عنوان: ازدواج امام حسن ع با جعده با وجود علم امامت
📝شبهه شماره 158
باوجود علم امامان معصوم ع به باطن افراد، چرا امام حسن ع و امام جواد ع با زنانی ازدواج کردند که بعدها به ایشان زهر دادند؟
🌸پاسخ
1️⃣ در مورد علم امامان ع توجه به دونکته ضروری است:
🔸الف) با توجه به اینکه علم امام ذاتی و استقلالی نیست؛ لذا طبق آیات قرآن کریم، ائمه ع از اسرار و باطن دیگران به اندازه ای میدانستند که خداوند به آنها اجازه میداد، نه اینکه علم غیب آنها نامحدود باشد.
🔸ب) بر اساس برخی از مبانی که گفتهاند «لو شاؤوا علموا» امامان همیشه از علم لدنیشان بهره نمیبردند؛ یعنی همین مقدار از علوم باطنی را هم در زندگی شخصی خود استفاده نمیکردند و صرفا زمانی که ضرورت ایجاب میکرد، در راه هدایت مردم از آن بهره می گرفتند.
2️⃣ امامان معصوم ع الگوهای کامل برای زندگی انسانی هستند و به همین دلیل در زندگی مادی از علوم الهی خود بهره نمیگیرند و در شرایطی ممکن است در معرض گرفتاریها و تلخی ها قرار بگیرند تا در مقابل خداوند امتحان شوند، یکی از این امتحانها تحمیل شدن همسران نامناسب بر آنها می باشد.
3️⃣ ازدواج امام حسن مجتبی ع و امام جواد ع با همسرانی که به ایشان زهر دادند، در شرایط خاصی صورت گرفت، جعده و پدر او اشعث در ظاهر، خود را علاقمند به خاندان پیامبر ص معرفی میکردند و درخواست ازدواج با جعده از ناحیه پدر او صورت گرفته بود و امام بر اساس خوی کرامت، نخواست خواهش او را رد کند، امام جواد ع هم تحت فشار مأمون که قصد داشت بیت امام را کنترل کرده و در صورت امکان امامت را به بنی عباس انتقال دهد، با دختر او ازدواج کرد، بااین حال هر دو امام، زنان صالحه دیگری هم داشتند که از آنها فرزندان شایسته ای متولد شد.
#امام_حسن
#ازدواج_امام_حسن
#ازدواج_امام_جواد
#امام_حسن_و_جعده
#علم_امام
#علم_امامت
#ازدواج_امام_حسن_با_جعده_با_وجود_علم_امامت
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951826/
🆔@spasokh
عنوان: شب قدر و تناقض در آیات مربوط به سرنوشت انسان
📝شبهه شماره 159
برخی آیات قرآن مقدر شدن سرنوشت انسان را در شب قدر می داند در حالی که طبق آیه ای سرنوشت انسانها از قبل نزد خدا ثبت است و طبق آیه ای دیگر انسان مسئول اعمال و سرنوشت خویش است.
🌸پاسخ
1️⃣ در منابع دینی از دو لوح نام برده شده است که یکی از آنها «لوح محفوظ» یا «کتاب مبین» است. این لوح مشتمل بر علل تامه رخدادهای عالم و بنا به نظر برخی مفسران همان علم پروردگار به جزئیات حوادث است که با توجه به احاطه علم خداوند بر همه حوادث جهان، محتوای این لوح ثابت بوده و تغییری ندارد که آیه 22 سوره حدید به این موضوع اشاره می کند.
2️⃣ لوح دوم، «لوح محو و اثبات» است که حوادث و رخدادهای عالم به شکل علل ناقصه در آن ثبت شده است که مقدرات انسان در شب قدر مربوط به این لوح است و چون به صورت مشروط و با در نظر گرفتن اختیار آدمی در آینده است، لذا قابل تغییر است.
3️⃣ درخواست از مردم برای دعا و مناجات در شب قدر، لطف و عنایت خداوند به بندگان است تا با تقرب جستن به او، تقدیر خوبی برای خود رقم بزنند. با این حال، از آنجایی که این تقدیر مشروط و با در نظر گرفتن اختیار است، لذا شخص با اعمال خوب و بد خود، می تواند آنها را تغییر دهد، به عنوان مثال طول عمر آدمی در لوح محو و اثبات مشخص می شود، اما مشروط می باشد، پس اگر عملی همچون صدقه، صله رحم و ... انجام دهد، عمرش اگر از آن مقدار طولانی تر نشود ثابت باقی خواهد ماند ولی اگر برخی گناهان را مرتکب شود حتی ممکن است عمرش کوتاه تر شود.
4️⃣ اگر بنا باشد سرنوشت انسان در یک شب معین شده و امکان تغییر آن وجود نداشته باشد مسأله جبر و اکراه پیش می آید که با مبنای مختار بودن انسان تعارض دارد.
#شب_قدر
#سرنوشت_انسان
#تناقض_در_قرآن
#تناقض_در_آیات_سرنوشت
#شب_قدر_و_تناقض_در_آیات_مربوط_به_سرنوشت_انسان
#لوح_محفوظ
#لوح_محو_و_اثبات
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951827/
🆔@spasokh
عنوان: تعارض امتناع امام علی از پذیرش خلافت با حق الهی حکومت
📝شبهه شماره 160
در خطبه 92 نهج البلاغه، علی ع، به مردم می فرماید: «مرا رها کنید و غیر مرا بجویید»، این سخن دلالت بر بطلان قول شیعیان دارد که حکومت را حق الهی ایشان می دانند، چون اگر این حق الهی و بر اساس فرمان خدا بود، حضرت حق نداشت با آن مخالفت کند.
🌸پاسخ
1️⃣ با توجه به وجود دهها مدرک و سند در ارتباط با نصب امام علی ع به عنوان حاکم و خلیفه مسلمانان از سوی خداوند متعال؛ این سخن امام علی ع که خواستار رها کردن او برای این مسئولیت بود، قطعا معنای دیگری دارد.
2️⃣ گرچه حکومت دینی، حقیقتی است که از سوی خداوند مشخص میشود، ولی تحقق عینی آن در خارج، منوط به حمایت مسلمانان از حاکم اسلامی مشروع می باشد، چنانکه امام علی ع به دلیل بیعت نکردن مردم با ایشان، به مدت 25 سال خانه نشین شد، هر چند در واقع، ایشان منصوب الهی برای این امر بودند.
3️⃣ در طول این مدت، به ویژه در زمان خلیفه سوم، مردم و از جمله خواص به دلایلی از اسلام واقعی فاصله گرفتند چنانکه تقسیم منصب ها و نیز بیت المال به صورت غیرعادلانه ای صورت میگرفت و مردم نیز به این وضعیت عادت کرده بودند.
4️⃣ در چنین شرایطی امام علی ع احساس میکرد اجرای عدالت واقعی و هرگونه تغییری در این رویه، ممکن است با مخالفت شدید روبرو شود، به همین دلیل این سخن حضرت که «مرا رها کنید و دیگری را بجویید»، در واقع هشداری است به مردم، مبنی بر اینکه شما طاقت اجرای عدالت را نداشته و اگر مرا قبول نمایید مجبور به پذیرش تبعات آن هستید و بدین ترتیب با مردم اتمام حجت نمود و وقتی مردم این شرایط حضرت را پذیرفتند، حجت بر حضرت نیز تمام شد و بیعت را پذیرا شد.
✅ نتیجه: سخن حضرت به معنای این نیست که شایستگی خود را برای حکومت انکار نمود، بلکه منظور حضرت، این بود که مردم را برای انجام کاری سنگین آماده کرده و هشدارهای لازم را دهد تا مردم با آگاهی کامل، بیعت خود را اعلام نمایند و حجت بر هر دو طرف تمام شود.
