eitaa logo
کانال سخنرانی"نواندیشان دینی"
242 دنبال‌کننده
21 عکس
2 ویدیو
0 فایل
#کم یاب ترین سخنرانیها #ازمشهور ترین نواندیشان دینی #درتنهاکانال سخنرانی⬅️ایتا ✅عبدالکریم سروش ✅محسن کدیور ✅عبدالعلی بازرگان ✅مصطفی ملکیان ✅رحیم پورازغدی ✅آذرخش مکری ✅حمیدانتظام ✅سروش دباغ https://eitaa.com/joinchat/4094820440Cab9316ea92
مشاهده در ایتا
دانلود
چالش اسلام و قدرت: نقد سروش جلسه اول روشنفکر دینی محترم دکتر عبدالکریم سروش پنجمین گام خود را در اجرای برنامه حساب شده «اصلاح دین» برداشت. گام جدید به شکل زیر قابل صورت بندی است: مقدمه اول. اسلام یعنی تاریخ اسلام و تفسیر آن. قرآن تألیف محمد است، و تابع شخصیت او. مقدمه دوم. اسلام دینی خشن، خدای اسلام سلطانی مقتدر، قرآن کتاب خوف نامه، و محمد عارفی مسلح و پیامبری اقتدارگرا بوده است. مقدمه سوم. صوفیان خصوصا مولوی نقص اسلامِ عبوس را رفع کرده، عشق و طرب را به آن افزوده اند. مثنوی و دیوان شمس «عشق نامه» هستند. مقدمه چهارم. اسلام به منزله قدرت - که لزوما مذموم نیست - در تعامل با دیگر قدرتها برای ثبیت به ارعاب احتیاج دارد. مقدمه پنجم. روح اقتدارطلبی از جانب پیامبر در دین، کتاب و پیروانش دمیده شده است. برخی شواهد: - روایات متواتر قتل مرتد، ماموریت پیامبر برای جنگ با مردم برای مسلمان کردن آنها (جهاد ابتدایی)، و نصر بالرعب؛ - ولایت الهی یعنی رخصت کشتن کودک بیگناه توسط خضر؛ - شارع بودن شامل رخصت صدور احکام مجازات و اعدام افراد. *** این مقدمه ها بر چه ادله ای مبتنی هستند؟ آیا قرآن از انجیل خشونت بارتر، و به لحاظ تاریخی مسلمانان خشن تر از مسیحیان عمل کرده اند؟ آیا تنها یا بزرگترین عامل خشونت احتمالی بعد از پیامبر تعالیم ایشان بوده است؟ آیا معنای اسلام تسلیم به قدرت حکومت پیامبر بوده است؟ آیا پیامبر مشرکان را بین پذیرش اسلام و مرگ مخیر کرده بود؟ آیا پیامبر به کشتن مرتدها امر و خود شخصا کسی را به جرم ارتداد یا سبّ اعدام کرده است؟ آیا سیره ابن اسحاق یا ابن هشام مدارک معتبری برای توصیف پیامبر هستند؟ به چه دلیل سنجه اعتبار قرآن و اسلام مثنوی و دیوان شمس است؟ «اسلام تجربت اندیش» چه تضمینی برای رعایت حقوق بیگناهان دارد؟ آیا هیچیک از دعاوی سروش در گام پنجم وی تازگی دارد؟ به چه دلیل این دعاوی اسلامی است؟ تفاوت این دعاوی با رویکرد مستشرقان، اسلام ستیزان یا بنیادگرایان افراطی مسلمان در چیست؟ با توجه به این نظرات «روشنفکری دینی» به کجا می رود؟ با این توصیفات از اسلام، قرآن و پیامبر، چه مزیتی در مسلمانی باقی می ماند؟ 📅: شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹، ۹ ژانویه ۲۰۲۱ بزرگترین کانال سخنرانی"دینی"در ایتا ↘️☆☆🌹🌲🌹☆☆↙️ 🆔️@Lectures1400 🆔️@Lectures1400
1_5753515533769113618.mp3
17.07M
صوتی: سخنرانی دکتر کدیور موضوع: نقدسروش مبنی بر وچالش قدرت بزرگترین کانال سخنرانی"دینی"در ایتا ↘️☆☆🌹🌲🌹☆☆↙️ 🆔️@Lectures1400 🆔️@Lectures1400
🖊 غدیر و مسئلۀ ما مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نزاع در میان مسلمانان، بر سر جانشینی پیامبر اسلام(ص) است. همۀ مسلمانان برای پیامبر(ص) دو منصب می‌شناسند: نبوت و سرپرستی سیاسی مسلمانان در عصر رسالت. اهل سنت، ارتحال پیامبر را پایان هر دو منصب می‌دانند؛ اما شیعیان به ادامۀ هر دو منصب(منهای وحی و رسالت پیامبرانه) در قالب امامت عقیده دارند. درنگ در ریشه‌ها و زمینه‌های اجتماعی و نیز ماهیت دینی این نزاع بزرگ تاریخی و گاه خونین، مجالی دیگر می‌طلبد؛ اکنون به نکته‌ای دیگر اشاره می‌کنم: 🔹نزاع بر سر جانشینی پیامبر، اگرچه مسلمانان را به دو گروه متخاصم تبدیل کرده است، در بیشتر باورها و احکام فقهی و مناسک دینی و زیست‌جهان فردی یا اجتماعی آنان، تفاوتی مهم پدید نیاورده است. آن مقدار اختلافات فقهی و مناسکی و اعتقادی که در میان اهل سنت و شیعیان وجود دارد، چندان نیست که بتوان از تقابل و تفاوتی در حد «دو مذهب» سخن گفت؛ مگر اینکه بگوییم مهم‌ترین اصل در مسلمانی، مسئلۀ جانشینی است، که در این صورت، امامت، هم مبدأ اختلاف خواهد بود و هم مهم‌ترین پیامد آن؛ وگرنه در دیگر اصول و فروع دین، چنان اختلاف و نزاعی نیست که پیدایی دو مذهب را توجیه کند؛ چنانکه اختلافات فقهی و کلامی در میان دانشمندان یک مذهب، منشأ مذهب‌سازی نمی‌شود. من می‌پذیرم که شیوۀ تعیین جانشین برای پیامبر بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن، این است که اختلاف بر سر جانشین، چه تفاوت‌های واقعی و ملموس در مهمات دینی مانند اخلاق و معنویت و یگانه‌‌پرستی و نوع‌دوستی به وجود می‌آورد. 🔹برخی باورها، به گونه‌ای است که اختلاف بر سر آنها به‌حقیقت منشأ دوگانگی است. مثلا کسی که به خدا و معاد عقیده دارد، در شیوۀ زندگی و علایق و جهان‌بینی و شناخت‌ها و ارزش‌ها و... با منکر خدا و معاد متفاوت است. عقیده به خدا مانند آگاهی از گم شدن تیر و کمان شخصی گمنام در روستایی گمنام نیست. 🔹گویند که در سقسین، شخصی دو کمان دارد زان هر دو یکی گم شد، ما را چه زیان دارد در فلسفۀ اسلامی، اختلاف شدیدی است بر سر اینکه اصالت با وجود است یا ماهیت. اما این اختلاف شدید، تأثیری در رفتار و اخلاق و منش و مرام و معنویت فلیسوفان ندارد. آیا اختلاف تشیع و تسنن، از جنس اختلاف فیلسوفان بر سر اصالت وجود است، یا همچون اختلاف کاتولیک و پروتستانتیسم است که دو الهیات و دو نگاه به انسان و جامعه، و پیامدهایی متفاوت در حد تفاوت آلمان و اسپانیا دارند؟ آیا عقیده به امامت، حوزه‌های مختلف نظری و عملی و مناسکی و عاطفی ما را به‌کل دگرگون می‌کند و از ما انسانی متفاوت می‌سازد؟ آیا عقیدۀ اهل سنت به عدالت صحابه، آنان را در ایمان و عمل صالح، ممتازتر کرده است؟ هیچ تردیدی نیست که اصل امامت، منشأ دوگانگی در جهان اسلام است؛ سخن بر سر این است که معتقدان به امامت و منکران آن، به غیر از اصل امامت، در چه حوزه‌های دیگری اختلاف پیدا می‌کنند و این اختلافات جزئی یا کلی، چه کم و کیفی دارد. پیروان سنت که همۀ اصحاب – حتی معاویه - را انسان‌هایی ممتاز می‌دانند، از این رهگذر به چه مقصودی در عالم نظر و عمل رسیده‌اند که شیعیان نرسیده‌اند؟ 