eitaa logo
به سوی سماء
946 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
477 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
وابستگی یعنی اینکه اگر آن [متعلق وابستگی] را از او بگیری دیگر نیست، این مذموم است. اما وارستگی یعنی این چیز را دارد اما وابسته به آن نیست. لباس خوب، خانه خوب و از هر چیزی خوبش را داشته باشد، اما وابسته به آن نیست. اینها برای او ابزار است. @sooyesama
او مقلب القلوب است. اوست که همۀ کارها و‏‎ ‎‏زمام همۀ امور در دست اوست و ما هیچ و هیچ اندر هیچ هستیم. (صحیفه امام، ج۲۰، ص۴۷۰)
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا الْمُرْتَضَی الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‌ وَ حُجَّتِکَ عَلَی مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَی الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ» @sooyesama
دل عزیزم! زندگی جنگل انبوهی است که در آن قرار گرفته‌ای و آرام بدان می‌نگری. هزار و یک جاذبه گوناگون به هزار و یک سوی متفاوت می‌خوانند. و تو حیران، تنها، می‌نگری... ناگهان آهوی زیبایی غزلخوان و شوخ و شنگ از پیش چشمانت می‌گذرد. درپی‌اش که می‌دوی گاه می‌ایستد تا نزدیک شوی و با او درآویزی و گاه می‌گریزد تا به‌دنبالش روانه شوی. چون می‌ایستد زندگی لبخند می‌زند و چون می‌گریزد تلخی‌ها از هرسو رخ می‌نمایند. اما همه این تعقیب و گریز، طرح طنازی اوست تا تو را درپی خویش بکشاند. آنگاه که ره گم می‌کنی و وحشت‌زده به هرسو روانه می‌شوی و خار ملامت تو را می‌گزد، او تو را می‌نگرد و قاه‌قاه می‌خندد. شیدایی‌ات را دوست می‌دارد و سرگشتگی‌ات را می‌پسند. در پایان این مسیر، روزی است که باتو داستان همه آن روزها واگوید و تو را از اسرار تک‌تک لحظه‌ها آگاه کند. آنگاه درمی‌یابی که همیشه و همواره، زیر نظرش و محبوب دلش بوده‌ای. آری! چنین است آهوی حقیقت... @sooyesama
خواهى که شود دل تو چون آیینه ده چیز برون کن از درون سینه حرص و حسد و بخل و حرام و غیبت بغض و غضب و کبر و ریا و کینه (هزار و یک کلمه) @sooyesama
امام صادق علیه السلام، در تفسیر آیۀ شریفۀ «سَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا» می‌فرمایند: این شراب، شرابی است که وقتی آدم می‌خورد از چرک ماسوا پاک می‌شود. این شراب «لا الهٰ الَّا الله» است. و تنها آدم آنرا ادراک می‌کند. پیغمبر اکرم (ص) آنرا کشف کرد، لذا از غیر خدا غافل بود. هر وقت سراغ آن حضرت بروید، از الله صحبت می‌کند. همه ائمه(ع) اینچنین بودند. «ای با همه در حدیث و گوش همه کر ای با همه در حضور و چشم همه کور» @sooyesama @malakedaei
امام جواد عليه‌السلام: القَصدُ إلَى اللّه ِتعالي بِالقُلُوبِ، أبلَغُ مِن إِتعابِ الجَوارِحِ بِالأعمال به دل آهنگ خدا داشتن برتر است، تا خسته كردن جوارح با اعمال. @sooyesama
ﺧﺪﺍﻳﺎ! ﺍﺯ ﺑﺪ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﺩﻣ‌ﻬﺎﻳﺖ ﺷﮑﺎﻳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻫﺖ... ﺍﻣﺎ ﺷﮑﺎﻳﺘﻢ ﺭﺍ ﭘﺲ می‌گیرﻡ. ﻣﻦ ﻧﻔﻬﻤﻴﺪﻡ... ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻡ ﮐﻪ ﺑﺪی ﺭﺍ ﺧﻠﻖ ﮐﺮﺩی ﺗﺎ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﻟﻢ ﮔﺮﻓﺖ ﺍﺯ ﺁﺩﻣﻬﺎﻳﺖ... ﻧﮕﺎﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﺎﺷﺪ... ﮔﺎهی ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ می‌کنم ﮐﻪ ﻭقتی کسی ﮐﻨﺎﺭ ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﻌﻨﺎﻳﺶ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻢ... ﻣﻌﻨﺎﻳﺶ ﺍین است ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﺯﺩی، ﺗﺎ ﺧﻮﺩﻡ ﺑﺎﺷﻢ ﻭ ﺧﻮﺩﺕ... @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
مهم‌ترین مراقبات دهه اول ذی‌حجة: ۱. دو رکعت نماز بین مغرب و عشاء: هر رکعت= حمد + توحید + یک مرتبه «و واعَدنا موسی ثلاثینَ لیلةً و أتْمَمْناها بعشرٍ فتَمَّ میقاتُ ربِه أربعینَ لیلةً و قالَ موسی لأخیه هارونَ اخْلُفْني فی قومی و أصلِح و لا تَتِّبعْ سبیلَ المفسدین» ۲. ده مرتبه تهلیل‌های حضرت امیر (ع): «لا اله الا الله عددَ الیالی و الدهور، لا اله الا الله عددَ أمواج البحور، لا اله الا الله و رحمتُه خیرٌ مِمّا یجمعون، لا اله الا الله عددَ الشَوک و الشجر، لا اله الا الله عدد الشَعر و الوَبر، لا اله الا الله عدد الحجر و المَدَر، لا اله الا الله عدد لَمحِ العیون، لا اله الا الله فی اللیلِ إذا عَسعَس و الصبحِ اذا تنفّس، لا اله الا الله عدد الریاح فی البراری و الصخور، لا اله الا الله من الیوم الی یومِ یُنفَخُ فی الصور». ۳. ده مرتبه شهادت‌های حضرت عیسی ع: «أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد، بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر * أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له أحدا صمدا لم یتخذ صاحبة و لا ولدا * أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له أحدا صمدا لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا أحد * أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد، یحیی و یمیت و هو حی لا یموت، بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر * حسبیَ اللهُ و کفیٰ، سَمعَ اللهُ لِمن دَعا، لیس وراءَ اللهِ مُنتهیٰ، أشهد لِله بِما دَعا، و أنه بریءٌ مِمَّن تَبَرّأ، و أنّ لِله الآخرةَ و الأولیٰ». منبع: مفاتیح الجنان @sooyesama
سال‌ها عشاق خاکم را زیارتگه کنند چونکه من روزی طواف کوی جانان کرده‌ام ۲۱تیر؛ سال‌روز عروج مرحوم ولایی (تقدیم به روح بلندش حمد و ۱۱ توحید را تلاوت نماییم) @sooyesama
إنا لله و إنا إلیه راجعون جناب حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌علی رحیقی از اساتید فلسفه و عرفان، دار فانی را وداع گفتند. شادی روحشان حمد و ۱۱ توحید را تلاوت نماییم. @sooyesama
امام باقر(ع): سَمَّى اَللَّهُ اَلْجُمُعَةَ جُمُعَةً لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَعَ فِي ذَلِكَ اَلْيَوْمِ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ... فَأَخَذَ اَلْمِيثَاقَ مِنْهُمْ لَهُ بِالرُّبُوبِيَّةِ وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِالنُّبُوَّةِ وَ لِعَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِالْوَلاَيَةِ وَ فِي ذَلِكَ اَلْيَوْمِ قَالَ اَللَّهُ لِلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ اِئْتِيٰا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قٰالَتٰا أَتَيْنٰا طٰائِعِين خداوند جمعه را جمعه نامید؛ زیرا در آن روز اولین و آخرین را جمع کرد... پس، از ایشان پیمان گرفت بر پروردگاری خودش و نبوت محمد (ص) و ولایت علی (ع). در آن روز خداوند به آسمان‌ها و زمین فرمود: بیایید باخشنودی یا ناخشنودی و آنها گفتند: با خشنودی می‌آییم. (مجلسی، بحار الانوار، ج۲۴، ص۳۹۹) @sooyesama
بین مرده‌ها و زنده‌ها، چیزی جز دیواری کم و بیش شفاف وجود ندارد؛ مرده‌ها آن‌قدر هم که فکر می‌کنیم نمرده‌اند و زنده‌ها آن‌قدرها هم که فکر می‌کنیم، زنده نیستند. وانگهی نور بر هر دو قلمرو، دیار هستی و عالم نیستی، حکم‌فرماست! (اسیر گهواره) @sooyesama
امام باقر(ع): تَعَرَّض لِرِقَّةِ القَلبِ بِكَثرَةِ الذِّكرِ فِي الخَلَواتِ با یادکردن فراوان [خدا] در تنهايى‌ها، به نازکی دل دست می‌یابی (تحف العقول، ص۲۸۵) @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
حقیقت هر شخصی اندیشه اوست. و اندیشه حضرت سیدالشهدا ع در دعای عرفه تبیین گشته و در صحرای کربلا نمودار شده است. بنابراین زیارت حقیقت سیدالشهدا ع توجه به دعای عرفه و نمودهای آن در صحرای کربلاست. حضرت در دعای عرفه می‌فرماید: «الهی علمت باختلاف الانوار و تنقلات الاطوار، ان مرادک منی، ان تتعرف الیّ فی کل شیء، حتی لا أجهلک فی شیء» ؛ خدایا، از جابجایی انوار، و دگرگونی اطوار دانستم، که مراد تو از من، این است که در همه چیز خود را برای من نمایان کنی، تا در هیچ جایگاهی به تو جاهل نباشم. اگر کسی این حقیقت را دریافت و در خود پیاده کرد، او حقیقت سیدالشهدا ع را زیارت نموده است. @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
سید الشهدا ع در اواخر دعای عرفه، پس از مقدمه سازی‌های فراوان، می‌فرماید: «أسألک اللهم حاجتي التي ان اعطيتنيها لم يضرني ما منعتني، و ان منعتنيها لم ينفعني ما اعطيتني، اسألک فکاک رقبتي من النار...»؛ (خدایا از تو می‌خواهم خواسته‌ای را که اگر عطایم کنی از منع دیگر نعم ضرری نبینم. و اگر از آن منعم نمایی از دریافت دیگر نعم نفعی نبرم؛ گردنم را از آتش رها ساز) این آتش، همان جهل و دوری از خداوند است که منشاء تمام شرور و بدیهاست. و با رفع آن همه خیرات و کمالات به بار خواهد نشست. لذا پس از این دعا و اجابت آن، لحن امام عوض می‌شود و دعا اوج می‌گیرد. و فضا، فضای دیگری می‌شود. چراکه جهل و دوری از خدا (با تمام مراتبش) رفع می‌گردد و معرفت و قرب با تمام مراتبش، حاصل می‌شود. آنگاه زبان دعا تغییر می‌کند و حقایق توحیدی نمایان می‌گردد. تا جائیکه برخی پنداشته‌اند بخش‌های پایانی دعا (الهی انا الفقیر فی غنای، فکیف لا یکون فقیرا فی فقری...) جزء کلام امام نیست و توسط دیگران الحاق شده است. اما حقیقت آن است که فرازهای پایانی دعای عرفه، استجابت فرازهای قبلی آن است. @sooyesama
امام حسین (ع): أسألک اللهم حاجتی التی إن أعطیتنیها لم یضرنی ما منعتنی، و إن منعتنیها لم ینفعنی ما أعطیتنی؛ أسالک فکاک رقبتی من النار خداوندا! از تو می‌خواهم آن نیازم را که اگر به من بخشی از هرچه محرومم سازی زیانی نکنم، و اگر از آن محرومم سازی هرچه مرا دهی سودی نبرم؛ از تو می‌خواهم که گردنم را از هرچه آتش است، رها سازی. (دعای عرفه) @sooyesama
از توالی عرفه و قربان می‌توان دریافت که معرفت، نفس را قربان خواهد کرد. بارخدایا خود را به ما بشناس. @sooyesama
تو فارغی و عشقت بازیچه می‌نماید تا خرمنت نسوزد تشویش ما ندانی... روی امید سعدی بر خاک آستان است بعد از تو کس ندارد یا غایة الامانی @sooyesama