eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarikh یکی از کتب ارزشمند تازه‌خریداری‌شده توسط فاضل ارجمند حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای معراجی، کتاب «نوادر المخطوطات الحدیثیه»، تالیف دکتر عبدالمحسن عصیمی است که توسط دار قرطبه و دار المالکیه در ریاض در سال ۱۴۴۵ق. به چاپ رسیده است. مولف در این مجموعه‌ی ۱۱ جلدی، ۱۶۵ کتابِ خطی را برای اولین‌بار، تصحیح و منتشر کرده است. یکی از نسخِ خطیِ منتشر شده، «مناقب جعفر ابن ابی‌طالب»، نوشته‌ی ضیاءالدین مقدسی (۶۴۳ق.) است. (ج۱۰، ص۱۲۲) در این اثر کوتاه، ۱۷ روایت درباره فضایل جعفر (ع)، با محتوایِ ذیل، نقل شده است: – پرواز جعفر با دو بال در بهشت، به همراه فرشتگان؛ – سلامِ عبدالله بن عمر (۷۳ق.) به جعفر: السلام علیک یا ابن ذی‌الجناحین؛ – پرسش فقهی جعفر از پیامبر(ص) درباره چگونگی نماز خواندن در کشتی؛ – بدرقه‌ی جعفر توسط پیامبر(ص) هنگام رفتن به حبشه و خواندن دعا در حق او. – ملاقات، روبوسی و احوالپرسی پیامبر(ص) با جعفر و خوشحالی از بازگشت او، پس از بازگشت جعفر از حبشه؛ – معاشرت جعفر با مساکین و ملقّب شدن او به اباالمساکین؛ – جعفر شبیه‌ترین فرد به پیامبر(ص) خَلقا و خُلقا؛ برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17425
@sokhanetarikh نشست «الزامات احیای روابط کهن» با ارائه دکتر مهدی بیگدلی 24 شهریور 1403 برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17428
@sokhanetarikh آیت الله محمدهادی یوسفی غروی: امام حسن عسکری (ع) در اوج «محدودیت» بسیار در میان مردم «محبوبیت» داشتند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17431
@sokhanetarikh تصویر امام حسن عسکری (علیه السلام) در آثار غربیان نویسنده: سعید طاووسی مسرور و علیرضا دهقانی شیعه پژوهان غربی از قرن بیستم به این سو آثار بسیاری درباره امامان شیعه: منتشر کرده اند. در بیشتر این آثار تصویری ناقص و نادرست از امامان ارائه شده است. این نقص، در آثار مربوط به امام حسن عسکری (علیه السلام) مشهودتر است زیرا مسلمانان به ویژه محققان شیعی نیز کمتر درباره آن امام پژوهش کرده اند. سوال اصلی پژوهش این است که شیعه پژوهان غربی چه تصویری از امام یازدهم (علیه السلام) ارائه کرده اند؟ این پژوهش با بررسی متون تخصصی و دانشنامه های منتشر شده در غرب، نشان داده است که غربیان کمتر از دیگر امامان شیعی به امام حسن عسکری توجه کرده اند و تنها سه مقاله درباره ایشان و یک اثر درباره تفسیر منتسب به ایشان منتشر کرده اند و در همین چند اثر نیز تصویری ناقص و حتی مخدوش و تحریف شده از امام یازدهم(علیه السلام) ارائه کرده اند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17431
@sokhanetarikh همایش «دوره‌بندی در تاریخ» ۳۰ آبان و ۱ آذر ماه ۱۴۰۳ برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 15 آبان 1403 می باشد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17440
@sokhanetarikh میزگرد علمی (حضوری و برخط) «پیامبر اعظم(ص)؛ سرآغاز تمدن اسلامی» 24شهریور 1403 در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17444
@sokhanetarikh هفدهمین جشنواره بانوی کرامت با استقبال پژوهشگران سراسر کشور مواجه شده و تاکنون بیش از ۹۶۰۰ اثر در قالب های مختلف (کتاب، رساله علمی، پایان نامه، مقاله علمی، پژوهش پایانی سطح۲ و مقالات کوتاه نوشت) توسط طلاب، اساتید، پژوهشگران و دانش‌آموختگان حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور در سامانه ثبت شده است. لازم به ذکر است، طلاب ارجمند و سایر پژوهشگران در سراسر کشور تا ۳۱ شهریورماه سال جاری فرصت دارند مقالات خود را در بخش ویژه همایش با موضوع «حوزه های علمیه، تبلیغ کارآمد و خانواده متعالی» ثبت و بارگذاری کنند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17447
@sokhanetarikh تحلیل مقام خلیفة اللّهی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نویسندگان: فتح الله نجارزادگان و محمدمهدی شاهمرادی از احادیث متعدد فریقین درمی یابیم که آنان در برخی از اوصاف و مقامات حضرت مهدی از جمله مقام خلیفةاللهی، امامت، از اهل بیت رسول الله (صلی الله علیه و آله) بودن آن حضرت و … اتفاق نظر دارند. بی تردید مقام خلیفة اللهی امام مهدی از میان سه نوع خلافتی که در قرآن کریم یاد شده، نوع خلافت ویژه ای است که از ناحیه حق تعالی برای انبیا و اوصیا رقم خورده است. خداوند آنان را به طور خاص خلیفه خود در زمین قرار داد که به نوبه خود، والاترین نوع خلافت است. حکمت این خلافت، ظهور و بروز احکام و تدابیر الهی به دست خلیفه خویش در جوامع انسانی است تا قسط را در همه ابعاد آن برپا کند و با سیاست گذاری و اجرای احکام و حدود دینی، زندگی موحدانه و حیات معنوی و هدایت افراد را تأمین نماید. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17452
@sokhanetarikh جلسه دفاع از پایان نامه ارشد دانش پژوه سید علیرضا سجادی با عنوان «گونه شناسی مواجهه امام کاظم (علیه السلام) با فرقه های انحرافی درون شیعی» با راهنمایی دکتر سید علی غضنفری و داوری دکتر علی اکبر عالمیان ۱ مهر ۱۴۰۳ در اتاق جلسات مدرسه عالی تاریخ و سیره برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17458
@sokhanetarikh نشست «نقش اخبار و روایات ائمه اطهار عليهم السلام در تبیین تاریخ و سیره معصومان» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر ذاکری خمی 27 شهریور 1403 برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17465
@sokhanetarikh چهارمین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس با محوریت «آسیب‌شناسی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و راهکارهای بهبود آن» در بهمن ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را حداکثر تا اول دی‌ماه سال جاری به نشانی hamayesh@defadocs.ir ارسال نمایند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17469
@sokhanetarikh شئون امام در اندیشه شیخ مفید نویسنده: محمدحسین فاریاب سرنوشت اخروى مستضعفان از مسائلى است که همیشه درباره اش سؤال شده است. پاسخ به این سؤال نه تنها موجب حل این معضل علمى شده است، بلکه روشن خواهد کرد که چه گروهى از مستضعفان مشمول عنایت و رحمت الهى شده، در قیامت به بهشت وارد مى گردند؟ با توجه به اینکه این بحث نقلى است، با مراجعه به آیات و روایات، به روش تحلیلى توصیفى به این سؤال پاسخ مى گوییم. در روایات و آیات قرآن، سرنوشت هاى متفاوتى براى مستضعفان ذکر شده است؛ مثل امتحان آنها در قیامت، نوید رحمت الهى، در گرو عمل خود بودن، واگذارى به مشیت الهى یا خادم اهل بهشت بودن. وجه جمعى که مى شود درباره اینها بیان کرد این است که این سرنوشت هاى متفاوت بستگى به نوع مستضعفان دارد. همچنین ممکن است در مواقف قیامت وضعیت ایشان فرق کند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17473
@sokhanetarikh کرسی علمی ترویجی «تقریر علمی در سیره آموزشی اهل بیت علیهم السلام ( کارکردها و آسیب ها)» با ارائه سرکار خانم سمانه نطقی مقدم و نقد حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد یاوری سرتختی و سرکار خانم دکتر شهناز کریم زاده 28 شهریور 1403 در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار می گردد. لینک پخش آنلاین: https://vce.miu.ac.ir/hoda5 برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17477
