امام (رضوان الله علیه) چکیده و زبده مکتب ملاصدراست؛ نه فقط در زمینه فلسفىاش، در زمینه عرفانی هم همین جور است.
#آیتالله_خامنهای
(مقام معظم رهبری)
۸ آذر ۸۷
@sooyesama
امام علی علیه السلام:
حبُّ اللَّهِ نَارٌ لَا يَمُرُّ عَلَى شَيْءٍ إِلَّا احْتَرَق
محبّت خدا آتشی است که بر هرچه عبور کند، آنرا میسوزاند.
(بحار الانوار ج۶۷، ص۲۳)
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
شمع، این مسئله را بر همه کس روشن کرد
که تواند همه شب گریۀ بی شیون کرد
زود رفت آنکه ز اسرار جهان آگه شد
از دبستان برود هر که سبق روشن کرد
#کلیم_کاشانی
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
بسکه جفا ز خار و گل دید دل رمیدهام
همچو نسیم از این چمن پای برون کشیدهام...
تا تو مُراد من دهی، كُشت مرا فراق تو
تا تو به داد من رسی، من به خدا رسیدهام
#رهی_معیری
@sooyesama
نسیان، بی دلیل به سراغ انسان نمی آید، گاهی یک خیال باطل میآید و در ذهن و دل می نشیند [و انسان نه تنها آن را دفع نمی کند؛ بلکه آن را قبول می کند و پرورش هم می دهد] که همین خودش نسیان است.
اثر این خیال باطل چه میشود؟ این افراط در نسیان، این اثر را میآورد که دیگر خودش را هم فراموش میکند؛ یعنی قلبش را، شخصیتش را، خود اصلیاش را و خود ممدوحش را فراموش میکند. همان که قرآن فرمود: «فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُم» (ترجمه: خدا آنها را به «خود فراموشی» گرفتار کرد. حشر،19)
#استاد_جعفر_ناصری
@sooyesama
موی بشکافی به عیب دیگران
ور بپرسم عیب تو کوری در آن
#عطار_نیشابوری
@sooyesama
مهمترین مراقبات ماه رمضان:
۱- دعاهای سهگانه ذیل پس از نمازهای فریضه:
(یا علی و یا عظیم...) + (اللهم ادخل علی اهل القبور...) + (اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام...)
۲- تلاوت قرآن (یک جزء)
۳- تسبیحات دهگانه روزها: (سبحان الله بارئ النسم...)
۴- دو رکعت نماز، هر شب، پس از نماز مغرب:
(هر رکعت: حمد و ۳مرتبه توحید + پس از اتمام نماز: «سبحان من هو حفیظ لا یغفل، سبحان من هو رحیم لا یعجل، سبحان من هو قائم لا یسهو، سبحان من هو دائم لا یلهو» + سپس هفت مرتبه تسبیحات اربعه + سپس: «سبحانک سبحانک سبحانک، یا عظیم إغفر لی الذنب العظیم» + سپس: ده مرتبه صلوات)
۵- تلاوت فرازهایی از دعای «جوشن کبیر»، «ابوحمزه» هنگام سحر
۶- صد مرتبه:
«سبحان الضار النافع، سبحان القاضی بالحق، سبحان العلی الأعلی، سبحانه و بحمده، سبحانه و تعالی».
(منبع: مفاتیح الجنان)
یادآوری:
۱- عنایت بیشتر به نمازهای نافله و تذکر مَلَک داعی، بسیار مورد توجه است. همچنین اشتغال به معرفتالله و علوم مرتبط با آن، مورد تاکید است.
۲- شایسته است حجم برنامه عبادی، مناسب با توان افراد، انتخاب شده، و مداوم باشد.
@sooyesama
در گذشته هر خانهای نان خود را خودش تولید میکرد. گندم را آرد میکردند و به تنور میزدند و نان میپختند.
گاهی مقداری از خمیر داخل تنور میافتاد و لابلای خاکسترها برشته میشد. آنرا به بچهها میدادند که هنگام بازی بخورند.
یکی از این بچهها در آینده سلطان شده بود و به رغم غذاهای لذیذ قصر، هنوز به همان خمیرهای برشته علاقه داشت.
بستگان او را نصیحت میکردند که این غذای پست لایق مقام سلطان نیست، اما ذائقه او با همان خمیر ناچیز انس گرفته بود.
داستان آدم نیز چنین است. او به عالم طبیعت انس گرفته در حالیکه عرش و فوق عرش منتظر او هستند؛
تو را ز کنگره عرش میزنند صفیر
ندانمت که در این دامگه چه افتادست
اکنون کسی باید آدم را متوجه مقام والایش بنماید. پیامبران (ع) کارشان همین است. پیامبران میگویند:
اندک اندک زین غذاها باز بُر
کین غذای خر بود نی آن حُر
گر خوری یکبار از آن مأکول نور
خاک ریزی بر سر نان تنور
ملک داعی نیز همین وظیفه را دارد. او در شبهای ماه رجب، و شبانه روز ماه رمضان، آدم را به حقیقت عرشی خویش فرا میخواند.
#استاد_محمود_امامی
#غذای_آدمی
#ملک_داعی
@sooyesama
از حضرت بقیة الله روحی له الفداء قوّت تراوش می کند. لذا افراد سبک مغز، افراد سبک دین، افراد مجوّف و توخالی نمیتوانند به ایشان نزدیک بشوند.
ایمان یک وزنهای به ایشان داده که قوّت تراوش می کند... این قوّت، از آثار دیدار حضرت است که اگر کسی کمترین مرتبه از درک حقایق را نصیب داشته باشد میبیند که دورادور از حضرت، صمدیّت و قوّت تراوش می کند. نمیشود [بدون آمادگی] نزدیک رفت.
اگر خیلی بخواهیم مطلب را پایین بیاوریم، حضور در محضر حضرت برای کسی که آمادگی ندارد مثل جهت مخالف مغناطیس است که اجسام را از خود دور میکند. حضرت در یک فضایی هستند که از قوّت و ایمان و صمدیّت، پر است.
کلاً کسانی که صاحب سرّ میشوند، قوی و پر می شوند. در ما یک پوچی و یک حالت حُبابی هست. هر چه انسان به ایمان نزدیک می شود، از آن حالت حُبابی که دارد کم میشود.
#استاد_جعفر_ناصری
#تجلی_صمدیت
#محضر_بقیةالله
@sooyesama