eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
295 ویدیو
116 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خراسانی
این‌که نوشته و تحقیق و فرآوردۀ ذهن دانشمندان در زمینۀ علوم مختلف (چه علوم انسانی، چه ) بیاید و خوب دانسته شود و همین‌ها محور تشخیص و معرفت نهایی انسان شود، چیز مطلوبی نیست. ما می‌بینیم که در زمینه‌های مختلف، تحقیق و پژوهش و رسیدن به نظریه در دنیای مادی و دنیای غرب، مبنای قابل قبول و مورد اعتمادی نبوده، به‌خصوص در زمینۀ علوم انسانی، که در علوم تجربی و در فناوری هم اثر خودش را نشان می‌دهد. ... (بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها، 26/09/1383)
جالب است که دانشجو و طلبه، اهل علم و اهل سیاست، دیندار یا ایران گرا، همه از این وضعیت مسخره نهاد علم در ایران به ستوه آمده اند. نهاد علم ما فقط مراقب پز علمی خود است اما ثمره علمی ندارد. در دانشگاه‌ها اگر موضوعات انتخابی مدرن نباشند، انکار می‌شود، در حوزه هم فقط موضوعات قدیمی و غیر مرتبط با نیاز انسانهای مومن در دنیای وانفسای امروز دینی تلقی می‌شوند. @teghtesadi
مواضع من درباره توییت های نامناسب دوستم میلاد دخانچی درباره مصائب فاطمیه @teghtesadi
هدایت شده از فتوح اندیشه
🔰 «مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت» برگزار می‌کند: ⚙ سلسله‌کرسی‌های ترویجی ⟨انگاره‌های پیشرفت، درمیان اندیشمندان حوزوی⟩ 🎙 کرسی ارائهٔ نظر 🔸 نظریهٔ پیشرفت آیةاللّٰه میرباقری 👤 ارائه‌کننده: حجت‌الإسلام (عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم) 👤 ناقد: دکتر (عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم رضوی ‹علیه‌السلام›) 🗓 پنج‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ ⏰ ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ 🏢 پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه۱، پلاک۶، ساختمان پردیس حکمت 🌐 درگاه مجازی شرکت در نشست: 🌐 daneh.ir/demo2/mod/newmodule/view.php?id=3643 👆👆👆 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh
مسیر تجارت دریایی در تمدن اسلامی.pdf
361.6K
مسیر تجارت دریایی از سیراف تا چین به روایت ابوزید سیرافی
گزارش یکی از دوستان: سلام امروز فایننشیال تایمز در لینکدین یک مباحثه زنده درباره اقتصاد چین در مواجهه با شرایط نامساعد جهانی گذاشته بود که چند نکته جالب داشت اول اینکه هیچ یک از پنلیست ها فکر نمیکرد با آمدن بایدن شرایط بهبود اساسی یابد بلکه بایدن میتواند حتی خصمانه تر عمل کند با این تفاوت که شکل رفتار ترامپ بسیار غیرقابل پیش بینی و نابهنجار و درنتیجه پرمخاطره بود اما بایدن چندجانبه گرایانه ، نهادگرایانه و قاعده مند و هوشمند فشار میآورد. اما راه حل پیشنهادی برای چین توجه به داخل از طریق افزایش تقاضای مصرف داخلی از طریق خانوارها، پایدارسازی زنجیره ارزش داخلی بخصوص در حوزه فناوری و ایجاد یک اتحاد ملی در بخش عمومی و خصوصی در برابر تخاصم خارجی بود. @teghtesadi
خانه‌داری در ایران، به‌طور سنتی از وظایف زنان بوده‌است. شاید کمتر کسی می‌داند، ۶۱ سال پیش وزارت فرهنگ ایران، زیر مجموعه‌ای داشته به‌نام «اداره‌ی خانه‌داری» با مدیریت «ناهید میرفخرائی» و در این اداره تموم کارها فقط بر عهده زنان بوده و هیچ مردی در اون اداره کار نمیکرده! شماره اول مجله‌ی اطلاعات بانوان دوازدهم فروردین ۱۳۶۶ 🗞 @Ancients
سامانه سنا (سامانه نشریات ایران)، توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران راه‌اندازی و در دسترس است که در آن متن کامل نشریات ایران از دوره قاجار تاکنون بطور تمام متن در دسترس کاربران میباشد. این پروژه بخشی از پروژه کتابخانه ملی با عنوان «حافظه ملی در خانه هر ایرانی» با هدف «توزیع عادلانه» و «دسترسی آزاد به اطلاعات» است. پژوهشگران، دانشجویان و هر ایرانی علاقمند به گذشته و تاریخ این کشور می‌تواند از متن کامل نشریات اسکن شده در این سامانه استفاده کند. این سامانه حاوی ۱) نشریات دوره قاجاریه (۱۱۹۳ - ۱۳۰۴ ق.) ۲) نشريات دوره پهلوی اول (۱۳۰۴ - ۱۳۲۰ ش.) ۳) نشريات دوره پهلوی دوم (۱۳۲۰ - ۱۳۵۷ ش.) ۴) نشریات پس از انقلاب (۱۳۵۷ش) و ۵) نشریات لاتین است https://sana.nlai.ir
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
#تاملات_کرونایی 1️⃣ 🖍حسین مهدیزاده-طلبه 1- حضور جهادی در پشت سر طبیبان و پرستاران، ماموریت فرعی بلکه
⭕️ نظریه مقاومت ؛ سخنی با مخالفان مدتی است بازار مخالفت با طب سنتی رونق گرفته و بسیاری از منتقدان بدون اطلاع و آگاهی از طب سنتی ایرانی به نقدهای غیر علمی و‌ گاه غیر اخلاقی و طعن گونه می پردازند. شاید توجه به فلسفه طب و تبیین پارادایمهای آن پاسخ به چالش را روشن سازد. پارادایم در برابر باکتریها و ویروسها، عبارت از تولید داروهای دفاعی از جمله داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال برای نابودی آنها است یعنی رویکرد تهاجم را در پیش گرفتند و لکن ویروس ها و باکتری ها هوشمندانه جهش یافته و در برابر داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال مقاومت نشان می دادند و‌ خطرناکتر وارد صحنه مبارزه با انسان می شدند. پاستور، پارادایم دیگری در برابر این آسیب‌ها پیش گرفت و آن پارادایم مقاوم سازی بدن از طریق واکسن و ورود باکتری و ویروس ضعیف به بدن بود. این رویکرد به دنبال مرگ و نابودی ویروس نبود و لکن ویروس جدید، زحمت دیگری در تولید واکسن جدید برای بشر فراهم می ساخت. پارادایم طب سنتی بدون جنگ با ویروس و باکتری، مقاوم سازی بدن از هر گونه آسیب است؛ با توصیه های سبک زندگی و چگونگی خوردن و آشامیدن و تجویز داروهای گیاهی تقویت و کمک کننده طبیعت مدبره بدن که هم توان و مقاومت بدن را مقابل هر گونه آسیب میکروبی بالا می برد و هم عفونت ها را زایل می سازد. این سه پارادایم مبتنی بر مبانی هستی شناختی و طبیعت شناختی و معرفت شناختی و انسان شناختی است. (رک به: فلسفه علوم انسانی و روش شناسی علوم اجتماعی) این مبانی در اجازه نابودی مخلوقات الهی را نمی دهد و‌ همزیستی مسالمت آمیز بین همه موجودات زنده را با نظریه مقاومت فراهم می‌سازد و از جنگ و ستیز با طبیعت و حتی شرور طبیعی پرهیز می کند. این رویکرد، نوعی تسخیر طبیعت است که باعث کنار آمدن موجودات طبیعی با بدن انسان می شود. نقش دعا هم در کنترل امور طبیعی و تقویت روحیه انسان در برابر بیماری در چارچوب این مبانی معنا پیدا می کند. در برابر آسیب ها نه تساهل را می پسندد و نه تهاجم را ؛ بلکه مقاوم سازی کلان را از طریق کمک به طبیعت مدبره بدن دنبال می کند. غلبه طبیعت گرایی و‌ تجربه گرایی در طب مدرن، باعث شده نه تنها تصرف بلکه به تعبیر هایدگر، تعرض و‌ تهاجم بر طبیعت بالا رود و طبیعت هم جنگ جهانی علیه بشریت راه بیندازد. نظریه مقاومت در طب سنتی از مبانی عقلانی و اسلامی بدست آمده است و جا دارد در باب آن گفتگوی بیشتری صورت گیرد. ⁉️ مخالفان طب سنتی به جهت ناآگاهی از و‌ حتی ، خود و جامعه را از بهره طب سنتی محروم می سازند. یک حوزوی معممی گمان می کند مدرن یعنی جدید و سنت یعنی قدیم و لذا استفاده از طب سنتی را بازگشت به عصر بوق می خواند؛ در حالیکه نه مدرن به معنای جدید است و نه سنتی به معنای قدیم است. معنای مدرن و سنت را باید در مبانی پیش گفته یافت (ر.ک به: کلام نوین اسلامی و تاریخ فلسفه کاپلستون) و به همین جهت بین علم به معنی ساینس و حکمت تفاوت هست.(رک به: فلسفه فلسفه اسلامی) سیاستمداری از مسئولان نظام پزشکی با تمسخر و‌ بدون دانستن ظرفیت های طب سنتی، آن را تجویز علفی می نامد و اما چشم بر قراردادهای جنایت‌بار مافیای دارو و درمان و پولهای زیرمیزی می بندد. مدیر دیگری هم بی باکانه از تجویز پیوند مدفوع انسان دم می زند و در ادامه ی سیاست دولت منحوس پهلوی اول و با همکاری افراد مدعی علم و فقیر در به ستیز حداکثری با طب سنتی می پردازد و نسبت به قرارداد کلان و ورود داروهای غیر مصوب جهانی به کشور جهت تست بر مردم مظلوم ایران ساکت می ماند و مشارکت می کند و ننگ بهداشتی بر پیشانی بهداشت ایران می زند و اما همین مدیر اجازه تحقیق و هزینه کرد نسبت به داروهای طب سنتی را نمی دهد و بعد با ترفند فرار به جلو و با ادبیات متبخترانه و ظاهراً بعد از عزل، استعفا می دهد. 💢 این وقایع اخیر نشان از فقدان حکمرانی طب و طبابت در کشور دارد که باید مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را جدی بگیرد. ناگفته نماند بشر باید از تجربه بشری بهره ببرد و مجموعه دستاوردهای مثبت طب مدرن و سنتی ایرانی و غیرایرانی را برای پیشگیری و درمان بکار گیرد. میدان کرسی های نظریه پردازی و نقد و‌ مناظره برای گفتگوی علمی و آزاد باز است و هیأت حمایت از کرسیها آمادگی دارد جلسات گفتگو‌ بر پا کند تا حقیقت برای طالبان معرفت روشن گردد. خداوندا منجی بشریت را برسان که به شدت منتظر و‌ محتاجیم. ✍ عبدالحسین خسروپناه اول آذر ۱۳۹۹ @khosropanah_ir
دوستان در حوزه‌ کرونا،‌ کتابچه‌ای نوشتم،رایگان گذاشتم این‌جا برای دانلود. https://drhamidqaderi.ir/ فقط لطفا برای اینکه بتونم ببینم آمار دانلود رو، اصل کتاب رو برای کسی نفرستید. فقط لینک رو‌ بفرستید. خوشحال میشم نظراتتون رو بگید. امیدوارم به کارتون بیاد.
15_1912.pdf
496.1K
آبان 99 به دعوت و و میهمان برادران خوبم، اخوان بودم برای تقریری از و توضیح اینکه ایشان خود چه کنشی متناسب با این نظریه شان دارند. آقای از دانشگاه رضوی مشهد هم زحمت کشیدند و مسئولیت نقد جلسه را بر عهده داشتند. حضرت آقای ، شاگرد خوب استاد فلاح و آقای ، دوست مخلص و انقلابی مان نیز در این جلسه حضور داشتند و نکاتی را برای بهتر شدن کاری که انجام دادم، فرمودند. دوستان همان شب تماس گرفتند و اعلام آمادگی کردند که متن جلسه را در صفحه اندیشه روزنامه پوشش دهند. اما دقیقا نمی دانم به چه دلیلی این اتفاق مقدور نشد و در نهایت آقای و دوستم آقای در روزنامه فرهیختگان زحمت انتشار متن تنظیم شده آن جلسه را بر عهده گرفتند که از هر دو روزنامه و همکارانشان تشکر می کنم. ⚠️فقط یک نقد کوچک! آن هم اینکه این تیتر واقعا خودشکن است. یعنی اگر فرهنگستان نتوانسته اهل علم را به خود جذب کند، خب پس چطور خود را یک پروژه علمی می داند؟ من در متن از بیان اینکه اهل علم جذب فرهنگستان نشدهاند، اهل ساینس و علوم تجربی و اجتماعی و کاربردی بود. منظورم این بود که بیشتر اهل فلسفه و علوم نقلی جذب شده اند. http://farhikhtegandaily.com/newspaper/4992/15/&page=189032 @teghtesadi
seyed_javad_naghavi_۲۰۲۰۱۱۲۱_۰۹۴۶۴۷_0 (2).mp3
30.07M
# صوت لایو 29 آبان 99 حسین مهدیزاده و آقای سید جواد نقوی با موضوع «انسان ادیان در عرف جامعه بازار» @teghtesadi
فیزیک و فلسفه اسلامی-94.pdf
5.97M
گفتگوهای فلسفه اسلامی و فیزیک در انجمن حکمت و فلسفه ایران دکتر محسنی در این گفتگوها، شهید فخری زاده است. @teghtesadi بخشی از پیام استاد خسروپناه رئیس وقت انجمن حکمت و فلسفه ایران در شهادت شهید فخری زاده👇 🔴این مسکین، سالها توفیق همنشینی با این شهید بزرگوار را داشت و مباحثه هایی درباره فلسفه فیزیک در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع برگزار گردید. وی با تبیین مباحث فلسفه فیزیک از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی و وجوه اشتراک و افتراق ماده فلسفی و ماده فیزیکی روشنگری می کرد. 🔻 حاج محسن عزیز دانشمند نظریه پرداز و معتقد بود: فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت می کند و آزمایش نشان می دهد که گاهی ذره با اثرش هست و گاهی ذره نیست ولی اثرش هست و لذا باید از فیزیک ذرات و ارتباط ذره با ذره به فیزیک امواج شیفت داد. ذرات می توانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند. شهید حاج محسن در کنار برجستگی انکارناپذیر در حوزه‌های دانش فیزیک و مهندسی هسته‌ای و فناوری‌های دفاعی و مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصه‌ی اجرایی، از سطح بالای دانش و ژرف‌اندیشی فلسفی برخوردار بودند و به حکمت متعالیه هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی عشق و ایمان داشتند. شهادت این جهادگر عرصه علم و فناوری برای ما ضایعه ای جبران ناپذیر و برای خودش تعالی ملکوتی به شمار می آید. دردمندانه میگویم چرا موساد در این سالها توانست تک تک مجاهدان علمی کشور را ترور کنند و سپس متولیان به عرض تسلیت بسنده کنند. @teghtesadi
مقصودی: بسم الله الرحمن الرحیم الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ◾️آسمانی شدن برادرم و دوست عزیزم دانشمند مجاهد فی سبیل الله شهید حاج را به مقام معظم رهبری و خانواده محترمشان و دوستان و همکاران و شاگردانش و مردم شهید پرور ایران تسلیت عرض می کنم. حاج محسن انسانی فکور، عالم، خلیق، صبور، متین، متواضع، پارسا و دارای منش عرفانی بود که عمر شریفش را در جبهه های جنگ و فعالیتهای علمی و هسته ای و موشکی و تولید کیت کرونا و واکسن و نوآوری های دیگر و نیز جهاد با نفس گذراند. وی معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و استاد فیزیک هسته ای دانشگاه امام حسین علیه السلام و جزو پنج ایرانی لیست پانصد نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه فارن پالیسی و دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح بود که امروز ملکوتی شد. 🔻 شهید فخری زاده که با نام آقای محسنی معروف بود، پدر برنامه هسته ای ایران در رسانه های غربی شناخته می شد. موساد بارها پس از شناسایی وی از طریق سازمان های بین المللی، نقشه ترور او را کشیده و ناکام مانده بود و با دستیابی به امور هسته ای ایران، موقعیت فکری و مدیریتی حاج محسن برای صهیونیست‌ها آشکارتر شد و در نهایت امروز او را به شهادت رساندند. این مسکین، سالها توفیق همنشینی با این شهید بزرگوار را داشت و مباحثه هایی درباره فلسفه فیزیک در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع برگزار گردید. وی با تبیین مباحث فلسفه فیزیک از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی و وجوه اشتراک و افتراق ماده فلسفی و ماده فیزیکی روشنگری می کرد. 🔻 حاج محسن عزیز دانشمند نظریه پرداز و معتقد بود: فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت می کند و آزمایش نشان می دهد که گاهی ذره با اثرش هست و گاهی ذره نیست ولی اثرش هست و لذا باید از فیزیک ذرات و ارتباط ذره با ذره به فیزیک امواج شیفت داد. ذرات می توانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند. شهید حاج محسن در کنار برجستگی انکارناپذیر در حوزه‌های دانش فیزیک و مهندسی هسته‌ای و فناوری‌های دفاعی و مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصه‌ی اجرایی، از سطح بالای دانش و ژرف‌اندیشی فلسفی برخوردار بودند و به حکمت متعالیه هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی عشق و ایمان داشتند. شهادت این جهادگر عرصه علم و فناوری برای ما ضایعه ای جبران ناپذیر و برای خودش تعالی ملکوتی به شمار می آید. دردمندانه میگویم چرا موساد در این سالها توانست تک تک مجاهدان علمی کشور را ترور کنند و سپس متولیان به عرض تسلیت بسنده کنند. هنوز داغ شهادت حاج قاسم در دلمان هست که خبر شهادت حاج محسن را شنیدیم. امیدوارم هر چه زودتر انتقام سختی در قبال شهادت این شهید بزرگوار گرفته شود. 🌷 حاج محسن شهادتت مبارک و رضوان و‌ جنت الهی و ضیافت علوی نصیبتان باد. طوبی له و حسن مآب حاج محسن عزیزم سلام جاماندگان شهادت را به حاج قاسم برسان. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✍ عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم هفتم آذر ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
اولین شهید علوم انسانی ایرانی-اسلامی 🖍حسین مهدیزاده چند ماهی هست که با سپند وزارت دفاع آشنا شده ام. یک معاونت در وزارت دفاع نبوده، سپند خود بود که آنقدر بزرگ و منظم شده بود، تا به جایی رسیده بوده که اندازه یک معاونت وزارت رسیده بود. شاید اگر می ماند چنان بزرگ می شد که... از دیشب متوجه شدم که ظرف این سالهای اخیر، چقدر پروژه مشترک بین علوم پایه و علوم انسانی را شناسایی کرده بوده و بدون پول پاشی و سر و صدا، با همه شان ارتباط موثر برقرار کرده و البته بجایش هم پول خرج کرده. بعد هم که استاد خسروپناه پیام تسلیت داد و فایل «گفتگوهای فلسفه اسلامی و فیزیک» در موسسه حکمت و فلسفه ایران بیرون آمد و معلوم شد که دکتر محسنی در این گفتگوها شهید فخری زاده است. اسم بقیه را تا وقتی خودشان اعلام نکنند نمی گویم، اما فکر کنم اگر خدا بخواهد کم کم ما علوم انسانی ها هم می توانیم به امیدوار باشیم. مسیر و ، برای ما علوم انسانی ها هم دارد معنا دار می شود. حاج محسن، به دنبال فهم مومنانه از ماده و حیات بوده. مساله اش آنطور که نتانیاهو می گوید، کشتن نبوده. حتی انرژِی هم نبوده، مساله اش دارو هم نبود. مساله اش اساس ماده و حیات و انرژی و... بوده. باورش نمی شده که خدا این همه راهنمایی برای بشر فرستاده، اما نسبت خودش و طرحش برای عالم(دین) را با ماده و حیات و سیستم های مکانیکی و اورگانیک عالم را قطع کرده باشد و شده باشد ساعت ساز لاهوتی و بعد از خلقت خودش را بازنشست کرده باشد. به همین دلیل در حکمت خودمان دنبال بارقه هایی می گشته. این راه هم با خون سرخ شد. خدا را شکر! ما علوم دینی ها و فلسفه و عرفان خوانده ها و علوم انسانی و اجتماعی خوان ها هم باور کنیم! @teghtesadi
🌷تصاويری از شهيد محسن فخری‌زاده @TasnimNews