#امام_علی
#نصب_الهی
#دعونی_و_التمسوا_غیری
#حق_الهی_حکومت
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951828/
🆔@spasokh
عنوان: کمک به فلسطینی های ناصبی
📝شبهه شماره 161
با وجود اینکه فلسطینی ها ناصبی و دشمن اهل بیت ع هستند، چرا ما باید به آنها کمک کنیم؟
🌸پاسخ
1️⃣ مسأله ناصبی بودن فلسطینیها شایعهای بیش نیست که این شایعه قدمتی دیرینه دارد و به منظور دلسرد نمودن شیعیان به حمایت از مسأله قدس و مظلومان فلسطینی صورت میگیرد، به طوری که شهید مطهری نیز بیش از 50 سال قبل در کتاب حماسه حسینی به شایع بودن آن اشاره میکند.
2️⃣ناصبی کسی است که دشمنی با اهل بیت ع را واجب میشمارد، در حالی که غیر از اقلیتی که نزدیک به وهابیها هستند و اخیرا به تکفیری ها پیوسته اند، اکثر مردم فلسطین، شافعی هستند، یعنی مذهبی که بیشترین قرابت را با شیعه و اهل بیت ع دارند، چنانکه اشعار امام شافعی در محبت اهل بیت ع، حاکی از این علاقمندی است، ضمن اینکه خود امام شافعی نیز متولد غزه فلسطین میباشد.
3️⃣ یکی از شواهد دروغ بودن ادعای ناصبی بودن فلسطینی ها، وجود دهها مسجد و مکان مذهبی مزین به نام اهلبیت ع در این کشور میباشد که اخبار هدف قرار گرفتن برخی از آنها در جریان تهاجم اسرائیل، در رسانه ها منتشر شده است، همچنین در مواضع رهبران جهادی فلسطین، به ویژه شهید فتحی شقاقی بارها شاهد اظهار ارادت به اهل بیت ع بوده ایم.
4️⃣ بر فرض هم اگر فلسطینیان ناصبی باشند، باز هم کمک به آنها ایرادی ندارد، زیرا:
🔸 الف) از آنجایی که آنها انسان هایی هستند که مورد ستم واقع شده اند، انسانیّت حکم می کند تا از انسان مظلوم دفاع کنیم.
🔸ب) در چنین شرایطی جزء دسته ای قلمداد می شوند که اصطلاحا «مولفه قلوبهم» نامیده می شوند، یعنی دسته ای از غیر شیعیان که در صورت کمک به آنها، قلبشان به سمت حقیقت متمایل می شود، لذا کمک کردن از باب تالیف قلوب اشکالی ندارد.
5️⃣ بر اساس مبانی دینی، امت اسلامی جامعه واحدی محسوب میشود و مرزهای جغرافیایی نمیتواند حقوق و تکالیف آنها را نسبت به یکدیگر ساقط نماید، تا جایی که طبق روایات کسی که به امور مسلمانان، بلکه انسانها اهتمام نورزد و به درخواست کمکشان پاسخ ندهد، از جرگه مسلمانی خارج میشود، لذا کمک به مردم مظلوم فلسطین، کمک به بخشی از امت اسلامی محسوب میشود که شرعا جزء واجبات و از زمره اهتمام به امور مسلمانان میباشد.
✅ نتیجه: شایعه ناصبی بودن فلسطینی ها، دروغی بیش نیست که به منظور ایجاد تفرقه در جهان اسلام و دلسرد نمودن شیعیان از کمک به مظلومان فلسطین صورت میگیرد، در حالی که اکثر مردم فلسطین شافعی و محب اهل بیت ع هستند.
#فلسطین
#شایعه_ناصبی_بودن_مردم_فلسطین
#فلسطین_و_اهل_بیت
#کمک_به_فلسطین
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951829/
🆔 @spasokh
عنوان: تعارض معراج پیامبر با قوانین علمی 🌺🍃🌺🍃🌺
📝شبهه شماره 162
🔴 با توجه به قوانین حاکم بر طبیعت همچون جاذبه، هوای ماورای جو زمین، اشعه های مرگبار کیهانی، سرعت حرکت در فضا و ... معراج نبی اسلام ص و سیر او در آسمان ها در یک شب، با قوانین علمی سازگاری ندارد.
🌸پاسخ
1️⃣ معراج و سایر معجزه های انبیاء همچون سرد و گلستان شدن آتش، تبدیل شدن عصا به اژدها، شفای کور مادرزاد، زنده شدن مرده و ... اموری فراعقلی هستند که با قوانین علمی موجود نمی توان بدانها پاسخ داد. با این حال این امور ضدعقل هم نیستند، چون جزء محالات نیستند، اگر چه علوم طبیعی فعلا قادر به کشف کیفیت آن نباشد.
2️⃣ بشر با اتکا به قوانین علمی روز موارد زیادی را محال تلقی می کرد، در حالی که با گذشت زمان اشتباه بودن این تصور اثبات شده است، همچون غلبه انسان بر جاذبه و حتی خروج از جو زمین و سفر به ماه با وجود مخاطرات موجود که روزگاری جزء محالات تصور می شود ولی امروزه عملا اتفاق افتاده است.
3️⃣ به طور کلی امکان معجزه را نباید با توانمندی های بشری مقایسه کرد، چون معجزه نه بر اساس توانمندی انسان بلکه بر اساس اراده الهی صورت می گیرد و توانایی خدا بر خلاف توانایی انسان محدود نیست، لذا اشکالی ندارد کاری را که انسان با کشف قوانین طبیعی و استفاده از ابزار های عادی انجام می دهد، پیامبر با عنایت الهی و بدون اتکا به علل ظاهری انجام دهد، چرا که قوانین طبیعت مقهور اراده خداوند بوده و او می تواند آنها را کنترل نماید، لذا خدایی که خود، خالق جاذبه، اشعه های کیهانی خطرناک وهواست می تواند بنده خویش را از مرکز جاذبه خارج کرده و از خطرات اشعه های خطرناک محفوظ بدارد و یا برای وی در طبقاتی که فاقد هواست، شرایط زیست بشری فراهم نماید، چنانکه در یک لحظه برای حضرت ابراهیم، در میان آتش، باغ و گلستان خلق کرد، مرده را زنده کرد، حضرت یونس را در شکم ماهی زنده نگهداشت و ... .
✅ نتیجه: معراج محال عقلی نیست، بلکه بشر عادتا و با ابزارهای محدودش نمی تواند آن را تجربه کند، از طرفی چون نوعی معجزه است لذا همچون سایر معجزه ها بر اساس خواست و اراده الهی که خود، خالق و کنترل کننده قوانین طبیعی است صورت می گیرد.
#معراج
#شب_معراج
#معراج_و_علم
#تعارض_معراج_پیامبر_با_قوانین_علمی
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951830/
🆔@spasokh
عنوان: حفظ نظام و سیره معصومین علیهم السلام
📝شبهه شماره 163
⚫️ با توجه به فرمایش رهبری که به نقل از امام، حفظ نظام را اوجب واجبات می دانست، صلح امام حسن ع و سیره حکومتی امام علی ع و سایر معصومین ع چگونه قابل توجیه است؟
🌸پاسخ
1️⃣ در اسلام حکومت، ارزش مستقلی نداشته و ابزاری در جهت دین و حفظ احکام و ارزش های دینی می باشد. از این روی امام خمینی ره به این دلیل حفظ نظام را اوجب واجبات می دانست که در این عصر، صیانت از اسلام را در گرو حفظ نظام جمهوری اسلامی می دید و هر گونه خلل وارد شدن به نظام اسلامی را موجب ضربه خوردن دین می دانست.
2️⃣ هدف نهایی امامان معصوم ع نیز حفظ اسلام بود و تشکیل حکومت اسلامی عالی ترین راهکار در این مسیر بود، به طوری که اگر زمینه برای تحقق این هدف فراهم می شد اقدام به تشکیل حکومت می کردند اما در صورت فراهم نشدن شرایط، هر چند حکومت نداشتند، اما به هر نحو ممکن برای حفظ اسلام تلاش می کردند که این کار، گاه از طریق صلح، گاه از طریق شهادت طلبی، در برخی مواقع از طریق اقدامات فرهنگی و علمی و گاه از طریق سکوت اجباری تا فراهم شدن شرایط صورت می گرفت، از این روی میان سیره ائمه معصومین ع و سخن مقام معظم رهبری منافاتی نداشته و فرمایشات رهبری ناظر به شرایط عصر امام ره می باشد که زمینه های تشکیل حکومت دینی فراهم بوده و به همین دلیل، حفظ اسلام در این شرایط باید از طریق تشکیل حکومت دینی و حفظ نظام صورت گیرد.
#حفظ_نظام
#حفظ_نظام_و_سیره_معصومین
#امام_خمینی_و_حفظ_نظام
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951831/
🆔@spasokh
عنوان: انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری و شرط مرجعیت
📝شبهه شماره 164
🔶 با توجه به شرط مرجعیت در قانون اساسی قبل از بازنگری، انتخاب رهبری که در آن مقطع فاقد این شرط بود چگونه صورت گرفت؟
🌸پاسخ
1️⃣ اصل 109 قانون اساسی پیش از بازنگری، صلاحیت برای افتاء و مرجعیت را مطرح می کند و نه مرجعیت بالفعل را و این شرط برای هر فردی که به درجه اجتهاد نائل شده و لو مرجع بالفعل نباشد می تواند وجود داشته باشد.
2️⃣ در اصل 107 پیش از بازنگری از عبارت «هر گاه يك مرجع را...» احتمال مرجعیت بالفعل فهمیده می شود، اما این واژه باید با توجه به قبل آن تفسیر شود که باز هم «صلاحیت مرجعیت و رهبری» را مطرح کرده که اگر مقصود، مرجع بالفعل باشد، عبارت رهبری در جمله قبل هم باید بالفعل باشد، در حالی که فردی به رهبری انتخاب نشده که رهبری او بالفعل باشد، از این روی همانگونه که در بخش اول اصل، مقصود از مرجع، افراد واجد صلاحیت مرجعیت و رهبری و نه مرجع و رهبر بالفعل، مد نظر است، در ادامه اصل نیز خبرگان از میان کسانی که صلاحیت مرجعیت را دارند(و نه مراجع بالفعل) یک فرد را بر می گزینند.
3️⃣ حتی اگر مقصود از مرجع، در قانون پیش از بانگری، مرجع بالفعل بوده باشد، اگر امر دائر باشد بین مراجعی که هیچ کدام شرط «بينش سياسي و اجتماعي و شجاعت و مديريت كافي براي رهبري» را ندارند با فقیه غیر مرجعی که دارای این شرط می باشد، عقل حکم می کند که نفر دوم که مرجع نیست انتخاب شود و از قید مرجعیت چشم پوشی شود.
4️⃣ اعضای شورای بازنگری قانون اساسی هم به استناد نامه حضرت امام خمینی ره، شرط مرجعیت را برای رهبر، لازم ندانسته و در قانون اساسی جدید رسما آن را حذف کردند.
✅ نکته: آیت الله خامنه ای اگر چه بر اساس قانون اساسی سال 58 واجد شرایط رهبری بود، اما به منظور رفع شبهات، پس از بازنگری قانون اساسی، مجددا بر اساس قانون جدید از سوی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.
#رهبری_و_مرجعیت
#قانون_اساسی_و_رهبری
#شرط_مرجعیت_رهبری_در_قانون_اساسی
#شرط_مرجعیت_رهبری
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951832/
🆔@spasokh
عنوان: نقش مردم در نظام ولایت فقیه
📝شبهه شماره 165
مردم در نظام ولایت فقیه چه نقشی دارند؟
🌸پاسخ
1️⃣ نقش مردم در حکومت ها از دو جهت قابل بررسی می باشد:
🔸از جهت مشروعیت حکومت،
🔸از جهت مقبولیت حکومت.
2️⃣ از دیدگاه اسلام، اصل بر عدم ولایت کسی بر دیگری بوده و خروج از این اصل نیازمند دلیل است، از طرفی از آنجایی که حاکمیت مطلق عالم و آدم ذاتا از آن خداوند می باشد، توحید در حاکمیت و قانونگذاری به تبع توحید در خالقیت و ربوبیت الهی برای خداوند اثبات شده و ولایت خداوند بر انسان ها از این اصل خارج می شود. از این جهت مشروعیت حکومت، صرفا اختصاص به خداوند داشته و او نیز بر اساس ادله ای که در جای خود بحث شده است، این حق را به پیامبر ص، ائمه معصومین ع و در زمان غیبت به فقهای جامع الشرایط واگذار کرده و از این روی مشروعیت حکومت ارتباطی با مردم ندارد.
3️⃣ با وجود نقش نداشتن مردم در مشروعیت حکومت، این حکومت جز با استقبال و مشارکت همه جانبه مردم محقق نمی شود و لو اینکه آن حاکم، شخصی همچون امام علی ع باشد، از این روی مردم در تحقق عینی حکومت نقش آفرین هستند.
4️⃣ در نظام جمهوری اسلامی نیز امام خمینی ره علیرغم داشتن مشروعیت الهی، سهم اصلی را در تحقق عینی حکومت اسلامی و نظام ولایت فقیه به مردم داد، از این روی اصل نظام جمهوری اسلامی را به رفراندم گذاشته و مردم را از طریق تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی و رفراندم تایید نهایی قانون اساسی در فرایند تدوین این قانون مشارکت داد.
5️⃣ قانون اساسي جمهوري اسلامي در عين توجه لازم به منشأ حاكميت الهي نظام (اصل 2 و 57) به نقش مردم در تعيين رهبران و نمايندگان و دولت مردان توجه نموده است به طوريكه همه مسئولان از رهبر تا شوراهاي اسلامي با آراي مستقيم و يا غير مستقيم مردم انتخاب ميشوند (اصول 6206، 100، 107، 115، 117)
6️⃣ یکی دیگر از نقش های مردم در حکومت اسلامی، حق نظارت و انتقاد دلسوزانه و سازنده آنان نسبت به حاکمان می باشد که اين حق نظارت همگاني در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در قالب فريضة امربهمعروف و نهيازمنكر در اصل هشتم ذکر شده است.
✅ نتیجه: مردم نقش ايجادي و ابقايي و اصلاحي در حكومت و نظام ولايت فقيه دارند.
#نقش_مردم_در_حکومت_ولایت_فقیه
#مشروعیت
#مقبولیت
#مردم_و_نظام_اسلامی
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951833/
🆔@spasokh
عنوان: امام صادق و ردّ دعوت به قیام
📝شبهه شماره 166
چرا امام صادق ع، از فرصت هایی که برای خلافت ایشان فراهم شد استفاده نکرد؟
🌸پاسخ
1️⃣ پیروزی یک رهبر در مبارزات خود، مشروط به داشتن یاران و سربازان صادق و فداکار می باشد ، در حالی که امام صادق ع، فاقد چنین یارانی بود، چنانکه در پایان داستان سهل بن حسن خراسانی که مدعی بود صدهزار شمشیر زن آماده قیام به امر حضرت هستند، خود سهل اعتراف کرد که حتی یک نفر با شرایط مدّنظر امام، نمی تواند پیدا کند.
2️⃣ کسانی همچون ابومسلم خراسانی و ابوسلمه خلال، شیعه امام صادق ع و صادق در ادعای خود نبودند، بلکه آنها قصد سوء استفاده از موقعیت امام ع را داشتند، چون خود آنها به دلیل فقدان مشروعیت، نمی توانستند قدرت را در دست بگیرند و دنبال آن بودند تا با استفاده از محبوبیت امام، مردمان شیفته اهل بیت ع را گرد خود جمع کرده و در نهایت یا قدرت را به امام تحویل ندهند و یا اینکه امام را وامدار خویش بسازند و به همین دلیل امام ع، دعوت آنها را ردّ و نامه ابوسلمه را سوزاند.
3️⃣ یکی از شواهد صادق نبودن ابومسلم و ابوسلمه در دعوت از امام ع، این بود که همزمان، به سایر بزرگان علوی نامه نگاشته و آنها را شایسته رهبری قیام عنوان می کردند.
4️⃣ امام صادق ع که معدن علم بود، به خوبی از سوء استفاده هایی که از موقعیت اهل بیت ع، بر علیه بنی امیه صورت می گرفت آگاه بودند و به همین دلیل نه تنها خود با این قیام ها همراهی نمی کردند، بلکه به سایر بزرگان علوی نیز هشدار می دادند تا مراقب این سوء استفاده ها باشند، تاریخ هم مؤید دیدگاه امام ع بود، چرا که دهها قیام با همراهی بزرگان علوی صورت گرفت که به دلیل سست عنصری یاران، جملگی جز شکست و هدر رفتن جان و مال و ناموس شیعه نتیجه ای نداشت.
5️⃣ امام صادق ع وقتی دید، امکان قیام وجود ندارد با تربیت شاگردان و نشر معارف اهل بیت ع، مکتب ظالم ستیز شیعه را برای همیشه بیمه کرد و این مسأله بیشترین ضربه را به دشمن وارد کرد و به همین دلیل دشمن نتوانست وجود او را تحمل کرده و آن امام را به وسیله سمّ، به شهادت رساند.
#امام_صادق
#امام_صادق_و_قیام
#ابومسلم_خراسانی
#ابوسلمه_خلال
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951834/
🆔@spasokh
عنوان: حضرت معصومه س و سنت حسنه ازدواج
📝شبهه شماره 167
با اینکه سنت ازدواج از مستحبات مؤكد اسلامي است و خاندان رسالت در عمل به سفارشات پيامبر ص در اولويت بودند چرا حضرت معصومه س و برخی خواهران ایشان به این سنت عمل نکردند؟
🌸پاسخ
1️⃣ با توجه به خفقان حاکم بر جامعه و شرایط نامساعد برای علویان کمتر کسی جرأت داشت خود را به اين خاندان نزديك كند، چه رسد به اينكه با آنها وصلت و ازدواج نمايد، زيرا داماد حضرت موسي بن جعفر بودن از نظر دستگاه طاغوتي هارون برای داماد، مخاطراتی به همراه داشت.
2️⃣ این احتمال وجود دارد که همسران شایسته و هم کفوی که در شان دختران امام موسی کاظم ع باشند وجود نداشته و اگر بی توجه به مساله هم کفو بودن ازدواج می کردند ممکن بود در دست عدهاي مسلمان منافق گرفتار شوند، به همین دلیل امام موسي بن جعفر ع به دختران خود سفارش كرده بودند كه با رأي و مشورت برادرشان، امام رضا ع، ازدواج كنند، البته این سفارش به معنای وصیت به ازدواج نکردن نبود، بلکه توصیه به مشورت گرفتن از امام رضا ع برای ازدواج بود، چنانکه برخی دختران امام کاظم ع، بر همین اساس ازدواج کرده بودند.
3️⃣ حضرت معصومه س در سنين جواني از دنيا رفتهاند و این امکان وجود داشت که در صورت استمرار حيات با مورد مناسب ازدواج مينمودند.
#حضرت_معصومه
#ازدواج_حضرت_معصومه
#ازدواج
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951835/
🆔 @spasokh
🍃🌸 میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها مبارک باد
🆔 @spasokh
عنوان: کثرت امامزاده در ایران
📝شبهه شماره 168
مگر 11 امام معصوم ع، مجموعا چند فرزند داشتند که در هر منطقه ای از ایران، امامزاده ای به نام آنها وجود دارد؟ از جمله در استان قم که بیش از 400 امامزاده وجود دارد.
🌸پاسخ
1️⃣ عنوان «امامزاده» در عرف شیعه تنها به فرزندان بی واسطه ائمه معصوم ع اطلاق نمی شود تا زیاد بودن آنها باعث تعجب گردد.
2️⃣ حضور تعداد زیادی از امامزادگان در ایران دلایل متعددی داشته است از جمله:
🔸الف- برخورد نامناسب حکام وقت با علوی ها، چه در دوران بنی امیه و چه دوران بنی عباس، باعث می شد آنها مجبور به ترک کاشانه خود شده و به نقاط امن پناه ببرند و چون ایران به دلیل دور بودن از مرکز حکومت و نیز داشتن مناطق کوهستانی، نقطه ای امن به شمار می آمد لذا تعداد زیادی از علوی ها به ایران پناهنده شدند.
🔸ب- با مطرح شدن ولایتعهدی امام رضا ع و انتقال آن حضرت به خراسان، تعداد زیادی از علوی ها به ایران آمدند و با مدفون شدن حضرت معصومه س در قم که از گذشته محب اهل بیت ع بودند این روند همچنان ادامه یافت.
🔸ج- تشکیل حکومت علویان طبرستان و نیز برخی حکومت های نزدیک به شیعه، یکی دیگر از دلایل مهاجرت سادات به ویژه به سمت شمال ایران بود.
3️⃣ مردم ایران از همان دوران آغازین اسلام، محبت شدیدی به اهل بیت و منسوبین پیامبر ص داشتند و به همین دلیل، نسبت به ساداتی که به ایران مهاجرت کرده بودند احترام خاصی قائل بودند و به همین دلیل با وجود اینکه برخی از این سادات چندین نسل با پیامبر ص و نیز امام معصوم ع فاصله داشتند، پس از رحلت، برایشان مرقد و بعدها گنبد و بارگاه درست می کردند که در میان ما به امامزاده مشهور شده اند.
4️⃣ در میان شهرهای ایران، شهر قم، از ابتدا پایگاه شیعیان بود و ائمه ع نیز آن را حرم اهل بیت ع دانسته و به اسکان در آنجا توصیه می کردند، به همین دلیل یکی از پناهگاه های اصلی علوی ها در ایران به شمار می آمد، پس از وفات حضرت معصومه س نیز تعداد علوی هایی که به این شهر روی آوردند رو به فزونی نهاد به طوری که طبق برخی نقل ها در سال 371 ق، مردان سادات علوی این شهر به 331 نفر بالغ می شدند و مردم نیز به دلیل محبت به اهل بیت ع، پس از وفات، برایشان گنبد و بارگاه درست می کردند.
#امامزادگان_ایران
#امامزاده_های_قم
#امامزاده
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951836/
🆔 @spasokh
#سودمندی_حجاب
📝شبهه
حجاب اسلامی نه تنها برای زنان سودمندی خاصی ندارد بلکه موجب پدیدآمدن ناراحتیها و تنگناهای گوناگون فردی و اجتماعی همچون افسردگی، جلوگیری از پیشرفت اجتماعی و ... است. این ستم است که زن تاوان چشمچرانی و هوسبازی مرد را بدهد.
پاسخ
در اصل ضرورت پوشش برای بدن اختلافی نیست، اختلافات در زمینۀ حدود پوشش است که برگشت به نوع نگرش ها به مقوله حجاب دارد ؛ یکی از نگرش ها، نگرش دینی است که بر اساس آن برای پوشش شرعی بانوان حکمت های متعددی وجود دارد از جمله:
1️⃣ جاذبه های بدنی زن، همچون روح او نزد خدا احترام دارد و نباید ارزان در اختیار چشم های هوسباز قرار گیرد، زن با حفظ حجاب، هم برای جسم و جان خود ارزش قائل می شود و هم مقتدرانه در برابر تبدیل شدن به ابزار هوسرانی مردان می ایستد.
2️⃣ پوشش زنان در جامعه، به تقویت بنیان خانواده کمک می کند، چون زنان و مردان با عفت روز به روز به یکدیگر وابسته تر شده و بنیان خانواده شان مستحکم تر می شود ولی مردانی که در طول روز، زنان عشوه گر را می بینند نسبت به خانواده و همسر خود بی رغبت می شوند.
