01 تاریخ منطق در اسلام.mp3
25.45M
🔰 تاریخ منطق در اسلام
حضرت استاد سیدیدالله یزدانپناه در دومین مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی که توسط مدرسه علمیه دارالعلم مشهد برگزار شد پیرامون تاریخ منطق در اسلام نکاتی را ارائه کردند.
اهم مباحث مطرح شده در جلسه اول مدرسه منطق و روششناسی:
🔸جایگاه سوفسطائیان در جهتدهی منطقی جامعه
🔸دیدگاههای سقراط و افلاطون و ریشههای شکلگیری منطق
🔸حکمت در منظر افلاطون و تفاوت میان قیاس و برهان در منظر ارسطو
🔸موضع ارسطو در منطق و نبوغ ذهنی وی در تنظیم و تبویب مباحث آن
🔸تلاشهای ارسطو در ساختار و مسائل منطق و امتداد آن در مباحث عملی
🔸اشارهای به ارزش بحثهای حکمت عملی در نظر فلاسفۀ یونان
🔸تلاش شارحان و شاگردان ارسطو در تنظیم ابواب منطق
🔸انتقال منطق از یونان باستان به شامات اسلامی
#تاریخ_منطق
#استاد_یزدانپناه
#مشهد
#جلسه_اول
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
02 تاریخ منطق در اسلام.mp3
26.56M
🔰 تاریخ منطق در اسلام
حضرت استاد سیدیدالله یزدانپناه در دومین مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی که توسط مدرسه علمیه دارالعلم مشهد برگزار شد پیرامون تاریخ منطق در اسلام نکاتی را ارائه کردند.
اهم مباحث مطرح شده در جلسه دوم مدرسه منطق و روششناسی:
🔹دورۀ نخست | دوران ترجمه و آشنائی با منطق
اشاره به فعالیت مترجمینی مانند اسحاق بن حنین، أبوبشر متّی بن یونس، یحیی بن عدیّ، یعقوب بن اسحاق کندی.
🔹دوره دوم | دوران تثبیت و تحکیم منطق به نحو اجتهادی
اشاره به زحمات فارابی در نظم بخشیدن به ترجمههای آثار ارسطو و شرح و توضیح دیدگاههای فلاسفۀ یونان
🔹دوره سوم | دوران پیشرفت، بسط و تنظیم دانش منطق
اشاره به جایگاه فوق العادۀ ابن سینا در منطق و تلاشهای دیگر مناطقه مانند خونجی، خواجه طوسی، غزالی و... تا قرن هشتم
🔹دورۀ چهارم | دوران تنظیم و رکود منطق
اشاره به مناطقۀ قرن نهم تا ملاصدرا و کتبی که در این دوران توسّط مدقّقینی مانند میرسیدشریف به کتابت درآمده است.
🔹دورۀ پنجم | دوران تحقیقات و تدقیقات ویژه
اشاره به فعالیتهای منطقی ملاصدرا و تأثیرات وی در پیشبرد مباحث منطقی و استمرار آن توسّط دیگر معتقدان به وی
🔹دورۀ ششم | دوران مقارنه با منطق ریاضی
اشاره به خلأهای منطق مانند بحث نقد مجموعهها و مبحث جزء و کل و لزوم پرداختن به مباحث منطق ریاضی
#تاریخ_منطق
#استاد_یزدانپناه
#مشهد
#جلسه_دوم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
03 تاریخ منطق در اسلام.mp3
27.06M
🔰 تاریخ منطق در اسلام
حضرت استاد سیدیدالله یزدانپناه در دومین مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی که توسط مدرسه علمیه دارالعلم مشهد برگزار شد پیرامون تاریخ منطق در اسلام نکاتی را بیان کردند.
اهم مباحث مطرح شده در جلسه سوم مدرسه منطق و روششناسی:
در جلسه سوم استاد به بیان کتب اصلی و تاثیرگذار در منطق اسلامی (و ارسطو) پرداختند و گذری بر جایگاه و شاخصهای هر یک داشتند؛ از جمله کتبی که بدانها پرداختند: ارگانون (ارغنون)، منطقیات فارابی، شفا، اشارات، دانشنامه علائی، منطق المشرقیین، البصائر النصیریه، حکمة الاشراق، المطارحات، منطق ملخص، حواشی اشارات، کشف الاسرار خونجی، تجرید المنطق، اساس الاقتباس، رساله شمسیه و رساله مطالع، آثار قطبالدین رازی، آثار مکتب شیراز و مرحوم ملاصدرا، شرح منظومه و چند اثر متاخر بود.
#تاریخ_منطق
#استاد_یزدانپناه
#مشهد
#جلسه_سوم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
04 تاریخ منطق در اسلام.mp3
24.45M
🔰 تاریخ منطق در اسلام
حضرت استاد سیدیدالله یزدانپناه در دومین مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی که توسط مدرسه علمیه دارالعلم مشهد برگزار شد پیرامون تاریخ منطق در اسلام نکاتی را بیان کردند.
اهم مباحث مطرح شده در جلسه چهارم مدرسه منطق و روششناسی:
🔸 مخالفین منطق:
بعضی از علمای صدر اول
🔹افرادی که با نهضت ترجمه مخالف بوده و عدهای که آن را بیفائده و عدهای کفرآمیز تلقی کردند.
🔹ابن تیمیه
گذری بر قوت علمی و جهت اشکالات ابن تیمیه به منطق.
🔹مکتب تفکیک
در آغاز با شدت بیشتر و امروزه رقیقتر مخالفند.
مرحوم علامه طباطبایی در المیزان، ج۵، صص۲۵۶-۲۶۱ اشکالات را مطرح کرده و پاسخ داده اند.
🔹فرهنگستان علوم قم
نسبت به بحثهایی مبنایی در منطق - مثل اصل امتناع تناقض، صدق و کذب و... - اشکال دارند.
🔸 گذری بر مکتبهای منطقی مشاء، اشراق و صدرا:
1️⃣ مکتب مشاء
2️⃣ مکتب اشراق
3️⃣ مکتب صدرا
استاد بر هر سه مکتب فوق گذری داشتند و به بیان برخی شاخصهها، نوآوریها و... پرداختند.
#تاریخ_منطق
#استاد_یزدانپناه
#مشهد
#جلسه_چهارم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت اول
🔹لذّت چیست؟
✅ادراک و نیل به وصول چیزی که نزد ادراک کننده، کمال و خیر به نظر میرسد، از آن جهت که کمال و خیر است.
🔸و ألم و درد چیست؟
✅ادراک و نیل به وصول چیزی که نزد ادراک کننده، آسیب زا (زیان آور) و شرّ است.
خیر و شرّ نسبت به اشیاء، مختلف میشوند.
❓ما در شیای که هیچ شعوری ندارد، لذّت داریم؟
خیر، در کسی که اصلاً ادراک ندارد، لذّت معنایی ندارد.
❓لذّت کجاست؟
وقتی ادراکی باشد، لذّتی هم به دنبالش میآید ⬅️ بلکه خودِ لذّت، یک نوع ادراک ویژه است.
☑️ مثلاً اگر سنگی را تکّه کنید، احساس درد میکند؟ خیر و درد در آن معنا ندارد.
☑️دست را تکّه کنند چه می.شود؟ درد [دارد].
حیوان، دستش را تکّه کنیم چه میشود؟ درد [دارد] یعنی لذّت، فقط در موجوداتِ دارایِ شعور مطرح است.
❓چه نوع ادراکی است؟
☑️ من تصوّرِ حلوا خوردن را بکنم، تصوّرِ یک شیرینی در درونِ کام بکنم، کامم شیرین میشود؟
تصور کردن یک نوع ادراک است.
ادراکِ حصولی، یک نوع ادراک است،
❌ امّا در ادراک حصولی لذّت و ألم نیست؛ من تصوّرِ دندان دردِ دیروز را میکنم، دیروز درد داشت، امّا امروز درد ندارد. تصورش را بکنم. الان درد ندارم و احساس درد نمی کنم.
تصوّرِ درد، درد نیست.
❓پس، کِی لذّت و الم مطرح میشود؟
موقعی که ادراک باشد؛
❌امّا نه ادراکِ حصولی.
بلکه ادراک حضوری.
ادراکی که در آن خودِ حلوا را رویِ زبان گذاشتم و این احساس را دارم، نه فکرِ حلوا کردن.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه ششم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
📖 منتشر شد:
همگام با اربعین تا ظهور
▫️کتاب همگام با اربعین تا ظهور اثر حضرت آیتالله یزدانپناه و با تدوین و نگارش حجتالاسلام مهدی صداقت چاپ شد.
▫️این کتاب که دربرگیرنده دو اثر از آیتالله یزدانپناه در موضوع اربعین است، به همت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و توسط انتشارات آلاحمد علیهمالسلام در آستانه اربعین حسینی به چاپ رسیده است.
▫️چاپ اول این اثر با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۱۲۰ صفحه با قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه میشود.
📚 عرضه این کتاب در فروشگاه اینترنتی انتشارات آل احمد با ده درصد تخفیف آغاز شد؛
https://Al-Ahmad.ir
📱برای سهولت در دسترسی به آثار و داشتن تجربه خریدی راحت میتوانید از برنامه کاربردی انتشارات آل احمد، نسخه اندروید استفاده نمایید.
#منتشر_شد
#اربعین
#استاد_یزدان_پناه
#مهدی_صداقت
📃 انتشارات آل احمد
@al_ahmad
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت دوم
🔹لذّتْ ادراک ویژه است؛ ادراک نِیلی است.
☑️ یعنی به این شیرینی نائل بشوم؛
باید یک نوع ادراک حضوری باشد.
❓ادراک حضوری چیست؟
خودِ آن معلومی که مُتِعَلَّقِ علم من است، پیش من حاضر باشد، نه تصورِ او.
لذّت، ادراک و نیل است، نائل شدن است.
✅ باید خودِ آن شیء را بچشید.
پس ادراک مطرح است، امّا نه هر ادراکی.
❓چه نوع ادراکی؟
ادراکی که خودِ آن متَعلَّقی که از او باید لذّت ببریم، خودش پیش ما حاصل شود.
❓ادراک حضوری، شرطش چیست؟
باید آن شیء، نزد عالِم حاضر باشد
⬅️ یعنی خود آن شیءای که ازش لذّت می بریم خودش واصل بشود
لذّت ادراک و نیل به وصول چیزی است که نزد ادراک کننده باید خیر و کمال باشد؛
◀️ احساس خیر کند
◀️ نسبت به آن احساس خوشی داشته باشد
◀️برداشتش این باشد که این خیر است و کمال است.
اگر بداند برایش مضرّ است می گوید، نه.
⬅️ یعنی به تعبیری، همین تبدیل می شود به الم.
✅ باید نزد او کمال و خیر باشد.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه ششم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
اونی که غریب تر از حسین بی کفنه
غریب و کریم اهل بیت امام حسنه
#امام_حسن
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت دوم
🔹لذّتْ ادراک ویژه است؛ ادراک نِیلی است.
☑️ یعنی به این شیرینی نائل بشوم؛
باید یک نوع ادراک حضوری باشد.
❓ادراک حضوری چیست؟
خودِ آن معلومی که مُتِعَلَّقِ علم من است، پیش من حاضر باشد، نه تصورِ او.
لذّت، ادراک و نیل است، نائل شدن است.
✅ باید خودِ آن شیء را بچشید.
پس ادراک مطرح است، امّا نه هر ادراکی.
❓چه نوع ادراکی؟
ادراکی که خودِ آن متَعلَّقی که از او باید لذّت ببریم، خودش پیش ما حاصل شود.
❓ادراک حضوری، شرطش چیست؟
باید آن شیء، نزد عالِم حاضر باشد
⬅️ یعنی خود آن شیءای که ازش لذّت می بریم خودش واصل بشود
لذّت ادراک و نیل به وصول چیزی است که نزد ادراک کننده باید خیر و کمال باشد؛
◀️ احساس خیر کند
◀️ نسبت به آن احساس خوشی داشته باشد
◀️برداشتش این باشد که این خیر است و کمال است.
اگر بداند برایش مضرّ است می گوید، نه.
⬅️ یعنی به تعبیری، همین تبدیل می شود به الم.
✅ باید نزد او کمال و خیر باشد.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه ششم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal