پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلاس درس شرح منازل السائرین
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 به زودی: همگام با اربعین تا ظهور
▫️کتاب همگام با اربعین تا ظهور اثر حضرت آیتالله یزدانپناه و با تدوین و نگارش حجتالاسلام مهدی صداقت به زودی چاپ خواهد شد.
▫️چاپ اول این اثر با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۱۲۰ صفحه عرضه میشود. این کتاب به همت موسسه آموزشی پژوهشی نفحات آماده سازی شده و توسط انتشارات آلاحمد منتشر خواهد شد.
اخبار بعدی پیرامون انتشار کتاب متعاقبا اعلام میشود.
#به_زودی
#اربعین
#استاد_یزدان_پناه
📃 انتشارات آل احمد
@al_ahmad
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 نکات راهبردی برای اجتهاد در معارف
🎙 آیت الله یزدان پناه
📆 ششم مرادماه 1403، جلسه اول
🕌 مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
استاد یزدانپناه-شنبه-جلسه اول.mp3
36.65M
🔰 نکات راهبردی برای اجتهاد در معارف
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 نکات راهبردی برای اجتهاد در معارف
🎙 آیت الله یزدان پناه
📆 ششم مرادماه، جلسه اول
1️⃣ واقع نمایی متون معارفی:
محتوای این متون، نوعی هستی شناسی دینی است؛ یعنی صرفا درباره پدیده های تجربی و مادی سخن نگفته، بلکه پا را فراتر گذاشته و حقائق فرا مادی سخن گفته است. خاصیت هستی شناسی دینی، قدسی بودن آن است؛ هیچ گزاره ای گزاره دیگر را نفی نمی کند بلکه معاضد یک دیگرند.
2️⃣ ظهورگیری در حیطه ادراک واقع و معارف ناظر به آن
معمولا ظهورگیری از راه بنا عقلا برای ابراز ما فی الضمیر تصحیح می شود.
در مقابل، برخی ظهرگیری را از مسیر عقل عملی تصحیح میکنند.
بناء عقلایی همان بیان عرفی است که حجیت خود را از مسیر عدم ردع شارع یا اعقل عقلا دانستن شارع دست می آید. اما بناء عقلی ناظر به حکمت عملی است. یعنی اگر عقل بخواهد فقط به نص اکتفا کند به هیچ فهمی نمیرسد، بنابراین عقل میگوید که برای ابراز ما الضمیر، به ظهور نیز میتوان بسنده کرد. عقل با این ملاک از نسبیت در فهم خارج شده و به تعین معنایی می رسد.
3️⃣ شیوه ظهورگیری از متون معارفی:
مباحث معارفی برخلاف مباحث فقهی، دستوری نیستند بلکه عمدتا ناظر به توصیف امور ماورائی هستند. در حالیکه الفاظی که برای توصیف این حقائق بکار میروند، اولا ناظر به امور مادیند. به طور مثال الفاظ عرش، کرسی، خزائن و مانند آن همگی دارای مصادیق متعارف و مادی هستند که در متون دینی قطعا مراد نیستند.
بنابراین، ظهورگیری در این متون مبتنی بر اصل وضع الفاظ برای روح معنا است. بر اساس این اصل، استعمال لفظ در معنای حقیقی است.
۴. گاهی ظهورگیری از متن دینی ناظر به انضباط در آیه است. به طور مثال: در آیه و لله المشرق و المغرب فاینما تولوا فثم وجه الله. فاء در آیه ظهور در تفریع دارد. این تفریع باید معنا شود.
۵. یکی دیگر از موارد ظهورگیری، لوازم بیّن یک واقعه توصیف شده در متن دینی هستند. بنابراین، ظهورگیری از یک متن معارفی مستلزم اثبات لوازم و ابطال نقیض آن.
📚 برای مطالعه بیشتر:
۱. مقدمه المیزان
۲. ذیل آیه و ظلل من الغمام
۳. ذیل بحث کلام المیزان
۴. آداب الصلاه امام ره، ذیل الرحمن
مفاتیح الغیب صدار ره
🖋تدوین: حجت الاسلام مهدی خیاط زاده
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
استاد یزدانپناه-شنبه-جلسه دوم.mp3
32.84M
🔰 نقش عقل در ظهورگیری و تفسیر متون دینی
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal