▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت هفدهم
🔹ما گاهی می گوییم:
«الان، همه اینجوری هستند، اگر نکنم مرا مذمّت می کنند.»
❓این منطقش چیست؟ حیوان که هیچ موقع نمی گوید همه دارند برای من کف می زنند، این کار را بکنم! این کار را چه کسی می کند؟
✅ عقلِ عملی در سر صحنه نه آن عقلِ نظری و حکمت.
خب، همه بگویند بد است، مگر همه بگویند بد است بد می شود؟!
☑️همه بگویند الان که همه دیگر بی حجاب شده اند، تو چرا اینجوری حجاب داری؟!
❓بعد عقل عملی چه می گوید؟
می گوید، پس باید من مثل دیگران باشم. حجاب کامل لازم نیست، چون همه اینجوری هستند.
✅ فرهنگ از این جهت خیلی چیره و غالب است؛
⬅️تا یک چیزی فرهنگ می شود، یک جریانی شد، اصلاً بعضی ها [می گویند] من نمی توانم [مدل دیگری] زندگی کنم؛ خیلی سخت است؛ یک جور دیگر به من نگاه می کنند!
بوعلی میگوید، عقل عملی سر صحنه
◀️گاهی به خاطر این تشکر
◀️گاهی به خاطر یک ستایش
◀️گاهی به خاطر اینکه می گوید همه اینجوری هستند، من اگر اینجوری نباشم، ایراد می گیرند، حرف می زنند
[اینگونه می گوید.]
☑️بوعلی گاهی مثال می زند:
گاهی پوشش آدم مثل دیگران می شود، به خاطر اینکه می بیند، جامعه می گوید، تو چرا اینجوری هستی!
⬅️در اینها عقل عملی دارد نتیجه می گیرد.
❓از چه کسی مدد گرفت؟
از واهمه.
▫️برخی از این ها که خیر است⬅️ به لحاظ فرهنگ، عرف و جامعه است،
▫️برخی از اینها که خیر است⬅️ به خاطر این است که خیر مطلق است؛ یعنی اصلاً مالِ انسان است؛ انسان باید این گونه زندگی کند.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal