هر مخلوقی در فصل شکوفاییاش، نیاز بیشتری به غذا دارد.
لذا در بهار که فصل شکوفایی گیاهان است، نیاز به غذای نباتی افزایش مییابد. از این روی گیاهان به آب و نور و هرچه که غذایشان است، احتیاج بیشتری پیدا میکنند.
در حالیکه در پاییز و زمستان که فصل فسردگی و ایستایی گیاهان است، نیاز به غذا در آنها کمتر است.
آدمی نیز در فصل شکوفاییاش اینگونه است. ما دو فصل شکوفایی آدمیت داریم:
یکی رجب و شعبان و رمضان
و دیگری ذیقعده و ذیحجه و محرم.
آدم در این دو فصل شکوفایی نیازش به غذای حقیقیاش که توحید است، بیشتر است. چرا که زمینه رشد و شکوفایی آدمیتِ آدم در این ایام بیشتر است.
لذا در این ایام دستورات بیشتری از سوی شریعت وارد شده، تا در این بستر آماده، آدمیت ما رشد بیشتری داشته باشد.
#استاد_محمود_امامی
#فصل_شکوفایی_آدمی
@sooyesama
انسان از صبح که بلند میشود و پای درس و کلاسی میرود، در همان حال حواسش به این باشد که این استاد که دارد صحبت میکند، کیست؟ از کجا آمده؟ چه شده که ما آمدهایم اینجا و او برای ما صحبت میکند؟ چقدر خرج شده در زمین و آسمان تا این کلاس برپا شده؟
بنابراین باید قدر این کلاس دانسته شود به این صورتکه آنرا نعمت الهی بدانیم. ولذا باید «بسم الله الرحمن الرحیم» او را وارد کلاس بکند. وقت خروج، «الحمد لله رب العالمین» از درون و عقل و قلبش تراوش کند؛ چرا که این استاد، نیم ساعت، یک ساعت تنفس کرد از نفسی که خدا به او داد؛ پس ما مهمان خدا بودیم، تحت تعلیم خدا بودیم، ولو اینکه استاد خودش نداند.
این روش اقلّ اقلّ زندگی طلبگی است: به فکر فرورفتن و هیچگاه از این فکر خارج نشدن!
#آیتالله_خسروشاهی
#تفکر_توحیدی
#حضور
@sooyesama
در درگه ما دوستیِ یک دله کن
هر چیز که غیر ماست آنرا یله کن
یک صبح به اخلاص بیا بر در ما
گر کام تو بر نیامد آنگه گله کن
#ابوسعید_ابوالخیر
@sooyesama
بیشترین گرفتاری ما این است که غل و زنجیرهایی داریم که نمیتوانیم، باز کنیم. نه اینکه عزم حرکت نداریم، میخواهیم حرکت کنیم، اما غل و زنجیرهایی داریم که نمیشود. بهترین راه، استغفار است.
ماه رجب، ماه استغفار است، در همه ماهها، استغفار هست اما در ماه رجب، به شکلی ویژه است.
استغفار یعنی پاک کردن گذشته و از غل و زنجیر آزاد شدن؛ «من يَعْمَلْ سُوٓءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِيمًا؛ هر كس كار زشتی كند یا برخود ستم ورزد، سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را بسیار آمرزنده و مهربان خواهد یافت.» (نساء/ ۱۱۰)
«یجد الله» یعنی در همین جایی که گناه کرده یا ظلم به نفس انجام داده، خدا را غفور و رحیم مییابد؛ نه در جهان پس از مرگ.
«یجد» یعنی تعامل وجودیِ حضوری با خدا؛ یعنی در همانجا احساس میکند خدا او را بخشید.
🕊قبل از استغفار هرچه میکرد حالت حضور نداشت اما الآن احساس پرواز میکند و میبیند که استغفار باعث شده همین الان خدا به او تفضل کند
🕊روح ما اگر مانند پرنده آسما باشد و قدرت پرواز داشته باشد اما پرواز نکند، دلیلش همین غل و زنجیرهاست
خاصیت ما پرواز است، باید غل و زنجیر را برداشت. خاصیت ما این است که دایم معنویت از ما بجوشد، چرا نیست؟
چون جان با غل و زنجیر، کدر است و نمیشود. جان آلوده است.
#استاد_یزدانپناه
#رجب
#استغفار
@sooyesama
@nasimehekmat
بدنامی حیات دو روزی نبود بیش
آنهم «کلیم» با تو بگویم چهسان گذشت
یک روز صَرف بستنِ دل شد، به این و آن
روز دگر به کندن دل، زین و آن گذشت
#بیدل_کاشانی
(کلیم)
@sooyesama
تفسیر نهرهای بهشتی (سوره محمّد، آیۀ ۱۵) از نگاه علامه طهرانی:
نهرهای شیر، علوم است که در مبتدئین و ضعفای راه پیمایان راهِ خداست
و نهرهای عسل، اختصاص به افراد متوسّط دارد که با ملاحظۀ جذبات الهیّه و مشاهدۀ صفات سرگرمند
و نهرهای خمر اختصاص به افرادی دارد که بواسطۀ تجلّیات جمال و عشق به آن ذات لایزال، هستی خود را فراموش کرده، محو در انوار او شدهاند...
نهرهای آب زلالِ غیر متغیّر و متعفّن اختصاص به افرادی دارد که به مقام قلب رسیده و همه گونه علوم و معارف الهیّه در قلب آنها بدون دخالت نفس و زَیغِ اهواء طلوع نموده است.
#علامه_طهرانی
(امام شناسی، ج۱، ص۱۸۷)
#نهرهای_بهشتی
#تفسیر_انفسی
@sooyesama
تصمیمهای امروز حوادث فردا را رقم میزنند. چنانکه حوادث امروز با انتخابهای دیروز رقم خوردهاند.
اگر امروز به تردید مبتلایی، فردا کسی را سرزنش مکن!
@sooyesama
امام حسن (ع):
اُوصيكُم بتَقوَى اللّه ِ و إدامَةِ التَّفَكُّرِ؛ فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ و اُمُّهُ.
شما را به پروای الهى و تفکر پیوسته سفارش مىكنم؛ زيرا فکر پدر همه خوبيها و مادر آنهاست.
(تنبيه الخواطر : 1/52)
@sooyesama
سهم من از همه عالم دِلَکی بیش نبود
آنهم از فرط محبت به فدایت ای دوست!
#م_ح
@sooyesama
میرسم بر در و میایستی اندر درگاه
ناگهان دلبر و ناگه دل و شوقی جانکاه
روح من در تو؟ عجب! یا تویی اندر بدنم؟
عکس من در مَه و عکس تو فتادست به چاه
تاب دیدار تو در دیده مشتاقم نیست
شوق، اینبار نگهداشته دل را ز نگاه
طبع پُرمِهر تو گوید سخنی از سر لطف
تا نظر افکنم از شوق و بگویم کوتاه:
«شِکر مِهر تو را بهر تو آوردم باز
چهکنم درخور تو نیست درونم جز آه»
من که باشم که نظرباز تو سلطان گردم
میروم تا تو بمانی و تو باشی، ای شاه
میروم باز سراسیمه و جا میماند
دِلَکم بر در درگاه تو ای حضرت ماه
#ر_س
@sooyesama