#انتقال_به_عالم_دیگر /13
ام كلثوم در دقايق پايانی حيات پدر بزرگوارش در برابر او گريه مي كرد. اميرمؤمنان علی (علیه السلام) فرمود: چرا گريه مي كنی دختر مهربانم؟
گفت: به ياد مي آورم كه در همين ساعت از ما مفارقت مي كنی!
آن حضرت فرمود: گريه مكن. به خدا سوگند اگر می ديدی آنچه پدرت مي ديد گريه نمي كردی.
راوی خبر گويد: پرسيدم چه می بينی ای امير مؤمنان؟
فرمود: فرشتگان آسمان و پيامبران را می بينم كه پشت در پشت هم ايستاده اند تا مرا ملاقات كنند. اين است برادرم محمد رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) نزد من نشسته مي فرمايد: بيا! آنچه در پيش داري بهتر از دنيایی است كه در آن هستی؛
«حبيب بن عمرو قال: دخلت علي أميرالمؤمنين فى مرضه الّذى قبض فيه، فحلّ عن جراحته. فقلت: يا أميرالمؤمنين ما جرحك هذا بشي و ما بك من بأس. فقال لى: يا حبيب! أنا و اللّه مفارقكم السّاعة. قال: فبكيت عند ذلك وبكت أمّ كلثوم و كانت قاعدةً عنده. فقال لها: ما يبكيك يا بنيّة؟ فقالت ذكرتُ يا أبه أنكَ تفارقنا السّاعة فبكيتُ. فقال لها: يا بنيّة لاتبكينّ فواللّه لوترين ما يري أبوك ما بكيت. قال حبيب: فقلت له: و ما الذى تري يا اميرالمؤمنين؟ فقال يا حبيب أري ملائكة السّماء و النّبيين بعضهم إثر بعض وقوفاً إلي أن يتلقّونى، و هذا أخى محمّد رسول اللّه (صلي الله عليه و آله و سلم) جالس عندى يقول: أَقدِمْ فإنّ أمامك خير لك ممّا أنت فيه. قال فما خرجت من عنده حتّي توفّى (عليه السلام).
📙 معاد در قرآن جلد 4 - صفحه 203
@sokhanerfan
#انتقال_به_عالم_دیگر /14
پيامبر اكرم (صلی الله عليه و آله و سلم) به نقل امام صادق (عليه السلام) فرمود: وقتی مرا به آسمان بردند فرشته ای را ديدم كه در دست او لوحی از نور بود و به جانب راست و چپ توجّه نداشت و به آن مي نگريست، در حالی كه اندوهناك بود.
گفتم: اي جبرئيل اين كيست؟ عرض كرد فرشته مرگ و كار او گرفتن جانهاست.... هرگاه اهل خانه ای بر مرده خويش گريه كنند گويد: گريه نكنيد، كه من به سوی همه شما باز می گردم تا هيچ يك نماند.
در اين هنگام پيامبر فرمود: اي جبرئيل مرگ بس رخداد سنگينی است. جبرئيل عرض كرد: پس از مرگ قضيه سنگينتر و بزرگتر از مرگ خواهد بود؛ «قال رسول اللّه: كفي بالموت طامّة يا جبرئيل. فقال جبرئيل: ما بعد الموت أطمّ و أعظم من الموت»
📙 معاد در قرآن جلد 4 - صفحه 208
@sokhanerfan
#انتقال_به_عالم_دیگر /15
🔹 جان دادن و جان كندن
جان دادن برای مؤمن بسيار سهل و راحت است و بر اساس برخي روايات مانند آن است كه انسان گل خوشبويی را بو كند و ناگهان خود را در باغهای بهشت ببيند. اما براي منافق و كافر بسيار سخت و سنگين است؛ چنانكه پزشكی بخواهد بدون تخدير و بيهوشی قلب بيماری را عمل كند. جان كندن كافر و منافق به مراتب شديدتر و جانكاهتر از اينهاست. از اين رو به سرعت، تسليم شكنجه درد و عذاب فرشتگان مأمور قبض روح مي گردند و مي گويند ما كار بدي نكرديم؛ (الّذين تتوفّاهم الملائكة ظالمي أنفسهم فألقوا السّلَمَ ما كنّا نعمل من سوء بَلي إنَّ اللّه عليم بما كنتم تعملون فَادْخُلوا أبواب جَهنّمَ خالدين فيها فلبئس مثوَي المتكبِّرين)؛ فرشتگان جان آنان را مي گيرند، در حالتي كه در دنيا به خود ستم كرده و در حال احتضار به ناچار سر تسليم پيش آورده مي گويند: ما كار بدي نكرده ايم. آري خدا به هر چه كرده ايد آگاه است. از درهاي جهنّم وارد گرديد كه در آن جا جاودان خواهيد بود. دوزخ براي متكبّران بد جايگاهي است.
حديثي از اميرمؤمنان (عليه السلام) در ذيل اين آيه نقل شده كه آن حضرت فرمود: هر كس اهل طاعت باشد فرشتگان رحمت متولّي قبض روح او مي گردند و هر كس اهل نافرمانی و معصيت باشد فرشتگان عذاب روح او را مي گيرند. فرشته مرگ يارانی از فرشتگان رحمت و عذاب زير فرمان خود دارد؛ «فمن كان من أهل الطّاعة تولّت قبض روحه ملائكة الرّحمة و من كان من أهل المعصية تولّت قبض روحه ملائكة النّقمة و لملك الموت أعوان من ملائكة الرّحمة و النّقمة».
به هر تقدير، چنان حالت دهشت و ترس تبهكاران را فرا مي گيرد كه ناگهان خود را با رخدادي سنگين چون زلزله روبرو مي بينند و همه هستي خود را فراموش كرده بعدها متوجّه مي شوند كه مرده اند. سوختن خود را درك مي كنند و حقيقت امر برايشان روشن مي گردد.
قرآن كريم در اين باره مي فرمايد: (بل تأتيهم بغتةً فتَبْهَتَهُم فلا يستطيعون ردّها و لا هم يُنظرون)؛ واقعه مرگ و قيامت ناگهان بر تبهكاران فرا رسد و آنان را مبهوت و حيران كند كه نه قدرت بر ردّ آن داشته و نه بر تأخير آن مهلتي توانند يافت.
يكي از حكمت های تلقين ميّت نيز آن است كه ميّت را از آن هول جانكاه رهانيده و اوّليّات دين را به او ياد آورند. البته اين تلقين اثر دارد، گرچه برای كافر و منافق سودی نمی دهد.
اگر ستمگران بگويند ما در روي زمين مستضعف بوديم، خوب و بد را تشخيص نمی داديم و حسن و قبح اشيا را نمی فهميديم، فرشتگان در پاسخ گويند: چرا از منطقه كفر، نفاق و عصيان مهاجرت نكرديد، آيا زمين خدا گسترده نبود؟؛ (قالوا كنّا مستضعفين في الأرض قالوا ألم تكن أرض اللّه واسعةً فتهاجروا فيها)
📙 معاد در قرآن جلد 4 - صفحه 212
@sokhaberfan
🔴 نهضت امام حسین(ع) هر سال يک پيروزى جديد به دست مىآورد
🔸اگر ما مبارزه حسين بن على عليه السلام را با لشكريان يزيد و ابن زياد از جنبه نظامى، يعنى از نظر ظاهرى و صورى، در نظر بگيريم امام حسين(ع) شكست خورد و آنها پيروز شدند؛ اما اگر ماهيت قضيه را در نظر بگيريم، فكرى و اعتقادى است، يعنى حكومت يزيد سمبل جريانى بود كه مىخواست فكر اسلامى را از بين ببرد و امام حسين(ع) براى احياى فكر اسلامى جنگيد، در اين صورت بايد ببينيم آيا امام حسين(ع) به مقصودش رسيد يا نرسيد؟
🔹آيا توانست يک فكر را در دنيا زنده كند يا نتوانست؟ مىبينيم كه توانست. هزار و سيصد سال است كه اين نهضت هر سال يک پيروزى جديد به دست مىآورد؛ يعنى هر سال عاشورا، عاشوراست و معنى «كلّ يوم عاشورا» اين است كه هر روز به نام امام حسين(ع) با ظلم و باطلى مبارزه مىشود و حق و عدالتى احياء مىشود.
🔸اين پيروزى است و پيروزى بالاتر از اين چيست؟ يزيدها و ابن زيادها مىروند ولى حسينها و عبّاسها و زينبها باقى مىمانند، البته به عنوان يک ایده نه به عنوان يک شخص، بلكه به عنوان يک صاحب اختيار و حاكم بر جامعه خويش. آرى، آنها مىميرند اما اينها زنده و جاويد باقى مىمانند.
📝 استاد مطهری، نبرد حق و باطل، ص۴۱
🆔 @sokhanerfan
✅ متن کامل زیارت اربعین
اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ
اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَرات
ِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَ قآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ
وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى
وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ
اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ
اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ
وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ
اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ
وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا
وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
🆔 @sokhanerfan
▪مجلس روضه در بیت آیت الله رمضانی
به مناسبت سالروز رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه و آله و شهادت سبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و شهادت امام رئوف، حضرت رضا علیه السلام، سه روز آخر صفر (یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه) مجلس سوگواری در بیت شریف حضرت آیت الله استاد حسن رمضانی برگزار می شود.
سخنران: حجت الاسلام فلاح بابلی
مداح: حاج مهدی حیدرزاده
مکان: قم، انسجام 8، فرعی 3، پلاک 3
زمان: ساعت 16 تا 17.30
🆔 کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
◼️ سالروز رحلت پیامبر نور و رحمت، حضرت ختمی مرتبت محمّد بن عبدالله (صلّی الله علیه و آله) تسلیت باد!
⚫️ گلچین شهید مطهری از سخنان پیامبر اسلام(ص)
👈 مسلمان آن است که مسلمانان از دست و زبان او در آسایش باشند.
👈 در رفتار با زنان، از خدا بترسید و آنچه درباره آنان شاید، از نیکی دریغ ننمایید.
👈 با هوای نفس خود نبرد کنید تا مالک وجود خود گردید.
👈 پرهیزگاری، جان و تن را آسایش میبخشد.
👈 دانش را به بندِ نوشتن درآورید.
👈 تا دل درست نشود، ایمان درست نخواهد شد و تا زبان درست نشود، دل درست نخواهد بود.
👈 زیان نادانان بیش از ضرری است که تبهکاران به دین میرسانند.
👈 من برای امت خود، از بیتدبیری بیم دارم نه از فقر.
👈 سه چیز نشانه ایمان است: دستگیری با وجود تنگدستی، از حق خود به نفع دیگری گذشتن، به دانشجو علم آموختن.
👈 عالِم فاسد، بدترین مردم است.
👈 هر جا که بدکاران حکمروا باشند و نابخردان را گرامی بدارند، باید منتظر بلایی بود.
👈 هر قومی شایسته حکومتی است که دارد.
👈 خداوند دوست ندارد که بندهای را بین یارانش با امتیاز مخصوص ببیند.
🆔 @sokhanerfan
✅آزاد شده حضرت امام رضا علیه السلام
▪️ قصه ما این بود كه بچه های مرحوم پدر و مادرم معمولاً می مُردند، ما را هم نذر امام رضا (سلام الله علیه) كردند. مرحوم پدر و مادرم نذر كردند كه اگر خدا به اینها فرزندی داد و به سن هفت سالگی رسید و ماند، این بچه را به مشهد برای زیارت بیاورند و ما هم نذر شدیم. موی سر ما را هم كوتاه می كردند، اما نمی تراشیدند. ما یك گیسوی بلند داشتیم كه این [فرزند] را باید خدمت حضرت آورده و در اینجا مو را بتراشند و در نهر در حرم بریزند؛ سالی هم یك حلقه نقره ای نذر بود كه به گردن ما می گذاشتند كه این هفت تا بشود و بعد خدمت حضرت بیاورند. ما هر سال یك حلقه نقره ای به گردنمان اضافه می شد و یك گیسی هم داشتیم که فقط كوتاه می كردند، نه بتراشند.
▪️ حالا هفت سالمان شد و ما را باید بیاورند تا نذر را ادا كنند. مرحوم پدر و مادرم و دایی ام یك وسیلهای كرایه كردند، شبی را در راه خوابیدیم و بعد آمدیم مشهد و اینها موی سر ما را كوتاه كردند. آن وقت یك نهر بزرگی در همین صحن بزرگ بود كه زوّار همین جا می نشستند و وضو می گرفتند. این مو را كه تراشیدند، در این نهر ریختند و آن طوق هفت گانه را كه از نقره بود در ضریح انداختند و ما به نذرمان عمل كردیم. از آن به بعد دیگر ما خودمان را آزاد شده حضرت می دیدیم.
▪️ هر كسی در هر گوشه عالم به مقام رضا برسد، به وساطت آن حضرت است؛[1] البته این اسم هایی كه «تَنزِیلُ مِنَ السَّمَاءِ» سر جایش محفوظ است، مقام رضا مقامی است كه هر كسی در هر گوشه عالم بخواهد راضی بشود ـ یك كسی در امتحان موفق شد، كسی در تجارت موفق شد، كسی خوشحال شد ـ این به وساطت مقام رضاست.
▪️ هر كسی را كه در عالم بخواهی راضی كنی، به وسیله مقام رضاست؛ مثل اینكه هر جایی خدای سبحان بخواهد یك درخت را سرسبز كند، مثل باران است. این مقام رضا طوری است كه در عالم هر كسی در هر گوشه جهان بخواهد خوشحال بشود، آنجا وجود مبارك حضرت حضور دارد، مقام رضا این است.
[1] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص404؛ «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِی بْنِ مُوسَی الرِّضَا الَّذِی ارْتَضَیتَهُ وَ رَضِیتَ بِهِ مَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِك».
🔹 دیدار آیت الله جوادی آملی با تولیت آستان قدس رضوی
تاریخ: 1398/04/29
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
🔻زیارت مختصر امام مهربان حضرت رضا علیهالسلام:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِّ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلَاةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ.
🆔 @sokhanerfan