3️⃣ بی حجابی باعث شیوع چشم و همچشمی میان زنان و صرف عمر گرانمایه به جای کسب علم، رشد و تعالی برای امور گذرا و کم اهمیت می شود.
4️⃣ زنان بی حجاب، به دلیل مقایسه دائمی خود با زنان دیگر همواره در معرض اضطراب بدشکلی هراسی و افسردگی اند.
5️⃣ بی حجابی عامل اصلی آسیبهای اجتماعی همچون ارتباطات نامشروع، تجاوز، قتل های ناموسی، اختلاف در خانواده و طلاق می باشد.
نکته پایانی: حجاب اسلامی ابتدا به سود مصالح مادي و معنوي خود زنان است نه برای گناه نکردن مردان.
👈پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9453/
🆔@spasokh
💠 حجاب اجباری آری یا خیر؟
سؤال:
چرا با وجود اینکه حجاب در دیگر کشورهای مسلمان اختیاری است در جامعه ما از طرف حکومت اجباري است؟
📝 پاسخ:
1️⃣ اصل وجوب حجاب از ضروریات دینی است که آیات و روایات فراوانی دلالت بر آن دارند، از جمله آیه 59 سوره احزاب و نیز آیات 30 و 31 نور که به پوشش گردن و سینه و نیز مخفی کردن زینت از نامحرم (به غیر از زینت هایی که خود به خود آشکار است) دستور می دهد.
حضرت زهرا (س) نیز هنگام بيرون رفتن از منزل، از پوشش خاصي مثل چادر و روپوش استفاده ميکردند. با عنايت به این آيات، روايات و سیره زنان متدین در تاریخ اسلام، فقها حکم به وجوب پوشیده بودن تمام بدن زن در مقابل نامحرم و گناه بودن بی حجابی نموده و فقط دستها تا مچ و گردي صورت را استثناء کردهاند.
2️⃣ در تمامی سیستمهای حکومتی، دولت میتواند نسبت به رفتارهایی که به خودی خود امور شخصی محسوب میشوند، ولی در یک بازه زمانی و شرایط خاص، آثار اجتماعی مهمی دارند، قوانینی وضع کند که دامنه اختیارات فردی را به سود منافع اجتماعی، تنگتر کند، نظیر خرید و فروش و مصرف مواد مخدر که ابتدائا جزء امور فردی هستند اما به دلیل عواقب اجتماعی که دارد، در اکثر کشورهای دنیا ممنوع شده و جرم تلقی میشود.
بی حجابی نیز اگر چه در ظاهر يک امر شخصي به نظر می رسد ولي به دلیل تبعات و مفاسد اجتماعی ناشی از آن، برای مردان، زنان و خانواده ها و نیز با توجه به وقوع آن در بستر جامعه و حریم عمومی در واقع از امور اجتماعي بوده و از این رو دولت اسلامی حق دارد با جعل قوانيني الزامی، از آن جلوگيري کند.
3️⃣بی اعتنایی کشورهای اسلامی به این واجب الهی، نمی تواند توجیهکنندۀ بیحجابی باشد، همچنانکه در این کشورها شاهد آزادی بسیاری از ناهنجاری ها و مفاسد، فحشا، شرب خمر و دیگر گناهان هستیم که اگر بخواهیم عمل آنها را ملاک قرار دهیم باید درها را به سوی این آسیبها و زشتی های اجتماعی نیز باز کنیم.
#حجاب_اجباری
مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات👈
🆔 @spasokh
عنوان: حجاب و تفاوت های جنسیتی
📝شبهه
فمینیستها قائل به عدم وجود تفاوت بین مرد و زن میباشند. حجاب اسلامی باعث ایجاد تفاوتهای جنسیتی بین مرد و زن میشود چرا که حقوق، تكاليف و نقشهای انسانها بسته به جنسيت مرد و زن بودن معین میشود. پس حجاب اسلامی نشان دهنده و موجب تبعیض بین مرد و زن می شود. (چه در نقش و چه در تکلیف).
پاسخ
1️⃣ اسلام قائل به «تساوي» حقوق زن و مرد است نه «تشابهِ» ظاهريِ آنها. با مراجعه به استعدادها و احتياجهاي طبيعي زن و مرد در مييابيم كه آنها در جهات مختلفي با يكديگر تفاوت دارند و دست خلقت، هريك از آنها را براي كار و مسئوليت متفاوتي آفريده است. اشتباه فمينيستها در اين است كه صرفاً بر تشابه ظاهري بدون توجه به نيازها تأكيد مي ورزند و به غلط كلمة تساوي را به كار مي برند.(1) نگاه مشابه به آن دو، عين ستم به آنهاست و تحولات اجتماعي، اقتصادي و سياسي به هيچ رو به معناي تغيير كاركردها و هويت زن و مرد نيست.
2️⃣ يكي از پيامدهاي سوء اين انديشه، ايجاد تقابل بين زن و مرد است. در حالي كه دو جنس مرد و زن، مكمّل يكديگر و نيازمند به هم هستند، به جاي دامن زدن به تنش و خشونت بين آنان و تأكيد بر نگاه مردسالار يا زن سالار بايد روابطي سالم و متناسب با ساختار وجودي آن ها و نياز خانواده و جامعه، برقرار كرد. شاهد بر اين مدعا، ظهور جريان هاي ضد فمينيسم و افزايش خشونت در خانواده ها در دهههاي اخير است. فمينيسم به جاي اين كه عامل اصلي تبعيضها يعني صفات ضد اخلاقي و جهل را هدف قرار دهد، آدرس ديگري به بشر ارائه داده است.(2)
3️⃣ از نگاه ديني، عامل فرودستي زنان و ستم چه به اين قشر و چه موجودات ديگر، جهل و هواي نفس بشرِ مختار است نه حجاب و پوشش زنان؛ زیرا حجاب اسلامي به معناي پرده نشيني و محروميّت از حضور در صحنه ی فعاليتهاي اجتماعي نيست، بلكه به معناي وجوب پوشش و ممنوعيّت از خود آرايي زن در مقابل مردان بيگانه است.
#حجاب_موجب_تفاوت_های_جنسیتی
پی نوشت ها:
1. مطهري، مرتضي، نظام حقوق زن در اسلام، قم، انتشارات صدرا، چاپ بيست و هفتم، ص 122- 126.
2.زیبایی نژاد، محمد و محمد تقی سبحانی، درآمدي بر نظام شخصيت زن در اسلام، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، 1379، ج1، ص 129.
👈پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951746/
🆔@spasokh
عنوان: امام رضا و ولایتعهدی ظالمان
📝شبهه شماره 169
پذیرش ولایتعهدی مامون از طرف امام رضا ع، با آیه 113 سوره هود که رکون در برابر ظالمان را ممنوع می کند تعارض دارد.
🌸پاسخ
1️⃣ آیه 113 سوره هود(آیه رکون) هر گونه اتکا به ظالمان را ممنوع می داند، چرا که باعث تقویت آنها و گسترش فساد و تباهی در جامعه می شود، لذا انسان تا مجبور نشود حق ندارد حتی حق خود را از قاضی و حاکم ظالم بگیرد.
2️⃣ امام رضا ع، هرگز به حاکمان جور اتکا نکرد، بلکه این دستگاه ظالم بنی عباس بود که با کشاندن اجباری امام به مرو و پیشنهاد ولایتعهدی در صدد بود تا برای خود کسب مشروعیت کند و وجهه امام را نیز نزد مردم تخریب کند، اما امام رضا ع،
✅ اولا با این پیشنهاد مخالفت کرد و تا زمانی که تهدید به قتل نشد با آن موافقت نکرد، لذا اقدام امام ع هرگز به معنای رکون در برابر ظالم نمی تواند باشد،
✅ ثانیا امام ع با مشروط کردن پذیرش ولایتعهدی به اینکه در هیچ کاری دخالت نکند ضمن اعلام اجباری بودن پذیرش این منصب و نارضایتی خود از آن، توطئه مامون برای تخریب وجهه امام را خنثی کرد.
3️⃣ تعامل با دستگاه جور، در صورتی که بر اساس مصلحت و ضرورت باشد به معنای رکون در برابر ظالمان نمی باشد، چنانکه طبق آیه قرآن، یوسف پیامبر ع، به خاطر مصلحت موجود، از عزیز مصر درخواست کرد تا وی را مسئول خزائن مصر نماید و یا امام علی ع، بنا به مصلحت وارد شورای خلافتی شد که خلیفه دوم ترتیب داده و نتیجه آن نیز تقریبا مشخص بود، پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا ع نیز ضمن اجباری بودن، مصلحت هایی داشت از جمله اینکه:
🔹 اصل پیشنهاد ولایتعهدی به امام ع، به صورت ضمنی حاکی از اعتراف بنی عباس به این بود که علویان نیز در حکومت سهم شایسته ای دارند،
🔹 با توجه به اینکه پس از دوران طولانی زندان امام کاظم ع و سرکوب علوی ها توسط خلفای پیشین، سازمان شیعیان آسیب جدی دیده بود، حضور ناخواسته امام رضا ع در این منصب، بار دیگر فرصتی برای تجدید این سازمان فراهم می کرد.
🔹 امام ع با استفاده از این فرصت و شرکت در جلسات مناظره، ضمن اثبات برتری علمی خود، قوت تفکر علمی و عقلی شیعه را به رخ همگان کشید.
#امام_رضا
#رکون_در_برابر_ظالم
#امام_رضا_و_ولایتعهدی_ظالمان
#ولایتعهدی_امام_رضا
#سوره_هود
#آیه_رکون
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951837/
🆔@spasokh
عنوان: ختم ولایت با ختم نبوت
📝شبهه شماره 170
اگر پیامبر اسلام ص، خاتم النبیین بوده، پس با رفتن او ولایت خاتمه یافته، فلذا اعتقاد به ولایت فقها درست نیست.
🌸پاسخ
1️⃣ اعتقاد به خاتمیت پیامبر اسلام، واقعیتی است که هیچ تردیدی در آن نیست، اما ختم نبوت به معنای ختم ولایت شرعی نمی باشد، چرا که به دلیل بقاء دین تا قیامت و لزوم اجرای احکام اسلام پس از رحلت پیامبر ص، در هر عصري بايد يك رجل الهي، مسئوليت زعامت و ولايت مسلمين را بر دوش بكشد.
2️⃣ ولایت شرعی در دوران پیامبر اسلام ص، منحصر در ایشان بود اما ادله متعدد، حاکی از آن است که این ولایت پس از ارتحال پیامبر ص به ائمه معصومین ع واگذار شده است از جمله:
🔸الف- آیات ولایت(مائده/55)، ابلاغ(مائده/67)، اطاعت(نساء/59)؛ مثلا در آیه اطاعت، خداوند متعال اطاعت از اولی الامر را همچون اطاعت خدا و پیامبر، مطلقا واجب گردانیده و به همین دلیل، چنین فردی حتما دارای ولایت الهی بوده و باید از ملکه عصمت برخوردار باشد که از نظر شیعه همان ائمه معصومین ع می باشند.
🔸ب- روایاتی همچون حدیث ثقلین که اطاعت از اهل بیت ع را همسنگ اطاعت از قرآن دانسته و یا حدیث منزلت که در آن، نسبت امام علی به پیامبر همچون هارون به موسی معرفی شده و با توجه به جانشینی هارون از موسی، پس جانشینی بعد از پیامبر اسلام ص نیز به امام علی ع می رسد.
3️⃣ ائمه معصومین ع نیز امر ولایت پس از خود را به فقهای جامع الشرایط سپرده اند که از جمله ادله نقلی دال بر آن عبارتند از: مقبوله عمر بن حنظله كه امام صادق ع مي فرمايند: «... فإنّي جعلته» [فقهاي جامع الشرايط] «عليكم حاكماً»، توقيع شريف و مبارك امام زمان عج «و امّا الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانّهم حجتي عليكم و انا حجه الله عليهم» که در مسائل مهم (اجتماعي ـ سياسي) به راويان حديث (فقهاء جامع الشرائط) ارجاع داده و آنها را حجت بر مردم می داند.
#ختم_نبوت
#ختم_ولایت
#ختم_ولایت_بعد_از_ختم_نبوت
#ولایت_فقها
#ولایت_فقیه
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951840/
🆔@spasokh
عنوان: پیشرفت تکنولوژی و نیازمندی به مراجع دینی
📝شبهه شماره 171
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با وجود اینترنت و رایانه و ... و در نتیجه محفوظ ماندن کتاب و سنت، نیاز به مراجع که به صورت سنتی، حافظ کتاب و سنت بودند از بین رفته است، به ویژه اینکه مراجع با صدور احکام ضد حقوق بشری همچون سنگسار و سکوت در برابر ظلم، عامل دین گریزی شده اند.
🌸پاسخ
1️⃣ اگر بر فرض، بپذیریم که با ارتقای فناوری برای حفظ متون دینی نیازی به مراجع نداریم، اما باید اذعان کنیم که فهم متون دینی محتاج به تخصص و تسلط بر تشخیص عام و خاص و محکم و متشابه و ... است و این مهم توسط عالمان دینی سامان می یابد.
2️⃣ مراجع به واسطه تسلط بر علوم دینی، به مثابه دیدهبان برای جامعه اسلامی عمل میکنند و مراقب هستند تا جامعه اسلامی در حوزه عقیدتی و اخلاقی و فقهی به انحراف از دین مبتلا نشود. البته این مهم، تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر قرار میگیرد و وظیفه آحاد جامعه اسلامی است، اما چون وجوب آن کفائی است، فقیهان در این مهم پیشقدم می¬شوند ، علاوه بر این تعیین مصداق معروف و منکر وظیفه مراجع تقلید است که از منابع دینی باید استخراج کنند تا مردم بر اساس آن امر و نهی کنند.
3️⃣ متهم کردن مرجعیت به صدور احکام ضد حقوق بشری ناشی از تصور غلط در باره نسبت حقوق بشر و دین میباشد. از منظر دینی، ما انسانها در برابر خداوند وجود و حقوق استقلالی نداریم، بلکه وجود ما در تمامی اوقات وابسته به وجود خداوند است، اما با این حال، خداوند از باب رحمتش، برای انسانها حقوقی اعتبار کرده است و بدین ترتیب، آنها را تکریم نموده است. برای فهم اینکه خداوند چه حقوقی را برای آدمی اعتبار نموده است، راهی نیست جز اینکه از طریق متون دینی به آن دست یابیم؛ از این رو، بیان احکامی همچون جواز چند همسری و سنگسار و غیره، بخشی از تعیین چارچوب حقوق انسانها است نه این که با حقوق آنها در تعارض باشد.
4️⃣ دفاع از حقوق و حریم دینداران وظیفه هر مؤمنی از جمله مراجع دینی است و در همین راستا سیره امام خمینی و رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع طراز اول، در دفاع از مظلومان جهان بر کسی پوشیده نیست.
#ضرورت_مرجعیت_دینی
#تکنولوژی_و_نیاز_به_مراجع
#تقلید
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951841/
🆔@spasokh
#بازنشر
💠 جنگ امام حسین (علیهالسلام) در ماه حرام
شبهه:
با اینکه محرم جزء ماه هاي حرام است، چرا امام حسين (علیهالسلام) در اين ماه جنگ کرد؟
📝 پاسخ:
پيش از اسلام در ميان ماه هاي قمري، چهار ماه (رجب، ذي القعده، ذي الحجه، محرم) ماه حرام نامیده می شد که در آن بر طبق سنت حتي در جاهليت جنگ و خون ريزي حرام و پيکار در آن زشت شمرده مي شد و هر قبيله اي هم که با هم جنگ داشتند، مانند: اوس و خزرج که 120 سال با هم نزاع و پيکار مي کردند، در اين چهار ماه متارکه مي کردند.
از طرفی اسلام نیز بر این حرمت مهر تایید زد و جنگ در این چهار ماه را حرام اعلام نمود مگر اینکه دشمنان حرمت این ماه را شکسته و وارد جنگ شوند که در نتیجه مسلمانان حق مقابله به مثل با آنها را دارند و کار حرامی صورت نگرفته است.(1)
🔹در جریان حوادث مرتبط با شهادت امام حسین، امام (علیهالسلام) که پس از امتناع از بیعت یزید به مکه رفته بود، به منظور جلوگیری از ریخته شدن خونش در ماه حرام، در روز هشتم ذی الحجه مکه را به سمت کوفه ترک کرد، اما یزیدیان، راه وی را در دوراهی کوفه بسته و او را به کربلا هدایت کردند و به دستور ابن زیاد آماده جنگ با امام شدند، در این میان امام حسین (علیهالسلام) برای حفظ حرمت ماه حرام، طی نامه ای به عمر بن سعد، آیات مربوط به ممنوعیت جنگ در این ماه ها را متذکر شد، اما این هشدارها در وی اثر نکرد و در روز عاشورا نه تنها وارد جنگ با امام حسین (علیهالسلام) شد بلکه اعلام کرد که آگاه باشید که من اولین کسی هستم که تیر به لشکر حسین (علیهالسلام) انداختم.
👌از این روی آنکه در کربلا حرمت ماه حرام را شکست و وارد جنگ شد لشکر یزید بود و امام حسین ع به دلیل اینکه در حال دفاع بود عملش مطابق با نص قرآنی و فاقد هر گونه اشکالی بود.
📚 پی نوشت:
1️⃣ بقره/194.
پاسخ کامل در لینک زیر:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9441/
🆔 @spasokh
#بازنشر
#آیین_سوگواری_در_فرهنگ_اسلام
📝شبهه
هیچ دلیل معتبری برای عزاداری و جواز گریه و پوشیدن لباس سیاه در سوگ شهادت امام حسین (علیهالسلام) از سوی پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) اسلام صادر نشده و این عزاداریها بدعت است.
پاسخ
1️⃣ وهابیان با برداشتی سطحی از مبانی دینی، عقیده دارند که گریه و سوگواری بدعت و شرک به شمار میرود. درحالیکه سوگواری رفتاری فطریست که از عمق احساسات انسان سرچشمه میگیرد و مورد تأیید قرآن و سنت پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) است.
2️⃣ تفاسیر اهل سنت (1) ذیل آیه 84 سوره یوسف تصریح میکنند که حضرت یعقوب سالیان دراز در فراق فرزندش گریه کرد.
3️⃣در سیره پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) موارد فراوانی است ازجمله: آن حضرت بر شهادت عمویش حمزه(2)، وفات عثمان بن مظعون(3) و ... گريستند. در شهادت جعفر بن ابیطالب یک حکم کلی فرمودند: باید بر مثل جعفر گریه کنند.(4) حتی بر اساس روایات صحیح نزد اهل سنت پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) بر شهادت امام حسین(علیهالسلام) گریه کردند.(5)
4️⃣عزاداری در میان خاندان و یاران پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) هم جاری بوده است عایشه و زنان در سوگ پيامبر(صلیاللهعلیهوآله) مویه کردند.(6) بعدها هرگاه می¬خواستند بر عزیز خود سوگواری کنند نخست طبق فرموده پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) بر حمزه گریه ميكردند.(7)
5️⃣همچنین پوشیدن لباس سیاه در سوگواری ها را در سیره پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) مشاهده می کنیم، آنگاه که جعفر بن ابیطالب شهيد شد، پیامبرخدا(ص) به اسماء بنت عميس(همسر جعفر) فرمودند: سه شبانه روز لباس سياه بپوشد.(8) نیز دختر امسلمه سه روز براي حمزه گريه كرد و لباس سياه پوشيد. (9) بنابراین عزاداری امری فطریست که مورد تایید قرآن کریم و سنت نبوی (صلیاللهعلیهوآله) است.
پی نوشت:
1. همچون: طبری، جامع البيان في تأويل القرآن، ج13، ص46 ؛ آلوسي، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج7، ص39.
2. حاکم نیشابوری، المستدرك على الصحيحين، ج3، ص218-219.
3. همان، ج1، ص514.
4. بن اثیر، اسد الغابه، ج1، ص343.
5. حاکم نیشابوری، پیشین، ج11، ص135 ؛ نور الدین هیثمی، مجمع الزوائد، ج9، ص302-303.
6. حمد بن حنبل، مسند احمد بن حنبل، ج43.
7. ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج4، ص48.
8. بغدادی، مسند ابن الجعد، ج1، ص398.
9. زمخشري، الفائق في غريب الحديث والأثر، ج2، ص192.
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9457/
🆔@spasokh
#بازنشر
#توصیه_قرآن_به_عزاداری
📝شبهه
از آنجا که در آیات شریفه قرآن هیچگونه دلالتی بر عزاداری و گریه بیان نشده است پس عزاداری برای شهادت امام حسین (علیهالسلام)، خلاف دستورات اسلام است!
پاسخ
1️⃣ از نظر عقلی و در امور دینی، نیافتن دلیل بر جواز، به معنای عدم جواز نیست وگرنه باید بسیاری از رفتارهای مسلمانان معاصر حرام باشد چرا که در بین مسلمانان صدر اسلام رایج نبوده است.
2️⃣ از آیات قرآن کریم مشروعیت عزاداری بر امام حسین (علیهالسلام) قابل اثبات است؛قرآن کریم میفرماید: «خداوند دوست ندارد کسی بدیهای دیگران را اظهار کند، مگر آنکس که مورد ستم واقعشده باشد»[1] پیام این آیه آن است كه خداوند نه تنها به مظلومان اجازه فریاد و افشاگری در مورد ظلم آنان را داده است بلكه چنین فریادی، محبوب خداوند متعال است.
3️⃣ خداوند در قرآن كریم دوستی اهلبیت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) را بر امت اسلامی واجب دانسته و محبت آنان را پاداش زحمات طاقتفرسای ایشان در راه ابلاغ رسالت قرار داده است؛[3] از آنجا که یکی از نشانههای محبت و دوستی، همدردی در سوگ و همدلی در شادی اهلبیت است؛ پس عزاداری برای امام حسین (علیهالسلام) نیز در راستای این آیه از قرآن است.
4️⃣ همچنین قرآن، در مورد سوگواری یعقوب(ع) در فراق یوسف(ع) میفرماید: «و چشمان او از اندوه سفید شد اما خشم خود را فرومیبرد (و هرگز کفران نمیکرد)»[4] حضرت یعقوب(ع) در جدایی فرزند خود دچار حزن و اندوه فراوانی گشت، به طوری كه سالیان درازی در غم یوسف(ع) اشك ریخت تا دیدگانش سفید شد و بینایی خود را از دست داد. تا جایی که فرزندان یعقوب از بسیاری گریه پدر به ستوه آمده و گفتند: «به خدا تو آنقدر یاد یوسف میکنی تا در آستانه مرگ قرارگیری!»[5]؛ پس نهتنها گریه و اندوه زیاد در مصائب اهل بیت (علیهم السلام) مانعی ندارد بلكه مشروع و از ویژگیهای مثبت به شمار میآید.
پی نوشت:
[1] سوره نساء، آیه 148.
[2] سوره شوری، آیه 23.
[3] . سوره یوسف،آیه 84.
[4] . همان، آیه 85.