🔹 ولایت چون ولایت است مهم است یا چون تغییری در رفتار و گفتار ما می‌دهد؟ اگر اهمیت آن به نفس آن باشد، باید همچون عدالت، در شمار بدیهیات قرار گیرد که چنین نیست. ولایت اهل بیت، مهم است اگر کسی را از ولایت طاغوت بیرون بیاورد و طاغوت، ظلم و جهالت و قساوت و گناه و بی‌انصافی است. بنابراین اگر کسی از راهی دیگر به همین مقصود برسد، در ولایت طاغوت نیست؛ چه اهل سنت باشد و چه پیرو هر دین دیگری. پیروان اهل بیت(ع) نیز آن مقدار که اخلاقی‌تر و طرفدار صلح و مدارا و هم‌زیستی و حرمت نهادن به جان و مال و آبروی انسان‌ها و کاستن از رنج‌‌ها و شقاق‌ها و منازعات باشند، سهمی و حظی از سعادت دارند. 🔹اعتقاد به مرجعیت اهل بیت(ع)، اگر کسی را مهربان‌تر و منصف‌تر و مؤدب‌تر و معنوی‌تر و نوع‌دوست‌تر و بخشنده‌تر نکند، هیچ سودی ندارد، حتی اگر بر سر آن عقیده جان دهند و همۀ عمر را در عشق آن، به سر برند. آیا سیاست‌زدگی نیست اگر دربارۀ جایگاه سیاسی اهل بیت در تاریخ اسلام غیرت ورزیم اما هیچ امتیازی در اخلاق و معنویت و سلوک اجتماعی بر دیگران نداشته باشیم؟ اسلام اگر دین سیاسی هم باشد، مبلغ سیاست‌زدگی نیست. کسی که با دیدن چند خبر واحد، همۀ انصاف و تاریخ و صراحت‌های قرآنی و صدها روایت دیگر را وامی‌نهد و رسالت خود را در این جهان پیچیده و پر از رنج و عذاب انسان‌ها، لعن و نفرین اصحاب پیامبر تعریف می‌کند، پیرو اهل بیت نیست؛ بندۀ هویتی است که محیط برای او ساخته است. «نزاع برای نزاع»، ابلهانه‌ترین رفتار اجتماعی بشر است. تبدیل عقیدۀ دینی به ماهیت اجتماعی یا هویت فردی، فرایندی خطرناک است که دود آن، نخست به چشم همان عقیده می‌رود. ✍️ رضا بابایی بزرگترین کانال سخنرانی↙️"دینی"در ایتا @lectures1400
4_5859719075587951787.mp3
10.4M
صوتی دکتر سید جواد میری با عنوان " بررسی تحولات افغانستان(چیستی و چرایی؟) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انجمن جامعه شناسی ایران 🆑بزرگترین کانال سخنرانی"دینی"در ایتا ↘️☆☆🌹🌲🌹☆☆↙️ 🆔️@Lectures1400 🆔️@Lectures1400
خلاصه طالبان، افغانستان و ایران اینها دغدغههای یک ایرانی نگران وضعیت افغانستان است. یادآوری تجربه ای که از سرگذراندیم و اکنون همسایگان شرقی محکوم به گذراندن تجربهای مشابه شده اند: استقلال در کنار جهالت زمامداران و سودای حکومت دینی. افغانستان جامعه ای چند قومی، به لحاظ شاخص توسعه انسانی در اواخر جدول بین المللی، کمتر از یک چهارم آن شهرنشین، حدود ۶۰٪ مردان و حدود ۸۰٪ زنان آن بیسواد هستند. خروج خفتبار نیروهای نظامی آمریکا و همپیمانانش از افغانستان سؤال بزرگی در مقابل سیاست خارجی آمریکاست. البته این خروج را باید به فال نیک گرفت. کشوری که تجربه تلخ ویتنام را داشت چرا تجربه افغانستان را تکرار کرد؟ اهالی افغانستان باید بدانند کسی جز خودشان دلسوزشان نیست. توسعه آمرانه و وارداتی جواب نمی دهد. اینکه طالبان حقوق همگان از جمله زنان را در چارچوب شریعت رعایت خواهد کرد، راست می گویند! اما مشکل منظر تنگ آنها به شریعت است. اینکه در انتهای هر آزادی و حقی تبصره زده شود «در چارچوب شریعت» بدون تعارف نفی آن آزادی و حق است. حکومت یا امارت اسلامی را نباید پذیرفت. اداره جامعه کار نمایندگان مردم است و دو شرط هم بیشتر ندارد کاردانی و امانتداری. امید چندانی به تغییر معنی دار طالبان ندارم. جمهوری اسلامی ایران خصوصا بعد از یکدست شدن کامل از جنس طالبان است، از استقرار امارت اسلامی طالبان در افغانستان استقبال می کند و آنرا قدم بلندی در راه گسترش «جبهه مقاومت» علیه آمریکا تلقی می کند. دیدگاه اکثریت مردم ایران (یعنی بیش از دو سوم ملت) در مورد وقایع اخیر افغانستان: ۱. برقراری صلح و آرامش، امنیت و نظم، استقلال و استقرار حکومتی که مورد رضایت اکثریت مردم افغانستان باشد خواست ایرانیان است. ۲. حکومت مستقر در افغانستان الزاما باید نماینده واقعی تمام اقوام، مذاهب و آحاد ملت افغانستان باشد که به شکل دموکراتیک بر سر کار آمده باشد؛ نه اینکه یک قوم خاص (فقط پشتون)، یک مذهب خاص (فقط سنی حنفی)، یک صنف خاص (فقط طالبان و روحانیون)، و یک جنس خاص (فقط مردان) در آن حضور داشته باشند. ۳. موازین حقوق بشر مطابق اسناد بین المللی خصوصا در مورد زنان و اقلیتهای مذهبی و قومی باید توسط حکومت تضمین شود. با توجه به برداشتهای مختلف از شریعت و تجربه تلخ ایرانیان از وعده های مبتنی بر شرع، کلیه حقوق و آزادی ها باید با موازین ملموس اسناد سازمان ملل متحد منطبق باشد نه هیچ چیز دیگر. ۴. افغانستان باید به شکل واقعا مستقل توسط اهالی افغانستان به دور از نفوذ و سیطره هر کشور خارجی اداره شود. https://kadivar.com/19103/ بزرگترین کانال سخنرانی↙️"دینی"در ایتا @lectures1400
4_5906494348932943018.mp3
10.2M
صوتی🎵 سید حسین سراج زاده قصه پر غصه افغانستان و مواجهه جامعه شناسانه با آن... 🆑بزرگترین کانال سخنرانی"دینی"درایتا"👇 ↘️☆☆🌹🌲🌹☆☆↙️ 🆔️@Lectures1400 🆔️@Lectures1400
افشای حقایق بیشتر درباره کابینه طالبان مولانا «یوسف‌شاه» سخنگوی مدرسه «دارالعلوم حقانیه» پاکستان در تازه‌ترین سخنان خود اعتراف کرد که حداقل هشت عضو کابینه طالبان از شاگردان مولانا «سمیع‌الحق» و از اعضای مدرسه حقانیه هستند. وی در گفتگو با بی‌بی‌سی پشتو، ملا «نورمحمد ثاقب»، ملا «عبدالباقی حقانی»، ملا «نجیب‌الله حقانی»، «عبداللطیف منصور» و شیخ «عبدالحکیم حقانی» را تربیت یافتگان دارالعلوم حقانیه دانست که اکنون وارد کابینه طالبان شده‌اند. سوال این است که مدرسه دارالعلوم حقانیه کجاست و متعلق به کیست؟ مدرسه دارالعلوم حقانیه در منطقه «اکوره ختگ» در ایالت «خیبر پشتونخوا» پاکستان واقع شده است. این مدرسه، شعبه دوم بخش عقیدتی- سیاسی ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان به شمار می‌رود که در قسمت افغانستان فعالیت می‌کند. مولانا سمیع‌الحق که به پدر معنوی طالبان شهرت داشت و سه سال پیش در یک بازی استخباراتی در راولپندی کشته شد، مسئول روابط مدرسه حقانیه با ارتش و سازمان آی.اس.آی بود. برای تکمیل اطلاعات این را هم اضافه کنم که شعبه اول بخش عقیدتی- سیاسی سازمان آی.اس.آی «جامع بنوریه» کراچی است که در حوزه کشمیر فعال است. دارالعلوم حقانیه که مبلغ عقاید تند جنبش «دیوبندی» است، در روزهای نخست جدایی پاکستان از هند توسط مولانا «عبدالحق» با حمایت ارتش تازه‌تأسیس پاکستان بنیان گذاشته شد تا عقبه جنگ علیه هند را تشکیل دهد. در واقع، مدرسه دارالعلوم حقانیه چهل روز پس از جدایی پاکستان از هند در ۲۳ سپتامبر سال ۱۹۴۷ تأسیس شد. از آن پس کمتر جنگی در کشورهای اسلامی رخ داده که ردپای از طلاب مدرسه دارالعلوم حقانیه دیده نشود. با توجه به محتوا و روش آموزش در این حوزه و همچنین سوابق طالبان آن، به مدرسه دارالعلوم حقانی، لقب دانشگاه جنگ و جهاد داده‌اند. به همین خاطر شبکه حقانی که شاخه نظامی دارالعلوم حقانیه است، به عنوان یکی از خطرناک‌ترین و با تجربه‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی در جهان شناخته می‌شود. رابطه شبکه حقانی با دارالعلوم حقانیه چنان آشکار و علنی است که جلال‌الدین حقانی از فرماندهان سابق جهادی و بنیانگذار شبکه حقانی، پسوند خود را از مدرسه حقانی گرفته و در حال حاضر نیز بسیاری از اعضای طالبان با داشتن پسوند حقانی، به رابطه با دارالعلوم حقانی افتخار می‌کنند. سه سال پیش در یادداشت دیگری تحت عنوان «همه چیز درباره شبکه حقانی» که در موسسه مطالعات راهبردی شرق منتشر شد، به رازهای این شبکه پرداختم که در اینجا قصد ندارم آن را تکرار کنم. از اصل مطلب دور نشویم که به اعتراف سخنگوی مدرسه دارالعلوم حقانیه، در حال حاضر هشت تن از اعضای این مدرسه در کابینه طالبان حضور دارند اما سوابق اعضای کابینه طالبان نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۰ تن از اعضای کابینه طالبان، عضویت مدرسه دارالعلوم حقانیه را دارند. شاید اکنون راز سفر غیرمترقبه و اضطراری ژنرال «فیض‌ حمید» رئیس سازمان آی.ای.آی را به کابل دانسته باشید. در روزهای نخست ورود طالبان به کابل که بحث روی تشکیل کابینه جریان داشت، پیروان ملا محمدعمر موسوم به شاخه عمری در مقابل زیاده‌خواهی شبکه حقانی و سازمان اطلاعات پاکستان ایستادند. سرکشی شاخه عمری و شخص ملا برادر از فرامین پاکستان، ناگزیر پای رئیس سازمان اطلاعات پاکستان را به کابل کشاند تا هم اختلاف بین طالبان را حل کند و هم از بابت اوضاع پنجشیر خاطرجمع شود. فیض حمید در سفر سه روزه به کابل، طالبان شاخه عمری را با تهدید و تطمیع متقاعد کرد که باید بخش بیشتر کابینه طالبان به اعضای مدرسه دارالعلوم حقانیه اختصاص بگیرد که چنین هم شد. وی همین‌طور طالبان را راضی کرد که مسئله پنجشیر را از طریق نظامی حل کنند که این اتفاق هم رخ داد و در ساعات آخر حضور فیض حمید در کابل، طالبان به پنجشیر حمله کردند. آنچه دیروز عمران خان نخست وزیر پاکستان از رایزنی با طالبان در مورد دولت فراگیر با حضور تاجیک‌ها، هزاره‌ها و ازبک‌ها، حرف زد، از نفوذ گسترده ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان در بین