده و شرمنده ایم ازآنک
نزلی محقرست و بود بی بها هنوز
ظاهرا مصراع دوم باید اینگونه آغاز شود:
(هنوز هم) نزلی محقرست و...
زاهد کجا رسد به مشام تو بوی عشق؟
تا آید از نماز تو بوی ریا هنوز(حشو)
ظاهرا شکل درست آن چنین است:
می آید از نماز تو بوی ریا هنوز.
پیشنهاد می کنم دوستان شاعر حتما در کاربرد این نوع ردیف طبع آزمایی کنند تا میزان قوت طبع و توان فنی خود را بسنجند و نیز به میزان حساسیت معنایی این ردیف و دشواری کاربرد آن بیشتر از همیشه پی ببرند