eitaa logo
سید رضی مرتضوی
323 دنبال‌کننده
264 عکس
172 ویدیو
483 فایل
کانال نشر آثار رسانه ای از 🔶حجت الاسلام دکتر سید رضی مرتضوی ان آثارنا تدل علینا ⚜️ فانظروا بعدنا الی الآثار
مشاهده در ایتا
دانلود
recording۲۰۲۰۱۱۱۸۱۰۰۶۴۲.amr
3.33M
ضبط شده ۹۹/۸/۲۸ 🔰 تفسیر موضوعی ♦️ سطح کارشناسی 🔸 ادامه داستان حضرت ابراهیم ع 🔹 علت اصرار حضرت ابراهیم بر ذبح فرزند 🔹 ثواب برای عظیم 🔹 مهربانی و دلسوزی ابراهیم ع 🔹 بشارت ولادت اسحاق و یعقوب علیهماالسلام
Untitled 3_360p_2.mp3
3.53M
🔰آیین روایت خوانی👆🏻 ⚜ دوره سوم : اصول کافی 🔸 کتاب الایمان و الکفر ♦️قسمت سوم ، باب المکارم 🔹 اهلبیت چه کسانی را دوست دارند؟ 🔹 مکارم اخلاقی کدامند؟ ▪️سید رضی مرتضوی ✅شنیدن روایات اهلبیت، قلب انسان را زنده می کند
🔰 یادداشتهایی در تفسیر موضوعی «۱۰» 💠 نصیب ما از دنیا چیست؟ ✍ سید رضی مرتضوی 🔹 خداوند متعال در قرآن کریم از زبان حضرت موسی نقل می کند که به قارون که امکانات فراوان و ثروت انبوهی داشت فرمود: «وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا» یعنی در آنچه خدا به تو داده است به دنبال بدست آوردن آخرت باش و سهم خودت را از دنیا فراموش نکن. 🔹 شاید در نگاه اول چنین به نظر آید که حضرت موسی به قارون (که پولپرست بوده و از دادن حقوق الهی خودداری می کرد) می گوید: من نمی گویم که کلا زندگی دنیا را کنار بگذاری و نمی گویم تمام دارائی ات را در راه خدا خرج کنی، بلکه دارائی ات را تقسیم کن، سهم خدا را بده و سهم خودت را هم فراموش نکن، خودت هم از دنیا لذت ببر، حتی برخی پا را فراتر از این نهاده از این آیه قاعده ای کلی استنباط کرده اند که : نباید به زندگی دنیا پشت پا زد و بلکه باید از لذتهای دنیا سیراب شد، اساسا خدا این نعمتها را برای مومنین آفریده است و نباید با خشک مغزی و افراط گرائی لذات دنیا ا را بر خود حرام کرد، چنانکه قرآن کریم نیز می فرماید: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللَّهِ الَّتي‏ أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ » بگو چه کسی زینتهای الهی و رزق های پاک را بر شما حرام کرده است؟ 🔹 اما باید عمیق تر به آیه نگاه کرد، هدف از خلقت دنیا چیست؟ باید آن را شناخت زیرا ما با رسیدن به آن هدف می توانیم نصیبمان را از دنیا برداریم. آیا دنیا برای لذت جوئی و کامیابی خلق شده است تا بگوئیم همه اش کاملا مال کفار نیست بلکه مومن هم از این لذتها نصیبی دارد و باید به فکر بهره برداری از نصیب خود باشد؟ آیا قرآن بارها و بارها دنیا و لذات آن را مذمت نکرده و آن را مایه غفلت و گمراهی نخوانده است؟ آیا قرآن بارها از فرورفتن در دنیا پرستی نهی نکرده است؟ ▪️«وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُور» زندگی دنیا چیزی جز اجناس فریبنده نیست . ▪️ «وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذينَ يَتَّقُون» زندگی دنیا چیزی جز بازی و سرگرمی و بیهودگی نیست و آخرت برای با تقوایان بهتر است. 🔹 از اینگونه آیات در مذمت و سرزنش دنیا و دنیا پرستان فراوان است، حال باز هم می توان آیه را آنگونه معنی کرد؟ آیا می توان گفت خدا بعنوان نصیحت به مومنین می گوید شما هم سهمی از این دنیا که سراسر بازیچه و سرگرمی و غفلت است بردارید؟ هرگز . خدا منزه است از اینکه بندگانش را به غفلت دعوت کند و بجای راه آنها را به چاه دنیا رهنمون گردد. پس مراد از این آیه که می گوید «نصیبت را از دنیا فراموش نکن» چیست؟ 🔹 شاید علت این اشتباه این باشد که جملات آیه را جداگانه مورد توجه قرار می دهیم، در حالیکه باید صورت کلی آیه باهم دیده شود، در این صورت می بینیم که خداوند متعال می فرماید: از امکاناتی که به شما داده ام نهایت استفاده را ببرید، و به وسیله آنها دنیای آخرت خود را آباد سازید، به زندگی دنیا به چشم فرصتی تکرار ناشدنی بنگرید، و استفاده از آن را هم برای تحصیل آخرت، فراموش نکنید، در حقیقت آیه در صدد آنست که فدا کردن تمام دنیا را برای رسیدن به آخرت مورد تشویق قرار داده و آن را مهمترین هدف از زندگی در دنیا معرفی کند؛ اصلا معنی ایمان و هدف مومن چیزی جز این نیست و از نگاه قرآن، تنها کسی مومن است که با تمام دارائی های خود جهاد کند و از چیزی در راه رسیدن به آخرت و رضایت خدا، فروگذار نکند: ▪️ «لكِنِ الرَّسُولُ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ وَ أُولئِكَ لَهُمُ الْخَيْراتُ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون» پیامبر و مومنین از همه دارائی های خود در راه خدا میگذرند، خیرات مخصوص آنهاست و سعادتمند هستند. ▪️ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُون» تنها کسانی مومن هستند که به خدا و پیامبر ایمان آورده و از اموال و جانهایشان در راه خدا بگذرند، آنها هستند که واقعا راست می گویند. 🔹 ما باید نصیب خود را از دنیا برداریم، نباید بگذاریم سهم ما از دنیا از دستمان برود، لحظه لحظه این دنیا نصیب ماست، ذره ذره از نعمتهایی که خدا به ما داده است، نصیب ماست، باید از همه آنها نهایت استفاده را ببریم و همه را در راه رسیدن به سعادت اخروی به کار بندیم، اگر حتی لحظه ای و حتی قطره ای از اوقات و اموالمان و حتی اگر نفسی از زندگیمان در راه رسیدن به آخرت صرف نشود ، به همان اندازه در بهره گیری از «دنیا» کوتاهی کرده و به همان مقدار «نصیبمان» از دنیا را هدر داده ایم.
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۸» ✍ سید رضی مرتضوی ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ عَنْ رَسُول الله (ص): إِنْ أَرَدْتُمْ عَیْشَ السُّعَدَاءِ وَ مَوْتَ الشُّهَدَاءِ وَ النَّجَاةَ یَوْمَ الْحَسْرَةِ وَ الظَّلَلَ یَوْمَ الْحَرُورِ وَ الْهُدَی یَوْمَ الضَّلَالَةِ فَادْرُسُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ کَلَامُ الرَّحْمَنِ وَ حِرْزٌ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ رُجْحَانٌ فِی الْمِیزَانِ 📚بحار ج۸۹ / ص۱۸ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ پیامبر گرامی ص فرمودند: اگر میخواهید به خوشیِ سعادتمندانه و مرگ شهادتگونه و نجات از عاقبتی پرحسرت و سایه ای در گرمای آتشبار قیامت و هدایت در روزی که همه غرق گمراهی خویش هستند، برسید، قرآن را فراگیرید زیرا قرآن سخن خدای مهربان و سپری در برابر شیطان، و موجب سنگینی ترازوی اعمال تان است 💠 قرآن بخوانیم 💠
Untitled 3_360p_3.mp3
3.31M
🔰آیین روایت خوانی👆🏻 ⚜ دوره سوم : اصول کافی 🔸 کتاب الایمان و الکفر ♦️قسمت چهارم ، باب فضل یقین 🔹 نشانه های یقین 🔸 راضی نکردن دیگران با غضب الهی 🔸 ملامت نکردن دیگران برای نداشته ها ▪️سید رضی مرتضوی ✅شنیدن روایات اهلبیت، قلب انسان را زنده می کند
recording۲۰۲۰۱۱۱۸۱۱۱۶۰۷.amr
2.27M
ضبط شده ۹۹/۸/۲۸ 🔰 فقه ۳ دروس تمهیدیه ♦️ سطح کارشناسی 🔸 ادامه بحث حج 🔹 کیفیت احرام
recording۲۰۲۰۱۱۱۹۱۱۱۰۳۱.amr
3.31M
ضبط شده ۹۹/۸/۲۹ 🔰 فقه ۳ دروس تمهیدیه ♦️ سطح کارشناسی 🔸 ادامه بحث حج 🔹 کیفیت احرام 🔹 مستندات احکام
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۹» ✍ سید رضی مرتضوی ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ عَنْ رَسُول الله (ص): الْقُرْآنُ غِنًی لَا غِنَی دُونَهُ وَ لَا فَقْرَ بَعْدَهُ، الْقُرْآنُ مَأْدُبَةُ اللَّهِ فَتَعَلَّمُوا مَأْدُبَتَهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ، إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ هُوَ حَبْلُ اللَّهِ وَ هُوَ النُّورُ الْمُبِینُ وَ الشِّفَاءُ النَّافِعُ فَاقْرَءُوهُ، الْقُرْآنُ أَفْضَلُ کُلِّ شَیْ ءٍ دُونَ اللَّهِ فَمَنْ وَقَّرَ الْقُرْآنَ فَقَدْ وَقَّرَ اللَّهَ وَ مَنْ لَمْ یُوَقِّرِ الْقُرْآنَ فَقَدِ اسْتَخَفَّ بِحُرْمَةِ اللَّهِ وَ حَمَلَةُ الْقُرْآنِ هُمُ الْمَحْفُوفُونَ بِرَحْمَةِ اللَّهِ الْمَلْبُوسُونَ نُورَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 📚بحار ج۸۹ / ص۱۸ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله فرمودند: هیچ ثروتی بالاتر از قرآن نیست و فقر برای دارنده قرآن بی‌معناست، قرآن سفره پرفیض الهی است هر چقدر می توانید آن را فرا گیرید، این قرآن ریسمان الهی و نور آشکار و شفای امراض درونی است، پس آن را بخوانید، قرآن از هر چیزی جز خدا برتر است، احترام به قرآن احترام به خداست و کوچک شمردن شأن قرآن، بی حرمتی به خداست، حاملان قرآن غرق در رحمت الهی و پوشیده شده از نور خدایند. 💠 قرآن بخوانیم 💠
Untitled 3_360p_4.mp3
3.31M
🔰آیین روایت خوانی👆🏻 ⚜ دوره سوم : اصول کافی 🔸 کتاب الایمان و الکفر ♦️قسمت پنجم ، باب فضل یقین 🔹 نشانه های یقین 🔸 عدم حسرت به از دست رفته ها 🔸 عدم تاسف بر وقایع و پیش آمدها 🔸 یقین به قضا و قدر الهی 🔸 وقت مرگ از قبل مشخص است ▪️سید رضی مرتضوی ✅شنیدن روایات اهلبیت، قلب انسان را زنده می کند
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۱۰» ✍ سید رضی مرتضوی ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ عَنْ رَسُول الله (ص): الْقِرَاءَةُ فِی الْمُصْحَفِ أَفْضَلُ مِنَ الْقِرَاءَةِ ظَاهِراً، مَنْ قَرَأَ کُلَّ یَوْمٍ مِائَةَ آیَةٍ فِی الْمُصْحَفِ بِتَرْتِیلٍ وَ خُشُوعٍ وَ سُکُونٍ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الثَّوَابِ بِمِقْدَارِ مَا یَعْمَلُهُ جَمِیعُ أَهْلِ الْأَرْضِ وَ مَنْ قَرَأَ مِائَتَیْ آیَةٍ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الثَّوَابِ بِمِقْدَارِ مَا یَعْمَلُهُ أَهْلُ السَّمَاءِ وَ أَهْلُ الْأَرْضِ.📚بحار ج۸۹ / ص۱۹ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله فرمودند: خواندن از روی قرآن، بهتر از خواندن از حفظ است، هرکس روزی صد آیه قرآن با ترتیل و تواضع و آرامش بخواند، خدا ثوابی مانند اعمال تمام اهل زمین را در نامه عملش می‌نویسد، و اگر دویست آیه را آنگونه بخواند، خدا ثواب اعمال اهل زمین و آسمان را برایش ثبت میکند. 💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 یادداشت‌هایی در تفسیر موضوعی «۱۱» 💠 فسق چیست، فاسق کیست؟ ✍ سید رضی مرتضوی 🔹برخی از واژگان ومفاهیم در قرآن به طرز حیرت انگیزی آمیختگی معنایی دارند که دقت در آنها راهگشای دست یابی به بسیاری از معارف کلامی و تفسیری است 🔹 مثلا مفاهیم«نفاق، فسق و فساد و اسراف»؛ نفاق و فسق در قرآن باهم مترادفند «ان المنافقین هم الفاسقون»(توبه/۶۷) و فساد یکی از مهمترین ثمرات فسق است «الفاسقین*الذین...یفسدون»(بقره/۲۷)، و «مفسدین» همان «مسرفین» هستند: «المسرفین*الذین یفسدون» (شعراء/۱۵۲) 🔹در نقطه مقابل هم «مومن» وجود دارد که در وادی دیگری سیر کرده و هرگز قابل قیاس با فاسق نیست «افمن کان مومنا کمن کان فاسقا لا یستوون» (سجده/۱۸) ♦️ویژگی های فسق 🔸فسق، خصوصیات و لوازمی دارد که مورد تاکید فراوان آیات قرآن کریم قرار گرفته است، و شناخت آن برای هر مومنی ضروریست، برخی از این ویژگیها را در آیات زیر مرور میکنیم: 🔸فسق یکی از دلائل امتحانات و ابتلائات سخت است، «کذلک نبلوهم بما کانوا یفسقون» (اعراف/۱۶۳)؛ زیرا خدا از نقطه ای که میل به خروج از عبودیت وجود دارد، عبد را می آزماید. 🔸فسق، دلیل مهم نزول عذاب های استیصالی است، گوئی معیار استحقاق عذاب، فرورفتن جامعه در «فسق» است: «ففسقوا فیها فحق علیها القول فدمرناها تدمیرا» (اسراء/۱۶)؛ در آیات فراوان دیگری نیز، نزول عذاب به تحقق فسق گره خورده است: «اخذنا الذین ظلموا بعذاب بئیس بما کانوا یفسقون»(اعراف/۱۶۵) 🔸«فسق» موجب عدم ایمان است، فاسق هیچ وقت به خدا ایمان نخواهد آورد: «کذلک حقت کلمه ربک علی الذین فسقوا انهم لا یومنون»(یونس/۳۳) 🔸فسق موجب هلاکت است، بلکه بهتر است بگوئیم تنها فاسقین هلاک می شوند: «فهل یُهلک الا القوم الفاسقون»(احقاف/۳۵) چنانکه «مسرفین» که روی دیگر«فاسقین» هستند نیز از هالکین هستند: «و اهلکنا المسرفین»(انبیاء/۹) 🔸فسق، موجب انقطاع از خداست، پروردگار مهربان، هیچگاه از فاسق راضی نمی شود: «فان الله لا یرضی عن القوم الفاسقین»(توبه/۹۶)؛ او را هدایت نمی کند: «والله لا یهدی القوم الفاسقین»(مائده/۱۰۸) و او را در جهنم خواهد سوزانید: «واما الذین فسقوا فماواهم النار»(سجده/۲۰) چنانکه با مسرف نیز چنین خواهد کرد:«ان المسرفین هم اصحاب النار»(غافر/۴۳) و حتی دعای پیامبرش را درباره آنها قبول نمی کند: «ان تستغفر لهم سبعین مره فلن یغفر الله لهم... القوم الفاسقین»(توبه/۸۰)؛ و هیچ عملی از آنها نمی پذیرد: «قل انفقوا طوعا او کرها لن یتقبل منکم انکم کنتم قوما فاسقین»(توبه/۵۳) 🔸«فسق» وسعت جمعیتی زیادی داشته و دارد، بیشتر اهل کتاب فاسقند: «اهل الکتاب...اکثرهم الفاسقون»(آل عمران/۱۱۰)؛ بلکه بیشتر امتهای گذشته فاسق بوده اند: «کثیر منهم فاسقون»(حدید/۲۶) و بلکه اصلا بیشتر همه مردم فاسقند: «ان کثیرا من الناس لفاسقون»(مائده/۴۹) . ♦️خصوصیات فاسق 🔸کفر و گمراهی: «فاسق» همیشه در گمراهی است، حتی اگر قرآن برایش خوانده شود، بجای هدایت شدن، گمراه تر می شود: «یضل به کثیرا و یهدی به کثیرا و ما یضل به الا الفاسقین»(بقره/۲۶) و با آیات روشن خدا بیشتر در کفر فرو می رود: «و لقد انزلنا الیک آیات بینات و ما یکفر بها الفاسقون»(بقره/۹۹)؛ و نسبت به نعمتهای خدا نیز کفر می ورزد: «من کفر بعد ذلک فاولئک هم الفاسقون»(نور/۵۵) 🔸عهد شکنی: «فاسق»، نسبت به هیچ عهدی، حتی پیمانی که با خدا بسته، استوار نیست، و به راحتی پیمان محکم الهی را زیرپا میگذارد: «فمن تولی بعد ذلک فاولئک هم الفاسقون» (آل عمران/۸۲) 🔸لجبازی با خدا:«من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الفاسقون»(مائده/۴۷) 🔸دنیا پرستی:«قل ان کان آبائکم و ابنائکم...احب الیکم من الله ... القوم الفاسقین»(توبه/۲۴) 🔸ظلم پذیری:«فاستخف قومه فاطاعوه انهم کانوا قوما فاسقین»(زخرف/۵۴) 🔸فراموشی خدا: «الذین نسوا الله ... اولئک هم الفاسقون»(حشر/۱۹) ♦️وظیفه مومنین در برابر فاسقان 🔸قطع ارتباط: «لاتصل علی احد منهم مات ابدا و لا تقم علی قبره انهم ...فاسقون»(توبه/۸۴) 🔸عدم قبول شهادت: «لا تقبلوا لهم شهاده ابدا و اولئک هم الفاسقون»(نور/۴) 🔸عدم قبول خبر: «ان جائکم فاسق بنبأ فتبینوا»(حجرات/۶) 🔸بغض و کینه: «کره الیکم الکفر و الفسوق و العصیان»(حجرات/۷) 🔸جدائی: «فافرق بیننا و بین القوم الفاسقین»(مائده/۲۵) 🔸عدم ترحم: «فلا تاس علی القوم الفاسقین»(مائده/۲۶) ♦️فاسق کیست؟ بر اساس روایات اهل بیت، اساس فسق، دشمنی با اهل بیت وخروج از وادی محبت آن ذوات مقدس است، و فاسقین دشمنان و قاتلان اهل بیت هستند مثلاً در روایتی از امام صادق ع آمده است: «الْفاسِقِينَ الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ في على وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ يعني من صلة أمير المؤمنين و الأئمة».
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۱۱» ✍ سید رضی مرتضوی ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ عَنْ رَسُول الله (ص): عَدَدُ دَرَجِ الْجَنَّةِ عَدَدُ آیِ الْقُرْآنِ فَإِذَا دَخَلَ صَاحِبُ الْقُرْآنِ الْجَنَّةَ قِیلَ لَهُ ارْقَأْ وَ اقْرَأْ لِکُلِّ آیَةٍ دَرَجَةٌ فَلَا تَکُونُ فَوْقَ حَافِظِ الْقُرْآنِ دَرَجَةٌ. .📚بحار ج۸۹ / ص ۲۱ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله فرمودند: مقامات بهشت، به تعداد آیه های قرآن است، وقتی کسی که با قرآن همنشین بوده وارد بهشت می شود، به او می گویند بخوان و بالا برو، که هر آیه ای ، درجه و مقامی تو را ترفیع می بخشد، آنجاست که مقام حافظ قرآن از همه بالاتر خواهد بود . 💠 قرآن بخوانیم 💠