پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلاس درس شرح منازل السائرین
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 به زودی: همگام با اربعین تا ظهور
▫️کتاب همگام با اربعین تا ظهور اثر حضرت آیتالله یزدانپناه و با تدوین و نگارش حجتالاسلام مهدی صداقت به زودی چاپ خواهد شد.
▫️چاپ اول این اثر با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۱۲۰ صفحه عرضه میشود. این کتاب به همت موسسه آموزشی پژوهشی نفحات آماده سازی شده و توسط انتشارات آلاحمد منتشر خواهد شد.
اخبار بعدی پیرامون انتشار کتاب متعاقبا اعلام میشود.
#به_زودی
#اربعین
#استاد_یزدان_پناه
📃 انتشارات آل احمد
@al_ahmad
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 نکات راهبردی برای اجتهاد در معارف
🎙 آیت الله یزدان پناه
📆 ششم مرادماه 1403، جلسه اول
🕌 مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
استاد یزدانپناه-شنبه-جلسه اول.mp3
36.65M
🔰 نکات راهبردی برای اجتهاد در معارف
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 نکات راهبردی برای اجتهاد در معارف
🎙 آیت الله یزدان پناه
📆 ششم مرادماه، جلسه اول
1️⃣ واقع نمایی متون معارفی:
محتوای این متون، نوعی هستی شناسی دینی است؛ یعنی صرفا درباره پدیده های تجربی و مادی سخن نگفته، بلکه پا را فراتر گذاشته و حقائق فرا مادی سخن گفته است. خاصیت هستی شناسی دینی، قدسی بودن آن است؛ هیچ گزاره ای گزاره دیگر را نفی نمی کند بلکه معاضد یک دیگرند.
2️⃣ ظهورگیری در حیطه ادراک واقع و معارف ناظر به آن
معمولا ظهورگیری از راه بنا عقلا برای ابراز ما فی الضمیر تصحیح می شود.
در مقابل، برخی ظهرگیری را از مسیر عقل عملی تصحیح میکنند.
بناء عقلایی همان بیان عرفی است که حجیت خود را از مسیر عدم ردع شارع یا اعقل عقلا دانستن شارع دست می آید. اما بناء عقلی ناظر به حکمت عملی است. یعنی اگر عقل بخواهد فقط به نص اکتفا کند به هیچ فهمی نمیرسد، بنابراین عقل میگوید که برای ابراز ما الضمیر، به ظهور نیز میتوان بسنده کرد. عقل با این ملاک از نسبیت در فهم خارج شده و به تعین معنایی می رسد.
3️⃣ شیوه ظهورگیری از متون معارفی:
مباحث معارفی برخلاف مباحث فقهی، دستوری نیستند بلکه عمدتا ناظر به توصیف امور ماورائی هستند. در حالیکه الفاظی که برای توصیف این حقائق بکار میروند، اولا ناظر به امور مادیند. به طور مثال الفاظ عرش، کرسی، خزائن و مانند آن همگی دارای مصادیق متعارف و مادی هستند که در متون دینی قطعا مراد نیستند.
بنابراین، ظهورگیری در این متون مبتنی بر اصل وضع الفاظ برای روح معنا است. بر اساس این اصل، استعمال لفظ در معنای حقیقی است.
۴. گاهی ظهورگیری از متن دینی ناظر به انضباط در آیه است. به طور مثال: در آیه و لله المشرق و المغرب فاینما تولوا فثم وجه الله. فاء در آیه ظهور در تفریع دارد. این تفریع باید معنا شود.
۵. یکی دیگر از موارد ظهورگیری، لوازم بیّن یک واقعه توصیف شده در متن دینی هستند. بنابراین، ظهورگیری از یک متن معارفی مستلزم اثبات لوازم و ابطال نقیض آن.
