eitaa logo
سلطان نصیر
3.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
446 ویدیو
249 فایل
موضوع کانال: ادیان و عرفان و اسطوره و علوم غریبه و خفیه و ماوراء و نجوم و دشمن شناسی با رویکرد آخرالزمانی و مسئله ظهور حضرت صاحب الامر عجل اللّه آدرس جیمیل ما : 👇 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Soltan313nasir@gmail.com کپی بدون ذکر منبع مجاز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
هتل ابراج البیت در مکه که دقیقا رأس هتل که شکل شاخ گاو است محل تجلی و ظهور چشم رع می باشد . به شباهت آن با فیلم ارباب حلقه ها دقت نمایید
@soltannasir { پاسخ به سوالات 19 } { مسبحات و چاکراها 16} ادامه ...👇 از نسبت کوکب مشتری با چاکرای قلب سخن گفتیم . و برای چاکرای قلب و کوکب مشتری ، سوره ای مشخص ننمودیم. دو سوره حشر و اعلی وجود داشت . بین سوره حشر و چاکرای قلب و کوکب مشتری شباهت بیشتری وجود داشت و بین سوره اعلی با چاکرای خورشیدی . ابتدا به سراغ سوره مبارکه حشر می رویم. الله تبارک تعالی در چندین آیه از این سوره مبارکه به👈 صدر(سینه) و 👈 قلب اشاره نموده است . در آیه دوم سوره مبارکه حشر اینگونه آمده : 👇 { هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِي 👈قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا 👈أُولِي الْأَبْصَارِ(2) اوست كسى كه از ميان اهل كتاب كسانى را كه كفر ورزيدند در نخستين اخراج [از مدينه] بيرون كرد گمان نمیکرديد كه بيرون روند و خودشان گمان داشتند كه دژهايشان در برابر خدا مانع آنها خواهد بود و[لى] خدا از آنجايى كه تصور نمیکردند بر آنان درآمد و در دلهايشان بيم افكند [به طورى كه] خود به دست خود و دست مؤمنان خانه هاى خود را خراب میکردند پس اى ديده وران عبرت گيريد (2) } نکته 1 : در این آیه اشاره به اخراج اهل کتاب (یهودیان بنی نضیر) شده است . در کتاب المیزان در تفسیر این آیه اینچنین آمده است : 👇 { .. و مراد از جمله «آنان که از اهل کتاب کافر شدند و خدا بیرونشان کرد » قبیله بنی النضیر است که یکی از قبایل یهود بودند ، و در بیرون شهر مدینه منزل داشتند ، و بین آنان و رسول خدا (ص) عهدی برقرار شده بود که همواره با هم به مسالمت زندگی کنند ، دشمنان هر یک دشمنان دیگری و دوستان هر یک دوستان دیگری باشد. ولی بنی النضیر این پیمان را شکستند ، و رسول خدا (ص) دستور داد تا جلای وطن کنند } (ترجمه تفسیر المیزان جلد 19صفحه 349) نکته 2: نام مبارکه سوره حشر از آیه دوم این سوره اقتباس شده است . در باره معنی کلمه حشر در کتب مختلف اینگونه آمده : 👇 در مجمع البیان در باب لغت حشر آمده است : 👇 { این واژه به مفهوم گرد آمدن و گرد آوردن مردم از هر سو برای حرکت به سوی هدفی مشخص آمده است .واژه «حاشر» نیز به مفهوم کارگزار مالیات و مأموری است که مردم را به سوی اداره پرداخت مالیات گردآوری می کند . } علامه طباطبایی در نفسیر المیزان در باب معنی کلمه حشر می نویسد :👇 { کلمه «حشر» به معنای بیرون کردن است اما نه بیرون کردن یک نفر ، بلکه یک جمعیت ، ونه به اختیار ، بلکه به اجبار . و اضافه «اول الحشر » اضافه صفت به موصوف ، و به معنای حشر اولی است . و لام در «لاول» به معنای « فی=در» است ، نظیر لامی که بر سر کلمه «دلوک» درجمله «اقم الصلوة لدلوک الشمس» آمده ،یعنی « نماز بخوان در هنگام دلوک شمس » و معنای آیه این است که : خدای تعالی همان کسی است که یهودیان بنی النضیر را برای اولین بار از جزیره العرب از خانه و زندگیشان بیرون کرد . } ( ترجمه تفسیر المیزان جلد 19 صفحه 349) اما اهل لغت در باره معنی کلمه حشر می گویند : 👇 «حشر  در لغت  به معنای جمع کردن خارج نمودن جماعتی از محل استقرارشان و حرکت دادن آنان به سوی جنگ  و گرد آوردن قومی از هر طرف به سوی مکانی است.» عزیزان دقت نمایید که قلب انسان نیز محلی است که خون از سرتاسر بدن در آن 👈گردآوری و جمع می شود و سپس از قلب 👈خارج می شود . و این همان تعریفی است که اهل لغت از کلمه حشر نموده اند. یعنی جمع نمودن افراد به اجبار و یا اخراج آنان به اجبار . و ما می دانیم که عضله قلب انسان نیز با عمل انقباض و انبساط خویش خون حاوی دی اکسید کربن را که از اندام های مختلف جمع آوری شده توسط بزرگ سیاه رگ زیرین و بزرگ سیاهرگ زبرین در دهلیز راست وارد ( حشر و جمع آوری ) می نماید و سپس از بطن راست این خون را توسط سرخرگ ششی به ریه ها می فرستد (حشر و خارج می نماید ) و این خون پس از تصفیه در ریه ها توسط سیاهرگ ششی به دهلیز چپ قلب وارد می شود . ( در دهلیز چپ حشر و جمع آوری می شود ) و سپس از بطن چپ خارج می شود ( حشر می شود ) و به سرخرگ بزرگ آئورت وارد می شود و توسط این سرخرگ به تمام اندام های بدن می رسد . بنابراین بین عمل قلب و حشر ارتباط معنا دار است. نکته 3: با توجه به نکته گفته شده می توان دریافت که همانگونه که قلب در بدن انسان عمل حشر خون را انجام می دهد و از آن گریزی نیست . در نظام عالم نیز از یوم الحشر گریزی نیست . و همه ما در صحرای محشر محشور خواهیم شد . ادامه دارد ...👇 @soltannasir ❤️❤️❤️❤️❤️
@soltannasir { پاسخ به سوالات 20} { مسبحات و چاکراها 17} ادامه دارد ...👇👇👇 نکته 4: واژه «لاول الحشر » به معنای «در نخستین اخراج » تطابق با عمل قلب و گردش خون دارد . زیرا در گردش خون اولین اخراج هنگامی است که خون بدون اکسیژن از بطن راست توسط سرخرگ ششی به ریه ها فرستاده می شود تا دی اکسید کربن با عمل بازدم پس داده شود . و خون اکسیژن دار توسط سیاهرگ ششی وارد دهلیز چپ شود . در واقع در اولین اخراج و حشر است که عوامل زائد بیرون رانده می شوند . بنا به این نظر می توان آیه را اینگونه نیز تأویل نمود که همانگونه که در عالم انسانی ، قلب خون دی اکسید کربن دار را به ریه ها می فرستد . تا دی اکسید کربن توسط بازدم از بدن خارج شود و اکسیژن وارد خون شود . در زمین مادی ما نیز بخشی از سرزمین مقدس حجاز که مکه و مدینه جزئی از آن است به مثابه قلب تپنده جهان اسلام است . و یهودیان به مثابه عوامل زائدی بودند که از سال ها پیش از بعثت رسول الله(ص) در آن حضور داشتند و این سرزمین مقدس را آلوده نموده بودند و بدون اخراج یهودیان از این سرزمین ، قلب تپنده جهان اسلام پاک نمی شد . پیشتر در دروس گفتیم که سوره الاسراء متعلق به چاکرای هفتم (تاج و ساهاسرا) بود . و این چاکرا و این سوره با معراج پیامبر مرتبط بود. اگر کعبه قلب جهان اسلام و چاکرای قلب باشد شاید بتوان گفت که بیت المقدس به مثابه چاکرای تاج و مغز می باشد . و اگر آن دروس را بخاطر بیاورید آنجا نیز گفته شد که باید ذهن خویش را از افکار ساخته بنی اسرائیل زدود . با توجه به آیه دوم سوره حشر می توان گفت که باید ساحت دل را نیز از وجود افکار ساخته و پرداخته بنی اسرائیل و 👈محبتشان پاک نمود . نکته 5: یکی از نکات جالب این است که هر چند که مسجد الحرام و مسجد الاقصی در اختیار مسلمین قرار دارد . اما با این حال بنی اسرائیل و ایادیشان در حال حاضر در هر دو مکان مقدس حضور دارند. و بار دیگر هر دو مکان مقدس را آلوده نموده اند. نکته 6: مکه و مدینه در اقلیم مشتری قرار دارند . و مشتری منسوب به چاکرای قلب می باشد . نکته 7 : به کلمه 👈قلوبهم نیز در آیه 2 سوره مبارکه حشر. توجه نمایید . که اشاره به قلب دارد . همچنین به کلمه 👈«اولی الابصار » به معنای «دیده وران» نیز باید دقت نمود . می دانیم که 👈چاکرای قلب با 👈چاکرای آجنا در ارتباط است . چنانچه در کتاب چاکرادرمانی آمده است : 👇 { ...چاکرای قلب نقش تعیین کننده ای بر روی پالایش دریافتها دارد که با گشایش چشم سوم یا چاکرای پیشانی همراه می شود ، به خاطر از خود گذشتگی قلب است که ما پذیرای جلوه های ظریف تر خلقت می شویم . بدین ترتیب توانایی های والای چاکرای پیشانی به باز شدن چاکرای قلب همزمان ایجاد می شود . به این دلیل اغلب مریدان روحانی و یا مدرسه های غرب و شرق تمرکز خاصی بر روی چاکرای قلب دارند .} (کتاب چاکرا درمانی ترجمه رایمون شهابی صفحات 115و116} نکته 8 : در اساطیر ، خدایان مشتری نظیر زئوس و ژوپیتر خدای عهد و پیمان هستند . ( در ایران مهر خدای خورشید خدای عهد و پیمان بود ) چنانچه 👈در جنگ تروا به ارتش یونانیان گفته شد که :« پدر زئوس هیچ وقت به دروغ گویان یا به آنان که سوگند و پیمانشان را می شکنند یاری نمی دهد » در آیه 2 سوره مبارکه حشر نیز عهد شکنی یهودیان بنی النضیر موجب اخراجشان از مدینه شد . ادامه دارد ...👇👇👇 @soltannasir 💛💛💛💛💛
@soltannasir { پاسخ به سوالات22 } { مسبحات و چاکراها 19} در ادامه الله تبارک تعالی در آیات 11 الی 14 سوره مبارکه حشر به ادامه داستان اخراج یهودیان بنی نضیر اشاره می نماید. در آیه 13 به👈 صدر و در آیه 14 به 👈قلب (چاکرای قلب ) اشاره نموده است . آیات 11 الی 14: 👇 { أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ نَافَقُوا يَقُولُونَ لِإِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَئِنْ أُخْرِجْتُمْ لَنَخْرُجَنَّ مَعَكُمْ وَلَا نُطِيعُ فِيكُمْ أَحَدًا أَبَدًا وَإِنْ قُوتِلْتُمْ لَنَنْصُرَنَّكُمْ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ(11) مگر كسانى را كه به نفاق برخاستند نديدى كه به برادران اهل كتاب خود كه از در كفر درآمده بودند مى گفتند اگر اخراج شديد حتما با شما بيرون خواهيم آمد و بر عليه شما هرگز از كسى فرمان نخواهيم برد و اگر با شما جنگيدند حتما شما را يارى خواهيم كرد و خدا گواهى مى دهد كه قطعا آنان دروغگويانند (11) لَئِنْ أُخْرِجُوا لَا يَخْرُجُونَ مَعَهُمْ وَلَئِنْ قُوتِلُوا لَا يَنْصُرُونَهُمْ وَلَئِنْ نَصَرُوهُمْ لَيُوَلُّنَّ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنْصَرُونَ (12) اگر [يهود] اخراج شوند آنها با ايشان بيرون نخواهند رفت و اگر با آنان جنگيده شود [منافقان] آنها را يارى نخواهند كرد و اگر ياريشان كنند حتما [در جنگ] پشت خواهند كرد و [ديگر] يارى نيابند (12) لَأَنْتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِي👈 صُدُورِهِمْ مِنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ (13) شما قطعا در 👈دلهاى آنان بيش از خدا مايه هراسيد چرا كه آنان مردمانى اند كه نمى فهمند (13) لَا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلَّا فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا و👈َقُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ (14) [آنان به صورت] دسته جمعى جز در قريه هايى كه داراى استحكاماتند يا از پشت ديوارها با شما نخواهند جنگيد جنگشان ميان خودشان سخت است آنان را متحد مى پندارى و[لى]👈 دلهايشان پراكنده است زيرا آنان مردمانى اند كه نمى انديشند (14) } در کتاب التفهیم بیرونی در باب دلالت کوکب مشتری بر خلق و خویهای مردمان آمده : 👇 { .. بر شهرها حریص و بر عمارت کردن و بر بناهای فاخر بر آوردن... } (التفهیم ص 383) در اساطیر خدایان مشتری نظیر مردوخ بابلی و زئوس یونانی و ژوپیتر رومی خدای محافظ شهرها علی الخصوص پایتخت کشورهای مربوطه هستند و نسبت به حدود قلمرو فرمانروایی بسیار حساس هستند و معمولا در جنگ هایی که بیگانگان به مرزهای قلمرو این کشور ها تجاوز می نمودند از کشور و قلمرو تحت سلطه خویش حمایت می نمودند. در آیات سوره مبارکه حشر نیز به اخراج یهودیان از اطراف مرکز دین اسلام یعنی مدینة النبی اشاره شده است . و حداقل در 5 آیه به دیار و دار و قری اشاره شده :👇 همچنین در آیه 2 اشاره به اخراج شدن یهودیان از دیار خویش اشاره شده :👇 { هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ👈 دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ...} ترجمه :👇 { اوست كسى كه از ميان اهل كتاب كسانى را كه كفر ورزيدند در نخستين اخراج [از مدينه] بيرون كرد . ...} همچنین در آیه 7 اشاره ای به آبادیهایی که عاید پیامبر(ص) شده است می شود :👇 { مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِن👈ْ أَهْلِ الْقُرَى فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ ...} ترجمه :👇 { آنچه خدا از [دارايى] ساكنان آن قريه ها عايد پيامبرش گردانيد از آن خدا و از آن پيامبر [او] ...} در آیه 8 سوره مبارکه حشر نیز اشاره به اخراج مهاجرین از👈 دیارشان شده است :👇 { لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِينَ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ 👈 دِيَارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ ..} ترجمه :👇 { [اين غنايم نخست] اختصاص به بينوايان مهاجرى دارد كه از ديارشان و اموالشان رانده شدند....} در آیه 9 سوره مبارکه حشر اشاره به 👈 «دار » به معنای سرای و خانه شده که اینجا مفسرین این «دار » را به معنای شهر مدینه که دارالایمان و دارالاسلام است گرفته اند : 👇 { وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا 👈الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ .... } ترجمه :👇 { و [نيز] كسانى كه قبل از [مهاجران] در [مدينه] جاى گرفته و ايمان آورده اند هر كس را كه به سوى آنان كوچ كرده دوست دارند ..} همچنین الله تبارک تعالی در آیه 14 سوره مبارکه حشر نیز اشاره به 👈قریه های محصور شده دارد :👇 { لَا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلَّا فِي👈 قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ ...} ترجمه :👇 { [آنان به صورت] دسته جمعى جز در قريه هايى كه داراى استحكاماتند يا از پشت ديوارها با شما نخواهند جنگيد ...} ادامه دارد ... @soltannasir 💙
@soltannasir {پاسخ به سوالات 23} { مسبحات و چاکراها 20} ادامه ..👇 در آیه 6 سوره مبارکه حشر به اسب و شتر اشاره شده است که حیوانات منسوب به کوکب مشتری می باشند :👇 { وَمَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ👈 خَيْلٍ وَلَا 👈رِكَابٍ وَلَكِنَّ اللَّهَ يُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَى مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (6) و آنچه را خدا از آنان به رسم غنيمت عايد پيامبر خود گردانيد [شما براى تصاحب آن] اسب يا شترى بر آن نتاختيد ولى خدا فرستادگانش را بر هر كه بخواهد چيره مى گرداند و خدا بر هر كارى تواناست (6) } در کتاب روضه المنجمین صفحه 72 در باب دلالت کوکب مشتری بر جانوران آمده است : 👇👇 { مشتری دلالت دارد بر : 👈بهایم خانگی👉 و خوب و رنگین و همچنین آنچه گوشت او خورند و همچنین مرغان دانه خوار و رنگین چون طاووس وخروس } در کتاب التفهیم در صفحه 377 در باب دلالت کواکب بر جانوران آمده : 👇👇 { مردم و👈 بهیمه خانگی و آنچه کفشک دارند چون گوسفند و گاو و👈 اشتر و هر چه منقش باشد و خوب رنگ یا خوش گوشت از آنکه خورند یا سخنگوی یا خو کننده و آموخته از شیران و یوزان و پلنگ } بنابراین چهارپایانی نظیر اسب و شتر منسوب به کوکب مشتری می باشند . در ادامه حق تبارک تعالی در آیه 21 سوره مبارکه حشر می فرماید : 👇 { لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (21) اگر اين قرآن را بر كوهى فرومى فرستاديم يقينا آن [كوه] را از بيم خدا فروتن [و] از هم پاشيده مى ديدى و اين مثلها را براى مردم مى زنيم باشد كه آنان بينديشند (21) } الله تبارک تعالی می فرماید اگر قرآن را بر کوهی فرو می فرستادیم یقینا آن کوه متلاشی می شد . یعنی کوه ها توان آن را ندارند که کلام وحی بر آنان نازل شود . اما 👈قلب رسول الله (ص) این توان را دارد . هر چند در سوره مبارکه حشر مستقیما به نزول قرآن بر قلب پیامبر (ص) اشاره نمی نماید . اما در سور دیگر در قرآن مجید به این معنی اشاره شده است . نظیر آیاتی که در ادامه ملاحظه خواهید نمود : 👇 { وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ (192) و راستى كه اين [قرآن] وحى پروردگار جهانيان است (192) 👈نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ (193) روح الامين آن را بر دلت نازل كرد (193) عَلَى 👈قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ(194) تا از [جمله] هشداردهندگان باشى (194) بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ (195) به زبان عربى روشن (195) }(آیات 192 الی 195سوره مبارکه شعرا ) همچنین : 👇 { قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ (97) بگو كسى كه دشمن جبرئيل است [در واقع دشمن خداست] چرا كه او به فرمان خدا قرآن را بر قلبت نازل كرده است در حالى كه مؤيد [كتابهاى آسمانى] پيش از آن و هدايت و بشارتى براى مؤمنان است (97) } (آیه 97سوره مبارکه بقره ) { وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا(32) و كسانى كه كافر شدند گفتند چرا قرآن يكجا بر او نازل نشده است اين گونه [ما آن را به تدريج نازل كرديم] تا قلبت را به وسيله آن استوار گردانيم و آن را به آرامى [بر تو] خوانديم (32) } (آیه 32 سوره مبارکه فرقان ) در ادامه اندکی به بررسی صفات کوکب مشتری و خدایان منسوب به این کوکب خواهیم پرداخت . ادامه دارد ...👇 @soltannasir 🐪🐫🐎
@soltannasir { پاسخ به سوال در باب دستور ماه رمضان } عده ای از فقیر در باب دستور ماه رمضان پرسیده اند . فقیر هم به یمن تبرک یکی از دستوراتی که از یکی از اساتید خویش به یادگار دارم را برایتان می نویسم : 👇👇👇 { 1⃣ : سوره مبارکه قدر هر شب 1000بار به مدت 27 شب و سپس در شب 28م سوره حمد 1000بار و در شب 29و 30 سوره توحید 1000بار قرائت شود . } نکته 1 : شیوه قرائت بدین گونه است که شماره های فرد یعنی 1و3و5و7و 9 و ...را به صورت خفی و در دل می خوانند . و شماره های زوج 2و 4و6و8 به صورت جلی قرائت می شود . نکته 2: زمان انجام ذکر ترجیحا پس از نیمه شب شرعی تا پیش از اذان صبح می باشد . همچنین اگر ماه رمضان 29 روزه بود سوره قدر 26 شب و سوره حمد یک شب و سوره توحید دوشب آخر قرائت می شود . نکته 3: ممکن است این ذکر کمی طولانی باشد . و افرادی که شاغل هستند از پرداختن به این دستور خودداری نمایند . زیرا انجام وظیفه و خدمت با روی خوش به خلق الله بر انجام چنین دستوراتی ارجحیت دارد . { 2⃣ : قرائت روزانه قرآن . هر روز یک جزء با👈 تدبر کامل و 👈خواندن معنی } نکته 4: قرائت قرآن در این ماه مبارک با تدبر کامل در نزد اساتیدی که فقیر از وجودشان استفاده نموده ام بر هر 👈ذکر و دستوری مقدم است . و این بزرگان بر قرائت همراه با تدبر کامل تاکید می نمایند . حتی اگر شخص می تواند به تفاسیر نیز رجوع نماید . بدیهی است که چنین قرائتی با تدبر چندین ساعت زمان می برد . { 3⃣ : قرائت سوره مبارکه شمس قبل از طلوع و قبل از غروب آفتاب 10بار } نکته 5: یعنی در بین الطلوعین اندکی پیش از طلوع آفتاب ( هنگام اشراق ) 10 بار سوره شمس قرائت شود . و پیش از غروب آفتاب نیز 10 بار این سوره مبارکه قرائت شود . نکته 6: قرائت سوره مبارکه شمس باعث افزایش قدرت روحی می شود و قدرت روح را برای تحمل گرسنگی و تشنگی در ماه مبارک رمضان افزایش می دهد . اگر قرائت این سوره مبارکه در فضای باز انجام شود تاثیر آن بیشتر خواهد بود . همچنین اگر شخص در ماه مبارک رمضان روزی یک ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرد .توان و نیروی روحی بدن برای تحمل گرسنگی و تشنگی افزایش پیدا می کند . { 4⃣ : ذکر « صابر الصبر فاستغاث به الصبر فصاح المحب یا صبر صبرا » 13 بار پس از نماز ظهر } نکته 7 : این ذکر علی الظاهر از اشعار شیخ ابوبکر شبلی می باشد و معنی آن این است : « بردباری عاشقان صبر را مغلوب کرد تا جایی که صبر دست به دامن او شد پس عاشق بر سر صبر فریاد کشید ای صبر شکیبا باش » { 5⃣ : بعد از نماز عصر «1» بار تلاوت سوره جاثیه یا به جای تلاوت کل سوره می تواند سه بار آیات 36و 37 سوره جاثیه را تلاوت نماید } { 6⃣ : بعد از نماز صبح 105 بار و پس از نماز عشا 101 بار ذکر «رحمن» گفته شود .} { 7⃣ : ذکر «اللهم صَل علی محمد ٍ و آل محمد ٍ به عَددِ کَلَماتِکَ و الطافِکَ و بارک علی محمد ٍ و آل محمد ٍ و سَلِّم علی محمدٍ و آل محمد به عدد کُلِّ ذرةٍ الف الف مره»👈 3بار 👉 و سپس بلافاصله ذکر 👈 « یا قدیم الاحسان احسن الینا باحسانک القدیم » 100 بار } نکته 8 : زمان این اذکار از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب است . { 8⃣ : ذکر « إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ (13)وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ (14)ذُوالْعَرْشِ الْمَجِيد(15)ُ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ (16)» روزی 77بار } نکته 9: این ذکر آیات 13 الی 16 سوره مبارکه بروج است :👇👇 { إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ ﴿۱۳﴾ هم اوست كه [آفرينش را] آغاز مى كند و باز مى گرداند (۱۳) وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ ﴿۱۴﴾ و اوست آن آمرزنده دوستدار [مؤمنان] (۱۴) ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ ﴿۱۵﴾ صاحب ارجمند عرش (۱۵) فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ ﴿۱۶﴾ هر چه را بخواهد انجام مى دهد (۱۶) } نکته 10: زمان ذکر از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب می باشد . { 9⃣ : « قرائت آیه الکرسی پیش از کلیه نماز ها 👈1بار و پس از کلیه نمازها 👈3 بار و چهار قل پس از کلیه نمازها👈 1بار و تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) پس از کلیه نماز ها 👈1 دور } نکته 11 : هر شخصی می تواند به غیر از اذکاری که در بالا آمده به اذکار سنت که در کتب روایی آمده مبادرت ورزد . اما همچنان تاکید می نمایم که قرائت قرآن مجید و عزیز با 👈تدبر دقیق در آیات بر هر ذکری در این ایام مقدم است . @soltannasir 💓💓💓💓💓💓
@soltannasir { پاسخ به سوالات 24 } { مسبحات و چاکراها 21 } ادامه ...👇 صفات کوکب مشتری به نقل از کتاب التفهیم بیرونی : 👇 دلالت کوکب مشتری بر خلق و خوی مردم : 👇 { نیکخو الهام داده بخرد بردبار بزرگ همت پارسا پرهیزگار داد ده راستگوی . دانا سخی آزاد دل راست دوستی فخر کننده دوستدار ریاست وفادار با امانت ریاست گزار و بدی را دشمن دار بر شهرها حریص و بر عمارت کردن و بر بنایهای فاخر بر آوردن .متحمل . پرهیزکار } (کتاب التفهیم صفحه 383 ) دلالت کوکب مشتری بر احوال ها و کردارها : 👇 { یاری دادن مردمانرا ومیان ایشان صلح و صلاح جستن و صدقه بایشان پراکندن و شادی پیدا کردن بر هر که نزدیک او اند و تازه رویی و دین سخت داشتن و امر معروف کردن وز منکر دست بازداشتن و راستی خواب و بسیاری نکاح و خنده و مزاح و زفان فصیح و حریصی بر مال و مستغل و حلیمی و گاه گاه از پس گرانی سبکساری کردن و خویشتن بخطر افکندن } (کتاب التفهیم صفحه 385) دلالت کوکب مشتری بر گروه های مردم :👇 { ملکان و وزیران و بزرگان و قاضیان و دانشمندان و زاهدان و بازرگانان و توانگران و آنک از وی شکر کنند و اورا بستایند } (کتاب التفهیم صفحه 387) دلالت کوکب مشتری بر کیش ها :👇 { ترسائی و سپید پوشیدن } (کتاب التفهیم صفحه 389) دلالت کوکب مشتری بر پیشه ها : 👇 { علمهای پاکیزه و ولایت های خوب و عبادت و نیکوی کردن و خواب گزاردن و زرگری و فروختن زر و سیم شکسته و لباس سپید و میوهها و انگور و نیشکر } (کتاب التفهیم صفحه 391) نکته👈 بسیار مهم : عزیزان به صفات کوکب مشتری دقت نمایید این صفات کم و بیش در اساطیر ، برای خدایان مشتری نظیر هورمزد ایرانی و مردوخ بابلی و زئوس یونانی و ژوپیتر رومی نقل شده است . اصولا تفکیک نجوم احکامی از اساطیر ممکن نیست . البته صفات این خدایان مشتری در تمدن های مختلف با یکدیگر متفاوت است . هورمزد ایرانی معنوی تر از سایر خدایان است . مردوخ بابلی تا حدی معنوی است و بیشتر صفات یک شهریار را دارد . و البته تا حدی نیز جنگجو است . زئوس یونانی خدایی شهوت ران است که دارای معشوقه های مختلفی از زنان انسانی تا پریان و خدا بانوها می باشد و گاه این معشوقه ها را می رباید و مورد تجاوز قرار می دهد. عده زیادی از اسطوره شناسان گمان بر این دارند که همه این خدایان مشتری یکی می باشند . و در هر تمدن بنا به فرهنگ آن تمدن ، مردمان تعریفی برای خدای مشتری در نظر گرفته اند . فقیر با این نظر تقریبا مخالف هستم . ممکن است من باب مثال ژوپیتر رومی با زئوس یونانی یکی باشد . (این یک نظر محتمل است. ) اما اینکه تمامی اسطوره ها یکی هستند مورد قبول فقیر نیست . شاید علت تفاوت خدایان مشتری با یکدیگر در تفاوت حالات کوکب مشتری باشد . گفته شد که بر اساس اسطوره نفس فلکی مشتری در خلقت و آفرینش نقش داشته است . یعنی الله تبارک تعالی از طریق نفس فلکی کوکب مشتری خلقت نباتات و گیاهان و سرزمین ها را بر روی زمین انجام داده است . و آفرینندگی نفس فلکی مشتری مستقل از دستگاه الهی نیست. و در طول آفرینندگی حق تبارک تعالی است نه در عرض آن و نفس فلکی مشتری و کل عالم مخلوق حق تبارک تعالی است و مستقل از حق تعالی نیست . حال با توجه به این نکته مهم می توان دریافت که کوکب مشتری در هنگام شکل گیری هر کدام از سرزمین ها و گیاهان و آب های آن سرزمین حالتی داشته است . و آن حالت کوکب مشتری با صفات خدای مشتری در آن سرزمین خاص مرتبط است . من باب مثال کوکب مشتری در هنگام آفرینش خاک و گیاهان و آب های سرزمین یونان. حالتی داشته است که این حالت نفس فلکی مشتری در شخصیت زئوس متجلی است. . و زئوس نمودی از این حالت نفس فلکی مشتری است . و حالت کوکب مشتری به هنگام خلقت سرزمین ایران زمین به گونه ای بوده است که شخصیت هورمزد نمودی از این حالت کوکب مشتری است . و حالت کوکب مشتری در هنگام خلقت خاک سرزمین عراق به گونه ای بوده که در شخصیت مردوخ متجلی شده است . در باب سایر خدایان مرتبط به کواکب نیز احتمالا کم و بیش داستان به همین گونه است. مهر ایرانی با شمش میان رودانی و رع مصری یکی نیستند . هر کدام از این خدایان با حالات کوکب شمس در هنگام خلقت هر کدام از سرزمین های مربوطه مرتبط هستند . و اینجاست که باید دقت نمود که جغرافیا با جغرافیا و خاک با خاک تفاوت دارد . اگر این نظر درست باشد باید بررسی نمود که آیا متولدین برج قوس و حوت _که منسوب به مشتری است _ و یا افرادی که در خانه تولدشان در زایچه تولدشان کوکب مشتری دارند . کدامشان صفات هورمزد ایرانی را دارند . و کدامشان صفات زئوس یونانی و کدامشان صفات مردوخ بابلی را . این بررسی می تواند به ما کمک نماید تا دریابیم که هر کدام از این خدایان با کدام حالات مشتری ارتباط دارند . @soltannasir 💖
@soltannasir { پاسخ به سوالات 25 } { مسبحات و چاکراها 22} ادامه ...👇 حال با توجه به آنچه که تاکنون گفته شده نگاهی به آیات پایانی سوره مبارکه حشر می نماییم که تعداد زیادی از اسماءالله در آن آمده است . ابتدا آیه 22 سوره مبارکه حشر : 👇 { هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ (22) اوست خدايى كه غير از او معبودى نيست داننده غيب و آشكار است اوست رحمتگر مهربان (22) } نکته 1 : در آیه 22سوره مبارکه حشر اشاره به عالم الغیب و شهادت بودن الله تبارک تعالی شده است. در آیه 18 سوره تغابن نیز که به چاکرای آجنا آن را منسوب نمودیم ، اشاره به عالم الغیب و شهادت بودن حق تعالی شده بود : 👇 { عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(18) داناى نهان و آشكار [و] ارجمند سنجيده كار است (18) }(آیه 18 سوره تغابن ) در دروس پیشین اشاره نمودیم که چشم عمل دیدن عالم شهادت و عالم غیب را انجام می دهد . همچنین از ارتباط چاکرای قلب با چاکرای آجنا سخن گفته شد . نکته 2: صوفیه و عرفا دل را برزخ میان غیب و شهادت می دانند . در کتاب ارزشمند مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز اثر شیخ شمس الدین محمد لاهیجی آمده : 👇 { ... چون در آیت کلام الهی « الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى »(آیه 5 سوره مبارکه طه ) و در حدیث نبی _علیه السلام _ « و سقفها عرش الرحمن » واقع شده است ، می فرماید که : 👇 « چرا کردند نامش عرش رحمان چه نسبت دارد او با قلب انسان ? » (گلشن راز شبستری ) شرح از لاهیجی : 👈 بدان که رحمن اسم حق است به اعتبار جامعیت اسمای الهیه و افاضه ی وجود وکمالاتی که لازم وجودند بر موجودات ممکنه . و مظهر و مستوی این اسم در عالم شهادت آفاقی ، عرش است ، چه ، به حرکت عرش ، اجناس و انواع و اصناف و افراد و اشخاص بی غایت ، از امتزاج عناصر در مراتب موالید ملتبس به لباس وجود گشته ، به ظهور می آیند ، بنابراین وجه تسمیه به عرش الرحمن ظاهر است ، چه مقتضای اسم الرحمن به گردش فلک الافلاک که عرش است ، بر وجه کمال پیدا می شود . « چه نسبت دارد او با قلب انسان » یعنی عرش را با دل انسان چه نسبت است که حضرت رسالت _علیه السلام _ فرموده که «قلب المومن عرش الله الاعظم » باید دانست که چنانچه در آفاق ، عرش مظهر اسم الرحمن واقع شده است ،در انفس ، 👈دل انسان 👉 نیز مظهر اسم الرحمن است و هر لحظه حق را در دل مومن ظهور و تجلی دیگر است ، بلکه ظهور کمالات رحمانی در دل زیاده از عرش است ، زیرا که چون 👈 دل برزخ است میان 👈غیب و 👈شهادت ، مشتمل بر احکام هر دو عالم است و عرش را اشتمال بر احکام شهادت است فقط ،پس دل عرش اعظم باشد و مناسبت بینهما به انواع است ، بعضی از آن ها ، آن است که ذکر کرده شد و بعضی دیگر که گفته می شود . } ( مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز صفحات 144و 145) همانگونه که ملاحظه نمودید صوفیه دل انسان را برزخ بین عالم غیب و شهادت می دانند که در آیه 22 سوره مبارکه حشر به این معنی اشاره شده است . همچنین در آیه 5 سوره مبارکه طه آمده است که «الرحمن علی العرش استوی » و همچنین در حدیث داریم که « قلب المومن عرش الله الاعظم » است . بنابراین اسم رحمن بر عرش استیلا دارد و قلب مومن نیز در جسم انسان عرش رحمن است و در آیه 22 سوره مبارکه حشر نیز پس از آنکه به صفت عالم الغیب و شهادت بودن حق تعالی اشاره شد که در عالم صغیر (انسان ) به مثابه مقام قلب انسان است در انتهای آیه به دو اسم رحمن و رحیم اشاره شده است . که بر قلب استیلا دارد . ادامه دارد ... @soltannasir 🎋🎋🎋🎋🎋
@soltannasir { پاسخ به سوالات 26 } { مسبحات و چاکراها 23} ادامه ..👇 نکته 3: گفته شد که بنا به فرموده رسول الله (ص) قلب مومن عرش الله اعظم است . در قرآن مجید و عزیز در آیه 7 سوره مبارکه هود آمده است که عرش الهی بر روی آب است : 👇 { وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَلَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ (7) و اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود تا شما را بيازمايد كه كدام يك نيكوكارتريد و اگر بگويى شما پس از مرگ برانگيخته خواهيد شد قطعا كسانى كه كافر شده اند خواهند گفت اين [ادعا] جز سحرى آشكار نيست (7) } نکته جالب دیگری نیز با توجه به آیه بالا در شباهت بین قلب انسان و عرش الهی وجود دارد . در آیه بالا (آیه 7 سوره مبارکه هود ) اشاره شد که عرش الله تبارک تعالی بر آب قرار داشت . می دانیم که قلب انسان نیز که به فرموده رسول گرامی اسلام عرش الرحمن است . بر روی آب قرار دارد . در کتاب مبانی آناتومی در باب ساختمان لایه بیرونی قلب اینگونه آمده است : 👇👇 { قلب انسان در داخل کیسه غشائی دو لایه نرم و انعطاف پذیری موسوم به « پری کارد » قرار دارد .داخلی ترین غشای آن را «پری کارد احشایی» یا « اپی کارد » می گویند که در واقع خارجی ترین لایه خود قلب است . غشای خارجی کیسه غشایی بیشتر از جنس لیفی (فیبروزی ) است و به «پری کارد جداری » معروف است . این دو غشا به وسیله لایه نازکی از 👈 مایع روشن و شفافی که به آنها اجازه می دهد تا به هنگام انقباض و انبساط قلب به طور آزاد بر روی یکدیگر حرکت کنند ، از هم جدا می شوند . } آری قلب انسان نیز که به مثابه عرش الرحمن در عالم کبیر است بر روی آب قرار دارد . و این خود شباهتی جالب بین قلب انسان و عرش الهی است. نکته 4: در کتاب بحرالغرائب در باب خواص ذکر «عالم الغیب و الشهادت » آمده است : 👇 { ..هر که با خلوص و اعتقاد تمام ، بعد از نماز بامداد صد بار بگوید « عالم الغیب و الشهادت » خدای تعالی او را از اهل یقین گرداند و از اصحاب کشف شود چنان که اسرار عالم صورت و معنی بر او روشن گردد و مشکلات کلی و جزوی از قاری این اسما بگشاید و در هر کاری که شروع کند فتح پیدا و از مغیبات بهره مند گردد . } (بحرالغرائب صفحه 103) همانگونه که ملاحظه می نماید فتح و پیدا شدن مغیبات و اهل یقین شدن نتیجه مبادرت به این اسم شریف است. و همه حالات نامبرده شده (شهود و یقین و فتح ) با قلب و بصر در ارتباط است . و پیشتر نیز به ارتباط چاکرای قلب و چاکرای آجنا اشاره نمودیم . همچنین گفته شد که این اسم در هر دو سوره حشر (قلب) و تغابن (چشم سوم ) آمده است. نکته 5: پس از اسم «عالم الغیب و الشهادت » در آیه 22 سوره مبارکه حشر اسم «رحمن و رحیم» با هم و در کنار هم آمده است . در کتاب بحرالغرائب در باب خواص این اسم آمده است : 👇 { ... الرحمن یعنی بخشاینده جمیع مخلوقات . و عالمی فرموده اند که هر کس بدین اسم مداومت نماید و بعد از هر فریضه صد بار بخواند ، خداوند تبارک و تعالی👈 دل او را پاک گرداند از ظلمت و غفلت و فراموشی . حضرت سلطان اولیا و برهان اتقیا تاج الاصفیا سلطان علی بن موسی الرضا (ع) در شرح اسما چنین فرموده که هر که بعد از هر نماز 298 بار بگوید جمله مخلوقات او را دوست دارند و دشمنان بر وی مهربان گردند. } (بحر الغرائب صفحه 104) همچنین : 👇 { ... و بزرگان گفته اند که تسخیر 👈قلوب و ارواح در این اسم است و بزرگی گفته که این دو اسم الرحمن و الرحیم ذکر 👈 خایفان است و مناسب کسانی است که در کلیه امور مضطرب باشند . و هر که در حین خوف و فروماندگی و اضطراب و غم و حزن و شدت و گرفتاری در امور دنیا به قرض یا حبس و غیره بدین اسما مداومت نماید کسان قاهر و شدید ،رحیم و مهربان او گردند . ...} (بحرالغرائب صفحه 109) همانگونه که ملاحظه می نمایید آثار مترتب بر ذکر الرحمن و الرحیم همه مرتبط با 👈دل است . مبادرت به اسم الرحمن باعث پاکی👈 دل می شود . همچنین مبادرت به ذکر الرحمن باعث می شود که جمیع مخلوقات او را دوست بدارند و بر وی مهربان گردند . یعنی 👈دل خلایق بر وی مهربان شود و در 👈دل خلایق جای گیرد . همچنین تسخیر 👈قلوب نیز از آثار ذکر «الرحمن الرحیم » است . و این اذکار ذکر خایفان نیز می باشد . و خوف نیز از صفات👈 دل است . نکته 6 : ذکر «رحمن و رحیم »علاوه بر اینکه با قلب مرتبط است با خصوصیات کوکب مشتری نظیر یاری دادن به مردمان و صدقه دادن و صلح و صلاح جستن بین مردمان و نیکخو بودن و سخی بودن ارتباط و هماهنگی دارد . ادامه دارد .. @soltannasir 🌻
@soltannasir { پاسخ به سوالات 27} { مسبحات و چاکراها 24} ادامه ...👇 در ادامه در آیه 23 سوره مبارکه حشر ، الله تبارک تعالی خویش را اینچنین وصف می نماید : 👇 { هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ (23) اوست خدايى كه جز او معبودى نيست همان فرمانرواى پاك سلامت[بخش و] مؤمن [به حقيقت حقه خود كه] نگهبان عزيز جبار [و] متكبر [است] پاك است خدا از آنچه [با او] شريك مى گردانند (23) } در این آیه نیز مجموعه ای از اسامی زیبای پروردگار آمده است که این اسامی را نیز با توجه به موضوع درسواره بررسی خواهیم نمود . نکته 1 : اسم ملک از اسماالله  به معنای « پادشاه , شاه , شهريار , سلطان , با اقتدار , داراي قدرت عاليه » می باشد . پیشتر گفته شد که کوکب مشتری بر ملکان ( پادشاهان ) دلالت دارد. در اساطیر نیز خدایان مشتری پادشاه و شهریار خدایان هستند که ریاست را از پدر خدای زحل می گیرند. یعنی ریاست از چاکرای تاج و مغز به چاکرای قلب و کوکب مشتری می رسد. نکته 2: اسم قدوس به معنای پاک و منزه از عیب و نقص است . در کتاب بحر الغرائب در باره خواص ذکر قدوس آمده است : 👇👇 { .. حضرت امام هشتم علی بن موسی الرضا علیه السلام فرموده اند : هر که هر روز به وقت زوال یکصد و هفتاد(170) بار بگوید ، 👈 دل او صاف گردد و از شر نفس و وسوسه شیطن امان یابد . و یکی از بزرگان فرموده اند که ذاکر این اسم را باطن پاک و مصفی گردد از کدورات👈 قلب و نفاق . و اهل تحقیق گویند که هر که هر روز یکصد و یازده (111) مرتبه بخواند از بیماری ظاهر و باطن صحت یابد .} (بحر الغرائب صفحه 112) عزیزان به تاثیر اسم قدوس بر صاف شدن 👈دل توجه نمایید . نکته 3: اسم سلام به معنای مبرا و پاک و بی عیب از هر نقص می باشد . همچنین این اسم به معنای تسلیم و صلح و سلامتی نیز می باشد. پیشتر در دروس اشاره نمودیم که قلب قرآن سوره مبارکه یس است . و قلب سوره مبارکه یس آیه «  سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحيمٍ » (58) است . که در این آیه 👈سلام و تحیت از جانب پروردگار 👈رحیم به مومنان داده می شود . به 👈«سلام» در ابتدای آیه و👈 «رب» و 👈 «رحیم » در انتهای آیه توجه نمایید . سلام ابتدای آیه به معنای تحیت است که به همراه «رب» و «رحیم» در انتهای آیه از اسمای الهی می باشد . جالب است که هر سه اسم «سلام» «رب» و «رحیم » در سوره مبارکه حشر نیز آمده است . اسم رحیم در آیه 22 سوره مبارکه حشر آمده و اسم سلام در آیه 23 این سوره مبارکه که به این دو اسم اشاره نمودیم و اسم «رب » نیز در آیه 16 سوره مبارکه حشر آمده است : 👇 { كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنْسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ👈 رَبَّ الْعَالَمِينَ (16) چون حكايت شيطان كه به انسان گفت كافر شو و چون [وى] كافر شد گفت من از تو بيزارم زيرا من از خدا پروردگار جهانيان مى ترسم (16) } عزیزان به این ارتباطات معنا دار در قرآن مجید و عزیز توجه نمایید . باتوجه به آیه « سلام قولا من رب رحیم » می توانیم در یابیم که سه اسم سلام و رب و رحیم مهمترین اسمای مرتبط با قلب می باشند . همچنین در نکته 5 درس پیشین اشاره شد که بر طرف شدن خوف از 👈 دل از آثار مبادرت ورزیدن به ذکر اسمای « «رحمن» و« رحیم » است .و گفته شد که خوف از حالاتی است که در دل انسان ایجاد می شود . حال عزیزان به آیه 33 و 34 سوره مبارکه ق توجه نمایید : 👇👇 { مَنْ 👈 خَشِيَ 👈الرَّحْمَنَ بِالْغَيْبِ وَجَاءَ 👈بِقَلْبٍ مُنِيبٍ (33) آنكه در نهان از خداى بخشنده بترسد و با دلى توبه كار [باز] آيد (33) ادْخُلُوهَا👈 بِسَلَامٍ ذَلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ(34) به سلامت [و شادكامى] در آن درآييد [كه] اين روز جاودانگى است (34) } در این آیه نیز اشاره شده است که هر کس از خداوند 👈رحمن 👈بترسد و با 👈قلبی توبه کار باز آید از با 👈سلام و سلامتی وارد بهشت حق تعالی می شود و در آن جاودانه خواهد بود . ادامه دارد ... @soltannasir 💐💐💐💐💐
@soltannasir { پاسخ به سوالات 28} { مسبحات و چاکراها 25} ادامه ...👇 ادامه نکته 3 مبحث اسم سلام : 👇 در قرآن مجید حق تبارک تعالی در سوره مبارکه شعرا قلب را با صفت سلیم یاد می نماید . و می فرماید قلبی که متصف به صفت سلیم است وارد بهشت می شود : 👇 { يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ﴿۸۸﴾ روزى كه هيچ مال و فرزندى سود نمى دهد (۸۸) إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ﴿۸۹﴾ مگر كسى كه دلى پاك به سوى خدا بياورد (۸۹) وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ ﴿۹۰﴾ و [آن روز] بهشت براى پرهيزگاران نزديك مى گردد (۹۰) } (سوره مبارکه شعرا آیات 88الی 90) همچنین در سوره مبارکه صافات نیز به قلب سلیم اشاره شده است : 👇 { وَإِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْرَاهِيمَ ﴿۸۳﴾ و بى گمان ابراهيم از پيروان اوست (۸۳) إِذْ جَاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ﴿۸۴﴾ آنگاه كه با دلى پاك به [پيشگاه] پروردگارش آمد (۸۴) } (سوره مبارکه صافات آیات 83و 84) در واقع می توان گفت قلب سلیم قلبی است که مظهر اسم سلام حق تعالی می باشد و حق تعالی با اسم سلام بر این قلب تجلی نموده است . چنین قلبی وارد بهشت جاودان الهی ، و سلامی از طرف رب رحیم بر صاحب چنین قلبی داده می شود . همچنین در کتاب کافی از امام ناطق جعفر صادق (ع) نقل شده است که : 👇 «الْقَلْبُ السَّلِیمُ الَّذِی یلْقَى رَبَّهُ وَ لَیسَ فِیهِ أَحَدٌ سِوَاهُ » (کافی جلد 2 صفحه 16) « قلب سلیم قلبى است که خدا را ملاقات کند، در حالى که هیچ کس جز او در آن نباشد.» همانگونه که پیشتر گفته شد یکی از معانی اسم سلام به معنای مبرا از عیب و نقص می باشد که این معنی را برای اسم سلام الهی می توان معنایی سلبی دانست . یعنی اسم سلام از اسمای سلبی حق تعالی است . و در حدیث امام صادق (ع) نیز قلبی سلیم دانسته شده که از محبت غیر حضرت حق در آن موجود نباشد . عزیزان همانگونه که ملاحظه می نمایید مسئله «قلب سلیم » ارتباط معنا دار دیگری بین اسم 👈سلام الهی _که در سوره مبارکه حشر آمده_ را با 👈 قلب (چاکرای قلب ) را نشان می دهد . همچنین در کتاب بحرالغرائب در باره خواص اسم «سلام» اینگونه آمده است : 👇 { السلام یعنی پاک و بی عیب از نکوهش و نقایص . حضرت امام هشتم علیه السلام فرموده اند که هر که یکصد و سی و یک (131) نوبت بر سر بیمار خواند به نیت صحت ، آن بیمار از رنج خلاص شود و اگر سیصد و هیجده (318)نوبت بر شربتی خواند به دشمن دهد تا بخورد 👈مهربان گردد . و اهل تحقیق گویند هر که خواهد احصای این اسم کند اول خود را گناهکار داند و هر روز این اسم را یکصد و یازده (111) نوبت بخواند ،خداوند عالم 👈 دل او را از بیماری در امان دارد و در دارالسلام در آورد . } همانگونه که ملاحظه می نمایید یکی از تاثیرات اسم سلام حفظ👈 دل از بیماری است . مسئله دیگر تطابق عددی کلمه قلب با کلمه اسلام است . که هر دو به حساب جمل کبیر 132 می شود . هر چند که صوفیه و عرفا صدر (سینه ) را محل نور اسلام می دانند . و قلب را که در نزد آنان طور دوم از اطوار دل است را محل نور ایمان می دانند . ادامه دارد ... @soltannasir 🌕🌕🌕🌕🌕🌕
@soltannasir { پاسخ به سوالات 29} { مسبحات و چاکراها 26} ادامه ...👇 نکته 4 : پس از بررسی اسمای «ملک» و «قدوس» و «سلام» نوبت به اسم «مومن» می رسد . تا این اسم را بر اساس نظریه ارتباط سوره حشر با قلب و چاکرای قلب برررسی نماییم . «اسم مومن به معنی ایمن کننده مطیعان است از عذاب خود و به معنی ثابت کننده ی ایمان است در 👈قلوب مومنان . ...» (کتاب اسماالحسنی صفحه 162) همانگونه که گفته شد صوفیه و عرفا محل اسلام را صدر می دانند و محل ایمان را قلب انسان می دانند . الله تبارک تعالی در آیه 22 سوره مبارکه مجادله محل ایمان را 👈قلب مومن می داند : 👇 { لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولَئِكَ كَتَبَ فِي👈 قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ👉 وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿۲۲﴾ قومى را نيابى كه به خدا و روز بازپسين ايمان داشته باشند [و] كسانى را كه با خدا و رسولش مخالفت كرده اند هر چند پدرانشان يا پسرانشان يا برادرانشان يا عشيره آنان باشند دوست بدارند در 👈دل اينهاست كه [خدا] ايمان را نوشته و آنها را با روحى از جانب خود تاييد كرده است و آنان را به بهشتهايى كه از زير [درختان] آن جويهايى روان است در مى آورد هميشه در آنجا ماندگارند خدا از ايشان خشنود و آنها از او خشنودند اينانند حزب خدا آرى حزب خداست كه رستگارانند (۲۲) }( آیه 22 سوره مبارکه مجادله ) همانگونه که ملاحظه می نمایید بین ایمان و قلب و اسم مومن ارتباط است . اما اسم مومن با کوکب مشتری نیز پیوند دارد . پیشتر در باب دلالت کوکب مشتری بر احوال ها و کردارها به نقل از التفهیم بیرونی گفته شد : 👇 { یاری دادن مردمانرا ومیان ایشان صلح و صلاح جستن و صدقه بایشان پراکندن و شادی پیدا کردن بر هر که نزدیک او اند و تازه رویی و دین سخت داشتن و 👈امر معروف کردن وز👈 منکر دست بازداشتن و ...} ( التفهیم ص 385 ) در قرآن مجید و عزیز امر به معروف و نهی از منکر از اعمالی دانسته شده که مومنین و مومنان بدان مبادرت می ورزند . بنابراین امر به معروف و نهی از منکر که از صفات کوکب مشتری است با ایمان و اسم مومن حق تعالی در ارتباط است و اسم مومن و ایمان همانگونه که گفته شد با قلب در ارتباط است به آیات زیر توجه نمایید :👇 { و👈َالْمُؤْمِنُونَ و👈َالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ 👈يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ و👈َيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۷۱﴾ و مردان و زنان با 👈ايمان دوستان يكديگرند كه به 👈كارهاى پسنديده وا مى دارند و از👈 كارهاى ناپسند باز مى دارند و نماز را بر پا مى كنند و زكات مى دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مى برند آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است (۷۱) } (آیه 71 سوره مبارکه توبه ) همچنین : 👇 { إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ 👈الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ﴿۱۱۱﴾ در حقيقت خدا از👈 مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اينكه بهشت براى آنان باشد خريده است همان كسانى كه در راه خدا مى جنگند و مى كشند و كشته مى شوند [اين] به عنوان وعده حقى در تورات و انجيل و قرآن بر عهده اوست و چه كسى از خدا به عهد خويش وفادارتر است پس به اين معامله اى كه با او كرده ايد شادمان باشيد و اين همان كا التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ 👈 الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ و👈َالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّر 👈الْمُؤْمِنِينَ﴿۱۱۲﴾ 👈[آن مؤمنان] همان توبه كنندگان پرستندگان سپاسگزاران روزه داران ركوع كنندگان سجده كنندگان 👈وادارندگان به كارهاى پسنديده 👈بازدارندگان از كارهاى ناپسند و پاسداران مقررات خدايند و مؤمنان را بشارت ده (۱۱۲) } ( آیات 111 و 112 سوره مبارکه توبه ) ادامه دارد ... @soltannasir 🌑🌑🌑🌑