eitaa logo
سلوک و عرفان در عمل (حضرت آیت الله یزدانپناه)
3.2هزار دنبال‌کننده
91 عکس
37 ویدیو
8 فایل
کانال کلاسهای درس حضرت آیت الله یزدانپناه با عنوان سلوک و عرفان در وادی عمل در شهرستان آمل ارتباط با مدیرکانال : @seyyedahmadian آدرس کانال تلگرام: https://t.me/kelaseostadyazdanpanah آدرس صفحه اینستاگرام:
مشاهده در ایتا
دانلود
30.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚 بهترین انتخاب 🗂 بیانات حضرت استاد یزدان‌پناه در جمع بانوان مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام 📆 میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها ۱۴۰۲ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🌐 نشر حداکثری https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
دفتر دوم کتاب تأملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی (مباحث محتوایی) منتشر شد. این کتاب دفتر دوم از مباحث فلسفه فلسفه اسلامی است. کتاب از آثار آیت الله سیدیدالله یزدان‌پناه بوده و با قلم حجت‌الاسلام والمسلمین درگاهی‌فر به رشته تحریر درآمده است. این اثر در ٣٨٠ صفحه توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات آماده سازی و بوسیله انتشارات آل‌احمد علیهم‌السلام چاپ شده است. علاقمندان برای خرید این کتاب می‌توانند با مراجعه به فروشگاه اینترنتی نفحات این کتاب را خریداری نمایند. https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🏷چاپ جدید کتاب جرعه‌هایی از زلال معنویت منتشر شد. این کتاب از آثار آیت الله سیدیدالله یزدان‌پناه است که به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی حسینی نگارش شده است. این اثر قبلا توسط نشر معارف منتشر شده بود. چاپ جدید این اثر در ٢٣٠ صفحه و بوسیله انتشارات آل احمد به بازار نشر عرضه شده است. علاقمندان به خرید این کتاب می‌توانند با مراجعه به فروشگاه اینترنتی نفحات این کتاب را خریداری نمایند. https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت دهم 🔹ایمان در سه نوع ایمان، کار عقلی و کار شهودی است. ✅اینها را دین گفته است؛ چقدر این بعد نظری در کار اثر دارد! 🔅"یَهدیهِم ربُّهُم بِایمانِهم"[یونس: 9] علّامه طباطبایی در المیزان [می گوید] اصل هدایت، با ایمان است، نه با عمل صالح. عمل صالح موجب رفعت است، 🔅"إلَیه یَصعَدُ الکلم الطَّیب و العملُ الصّالح یَرفَعه"[فاطر: 10]؛ علّامه می فرمایند اصل صعود ⬅️مالِ این کلمۀ طیِّب و اعتقادِ پاک است. پس از آن، عمل. عمل صالح تازه موجبِ رفعت این می شود⬅️ یعنی اصل، ایمان است. ✅این همان است که در متن های دینی ما آمده است [که]اوّل ایمان معیارِ نجات است و بعد عمل صالح. ▫️"ایمانِ صرف" که مثلاً متن دینی را می خواند، خدا گفته، باور می کند و همراهی می کند و سِلمْ محض است. ☑️بعضی از متدیّنین را دیده ام، هیچ کار علمی ای نکرده اند فقط چون خدا گفته است و تجربه های سلوکیِ در حدّ ایمان خودش؛ دارد قرآن را می خواند، می بیند همه اش همین هاست، ❗️عجب! همه اش همین هاست که در درون خودم هست. اینها را که می خواند، بعد باور دارد، همراهی می کند، سِلمِ محض است؛ مثلاً [خدا گفت] ملائکه ای هست⬅️ می گوید ملائکه هست. فرموده مثلاً، نبی ای هست⬅️ می گوید نبی هست. گفته عوالم و خزائنی هست، قضا و قدری هست⬅️ می گوید همین جور هست. همین ها را که صحّه می گذارد، همین را ادامه می دهند، بعد از مدّتی، به سرعت، تبدیل می شود به شهود. ✅سلم محض باشد زمینه را خیلی خوب آماده می کند. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت یازدهم 🔹[کسی که ایمان صرف دارد باید] سِلم محض باشد [اما] باید بصیرت [هم] پیدا کند⬅️ چشم و گوشش باز باشد؛ ❌یعنی این نباشد که به او بگویی تصویر کن، همه را عادی تصویر کند ⬅️حتّی در مورد ارتباطِ با خدا. همین تصویر عادی برای شروع خوب است امّا تمامِ حرف این نیست. ☑️ مثلاً وقتی گفته اند، خدا خزینه دارد ❌نگوید از این خزینه هایی است که ما داریم، یک انباری دارد. ☑️در روایات آمده شخصی خیلی عبادت می کرد، ملائکه به خداوند گفتند عجب این بنده اهل عبادت است! خدا گفت من اصلاً به او اعتنایی ندارم. گفتند ببینیم چه خبر است که خدا می گوید اعتنایی ندارم. ✅دیدند ایشان می گوید: این زمین پر از علف است، گاو و گوسفندهای خدا کجاست بیایند این زمین پر از علف را استفاده کنند! ❗️خیال کرده که خدای گنده ای هست که گاو و گوسفندی هم دارد و...! تازه فهمیدند این اصلاً نسبت به خدا معرفت درستی ندارد، توهّم دارد. ✅لذا بصیرت خیلی مهّم است. ◀️ تقاضا می کنم حتّی کسی که می خواهد کار ایمانی بکند، حرف های خوش و عمیق بشنود؛ حرف هایی که اندیشه اش را تصحیح و عمیق کند. لزومی ندارد که به عمق اصلی برسد ⬅️ همین قدر که بفهمد چه خبرهاست. ✅به نظرم مباحث فلسفۀ اسلامیِ ما خیلی کمک می کند؛ بصیرت می دهد. یعنی می فهمد که خزینه، ملائکه و... یعنی چه؟ خیلی از اسرار را می فهمد. ⬅️ تا می فهمد و حرف می شنود، در رفتار و کارش اثر می گذارد. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت دوازدهم 🔹حضرت استاد حسن زاده می فرمود: وقتی من پیش علّامه طباطبایی رفتم، التجاء کردم که دست ما را بگیرید، اوّل اصرار می کردم، ایشان نمی پذیرفتند، ⬅️ بعداً که پذیرفت، یک دستوری به ایشان داد، مثلاً لا اله الا الله. ❓بعد گفت امّا کدام خدا؟ ✅ یعنی اوّل پرسید حالا که تو می خواهی بگویی "لا اله الا الله" امّا کدام خدا؟ ایشان می گفت چون من از آقای شعرانی شنیده بودم "نه خدای جدا"، گفتم [نه خدای جدا]. گفتند، آهان! همین خدا؛ حالا بگو "لا اله الا الله". ✅ یعنی آدم باید بداند دارد چه کار می کند. ◀️ لذا حرف بشنویم⬅️ چشم و گوش را باز کنیم ⬅️ و سِلمِ محض باشیم. این ها خیلی عالی است. پس ◀️چه ایمانِ صرف باشد، ◀️چه کار عقلیِ استدلالیِ فلسفی باشد، ◀️چه کار شهودی باشد، ✅همه ساحت های ایمانی است، یعنی اعتقاد پاک می آید، اعتقاد پاک که آمد، آن بخش لذّت بخشِ نظری[حاصل می شود] که، این امر نظری نسبت به عملی خیلی فائق است؛ ❌ولی بدون عمل نمی شود. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت سیزدهم 🔹در مورد [لذت] عقل عملی: عقل عملی به قواعد کلّی در باب عمل نظر ندارد؛ ☑️ مثلاً پاسخ احسان را باید به احسان داد. در بیان بوعلی این قواعد کلی مال همان عقل نظری است،. ❓عقل عملی چیست؟ در صحنه است. این صحنه و وضعیّت را می بیند و با عقل خودش دارد تصمیم می گیرد ⬅️ می گوید: الان، من باید اینجا چه کار کنم؟ بیان بوعلی از عقل عملی این است، نه حکمت عملی. ❓حکمت عملی و حکمت نظری، که قواعد کلی است، جزءِ چیست؟ عقل نظری؛ بوعلی حرفش این است [که عقل عملی] سر صحنه کار می کند، ➕باری به هر جهت نیست ❌انسان اینجوری نیست، خوب و بد تشخیص می دهد؛ و بحث خوب و بد را مطرح می کند [که] در انسان جدّی است. ☑️یک حیوانی که نزد یک نفر تعلیم یافته، انواع کارها از این پلنگ و شیر در این سیرک ها نشان می دهند، ❓چجوری اینها را تعلیم داده اند؟ آن شخصی که به آن ها تعلیم داده، جوری تعلیم داده که مثلاً غذا را پیشِ او می برد، می خورد، به او اصلاً حمله نمی کند. ❌بوعلی می گوید حمله نمی کند، از این جهت نیست که بد است، ❗️[با خودش بگوید] این همه به من کمک می کند [پس] من به او حمله نکنم. حیوان تشخیص نمی دهد که این کار بد است من دارم انجام می دهم! اصلاً این [گونه] تشخیص نیست، ⬅️بلکه به شکل طبیعت و جِبِلَّت و غریزه، چیزی در او گذاشته اند، این مربّی از این غریزه استفاده می کند و تعلیم می دهد. ✅امّا انسان هر کاری می کند خوب و بد مطرح است. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت چهاردهم 🔹انسان هر کاری می کند «خوب و بد» مطرح است؛ حتّی آنجایی که تابع نفس امّاره می شود، او دارد تصمیم می گیرد [و] می گوید این کار خوب است، انجام می دهد. خوب و بد [را] تشخیص می دهد. ❓پس عقل عملی کارش چیست؟ تشخیص خوب و بد. ❓در حیوان چیست؟ فقط قوّۀ محرّکه هست⬅️ و قوّۀ محرّکه باعث شهوت و غضب بود؛ ❌اصلاً کاری به اینکه بررسی بکند ندارد. این بررسی برای انسان است. انسان که می آید این کارها را می کند، آن را که تشخیص داد، می گوید: خوب، جمیل، زیبا؛ و آن را هم که کار بد است می گوید: بد، زشت، قبیح. ❓خیرِ عقل عملی چیست؟ آن کار زیباست؛ آن کار خیر است؛ آن کار خوب است؛ ❓یعنی چی؟ یعنی عمل صالح؛ ❌نه کار بد، نه کار قبیح؛ خیرش در این است که کار خوب را انجام دهد؛ عقل از کار بد رنج می برد. عقل عملی می گوید: ▫️من خوب و بد تشخیص می دهم، ▫️باید و نباید دارم، ⬅️تکلیف برایش معنا پیدا می کند ⬅️عذاب و عِقاب معنا دارد، ما لفظ زیبا را ▫️گاهی در فضای زیباشناختی به کار می بریم، ▫️گاهی در فضای اخلاقی و ارزشی به کار می بریم. ✅الان بحث ما زیبایِ ارزشی-اخلاقی است. یعنی خوب و بدِ عمل، نه خوب و بد یک منظره یا یک نقّاشی. اگر آنجا صحبت می کنیم، باید بگوییم خوب و زیبای زیباشناختی است، ❓اینجا چیست؟ ارزش شناختی. زیباییِ به لحاظِ عمل، به لحاظِ فعل. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
جایگاه امیرالمومنین.mp3
7.57M
🔰 جایگاه امیرالمومنین علیه السلام ✨ آیات و روایات بسیاری در مورد امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است. به عنوان مثال سوره مائده، سوره امیرالمومنین علیه السلام است. 🌴پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم: «أنا مدینة العلم و علیٌّ بابها». باب علم حقیقی به رسول الله، امیرالمومنین علیه السلام است. 🔸 مقام نهایی سلوکی جز با امیرالمومنین علیه السلام داده نمی‌شود. 🔹موعظه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به ابن عباس: «علیک بمودّة علیٍّ» 🔸انبیا اگر محبت علی را نداشتند، کارهایشان پذیرفته نمی‌شد. 🔹 معرفت به حضرت امیر علیه السلام، حال محو را در انسان ایجاد می‌کند. حال محو، انسان را غلام و بنده او می‌کند. غلام هر قومی از اوست و مثل سلمان، منا اهل بیت می‌شود. ┄┅┅═❅❅❅═┅┅┄ 🏷 بیانات حضرت استاد در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام علیه السلام https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بازنشر | ابن‌الوقت 🌷به مناسبت ماه رجب ▫️آیت‌الله یزدان‌پناه: یک بازاری را دیده‌اید که چگونه تا یک سود نابی می‌آید، آن را می‌قاپد؟ یعنی ابن‌الوقت در معامله است. ما هم باید در حالات روحی و معنوی ابن‌الوقت باشیم. https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
باسمه تعالی ▫️آغاز ثبت‌نام طرح آستان جانان ویژه دانشجویان (برادران و خواهران) ▫️تحت اشراف استاد معظم آیت‌الله سید یدالله یزدان‌پناه ▫️ثبت‌نام گام اول(نسیم صبا) از دوره تمهیدی مدرسه معرفتی-معنوی 🏷 به صورت حضوری در تهران ⏱مهلت ثبت نام: تا ۱۴۰۳/۱۱/۰۵ 📖 دفترچه راهنما : جهت مشاهده کلیک کنید 👈 ثبت نام : جهت ثبت‌نام کلیک کنید 🔎 جهت کسب اطلاع بیشتر برادران به آیدی زیر در پیام رسان بله و ایتا پیام دهید: @aligh03 خواهران به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام دهید: @Hekmat_Okhtorreza 🕌 مدرسه معرفتی - معنوی استاد یزدان پناه @madresemarefatisolooki