📚 برای مطالعه بیشتر:
۱. مقدمه المیزان
۲. ذیل آیه و ظلل من الغمام
۳. ذیل بحث کلام المیزان
۴. آداب الصلاه امام ره، ذیل الرحمن
مفاتیح الغیب صدار ره
🖋تدوین: حجت الاسلام مهدی خیاط زاده
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
استاد یزدانپناه-شنبه-جلسه دوم.mp3
32.84M
🔰 نقش عقل در ظهورگیری و تفسیر متون دینی
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 نقش عقل در ظهورگیری و تفسیر متون دینی
🎙 آیت الله یزدان پناه
📆 ششم مرادماه، جلسه دوم
✅ مقدمه: رویکردهای مختلف در ظهورگیری از متون دینی:
۱. رویکرد تعطیل عقل
۲. رویکرد حداکثری به عقل
۳. رویکرد میانه
✅ تبیین نقش عقل بر اساس رویکرد میانه:
1️⃣ عقل بر جدلی و برهانی تقسیم میشود.
عقل جدلی یا مشهوری، عقلی است که مطلب را برای خود یا مخاطب سامان می دهد و باعث اقناع وی میشود. چنین عقلی لزوما به دنبال کشف واقع نیست بلکه هدف نهایی آن، اقناع است.
عقل برهانی، ناظر به واقع و کشف حقیقت است.
2️⃣ همانطور که گذشت محتوای متون دینی، واقع قدسی است. از این روی، در فهم این متون نیز باید از عقل برهانی بهره برد. مداقه در این متون نیز مداقه برای کشف واقع است، آنگونه که هست، نه اقناع.
3️⃣ عقل برهانی در فهم متون دینی سه کارکرد دارد: عقل فاهم، عقل پایه، عقل نظام یاب.
۳.۱ عقل فاهم
برای فهم یک متن باید بستر آن را شناخت. بستر متون دینی، هستی شناسانه است. این بستر همسوی با بستر فلسفه و کلام باشد. بنابراین، عقل برهانی ورزیده در چنین بستری کارایی دارد. اگر عقل برهانی ورزیده نباشد، فهمی حاصل نمی شود.
گاهی باید پرسشی در فلسفه تولید شود و پاسخ آن را از متن دینی طلب کرد. این فرآیند، استنباط و استنطاق نام دارد.
کار دیگر عقل فاهم، جمع سالم بین روایات است.
۳.۲ عقل پایه ای:
عقل پایه ای، عقلی فطری و مدرک اولیات، فطریات و لوازم بیّن آنهاست. چنین عقلی، پایه فهم است. در فهم متون دینی نیز این عقل، پایه است.
اگر ورزیدگی فلسفی نباشد، عقل پایه ای نیز ناکارآمد می شود؛ یعنی متوجه بین تناقضات دیدگه خود نمی شود و در مقام تطبیق، مصادیق اصل تناقض را باز نمی شناسد.
۳.۳ عقل نظام یاب:
هستی شناسی قدسی، نظام مند است و این نظام مندی در متون دینی هم منعکس شده است. کشف و پیوند میان گزاره های پراکنده دینی، وظیفه عقل نظام یاب است. البته، این فرآیند نیز قاعده مند بوده و تابع قوانین است.
🖋تدوین حجت الاسلام مهدی خیاط زاده
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
01 تاریخ منطق در اسلام.mp3
25.45M
🔰 تاریخ منطق در اسلام
حضرت استاد سیدیدالله یزدانپناه در دومین مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی که توسط مدرسه علمیه دارالعلم مشهد برگزار شد پیرامون تاریخ منطق در اسلام نکاتی را ارائه کردند.
اهم مباحث مطرح شده در جلسه اول مدرسه منطق و روششناسی:
🔸جایگاه سوفسطائیان در جهتدهی منطقی جامعه
🔸دیدگاههای سقراط و افلاطون و ریشههای شکلگیری منطق
🔸حکمت در منظر افلاطون و تفاوت میان قیاس و برهان در منظر ارسطو
🔸موضع ارسطو در منطق و نبوغ ذهنی وی در تنظیم و تبویب مباحث آن
🔸تلاشهای ارسطو در ساختار و مسائل منطق و امتداد آن در مباحث عملی
🔸اشارهای به ارزش بحثهای حکمت عملی در نظر فلاسفۀ یونان
🔸تلاش شارحان و شاگردان ارسطو در تنظیم ابواب منطق
🔸انتقال منطق از یونان باستان به شامات اسلامی
#تاریخ_منطق
#استاد_یزدانپناه
#مشهد
#جلسه_اول
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
02 تاریخ منطق در اسلام.mp3
26.56M
🔰 تاریخ منطق در اسلام
حضرت استاد سیدیدالله یزدانپناه در دومین مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی که توسط مدرسه علمیه دارالعلم مشهد برگزار شد پیرامون تاریخ منطق در اسلام نکاتی را ارائه کردند.
اهم مباحث مطرح شده در جلسه دوم مدرسه منطق و روششناسی:
🔹دورۀ نخست | دوران ترجمه و آشنائی با منطق
اشاره به فعالیت مترجمینی مانند اسحاق بن حنین، أبوبشر متّی بن یونس، یحیی بن عدیّ، یعقوب بن اسحاق کندی.
🔹دوره دوم | دوران تثبیت و تحکیم منطق به نحو اجتهادی
اشاره به زحمات فارابی در نظم بخشیدن به ترجمههای آثار ارسطو و شرح و توضیح دیدگاههای فلاسفۀ یونان
🔹دوره سوم | دوران پیشرفت، بسط و تنظیم دانش منطق
اشاره به جایگاه فوق العادۀ ابن سینا در منطق و تلاشهای دیگر مناطقه مانند خونجی، خواجه طوسی، غزالی و... تا قرن هشتم
🔹دورۀ چهارم | دوران تنظیم و رکود منطق
اشاره به مناطقۀ قرن نهم تا ملاصدرا و کتبی که در این دوران توسّط مدقّقینی مانند میرسیدشریف به کتابت درآمده است.
🔹دورۀ پنجم | دوران تحقیقات و تدقیقات ویژه
اشاره به فعالیتهای منطقی ملاصدرا و تأثیرات وی در پیشبرد مباحث منطقی و استمرار آن توسّط دیگر معتقدان به وی
🔹دورۀ ششم | دوران مقارنه با منطق ریاضی
اشاره به خلأهای منطق مانند بحث نقد مجموعهها و مبحث جزء و کل و لزوم پرداختن به مباحث منطق ریاضی
#تاریخ_منطق
#استاد_یزدانپناه
#مشهد
#جلسه_دوم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
03 تاریخ منطق در اسلام.mp3
27.06M
🔰 تاریخ منطق در اسلام
حضرت استاد سیدیدالله یزدانپناه در دومین مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی که توسط مدرسه علمیه دارالعلم مشهد برگزار شد پیرامون تاریخ منطق در اسلام نکاتی را بیان کردند.
اهم مباحث مطرح شده در جلسه سوم مدرسه منطق و روششناسی:
در جلسه سوم استاد به بیان کتب اصلی و تاثیرگذار در منطق اسلامی (و ارسطو) پرداختند و گذری بر جایگاه و شاخصهای هر یک داشتند؛ از جمله کتبی که بدانها پرداختند: ارگانون (ارغنون)، منطقیات فارابی، شفا، اشارات، دانشنامه علائی، منطق المشرقیین، البصائر النصیریه، حکمة الاشراق، المطارحات، منطق ملخص، حواشی اشارات، کشف الاسرار خونجی، تجرید المنطق، اساس الاقتباس، رساله شمسیه و رساله مطالع، آثار قطبالدین رازی، آثار مکتب شیراز و مرحوم ملاصدرا، شرح منظومه و چند اثر متاخر بود.
#تاریخ_منطق
#استاد_یزدانپناه
#مشهد
#جلسه_سوم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
04 تاریخ منطق در اسلام.mp3
24.45M
🔰 تاریخ منطق در اسلام
حضرت استاد سیدیدالله یزدانپناه در دومین مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی که توسط مدرسه علمیه دارالعلم مشهد برگزار شد پیرامون تاریخ منطق در اسلام نکاتی را بیان کردند.
اهم مباحث مطرح شده در جلسه چهارم مدرسه منطق و روششناسی:
🔸 مخالفین منطق:
بعضی از علمای صدر اول
🔹افرادی که با نهضت ترجمه مخالف بوده و عدهای که آن را بیفائده و عدهای کفرآمیز تلقی کردند.
🔹ابن تیمیه
گذری بر قوت علمی و جهت اشکالات ابن تیمیه به منطق.
🔹مکتب تفکیک
در آغاز با شدت بیشتر و امروزه رقیقتر مخالفند.
مرحوم علامه طباطبایی در المیزان، ج۵، صص۲۵۶-۲۶۱ اشکالات را مطرح کرده و پاسخ داده اند.
🔹فرهنگستان علوم قم
نسبت به بحثهایی مبنایی در منطق - مثل اصل امتناع تناقض، صدق و کذب و... - اشکال دارند.
🔸 گذری بر مکتبهای منطقی مشاء، اشراق و صدرا:
1️⃣ مکتب مشاء
2️⃣ مکتب اشراق
3️⃣ مکتب صدرا
استاد بر هر سه مکتب فوق گذری داشتند و به بیان برخی شاخصهها، نوآوریها و... پرداختند.
#تاریخ_منطق
#استاد_یزدانپناه
#مشهد
#جلسه_چهارم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت اول
🔹لذّت چیست؟
✅ادراک و نیل به وصول چیزی که نزد ادراک کننده، کمال و خیر به نظر میرسد، از آن جهت که کمال و خیر است.
🔸و ألم و درد چیست؟
✅ادراک و نیل به وصول چیزی که نزد ادراک کننده، آسیب زا (زیان آور) و شرّ است.
خیر و شرّ نسبت به اشیاء، مختلف میشوند.
❓ما در شیای که هیچ شعوری ندارد، لذّت داریم؟
خیر، در کسی که اصلاً ادراک ندارد، لذّت معنایی ندارد.
❓لذّت کجاست؟
وقتی ادراکی باشد، لذّتی هم به دنبالش میآید ⬅️ بلکه خودِ لذّت، یک نوع ادراک ویژه است.
☑️ مثلاً اگر سنگی را تکّه کنید، احساس درد میکند؟ خیر و درد در آن معنا ندارد.
☑️دست را تکّه کنند چه می.شود؟ درد [دارد].
حیوان، دستش را تکّه کنیم چه میشود؟ درد [دارد] یعنی لذّت، فقط در موجوداتِ دارایِ شعور مطرح است.
❓چه نوع ادراکی است؟
☑️ من تصوّرِ حلوا خوردن را بکنم، تصوّرِ یک شیرینی در درونِ کام بکنم، کامم شیرین میشود؟
تصور کردن یک نوع ادراک است.
ادراکِ حصولی، یک نوع ادراک است،
❌ امّا در ادراک حصولی لذّت و ألم نیست؛ من تصوّرِ دندان دردِ دیروز را میکنم، دیروز درد داشت، امّا امروز درد ندارد. تصورش را بکنم. الان درد ندارم و احساس درد نمی کنم.
تصوّرِ درد، درد نیست.
❓پس، کِی لذّت و الم مطرح میشود؟
موقعی که ادراک باشد؛
❌امّا نه ادراکِ حصولی.
بلکه ادراک حضوری.
ادراکی که در آن خودِ حلوا را رویِ زبان گذاشتم و این احساس را دارم، نه فکرِ حلوا کردن.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه ششم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal