eitaa logo
مشکات🏴
727 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
384 ویدیو
95 فایل
💢ردّ شبهات، کفریّات و خرافات وهابیان 🔔در اینجا خواهید دانست که وهابیان با اهل سنت هیچ نسبتی ندارند. بلکه خود گرفتار شرک و کفر هستند. 💢گروه:https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d تبادل @meshkat113
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴🖤🏴شهادت یا رحلت حضرت رسول صلی الله علیه و آله!؟ . 🔷یکی از مظلومیتهای حضرت رسول این است که معمولا به کیفیت شهادت ایشان توجه نمیشود. و معمولا میگویند رحلت حضرت رسول !!! . ⭕️قصد داریم در رابطه با کیفیت شهادت آن حضرت صحبت کنیم: . ♦️کتابهای سیره و حدیث مرگ رسول خدا بوسیله سم را تایید کرده اند و آن را با احادیث متواتر ذکر کرده اند از جمله: . 💠ابن سعد میگوید در روایتی آمده است: پیامبر ص مسموم درگذشت و شصت و سه ساله بود. این قول ابن عبده است. (۱) . 💠شیخ مفید میگوید: او در مدینه روز دوشنبه دوشب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری درگذشت درحالیکه شصت و سه سال داشت. (۲) . 💠علامه حلی شهادت رسول خدا را به وسیله سم ذکر میکند. (۳) . 💠در کتاب جامع الرواه آمده است: پیامبر ص در مدینه مسموم درگذشت.(۴) . 💠شیخ طوسی میگوید: رسول خدا دو شب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری مسموم درگذشت. (۵) . 💠بیهقی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که وی گفت: اگر ۹بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده اشت برایم محبوبتر است از اینکه یکبار قسم بخورم که او کشته نشده است به جهت اینکه خداوند او را پیامبر شهید قرار داده است. (۶) . 💠حاکم نیشابور کشته شدن رسول خدا را تایید کرده است. آنجا که میگوید: شعبی گفته است: بخدا قسم رسول خدا و ابوبکر با سم کشته شدند و عمر و عثمان و علی بن ابیطالب با شمشیر کشته شدند و حسن بن علی با سم و حسین بن علی با شمشیر کشته شد. (۷) . 💠ابن مسعود کشته شدن پیامبر در سنه ۱۱ هجری تایید و تاکید کرده است. (۸) . 💠رسول خدا ص فرمود: هیچ پیامبری یا وصی او نیست مگر آنکه شهید میشود. (۹) و همچنین فرمودند: هیچ کس از ما (اهل بیت) نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول خواهد بود. (۱۰) ________________________ 📓📕📓 اسناد: ۱-المجدد فی الانساب. محمد بن محمد علوی ص۶ ۲-المقنعه شیخ مفید ص۴۵۶ و منتهی المطلب حلی ج۲ص۸۸۷ ۳-منتهی المطلب حلی ج۲ ص۸۸۷ ۴-جامع الرواه محمد علی اردبیلی ج۲ص۴۶۳ ۵-تهذیب الاحکام ج۶ص۱ و بحار الانوار ج۲۲ص۵۱۴ ۶-السیره النبویه ابن کثیر دمشقی ج۴ص۴۴۹ ۷-المستدرک. ج۳ص۶۰ ۸-السیره نبویه ابن کثیر ج۴ص۴۴۹ و البدایه و النهایه ج۶ص۳۱۷و۳۲۲ ۹-بصائر الدرجات ص۱۴۸و بحارالانوار ج۱۷ص۴۰۵و ج۴۰ص۱۳۹ ۱۰-کفایه الاثر-خراز قمی ص ۱۶۲ و وسائل الشیعه ج۱۴ص۲ و بحارالانوار ج۴۵ص۱ و من لایحضره الفقیه ج۴ص۱۷ @sonnatenabavii
💢: آیا ابن تیمیه ناصبی و دشمن اهل بیت می توانست پس از مرگش به سوالات علمی پاسخ دهد؟! 👈🏽ابن قیم (شاگرد ابن تیمیه) می گوید: بسیاری از افرادی که تمایلی به ابن تیمیه نداشته اند به من گفته اند که ابن تیمیه را پس از مرگش دیده و از او در مورد مشکلاتشان در فرائض دینی و غیر از آن پرسیده اند و او پاسخ درست را داده است. در کل این امری است که به جز کسی که جاهل ترین مردم به امور روح و احکام آن و شان آن است آن را انکار نمی کند. 📚ابن قیّم، الروح،ج1،ص96 ط دار عالم الفوائد. 🔅وبِالْجُمْلَةِ فَهَذَا أَمر لَا یُنکره إِلَّا من هُوَ أَجْهَل النَّاس بالأرواح وأحکامها وشأنها وَبِاللَّهِ التَّوْفِیق. ✍🏽اینجا این سوال مطرح می شود که چه طور وقتی شیعیان می گویند معصومین و صالحین و اولیاء الله پس از مرگشان نیز آثار برکتشان باقی است و به افراد زنده سود می رسانند، این شرک و غلوّ است ولی اگر چنین مساله ای در مورد ابن تیمیه ناصبی و دشمن اهل بیت مطرح شود عین حقیقت است؟!!! @sonnatenabavii 🚩مشکات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
═✧❁﷽❁✧═ ⏺ رونق بسیار مراکز قمار و فساد در کشور مدّعی توحید! @sonnatenabavii 🚩مشکات
