ساخت ایران|حسین مهدیزاده
یکی از خلاءهای بزرگ ما حزب اللهی ها در دوران پس از انقلاب این است که موضوعاتی که در آیینه آن، انقلا
✅🔆مرحوم دکتر محمد علی مرادی برای من شخصیتی بسیار خواندنی است و از او بسیار استفاده کرده ام. این متن را امروز در سایت او یافتم و برایم خیلی جالب بود. این روزها که قرار است ایده زیست شهر را عمومی کنیم و آن را توضیح دهیم، پیدا کردن این متن برایم خیلی جالب بود
👇
سلام. اول خودم را معرفی کنم. نام من محمدعلی مرادی است. در شرکت مهندسی نقشجهان پارس با آقای میرمیران روی یک پروژه کار میکردیم بانام «اثرات دوسویه عوامل اجتماعی اقتصادی بر کالبد شهر». آقای میرمیران میگفت که ببینیم تئوریهایی که در دنیا هست چه قدر اینجا مصداق دارد. یعنی با آن تئوریها بتوانیم روی اصفهان کارکنیم. آن موقع جوان بودم و دانشگاه تعطیلشده بود و یک مقدار فلسفه میخواندم. من به میرمیران گفتم این کار سواد زیادی میخواهد که ما توانش را فکر نمیکنم داشته باشیم. من میخواهم بروم چند سال فلسفه بخوانم برای این پروژه تا بتوانم مدل ذهنی آنها را دربیاورم و با مدل ذهنی اینجا مقایسه کنم تا ببینیم چگونه است و شروع کنیم تناسباتش را پیدا کنیم تا بتوانیم بفهمیم که اثرات دوسویه عوامل اجتماعی اقتصادی بر کالبد شهر بهطور مثال اصفهان واجد چه منطقی است. میرمیران به من گفت اگر بخواهی فلسفه بخوانی باید بروی آلمان فلسفه بخوانی چراکه مهد فلسفه آلمان است و من رحل سفر بستم و سال شصتوهشت رفتم آلمان. وقتی رفتم آنجا من نمیخواستم مدرک بگیرم چراکه دنبال پروژه خودمان بودم در آنجا دیدم سوادم نسبت به آنها خیلی کم است برای همین شبانه سه چهار سال بهطور غیررسمی رفتم دبیرستان و خیلی از بحثهایی که برای شما اینجا میتوانم بگویم در دبیرستان شبانه یاد گرفتم. شبانه که میرفتم دبیرستان فهمیدم که بچه آلمانی که میآید در دبیرستان چگونه متن نوشتن را یادش میدهند. بعد رفتم کالج، لیسانس و فوقلیسانس و دکترا خواندم و پروژهای که قرار بود سه چهار سال طول بکشد بیست سال طول کشید. وقتی برگشتم ایران آقای میرمیران فوت کرده بود و فقط یک بار در فرانکفورت موقعی که برای ساخت کنسولگری ایران آمده بود او را دیدم. پایاننامه لیسانسم را با موضوع «روشنگری بهمثابه یک دوران»، فوقلیسانسم را با موضوع «مفهوم در سنجش خرد ناب» و دکترایم را «آگاهی و خودآگاهی نزد فیشته» نوشتم. اما چون دوستانم همه معمار بودند و من از اول برای پروژۀ معماری به آلمان رفته بودم همیشه به معماری توجه داشتم، در دانشگاه آلمان آقایی هست به نام نومایر1 که یک فیلسوف معمار است و کتابی دارد به نام «چهل متن پایهای برای تئوری معماری»2من همیشه کلاسش را که یک درس گفتارهایی بود دربارۀ «چگونه معماری را میفلسفیم؟» میرفتم. این مدتی که آمدهام اینجا سایتی طراحی کردیم به نام معمارنت و کلاسهایی حاشیهای دارم و با بچههای معماری دائم حشرونشر داریم. این پیشینۀ من است و اینکه یک نفر که تخصصش فلسفه است سرک میکشد به فیلم، معماری. من فلسفه را همینگونه میفهمم. فلسفه در ایران یکی از ایرادهایش این است که فیلسوفها وارد بحث نمیشوند. اگر شما دانشگاه برلین را در نظر بگیرید شما میبیند فیلسوفها رویش نظر داشتند و ایدههایش را فیلسوفان دادهاند.
http://www.phalsafe.com/node/841
🆔 @social_theory
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرکت و پاس گل دیدنی «خواکین تورس» در لیگ MLS
@TasnimNews
📌 *بیروایتها*
🔹از جناب خضر (ع) تقاضا کرد که تعلیم او را بر عهده بگیرد. خضر (ع) آب پاکی را بر دستان او ریخت؛ مگر تو میتوانی کنار من تاب بیاوری؟! و ادامه داد: وَكَیۡفَ تَصۡبِرُ عَلَىٰ مَا لَمۡ تُحِطۡ بِهِ خُبۡرا؟ میدانی به چه آزمایش خواهی شد؟ ابتلاء تو صبر نیست، صبرِ در بیخبری است، صبر درحالیکه هیچ روایتی از اتفاقات شگفتی که رخ میدهد، نداری.
🔹چرا آدمی به خرافه پناه میبرد؟ مثلا چرا تمایل دارد بپذیرد که بین عبور از زیر نردبان و بدشانسی در طول روز، ربطی هست؟ برایش چه سودی دارد که باور کند قرار است امروزش خراب شود؟ گویا در پس این رفتارهای ظاهرا غیر عقلائی، منطق قدرتمند ناخودآگاهی وجود دارد؛ تلاش برای قاعدهمند دیدن اتفاقات زندگی، البته در کلیشههایی ساده. زیستن در جهان پیشبینیناپذیر به شدت ترسناک است. خرافه، جهان را روایت میکند و این ترس را از بین میبرد. خرافه به تو میگوید بدشانسی نتیجه عبور از زیر نردبان است، پس اگر از زیر نردبان رد نشدی، خیالت راحت باشد؛ هزینهاش این است که امروز را به استرس میگذرانی ولی روزهای دیگر برایت سفید میشوند.
🔹فضانوردها را دیدهاید که برای تعمیرات ایستگاه فضایی از داخل محفظه آن خارج میشوند؟ تنها نخ اتصال آنها به ایستگاه، کابلی است که به آن بند ناف (umbilical cable) میگویند. اگر این کابل قطع شود، فضانورد در جهانی بیانتها معلق میشود. روایت از اکنون، همین کابل بندنافی است که تو را به جهان پیرامونت پیوند میزند. روایت از اکنون، از نان شب هم واجبتر است.
🔹اینها را گفتم تا بگویم هیچ بحرانی به قدر بیروایتی، مهلک نیست. انسانِ بیروایت، معلّق و گیج است، تابآوری و صبرش را از دست میدهد و به هر خرافهای چنگ میزند تا از این بحران خارج شود. بگذارید اینگونه بگویم: بیروایتی ترسناکتر از یک روایتِ ترسناک است.
🔹این را هم اضافه کنم که اساسا هیچ توصیفی، "توصیف" صرف نیست و حتما در دل خود "تجویز" هم به همراه دارد. روایت اکنون نه فقط روایت اکنون که علاوه بر آن، بیان مسیر اصلاح امروز است. هر صورتبندی از مساله، صورتبندی از راهحل نیز هست. بنابراین بیروایتی، متضمن بیعملی است و جامعه بیروایت، جامعهای منفعل است.
🔹بحران رسانهای این روزهای ما، همین است. مردم از توصیف اکنونشان عاجز شدهاند؛ نمیدانند قطار اقتصاد و سیاست خارجی و غیره به کدام سو میرود؟ فیالمثل آیا در نقاط انتهایی یک بحران اقتصادی هستیم یا در شروع بحرانی جدید؟
نه صورتبندی قابل اعتمادی از مشکل دارند و نه ذهنیت قابل اتکایی از راهحلهای محتمل و افق پیشرو. بیروایتی، بازار خرافه را رونق میدهد. خرافه در سطح اجتماعی یعنی اتفاقاتی که در عالم عینیت ارتباط اندکی به یکدیگر دارند، از روی ترس ناخودآگاه ناشی از بیروایتی، در ذهنیت جامعه به هم پیوند میخورند. سادهتر بگویم، خرافه اجتماعی یعنی همین شرطیشدن اقتصاد. یعنی همین پیامکی که روبیکا برایت میزند که ساعت ۴:۳۰ بامداد، مناظره ترامپ و بایدن را به صورت زنده و با ترجمه همزمان برایت پخش میکند و تو میبینی ملتت بیش از ملت آمریکا پیگیر این مناظرهاند. در سیاست خارجی تفاوت بنیادینی بین ترامپ و بایدن هست؟ نه آنچنان، اما ذهن بیروایت، به دنبال روایت است و هر تفاوت جزئی این دو میتواند برایش الهامبخش خرافهای جدید باشد.
🔹چرا بحران بیروایتی شکل میگیرد؟ به گمانم مهمترین علت آن، فقدان راوی است؛ شخصیتهای رسانهای که در طول سالها، سرمایهای از اعتماد و اعتبار اندوختهاند و به وقت بحران میتوانند روایتهای مورد اعتماد برای مردمشان بسازند؛ هم اکنون را توصیف کنند و هم راه ساختن فردا را نشان بدهند.
