هدایت شده از حسین مهدیزاده
✅درباره «گشودگی زبان» علیزاده در مناظرهها
آیا جبهه فکری انقلاب میتواند نمایندگی غرب را از غربگرایان ایرانی پس بگیرد؟
📝 دکتر حمید ابدی
2⃣ از 3⃣
نکته حائز اهمیت در مواجهههای علیزاده، ایستادن او در موقف عقلانیت و واقعیت تاریخی غرب، و سخن گفتن با غربگرایان ایرانی از آن دریچه است. او از موضع اسلام و مبانی نظری انقلاب اسلامی در قامت منتقد لیبرالیسم و غربگرایی ایرانی برنیامده، بلکه با «غرب واقعی» در برابر «غرب تخیّلی» غربگرایان ایرانی قرار گرفته است. در مناظره علیزاده با نصیری که به نظر حقیر مهمتر از مناظره او با غنینژاد بود، او تلاش کرد به نصیری بفهماند که تو همان عدالتخواه سنتگرای دهه هفتادی هستی که درکی از عقلانیت و سیاستِ مدرن نداری. «سیاست عقلایی» هم که اکنون نصیری از آن حرف میزند را ادامه همان درک سنتزده دهه هفتادی او دانست و سعی کرد در چهارچوب سیاست مدرن، دفاعی از سید علی خامنهای و عملکرد جمهوری اسلامی عرضه کند و نادرستی ادعاهای نصیری را نشان دهد. نصیری علیرغم ادعاهایی که اخیراً مبنی بر همراهی با حکمرانی و سیاست مدرن از خود بروز میدهد، نیروهای انقلابی را با همان زبانی سنتی و درک سنتی از مفاهیم آرمانی میگَزَد. نیروهای انقلابی که انقلاب اسلامی را در همان زبان سنّتی خوانش کنند و متوجّه حضور انقلاب اسلامی در متن مناسبات مدرن نباشند، رفتار رهبری و جمهوری اسلامی را با نوعی دوگانگی فهم میکنند. جمله درخشان علیزاده در آن مناظره که «تو نماد عدالتخواهی مذهبی فروپاشیده دهه هفتاد هستی» را جدّی بگیریم. این جمله با تعریض مهمّی به ادراک مذهبی سنّتی از مفاهیم عصر جدید همراه است و «حیرت» نصیری و طیفی از عدالتخواهان و نیروهای انقلابی در مواجهه با رفتار جمهوری اسلامی را در همین امر باید جستجو کرد.
علیزاده در برابر غربگرایان و سنتگرایان ایرانی، با زبان سیاست مدرن غربی و عقلانیت مدرن غربی و تاریخ واقعی غرب مدرن نمودار شده است، نه در زبان یک اسلامگرا و در صدد مرزبندی با مبانی معرفتی غرب مدرن. به نظرم تیغی که غربگرایان و سنتگرایانی همچون نصیری در دست دارند، در برابر نوعی صورتبندی نظری از اسلام و مبانی معرفتی اسلامی که علیرغم مرزبندی با غرب، درک درستی از مناسبات سیاست و واقعیت غرب مدرن ندارد، بسیار برنده است. علیزاده با تغییر موقف خود، عملاً از برندگی این تیغ، کاست و آنها را خلع سلاح کرد. شاید در برابر غربگرایان و سنتگرایان ایرانی، در شرایطی که زبان تفصیلیافتهای از مبانی معرفتی اسلام و انقلاب اسلامی نیست، با نوعی بهرهگیری از عقلانیت و سیاست مدرن باید ایستاد. خلاصه بگویم: انگار شرایط تاریخی که در آن قرار داریم اقتضا میکند که با «غرب واقعی» در برابر «غرب تخیّلی» غربگرایان بیاستیم.
جبهه فکری معتقد و باورمند به انقلاب اسلامی با یک چالشی در تجربه جمهوری اسلامی ـ و بلکه تجربه ایران معاصر ـ رو به رو بوده است؛ کسانی را به مثابه «نمایندگان اندیشه غرب مدرن» در برابر خود میبیند که روایتگران مبتذلی از اندیشه مدرن غربی هستند. ابتذال در انتقال مفاهیم و نظریههای مدرن غربی، مسیر جبهه فکری انقلاب را هم قدری مخدوش کرده است. نگارنده یکی از ریشههای اصلی تاخّر و تعویق جبهه فکری انقلاب نسبت به مسائل ایران و انقلاب را در همین امر جستجو میکند. ما هنوز مانده تا بفهمیم که عبدالکریم سروش و جریان روشنفکری دینی، در دهه هفتاد چه بر سرمان آوردند. ما از چالشهای کلامی سروش و شبستری و ملکیان و ... با همّت اساتید بزرگوار حوزه، گذر کردیم، امّا زخمی که این دارودسته بر نحوه نگریستن ما به غرب برجای گذاشتند، حالا حالاها گرفتاریم.
🆔 @social_theory
هدایت شده از حسین مهدیزاده
✅درباره «گشودگی زبان» علیزاده در مناظرهها
آیا جبهه فکری انقلاب میتواند نمایندگی غرب را از غربگرایان ایرانی پس بگیرد؟
📝 دکتر حمید ابدی
3⃣ از 3⃣
در دهه هفتاد شمسی، عبدالکریم سروش و همراهان او در نحله روشنفکری دینی، تلاش کردند به مثابه نماینده معرفتشناسی مدرن غربی، خود را در برابر معرفتشناسی فلسفی و کلامی حوزه علمیه قم صورتبندی کنند. هنوز هیوم و لاک و کانت و ... را ندیده بودیم، که پوپر را در برابر ما علم کردند، قرائت مبتذلی از هرمونوتیک به جان ما انداخته شد و چاه ویلی از مباحث معرفتشناختی و روششناختی به روی ما باز شد. ما در این تجربه، خود را جبههای در برابر غرب میدیدیم، حال آنکه با «شبه غرب» رو به رو شده بودیم. بعدها راهِ سروش را فیرحی و طیف «فوکوییهای قم» با تحلیل گفتمان پی گرفتند و اینها هم ما را به گونهای دیگر، نوعی «شبه تجدد» غربی را در فضایی پر از سوءتفاهم پیش روی ما گشودند تا شمشیرها را بر یک «تجدّد وهمی» برکشیم و به جنگ آن برویم. آنچه در این منازعه، اساساً نبود و به دیدار آن نرفتیم، «غرب» بود.
در فضای اجرایی کشور هم تکنوکراتهایی نمایندگی اندیشه اقتصادی و اداری غرب را یدک میکشیدند که رفته رفته فهمیدیم که این «لیبرالسیم تخیّلی» آنها که با تبدیل همه عرصههای جامعه به میدان عرضه و تقاضای آزاد، یک نظم طبیعی انسانی ایجاد میشود، در هیچ زمین و آسمانی نه قبلاً تحقّق یافته و نه امکان تحقّق دارد. ولی باز ما تصورمان این بود که به مثابه «نمایندگان اسلام و انقلاب» داریم به جنگ «غرب و توسعه غربی» می رویم. ولی در مجموع، آنچه ما به جنگ و منازعه به آن رفتهایم، شبه غرب، شبه تجدد، شبه مدرنیته، شبه توسعه، شبه لیبرالیسم، شبه نئولیبرالیسم و ... بوده و چیزی که غایب بوده «اندیشه و واقعیت محقّق غرب مدرن» است.
آیا طلیعه گام دوم میتواند بازخوانی و بازگشت ما از این منازعه و بازطراحی زمین منازعه جدید باشد؟ آیا گام دوم برای جبهه فکری انقلاب اسلامی میتواند لحظه رو به رو شدن با «غرب واقعی» باشد؟ حقیر جزو کسانی نیستم که بخواهم از منازعه با غرب انصراف بدهم و مانند پزها و مدهایی که اخیراً در برخی حزباللهیهای علوم اجتماعیخوانده میبینم، دعوت به آموختن از غرب کنم. ولی اینقدر میفهمم که یک جهاد و اجتهاد فکری برای رو به رو شدن و دیدار با غرب واقعی لازم است. ما باید «غرب واقعی» از چنگ غربگرایان ایرانی نجات بدهیم! تفالهای از غرب که اینها به ما گزارش دادهاند، امر محالی است که در هیچ جای آسمان و زمین، جز مغزهای تخیلزده خودشان امکان وقوع ندارد.
انگار تقدیر جبهه فکری انقلاب در گام دوم این است که هم پای در بنیادهای فکر اسلامی ـ اعم از فلسفی، کلامی و فقهی ـ بگذارد و هم «نمایندگی غرب» را از غربگرایان پس بگیرد. انقلاب اسلامی وسعتی به جبهه فکری انقلاب داده که غرب را نه از طریق غربگرایان مبتذل ایرانی، بلکه از سرچشمههای اصلی اندیشه غرب و از طریق رو به رو شدن با واقعیت جهان غرب بشناسند. اکنون نه در محافل رسمی، ولی در محافل غیررسمی حوزه و دانشگاه، جریان خوانش متون اصلی غرب در حال نضج یافتن است و این نشانه خوبی است. ما نیاز داریم که قدری از مواجهه درجه دو و گزارشخوانیهای فوری، فاصله بگیریم و با متون اصلی و تاریخ واقعی غرب مدرن و واقعیت جهان امروز رو به رو شویم و بشناسیم. اینگونه راه تحوّل علوم انسانی را هم دقیقتر و منقّحتر طی خواهیم کرد.
🆔 @social_theory
«استیلا» و «ولایت» همریشه هستند و اگر بعضی از محققانْ استیلای غرب را بر عالمْ «ولایت طاغوت» خواندهاند، تعبیری را میجستهاند که بتواند مفاهیم جدید را در حوزۀ معرفت دینی معنا کند؛ و چه تعبیر درستی یافتهاند.
غرب، از همان آغاز، غایتی مگر برپایی یک حکومت جهانی نداشته است و هماکنون نیز چه آنان که از حاکمیت ماهوارهها به وحشت افتادهاند و چه آنان که مشتاقانه چنین روزی را انتظار میبرند، هردو، حاکمیت ماهوارهها را با حاکمیت جهانی غرب یکسان گرفتهاند؛ و هر دو اشتباه میکنند.
#سیدمرتضی_آوینی
مقاله ی انفجاراطلاعات
@social_theory
انسانِ مدرن عاشق #برنامهریزی است!
✅کوچه پس کوچههای تنگ و تودرتو، چه در ایران یا ژاپن یا اروپا، نمونهای بود از نظم طبیعی! همان کوچههایی که هرجا هنوز پابرجا باشند جاذبهی توریستی به شمار میآیند.
🔺خیابانها و بلوارهای عریض و خطکشیشده و موازی که هرجا باشند، معمولاً روح و زندگی شهری را میکشند حاصل نظمِ برنامهریزی شدهاند.
✅جنگلهای طبیعی با انبوه درختان متفاوت و هزار رازشان نظم طبیعی را نشان میدهند.
🔺"جنگلداری علمی" با ردیفهای منظم درختان کاشتهشده برای صرفهی اقتصادی از نوع نظم دوم است، نظمی که در بلندمدت (شاید کمتر از 100 سال) جنگل را میکشد!
✅سوقها و بازارهای قدیمی: نظم طبیعی و خودجوش
🔺مالها و مراکز خرید بزرگ: نظم تصنعی بیروح
🔻نشـــستســـومآینـــدهجهـــــاناســــــلام
💢 گفتــگـــوهاییپیـــرامونرونـــــدتحـــولات ســــرزمیـــنهـــایاســـــلامیدرجــــهانِ پیــــشِ رو
💢مسئـــله هـــفتــه:
"بــــازیبـــــزرگ" قــــدرتها،چـــــگونــــه "خاورمیانهی" کـــنونــــیرارقـــــــمزد؟
"نـــــگـــاهـــیبـــهکتـــــاب "صــلـحـــیکـــههــمــه صلــــحها را بـــر بـــــــاد داد"
✔️بـــاحــضــــور:
▫️آقـــــایاشـــکــــانشــــاهمحمدی
(پژوهشگر روابط بین الملل)
✔️دبیر نشست:
آقای حمید ابدی
🗓 زمان برگزاری: چهارشنبه؛ سوم خرداد ماه ۱۴۰۲ ؛ ساعت ۱۷
🔹با مشارکت:
🔻 خانه مصلحان
🔻مؤسسه رسول السلام
🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا)
🔻مرکز ارتباطات و بین الملل حوزههای علمیه
💢علاقهمندان جهت حضور در جلسه با شماره 09100931083 ارتباط برقرار کنند.
🌐 @KhaneMoslehan
🌐 @maana_hamandishi
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
✅حکمرانی پلتفرمی و آینده های محتمل برای انقلاب اسلامی 💠ویژه نامه سلسله نشستهای آموزشی هفته پژوهش د
✅ رهبری حوادث
🔸 مرحوم سیدمنیرالدین حسینی (ره)
الان هم شنيده ميشود كه ميگويند، خارجيها تا پنجاه سال يا صد سال ديگرشان فكر ميكنند. آن زماني كه بچه بوديم و منبريها اين حرفها را ميزدند فكر ميكرديم كه چطور ميشود انسان براي پنجاه سال بعدش فكر بكند؟! ميگفتيم، اينها كه «غيب» و امثال آن را هم نميدانند پس چگونه ميتوانند براي پنجاه سال بعد فكر بكنند؟! بعد يك كمي كه سنمان بالاتر رفت به نظرمان ميآمد كه يك عدهاي را مخصوص اين كار قرار ميدهند كه آنها بنشينند و فكر پنجاه سال ديگر را بكنند. خوب اين احتمال معقولتر بود! ولي بعد كه كمي بيشتر دقت كرديم فهميديم صحبت از اين حرفها نيست. اصلا يك عده را براي كشف قوانين جديد (در مراتب مختلف) قرار ميدهند. يعني ايجاد حوادث تا پنجاه سال آينده، در زمان فعلي دنبال ميشود. يعني چه؟! يعني اينها حوادث آينده را ميسازند و بعد شما فكر ميكنيد كه آنها پيشبيني كردهاند! البته يك بخش آن هم از برآوردها و پيشبينيها ميباشد ولكن اصل مطلب اين است كه، نسبت تأثير عملكرد ادراك بالا رفته است كه ميتواند تا پنجاه سال آينده كار كند. يعني مثلا اگر تئوري اولي ميتوانست ده مشكل را حل كند، بعد يك تئوري ديگري پيدا كردهايد كه ميتواند صد مشكل را حل كند كه در اين صورت مسلّم وقتي با صد مسئله برخورد كرديد حل آنها هم در دست شما خواهد بود. پس «رهبري حوادث» بدون اينكه قدرت تأمل در «ابزارهاي ايجاد حوادث» را نداشته باشيد امكان ندارد.
📕دوره عالی فلسفه، جلسه15
@social_theory
🔷️ پاتوق گفتگو
🔹️سلسله جلسات زنی برای زمان
🔸جلسهی هشتم
موضوع:جایگزین ایدهی فمنیسم برای زیست اجتماعی زن مسلمان چیست؟
👤 مهمان: حجت الاسلام والمسلمین حسین مهدیزاده
مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی
🗓زمان:
سه شنبه ۹ خرداد ، ساعت ۱۷-۱۹
📍مکان:
کافه کراسه - خیابان پورسینا
@patogh_goftogoo
🔹مروری بر یافتههای آزمون پرلز ۲۰۲۱
در آزمون پرلز ۲۰۲۱ که یافتههای آن طی روزهای اخیر منتشر شده، ۵۷ کشورو ۸ ایالت (۵ ایالت از کانادا، ۲ امارت از امارات متحدۀ عربی، و آفریقای جنوبی) شرکت داشتهاند؛ جمعاً ۴۰۰ هزار دانشآموز، ۲۰ هزار معلم، ۳۸۰ هزار والدین، و ۱۳ هزار مدرسه. آزمون پرلز مربوط به سنجش کیفیت روخوانی و درک مطلب دانشآموزان پایۀ چهارم ابتدایی است. سؤالات آزمون در سه سطح آسان، متوسط، و دشوار طراحی میشود. آزمون این دوره همزمان با شیوع کرونا بوده است. از ایران حدود ۲۱۸ مدرسه با ۵۹۶۲ دانشآموز بهعنوان نمونه در این آزمون حضور داشتهاند.
🔸۶۷ درصد والدین گفتهاند در ایام کرونا فرزندانشان در خانه بودهاند و کیفیت یادگیریشان به میزان زیاد (۲۲ درصد) یا تاحدی (۴۵ درصد) تحت تأثیر قرار گرفته است. این تأثیرپذیری برای دانشآموزان ایرانی ۷۴ درصد اظهار شده است؛ ۳۴ درصد به میزان زیاد و ۴۰ درصد تاحدی.
🔸در بین ۵۷ کشور شرکتکننده، دانشآموزان ایرانی با نمرۀ ۴۱۳ در رتبۀ ۵۳ قرار گرفتهاند و تنها اردن، مصر، مراکش، و آفریقای جنوبی بعد از ایران قرار دارند. کشورهای منطقه نظیر عربستان، عمان، قطر، و بحرین که در دورۀ قبل آزمون در وضعیت نزدیک به ایران یا پایینتر قرار داشتند، در این دوره پیشرفت قابلتوجهی کردهاند.
🔸در تمام کشورهای شرکتکننده نمرۀ دختران بالاتر از پسران است. در ایران نیز نمرۀ دختران ۴۲۲ و نمرۀ پسران ۴۰۵ است. در مقایسه با دورۀ قبل آزمون دختران ایرانی حدود ۳۰ نمره و پسران حدود ۲ نمره افت کردهاند.
🔸۵۹ درصد دانشآموزان ایرانی نمرۀ ۴۰۰ به بالا گرفتهاند (۲۹ درصد بالای ۴۷۵، ۷ درصد بالای ۵۵۰، و ۱ درصد ۶۲۵). نمرۀ ۴۰۰ حداقل معیار است یعنی کشورها باید تلاش کنند ۱۰۰ درصد دانشآموزان خود را به بالای این آستانه برسانند. در این دورۀ آزمون حدود ۹۴ درصد دانشآموزان شرکتکننده از کشورهای حاضر در آزمون از این آستانه عبور کردهاند، درحالیکه شکاف ایران از این آستانه بیش از دورۀ قبل شده است. در دورۀ قبل ۳۵ درصد دانشآموزان ایران نمرۀ کمتر از ۴۰۰ گرفته بودند، که در این دوره این نسبت به ۴۱ درصد رسیده است؛ نمرۀ زیر ۴۰۰ یعنی ضعف جدی و ناتوانی در خواندن و درک مطلب. این در حالی است که در کل آزمونِ این دوره تنها حدود ۶ درصد دانشآموزان نمرۀ کمتر از ۴۰۰ گرفتهاند.
🔸بخش دیگری از آزمون پرلز به وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانوار دانشآموزان بهلحاظ تحصیلات والدین، تعداد کتاب و کتاب کودک در خانه، و وضعیت شغلی والدین مربوط است و برایناساس خانوارها در سه سطح بالا، متوسط، و پایین دستهبندی شدهاند. از نمونۀ دانشآموزان ایرانی ۷ درصد در دستۀ بالا، ۳۸ درصد متوسط، و ۵۵ درصد در دستۀ پایین قرار گرفتهاند. در نمونۀ دانشآموزان ایران آنهایی که بهلحاظ اجتماعی-اقتصادی در دستۀ بالا قرار دارند ۱۱۲ نمره با دستۀ پایین اختلاف دارند؛ نمرۀ ۴۹۳ به ۳۸۱. این شکاف در کل آزمون بین دانشآموزان دستۀ بالا و پایین حدود ۸۶ نمره است. بیشترین شکاف بهلحاظ پایگاه اجتماعی-اقتصادی مربوط به آفریقای جنوبی است. بعد از آن کشورهایی نظیر برزیل، بلغارستان، مجارستان، امارات، و بحرین شکافی بیش از ایران دارند.
🔸در ذیل وضعیت اجتماعی-اقتصادی بهطور جداگانه تأثیر متغیّرهایی نظیر علاقۀ والدین به مطالعه، میزان آمادگی آموزشی کودک در بدو ورود به دبستان مثل آشنایی با حروف الفبا، و میزان کار آموزشی در خانه پیش از ورود به دبستان بر پیشرفت کیفیت آموزشی نیز بررسی شده است.
🔸وضعیت مدرسه از دیگر شاخصهایی است که تأثیر جدی بر میزان پیشرفت یادگیری دانشآموزان دارد. مدارس در این زمینه در سه سطح برخوردار، متوسط، و محروم دستهبندی میشوند. از نمونۀ ایران حدود ۵۰ درصد در دستۀ محروم قرار گرفتهاند. اختلاف نمرۀ دانشآموزان مدارس با وضعیت برخوردار و محروم حدود ۷۶ نمره است. میانگین اختلاف نمره در کل آزمون بین مدارس برخوردار و محروم ۴۲ نمره است. تأثیر فضای مدرسه بهلحاظ غیبت، اختلال در آموزش، فحاشی، دعوا، قلدری، دزدی، تقلب، وندالیسم، و غیره نیز بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بررسی شده است.
🔸نکتۀ جالب این است که حدود ۹۵ درصد دانشآموزان ایرانی اظهار کردهاند که بهمیزان زیاد یا متوسط به خواندن علاقه دارند و از این نظر دانشآموزان ایرانی در رتبۀ ۵ قرار دارند. همچنین حدود ۸۱ درصد دانشآموزان ایرانی بهمیزان زیاد یا متوسط روخوانی را برای خود راحت دانستهاند (۵۰ درصد زیاد و ۳۱ درصد تاحدی).
تصویر پیوست مربوط به روند ۲۰ سالۀ نمرۀ دانشآموزان ایرانی در آزمون پرلز بهتفکیک جنسیت است.
به نقل از کانال تلگرامی دکتر رضا امیدی
🆔 @social_theory
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
🔹مروری بر یافتههای آزمون پرلز ۲۰۲۱ در آزمون پرلز ۲۰۲۱ که یافتههای آن طی روزهای اخیر منتشر شده، ۵۷
تصویر پیوست مربوط به روند ۲۰ سالۀ نمرۀ دانشآموزان ایرانی در آزمون پرلز بهتفکیک جنسیت است.
@social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چگونه بین سالهای ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۹ از وسعت فضای سبز شهر تهران کاسته شده است
🔸 آمارها اگر به روز شده و به ۱۴۰۲ برسد، فکر میکنید شتاب این پاکتراشی در حال افزایش است یا کاهش؟
🔸 اگر طرحهای انتقال آب و ساخت سدهای بیشتر در دستور کار قرار نمیگرفت، هرگز فضای سبز تهران چنین نابود نمیشد.
✍ محمد درویش
کانال تلگرامی آب @water_bio
🆔@social_theory
هدایت شده از رویای امت
غرب خوانی برای برخی نسخه خوانیست...
برای ما مطالعه بیمار و درد های ناشناخته اوست.
#آنتی_ایسم
✍️ مهدی اخلاقی
@ommat_Dream
هدایت شده از اندیشکده قصد
یکشنبه-مهدی زاده.mp3
22.57M
💢در جستجوی راه سوم
ساخت رویای اقتصاد ایرانی
🔹حجتالاسلام والمسلمین حسین مهدیزاده
💠 اندیشکده قصد
💡 @qasdway