دربارۀ «زیارت ناحیۀ مقدسه»
در کتاب المزار الکبیر نوشتۀ محمدبنجعفر مشهدی، نامدار به ابنمشهدی(م610)، ص494، زیارتنامهای برای امام حسین(ع) در روز عاشورا آمده است که اینگونه آغاز میشود: «و مما خرج من الناحية عليهالسلام إلى أحد الأبواب، قال: تقف عليه صلى الله عليه و تقول: السلام على آدم صفوة الله ...».
این زیارتنامه که به زیارت ناحیۀ مقدسه، یعنی صادرشده از سوی امام مهدی(عج)، نامبُردار است از نظر سندی مشکلاتی دارد که نمیگذارد ما آن را با اطمینان به امام مهدی(ع) نسبت دهیم؛ چرا که اين زيارت، سند متّصل به آن حضرت ندارد و روايتِ آن، اصطلاحاً «مُرسَل» است. گرچه ابنمشهدی مدعی است تمام آنچه او نقل کرده است همگی مستند و از راویان ثقه است (المزار الکبیر، ص27)؛ اما با عنايت به اين كه وى از متأخّرانْ محسوب میشود، بیتردید توثيق او بر پايۀ نظر شخصیاش بوده و برای پژوهشگران دیگر از اعتبار لازم، برخوردار نيست. بنابراین نمیتوان این زيارتنامه را با اطمينان، به امام مهدی(عج) نسبت داد.
در کتاب دانشنامۀ امام حسین علیهالسلام(12/273) به درستی آمده است:
«به كسانى كه زيارت ناحيه مقدّسه را بازگو مینمايند، توصيه میشود كه آن را مستقيماً به امام زمان عليهالسلام نسبت ندهند؛ بلكه آن را به نقل از كتاب المزار الكبير، از ناحيه مقدّسه، گزارش نمايند.»
#زیارت #ناحیه_مقدسه #اعتبار_سنجی_روایت
زیارت عاشورا کامل.pdf
265.4K
متن تصحیحشدۀ زیارت عاشورا بر اساس نسخ خطی کامل الزیارات و مصباح المتهجد و ...، به کوشش استاد احمد عابدی.
#زیارت_عاشورا
نکتهای دربارۀ ادعیه و زیارات
دکتر حسن انصاری به درستی نوشته است:
«بسياری از زيارتنامههایی که برای ائمه شيعه در آثار ابنطاووس و کفعمی و حتی شيخ طوسي در مصباح المتهجد نقل شده انشای ائمه نيست و متن آنها حتی منسوب به آنان نیز نقل نشده [است]. در واقع در مورد تعداد زيادی از آنها نه تنها سندی در اين کتابها نقل نشده؛ بلکه اساساً به ائمه منسوب نيستند. برخی متنها از نواب چهارگانه نقل شدهاند و برخی هم انشای علمای شيعهاند. میدانيم که بخشی از اين زيارتنامهها را خود ابنطاووس انشاء کرده [است] و او هم مدعیِ مأثوربودنِ عينِ متنِ زيارتنامهها نيست. البته روش عمومی اين بوده که اين زيارتنامهها را بر اساس احاديث و تکههای مختلفی که در روايات در شأن اهلبيت(ع) موجود است تحرير و تدوين کنند؛ اما به هر حال در نهايت، نظم و انشای عبارات، کارِ ابنطاووس و برخی ديگر از علاقمندان به ميراث دعایی بوده است [نه آنکه روایتی باشد صادرشده از دو لب مبارک یکی از حضرات معصومین علیهمالسلام].»
دو نمونه
1️⃣ شیخ صدوق پس از اذعان به اینکه در روایات، زیارتنامهای از معصوم(ع) برای زیارت حضرت فاطمه(س) نیافته است، خود زیارتنامهای را تنظیم کرده آن را به دیگران نیز پیشنهاد میدهد (بنگرید به کتاب من لایحضره الفقیه، 2/574).
2️⃣ نمونۀ دیگر، زیارتنامۀ امام حسین(ع) است که سید مرتضی، آن را انشاء کرده (گفته) است. متن این زیارتنامه را سیدبنطاووس در کتاب مصباح الزائر خود آورده است (ص 221 تا 244). در فرستۀ پیشرو بخشهایی از آن را میآورم. تا هم آنچه را که آقای انصاری به درستی گفته است (ين زيارتنامهها را بر اساس احاديث و تکههای مختلفی که در روايات در شأن اهلبيت(ع) موجود است تحرير و تدوين میشده است) دیده شود و هم به مناسبت امروز که روز عاشورای حسینی است عرض ارادتی به پیشگاه شهدای کربلا شده باشد.
#زیارت #ادعیه #اعتبار_سنجی_روایت
أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلامُ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الإِْمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ اَلسَّلامُ
از راه دور به زیارت حضرت برویم
http://app.imamhussain.org/tour/
💠 #زندگی_قرآنی
🌺"بسم الله الرحمن الرحیم 🌺
🌱وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ
🌱و از مردم كسى است كه براى كسب خشنودی خدا، جان خود را می فروشد و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.
📖سوره بقره آیه 207
💠وقایع روز یازدهم محرم سال۶۱ ق💠
✍ «ابن سعد» تا حدود ظهر روز يازدهم به دفن اجساد پليد كوفيان مشغول بود. پس از اتمام كار در حالى كه پيكر پاك فرزند رسول خدا (ص) و ياران پاكبازش در زير آفتاب رها شده بود، دستور داد سرهاى ديگر شهداى كربلا را از بدن ها جدا كنند و به قصد تقرّب به ابن زياد و گرفتن جايزه با خود به كوفه ببرند.
اين سرهاى پاك كه مجموع آنها با سر امام عليه السلام به ۷۲ سر نورانى مى رسيد بين قبائل تقسيم شد و به سوی کوفه حرکت داده شد.
✅ از دشوارترين لحظات تاريخ كربلا، كه در عظمت و سنگينى با همه آسمانها و زمين برابرى مى كند، لحظه وداع جانسوز قافله اسيران با بدن هاى پاره پاره شهيدان است.
دشمنان، اسيران دلسوخته را بر شتران بدون جهاز سوار کردند و از كنار آن پيكرهاى پاك شهيدان عبور دادند، همان پيكرهاى غرقه به خونى كه يكجا همه عزّت و مظلوميت را در خود جمع و خلاصه كرده بودند.
✅ حضرت زینب(س) با ديدن پيكر به خون آغشته برادر، رو به آسمان كرد و گفت: «أَللَّهُمَّ تَقَبَّلْ هذا الْقُرْبانَ؛ خدايا اين قربانى را قبول فرما!» اين جمله چون پتكى بر سر دشمن فرود آمد و كوس رسوايى آنها را به صدا درآورد.
✅ سپس خود را به امام سجاد (ع) رساند و او را تسلى بخشيد و آينده كربلا و عاشورا را آنگونه كه ما امروز بعد از حدود ۱۴ قرن می بينيم دقيقاً ترسيم كرد، آرى قلب نازنين زينب(س) می دانست كه اين آغاز كار است هر چند تاريك دلان بنی اميّه و منافقان آن را پايان كار مى پنداشتند.
-----------------------------
پی نوشت:
۱. عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها و پیامدها، ص۵۴۴- ۵۴۶
۲. مقتل الحسین مقرم، ص ۳۰۷
💠 حدیث روز 💠
🏴 ماه محرم در بیان امام رضا علیهالسلام
🔻امام رضا علیهالسلام:
إنَّ المُحَرَّمَ شَهرٌ كانَ أهْلُ الجاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ القِتالَ، فَاسْتُحِلَّت فِيهِ دِماؤُنا، وَ هُتِكَتْ فِيهِ حُرْمَتُنا، وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرارِينا وَ نِساؤُنا
🔴 محرّم ماهی است كه [حتّی] مردم زمان جاهليّت جنگ را در آن حرام میدانستند، [امّا] در آن ماه خون ما را حلال شمردند، حرمت ما را پايمال و فرزندان و زنان ما را اسير كردند.
📚 بحارالأنوار، جلد ۴۴، صفحه ۲۸۳
💠 #نگرانی_های_پیامبر(ص)
۲- کتاب و عترت
✍ درخصوص نگرانی های پیامبر (ص) احادیث زیادی از زبان خود ایشان داریم. معمولا انسان از چیزهایی که بیشتر نگران است سفارش بیشتری میکند. شاید بتوان گفت که پیامبر(ص) کلامی را بیشتر از این سفارش نکرده (حدود صد بار) که:
🌷 «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»(1).
🌹به درستی که من دو چیز سنگین و گرانبها در میان شما میگذارم کتاب خدا و اهل بیتم؛ هرکس به این دو تمسک کند گمراه نمیشود. و این دو از هم جدا نمیشود تا در بهشت نزد حوض کوثر بر من وارد شوند.
✅ حتی حضرت درلحظات آخر عمر شریفش فرمود: قلم و کاغذ بیاورید تا چیزی را یادداشت کنم که هرگز گمراه نشوید.
🌷«أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَاباً لَا تَضِلُّوا بَعْدِی»(2) ولی عده ای گفتند: تب حضرت زیاد شده و بالا رفته و نعوذبالله، استغفرالله، پناه بر خدا دارد هزیان میگوید. پیامبری که خداوند در قرآن میفرماید:
☀️ «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى» نجم/4-3. از جانب خود حرفی نمیزند مگر بر او وحی شود و در جای دیگر میفرماید:
☀️ «وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» حشر/7.
هرچه پیامبر گفت عمل کنید و آنچه نهی کرد ترک کنید. حرف او حرف خدا و بیعت با او بیعت با خداست و باز میفرماید:
☀️«مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» نساء/80 هرکس اطاعت از پیامبر کند اطاعت از خداوند کرده. اما متاسفانه جامعه بعد از پیامبر(ص) چیزی را که حضرت بیشترین سفارش را در مورد آن کرد و از آن میترسید گرفتارش شد.
(1) وسائل الشیعة، ج27، ص33.
(2) بحارالأنوار، ج22، ص497
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
🔰اجازه دادن خدا برای کشته شدن #امام_حسین_علیه_السلام و یارانش
▫️در شماری از روایات، به نقل از امام حسین علیه السلام آمده که ایشان، صبح عاشورا، ضمن دعوت کردن یاران خود به شکیبایی و مقاومت، فرمود :
🔅إنَّ اللّهَ عز و جل قَد أذِنَ فی قَتلِکمُ الیومَ وقَتلی .
خداوند عز و جل امروز به کشتن شدن شما و من ، اجازه داد .
🔸با ملاحظه این گونه روایات، این پرسش پیش می آید که : مقصود از اذن الهی در کشته شدن امام علیه السلام و یارانش چیست ؟
اذن الهی ، بر دو گونه است :
۱ . اذن تشریعی
بدین معنا که در نظام قانون گذاری (تشریعی)، در مواردی، خداوند متعال اجازه می دهد که انسان، کاری را انجام دهد و در مواردی نیز اجازه نمی دهد .
بی تردید، کشته شدن امام علیه السلام و یارانش ، سرآمد محرّمات تشریعی الهی است . بنا بر این ، مقصود از «اذن» در روایاتی که ملاحظه شد، قطعا اذن تشریعی نیست .
۲ . اذن تکوینی
تحقّق هر پدیده در جهان ، منوط به اجازه تکوینی آفریدگار جهان است.
در نظام آفرینش، هر پدیده، علّت خاصّی دارد که تنها از مجرای آن، قابل تحقّق است؛ امّا تأثیر اسباب در مُسبّبات، منوط به اذن الهی است؛ یعنی تا خدا نخواهد، آتش نمی سوزانَد چنان که آتش نمرود ، ابراهیم علیه السلام را نسوزانْد .
🔹بر این اساس، مقتضای آزادی انسان، امکان اجتماع اذن تکوینی الهی و نهی تشریعی اوست؛ زیرا در غیر این صورت، مخالفت با نهی تشریعی، امکان پذیر نخواهد بود، و این به معنای آزادی نداشتن انسان در انتخاب یکی از دو راه سعادت و شقاوت است.
بنا بر این ، سخن #امام_حسین_علیه_السلام در مورد اذن خداوند متعال در کشته شدن او و یارانش ، اشاره به این آیه شریف است که:
⚜️ «ومَآ أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ إِلَا بِإِذْنِ اللَّهِ ؛هیچ ناگواری ای به شما نمی رسد ، مگر به فرمان خداست » ـ ،
مقصود از آن نیز اذن تکوینی الهی در حادثه خونین کربلاست .
بدین سان ، امام علیه السلام با این سخن ، می خواهد به یاران خود بگوید که تقدیر حکیمانه خداوند ، این است که ما همگی، امروز، در راه انجام وظیفه ، شهید شویم . از این رو ، باید در برابر این مصیبت، شکیبایی پیشه سازیم و تسلیم تقدیر الهی و راضی به قضای او باشیم .
📚دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث جلد 6، ص 138
برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا (ع)
۱۰- وفاي به عهد
✍ وفاي به عهد از برترين خصلتها و نشانهي جوانمردي، خداباوري، شرافت نفس و صدق و راستي است. به فرمودهي امام علي عليهالسلام: " اشرف الخلايق الوفاء." (1)عاليترين خوى ها، وفادارى [به عهد و پيمان ها ]است.
و در بياني ديگر فرمودند:" أصلُ الدِّينِ أداءُ الأمانةِ و الوَفاءُ بالعُهودِ." (2) بنياد دينداري، به جا آوردن امانت و پايبندي به عهد و پيمان است.
✅ عاشورا صحنهي وفا از يك سو و بيوفايي از سوي ديگر بود. شب عاشورا، امام ياران خويش را صادقترين و باوفاترين ياران معرفي كرد: " لَا أَعْلَمُ أَصْحَاباً أَوْفَى وَ لَا خَيْراً مِنْ أَصْحَابِي... ." (3) من یارانی بهتر و باوفاتر از اصحاب خودم و خاندانی نیکوکارتر و نزدیکتر از خاندان خودم سراغ ندارم.
✅ ياران در چند نوبت وقتي امام بيعت خويش را برداشت و از آنان خواست كه بروند، يكصدا اعلام وفاداري كردند و امام خويش را تنها نگذاشتند و به اصول زيباي عهدشان پايبند بودند.
" وَاللهِ لا نفارِقُک... نَحْنُ قُتِلْنا بَيْنَ يَدَيْكَ نَكُونُ قَدْ وَفَيْنا لِرَبِّنا وَقَضَيْنا ما عَلَيْنا.." (4) به خدا سوگند از تو جدا نميشويم... و چون كشته شويم [به عهد خود] وفا كردهايم و تكليف خويش را ادا نمودهايم و آنچه بر ذمّه ما واجب است به جاي آورده ایم.
✅ بر خلاف جمعي از كوفيان كه بيوفايي كردند و پس از نامه نوشتن و دعوت كردن، به جنگ آن حضرت آمدند، به طوري كه امام حسين عليهالسلام همواره در خطبههاي خويش از آنان با «غدر» «خذلان» «نقض عهد» «خلع بيعت» و... اشاره كرده و بر نقض عهد و پيمان نكوهش ميكردند.
(1)غرر الحکم، ج ۱، ص ۸۸
(2) همان
(3) الارشاد، ج۲، ص۹۱
(4) لهوف، ص۱۵۳
9.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥شعرخوانی فوق العاده زیبای صابر خراسانی در مدح سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یادی از شهید قاسم سلیمانی
#ما_ملت_امام_حسینیم
#محرم #عاشورا