🔹چرا راوی نداریم؟ سوالی که پاسخ به آن مجال دیگری میطلبد، اما اگر بخواهم کوتاه پاسخ بگویم: چون راویکُشی کردیم. راوی با حرّیتش نزد مردم اعتبار مییابد. نمیشود از او توقع داشت بلندگوی مدیران بالادستیاش باشد. اما چه کردیم؟ چارچوبهای رسانهای تنگی ساختیم که انتظار منش کارمندی از راویان داشت و جایی برای حرّیت باقی نمیگذاشت. و نتیجهاش شد قلع و قمع همین بضاعت اندک؛ تعطیل کردن تک و توک جوانههای امیدی مثل ثریا و جهانآرا. رسانه ملی تبدیل شد به انبار کاهی که گاهی گندمی هم در آن یافت میشود و البته به محض یافت شدن، صاحب انبار آن را لگدمال میکند. و مردم ماندند و این بحران بیروایتی و مُشتی برنامه سرگرم کننده. مثل آن فضانوردی که کابل بندنافیاش را بریدهاند و در کلاه فضانوردیاش برایش موزیک پخش میکنند..
https://ble.ir/dinrasaneh
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
📌 *بیروایتها* 🔹از جناب خضر (ع) تقاضا کرد که تعلیم او را بر عهده بگیرد. خضر (ع) آب پاکی را بر دستا
علیرضا قربانی یک شاهکار است. هم در فکر کردن و هم در جاری کردن آن بر قلم
خدا رحمت کند سید مصطفی مدرس را که تلاش داشت من با او دوست باشم، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است و فقط یکبار با هم گفتگو کردیم
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند ماه قبل (دقیقا هفته آخری که قرار بود از شهرداری تهران جدا شوم) جلسهای با مدیر یکی از شبکههای سیما در جام جم داشتم. موضوع جلسه، تقاضای حقیر برای پخش کلیپهایی بود که تحت عنوان "روشندان"، برگرفته از واژگان معماری سنتی، درباره معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی ساخته بودیم (اگر به پیامهای قبلی این کانال مراجعه بفرمایید این کلیپهای کوتاه و جذاب را که کلا ۱۵ عدد بودند میتوانید مشاهده بفرمایید).
اما ایشان بعد از آنکه چند مورد از کلیپها را دید فرمود که نمیتواند اینها را پخش کند چون نقد نظام است! و در میان حیرت حقیر ادامه دادند که چون در این کلیپها توضیح داده شده که شهر مطلوب و اسلامی، شهر افقی است و نه عمودی، پخش اینها نقد نظام است زیرا مدیران ما طی چند دهه اخیر، کلانشهرها را با الگویی دیگر و بر اساس توسعه عمودی و آپارتمانسازی ساختهاند.
پاسخ اجمالی به ایشان آن بود که نظام نه شمایی و نه بنده و نه مدیرانی که سالها شهرهای ما را اشتباه اداره کردهاند؛ تا اینکه اخیرا که این ویدئوی کوتاه از مرحوم آیت الله مصباح را دیدم دوباره یاد خاطرهام از جلسه با آن مدیر سیما افتادم و بهترین جواب به ایشان را در این صحبتهای علامه مصباح یافتم. لطفا شما هم این بیانات ایشان را مشاهده بفرمایید.
زمان: ۱ دقیقه و ۲۲ ثانیه
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهرساز پیش از سیاستگذار، قانوننویس و دولتمرد، ایدهی یک ملت را به کالبد تبدیل میکند.
💠 غفلت طرفداران انقلاب اسلامی و جریان حزباللهی از مفهوم فضای اجتماعی، پدیده شهر و کالبد زندگی.
🔻 حجتالاسلام #حسینمهدیزاده در دوره آموزشیترویجیِ زیستشهرهای نوینِ مولِّد به این موضوعات و دیگر موضوعات مهم این حوزه خواهد پرداخت.
#معرفیدوره
زمان برگزاری: چهارشنبه و پنجشنبه (۱۰ و ۱۱ اسفندماه) ساعت ۱۴ الی ۱۸
شیوه برگزاری: حضوری و مجازی(#آنلاین)
قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴
🎴ثبتنام از طریق:
http://www.negahschool.ir/product/zist-shahr/
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسه تفکرونوآوری نگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیا کسی حق اعتراض دارد؟!
🔹۱۲ دیماه، «کانون انجمنهای صنفی کارگران پالایشگاههای گاز استان بوشهر» به عنوان بزرگترین تشکل رسمی کارگری کشور با ۱۴۰۰۰ عضو، نامهای به #استاندار_بوشهر مینویسد و از وی درخواست مجوز برای برگزاری تجمع صنفی مسالمتآمیز میکند.
🔸علیرغم وعدهی استاندار بوشهر مبنی بر تعیین مکان برای اعتراضات، اعتنایی به درخواست کانون نمیشود تا نامه دوم و سوم هم زده شود. اما واکنش استاندار بوشهر همچنان سکوت است. در نهایت کارگران تصمیم میگیرند با صدور اطلاعیهای، زمان، مکان و مدت تجمع را اعلام کنند.
🔹صدور اطلاعیه با واکنش شورای تأمین عسلویه مواجه میشود و پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات، در نهایت علیرضا میرغفاری رئیس کانون انجمنهای صنفی کارگران، شب قبل از تجمع بازداشت میشود که پس از پارهای گفتگوها و مذاکرات، عصر روز بعد بدون قید آزاد میشود. با این حال تا اطلاع ثانوی حضور وی در محل کار ممنوع است.
🔸۱۰ نفر دیگر از کارگران هم به اتهام شرکت در تجمع اول اسفند بازداشت و پس از یک روز آزاد میشوند.
🔹این برخوردها در شرایطی است که این کانون در بحبوحهی اغتشاشات از تجمعات سیاسی برخی کارگران اعلام برائت کرده و در بیانیههای متعدد بر صنفی بودن تجمع خود تاکید کردهاند. حتی در آخرین اطلاعیه تاکید شده که صرفاً کارگرانی در تجمع شرکت کنند که شیفت کاری ندارند تا کار و تولید دچار وقفه نشود!
🔺پ.ن: در این قضیه فارغ از مطالبات، مسئلهی اصلی پایمال شدن فجیع #حق_اعتراض است. در این باره بیشتر خواهیم گفت. منتظر باشید...
🎬@Mostazafin_Tv
هدایت شده از محسن قنبریان
سه نوع نگاه در نسبت فقه و ساخت جامعه(2).mp3
1.7M
☑️ سه نوع نگاه در نسبت فقه و ساخت جامعه
📚برشی از کارگاه فقه تراز/ ۱۴۰۰
🎙حجت الاسلام قنبریان
#ویژه_فقه_پژوهان
☑️ @m_ghanbarian
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
☑️ سه نوع نگاه در نسبت فقه و ساخت جامعه 📚برشی از کارگاه فقه تراز/ ۱۴۰۰ 🎙حجت الاسلام قنبریان #ویژه_
به گمانم نکته ای که در این فایل از استاد قنبریان هست مساله «طبیعت جامعه» است. اگر این نکته را نفهمیم، بله! نه تقسیمات این بحث فهمیده می شود و نه معنای فقیه تراز و نه دقت فقهی گوینده. اما چند نکته ای در توضیح مفهوم طبیعت جامعه که شاید در فهم این چند دقیقه از استاد قنبریان(زیدعزه) مفید واقع شود:
من نیز دو سالی است به مساله طبیعت جامعه، با نکته ای که مرحوم خواجه طوسی در اخلاق ناصری مطرح کرده اند علاقه مند شده ام و در حال مطالعه آن هستم. در اینجا طبیعت جامعه در مقابل صناعت است و صناعت جایی است که قانون و حکم و الزام به میدان می اید. اما هر دو این ها توان این را دارند که انبعاث لازم را در ما ایجاد کنند که یک فعل را ترک یا انجام دهیم.
این نکته در کلیت حکمت و فلسفه از یونان موضوعیت داشته است و حرف جدیدی نیست. مثلا این سخنرانی دکتر حسن بلخاری درباره طبیعت و صناعت در یونان باستان است:
https://www.cgie.org.ir/fa/news/264464
یا همین الان دکتر محمد رضا بهشتی در حال تدریس بحث اصلاح طبیعت از راه صناعت در مدرسه دین و اقتصاد است که البته من هنوز آن را گوش ندادم.
قبل از خواجه طوسی، ابن مسکویه هم در تهذیب الاخلاق این بحث را مطرح کرده و....
نکته جالب این است که به نظر می رسد که طبیعت گرایی در عصر مدرن هم به همین معناست یعنی طبیعت در مقابل صناعت نه طبیعت به معنای ماده گرایی و این خلط بزرگی است که در فضای عرفی مذهبی نسبت به این اصطلاح وجود دارد(و ماتریالیسیم و ماده گرایی، به بحث دیگری و دوره دیگری اشاره دارد). آقای واعظی در کتاب نقد و بررسی نظریه های عدالت، ذیل تجربه گرایی، در بیان نظریه هیوم اشاره می کند که او عدالت را فضیلت طبیعی می داند(natiural virtue) نه فضیلت صناعی (artificial virtue)
تا جایی که من جسته و گریخته متوجه شدم، آقای قنبریان ضرورت ساخت طبیعت برای جامعه را قبول کرده اند. حالا این را از دنیای مدرن گرفته اند یا کسانی مثل جواجه طوسی نمی دانم اما به هر حال قبول کرده اند چون در چند نوبت استفاده این اصطلاح را در فایلهایی که از ایشان گوش کردم دیده ام.
به نظرم این مساله توجهی بسیار دقیق و عمیق است و پذیرش آن به عنوان یک مساله و بخصوص ارجاع آن به فقه، یک عرصه بزرگ و جدیدی را جلوی حکمت و فقه ما باز می کند که هم میراث گذشته دارد و هم امکان نوآوری دارد.
جالب ان است که جواجه طوسی در همین رساله ای که در بالا گذاشتم، پس از آنکه معتقد می شود که طبیعت جامعه (الهی) محبت است و به تحلیل جامعه می پردازد در ادامه ادعا می کند که شریعت اسلامی بر اساس اینکه این نکته مهم را پذیرفته است، اینگونه شده است و الا اگر طبیعت جامعه را قبول نداشت یا طبیعت جامعه را مثلا غضب می دانست، [و من اضافه می کنم که یا مثل امروز طبیعت جامعه را رقابت می دانست] شریعت اینچنین نمی شد. به تعبیر دیگر، ملاکات احکام الزامیه، در طبیعتی است که این احکام صناعی به آن متعهد هستند.
به نظرم این بحث واقعا عمیق است، اگرچه جدید است و ارائه آن در یک فایل دو سه دقیقه ای واقعا سوء تفاهم های زیادی تولید می کند.
حسین مهدیزاده
🆔 @social_theory
1_802708982.pdf
3.72M
📜 #معرفی_کتاب
🔸خوانشی از نظریه پیشرفت مرحوم آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (ره)
نویسنده: حسین مهدیزاده
@Social_theory
🔳 ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۱، بیست و دومین سالروزِ رحلتِ متفكّرِ فرزانه و مُجاهد علمی، استاد سید منیرالدین حسينی الهاشمی است. برای شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحهای قرائت فرمایید.
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
http://www.negahschool.ir/%d9%88%d8%a7%d9%82%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%aa%d8%a7-%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7/
لینک گفتگویم با مدرسه نگاه
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
💥 «نگاه تجلیلآمیز به کارخانه متمرکز»، حرامتر است از «نگاه به زن نامحرم».
چرا؟ چون کارخانه در این الگو، نظام طبقاتی ایجاد میکند و ابزار پیدایش محرومیت اقتصادی، محرومیت سیاسی و محرومیت فرهنگی و ابزار اقامۀ ظلم اجتماعی است.
🔵 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
«ما یک کارهایی را بهراحتی جزو گناهان میشماریم، امّا یک گناههایی را اصلاً گناه نمیدانیم. چرا؟ برای اینکه حساسیت ما در آنجا اصلاً بیدار نشده است.
ما نگاه به یک زن نامحرم و بیحجاب را بسیار زشت میدانیم، ولی نگاه تجلیلآمیز به یک کارخانه [با تعریف نظام سرمایهداری،] و عظیم دانستن آن را هرگز بد نمیدانیم! تولید در این کارخانه، «متمرکز» است و ابزار انگیزش مادی میشود و تمرکز را به نفع یک عدّه و بر علیه یک عدّۀ دیگر درست میکند و دلهای جمع زیادی را به طرف دنیا متوجّه میکند.
در نگاه به نامحرم، گناهی که واقع میشود، گناه فردی است، اما در اینجا، شما با آن تعظیم و آن نگاهِ تجلیلآمیز، یک سیستم اقتصادیِ مادی [و لوازم آن] را تأیید میکنید. در مواجهه با نامحرم، چشمتان را میبندید و رویتان را بر میگردانید و ثواب کسب میکنید، اما در اینجا چگونه میتوانید چشم را ببندید و بگویید ما باید تردید کنیم در اینکه «صرفهجویی در مقیاس تولید در اینجا چگونه به کار رفته است»؟
اصلاً فرض کنید کارخانه، به این عظیمی نباشد و آن را کوچک درست کنند، اما با این حال، نظامِ شبکهای که میخواهد آن را اداره کند، چه نحوه انگیزشی را در جامعه اصل قرار میدهد؟ و چه نرمافزاری دارد؟ میگوییم همین «تردید کردن» [در اینجا،] مثل چشم فروبستن [در آنجا] است و اجازه دادن به خود و دیگران برای فکر کردن است.
ممکن است کسی مظالم را جدای از آنچه که در تمدن موجود است ملاحظه کند و بگوید ظلمها بد است و کمکم برطرف میشود! اما باید به او بگوییم این نوع کارخانه، کارخانۀ تولید ظلم است و تولید محرومیتِ اقتصادی، محرومیتِ سیاسی و محرومیتِ فرهنگی میکند و جریان توسعۀ نیازمندیها با این ماشینی که دارد، یک عده را تحت فشار قرار میدهد؛ میتوانیم بگوییم این ماشین، اقامۀ فساد میکند، نه اینکه مثل نگاه به زن نامحرم [ صرفاً یک ارتکاب گناه فردی باشد.]
هر کاری که براساس یک معیاری، آن را «فاسد» فرض میکنیم، میتوانیم بگوییم «ارتکابِ» آن کار، بد است، اما «ترویج و اشاعۀ» آن بدتر است و «اقامۀ ناهنجاری و به پا داشتن فساد»، بهمراتب از دو سطح قبلی بدتر است. حال، اگر ما فقر، جهل، سلبِاختیار را ناهنجار با فطرت بشر بدانیم، باید بگوییم این ماشین (یعنی کارخانه با تولید متمرکز) اینها را در مقیاسهای بسیار بزرگ به وجود میآورد، اقامه فساد میکند، اخلاق جامعه را مادی میکند، بستر پرورشی را عوض میکند و استغنای از دین را [تدریجاً] به پذیرش اجتماعی میرساند... .
[اساساً باید دید] اقامۀ کفر در عالَم چگونه انجام میگیرد و بستر پرورشی جامعه چگونه با جهانبینی، ناهنجار میشود.
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
💠 #اندیشکده_فکر_فردا و #دفتر_مطالعات_گفتمان_انقلاب_اسلامی برگزار میکنند:
💥سلسله نشستهای حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی💥
🔻#نشست_بیستم🔻
🔹 با ارائه:
🎤حجتالاسلام والمسلمین حسین مهدیزاده.
🔸 دبیر علمی:
🎤حجتالاسلام دکتر حسن شفیعی.
⏱ زمان: شنبه، 13 اسفند ماه.
🏢مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، طبقه 4، مدرسه نگاه.
🕰 ساعت 16
✅لینک عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @fekrefarda
🆔 @D_gofteman
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
حکومت جهانی محور گسترش یا محو انقلاب اسلامی .pdf
23.28M
📚حکومت جهانی؛ محور گسترش یا محو انقلاب اسلامی
🖊️تقریری از مباحث اجتماعی و تمدنی مرحوم علامه سیدمنیرالدین الهاشمی برای فرماندهان جنگ در سالهای پایانی آن
🔰آیتالله میرباقری:
با گذشت چند دهه از طرح این مباحث توسط استاد حسینی، این کتاب هنوز هم خواندنی است.
@social_theory
هدایت شده از مرکز تخصصی احیاء امر
مرکز تخصصی احیاء امر با همکاری گروه فرهنگ و هنر دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات برگزار میکند:
📌 آهات؛ سلسله نشستهای تخصصی تحلیل هنری و اجتماعی عزاداری ها و سوگواری های فاطمیه ۱۴۰۱ (نشست هشتم)
👤 با حضور #حاج_میثم_مطیعی
🗣 دبیر علمی نشست: #دکتر_محمدمهدی_سیار
👥️️ کارشناسان:
▫️ حجتالاسلام حسین مهدیزاده، کارشناس اجتماعی
▫️ استاد ساعد آذری، کارشناس موسیقایی
▫️ یوسف رحیمی، کارشناس ادبی
🗓 تاریخ برگزاری: دوشنبه ۱۵ اسفندماه
🕰 زمان: ساعت ۹:۳۰
🏢 مکان: دانشگاه امام صادق علیهالسلام
✅ هماهنگی جهت حضور از طریق شناسه @ehyayeamr1 در پیامرسان بله
#رویداد
#مرکز_تخصصی_احیاء_امر
#دانشگاه_امام_صادق_علیهالسلام
🔻🔻🔻
🌐 ehyayeamr.ir
🆔 @heyatiha72
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
مرکز تخصصی احیاء امر با همکاری گروه فرهنگ و هنر دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات برگزار میکن
سال گذشته هم من در این رویداد تخصصی، در جلسه تحلیل مداحی حسین اقای طاهری حضور داشتم. جلسه خوبی بود.
من به ورود اثباتی و یاریگرانه علوم انسانی، در موضوعات بومیِ فرهنگ و هنر بومی و دینی خودمان بسیار علاقه دارم و آن را شدنی و بسیار پر هیجان میدانم.
در ادامه خلاصه ای از نکاتی که سال گذشته در توصیح و تحلیل مداحی جسین طاهری گفتم تقدیم میشود.
در گزارش تصویری که مرکز احیاء امر از نشست اسفند 1400 منتشر کرده بود نیز 3 دقیقه از ان 20 دقیقه گفتگوی بنده خلاصه شده و از دقیقه 4 تا 7 این ویدئو موجود است که لینک آن را هم میگذارم👇
https://www.aparat.com/v/nLacv
🆔 @social_theory
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
سال گذشته هم من در این رویداد تخصصی، در جلسه تحلیل مداحی حسین اقای طاهری حضور داشتم. جلسه خوبی بود.
✅درنگی بر هنر و آثار هنری حسین طاهری مداح جوان
در نشست تخصصی تحلل هنری-اجتماعی عزاداری «آهات»
📍مرکز تخصصی احیاء امر با همکاری گروه فرهنگ و هنر دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
⏰اسفند 1400
🖌حسین مهدیزاده
1️⃣ از 2️⃣
1️⃣در خصوص خاندان مداح پرور طاهری باید گزارش و تاریخ شفاهی نوشته شود تا بتوان روند تربیت مداح در این خانواده را مورد تحلیل قرار داد. می شود فقط از این حرف زد که این خانواده مورد عنایت معصومین علیهالسلام قرار گرفتهاند، اما این مساله از باب علمی نیز باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد که چرا این اتفاق در این خاندان تکرار میشود و چه نوع رفتارهایی در این خانواده، امکان تداوم نسلی مداحی را ممکن کرده است.
2️⃣مداحی امروز تهران که با موسیقی سنتی ما عجین شده، یک مجموعه مشخص است که پس از دوران رضاخانی شکل گرفته است. مثلا در گذشته روایت کربلا تماما بر عهده مداح نبوده بلکه ادبیات نمایشی به حالت تعزیه، مجالس مقتل خوانی و نقالی و... نیز با او در این ماموریت سهیم بودند اما بعد از دوران رضاخان و محدود شدن مناسک روایت گری فعل اهلبیت، روایت گری مصائب و مناقب اهلبیت نیز کاملا در قالب روضه به عهده مداحان قرار گرفت.
3️⃣ سازمان موجود هیأت پدیده ای معاصر است که به مرور از دوران پهلوی اول و دوم و مواجهه ما با مدرنیته ساختار خود را پیدا کرده و بعد هم مدام تکامل پیدا کرده. در این سازمان کار مداح به نحوی است که از طریق موسیقی، احساس و محتوا را توامان منتقل می کند. موسیقی هم فرمِ احساسی است که در هر دستگاه یک احساس خاص خلق میکند و واضح است که هر احساسی با هر محتوایی سازگار نیست. بنابراین موسیقی باید با محتوا همآهنگ باشد.
4️⃣ جمع بندی خلاصه من از هنر حسین طاهری را در یک جمله خلاصه کرد که حسین طاهری تا به امروز یک «خلاق مقلّد» است. این روشی بسیار درست است که هر هنرمندی خلق و اقتباس را توامان انجام دهد و اساسا از این طریق است که هنر بصورت متصل رشد می کند و گسستی در آن رخ نمی دهد. البته در میان مداحان موجود کسی که نسبت فرم و محتوا را رعایت کند و بعد در ساخت فرم هنری، خلاقیت و اقتباس را در نقطه اوج داشته باشد، به نظر من فعلا مهدی رسولی است. میثم مطیعی و حسین طاهری را من بعد از این دو قرار می دهم.
5️⃣ حسین طاهری، عناصر فرهنگی و هنری همآهنگ با محتوای مد نظرش را خوب می بیند و جذب می کند و محصول جدید تولید می کند. کارهای او بر روی موسیقی و ضرب زورخانه ای پرداخت. از جمله کار بسیار خوبی که برای امیرالمومنین(ع) به طور مشترک با مهدی زنگنه و با شعر مهدی سهرابی خوانده اند.
نمونه دیگر کاری که بر روی سرود معروف «قربون کبوترای حرمت» که زمانی در همه سی دی فرویش ها در پیاده رو های اطراف حرم امام رضا شنیده می شد. حسین طاهری با انتخاب این آهنگ شلوغی و ناخودآگاه هر کسی که به زیارت امام رضا(ع) رفته باشد را از طریق تکنیک تداعی به خلوتی مزار امام حسن(ع) در بقیع می برد. بدون اینکه لازم باشد از کلمات برای توضیح خلوتی حرم ائمه بقیع استفاده کند. یک کار درخور مطالعه و مثال زدنی است. جالب این است که بعد هم در صفحات مجازی خود، «پویش صحن امام حسن علیهالسلام در حرمهای اهلبیت» را شروع می کند و نشان می دهد که از قریحه خوبی در ترکیب احساس و معنا و مطالبه اجتماعی دارد.
سوم مثال بسیار مهم در کارهای حسین طاهری ایده جالب رجز است. این کشف بزرگ حسین طاهری است که به جای استفاده از لغت، از نوای انقلابی شناخته شده برای بدنه مذهبی-انقلابی رجز هیاتی خلق کند. نمونه های خوب آن «ای لشکر صاحب زمان» و یا «ما اصحاب گوش به فرمان» است. در رجز زمانی که دستها به صورت مشت گره کرده بالا میآید مشابه زمان راهپیماییهاست و زمانی که دست به دست هم میدهند مشابه نماز جمعه است. در نهایت از امام زمان (عج) سخن به میان میآید و شور عاشورایی و انقلابی را در ظرف انتظار موعود به ثمر می رساند. از این جهت رجزهای حسین طاهری یک شاهکار هنری تا اینجای کار انسان مذهبی-انقلابی است. اگر این اتفاق در هر کشور دیگری جز ایران رخ داده بود قطعاً از آن برای تدریس در دانشگاهها استفاده میکردند و در مقالات و پایان نامه های نقد هنری به آن اشاره می شد، اما دانشگاه ما نسبت به هنر انقلاب ساکت است و به آن حساس نیست.
🆔 @social_theory
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
✅درنگی بر هنر و آثار هنری حسین طاهری مداح جوان در نشست تخصصی تحلل هنری-اجتماعی عزاداری «آهات» 📍مرکز
✅درنگی بر هنر و آثار هنری حسین طاهری مداح جوان
در نشست تخصصی تحلل هنری-اجتماعی عزاداری «آهات»
📍مرکز تخصصی احیاء امر با همکاری گروه فرهنگ و هنر دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
⏰اسفند 1400
🖌حسین مهدیزاده
2️⃣ از 2️⃣
6️⃣حسین طاهری در صفحه شخصی اش، عکسی با پدرش را به عنوان پروفایل قرار داده که نشان از ارتباط بین نسلی خوبی است. او در این صفحه مکرر در یک موضوع واحد، یک کار از پدرش و یک کار از خودش قرار می دهد. این کار نحوه امتدادی که حسین اقا از پدرشان تصور دارند را قابل مطالعه تر می کند. نمونه هایی مثل موسیقی و محتوای ترانه اربعینی، ترانه خداحافظی از ماه محرم و صفر، فراق از کربلا در ابتدای ایام کرونا و... در صفحه حسین طاهری کاملا با تطبیق بر اثر تولید شده توسط پدر آمده است.
7️⃣ پیشران موسیقی و ترانه امروز ایران، حرمانی مبهم از عشقی مبهم است که به طرز عجیبی در موسیقی بسیار طرب انگیز خود را نمایش می دهد. گاهی در ترانه های امروز فارسی می بینیم که سخن از معشوقی است که عاشق را رها کرده، اما موسیقی شدیدا طرب انگیز است. یا در شعر به معشوق شدیدا احساس تعلق ابراز می شود اما در پایان شعر مثلا به معشوق گفته می شود که «هرگز به تو دستم نرسد ماه بلندم...» یعنی تو برای دست یافتنی نیستی و لذا از او دل می کند و به او نهیب می زند و معشوق را دور می اندازد: «هشدار که آرامش ما را نخراشی...»
حسین طاهری از این دست حرمان های مبهم و خودخواهانه که به عشق نگاه ابزاری دارد را در محتوای شعرهایش نمی آورد. البته مداحان همنسل شما از این جور آثار متعدد دارند اما شاید او بخاطر تربیت مشخص خانوادگی اش، با چنین محتوایی اثر تولید نمی کند.
8️⃣ اما دو نکته و پیشنهاد! اول اینکه یکی از ماموریت های هیات، روایت درست تاریخ مجاهده اولیاء خدا در مسیری است که قرار است با سختی و مظلومیت پیش برود اما جهان را به عصر ظهور برساند. این نگاه نیاز به روایتگری و تصویر سازی دارد. هم بخش منبر و هم بخش مداحی، باید دوباره به محتواهای تصویری و قالب های شعر و موسیقی و اجرا و قطعات تصویرساز و روایتگر اقبال مجدد کنند. البته واضح است که نمی شود عجله کرد و باید با کمک علم و عقل انتقادی، تجربه های قدیم و جدید را با هم تلفیق کرد و همان روش «خلق مقلدانه» تدریجی را در پیش گرفت. نباید جسارت به معنای عجله باشد اما از ترس هم نباید متوقف شد.
نکته دوم اینکه فرم و موسیقی مداح سه کلان الگو را با هم باید بلد و به سبکی رسیده باشد: «توسل»، «عزاداری» و «مناجات». به گمان من خاندان طاهری در فرم مناجات ضعیف است. الگوی مناجات هم علمایی هستند که از قدیم مناجات می خواندند و مداحان اساسا در این موضوع قوی نیستند. میدانم که این ادعای بزرگ و عجیبی است اما با همه شهرتی که مداحان تهران در مناجات خوانی دارند، اما علما در این موضوع الگوهای بهتری هستند. از کسانی مثل مرحوم ایت الله لاله زاری در مسجد لاله زار در دهه 30 شمسی که یک نوار من از کمیل خواندن ایشان دیده ام تا جوشن کبیرخواندن آقای پناهیان در دهه هفتاد و هشتاد در قم تا ابوحمزه خواندن آیت الله میرباقری در همین سالها و...
حسین طارهی در توسل نیز امضای خاصی ندارد و یا سبکی که برگزیده است به اندازه سبک عزاداری او پیشرو نیست. اگرچه نمی خواهم بگویم که ضعیف است اما الگو هم محسوب نمی شود و این برای استعدادی مثل او حیف است.
@social_theory
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
🔴 نشست نهاد اجتماعی #بانوان
💎 بهینهسازی فضای اجتماعی مبتنی بر نیازها، توانمندیها و اختصاصات بانوان
#حضوری، مخصوص بانوان
🔹 سخنران: دکتر عباس جهانبخش؛ عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان
⏱ زمان: شنبه (۲۰ اسفند) ساعت ۱۶ الی ۱۸
🏠 مکان: خانه اندیشهورزان
🎁 همراه با #حمایت از فعالان علاقهمند
🎴ثبتنام از طریق:
yun.ir/w3jam6
شبکه #یاریگران_پیشرفت ایران
🔹@shipaa
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
🔴 نشست نهاد اجتماعی #بانوان 💎 بهینهسازی فضای اجتماعی مبتنی بر نیازها، توانمندیها و اختصاصات بانوا
این کانال و کارهاش که تازه شروع شده را دنبال کنید. منم دنبال خواهم کرد👆👆👆
هدایت شده از وحید یامین پور
📍مردم دوست دارند چند فرزند داشته باشند؟
طبق نظرسنجی موسسه همشهری ۴۹ درصد مردم در پاسخ به این سوال که دوست دارید چند فرزند داشته باشید ۳ فرزند و بیشتر از ۳ فرزند را انتخاب کردهاند.
🔸️۵۳ درصد گفتهاند مشوقهای اقتصادی "هیچ" تاثیری ندارد و ۶۸درصد از این مشوقها بیاطلاعاند.
🆔️ @yaminpour