eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarikh سلسله نشست های عاشورایی از ۲۸ تیر الی ۹ مرداد ۱۴۰۲ برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh مدرسه تابستانی «تاریخ فرهنگ و تمدن کرمان» 7 تا 16 مرداد 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh تخصصی «بررسی راهکارها و خلاقیت‌های زن ایرانی برای مقابله با کشف حجاب رضاخانی» 29 تیر 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh علل انحراف امّت اسلامی در مستندات قیام عاشورا نویسندگان: نصرت نیل ساز و مرجان شیری محمدآبادی امّت اسلامی بعد از وفات پیامبر (ص)، هر روز بیش از پیش از ارزش های اسلامی فاصله می گرفت و به دوران جاهلی برمی گشت، تا جایی که به کشتار شجره ی طیّبه و ثقل اصغر، هتک حرمت و به اسارت گرفتن اهل بیت پیامبر (ص) دست زد. این مقال در صدد است با بررسی خطبه ها و احتجاجات امام حسین (ع) و اهل بیت شان، در قیام عاشورا و توجه به قرآن و احادیث نبوی، به مهمّ ترین علل انحراف جامعه اسلامی دست یابد. گرد آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای صورت گرفته و پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی نوشته شده است و به این نتیجه دست یافته که مهم ترین علل انحراف جامعه اسلامی در آن زمان و در واقع در تمام زمان ها، ترک اطاعت اهل بیت و اطاعت و پیروی از حکّام ظالم است که این دو، نتیجه انحرافی است که در سقیفه به وجود آمد و منجر به مهجوریّت اهل بیت و قدرت یافتن بنی امیّه شد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/t48150 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh 《بررسی علل بازگشت جاهلیت به جامعه مسلمانان》با ارائه حجت الاسلام دکتر علی اکبر عالمیان ۳۰ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۰ برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh ابوالحسن فیاض انوش، پژوهشگر: تعامل ما با تاریخ هویت را می‌سازد. برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/u27870 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh «دستورالعمل قسّامان و مقنّیان» با عنوان فرعی «متن فارسی از دوره صفوی در فن کاریز با پژوهشی درباره نقش و کارکردهای کاریز در تمدن اسلامی» با تصحیح و تحقیق ندا حیدرپور نجف‌آبادی و علی صفری آق‌قلعه، منتشر شد. محققان این اثر همچنین در مقدمه جنبه‌های مختلف پدیده کاریز، از تاریخی، اجتماعی، اداری و حقوقی گرفته تا کارکرد، ساختار و اجرای فنی آن را ذیل عناوین متعدد مورد بحث قرار داده‌اند. مصصحان طرح این مباحث را برای درک متن اثر لازم و آن را مدخلی بر مطالعه متن دانسته‌اند. در ادامه متن دستورالعمل قسّامان و مقنّیان، مشتمل بر خطبه ابتدایی و ۱۲ باب، آمده است. خطبه شامل مقدمه نخست، مقدمه دوم: دستورالعمل «امراء تحت الارض» و «احیآمماتان» و «مزیدحیاتان» که مشهور است به قسّسامان و استادان مقنّی، و شرح ترازو و ملحقات آن، است. عناوین باب‌های دوازده‌گانه نیز عبارتند از: باب اول: در بیان شناختن زمین‌ها، باب دویم: در بیان دستور قنوات معمور کردن، باب سیم: در بیان برآورد و استیفاء کارها و غیره، باب چهارم: در بیان مباحثات میانۀ ملّاک و متصدّیان، باب پنجم: در بیان دعاوی میانۀ ملّاک و مقنّیان، باب ششم: در بیان دستور کارگری و لازمۀ آن، باب هفتم: در بیان دعاوی میانۀ قسّام و مقنّی بر سر کار بطله و حقّ‌السّعی قسّام در کارها و تعیین نایب قسّام، باب هشتم: در بیان مصالح کار که به چه طریق بهتر است، باب نهم: در بیان مشکلات کارها و علاج آن، باب دهم: در بیان تخمینای اجرت کارهایی که به دشواری از پیش می‌رود، باب