فرصتِ وصل
در میان این همه هیاهوی شهر، ناگهان صدای طبلِ ربنا از دور، نه تنها گوشهایمان را نوازش میدهد؛ بلکه همهی وجودمان را محوِ نوای دلانگیزش میکند. با آمدن ماه فرصتساز، همه چیز به تکاپو میافتد، حتی شیطان نیز قوایش را جمع میکند و با صدای بلند، فریاد میکشد؛ ای لشگریان آیهای نازل شده که خداوند میفرماید: لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
بگو: «اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همهی گناهان را مىآمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
این آیه مایهی نجات بشر است. چه کسی میتواند با آن مقابله کند؟
یکی از شیاطین بزرگ گفت: من میتوانم، نقشهام چنین است و چنان، شیطان طرح او را نپسندید. دیگری برخاست طرح دیگری داد که آن هم مقبول نیفتاد. در اینجا «وسواس خنّاس» برخاست و گفت: من از عهدهی آن برمیآیم. شیطان گفت: از چه راه؟ گفت: آنها را با وعدهها و آرزوها سرگرم میکنم تا آلودهی گناه شوند و هنگامی که گناه کردند، توبه را از یادشان میبرم و دچار غفلتشان میکنم. شیطان خندیدو طرح را پذیرفت.
یکی از مهمترین کارهای شیطان، تسویف است. تسویف به معنای به تأخیر انداختن کارهای مهم است. در حقیقت یکی از حیلههای شیطان تسویفِ در توبه است. تسویف، بیماری خطرناکیست که شیطان آرزوی توبه را در سر انسان پرورش میدهد اما با وسوسههای خویش اجازهی عملی کردن توبه را به انسان نمیدهد.
خطرناکتر از این حالت زمانیست که انسان گناه خودش را توجیه کند و به جای ملامت کردن و توبه کردن به توجیه گناهانش میپردازد. ریشهی تسویف از آرزوهای طولانی است.
زمانی که به آمال و آروزهای طولانی عادت میکنیم، دائماً آنها را در ذهن میپرورانیم. مانند اتومبیل ترمز بریدهای که با سرعت بالا به اعماق دره سقوط میکند. کارهایی که ما با امروز و فردا کردن به آینده موکول میکنیم، هرگز توفیق انجام آنها را به دست نمیآوریم خصوصا کارهایی که سعادت اخروی برای ما دارد.
زمانی که مشغولیت ما به گناهان و آرزوهایطولانی افزون میگردد، نه تنها خود را فراموش میکنیم بلکه خدای خویش را نیز فراموش میکنیم و مبتلا به گناهان گوناگون میشویم. همان طور که خداوند در سورهی حشر آیهی۱۹می فرماید: وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
از کسانى نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به «خود فراموشى» گرفتار کرد و آنها گناهکارانند.
این سنتالهیست که خودفراموشی، خدافراموشی به بار میآورد.
در حقیقت کسی که خودش را فریب میدهد، خودش را فراموش کرده است. و کسی که خود را فراموش کند خدای خویش را فراموش کرده است.
و نتیجهی این فراموشیها، بیبصیرتی و سخت شدن زندگی دنیای ماست. اگر ما از این ماه فرصتساز نهایت بهرهبرداری را ببریم، به طور شگفت انگیزی به مدت یکسال تأمین خواهیم شد.
بهترین راهکار علمی، برای برونرفت از این تعللها و امروز و فردا کردنها شناخت ماهیتِ دنیاست.
زمانی که بدانیم دنیا مانند خانهای است که دیگر به آن باز نمیگردیم، قطعاً با احتیاط بیشتر با آن برخورد خواهیم کرد.
دیگر آنکه خودمان را همانند مستأجری بدانیم که باید از این خانهی استیجاری کوچ کنیم، و تأمل در همهی اینها منجر میشود نگرشمان به دنیا تغییر کند، و آرزوهای طولانی ما را به خود مشغول نسازد.
راهکار عملی که قرآن ما را به آن تشویق میکند، این است که هرگاه آژیر شیطان را شنیدید به پناهگاه خدا بروید. و از نفستان مراقبت فرمایید. برای اینکار هر شب همه کارهایی که در روز انجام دادهایم از نظر میگذارنیم و بررسی میکنیم که کدامیک مورد رضای حق بوده است. واینچنین نفسِ خود را مورد ارزشیابی قرار میدهیم.
پس قبل از اینکه فرصتهای ناب را از دست بدهیم عاشقانه از خدای خویش بخواهیم که ما را از وسوسههای شیطان برهاند، و از دلبستگی به آرزوهای بلندو فریبکاریها محافظت فرماید.
الهیامینیاربالعالمین
#توبه
#تسویف
#یادداشتهفتم
#رمضان_1400
✍#بهقلمسلالهاخلاقی
@solalehakhlaghi
#هشت_نصیحت_امام_حسن_مجتبی_علیهالسلام
✨بخشش آن است که اما و اگری پیش از آن نباشد و منتگذاری در پی آن نیاید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✨بخشندگی پیش از درخواست از بزرگترین بزرگواریهاست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✨گناه را با کیفر مداوا مکن و در میان آن دو، راهی برای عذر خواهی بگذار.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✨شوخی هیبت را میبلعد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✨انسان ساکت بر هیبت و وقار خود میافزاید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✨آن کس که از او چیزی بخواهند آزاد است تا آن زمان که وعده دهد، و برده است تا آن زمان که به وعده عمل کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✨فرصت زودگذر است و به کندی و سختیِ دوباره به دست میآید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✨نعمتها تا زمانی که هستند ناشناختهاند و هنگامی که رخت بربستند، شناخته میشوند.
📚 معانیالأخبار، ص۲۵۷، ح۲
@solalehakhlaghi
💎اخلاق در زندگی:
📺 گفتگوی صمیمی
کارشناسان مرکز ملی پاسخگوئی
استاد حیدری و دهقانی«زیدعزهما» با
مبلغین در تلوزیون اینترنتی آینه معرفت
🌈با موضوع:
راهکارهای احساس رضایتمندی
و نشاط در زندگی
1⃣ گام اول: رعایت ۳ قانون طلائی
۱) برای اطرافیان وقت بگذاریم:
الف) وقت گذاری برای گفتگوی عاطفی، گردش و تفریح و...
ب) وقت گذاری ما میبایست از نوع فعال باشد نه منفعل
۲) آموختن مهارتهای زندگی:
دست از توهم همه چیز دانی برداریم به تخصص احترام بگذاریم و خود را عقل کل ندانیم چرا که با مراجعه به متخصص او راهکارهای فراوان و مطمئنتری پیش روی ما قرار خواهد داد،
مهارتهای زندگی آموختنی است لذا با مراجعه به اساتید مجرب، مطالعه کتاب و... مهارت افزائی کنیم
۳) متعهد به تغییر شویم:
وقتی فرد به این باور و نتیجه رسید که از زندگی رضایتمندی ندارد و آن لذت و بهرهای را که باید از زندگی بِبَرد را نمیبَرَد میبایست متعهد به تغییر شود.
تغییر عبارتست از: پذیرفتن خطا و اشتباهات خود، بدون انکار و توجیه کردن آنها.
تغییر ما را وارد یک عرصه و میدان جدید می کند. متعهد به تغییر بودن یعنی اشتباهات خود را کوچک نشماریم، از اشتباهات خود پشیمان باشیم، از اشتباهات خود متنفر باشیم.
مثلاً خانم میتواند با کمترین امکانات موجود نهایت تلاش را برای رضایتمندی از زندگی و شادکامی بکار ببرد. چنین خانمی تعهد در تغییر دارد و به دنبال بالندگی در زندگی است.
2⃣ گام دوم: هر شخصی مسئولیت رفتار خود را بر عهده بگیرد
این ۲جمله را نصب العین خود کنیم:
۱- زندگیِ خوب از من آغاز میشود نه از طرف مقابل.
هر فردی باید در زمین سبز و زیبای
زندگی نقش خود را به خوبی ایفا کند و منتظر پیش قدم شدن طرف مقابل نباشد.
۲- من قدرت انتخاب دارم:
درست است که همهی شرایط زندگی دست من نیست اما افکارم که دست خودم هست. لذا باید فکر لجبازی، قهر و انتقام، دشمنی و دعوا را از سر بیرون کرد. یعنی در برابر بداخلاقی و عصبانیت و یا خدای ناکرده فحاشی طرف مقابل، ما فحاشی نکنیم.
یک باور غلطی که برخی افراد جامعه دارند، این هست که میگویند با هر فردی میبایست مثل خودش رفتار کرد. در صورتی که باور صحیح این است که با هر فردی باید مثل خودم رفتار کنم. اصل اولیهی قرآنی این است که: « ادفع بالتی هی احسن» بدی را با خوبی پاسخ دهیم.
لذا نباید همانند طرف مقابل رفتار کرد بلکه میبایست به گونهای رفتار کنیم که در شأن ماست. در روایت داریم در مقابل بیادبی دیگران سکوت کنیم.