طالبان حکایت دارد. البته با این توضیح که سخنان عمران‌خان درباره دولت فراگیر در افغانستان نه به خاطر همراهی با اقوام افغانستان بلکه به منظور وارد کردن فشار بر طالبان به ویژه شاخه عمری است. در آینده موضوع سهیم کردن اقوام افغانستان در حاکمیت طالبان، یکی از ابزارهای فشار پاکستان علیه طالبان خواهد بود. به عبارت دیگر، هرگاه اسلام‌آباد احساس کند که طالبان به درستی از پاکستان اطاعت نمی‌کنند، موضوع سهیم کردن اقوام را در حاکمیت طالبان پیش می‌کشد تا از این طریق، طالبان را بیشتر به اطاعت وادارد. در اخیر، این نکته را هم باید یادآوری کنم که بنده به پروژه‌ای بودن گروه طالبان اعتقادی ندارم زیرا طالبان یک جریان بومی و برخاسته از محیط افغانستان است اما این گروه ظرفیت بالایی برای سواری دادن و بهره‌برداری توسط کشورهای دور و نزدیک را دارد.
از موجودیت طالبان در افغانستان، کمتر کشور ذیدخل در قضیه افغانستان بوده که از طالبان به عنوان ابزار در راستای رسیدن به اهداف خود، استفاده نکرده باشد. ✍مرادی بزرگترین کانال سخنرانی"دینی"در ایتا 🆔️@Lectures1400
🔊فایل صوتی پوشه شنیداری نشست علمی جوانان افغان و قدرت گیری مجدد طالبان سه شنبه 30 شهریور 1400 انجمن ژئوپلیتیک ایران خانه اندیشمندان علوم انسانی بزرگترین کانال سخنرانی"دینی"در ایتا 🆔️@Lectures1400 🆔️@Lectures1400
4_5942546802631772838.mp3
34.91M
‍ 🔊فایل صوتی جوانان افغان و قدرت گیری مجدد طالبان 🎙سخنرانان: 🔹➖ دکتر محسن عزیز زاده: دانش آموخته دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس 🔹➖ مرضیه حسینی: دانشجوی دکتری علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی 🔹➖ جواد امیری: دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی، استاد دانشگاه در هرات 🔹➖ محمدعلی جعفری: دانشجوی دکترای جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس،عضو انجمن ژئوپلیتیک ایران و عضو پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه 🔹➖ وکیل احمد تیموری: دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی 📝 دبیر علمی نشست: 🔹➖ دکتر مصطفی قادری حاجت استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیأت مدیره انجمن ژئوپلیتیک ایران زمان: 📅 ➖سه شنبه ۳۰ شهریورماه ماه ۱۴۰۰ 🕖 ➖ساعت ۱۸ الی ۲۰ خانه اندیشمندان علوم انسانی بزرگترین کانال سخنرانی"دینی"در ایتا 🆔️@Lectures1400 🆔️@Lectures1400
دومین نشست وبینار ملی ” بیماری کرونا و مساله بازگشایی دانشگاه“ سخنرانان: ▪️دکتر اسدالله نقدی (استاد جامعه شناسی دانشگاه بوعلی همدان) ▪️ دکتر فردین علیخواه(استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان) زمان: سه شنبه 21 دی 1400_ساعت 10صبح لینک ورود به وبینار: https://www.skyroom.online/ch/uog/farhangi سخنرانی"دینی"در ایتا↙️ 🆔️@Lectures1400 🆔️@Lectures1400
1_5661552192243367939.mp3
5.73M
صوتی موانع حقوق بشر درایران 👨‍💻 کدیور کانال سخنرانی"دینی"در ایتا🌹↙️ 🆔️@Lectures1400 🆔️@Lectures1400