💢 : ‍وقتی که وهابی ها صفت خستگی را نیز برای خدایشان ثابت می دانند!!!! 👈بن عثیمین(از علمای مطرح وهابی) می گوید: برخی از علما خستگی را برای خدا ثابت دانسته اند، لکن خستگی خدا مثل مخلوقات نیست «فمن العلماء من قال إن هذا دليل على إثبات الملل لله، لكن ملل الله ليس كملل المخلوق... .» 📚مجموع فتاوى ورسائل، ج1، ص174. ❌هرچند وهابیان سعی می کنند این سخنان را توجیه کنند و بگویند خستگی خدا با خستگی ما فرق دارد و دلیل بر نقص خدا نیست و... ✔️ ولی مگر می شود که صفت مَلَل و خستگی را برای کسی اثبات کرد، ولی لوازم آن را نپذیرفت؟!!! 🔻 الا اینکه بگویند منظور از خستگی، چیز دیگری است و این همان تأویل«1» است. چیزی که وهابی ها خودشان در عمل انجام می دهند ولی دیگران را به خاطر آن، بدعتگذار می دانند!!! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1. تأویل یعنی اینکه مثلا بگوئیم: منظور از دست داشتن برای خدا، قدرت است نه دست جسمانی، یا منظور از چشم، علم و آگاهی به مخلوقات و احاطه و اشراف وجودی بر آنهاست نه چشم جسمانی که متشکل از عنبیه و قرنیه و... است!!! @sonnatenabavii 🚩مشکات
پرســـ❓ــش ⁉️آیا ترویج دهه‌ی محسنیه بدعت است؟ 🔻نکاتی پیرامون ایامی که برخی محسنیه‌نامگذاری‌کرده‌اند 1⃣ مواظب باشیم با یک مسأله ی درون مذهب، دچار اختلاف و دو دستگی نشویم که خواست دشمن همین است. 2⃣ سقط حضرت محسن علیه‌السلام، از مسلمات تاریخ است. 3⃣ تاریخ سقط اختلافی است و لااقل قرائنی که حقیر مطالعه کرده‌ام به هیچ وجه شهادت حضرت محسن را در ایام ابتدایی ماه ربیع همراهی نمی‌کند. 4⃣ عزاداری به صورت فردی و شخصی زمان بردار نیست و کسی نمی‌تواند مانع اقامه‌ی عزای دیگری شود. گاهی ظرفیت فردی اقتضای عزا حتی در طول سال را دارد. (لَاَندُبَنَّک صَبَاحَاً مَسَاءً) 5⃣ نهادینه کردن یک مساله به صورت اجتماعی مثل دهه‌های مختلف باید با لحاظ شرائط مختلف اجتماعی و فرهنگی و با مشورت بزرگان و مراجع و دغدغه مندان اتفاق بیافتد. تا از آسیب های مختلف جلوگیری شود. 6⃣ دهه سازی‌های ممتد اگر به دین منتسب نشود به هیچ وجه بدعت نیست اما بهتر است از این نکته غافل نشویم که: هر افراطی، تفریطی به دنبالش هست. می‌ترسم از زمانی که دهه‌سازی‌های جدیدالتأسیس، عزای حسین‌بن‌علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام را تحت الشعاع قراردهد و تضعیف کند. 💎نتیجه اینکه: ✅هر فردی در اقامه‌ی عزا در هر ایامی مختار است و مأجور ✅اما دهه سازی‌های متعدد به صورت یک سنت و مراسم اجتماعی به خاطر مسائل متعدد زیبا به نظر نمی‌رسد زیرا: 〽️الف: عدم توصیه و عمل معصومین علیهم‌السلام 〽️ب: عدم سابقه‌ی چنین مراسمی در بین شیعیان 〽️ج: قطعی نبودن ایام خاص شهادت 〽️د: سوء استفاده‌ی دشمن جهت تخریب 〽️ه: تحت الشعاع قرار گرفتن عزای سرور و سالار شهیدان 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 @sonnatenabavii
__________________________________ منظور از «احتفال بمولد النبی ص » برگزاریِ مراسم جشن همراه با تلاوت قرآن و مدح پیامبر ص  و همچنین اطعام به حاضران از باب شکرگزاریِ این نعمت بزرگ است __________________________________ دار الفتاوایی که حکم به *مشروعیت* احتفال داده اند 1. دارالإفتاء مصر🇪🇬 2. وزارت دینی الجزائر🇩🇿 3.وزارة الأوقاف مغربی 🇲🇦 4. مفتی اهل سنت عراق🇮🇶 5. مفتی فلسطین 🇵🇸 6. هیئت إفتاء شیشان(چچن)🇷🇺 7. هیئة فتوی کویت🇰🇼 8. هیئت عامه اسلامی الامارات🇦🇪 9. دار الافتاء اردن🇯🇴 10. وزارت اوقاف سوریة🇸🇾 11. دار الفتوی البنان🇱🇧 12. مفتی بوسنی🇹🇰 13. وزارت اوقاف عمان🇴🇲 14. وزارت اوقاف بحرین🇶🇦 15. شئون دینیة ترکیة🇹🇷 16. وزارت اوقاف مالزی🇲🇾 17. وزارت اوقاف اندونزی🇮🇩 18.مجلس شئون اسلامی چاد 🇷🇴 19. مجلس شئون اسلامی سنگال 🇸🇳 20. هیئت إفتاء تونس🇹🇳 21. دار الإفتاء موریتانی🇲🇷 22. وزارت اوقاف سودان🇸🇩 23. ورازت تشئون دینی پاکستان🇵🇰 24. وزارت اوقاف أفغانستان🇦🇫 25. هیئت أوقاف لیبی🇱🇾 🔴ب: دار الفتوایی که احتفال را غیر مشروع دانسته اند: 1. اللجنة الدائمه للإفتاء فی السعودیة🇸🇦 دارالإفتای همه کشورهای اسلامی حکم به جواز برگزاری جشن مولد النبی داده اند به غیر از عربستان. به نظر شما چه تفکر در عربستان باعث شده برخلاف دیگر مسلمانان احتفال و تعظیم پیامبر را جایز ندانند؟؟؟!!! @sonnatenabavii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اگر از داستان عید الزهراء سند معتبر روایی ، علمی دارید بگذارید تا تحقیق کنیم 🤔 سه دروغ بزرگ عامل تفرقه 🎥🎙️حجه الاسلام مهدوی ارفع بیان میکنند @sonnatenabavii
بسم الله الرحمن الرحیم و صل الله علی محمد و آله الطییبن الطاهرین سلام علیکم و رحمة الله و برکاته🌺 در ادامه سلسله مباحث درس نامه نقد وهابیت، این جلسه به تکمله مبحث قسم به غیرالله خواهیم پرداخت إن شاء الله که این جلسه نیز مفید واقع شود جلسه هفدهم: تکمله قسم به غیر الله 💢مقدمه: در جلسه قبل جواز قسم به غیر الله را از دیدگاه قرآن، روایات و فتوای برخی علما بیان کردیم. در این جلسه به بررسی دیدگاه سلف (صحابه) در این مسئله خواهیم پرداخت و پس از آن اصلی ترین ادله وهابیت بر شرک بودن قسم به غیر الله را خواهیم کرد. إن شاء الله 👈آیا سلف قسم خوردن به غیر خدا را جایز می داند؟ بسیاری از صحابه به غیر خدا سوگند خورده اند و عمل آنها نشان از جواز قسم به غیر خدا را اثبات می کند. در ادامه مبحث سوگند های صحابه به غیر خدا را ذکر می کنیم. سوگند های سلف (صحابه) 👈در حدیثی عایشه به جان خود قسم می خورد و می گوید: ...لَعَمْرِی لقد اسْتَیْقَنُوا بِذَلِکَ... ( قسم به جانم آنها به این مسئله یقین دارند) 📚بخاری، محمّد، صحیح بخاری، ج۶، ص 77، المحقق: محمد زهير بن ناصر الناصر، دار طوق النجاة، الطبعة: الأولى، 1422هـ 👈وی در حدیث دیگر به جان خود سوگند می خورد که پیامبر در ماه رجب عمره به نیاورده است. ... لَعَمْرِی، مَا اعْتَمَرَ فِی رَجَبٍ.... 📚نیشابوری، مسلم، صحیح مسلم، ج۲، ص 916، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء التراث العربي - بيروت https://eitaa.com/sonnatenabavii
👈ابوبکر نیز در نامه ای به خالد بن سعید به جان خود قسم می خورد و می گوید: «اَقِمْ مَکَانَکَ، فَلَعَمْرِی اِنَّکَ مِقْدَامٌ مِحْجَامٌ سرجای خودت بایست. به جانم سوگند، تو کسی هستی که بسیار حمله می‌کنی و از ترس بسیار عقب نشینی می‌کنی. 📚ابن جریر طبری، محمّد، تاریخ الرسل والملوک، ج۳، ص۳۹۲ 👈وی در جایی دیگر در سخنان خود به پدر فرد مخاطب خويش سوگند ياد مى‌كند 📚موطأ امام مالك «همراه با شرح زرقانى»، ج ۴، ص ١۵٩ 👈خلیفه دوم نیز به جان خود قسم خورده است: «فَلَعَمْرِی لَقَدْ دُفِنَ فِی هَذَا الْبَقِیعِ..؛ به جانم سوگند در بقیع کسانی دفن شده‌اند... 📚ابن ابی شیبه، عبدالله، المصنّف، ج۷، ص۴۳۹ 👈ابن عباس نیز به جان خود قسم یاد کرده است: «فَلَعَمْرِی، لَقَدْ کَانَتِ ..... تُفْعَلُ عَلَی عَهْدِ اِمَامِ الْمُتَّقِینَ؛ به جان خودم سوگند در زمان رسول خدا صحابه فلان کار را انجام می‌دادند 📚نیشابوری، مسلم، صحیح مسلم، ج۲، ص۱۰۲۶ افزون بر موارد بالا قسم خوردن به غیر خداوند سیره برخی از صحابه بوده است کما اینکه ابن ابی شیبه نقل می کند: (کانت یمین عثمان بن ابی العاص لعمری) سیره عثمان بن ابی العاص بر سوگند به غیر خدا بوده است. 📚ابن ابی‌شیبه، عبدالله، المصنّف، ج۳، ص۸۰ ❇️با توجه به مطالبی که ذکر شد جای این پرسش مطرح است که وهابیت چگونه قسم به غیر الله را شرک و خود را پیرو سلف صالح می داند در حالی که صحابه به غیر خدا سوگند یاد کرده اند؟ ادامه دارد... https://eitaa.com/sonnatenabavii
مشکات🏴
بسم الله الرحمن الرحیم و صل الله علی محمد و آله الطییبن الطاهرین سلام علیکم و رحمة الله و برکاته🌺
قسمت اول و دوم از قسم به غیر الله :بسم الله الرحمن الرحیم و صل الله علی محمد و آله الطییبن الطاهرین سلام علیکم و رحمة الله و برکاته 🌸 در ادامه سلسله مباحث درس نامه نقد وهابیت، این جلسه به مبحث قسم به غیرالله خواهیم پرداخت. إن شاء الله که این جلسه نیز مفید واقع شود 👈جلسه شانزدهم: قسم به غیر الله 💢مقدمه یکی از اموری که در عرف مسلمانان رایج می باشد سوگند به غیر الله است. اشخاص برای اثبات عملشان به طور مستقیم به مقدسات مانند قرآن، پیامبر و.... قسم می خورند. سوگند به غیر الله از نگاه اسلام جایز است در حالی که وهابیان آن را حرام و بلکه شرک می پندارند. در ادامه به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت إن شاءالله https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9 ❌دیدگاه وهابیت 👈ابن تیمیه می نویسد: سوگند به غیر خدا شرک و سوگند به خدا توحید است 📚ابن تیمیه، احمد بن عبد الحلیم، مجموع الفتاوی، ج1، ص81، تحقیق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم 👈محمد بن عبد الوهاب نیز سوگند به غیر الله را شرک میداند. 📚محمد بن عبد الوهاب، کتاب التوحید الذی هو حق الله علی العبید، ص110، المملکة السعودیة وزارة التعلیم العالی ❇️اثبات مشروعیت سوگند به غیر خدا آیات قرآن، روایات، و فتاوی علما سوگند به غیر الله را جایز می داند و در ادامه به این امور استناد خواهد شد. https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9 ✅دلیل اول: قرآن کریم خداوند متعال در قرآن گاهی به اسما و صفات خودش و گاهی به غیر خودش سوگند خورده است به طوری که در قرآن 39 مورد قسم به غیر الله ذکر شده است. حکمت قسم خوردن خداوند به خودش می تواند یکی از این دو وجه باشد: 1 . خداوند متعال می خواهد عظمت به کار رفته در مقسم به ( چیزی که به آن سوگند یاد می شود ) را بیان کند تا انسان کنجکاو شود و درباره این موجودات به تحقیق بپردازد مانند وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا (1) وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا (2) وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا (3) وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا (4) . قسم خوردن به این مخلوقات برای بیان عظمت آنهاست. 2 . قسم خوردن خداوند برای بیان عظمت معنوی و قداست مقسم به است مانند قسم خوردن به جان پیامبر اکرم. خداوند در قرآن می فرماید: لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِي سَكْرَتِهِمْ يَعْمَهُونَ (حجر 72) ای پیامبر به جان تو سوگند که آنها در مستی شهوات خود سر گردان هستند. 👈بنابراین اگر قسم خوردن به غیر خدا شرک یا حرام بود، خداوند خودش به جان پیامبر یا به لیل و نهار و... قسم نمی خورد زیرا ماهیت شرک غیر قابل تغییر است اگر کاری شرک باشد برای همه شرک است و محال است افعال خداوند شرک آلود باشد (نعوذ بالله) و اگر این کار حرام یا شرک باشد، چرا هیچ آیه ای در قرآن از قسم خوردن به غیر خدا نهی کرده است. https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9 ✅دلیل دوم: سیره پیامبر 👈مسلم در صحیحش نقل کرده است، مردی خدمت پیامبر رسید و گفت: ای پیامبر کدام صدقه بزرگ تر است؟ پیامبر فرمودند: أما و أبیک لتنبأنه، سوگند به پدرت از آن آگاه می شوی و.... 📚نیشابوری، مسلم، صحیح مسلم، ج2، ص716، ح1032 👈در حدیث دیگر آمده، مردی از اهل نجد نزد پیامبر آمد و در مورد وظائف اسلامی از او سوال کرد، پیامبر او را توصیه انجام نماز، روزه و پرداخت زکات کردند بعد از آن، مرد محضر پیامبر را ترک کرد در حالی که می گفت به خدا قسم (از دستورات پیامبر) نه کم می کنم و نه زیاد، پیامبر نیز فرمودند: به پدرش سوگند اگر راست بگوید رستگار می شود. 📚نیشابوری، مسلم، صحیح مسلم، ج1، ص40 👈رسول خدا در جایی به جان خود سوگند خورد و فرمود: فلعمری لان تکلم بمعروف وتنهی عن منکر خیر من ان تسکت؛ (به جانم سوگند اگر امر به معروف و نهی از منکر کنی بهتر است از این که سکوت نمایی) 📚احمد بن حنبل، مسند، ج۳۶، ص۲۸۶ https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9 ✅فتاوای فقهی در مورد سوگند به غیر الله 👈ابن قدامه می نویسد: اگر کسی به پیامبر اکرم سوگند یاد کند، سوگند او منعقد می شود زیرا پیامبر یکی از دو رکن شهادت است و اگر آن فرد از قسم خود تخلف کند باید کفاره بدهد. 📚ابن قدامه، عبد الله بن احمد، المغنی، ج9، ص513 👈شافعی می گوید: سوگند به غیر خدا، حتی به دور از عنوان شریک تراشی مکروه است 📚ماوردی، علی بن محمد، الحاوی الکبیر، ج15، ص262 ✨پس می توان نتیجه گرفت سوگند به غیر خدا جایز است و این وهابیت است که چشمانشان از دیدن حقائق قرآن کور است و حتی تحمل شنیدن سخن درست را ندارند. ادامه دارد.... والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته🌺 https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
❌مهم ترین دلیل وهابیت بر شرک بودن قسم به غیر خدا 👈ابن تیمیه می نویسد: سوگند به غیر خدا شرک و سوگند به خدا توحید است و برای گفته خود به حدیث: من حلف بغیر الله فقد أشرک ( کسی به غیر خدا قسم بخورد مشرک است ) استناد می کند. 📚ابن تیمیه، احمد بن عبد الحلیم، مجموع الفتاوی، ج1، ص81، تحقیق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم ✅بررسی سندی روایت 👈این روایت از لحاظ سندی مخدوش است. طحاوی می نویسد: افراد مجهولی در سلسه سند این روایت وجود دارد و سند روایت فاسد است 📚طحاوی، احمد، شرح مشکل الآثار، ج۲، ص۳۰۰، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، مؤسسة الرسالة، الطبعة: الأولى 1415 هـ، ✅بررسی دلالی روایت 👈ابن رفعه می نویسد: جمهور علما این روایت را به موردی حمل کرده اند که شخص، تعظیم خاص خداوند را برای غیر خدا معتقد باشد. 📚ابن رفعه، احمد، کفایة النبیه، ج۱۴، ص۴۱۲، المحقق: مجدي محمد سرور باسلوم، دار الكتب العلمية 👈رافعی نیز می نویسد: این حدیث مربوط به موردی است که شخص قسم خورنده تعظیم ویژه ای را برای غیر خدا معتقد باشد 📚رافعی قزوینی، عبدالکریم، العزیز شرح الوجیز، ج۱۲، ص۲۳۵، المحقق: علي محمد عوض - عادل أحمد عبد الموجود دار الكتب العلمية، بيروت، الطبعة: الأولى، 1417 هـ https://eitaa.com/sonnatenabavii
✅با توجه به روایات مشابه مانند: 👈منْ حَلَفَ مِنْکُمْ فَقَالَ فِی حَلِفِهِ: بِاللَّاتِ وَالعُزَّی، فَلْیَقُلْ: لاَ اِلَهَ اِلَّا اللَّهُ (هر کس به لات و عزی قسم یاد کند، باید کلمه لا اله الله را بر زبان جاری سازد) 📚بخاری، محمد، صحیح بخاری، ج۸، ص۲۷.. 👈و روایت، لا تحلفوا بآبائکم، ولا بامهاتکم، ولا بالانداد ( به پدران و مادران و بت‌ها قسم یاد نکنید) 📚سجستانی، سلیمان، سنن ابی داود، ج۳، ص۲۲۲، المحقق: محمد محيي الدين عبد الحميد، المكتبة العصرية می توان گفت قسم خوردن به بت ها و پدران و مادرانی که مشرک هستند جایز نمی باشد و منظور از روایت من حلف بغیر الله فقد اشرک نیز همین می باشد و پیامبر از قسم خوردن به بت ها و پدران و مادرانی که مشرک بوده اند نهی می کرده است تا قداست شرک و مشرکین در نظر مسلمانان شکسته شود زیرا در عصر جاهلی (قبل از اسلام) قسم خوردن به بت ها و مشرکین مرسوم بوده است. ✅سوگند های ابن تیمیه 👈ابن تیمیه که قسم به غیر الله را شرک میداند در برخی موارد بر خلاف فتوا خود عمل نموده است و به غیر خدا سوگند یاد کرده است 👈هذا لعمری عن منفعته فی سایر العلوم ( قسم به جانم این از منافع سایر علوم است). 📚ابن تیمیه، احمد، مجموع الفتاوی، ج۹، ص۲۵، المحقق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم، مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، المدينة النبوية، المملكة العربية السعودية 👈هذا لعمری فی الحدود التی لیس فیها باطل (به جانم قسم که این مسئله در حدودی است که باطلی در آن وجود ندارد) 📚ابن تیمیه، احمد، مجموع الفتاوی، ج۹، ص۹۰، المحقق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم، مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، المدينة النبوية، المملكة العربية السعودية و السلام علیکم و رحمة الله و برکاتة🌺 https://eitaa.com/sonnatenabavii
🔰امام حسن عسکری علیه ‌السلام: 🔻إنَّ اَلْوُصُولَ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لاَ يُدْرَكُ إِلاَّ بِامْتِطَاء اَللَّيْلِ ▫️رسيدن به خداوند عزّوجلّ، سفرى است كه جز با مركب شب زنده دارى به دست نمى آيد. 📚بحارالأنوار ج75 ص380 ◼️ شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد. @sonnatenabavii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 پرسش: آیا علمای اهل تسنن هم درباره عظمت و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر؟، اگر گفته اند برایمان بیاورید. 📝 پاسخ: امام گرامی ما امام حسن عسکری علیه السلام نه تنها فضل و مناقب و شرافت و بزرگی اش کتب شیعه را پر کرده است؛ 📚 بحارالأنوار، ج50، ص233 به بعد 🌹 بلکه بزرگان اهل تسنن هم زبان به مدح و ستایش امام عسکری گشوده اند که به برخی اشاره می کنیم: 1⃣ "محمد بن طلحه شافعی" 🌹 او می نویسد: «بدان که بالاترین منقبت و بزرگترین مزیتی که خداوند به امام عسکری اختصاص داده این است که مهدی از نسل او به دنیا آمده و پسر اوست که به وی منتسب می شود و پاره ای است که از وجود او گرفته شده است.» 📚 مطالب السوول، ج2، ص148 2⃣ "ابن صباغ مالکی" 🌹 او می نویسد: «او سرور اهل زمان و امام مردمان روزگار خود بود. گفته هایش همه ثابت و استوار و کردارش پسندیده بود. اگر فضلا و بزرگان هم عصرش را همچون قصیده ای فرض کنیم وی شاه بیت آن قصیده می باشد. و اگر آنان را همچون دری از جواهرات به شمار آوریم وی همچون یاقوت شاهوار وسط آن گردنبند در شمار خواهد بود. 🌹 یکه تاز میدان دانش که هیچ کس را یارای هماوردی با او نبوده و آشکار کننده پیچیدگی های مسائل علمی که این کار خسته و ملولش نمی کرد. 📚 الفصول المهمه، ص275 3⃣ "علامه سبط بن جوزی" می نویسد: 🌹 «او دانشمندی راستگو بوده که از پدرش و جدش حدیث روایت کرده است.» 📚 تذکره الخواص، ص362 4⃣ "علامه شبراوی شافعی" نیز می نویسد: 🌹 «یازدهم از پیشوایان حسن خالص می باشد که به لقب عسکری نیز مشهور شده است و در شرافت او همین بس که امام مهدی منتظَر از فرزندان او است. مرحبا به چنین خاندان با شرافت و نسب متعالی و همین افتخار در بلندای مقدار و مرتبه او کافی است.» 📚 الاتحاف بحب الاشراف، ص178 @sonnatenabavii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥توصیه مهم و ویژه و راهبردی امام حسن عسکری (علیه السلام) برای دوران غیبت و ارتباط با اهل سنت 🎙️استاد پناهیان بیان می کنند @sonnatenabavii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فصل الخطاب 🎙️سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره برخی از جشن ها 📜عده ای به بهانه شاد کردن دل فاطمه زهرا سلام الله علیها کاری میکنند که انقلاب را لنگ کنند @sonnatenabavii
💢 این عکس مجله النبا مربوط به گروه تکفیری داعش هست که تمام افکارشون و اقداماتشون رو مینویسند من جمله علت حمله انتحاری به مسجد هزاره شیعیان 📒ما قصد داریم به یاری خدا در چند پیام این توهمات و اشتباهات غلط رو نقد کنیم @sonnatenabavii
مشکات🏴
💢 این عکس مجله النبا مربوط به گروه تکفیری داعش هست که تمام افکارشون و اقداماتشون رو مینویسند من جمله
به دلیل اینکه این ایام مقارن با جشن عده ای افراطی به طوری خاص در شیعه هست و همانطور که در مجله النبا داعش میخوانید(تیتر ۴ و ۳) که یکی از علت های حملات انتحاری خود را توهین شیعیان به خلفا و همسر پیامبر می دانند لذا نقد خود را ان شاءالله از تیتر ۴ و ۳ شروع میکنیم @sonnatenabavii
مشکات🏴
💢 این عکس مجله النبا مربوط به گروه تکفیری داعش هست که تمام افکارشون و اقداماتشون رو مینویسند من جمله
*نقد شماره ۲* یکی دیگر از توجیهات تکفیری ها برا قتل عام مسلمین این است که: 🛑 شما به صحابه و عائشه همسر پیامبر صل الله علیه و آله و سلم توهین می کنید لذا کافر هستید... ⭕️ *در نگاه جریان تکفیری شیعه به دلیل توهین به صحابه کافر است (طرطوسی، الشيعة الروافض ص 41)* 💢 در پاسخ می گوییم: ✅ اولا؛ خط فکری شیعه اصیل همواره بر مسالمت و احترام به برادران اهل سنت بوده و همواره کسانی که به دنبال ایجاد تنش و جنگ مذهبی هستند "هر چند خود را شیعه بنامند" را بر نمی تابد. *لذا فتوای تاریخی رهبر انقلاب اسلامی که فرمودند: «اهانت به نمادهای برادران اهل سنت، از جمله اتهام‌زنی به همسر پیامبر اسلام(ع)، عایشه حرام است» بر همین مبنا استوار است.* ✅ ثانیاً اینکه شیعه به صحابه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم توهین می کند یک کذب و افترایی بزرگ است. شیعه در مبنای اعتقادی خود برای صحابی پیامبر احترام بسیاری قائل است. 🔻 اما آنچه بین اهل سنت و شیعه همواره مطرح بوده است این است که اهل سنت به حسب برخی ادله قائل به عدالت تمام صحابه می باشند(ابن اثیر، اسد الغابه،ج۱، ص۱۰)و از سویی پیروان مکتب اهل البیت چنین اعتقادی ندارند و این موضوع را خلاف ادله قرآنی و روایی می دانند.(سبحانی، الالهیات، ج۴، ص۴۴۵) این اختلافات همواره در محافل علمی مورد بحث و نقد قرار گرفته و دو طرف نیز از دلائل خود دفاع کرده اند و هیچ گاه در برابر یکدیگر شمشیر نکشیده اند تا اینکه *شجره خبیثه وهابیت* با تقلید از آبشخور تفکرات ابن تیمیه، تکفیر غیر همفکران خود اعم از شیعه و سنی را بسط داده و حتی از ابن تیمیه نیز پا را فراتر گذاشته چرا که وی در برخی موارد رافضه را بدعت گذار می داند و نه کافر.( ابن تیمیه، دقائق التفسیر ج 2 ص 144) ✅ بنابر این شیعه نمی گوید همه صحابه عادل هستند چنانچه این را هم نمی گوید که صحابه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم همگی فاسق یا فاجر هستند. دلیل شیعه چیست؟ برای نمونه... شیعه می گوید: طبق آیه «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِن جَآءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإ فَتَبَیَّنُوا ...» (اى کسانى که ایمان آورده اید! چنانچه فاسقى خبرى آورد، صحّت و سُقم آن خبر را جویا شوید). در این آیه شخص ولید ابن عُقبه بنابر نقل خود اهل سنت به عنوان فاسق معرفی شده است (مسند ابن حنبل، ج 6، ص 397، ح 18486). حال چگونه می توان پذیرفت که همه صحابه عدالت دارند؟!! ⛔️ اما هیچ گاه این نقد علمی منجر نخواهد شد کسی دیگری را تکفیر کند. چنانچه در بین اهل سنت نیز جریان اصیلی وجود دارد که شیعیان را احترام کرده و حتی تبعیت از مذهب شیعه را بی اشکال می دانند.(فتوای شیخ محمود شلتوت مبنی بر جواز عمل طبق مذهب شیعه). اما اینکه کسی بخواهد به مقدسات اهل سنت توهین کند یا سبّ نماید اصلا پذیرفته نیست چرا که حضرت علی ع فرمودند: «اِنّی اَکرَهُ لَکُم اَن تَکونوا سَبّابین‌؛دوست ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد» (خطبه 206 نهج البلاغه). 🔻اما خطاب به تکفیری های نجدی تعصب و دوری از منطق شما را به پرتگاه ضلالت برده است و این تعصب آنگاه که آمیخته با جهالت باشد قطعا انسان را از انسانیت و عقلانیت جدا خواهد نمود. «اذ جعل الذین کفروا فی قلوبهم الحمیة حمیة الجاهلیة؛ (به خاطر بیاورید) هنگامی را که کافران در دلهای خود خشم و تعصب جاهلیت را قرار دادند» فتح 26 والسلام علیکم 🚩 مشکات @sonnatenabavii
مشکات🏴
💢 این عکس مجله النبا مربوط به گروه تکفیری داعش هست که تمام افکارشون و اقداماتشون رو مینویسند من جمله
*نقد ۳* در دومین فقره از علت های عملیات انتحاری خود را چنین گفته اند که: *شیعیان علی علیه السلام را اله می دانند* اما نقد آن👇🏻👇🏻👇🏻
حرمت اهانت و تکفیر مسلمانان.pdf
2.35M
✅ *امام خمینی ره:* *قضیه شیعه و سنی اصلا در کار نیست ما همه با هم برادریم* 💢 *حرمت توهین و تکفیر دیگر مسلمانان از کلام مراجع* @sonnatenabavii
مشکات🏴
*نقد ۳* در دومین فقره از علت های عملیات انتحاری خود را چنین گفته اند که: *شیعیان علی علیه السلام ر
