هدایت شده از به سوی سماء
بیا ای دل به کشتی شریعت
قدم بگذار و کن سیر طریقت
به آن کشتی در آن بحر خطرناک
بجو اندر پی دُرّ حقیقت
#ر_س
@sooyesama
یکی از دوستان بزرگوار پیام ذیل را برای بنده ارسال نمودند. ابتدا اصل سخن و سپس نقد آن ارائه میشود. اصل پیام چنین است:
خداوند مترادف با هستی است.
خداوند همان بودن ِ تمام موجودات است.
آفریننده در آفرینش خود وجود دارد و دوگانگی در میان نیست.
فاصلهای نیست.
پس به هر چه برخورد کنی، هم اوست.
درختان و رودخانهها و کوهها، همگی تجلیات خداوند هستند.
تمام کسانی را که دوست داری یا نداری.
مذاهب به اصطلاح سازمان یافته در دنیا،نوعی دوگانگی را تعلیم میدهند که خالق از مخلوق جداست...
#اُشو
(راز)
به سوی سماء
یکی از دوستان بزرگوار پیام ذیل را برای بنده ارسال نمودند. ابتدا اصل سخن و سپس نقد آن ارائه میشود. ا
👆👆👆
باسلام و احترام
ظاهرا اُوشو به جرم فساد اخلاقی از «آمریکا» اخراج شد!
ایشان معتقد بود یکی از بهترین راههای رسیدن به خدا سکس آزاد است. لذا با پیروانش کلونیهایی تشکیل دادند و...
صرف اینکه برخی سخنان زیبایی که اهل معرفت دارند، از زبان ایشان خارج شده، دلیل بر درستی و خوبی این آقا نیست.
در هندوستان که زادگاه اصلی اوست، سخنان عارفانه رواج زیادی دارد و هرکسی به هر نوعی تفسیر میکند. و هر چند روز یک دین یا عرفان جدید تولید میشود.
از اعمال نادرست ایشان که بگذریم در سخنانش هم نکات نادرست بسیاری موجوده که به چند نمونه اشاره میشود:
۱. ادیان الهی مبلّغ دوگانگی و بریدگی حق و خلق نیستند، بلکه برخی دینداران چنین برداشتی نمودهاند. پس باید بین گوهر دین الهی و تفسیر مقدسین تفاوت گذاشت.
۲. اشکالات دیگری هم در متن بالا هست مانند غلبه وحدت و فراموشی کثرت. در حالیکه توحید صمدی کثرت را حذف نمیکند و تنها آنرا به دامنه ظهورات منتقل میکند.
آقای اُشو بدون توجه به بینونت عزلی و وصفی (که اولی نادرست و دومی صحیح است)، هرگونه بینونتی را از اساس نفی کرده است. این همان سخن یاوهای است که جهله صوفیه میگویند و ملاصدرا به شدت نفی میکند.
بنابراین زیبایی سخن و استخدام معارف الهی در آن، نباید چشم ما را به باطن آلوده کلام ببندد.
امیر عارفان (ع) در نهج البلاغة فرمود: باطل هیچگاه عریان نمایان نمیشود، باطل معمولا لباسی از حق به تن دارد تا پذیرفته شود (نقل به مضمون).
و مولوی چه زیبا سرود :
ای بسا ابلیس آدمرو که هست
پس به هر دستی نباید داد دست
#ر_س
#عرفانهای_کاذب
#نقد_اُشو
@sooyesama
پیامبر خاتم (ص):
قالَ اللّهُ تباركَ و تعالى: كُلُّ عَمَلِ ابنِ آدَمَ هُو لَهُ، غَيرَ الصِّيامِ هُو لي و أنا أجزِي بهِ
خداوند تبارك و تعالى فرمود: هر كارى كه فرزند آدم انجام میدهد، از آنِ اوست، مگر روزه كه برای من است و پاداش آنرا خودم مىدهم.
(الخصال، ص۴۵، ح۴۲)
@sooyesama
مرحلهی بالای روزه، پرهیز از گناه است؛ یعنی نگاهداری گوش و چشم و زبان و دل. ماه رمضان، فرصت مغتنمی است که انسان تمرین اجتناب از گناه کند.
باید تصمیم بگیرید که گناه نکنید و وقتی تصمیم گرفتید، این کار بسیار آسانی خواهد شد. اجتناب از گناه، چیزی است که مثل یک کوه در چشم انسان جلوه میکند؛ اما با تصمیم، مثل یک زمین هموار میشود.
#مقام_معظم_رهبری
۷۸/۷/۲۶
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
از خاطرم نمیرود که مرحوم علامه طباطبایی وقتی به من فرمود:
«آقا، من هر روز مراقبتم قویتر است. شب، مشاهدات من، مکاشفات من زلالتر است».
#علامه_حسنزاده_آملی
@sooyesama
وه که جدا نمیشود نقش تو از خیال من
تا چه شود به عاقبت در طلب تو حال من
پرتو نور روی تو هر نفسی به هر کسی
میرسد و نمیرسد نوبت اتصال من
#سعدی
@sooyesama
از جمله سفارشات مرحوم مولوی قندهاری این بود که يکی از چهارده معصوم مخصوصاً حضرت بقيةاللّه را در اعمال عبادی خويش شريک کنيم.
من نميدانستم اين كار چگونه است تا اين كه به داستان ذیل برخورد كردم.
سلطانی برای شکار بيرون شد. مرد فقيری را ديد که خسته و نااميد، کنار تور ماهیگیری خود نشسته است... پيرمرد گفت: «از صبح هرچه تور انداختم حتّی يک ماهی هم نگرفتم.»
سلطان به ذکاوت، دريافت که روزنهی رزق ماهیگير، تنگ است و بهرهای ندارد. فرمود: «تور، باز بيفکن به شراکت که نيمی از من و نيمی از تو»...
پيرمرد برخاست و تور بیانداخت و تور از ماهی پر شد... پادشاه گفت: «من نيمهی خويش به تو بخشيدم. همهی ماهیها از آنِ تو باشد.» پيرمرد خوشحال شد و با دستی پُر به منزل رفت.
فردا دو مأمور آمدند و مرد را به حضور سلطان بردند. چشم پيرمرد که به سلطان افتاد گمان کرد که برای نيمهی صيد، او را احضار کردهاند...
اما سلطان گفت: «ای مرد صياد! ما ديروز با هم شريک شديم... ديشب به خود ميگفتم که شريک سلطان را وضع و روزي، بهتر از اين بايد...».
سلطان دستور داد تا وسایل آسايش زندگی بسيار بدو بخشيدند و شاد و مسرور، مرخّص شد.
#استاد_جعفر_ناصری
#شراکت_با_بقیةالله
@sooyesama
امام علی (ع):
أفضَلُ الزُّهدِ إخفاءُ الزُّهدِ
برترین زهد، پنهان داشتن زهد است.
(نهج البلاغه، حکمت ۲۸)
@sooyesama