البته این نکته نباید فراموش گردد که اصل اولیهی قرآنی این است که خوبی را با خوبی پاسخ دهیم اما گاهی برخی افراد از خوبی سوء استفاده میکنند و شاعر میگوید: « خوبی که از حد بگذرد جاهل خیال بد کند» در اینگونه مواقع چون بحث عمد و علم و آگاهی مطرح هست مثل وقتی کودکی عمدی کار خطا انجام میدهد تغافل نمیکنیم بلکه باید با چنین افراد برخورد قهرآمیز داشته باشیم اما روش قهرآمیزی که همراه با بدی نیست یعنی طبیبانه عمل کنیم:
اگر طبیب برای بیمار دارو تجویز کرد ولی بیمار نسخهی اولیه را مصرف نکند نوبت به عمل جراحی میرسد اما در عمل جراحی نیز باید اصل نرمش فراموش نشود نباید پزشک تیغ جراحی را با شدت در شکم بیمار فرو کند.
افرادی که از خوبی و محبت سوء استفاده میکنند یا در کودکی تحقیر و تمسخر شدهاند و یا در کودکی هر آنچه خواستهاند در اختیارشان قرار داده شده است، لذا اینها از درون تهی هستند و میخواهند این تهی بودن را با نقاب تکبر جبران کنند.
در مورد شیوهی برخورد با افراد مغرور و خود شیفته باید به کتابهائی که در این زمینه هست مراجعه شود.
3⃣ گام سوم: تعاملات منفی را کنار بگذاریم.
ریشهی نارضایتی چیست؟
وجود تعاملات منفی
قیر آمیز و تخریب کننده ، سرزنشهای مکرر میزان نارضایتی را افزایش میدهد.
امیرالمومنینعلیعلیهالسلام فرمودند: «سرزنش که زیاد شود آتش لجاجت شعلهور میگردد.»
لذا میبایست تغییر را از اصلاح زبان آغاز کرد تغییر:
از تحقیر به تکریم، از تهدید به ترغیب
از تنبیه به تشویق.
یک قاعدهی مهم در زندگی: روش مهمانی هست، در خانواده به همدیگر به چشم مهمان نگاه کنیم همانگونه که برای مهمان خانه و سر وضع ظاهری خود را مرتب میکنیم، عملکردمان در زندگی با همدیگر همانگونه باشد، یعنی محترمانه با هم رفتار کنیم. زیرا احترام به مراتب بالاتر از محبت است چون شخصیت طرف مقابل حفظ میشود
علامه طباطبائی فرمودند:ادب یعنی ظرافت در عمل.
لذا هر چه ظرافت در رفتار بیشتر باشد جذابیت و محبوبیت بیشتر میگردد
4⃣ گام چهارم: بپذیریم کامل و بدون نقص نیستیم.
توجه به این امر سبب میگردد:
۱) از اطرافیانمان انتظار کامل بودن نداشته باشیم
۲) اشتباهات دیگران را به سادگی بپذیریم
#اخلاق_در_زندگی_ماهرمضان1400
#راهکارهای_رضایتمندی
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی به امید تو 💖💖💖
دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الی دارِ القَرارِبالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین.
خدایا، مرا در این ماه به همراهی و همسویی با نیکان توفیق ده و از هم نشینی با بدان دور بدار و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده، به خدایی خودت ای معبـود جهانیان.
#دعای_روز_شانزدهم
@solalehakhlaghi
شهید مطهری از قول روسو میگوید: «بدبخت ترین کودکان، آنهایی هستند که والدینشان، آنها را در ناز و نعمت پرورش می دهند و نمی گذارند سردی و گرمی دنیا را بچشند و پستی و بلندی جهان را لمس کنند. اینگونه کودکان در مقابل سختی ها حساس می شوند و در مقابل لذّتها بی تفاوت، همچون ساق نازک یک درخت کوچک در مقابل هر نسیمی می لرزند و کوچکترین حادثه سوئی آنان را ناراحت می کند. تا جایی که یک حادثه کوچک، آنان را به فکر خودکشی می اندازد و از آنطرف، هر چه موجبات لذّت به آنها داده شود به هیجان نمی آیند و نشاط پیدا نمی کنند.»
📌شهید مطهری رفاه زدگی را از عوامل تربیت فاسد و ایجاد اختلالات در ادراکات یا احساسات می دانند و از نظر ایشان نازپروردگی روح را پرتوقع و در مقابله با حوادث، ناتوان و در نتیجه مأیوس و بدبین و غیر متکی به نفس بار می آورد.
#رفاه_زدگی
#شهید_مطهری
@atefehabasi_1399