📚 کتاب «مهرجانان»
به مناسبت اربعین ارتحال حضرت علامه حسنزاده (قدس سره) کتاب «مهرجانان» با ویراست و طراحی جدید، ازسوی موسسه ملک داعی تجدید چاپ شد.
این کتاب دربردارندۀ رهنمودهایی از حضرت علامه طباطبایی (قدس سره) و علامه حسنزاده (قدس سره) در آیینه بیانات حضرت استاد محمود امامی (حفظه الله) میباشد.
@sooyesama
@malakedaei
امام حسن عسگری (ع):
إنّ الْوُصُولَ إلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لا یُدْرَکُ إلا بِامْتِطاءِ اللَّیْلِ
همانا رسیدن به خدای متعال سفری است که جز با شبزندهداری ادراک نمیشود
(بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۸۰)
@sooyesama
ای پدر نیکوییهایی من
اکنون دو ماهی است که بهیادت در کوچه پسکوچههای حقیقی و مجازی شهر، پرسه میزنم. هرجا که نامی از تو باشد یا تن و جانم میرود و یا دلم آرام از آنجا میگذرد.
گاهی نیز سَر اندیشه به جیب تفکر فرو میبرم و به چند خاطره کوتاه شیرین از تو میاندیشم. خیلی میکوشم تا آدرس تو را در نظام هستی بجویم، مگر لحظهای صدایت ویا اندکی تصویرت در لوح جانم نقش بندد.
اما دریغ...
نه من آنچنان قابل و آمادهام که در این سرای بینهایت تو را بجویم و نه تو آنچنان پایینی که دست چون منی به دامان بلندت بپیوندد.
آه پدر عزیزم
پس از تو شیرینی دنیا تلخ شده است. کاش ما را باخود برده بودی و یا اندکی بیشتر در این سرای محنت، میماندی.
اکنون کمی بیشتر به راز گریههای صدیقه طاهره (س) در جدایی از پدر بزرگوارش پی میبرم.
ای نور ناشناخته
گاهی برگرد و فرزندان ناتوان در ره مانده را عنایتی کن. برای ما که در آغاز این راه درازیم، رفتن پدری چون تو، داغی است که هرگز فراموش نمیشود.
#ر_س
@sooyesama
امروز سالروز بزرگداشت مفسر کبیر، فیلسوف کامل و عارف مکمل حضرت علامه طباطبایی است.
حمد و ۱۱ توحید را به روح بلندش تقدیم نماییم.
@sooyesama
آمد اینگونه ولی هرچه که آمد نرسید
عشق همواره به مقصود، به مقصد نرسید
که اویس قرنی هم به محمد نرسید
عاقبت حضرت معصومه به مشهد نرسید
#سید_حمیدرضا_برقعی
@sooyesama
شنیدم که چون قویِ زیبا بمیرد
فریبنده زاد و فریبا بمیرد
شب مرگ تنها نشیند به موجی
رود گوشهای دور و آنجا بمیرد
گروهی برآنند که این مرغ زیبا
کجا عاشقی کرد؟ آنجا بمیرد
شب مرگ، از بیم، آنجا شتابد
که از مرگ غافل شود تا بمیرد...
چو روزی از آغوش دریا براید
شبی هم در آغوش دریا بمیرد
تو دریای من بودی! آغوش وا کن
که میخواهد این قوی، زیبا بمیرد
#مهدی_حمیدی
@sooyesama
دستورهای سلوکی چهاردهگانه علامه حسنزاده آملی در کتاب شریف لقاءالله:
۱. قرآن کریم
۲. دوام طهارت (وضو)
۳. پرهیز از پرخوری
۴. کمگویی و گزیدهگویی
۵. محاسبه نفس
۶. مراقبت
۷. رعایت ادب در محضر خدا (ادب مع الله)
۸. عزلت (گوشهگیری)
۹. تهجد (شبزندهداری)
۱۰. تفکر در نظام آفرینش
۱۱. یاد خدا در همه حالات
۱۲. ریاضت در علم و عمل
۱۳. همت عالی
۱۴. توبه
@sooyesama
«آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجهیک در جهان شناخته میشد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یکمرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامهها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود.
سالها بود که کتابهای ژان پل سارتر، نویسندهی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه میشد. چقدر هم غربزدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبهای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعهی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجلهی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیهی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه.
برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر میشود، بلافاصله ترجمه و چاپ میشود. با مجوز همین وزارت ارشادی که میگویند سختگیری میکند، چاپ میشود! اما در نقطهی مقابل، دهها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلالهای علمی نوشته میشود، حتی یکی از آنها هم ترجمه نمیشود.
بعضی از فلاسفه غربی حرفهایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتابها اصلاً ترجمه نمیشود. مثلاً یک روز من داشتم در کتابفروشی آکسفورد در قسمتهای مختلفش چرخ میزدم. یکمرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبیگرایی منتشر شده است. میدانید که نسبیگرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز میشود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آنها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبیگرایی و پوچگرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است...
#پروفسور_مهدی_گلشنی
http://mgolshani.ir/331/
#مافیای_ترجمه
#الحاد
#فلسفه_غرب
@sooyesama
امام صادق (ع):
منْ كَثُرَ اِشْتِبَاكُهُ بِالدُّنْيَا كَانَ أَشَدَّ لِحَسْرَتِهِ عِنْدَ فِرَاقِهَا
كسىكه زياد گرفتار دنيا شود هنگام جدایی از آن، بيشترين افسوس را مىخورد
(کلینی، الکافي، ج۲، ص۳۰۲)
@sooyesama
إنا لله و انا الیه راجعون
حکیم متاله آیتالله سیدرضی شیرازی به رحمت الهی پیوست.
اساتید ایشان در فلسفه و عرفان عبارتند از: آیات عظام شیخ محمدتقی آملی، میرزا محمّدمهدی الهی قمشهای، میرزا ابوالحسن شعرانی، سیّد ابوالحسن رفیعی قزوینی، میرزا احمد آشتیانی، شیخ حسین فاضل تونی، و آقا محمدعلی حکیم شیرازی.
وی سالها به تدریس علوم عقلی در حوزه تهران اشتغال داشت و با بهرهگیری از استدلالهای کلامی و فلسفی، شمار زیادی از پیروان ادیان گوناگون، با ملیتهای متفاوت، را به مکتب اهل بیت (ع) مشرف نموده بود.
حمد و ۱۱ توحید را به روح بلندش تقدیم نماییم.
@sooyesama
با چنین حسن و ملاحت اگر اینان بشرند
از جهانی دگر و از گل و آبی دگرند
@sooyesama
بر مزاری چنین نوشته بود:
هنگام کودکی میخواستم دنیا را تغییر دهم. در جوانی دریافتم دنیا خیلی بزرگ است، باید شهر و دیار خود را تغییر دهم. در پیری تصمیم گرفتم خانواده خود را تغییر دهم...
اکنون در آستانه مرگ مییابم اگر از آغاز، خود را تغییر داده بودم، شاید میتوانستم دنیا را نیز تغییر دهم.
@sooyesama
پیامبر خاتم (ص):
لولا أنَّ الشَّياطينَ يَحُومونَ على قُلوبِ بَنيآدمَ لَنَظَروا إلى مَلَكوتِ السَّماءِ
اگر شیاطین، گرد دلهای آدمیان نمیچرخیدند، هر آينه ملكوت آسمانها را مىديدند.
(المحجّة البيضاء، ج۲، ص۱۲۵)
@sooyesama
فلا یکون خلیفه الا مَن استخلفه الحقُ علی عبادِه، لا مَن اقامه الناسُ و بایَعوه و قدَّموه لانفسهم و علی انفسهم. فهذه هی درجه الکمال.
خلیفه نیست مگر کسیکه حق وی را بر بندگانش خلیفه کرده باشد، نه کسیکه مردم برپایش کرده و با او بیعت کردهاند و ازسوی خود بر خویشتن پیشوا داشتهاند.
این است درجه کمال!
#محییالدین_عربی
الفتوحات المکّیّه (دوره ۱۳ جلدی)، ج۵، ص۴۷۸، باب۱۶۷
#تشیع_محییالدین
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
امام سجاد (ع) به زینب کبری (س)، فرمود: «يا عمة أنت بحمد الله عالمة غير مُعَلَّمة، و فَهِمة غير مُفَهَّمة؛ عمه جان، شما به لطف خدا بیتعلیم دانایید، و بیتفهیم فهیم هستید!»
پیامبران و امامان، سخن لغو، تملق و... ندارد. آنها تنها متن واقعیت را بیان میدارند؛ «ما ینطق عن الهوی».
بنابراین زینب (س) دارای علم لدنی الهی است، که گونهای عصمت علمی بهدست میدهد.
و نزد اهل معرفت روشن است که عصمت علمی، پس از عصمت عملی، و متفرع بر اوست: «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا» (انفال/۲۹).
باید توجه داشت که عصمت علمی و عملی، درجاتی دارند که نهایت آن، در پیامبر خاتم (ص) و حضرات ائمه (ع) پدیدار شده است.
#ر_س
@sooyesama