🚩 و باز هم ادعایی دیگر *شیعیان علی علیه السلام را خدا می دانند لذا کافرند...!!!* پاسخی برای آنان که طالب فهم هستند؛ ✅ اولاً ای وهابی تکفیری بدان که وحدانیت خداوند متعال به هیچ وجه قابل تردید نیست «قُل هُوَ اللّهُ اَحَد». و قرآن کریم هر گونه شریک برای خدا را با برهانی محکم رد کرده است «لَوْ کانَ فیهِما آلِهَةٌ إِلاَّ اللَّهُ لَفَسَدَتا» 🔻در نگاه شیعه اعتقاد به وحدانیت و یکتایی خداوند مهمترین؛ اساسی ترین و ضروری ترین مساله در اسلام است و اصلی ترین پیام قرآن نیز بیان توحید می باشد. «ملاصدرا، تفسیر القرآن الکریم، ج۴ ص۵۴» 🔻شیعه نیز به پیروی از اهل بیت علیهم السلام بر همین اصل معتقد بوده و اقرار به توحید را ضروری می داند« علامه مجلسى-ترجمه موسى خسروى، احتجاجات ج2 ص 381» 🔻علمای شیعه از پیشگامان تبیین توحید و نفی شرک و تشبیه از خداوند متعال بوده اند (رجوع شود به کتاب توحید شیخ صدوق «ره») و در آموزه ای شیعه به وفور دیده می شود که توصیه شده است که بگویید «لا اله الّا اللّه وحدَه لاشریک له». «اصول كافى، ج‏4 ص410». ✅ ثانیاً شیعه معتقد است علی علیه السلام جانشین پیامبر اکرم ص و وصی ایشان می باشد و هیچ گاه ایشان را بالاتر از یک عبد و بنده معرفی نکرده است. «امام شناسى ؛ ج‏2 ؛ ص110» 🔻قرآن کریم غلو و انحراف از حق را مورد مذمت قرار داده « قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ» بگو: «ای اهل کتاب! در دین خود، غلوّ (و زیاده روی) نکنید! و غیر از حق نگویید! (مائده 77) 🔻حضرت علی ع نیز فرمود:  هَلکَ فِیّ رَجُلان مُحبّ غال و مُبغض قال؛ دو کس به خاطر من نابود می‌شوند: دوستدار اهل غلو و دشمنی که در دشمنی زیاده‌روی کند«حکمت 109 نهج البلاغه» 🔻در مطلبی دیگر امام صادق ع می فرمایند: احْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمْ الْغُلَاةَ لَا يُفْسِدُونَهُمْ، فَإِنَّ الْغُلَاةَ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ، يُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللَّهِ، وَ يَدَّعُونَ الرُّبُوبِيَّةَ لِعِبَادِ اللَّهِ، وَ اللَّهِ إِنَّ الْغُلَاةَ شَرٌّ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصارى‏ وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا. به هوش باشيد كه غُلات، جوانان شما را فاسد نكنند؛ زيرا غلات، بدترين بندگان خدا هستند. عظمت خدا را پايين مي​آورند و براي بندگان خدا ادعاي ربوبيّت مي​كنند. به خدا سوگند كه غلات از يهود و مسيحي و مجوس و مشركان بدترند« الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص650» 🔻نگاه شیعه به غالیان دقیقا همان نگاهی است که از سوی ائمه طاهرین مطرح گردیده است. شیخ مفید می گوید: غالیـان کـه ازتظاهـر کننـدگان بـه اسـام هسـتند،کسـانی انـدکـه بـه امیرمؤمنان و امامـان دیگـر از نسـل آن حضـرت نسـبت خدایـی دادنـد و آنـان را بـه چنـان فضیلتــی در دیــن و دنیــا ســتودند کــه در آن از انــدازه بیــرون رفتنــد و از مــرز اعتـدال فراتـر رفتنـد.«تصحیح الاعتقادات الامامیه، ص131» 🔻ابن بابويه می گويد: اعتقاد ما در باره غاليان و تفويضيان آن است كه آنها كافر بخدايند و بدترند از يهود و نصارى«شيخ صدوق- الاعتقادات- ترجمه محمد على حسنى، ص 119» ✅ حال از تکفیری های مسلمان کُش می پرسیم: کجا و کدام عالم شیعی گفته است که معاذالله علی علیه السلام خدا یا رب الارباب است؟ مگر نمی بینید که شیعه مرز خود با غلات را مشخص کرده و هرگز دامن به شرک غلات نیالوده است؟!! مگر کسانی را که شما با انتحار مشمئز کننده خود به خاک و خون می کشید اعتقادات غلو آمیز نسبت به حضرت علی علیه السلام داشته اند؟ ای تکفیری های عنود به دامن اسلام بازگردید که ظالمین عاقبتی جز خسران در انتظارشان نیست. «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا» اسراء82 🚩 مشکات @sonnatenabavii
📌 فرا رسیدن هفته وحدت، هفته همدلی امت اسلام مبارک🌸 📣📣 موسسه دارالاعلام شیراز برگزار می کند. 🖥 وبینارهایی با موضوع وحدت امت اسلامی توسط اساتید برجسته استان فارس و قم. 👨‍🎓اساتید دوره حجج الاسلام والمسلمین آقایان ✅استوار میمندی( مدیر حوزه علمیه برادران فارس) ✅بینازاده (مدیر مرکز اسلامی فارس) ✅دکتر فرمانیان (عضو شورای علمی دارالاعلام قم و معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم) ✅دکتر رجبی (عضو شورای علمی دارالاعلام قم و عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی قم) 📆⏰ تاریخ و زمان برگزاری؛ روزهای سه شنبه چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه، 27 مهر الی 30 مهرماه 1400.(چهار روز متوالی) ساعت 16 عصر لطفا از طریق لینک زیر و به عنوان میهمان وارد شوید. https://c88.ir/ZrG درصورت ایراد در ورود به کلاس مرورگر خود را بروز رسانی کنید 🚩 مشکات
با سلام امروز ساعت 16 جلسه دوم از وبینارها با حضور استاد بینازاده در خدمت شما خواهیم بود
بسم الله الرحمن الرحیم و صل الله علی محمد و آله الطییبن الطاهرین سلام علیکم و رحمة الله و برکاته🌺 در ادامه سلسله مباحث درس نامه نقد وهابیت، این جلسه به مبحث احتفال بمولد النبی( برگزاری جشن در روز میلاد پیامبر) خواهیم پرداخت. إن شاء الله که این جلسه نیز مفید واقع شود. جلسه هجدهم: برگزاری مراسم جشن در روز میلاد پیامبر اکرم 💢مقدمه: از مراسم هایی که دربین مسلمانان رایج است، برگزاری مراسم جشن در روز میلاد پیامبر اکرم می باشد. در این روز مسلمانان به شکرانه این نعمت الهی (پیامبر) جشن بر پا می کنند و به تلاوت قرآن، مدح رسول الله و اطعام فقراء می پردازند. از آنجایی که وهابیت فهم صحیحی از مسائل دین ندارد، در این مسئله نیز دچار اشتباه شده اند و برگزاری مراسم جشن در این روز را بدعت می دانند. در حالی که برخی از آیات و روایات بر خلاف گفته وهابیتمی باشد و برگزاری مراسم جشن در این روز مبارک بدعت نیست. در ادامه به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت. إن شاء الله ❌دیدگاه وهابیت 👈ابن تیمیه در رد چنین مراسم هایی می نویسد: اینگونه مراسمات که بین مردم شایع است، پیامبر انجام نداده (و مورد تایید او نیست) و بلکه از آن نهی کرده اند. صحابه و تابعین هم این مراسمات و این اعمال را انجام نداده اند، لذا برگزاری جشن در روز میلاد پیامبر اکرم بدعت است. 📚(ابن‌تیمیه، احمد بن عبدالحلیم، اقتضاء الصراط المستقیم، ج1، ص56) https://eitaa.com/sonnatenabavii
✅ادله مشروعیت برگزاری مراسم جشن در روز میلاد پیامبر اکرم ادله قرآنی 1 . خداوند می‌فرماید:إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِکتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِي یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا (أحزاب 56) در این آیه خداوند با درود فرستادن به پیامبر او را تکریم کرده است و دستور داده که ما هم بر پیامبر درود بفرستیم و او را تکریم کنیم و این درود فرستادن بر پیامبر را مقید به زمان حضور، غیبت، حیات و ممات نکرده است بلکه در حال بر ما لازم است که بر او درور بفرستیم و او را تکریم کنیم و روز میلاد ایشان از این موارد است. 2 . خداوند متعال پیامبر را مایه رحمت برای عالمیان معرفی کرده است (وَ مَا أَرْسَلناك إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ) انبیاء 107 و در آیه دیگر می فرماید: بگو به فضل خدا و رحمت (پیامبر) او شادمان شوند (قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِك فَلْیفْرَحُوا ) یونس 58 👈بنابراین مسلمانان بایستی به سبب میلاد پیامبر که رحمت الهی است خوشحال باشند و برپایی مراسم جشن یکی از مصادیق خوشحالی است. ادامه دارد.... https://eitaa.com/sonnatenabavii
موسسه دارالاعلام برگزار میکند 🔷🔹جلسه سوم از سلسله نشست های علمی هفته وحدت با موضوع: بررسی نقش همگرایی در گسترش تمدن اسلامی. توسط استاد گرامی و صاحب نظر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان برگزار میگردد. 📆 زمان برگزاری امروز پنج شنبه 29 مهرماه ساعت 16 لطفا از طریق لینک زیر و به عنوان میهمان وارد شوید. https://c88.ir/ZrG درصورت ایراد در ورود به کلاس مرورگر خود را بروز رسانی کنید
❇️ادله روایی 1 . پیامبر اکرم وارد مدینه شدند، گروهی از یهودیان را دیدند که در روز عاشورا روزه بودند. از آنان سؤال کردند که چرا آن روز را روزه گرفته‌اند. آنها جواب دادند: زیرا این روز، همان روزی است که خداوند توسط موسی ما را از دست فرعون رهایی بخشید و ما برای تعظیم و شکر این نعمت، این روز را روزه می‌گیریم. پیامبر اکرم فرمودند: ما از موسی سزاوارتریم. 📚بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاري، ج5، ص70 👈ابن‌حجر عسقلانی این روایت را دلیل بر مشروعیت و استحباب احتفال بمولد النبی ص دانسته است که هر سال مسلمانان به‌شکرانۀ تولد پیامبرِ رحمت ص ، در یک روز خاص به تلاوت قرآن و ذکرگفتن مشغول می‌شوند 📚سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر، حسن المقصد في عمل المولد، ص31 2 . پیامبراکرم در روز دوشنبه روزه بودند و در مورد روزه ایشان سوال شد، حضرت فرمودند: این همان روزی است که در آن متولد شدم و همان روزی است که در آن مبعوث شدم. 📚نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج2، ص819، ح1162). 👈اگر کسی اشکال کند که در روایت، کلمۀ «روزه» آمده است و بقیۀ اموری که در مراسم احتفال صورت می‌پذیرد، خلاف روایت است. در جواب گفته می‌شود که بزرگان دین تصریح کرده‌اند هرگاه شارع عملی را جهت تقرب بندگان، شرعی دانست، هر عمل مشروعی که ما را به این هدفِ شارع برساند، جایز است. 📚زین، محمود احمد، البیان النبوي عن فضل الإحتفال بمولد النبي، ص48 https://eitaa.com/sonnatenabavii