eitaa logo
به سوی سماء
943 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
475 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
بر مرکب همت نشستم و عزم کوه قاف نمودم. با شور و شوق می‌تاختم و با نخوتی از حرکت و جریانِ مستمر، به مناظر پیرامونم که یکی پس از دیگری می‌آمد و می‌رفت می‌نگریستم. آهسته آهسته، احساس تفاوت نسبت به انسان‌های اطرافم در وجودم نقش بست و دیگر خود را محیط بر انسان‌ها و حتی ملائک می‌دیدم. راهی تا اظهار ادعای ولایت هم باقی نبود، که ناگاه با دعای دلسوخته‌ای (شاید والدینم، شاید اساتیدم و شاید ‌عزیزی دیگر) نجاتم دادند و حقیقت را برایم روشن ساختند... دیدم خبری از صعود نبود، بلکه «وهم» مرتبا تصاویر را برایم جابجا می‌کرد؛ دقیقا مانند آن‌که در خودرویی می‌نشیند و تصاویری بر شیشه‌ها یکی پس از دیگری برایش به‌نمایش می‌آید، اما هیچ خبری از حرکت نیست... نمی‌دانم شاکر باشم که قدم آخر سقوط را برنداشتم و یا نالان باشم که دانستم عمری‌ ایستا بودم... فقط در حیرت شدم و تمام عالم با تمام هیاهویش برایم در سکوت بود... سرد و خشک شدم..‌. ناگاه چون چنین شدم به عنقا رساندندم.... اما دیگر توان ذوق هم نداشتم؛ مانند کسی‌که تمام توانش را ستاندند و عصاره‌اش را نزد معشوق بردند... از طرف یکی از سالکین راه دوست... @ostadshirvani @sooyesama
این اسم [تسمیه سوره حمد] عظیم‌ترین و بزرگ‌ترین اسماء الهی است و ‏‎‏خلیفه‌ای است که مربی سلسله وجود از غیب و شهود، در قوس نزول و صعود است و بسم‌‎‏الله‌های دیگر از تعینات این اسم شریف و از مراتب آن محسوب می‌شوند. هر تسمیه‌ای هم‏‎ ‎‏که در آغاز هر کار از قبیل خوردن و نوشیدن و مقاربت و غیر آن ذکر می‌شود بر حسب‏‎ ‎‏حدّ و مقام خود تعینی از تعینات این اسم مطلق‌اند. (ترجمه شرح دعای سحر، ص۸۸) @sooyesama
هدایت شده از تجربه مرگ
📚🎧 به صورت رایگان منتشر شد. کتاب صوتی سه دقیقه در قیامت با هماهنگی نشر شهید هادی توسط سایت «یار کتاب» تهیه و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم قسمت چهارم قسمت پنجم قسمت ششم قسمت هفتم قسمت هشتم 🌐 @IranNDE
خدا را با نگاه حضرت صادق عبادت کن و در معراج اندیشه ضریحش را زیارت کن... @sooyesama @hamidreza_borghei
هدایت شده از به سوی سماء
امام صادق (ع): «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ» اِسمُ اللّه ِ الأكبَرُ ، أَو قالَ : الأَعظَمُ". «بسم اللّه الرحمن الرحيم» اسم اكبر (يا اعظم) خداست. @sooyesama
دیگران رفتند و اکنون عکسی بر لب طاق‌چه‌ای یا چهره‌ای گنگ در خاطره‌ای شدند. شاه و گدا، مومن و کافر، خوب و بد رفتند و فراموش شدند. همه دنیای پرتلاطم ایشان، در حفره‌ای دفن شد و اکنون جز خاطره‌ای در خاطر ما نیستند. حتی آنها که صاحب کرامات و مکاشفات بودند و مریدانی دلسپرده داشتند نیز رفتند تا بدانی که دنیا برقرار نیست. تنها اوست که می‌ماند و جز او همه می‌روند. و دنیا با همه تلخی و شیرینی‌اش چون خواب کوتاه عصر، ناگهان پایان می‌یابد و تو نیز برای دنیا به خاطره‌ای کوچک تبدیل می‌شوی. دنیا چون پیرزن هوس‌بازی است که هرلحظه با شوی دیگری می‌نشیند و با هیچ‌یک وفا نمی‌گزیند. وادی حرکت چگونه پایدار باشد که هر لحظه چهره‌ای تازه می‌نماید و رخ‌داد پیشین را برای همیشه در خود فرو می‌برد. پس دل عزیزم خود را به این رشته ناپایدار مبند. رها باش. بگذار بگذرد. پایان را نگر. آنجا که زمان به آخر می‌رسد و قرار هویدا می‌شود. آنجا که ژرفای زیبای هستی رخ می‌نماید. پایان این همه گذار، قراری شگفت‌انگیز است. قراری از جنس نور و به رنگ سرور. دل عزیزم بگذار بگذرد... @sooyesama
السلام علی محال معرفة الله... سلام بر جایگاه‌های شناخت خدا... @sooyesama
هدایت شده از چمران مرد خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🍃 | دست نگاشته شهید چمران لحظاتی پیش از شهادت "لحظات وداع با زندگی و عالم، لحظات لقای پروردگار، لحظات رقص من در برابر مرگ، باید زیبا باشد" 🔸 💠 @chamranmardekhoda
هدایت شده از به سوی سماء
از «حسّ» گذشتی و از «علم» هم جدا شدی وانگه معین مردم بی دست و پا شدی گفتی به دست و پای: کمکی صبر ای رفیق با جنگ، صلح کردی و سوی سما شدی @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
کیفیت نماز توبه در یک‌شنبه‌های ماه ذی‌قعده: ۱- غسل ۲- چهار رکعت نماز ۳- هر رکعت: ۱ حمد + ۳ توحید + ۱ فلق + ۱ ناس ۴- پس از اتمام نماز: ۷۰ مرتبه «استغرالله ربی و اتوب الیه» ۵- سپس «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» ۶- سپس «يَا عَزِيزُ! يَا غَفَّارُ! اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ، فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت» .......................................... پیامبر خاتم (ص) فرمود: هر بنده‌ای از امّت من که این نماز را بخواند، از آسمان به او ندا می‌شود: «ای بنده خدا! عملت را از نو آغاز کن، زیرا توبه تو پذیرفته، و گناه تو آمرزیده شد»... پس منادی دیگری می‌گوید: «ای بنده... به خاطر تو، پدر و مادرت و فرزندانت آمرزیده شدند، و روزیِ تو در دنیا و آخرت گسترده خواهد شد». و جناب جبرئیل ندا می‌کند: «من با ملک‌الموت نزد تو می‌آیم تا با تو مدارا کند... و روح تو به آرامی از بدنت خارج شود»... انس بن مالک پرسید: ای رسول خدا! اگر بنده‌ای این نماز را در غیر ذی‌قعده بخواند، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: همانند آن‌چه برای شما گفتم، برای ماه دیگر نیز خواهد بود... (سیدبن طاوس، اقبال الاعمال، ص۶۱۴) @sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویری شگفت انگیز از زوم در کهکشان LHA 120-N150 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
كره زمين را از دو جانب قطب اندكى تطامن است؛ يعنى: اندكى مسطّح است و فرو رفتگى دارد. و آفاق استوائى و قريب بدان‌ها را چون مكّه مكرّمه تقبّب است؛ يعنى: برآمدگى دارند. و آب همه كره زمين را فرا گرفته بود، و چون فرو نشست قهرا جاىِ برآمده زمين كه قبّۀ آنست و تقبّبِ آن بيش از جاهاى ديگر است در نخستين بار نمودار شده است، و آن مكّه مكرّمه است. و چون آب كم كم فرو نشست و تقليل يافت قسمت پديد آمده زمين به تدريج گسترش يافت كه از آن تعبير به دحوالارض شده است. (هزار و یک کلمه، ج۱، ص۴۶۰) @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
یکی از اعمال روز دحوالارض روزه است. مرحوم شیخ عباس قمی در اعمال ماه رجب (مفاتیح الجنان) نقل می‌کند: تکرار این ذکر به عدد ۱۰۰ مرتبه برای افرادی که از گرفتن روزه ناتوانند، آثار روزه را دارد: «سبحان الاله الجلیل، سبحان من لا ینبغی التسبیح الا له، سبحان الاعز الاکرم، سبحان من لبس العز و هو له الاهل». @sooyesama
پیش چشمان دلم باد به رفتن افتاد و درختی که سر و دست فشاند اندر باد دید این منظره را دل که چنان رفت از دست همچو گلبرگ گلی کز سر شوق از پا خواست آری افتادم و در باد شدم آویزان باد می‌رفت و مرا برد به سوی جانان ما درختیم و جهان منظره زیبایی است هرکسی عالم گسترده‌ای از تنهایی است کشش عشق نسیمی است که می‌آید گاه می‌رباید ز درختی، گل زیبایی، گاه کاش آن روز که افتاد دلم اندر باد سر کوی تو دلم از حرکت می‌افتاد می‌فتادم چو خزان بر سر راهت ای دوست تا نهی گام و شوم غرق نگاهت ای دوست... @sooyesama
هدایت شده از عقل منور
امام جواد (ع): إعلَم أنَّكَ لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللّه ِ فَانظُر كَيفَ تَكُونُ بدان كه از ديد خداوند پنهان نيستى، پس بنگر چگونه‌اى (تحف العقول، ص۴۵۵) @aqlemonavar
هدایت شده از به سوی سماء
مهم‌ترین مراقبات دهه اول ذی‌حجة: ۱. دو رکعت نماز بین مغرب و عشاء: هر رکعت= حمد + توحید + یک مرتبه «و واعَدنا موسی ثلاثینَ لیلةً و أتْمَمْناها بعشرٍ فتَمَّ میقاتُ ربِه أربعینَ لیلةً و قالَ موسی لأخیه هارونَ اخْلُفْني فی قومی و أصلِح و لا تَتِّبعْ سبیلَ المفسدین» ۲. ده مرتبه تهلیل‌های حضرت امیر (ع): «لا اله الا الله عددَ الیالی و الدهور، لا اله الا الله عددَ أمواج البحور، لا اله الا الله و رحمتُه خیرٌ مِمّا یجمعون، لا اله الا الله عددَ الشَوک و الشجر، لا اله الا الله عدد الشَعر و الوَبر، لا اله الا الله عدد الحجر و المَدَر، لا اله الا الله عدد لَمحِ العیون، لا اله الا الله فی اللیلِ إذا عَسعَس و الصبحِ اذا تنفّس، لا اله الا الله عدد الریاح فی البراری و الصخور، لا اله الا الله من الیوم الی یومِ یُنفَخُ فی الصور». ۳. ده مرتبه شهادت‌های حضرت عیسی ع: «أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد، بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر * أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له أحدا صمدا لم یتخذ صاحبة و لا ولدا * أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له أحدا صمدا لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا أحد * أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد، یحیی و یمیت و هو حی لا یموت، بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر * حسبیَ اللهُ و کفیٰ، سَمعَ اللهُ لِمن دَعا، لیس وراءَ اللهِ مُنتهیٰ، أشهد لِله بِما دَعا، و أنه بریءٌ مِمَّن تَبَرّأ، و أنّ لِله الآخرةَ و الأولیٰ». منبع: مفاتیح الجنان @sooyesama
حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم... بیا و هستی حافظ ز پیش او بردار که با وجود تو کس نشنود ز من که: منم @sooyesama
به سوی سماء
حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم... بیا و هستی حافظ ز پیش او بردار
انسان چگونه از خویش رها گردد؟ چگونه خود را بشکفد؟ چگونه «من» موهوم را محو کند؟ کننده این کارهای شگفت کیست؟ آیا خود انسان است؟ آیا خود، خود را محو می‌تواند کرد؟! بر فرض که چنین کند، سرانجام خودی که این کار کرده است، برجاست. اکنون که محو خویش با خویش، ممکن نیست، پس آن کیست که خود را نابود می‌کند؟ خدایا! آن کیست که ما را از ما رها خواهد ساخت؟ آن کیست که کاستی و ناتوانی ما را جبران خواهد کرد؟ خدایا! آن کیست که «من»؛ این بت بزرگ را درهم شکند و ما را از ما بشکفد؟ خدایا! تو بفرما آن کیست که این‌چنین هنرها دارد؟ @sooyesama
شیرینی فراق کم از شور وصل نیست گر عشق مقصد است، خوشا لذت مسیر @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
امام باقر علیه السلام: الآخِرَةُ دارُ قَرارٍ وَالدُّنيا دارُ فَناءٍ و زَوالٍ، ولكِنَّ أهلَ الدُّنيا أهلُ غَفلَة. آخرت، سراى ماندگاری است و دنيا جای نابودی و هلاک. اما دنیاگرایان اهل فراموشی‌اند. (الكافي، ج۲، ص۱۲۲) @sooyesama
هدایت شده از عقل منور
دانشنامه کارشناسی‌ارشد قاسم سلیمانی در رشته «فلسفه و حکمت اسلامی» @aqlemonavar
هدایت شده از به سوی سماء
سید الشهدا ع در اواخر دعای عرفه، پس از مقدمه سازی‌های فراوان، می‌فرماید: «أسألک اللهم حاجتي التي ان اعطيتنيها لم يضرني ما منعتني، و ان منعتنيها لم ينفعني ما اعطيتني، اسألک فکاک رقبتي من النار...»؛ (خدایا از تو می‌خواهم خواسته‌ای را که اگر عطایم کنی از منع دیگر نعم ضرری نبینم. و اگر از آن منعم نمایی از دریافت دیگر نعم نفعی نبرم؛ گردنم را از آتش رها ساز) این آتش، همان جهل و دوری از خداوند است که منشاء تمام شرور و بدیهاست. و با رفع آن همه خیرات و کمالات به بار خواهد نشست. لذا پس از این دعا و اجابت آن، لحن امام عوض می‌شود و دعا اوج می‌گیرد. و فضا، فضای دیگری می‌شود. چراکه جهل و دوری از خدا (با تمام مراتبش) رفع می‌گردد و معرفت و قرب با تمام مراتبش، حاصل می‌شود. آنگاه زبان دعا تغییر می‌کند و حقایق توحیدی نمایان می‌گردد. تا جائیکه برخی پنداشته‌اند بخش‌های پایانی دعا (الهی انا الفقیر فی غنای، فکیف لا یکون فقیرا فی فقری...) جزء کلام امام نیست و توسط دیگران الحاق شده است. اما حقیقت آن است که فرازهای پایانی دعای عرفه، استجابت فرازهای قبلی آن است. @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
تبیین گرچه معصومین ع همواره عارف و قریب به حقیقت هستند. اما معرفت و قرب الهی دارای مراتبی است، که مراتب عالیه آن، در خلوت مناجات و پس از برخی عبادات رخ می‌دهد. از این روی پیامبر خاتم ص با اینکه همواره در معرفت و قرب الهی ساکن است، اما فرمود: «گاهی غباری بر دلم می‌نشیند که روزی هفتاد بار استغفار می‌کنم». این غبار و استغفار پس از آن، به جهت رویت حق، در مظاهر کوچکتر است. اما هنگام عبادت، حق تعالی با تمام مظاهر ریز و درشتش جلوه‌گر می‌شود و این ادراک، سبب بروز معارف توحیدی در ادعیه خواهد شد. مانند آن‌چه در فرازهای پایانی دعای عرفه رخ داده است. @sooyesama به لحاظ سند روایت نیز باید توجه کرد که سید بن طاوس (که از بزرگان علمای شیعه است) در کتاب اقبال الاعمال، بخش پایانی دعا را ذکر فرموده و به حضرت سیدالشهدا ع منسوب نموده است. همچنین محدث کبیر جناب شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان، بخش پایانی دعا را از امام حسین ع، نقل نموده است. تنها مرحوم کفعمی در «بلدالامین» بخش پایانی را نیاورده است. که برای آشنایان با کتب حدیث، اینگونه تقطیع‌ها، رخداد عجیب و تازه‌ای نیست. علامه حسن‌زاده و ایت الله سعادت‌پرور از علامه طباطبایی نقل می‌کنند که خود سیاق کلام و معارفی که در این بخش از دعا آمده است، بهترین دلیل بر اسناد آن به معصومین است؛ زیرا اظهار چنین سطحی از معارف، در چنین سطحی از واژگان، از غیر معصوم، بعید به نظر می‌رسد. خلاصه اینکه ذکر فراز پایانی دعا، در کتب برخی اهل معرفت، دلیل آن است که ایشان بخش پایانی دعا را شگرف یافته و در آثار خویش گنجانده‌اند. نه اینکه سید بن طاوس یا دیگر علمای شیعه، آن بخش را از کتب اهل معرفت گرفته و در دعا گنجانده‌اند. که این بدعتی آشکار و دور از ساحت بزرگانی چون سید بن طاوس است. چه محروم است کسی‌که بخش پایانی دعای عرفه را (با پندار اینکه از معصوم صادر نشده) کنار می‌نهد و مناجات خویش را ابتر می‌گذارد. @sooyesama
عشق آن بگزین که جمله انبیا یافتند از عشق او کار و کیا تو مگو ما را بدان شه بار نیست با کریمان کارها دشوار نیست   @sooyesama