eitaa logo
به سوی سماء
956 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
480 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
من داستان آن گل سرخم که عاقبت دلسوزی نسیم سرش را به باد داد... @sooyesama
۱۰ خرداد ۱۳۹۸
امام سجاد (ع) در شب بیست و هفتم ماه رمضان، از آغاز تا انجام شب می‌فرمود: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الِاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْت (الإقبال بالأعمال الحسنة، ج۱، ص۴۰۲) @sooyesama
۱۱ خرداد ۱۳۹۸
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
خرم آن روز کز این منزل ویران بروم راحت جان طلبم و از پی جانان بروم... دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت رخت بربندم و تا ملک سلیمان بروم... به هواداری او ذره صفت رقص کنان تا لب چشمه خورشید درخشان بروم... @sooyesama
۱۱ خرداد ۱۳۹۸
دل عزیزم فرشته پایین می‌آید که تو را بالا برد. هستی، قوای خود را می‌فرستد تا تو را پیدا کنند، بیارایند و به آغوش بی‌نهایت او فرا خوانند. سلطان خواهان توست و تو ای فریده برگزیده، بی‌خبر در خرابات دنیا پرسه می‌زنی. اکنون شب معراج توست. از سرای فریب بگذر و به جایگاه جاوید باز گرد. مرگ را بپذیر که هستی دویی بر نمی‌تابد. @sooyesama
۱۱ خرداد ۱۳۹۸
در تاریخ عرفان اسلامی، یکی از عناوینی که به عرفان می‌دادند تصوّف بود. به عارف نیز صوفی می‌گفتند. صوفی به معنای پشمینه‌پوش است. گاهی در تعبیرهای فارسی، عنوان پشمینه‌پوش آمده است که به همین معنا است. در رسالۀ قشیریّه آمده است که صوفی از صوف می‌آید. صوف یعنی پشم. از قرن سوّم به بعد لفظ صوفی برای عارف مستقرّ شد. بعدها در قرنِ هفتم به بعد کم‌کم این عرفان گاهی با چیزهایی آمیخته شد و آلودگی‌هایی به میان آمد. تا جایی که به این افراد، در خانقاه‌ها با نذرهایی که برایشان می‌کردند، بسیار خوش می‌گذشت. بعدها به دلیل این نقایص، از تعابیر دیگری استفاده شد. مثلاً تعبیرِ عرفان از قرن هفتم در برابرِ تصوّف و عارف در برابر صوفی قرار گرفت. برای این‌که عارف‌نماها از عارفان جدا شوند. لفظِ صوفی در عبارت فوق یعنی همان عارف، نه یعنی دراویشی که در کارشان، أنانیّت هست‌؛ خداخواهی که نیست، دنیاخواهی هست، دُکّان‌داری هست، برخی موقع‌ها شریعت را زیرِ پا می‌گذارند! این‌ها نه. این اصلاً عرفان نیست... (لغت_موران) @sooyesama @madresehbagherain
۱۲ خرداد ۱۳۹۸
پروردگارا! شب‌های ماه رمضان سپری شد، روزهای ماه رمضان درنوردیده شد و ما نمی‌دانیم که در این روزها و شبهایی که گذشت، چه مقدار توانستیم ظرف وجود خودمان را از رحمت تو، از عنایت تو لبریز کنیم. «إن لَم تَکُن رَضِیتَ مِنّا فَالآنَ فَارضِ مِنّا»؛ پروردگارا! اگر تا این لحظه ما نتوانسته‌ایم رضایت و خشنودی تو را کسب کنیم، درخواست و تمنا می‌کنیم که در همین لحظه رضایت خودت را شامل حال ما بفرما. (۱۳۸۹/۰۶/۱۴) @sooyesama
۱۲ خرداد ۱۳۹۸
هدایت شده از به سوی سماء
نماز شب آخر ماه رمضان، ده رکعت است؛ به صورت پنجْ دو رکعتی با کیفت ذیل: - هر رکعت: حمد + ۱۰ توحید - در رکوع: سبحان ربی العظیم و بحمده + ۱۰ مرتبه تسبیحات اربعه - در سجده: سبحان ربی الاعلی و بحمده + ۱۰ مرتبه تسبیحات اربعه - پس از اتمام نماز: ۱۰۰۰ مرتبه استغفار - سپس به سجده رفته و می‌گوید: یا حی و یا قیوم، یا ذا الجلال و الاکرام، یا رحمن الدنیا و الآخرة و رحیمهما، یا ارحم الراحمین، یا اله الاولین و الآخرین، واغفر لنا ذنوبنا و تقبل منا صلاتنا و صیامنا و قیامنا. (منبع: مفاتیح الجنان) یادآوری: مرحوم میرزا جواد آقا در «المراقبات» تاکید بسیاری بر این نماز داشته و انجام آنرا موجب غفران نمازگذار و همه روزه داران می‌داند. @sooyesama
۱۳ خرداد ۱۳۹۸
هدایت شده از به سوی سماء
من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم چشم بیمار تو را دیدم و بیمار شدم... جامه زهد و ریا کندم و بر تن کردم خرقه پیر خراباتی و هشیار شدم #امام_خمینی @sooyesama
۱۴ خرداد ۱۳۹۸
من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم چشم بیمار تو را دیدم و بیمار شدم فارغ از خود شدم و کوس انا الحق بزدم همچو منصور، خریدار سر دار شدم غم دلدار فکنده است به جانم شرری که به جان آمدم و شهره بازار شدم در میخانه گشایید به رویم شب و روز که من از مسجد و از مدرسه بیزار شدم جامه زهد و ریا کندم، و بر تن کردم خرقه پیر خراباتی و هشیار شدم واعظ شهر که از پند خود آزارم داد از دم رند می آلوده مددکار شدم بگذارید که از بتکده یادی بکنم من که با دست بت میکده بیدار شدم @sooyesama
۱۴ خرداد ۱۳۹۸
بوعلی در مقامات‌العارفین اشارات، در مورد عارف می‌گوید: حشٌّ بشٌّ بَسّامٌ وَ هُوَ شُجاعٌ؛ وَ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزَلٍ عَنْ تَقیَّهِ المَوت. عارف از موت تقیّه‌ای ندارد. خصوصیّت بارز امام رضوان الله علیه این بود که از مرگ نمی‌ترسید؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود. وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود، وقتی که ترس از مرگ نباشد، انسان چیزی کم نمی‌آورد و بقیه مسائل برای او حلّ است. از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه ۱۵ خرداد می‌فرمودند: این ها می‌ترسیدند، من نمی‌ترسیدم. هم چنین در واقعهٔ ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند: وقت تقیّه است و ساکت شدند، اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند: شما روی مُغول را سفید کردید! کسی که از مرگ نترسد، چنین آثاری دارد: اَلْعارِفُ شُجاعٌ‌ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزِلٍ عَنْ تَقیَّة المَوت. در انجام وظیفه، آن چه که جلوی دیگران را می‌گرفت و می گیرد، همان ترس از مرگ است. بنده در همان بحبوحهٔ قیام ایشان، رفتم خدمت یکی از مراجع که از اساتید من هم بودند. دیدم بحار مرحوم علامه مجلسی را باز کرده‌اند و مشغول مطالعه بحث تقیّه هستند. او گرچه ممکن بود بحثی از جهاد و مبارزه و فداکاری مطرح کند، ولی حرف جهاد را می‌زد و فکر تقیّه در ذهنش بود. امّا امام حرف جهاد را می‌زد، فکر جهاد را می‌کرد، و قلبش برای جهاد می‌تپید. @sooyesama
۱۴ خرداد ۱۳۹۸
به سوی سماء
نماز شب آخر ماه رمضان، ده رکعت است؛ به صورت پنجْ دو رکعتی با کیفت ذیل: - هر رکعت: حمد + ۱۰ توحید -
👆👆👆 نماز شب آخر، در شب عید فطر نیز وارد است. کیفیت آن، همان است با دو تفاوت: ۱- در رکوع سجده، تنها ۱۰ بار تسبیحات اربعه گفته می‌شود، و ذکر رکوع و سجده حذف می‌گردد. ۲- در دعای پایانی، صیغه‌ها مفرد می‌آید، نه جمع: یا حی و یا قیوم، یا ذا الجلال و الاکرام، یا رحمن الدنیا و الآخرة و رحیمهما، یا ارحم الراحمین، یا اله الاولین و الآخرین، واغفر لی ذنوبی و تقبل منی صلاتی و صیامی و قیامی. (منبع: مفاتیح الجنان) @sooyesama
۱۴ خرداد ۱۳۹۸
زندگی بسیار پیچیده است. تو همواره تلاش می‌کنی پاسخ‌ها را بیابی، اما پرسش‌ها پیوسته تغییر می‌کنند. زندگی را رها کن. بگذار بگذرد. لحظه‌ها را دریاب... @sooyesama
۱۷ خرداد ۱۳۹۸
امام کاظم علیه السّلام: مثل دنیا چون آب دریاست؛ تشنه هرچند از آن بنوشد، تشنه تر می‌شود، تا آن‌که او را می‌کشد. (بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۱۱) @sooyesama
۱۷ خرداد ۱۳۹۸
من به «المعجم المفهرس» که نگاه کردم، ۸۸ بار تعداد دفعاتى که کلمه شیطان و مشتّقات آن در قرآن بکار رفته، دقیقا برابرِ تعداد دفعاتى است که کلمه‌ى ملائکه یا مشتّقات آن در قرآن به کار رفته است. یعنى از یک‌طرف همان شیطان است که شر آفرین، فسادآفرین است و از یک‌طرف ملائکه؛ یعنی قواى هدایت‌گر، کمک‌کننده و حفظ کننده‌ى نظام وجود در عالم و آدم است؛ و هر دو، به یک اندازه بکار رفته است! (۷۲/۱/۵) @sooyesama
۱۷ خرداد ۱۳۹۸
24.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رابطه تصوف و تشیع از نگاه پرفسور «هانری کربن»، به نقل از دکتر دینانی @sooyesama
۱۸ خرداد ۱۳۹۸
فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُوالْأَلْبَابِ (زمر/۱۸_۱۷) بشارت ده بندگانی را که گفتار را شنیده و بهترین آن‌را بر می‌گزینند. ایشان گروهی‌اند که خداوند هدایتشان کرده و دارای مغزند. @sooyesama
۱۹ خرداد ۱۳۹۸
سخنى كه زبان‌زد بعضى است كه اين فلسفه از يونان اخذ شده، غلط است. كى فلاسفه يونان از اين حرف‌ها سر درآورده و چه كسى سراغى از اين حرف‌ها در كتب آن‌ها دارد. اين حرف‌ها در كتب آن‌ها نبوده و نخواهد بود. بهترين كتاب فلسفى آن‌ها اثولوجيا است كه داراى مختصرى از معارف بوده و بقيه‌اش طبيعيات است ... (تقريرات فلسفه، ج۱، ص۸۷) @sooyesama
۱۹ خرداد ۱۳۹۸
اگر صورت ظاهری عمل ترک نشود، چه بسا با نفحات الهیّه همراه شود و نسیمِ رحمت به آن عمل روح و حقیقتی افاضه کند و در نورانیّت قلب مؤثّر گردد، به طوری که امر به طور کلّی تغییر کند، و غالب اعمال شخص یا همۀ آنها از عمق جان برخیزد و او رستگار شود. (المراقبات، ص۲۵۰) @sooyesama
۲۰ خرداد ۱۳۹۸
دنیا بقا ندارد، با کس وفا ندارد خواهید ار بقا را، خوانید باوفا را @sooyesama
۲۰ خرداد ۱۳۹۸
چنین قفس نه سزای چو من خوش الحانی‌ست روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم... @sooyesama
۲۰ خرداد ۱۳۹۸
حکمت عبارت است از گزاره های حقّ و مطابق واقع از آن جهت که با سعادت انسان ارتباط پیدا می‌کند؛ مانند معارف حقّۀ الهی در مورد مبدأ و معاد. (المیزان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۳۹۵) @sooyesama
۲۱ خرداد ۱۳۹۸
چــــــه زیبا می‌شود دنیا برای من اگر روزی تو از آنی که هستی ای معما پرده برداری... صدایی از صدای عشق خوش‌تر نیست حافظ گفت اگـــــر چــــه بر صدایش زخم‌ها زد تیغ تاتاری @sooyesama
۲۱ خرداد ۱۳۹۸
زیارت آل سعود و وهابیون از قبر جرج واشنگتن و اهدای دسته گل! امروز هشتم شوال سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع به بهانه حرمت! @sooyesama
۲۲ خرداد ۱۳۹۸
زمانه بر سر جنگ است يا علي مددی مدد ز غير تو ننگ است يا علي مددی گشایش کار دو عالم به يک کرشمه‌ي توست به کار ما چه درنگ است يا علي مددی‌ ‌ @sooyesama
۲۳ خرداد ۱۳۹۸
اعتدال در زندگی یعنی هرچه من لازم دارم در حد وسط استفاده کنم،‌ لباس می‌خواهم، خانه می‌خواهم در حد وسط باشد،‌ حد اعلا نباشد که نفس اماره می‌خواهد. این مشکلاتی دارد. آدمی که زیاد دارد و زیاد مصرف می‌کند، کم‌کم از خط (هدایت) خارج می‌شود و مشکلاتش زیاد می‌شود. @sooyesama
۲۴ خرداد ۱۳۹۸
هر کس که دلی چون دل ما داشته باشد از دست غم، آرام کجا داشته باشد؟ @sooyesama
۲۵ خرداد ۱۳۹۸
از زندگی آموختم: معمولا آنان‌که داد آزادی می‌دهند، خودکامه‌ترین افرادند. آنان‌که دیگران را کوته‌بین و فریب‌خورده می‌خوانند، فریب خورده‌ترین افرادند. آنان‌که بر دورویی دشنام می‌دهند، خود چهره‌های گوناگونی دارند. آنان‌که حقانیت خویش را فریاد می‌زنند، به جهل مرکب دچارند. آزادگان و حق‌جویان واقعی، فریاد نمی‌زنند. آرام چون آینه نیکی را نشان می‌دهند. آن‌گاه پلیدی خود، خویشتن را رسوا می‌کند. پس خدایا پناه می‌برم به تو از خویشتن خویش... @sooyesama
۲۵ خرداد ۱۳۹۸