@sokhanetarikh کتاب «یهودیان در جهان اسلام» تالیف برنارد لوئیس با ترجمه سیده فاطمه زارع حسینی منتشر شد. لوئیس در این کتاب ابتدا به موضوع «ذمّه»، به‌عنوان مقوله‌ای که در شرع و اصول عقاید اسلامی تثبیت شده است، می‌پردازد. آنگاه اصطلاح «سنت یهودی-اسلامی» را مطرح می‌کند که مراد از آن، تمدن دینی و فرهنگی یهودی مشترک میان یهودیت و اسلام است. سپس به بحث درباره پس‌زمینه ژئوپلیتیک حیات یهودیان، از آسیای مرکزی تا مراکش، می‌پردازد. توجه اصلی او معطوف به امپراتوری عثمانی است. لوئیس در انتها به توصیف آنچه «پایان سنت» می‌خواند، می‌پردازد. سرگذشت یهودیان در سده سیزدهم / نوزدهم در ایران، مراکش یا امپراتوری عثمانی تأسف‌برانگیز است. در این دوره، تهمت خون، اتهامی که از سامی‌ستیزی اروپای مسیحی به جهان اسلام راه یافت، رو به افزایش گذاشت، با آنکه مرتکبانش معمولاً نه مسلمانان که مسیحیان بودند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17481
@sokhanetarikh آیت الله محمد هادی یوسفی غروی: بنی هاشم، شریف ترین دودمان در آن سرزمین و در میان عرب ها بود. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17484
@sokhanetarikh نقدی بر دیدگاه «مادلونگ» درباره بیعت با امام علی (علیه السلام) و ریشه جنگ های جمل، صفین و نهروان در کتاب «جانشینی حضرت محمد» (ص) نویسنده: حسین عبدالمحمدی، اسدالله رحیمی و مرتضی علوی در عصر رسول خدا, رهبری و امامت امری آسمانی بود که خداوند می بایست تکلیف آن را معین کند، اما پس از وفات ایشان، عده ای از مسلمانان با انکار نصّ و نصب الهی، این امر آسمانی را به مسئله ای زمینی تنزل داده و راه هایی، از جمله بیت مردم با خلیفه را برای مشروعیت بخشی خلافت، مطرح نمودند. با این مبنا نیز بیعت با امیر مؤمنان علی}، مردمی ترین، پرشورترین و شفاف ترین بیعتی بود که در طول تاریخ اسلام به وقوع پیوسته است. برخی از دروغ پردازان تاریخ(همچون سیف بن عمر) به منظور حفظ حیثیت کسانی که بعداَ بیعت خود را نقض کردند و در برابر علی} به جنگ برخاستند، سعی کردند تاریخ را تحریف کنند و درباره اصل بیعت و چگونگی آن، خلافِ مشهور سخن بگویند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17488
@sokhanetarikh نشست «دانش تاریخ اسلام در یکصد سال اخیر حوزه علمیه قم» با ارائه حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری 28 شهریور 1403 برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17492
@sokhanetarikh گزارش نشست «سیره و شخصیت پیامبر و رفتار مدنی ما مسلمانان در عصر حاضر» منتشر شد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17495
@sokhanetarikh آیا پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) با فتح ایران توسط اعراب موافق بودند؟ سخن تاریخ: فتح ایران در پی پیروزی مسلمانان بر سلسله ساسانیان پس از جنگ‌های متعدد روی داد. این فتح از زمان ابوبکر بن ابی‌قحافه آغاز، در زمان عمر به اوج رسید و تا سال ۳۰ هجری قمری یعنی اواسط زمان خلافت عثمان ادامه داشت. این فتوحات در زمان خلافت امام علی(ع) متوقف شد. پیامبر(ص) در زمان حیاتشان در پی دعوت همگانی به اسلام، نامه‌هایی به امپراتور روم شرقی، ایران، نجاشی، امیر غسانیان شام و امیر یمامه فرستاد[۱] و ایشان را به اسلام دعوت نمود. خسرو پرویز پادشاه ایران، این دعوت را نپذیرفت و نامه پیامبر را پاره کرد.[۲] بنابراین تنها اقدام و نظر پیامبر در مورد ایران، دعوت از پادشاه ایران به اسلام است و توصیه‌ای در این زمینه وجود ندارد. برای مشاهده متن کامل پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17498
@sokhanetarikh واکاوی الگوی اخلاقی و رفتاری ائمۀ اطهار (علیهم السلام) در برخورد با بردگان نویسنده: ملیحه دانشمند، شهربانو دلبری و سیدحسین رئیس السادات رسم و سنّت برده‌داری که مطابق آن یک انسانْ تحت مالکیت انسانی دیگر قرار می‌گیرد، در آستانهٔ ظهور اسلام و در عربستان رایج بود. گسترش قلمرو اسلامی و فتح مناطقی از آسیا و شمال آفریقا در سده‌های اول و دوم هجری قمری، و ورود بردگان و اُسرا، زمینه را برای تقویت برده‌داری در جامعه عرب فراهم آورد و بردگان به ابزار زندگی خانواده‌های مرفّه و اشراف جامعه اسلامی بدل شدند. پیامبر اکرم و ائمه اطهار (علیهم السلام) ضمن نقد نگاه ابزارگرایانه به بردگان و نقض حقوق و کرامت انسانی آنان که در تنافی و تضاد با مبانی حقوق اسلامی بود، افزون بر آگاه‌ساختن مسلمانان در این زمینه، در رفتار و سلوک فردی خود الگوی اسلامی رفتار با بردگان را به نمایش گزاردند. در این پژوهش تلاش شد ـ با بهره‌‌گیری از نوشته‌های تاریخی و غیر تاریخی ـ منش و الگوی رفتاری ائمه (علیهم السلام) نسبت به بردگان مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و با استفاده از روش توصیفی۔ تحلیلی، داده‌های به دست آمده تجزیه و تحلیل شود. برای مشاهده متن کامل پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17502
@sokhanetarikh علی اصغر عزتی پاک در نشست نقد کتاب «از سلاخ خانه تا مهدیه»: شیخ احمد کافی قبل از سال ۵۷ تأثیر مهمی بر پیشبرد مبارزات انقلاب اسلامی داشت اما اقداماتش به نوعی نادیده گرفته شده‌اند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17506
@sokhanetarikh بیشترین تزیینات ارزشمند اهدایی به حرم امام رضا (علیه السلام)، اهدایی شاه سلطان حسین صفوی است. ردپای شش شیء ارزشمند و قیمتی در اسناد پیداست. برابر اسناد، شاه ‌سلطان‌ حسین‌ صفوی نذری می‌کند و در زرگرخانه دربار اصفهان شیرعلم طلا و مرصع ساخته و بر ضریح نصب شده است. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17510
@sokhanetarikh نشست «تحلیل مقایسه‌ای سیره سیاسی امام حسین (علیه‌السلام) با سایر ائمه (علیهم‌السلام)» با حضور حجت الاسلام دکتر ابراهیم گودرزی و دکتر رسول قلیچ 1 مهر 1403 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17514
@sokhanetarikh واکاوی سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) در حفظ کرامت انسانی بردگان و کنیزان نویسندگان: فریبا جان افزا، اردشیر اسدبگی و محمود مهدوی دامغانی در این پژوهش سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) در مواجهه با نظام برده داری و حفظ کرامت بردگان و کنیزان با استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی بررسی شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در عصر جاهلیت برده داری به صورت گسترده ای در عربستان رواج داشته و برده ها از حقوق بسیار ناچیزی برخوردار بودند. کنیزان نیز در این دوره اغلب برای زاد و ولد و حضور در مجالس لهو و لعب خرید و فروش می شدند که سود سرشاری برای صاحبان خویش به ارمغان می آوردند. با ظهور اسلام، پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار سعی در برچیدن تعصبات جاهلیت در میان اعراب، به خصوص برده داری در جامعه آن دوران کردند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17517
@sokhanetarikh حجت الاسلام مصطفی صادقی کاشانی: پیامبر (صلی الله علیه و آله) در میان اقوامی محبت ایجاد کرد که در لبه پرتگاه اختلاف بودند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17522