پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه نهم کلاس درس منازل السائرین ۲۵آذرماه ۱۴۰۲ دهه فاطمیه
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🖌 یادداشت چهارم
🔹بنده خدایی می گفت:
❓اگر در بهشت [لذت] نباشد، ما اصلاً برای چی عبادت کنیم، چرا این همه سختی بکشیم؟
❓چرا این همه روزه بگیریم؟
❓چرا این همه جهاد کنیم؟
در عبادت فقط سختی دیده؛ در آن لذّت نچشیده و با خدا ننشسته است.
نمی داند که مثلاً همان جهاد باعث می شود رحمت و مغفرت خدا، دم به دم می آید و دارد دل را آباد می کند.
☑️بعضی ها فوتبال را انقدر جدّی بازی می کنند که مثل اینکه اصلاً امرِ دیگری نیست!
⬅️ [به] همین [شخص] گاهی همین موقعی که دارد بازی می کند، می گوییم بیا غذا بخور.
✅ می گوید این مهّم تر است.
این "مهّم تر"ی که دارد می گوید، این یک لذّتی درونش دارد.
❓این چه لذّتی است؟
لذّت پیروز شدن؛
جناب بوعلی گفت این لذّت لذّت وهمی است؛
❗️نکته: این نفیِ بازی کردن نیست.
بازی باید باشد، ولی قصدمان [آن است که] درونش احساس می کند به یک چیزی دست یافته.
[به طور کلی] جناب بوعلی می خواهد بگوید [که] در کنار حس، که یک قوۀ ماست ما یک حواس باطنی هم داریم.
حواس باطنی مثل
⬅️قوۀ خیال
⬅️و قوّۀ واهمه
✅می خواهد بگوید حس باطنی و ادراکات باطنی و لذّت های باطنی، برتر از لذّت های حسی است.
⬅️ یعنی لذّت حسی که شما خیال می کنید از همه بهتر و قوی تر هست، اینجوری نیست
✅ بلکه لذّت های برتری هم داریم.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه چهارم و پنجم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
هدایت شده از شمیم حکمت
📣 آغاز درس حکمت در تهران
🔰 مدرسه حکمت الرضا و أخت الرضا علیهما السلام برگزار می کنند:
📚 درس جلد ششم اسفار اربعه ، استاد آیت الله یزدان پناه
⏱ از ابتدای دی ماه، چهارشنبه ها
در پاییز و زمستان: ۱۸:۴۵ الی ۱۹:۳۰
در بهار و تابستان: ۱۸:۱۵ الی ۱۹
🏷 شرط حضور : اتمام دو کتاب بدایة الحکمة و نهایة الحکمة
🔹 امکان ثبت نام و حضور برای عموم خواهران و برادران که شرط بالا را دارند، برقرار است.
🔹 جهت برنامه ریزی بهتر، لطفا ثبت نام نمایید.
🔗 پیوند ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/aHJcZyDJ
شمیم حکمت ؛ کانال اطلاع رسانی دروس استاد یزدان پناه در تهران
🆔 http://eitaa.com/shamimhekmat
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🖌 یادداشت پنجم
🔹[به طور کلی] جناب بوعلی میخواهد بگوید [که] در کنار حس، که یک قوۀ ماست ما حواس باطنی هم داریم.
حواس باطنی مثل:
⬅️ قوۀ خیال
⬅️ و قوّۀ واهمه
قوۀ واهمه، قوۀ باطنی ماست ⬅️ یعنی ما افزون بر این قوای ظاهری، یک قوّه باطنی هم داریم به اسم قوّه واهمه.
❓کارش چیست؟
✅ قوّه ای است که معانیِ جزئیه را درک می کند.
❓معنا که در برابر صورت [است] چیست؟
صورت آن [چیزی] است که تقدیر دارد.
☑️ الان این کتاب را می بینید یک شکل و وضعی دارد، مقداری دارد؛ اینها به چشم می آید. اینها را ما تعبیر به "حسی" میکنیم.
این ادراک حسی صورت میگیرد ⬅️ گاهی معنی در آن موج میزند که
◀️گاهی آن را ما متوجّه نمیشویم.
◀️و گاهی متوجّه می شویم.
❓چه کسی متوجّه میشود؟ قوۀ واهمه.
☑️مثالی که بوعلی درمورد واهمه دارد:
می گوید گوسفند تا گرگ را میبیند، احساس دشمنی میکند ⬅️ یعنی احساس میکند او دشمنش است.
❓دشمنی صورت دارد؟ یعنی میشود به صورت تقدیری در آورد و بگویی که این است؟
✅ دشمنی در عین اینکه وجود دارد، واقعیّت هم دارد و میشود هم فهمید، ولی نمیشود نشان داد این است.
"سفیدی" یا "یک متر" را نشان میدهم؛
⬅️تقدیر و تقدّر دارد؛
⬅️صورت دارد؛
ولی بعضی ها معناست.
در دل همین گرگ که یک شکل، هیئت و مقداری دارد.
➕ کنارش هم یک دشمنی دارد.
این را واهمه درک میکند .
❌حس [این را] درک نمی کند.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه پنجم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🖌 یادداشت ششم
🔹 وقتی من در مسابقهای غلبه میکنم،
❓غلبه شکل و صورت دارد؟
❓این پیروزی را میتوان نشان داد؟
خیر معنایی است که آنجا موج میزند ⬅️ که من غالب، برتر و پیروز شدم.
[معنا را وهم می یابد].
✅واهمه خیلی کارها میکند، ما خودمان غرقش هم هستیم.
☑️این که می گوییم:
◀️بفرمایید بالا بنشینید،
◀️پایین بنشینید؛
بعد نفسِ اینکه بالا هستیم احساس میکنیم برای خودمان یک موقعیّت داریم و کسی هستیم⬅️ در این یک نوع وهم دارد کار میکند.
❌این به معنایِ بالا و پایین حسی فقط نیست؛
به لحاظ حس که اینجا و آنجا فرقی ندارد، [از نظر حس هر دو] یعنی مکان.
❓ولی این احساسی که "من مقدم بر دیگران شدم" این چیست؟
✅این یک حس وهمی است.
☑️بنده خدایی دیده بود هرکسی که از این در می آید، بالا مینشیند، آن طرف در را بست، این طرف در را باز کرد و آنهایی که بالا بودند شدند پایین!
✅ پس اینها نشان میدهد واقعیّت ندارد.
این که می گوییم:
اینها وهمی هست، واقعیّت ندارد⬅️ گاهی به این اشاره دارد؛ یعنی آدم خیال میکند که خبری هست [ولی خبری نیست].
تأکید کنم، اینها هست ولی در شأن های اجتماعی، آدم باید مراعاتِ حال دیگران را بکند.
❌یک دفعه نگویم خب اینها وهمی است⬅️ پس من به آنها ادب نکنم، مهمان را بالا نبرم، اینجوری معنا نشود.
✅ آن یعنی احترام.
احترام در یک فضایِ برداشتِ اجتماعی است.
❌اینها را نباید دست بزنیم؛
ولی خودمان بدانیم تَهِش هیچ چیزی نیست.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه پنجم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 ویژه برنامه «شهید و شهادت» در مکتب حاج قاسم
🚩به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی
🔹با حضور : آیت الله تحریری، آیت الله یزدانپناه، آیت الله فروغی، استاد محمد تقی فیاض بخش و وحید یامین پور
🗓️از شنبه ٩ دی
⏰هرشب ساعت ٢۲
📺شبکه افق سیما
#شهید_القدس
📲 @Soleimany_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما زنده به لطف و رحمت زهرائیم
مامور برای خدمت زهرائیم
روزی که تمام خلق حیران هستند
ما منتظر شفاعت زهرائیم ... ❤️
پیشاپیش میلاد باسعادت
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه مبارڪ باد
🎉 🎊 🎉
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
فایلهای صوتی درس اخلاق و معنویت با موضوع سلوک اجتماعی - مسجد خیر تهران