💞بخوان دعاى فرج را...
بخوان دعای فرج را، دعا اثر دارد
دعا کبوتر عشق است بال و پر دارد
بخوان دعای فرج را و عافیت بطلب
که روزگار، بسی فتنه زیر سر دارد
تو در هجوم حوادث، صبور باش، صبور
که صبر میوه ی شیرین تر از ظفر دارد
در آستان ولا، جای ناامیدی نیست
بهشت پاک اجابت هزار در دارد
دل شکسته بیاور، که با شکسته دلان
نسیم مهر خدا، لطف بیشتر دارد
بخوان دعای فرج را، که صبح نزدیک است
که شام خسته دلان مژده ی سحر دارد
صفا بده دل و جان را به شوق روز وصال
مسافر دل ما، نیّت سفر دارد
زمین چو پر شود از عدل، آسمان ها را
شمیم غنچه ی نرگس، ز جای بردارد
بخوان دعای فرج را، زِ پشت پرده ی اشک
که یار، چشم عنایت به چشم تر دارد
دهند مژده به ما از کنار خیمه ی سبز
که آخرین گل سرخ از شما خبر دارد
مراقبت بکن از دل، که یوسف زهرا
زِ پشت پرده ی غیبت به ما نظر دارد
برآر دست دعایی، که دست مهر خدا
حجاب غیبت از آن ماهروی بردارد
غروب و دامنه ی نور آفتاب و شفق
بخوان دعای فرج را، دعا اثر دارد
التماس دعا
روزی حضرت_موسی ( علیه السلام ) در كوه طور ، به هنگام مناجات عرض كرد :
ای پروردگار جهانیان !
جواب آمد : لبیك!
سپس عرض كرد : ای پروردگار اطاعت كنندگان!
جواب آمد :لبیك!
سپس عرض كرد :ای پروردگار گناه كاران !
موسی علیه السلام شنید :لبیك، لبیك ، لبیك!
حضرت گفت : خدایا به بهترین اسمی صدایت زدم ، یكبار جواب دادی ؛ اما تا گفتم : ای خدای گناهكاران ،
سه مرتبه جواب دادی ؟خداوند فرمود :
ای موسی ! عارفان به معرفت خود و نیكوكاران به كار خود و مطیعان به اطاعت خود اعتماد دارند ؛ اما گناهكاران جز به فضل من پناهی ندارند و اگر من هم آنها را از درگاه خود ناامید گردانم به درگاه چه كسی پناهنده شوند؟
قصص التوابین/ص 198
*⭕عبادت یا عادت؟*
*🔸...اراده بايد بر عادات خوب هم غالب باشد*
*چون كار خوب، اگر كسى به آن عادت پيدا كرد خوب نيست.*
*🔹مثلا ما بايد نماز بخوانيم اما نبايد نماز خواندن ما شكل عادت داشته باشد.*
*از كجا بفهميم كه نماز خواندن ما عادت است يا نه؟*
*🔸بايد ببينيم آيا همه دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام مى دهيم؟*
*اگر اينطور است، معلوم مى شود كه كار ما به خاطر امر خداست.*
*🔹اما اگر ربا را مى خوريم، نماز را هم با نافله هايش مى خوانيم،*
*اگر خيانت به امانت مردم مى كنيم ولى زيارت* *عاشورايمان هم ترك نمى شود،*
*مى فهميم كه اينها عبادت نيست، روى عادت است.*
*🔸از امام روايت شده است:*
*«لا تنظروا الى طول ركوع الرجل و سجوده »*
*هيچ وقت به طول دادن ركوع و سجود شخص نگاه نكنيد؛*
*يعنى ركوعهاى طولانى و سجودهاى طولانى شما را گول نزند،*
*ممكن است اين از روى عادت باشد و اگر ترك كند وحشت كند.*
*🔹اگر مى خواهيد بفهميد اين شخص چگونه آدمى است،*
*در راستي ها و امانتها امتحانش كنيد*
*چون امين بودن عادت بردار نيست،*
*راست گفتن عادت بردار نيست مانند نماز خواندن-که عادت بردار است-.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج21، ص: 232-231
☀️ حدیث (حدیث روز ۱۲۰۰)☀️
🎄امام حسين عليه السلام فرمودند🎄
🌷اُوصِيكُم بِتَقوَى اللّهِ فَإنَّ اللّه َ قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ أن يُحَوِّلَهُ عَمّا يَكرَهُ إلى مايُحِبُّ ويَرزُقَهُ مِن حَيثُ لايَحتَسِبُ؛🌾
🌷شما را به تقواى الهى سفارش میكنم ؛ زيرا خدا ضمانت داده كسى را كه تقواى الهى پيشه سازد واز آنچه ناخوش میدارد ، به آنچه خوش میدارد، انتقال دهد، و از جايى كه گمان نمیبرد ، روزى اش دهد🌾
📚🍁(تحف العقول ، ص ۲۴۹)🍁
🪴🪴 سفره 🪴🪴
https://eitaa.com/sofrehasemany
🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴
🌹 «بسمالله الرحمن الرحیم »🌹
💐 ترجمه وتفسیر اجمالی ازآياتى از سوره نبأ :
🪴«عَمَّ یَتَساءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ * الَّذِی هُمْ فِیهِ مُخْتَلِفُونَ * کَلاّ سَیَعْلَمُونَ * ثُمَّ کَلاّ سَیَعْلَمُونَ»🪴
«ترجمه »
آنها از چه چیز از یکدیگر سؤال مى کنند؟!
۲ ـ از خبر بزرگ (رستاخیز)!
۳ ـ همان خبرى که در آن اختلاف دارند!
۴ ـ چنین نیست، به زودى مى فهمند!
۵ ـ باز هم چنین نیست، به زودى مى فهمند (که قیامت حق است)!
«تفسير »
مسأله ولایت و نبأ عظیم به چند معنى تفسیر شده: قیامت، قرآن، تمام اصول عقائد دینى اعم، از مبدأ و معاد، ولى قرائن موجود در مجموعه آیات این سوره، نشان مى دهد که: تفسیر آن به معاد از همه برترى دارد.
ولى، در روایات زیادى که از طرق اهل بیت(علیهم السلام) و بعضى از طرق اهل سنت نقل شده، نبأ عظیم (خبر بزرگ) به مسأله ولایت و امامت امیر مؤمنان على(علیه السلام)که مورد اختلاف و گفتگو از سوى جمعى بود، یا به مسأله ولایت به طور اعم تفسیر شده است.
این روایات، گاه از خود على(علیه السلام)، و گاه از امامان دیگر(علیهم السلام) نقل شده، که به عنوان نمونه سه روایت را در اینجا مى آوریم:
۱ ـ روایتى است که حافظ، محمّد بن مؤمن شیرازى که از علماى اهل سنت است نقل کرده که: رسول اللّه(ص) در تفسیر عَمَّ یَتَساءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ فرمود: منظور ولایت على(ع)است که از انسان در قبر درباره آنها سؤال مى شود، و هیچ کس در شرق و غرب عالم، در برّ و بحر از دنیا نمى رود، مگر این که فرشتگان از او درباره ولایت امیر مؤمنان(ع)) بعد از مرگ پرسش مى کنند، و به او مى گویند: دینت چیست؟ پیامبرت کیست؟ و امامت کیست؟
۲ ـ در حدیث دیگرى آمده است: روز جنگ صفین مردى از لشکر شام در حالى که سلاح بر تن پوشیده، و قرآنى حمایل کرده بود، وارد میدان شد، و سوره عَمَّ یَتَساءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ را تلاوت مى کرد، على(علیه السلام)شخصاً به میدان او آمد و به او فرمود: أَتَعْرِفُ النَّبَأَ الْعَظِیْمِ الَّذِى هُمْ فِیْهِ مُخْتَلِفُونَ: آیا مى دانى نبا عظیمى که در آن اختلاف دارند چیست ؟! آن مرد در جواب گفت:نه ، نمى دانم! امام فرمود: أَنَا وَ اللّهِ النَّبَأُ الْعَظِیْمُ الَّذِى فِیْهِ إِخْتَلَفْتُمْ وَ عَلى وِلایَتِى تَنازَعْتُمْ، وَ عَنْ وِلایتَىِ رَجَعْتُمْ بَعْدَ ما قَبِلْتُم... وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ تَعْلَمُونَ ما عَمِلْتُمْ: منم آن نبأ عظیم که درباره آن اختلاف دارید! و در ولایت من به نزاع برخاسته اید، شما از ولایت من باز گشتید بعد از آن که پذیرفتید، و در قیامت خواهید دانست که چه عملى انجام داده اید !.
۳ ـ در روایتى از امام صادق(علیه السلام) آمده است: أَلنَّبَأُ الْعَظِیْمُ الْوَلایَةُ: نبأ عظیم همان مسأله ولایت است .
جمع میان محتواى این روایات، و آنچه در مورد تفسیر آیه به مسأله معاد ذکر کردیم، از دو راه ممکن است:
نخست این که: نبأ عظیم مفهوم وسیع و گسترده اى دارد که همه اینها را شامل مى شود، هر چند به هنگام نزول این آیات تکیه قرآن بیش از همه در بیان این جمله، روى مسأله معاد بود، ولى این مانع نمى شود که آیه مصداق هاى دیگرى نیز داشته باشد.
دیگر این که: همان گونه که مى دانیم و بارها نیز گفته ایم، قرآن داراى بطون مختلفى است، یعنى یک آیه ممکن است معانى متعددى داشته باشد که از میان آنها یک معنى ظاهر است، و معانى دیگر، بطون قرآن است که به کمک قرائن مختلفى از آن استفاده مى شود، و یا به تعبیر دیگر، نوعى دلالت التزامى است که براى همه کس جز خاصّان روشن نیست.
تنها این آیه نیست که داراى ظاهر و باطنى است، آیات زیاد دیگرى در قرآن کریم داریم که در روایات اسلامى تفسیرهاى گوناگونى براى آن آمده، که بعضى هماهنگ با ظاهر است، و بعضى معنى باطن را بیان مى کند.
ولى، این نکته را مؤکداً یادآور مى شویم که: فهم باطن قرآن بدون وجود قرائن روشن، یا تفسیرهائى که از شخص پیغمبر و امامان معصوم(علیهم السلام)رسیده است، جائز نیست، و وجود بطون براى قرآن نباید دستاویزى براى هوسبازان و منحرفان شود، که آیات قرآن را هرگونه بخواهند به میل خود تفسیر کنند.
📚برگرفته از تفسیر نمونه، ذیل آیات مربوطه.
☀️ حدیث روز (۱۲۰۱)☀️
🌹رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله در مذمت فردی که مسئولیتی را بدون داشتن شایستگی لازم میپذیرد، فرمودند:
💐«مَنْ تَوَلّی عَمَلا وَ هُوَ یعْلَمُ أنَّهُ لَیسَ لَهُ بِأهْلٍ، فَلْیتُبَّوَءُ مَقْعَدُهُ مِنَ النّارِ»
💐 هر که ریاست و مسئولیتی را بپذیرد و بداند که اهلیت آن را ندارد، در قبر و قیامت جایگاه او پر از آتش خواهد شد.
🪴🪴 سفره آسمانی 🪴🪴
https://eitaa.com/sofrehasemany
🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