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9452/
🆔@spasokh
#بازنشر
💠 منافات عزاداری بر اهل بیت (علیهم السلام) با صبر
سؤال:
آیا توصیه آيات و روايات به صبر در برابر مصائب، با برگزاری مجلس عزاداری و گریه شیعیان بر امام حسین (علیه السلام) منافات دارد؟
📝 پاسخ:
🔹با نگاهی به آیات و روایات می توان دریافت مراد از صبر در حوادث ناگوار، گریه و عزاداری نکردن نیست بلکه منظور جزع و فزع و اظهار سخنان بیهوده و باطل و اظهار نارضایتی نسبت به قضا و قدر الهی است، چنانکه پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) در مصیبت فرزندش، ابراهیم، به شدت گریه می کرد و در مقابل اعتراض اصحاب فرمود: «این گریه خشم و نارضایتی نیست بلکه گریه رحمت و رافت است و کسی که رحم نکند مورد رحمت واقع نمی شود.» (1) لذا عزاداری و گریه ای که از روی خشم نسبت به قضای الهی باشد مخالف صبر است اما گریه عاطفی که نشانه محبت و دلرحمی انسان است مصداق صبر نکردن نیست.
🔹برگزاری مجلس عزا عامل تسلی دل غم ديدگان است فلذا در روایات توصیه شده پس از مرگ مسلمان، سایر مسلمانان جمع شده، به بازماندگانش تسلی داده، آنان را به صبر توصیه کنند و برای از دنیا رفته، قرآن تلاوت کرده و درخواست آمرزش نمایند.
🔹کارکرد دیگر برگزاری مجلس عزا بزرگداشت یاد و خاطره شهدا، علما و اندیشمندانی است که با نثار جان خود جامعه اسلامی را حیات دوباره می بخشند، به ویژه شخصیتی همچون امام حسین که به خاطر ویژگی های خاصی که داشت روایت های متعددی برای بزرگداشت هر ساله حماسه ایشان وارد شده که نشانگر عدم منافات این مجالس با توصیه به صبر می باشد.
🔹مراسم و عزای امام حسین (علیهالسلام)، یک حرکت دینی- سیاسی و اعتراض بر قاتلان و طرفداران آنها در تمام تاریخ می باشد تا هم نهضت حسینی و اهداف قیام آن حضرت همچنان در میان مسلمانان زنده بماند و هم جنایات یزید و هواداران او بر کسی پوشیده نگردد و این حوادث به شاخصی برای تشخیص حق از باطل تبدیل شود.
📚 پی نوشت:
1️⃣. محمد باقر مجلسي، بحارالانوار ، (بيروت، داراحياء التراث العربي، چاپ سوّم) 1403 هـ 1983، ج 79، ص 90 ، ذيل روايت 43.
پاسخ کامل در لینک زیر:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9440/
🆔 @spasokh
#بازنشر
💠آگاهی امام حسین (علیهالسلام) از شهادت
شبهه:
آگاهي امام حسين (علیهالسلام) از شهادتش در كربلا، چگونه با آيه «وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» توجيه ميشود؟
📝 پاسخ:
روایت های متعددی حاکی از آن است که پیامبران گذشته، پیامبر اسلام، حضرت علی (علیهالسلام) و حتی خود امام حسین (علیهالسلام) از واقعه کربلا خبرداده اند. از این روی در اینکه امام حسین (علیهالسلام) خبر داشتند که پایان کار ایشان با شهادت خواهد بود تردیدی نیست. با این حال، امام حسین (علیهالسلام) در ماجرای کربلا بر اساس علم طبیعی خویش حرکت کردند، با یزید بیعت نکردند، به مکه رفتند، بر طبق احتمالی که در مورد احتمال ترورشان در موسم حج می دادند روز هشتم ذی الحجه از مکه خارج شدند و با توجه به دعوت کوفیان به سمت کوفه و نه کربلا حرکت کردند، اما روند حوادث به گونه ای شد که ایشان را به کربلا کشاند.
بر این اساس روند حرکت امام از مدینه تا کربلا، صرفا بر اساس علم غیب نبوده و قابل محاسبه منطقی و عقلانی بوده است که توجه به آن اصل شبهه را از بین می برد. با این حال حتی اگر امام حسین (علیهالسلام) بر اساس علم غیب و آگاهی به شهادت، به کربلا رفته باشد باز هم عمل ایشان انداختن جان خود در هلاکت نمی باشد زیرا:
🔹«القاء جان در هلاکت» در آیه 195 سوره بقره شامل کسانی که با ایثار و فداکاری در راه اسلام به شهادت می رسند نمی باشد، چون در این دنیا اهداف مقدسی وجود دارد که جان انسانها در برابر آن ارزشی ندارد همچون دین و حتی کسانی که اینگونه مسیر شهادت را بر می گزینند بر طبق آیات قرآنی دارای اجر عظیمی نزد پروردگار هستند.(1)
🔹 هلاکت مرگ بدون دلیلی است که باعث می شود تا انسان هم در این دنیا و هم جهان آخرت متضرر شود و مورد نکوهش همگان نیز قرار می گیرد ولی شهادت سرمایه ای است که طی آن اگر چه حیات زودگذر دنیوی را از دست می دهد اما هم حیات جاوید آخرت را می خرد و هم در دنیا به الگو و سرمشق برای انسانها تبدیل می شود.
🔹از جهت بعد توحیدی، تمام جهان هستی ملک پروردگار است و تمام دستورات او مصلحتی دارند و از این روی اگر پروردگار متعال به فردی اذن شهادت داده باشد، عمل به این دستور و اذن، نه تنها هلاکت نیست بلکه حیات جاوید و مطابق با امر پروردگار است.
📚 پی نوشت:
1️⃣ (نساء/100)
پاسخ کامل در لینک زیر:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9442/
🆔 @spasokh
#بازنشر
💠 جنگ امام حسین (علیهالسلام) در ماه حرام
شبهه:
با اینکه محرم جزء ماه هاي حرام است، چرا امام حسين (علیهالسلام) در اين ماه جنگ کرد؟
📝 پاسخ:
پيش از اسلام در ميان ماه هاي قمري، چهار ماه (رجب، ذي القعده، ذي الحجه، محرم) ماه حرام نامیده می شد که در آن بر طبق سنت حتي در جاهليت جنگ و خون ريزي حرام و پيکار در آن زشت شمرده مي شد و هر قبيله اي هم که با هم جنگ داشتند، مانند: اوس و خزرج که 120 سال با هم نزاع و پيکار مي کردند، در اين چهار ماه متارکه مي کردند.
از طرفی اسلام نیز بر این حرمت مهر تایید زد و جنگ در این چهار ماه را حرام اعلام نمود مگر اینکه دشمنان حرمت این ماه را شکسته و وارد جنگ شوند که در نتیجه مسلمانان حق مقابله به مثل با آنها را دارند و کار حرامی صورت نگرفته است.(1)
🔹در جریان حوادث مرتبط با شهادت امام حسین، امام (علیهالسلام) که پس از امتناع از بیعت یزید به مکه رفته بود، به منظور جلوگیری از ریخته شدن خونش در ماه حرام، در روز هشتم ذی الحجه مکه را به سمت کوفه ترک کرد، اما یزیدیان، راه وی را در دوراهی کوفه بسته و او را به کربلا هدایت کردند و به دستور ابن زیاد آماده جنگ با امام شدند، در این میان امام حسین (علیهالسلام) برای حفظ حرمت ماه حرام، طی نامه ای به عمر بن سعد، آیات مربوط به ممنوعیت جنگ در این ماه ها را متذکر شد، اما این هشدارها در وی اثر نکرد و در روز عاشورا نه تنها وارد جنگ با امام حسین (علیهالسلام) شد بلکه اعلام کرد که آگاه باشید که من اولین کسی هستم که تیر به لشکر حسین (علیهالسلام) انداختم.
👌از این روی آنکه در کربلا حرمت ماه حرام را شکست و وارد جنگ شد لشکر یزید بود و امام حسین ع به دلیل اینکه در حال دفاع بود عملش مطابق با نص قرآنی و فاقد هر گونه اشکالی بود.
📚 پی نوشت:
1️⃣ بقره/194.
پاسخ کامل در لینک زیر:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9441/
🆔 @spasokh