یازدهم: در بیان لازمۀ قسّام و تعیین مقنّی به واسطۀ عمارت قنوات و لازمۀ مقنّیان نسبت به اولاد خود، باب دوازدهم: در بیان قیمت املاک دایره و لازمۀ کارفرمایان در کار جمهور و احتراز نمودن قسّامان و مقنّیان از ملّاکان نورس و از کارهای بی‌بست و مصاف کارگران. بخش پایانی کتاب نیز حاوی تعلیقات، ۹ پیوست، نمایه‌های «واژه‌ها، اصطلاحات و تعبیرات»، «اعلام (کسان، جای‌ها، کتاب)»، «اوزان، مقادیر، نقود و نسبت‌ها»، و کتابنامه است که بیش از ۱۲۰ صفحه از این کتاب ۳۷۶ صفحه‌ای را به خود اختصاص داده است. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh بررسی و تحلیل منابع تاریخی درباره رقیه بنت الحسین (س)؛ از آغاز تا قرن هفتم هجری قمری نویسندگان: حسین عبدالمحمدی ینچناری و اسدالله رحیمی اسارت اهل بیت امام حسین (ع) و واقعه جانسوز شهادت رقیه بنت الحسین (س) در خرابه شام از مصائب بزرگ کربلاست. این واقعه به آن‌‌دلیل‌‌که در دوره‌‌های اخیر توسط برخی از نویسندگان، شکل ادبیات داستانی و افسانه به‌‌خود گرفته و مطالبی به آن افزوده شده است، مورد شک و تردید قرار دارد تاجایی‌‌که برخی از افراد، با استناد به همین داستان‌‌ها، اصل وجود دختری به‌‌نام رقیه را برای امام حسین (ع) انکار و یا مورد تشکیک قرار داده‌‌اند. پژوهش حاضر منابع کهن در این مورد را تا قرن هفتم هجری قمری مورد بررسی قرار داده و با کاربست روش تاریخی به تجمیع گزاره‌‌ها، شواهد و قرائن مرتبط با این موضوع پرداخته و براساس معیارها و ضوابط روش تحقیق در تاریخ، آنها را تحلیل نموده است. پژوهش حاضر، اسناد قابل توجهی را مبنی بر وجود رقیه بنت الحسین (ع) و شهادت ایشان در ایام اسارت خاندان امام حسین (ع) در شام، ارائه داده است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: blob:https://web.eitaa.com/2e07031e-4241-42c2-ae4e-e46dc006b81c کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «امام پیش از عاشورا» با ارائه محمد اسفند یاری 2 مرداد 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی: وقتی بعد از هلاکت معاویه خبر به کوفه رسید که امام حسین(ع) از طرف حکومت دعوت به بیعت شده است و یزید بر حکومت نشسته است و مدعی امیرالمؤمنینی است، شیعیان در منزل سلیمان بن سرد خزاعی جمع شدند؛ برخی گفته‌اند سلیمان چه بسا صحابه پیامبر(ص) هم باشد ولی مشهور نیست (او از بزرگان شیعه کوفه محسوب می‌شد.) افرادی که در منزل سلیمان جمع شدند توافق کردند که برای امام حسین(ع) نامه بنویسند و ایشان را به کوفه دعوت کنند. این نامه‌ها وقتی به محضر حضرت رسید که ایشان از مدینه حرکت کرده و به جوار خانه خدا پناه برده بودند. شیعیانی که در منزل سلیمان بودند وقتی امام به کربلا رسیدند، نتوانستند به یاری او بروند، ضمن اینکه قبیله بنی تمیم هم که از شیعیان به معنای عام بودند در دام عبیدالله افتادند و به سربازی او رفتند و فرمانده اصلی آنها حصین بن نمیر تمیمی بود و حصین هم حر را به فرماندهی این گروه برگزید و کوفه به وسیله همین تمیمی‌ها در محاصره قرار گرفت تا کسی از کوفه برای یاری امام حسین(ع) بیرون نرود. برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/g57079 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh محمدحسین رجبی‌دوانی، محقق تاریخ اسلام: امثال ثقه‌الاسلام بودند که در زمان ضعف حکومت‌ها نگذاشتند تا ایران مستعمره شود. تمام کشورها مستعمره شد اما ایران به رغم دشمنی‌های فراوان هیچگاه مستعمره نشد. چنین بزرگانی ایران را حفظ کردند. برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/t57455 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh