eitaa logo
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه
3.8هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
310 ویدیو
48 فایل
سایت مرکز: https://www.pasokh.org سامانه پاسخ: https://www.spasokh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عنوان: نقش سیاست صدور انقلاب در آغاز جنگ تحمیلی 📝شبهه شماره 172 💠 سیاست مداخله ایران در امور داخلی عراق به نام صدور انقلاب، عامل آغاز جنگ ایران و عراق بود و گرنه عراق به دنبال حسن همجواری با جمهوری اسلامی ایران بود. 🌸پاسخ 1️⃣ سیاست صدور انقلاب به معنای مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر نبود، به ویژه اینکه تعابیر امام ره همچون ابراز امیدواری برای اتحاد امت اسلامی و غلبه بر اجانب و سلطه گران، در دیدار با هیات های دیپلماتیک رسمی هم به کار می رفت که اگر مراد از آن، دخالت در مسائل داخلی کشورهای دیگر بود، چنین معنایی در دیدار با هیات های رسمی بی معنا بود. 2️⃣ امام خمینی ره در مواضع رسمی خود بارها اعلام کرده بود که حتی اگر قدرت گرفتن همه دنیا را داشت، باز هم بنایش انجام چنین کاری نیست، لذا زمانی که نظر کارشناسان نظامی برای ورود به خاک عراق را تایید کرد، هدف از این کار را نه تصرف خاک عراق و یا سرنگونی دولت این کشور، بلکه دفع حملات توپخانه ای و وادار کردن عراق به صلح عادلانه معرفی کردند. 3️⃣ امام خمینی ره از همان آغاز به دیپلماسی و حسن همجواری با همسایگان اعتقاد داشت، به همین دلیل علاوه بر استقبال گرم از هیات های دیپلماتیک کشورهای همسایه، نامه های آنها را با محبت تمام پاسخ می داد همچون پاسخ نامه رئیس جمهور وقت عراق. 4️⃣ بر اساس اسناد برجای مانده، نه صدام و نه حامیان وی که تلاش داشتند جمهوری اسلامی ایران را به عنوان آغازگر جنگ معرفی کنند، هرگز مداخله ایران در عراق را بهانه آغاز جنگ معرفی نکرده اند، چنانکه صدام هم به هنگام لغو قرارداد الجزایر، صرفا مواردی همچون ناعادلانه بودن قرارداد را بهانه آغاز جنگ اعلام کرده بود. 5️⃣ شواهدی وجود دارد که تهاجم صدام به ایران، توطئه ای از پیش طراحی شده بود که با سوء استفاده از خلأ قدرت ناشی از سقوط رژیم شاه صورت می گرفت، به طوری که حتی پیش از ایراد هر گونه فرمایشی از سوی حضرت امام ره، زمینه های آن از سوی حزب بعث در حال فراهم شدن بود، همچون اخراج هزاران ایرانی از عراق، توزیع اسلحه بین ضدانقلاب، تجاوزات مکرر مرزی و ...، حتی طبق برخی نقل ها، صدام از سه ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، زمینه های حمله به ایران را فراهم کرده و پس از کودتای درون حزبی که منجر به برکناری حسن البکر شد، این توطئه را عملیاتی کرد. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951842/ 🆔@spasokh
📝شبهه: اگر حضرت علي اكبر (علیه‌السلام) از صحنه كربلا زنده بيرون مي آمد به خاطر شباهت هایی که با پیامبر صلی الله علیه و آله داشتند به مقام امامت می رسیدند و مانع از امامت امام سجاد (علیه‌السلام) مي گرديد. پاسخ: 1️⃣ امامت ادامه رسالت است و همانطور كه نبوت يك مقام و منصب الهي است و امكان ندارد مثلا فردي از طريق گزينش مردم به مقام نبوت برسد، امامت نيز مقامي الهي است و تنها از طریق نصب الهی تعیین می گردد[1] چرا که نبی و امام باید معصوم باشند و تشخیص معصوم نیز فقط توسط خداوند متعال صورت می گیرد حتی بنا بر روایات، اختیار انتخاب امام در دست ائمه نیز نمی باشد[2] بلکه این امر به وسیله خداوند متعال به رسولش و از طریق او به امام علی (علیه‌السلام) ابلاغ شده و هر امامی نیز آن را به امام بعد ابلاغ می کند؛[3] بر این اساس است که در کتاب شریف اصول کافی، علاوه بر تصریح به انتصابی بودن امامت، روایات مربوط به تصریح هر امام به امام برگزیده بعد از خود از جانب پروردگار نیز بیان شده است؛ از جمله این موارد وصیت امام حسین (علیه‌السلام) در مورد امامت حضرت سجاد (علیه‌السلام) می باشد. [4] 2️⃣ حضرت علی اکبر علیه‌السلام از مقام و منزلت ارجمندی برخوردار بودند واز جهات خلقیات و شکل و شمائل نیز بسیار شبیه پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بودند اما این بدین معنا نیست که ایشان معصوم و افضل هم بوده باشند؛ امام سجاد علیه‌السلام هم معصوم بودند و هم به لحاظ علم امامت و سایر ویژگی های لازم برای امامت افضل از حضرت علی اکبر علیه‌السلام بودند چنانکه در روایات وارده به عنوان جانشین امام حسین (علیه‌السلام) از او نام برده شده بود. از این روی حضرت علی اکبر (علیه‌السلام) حتی اگر در کربلا شهید نمی شد باز هم امام چهارم، امام سجاد (علیه‌السلام) بودند. پی نوشت: 1. سبحاني، جعفر، الهيات و معارف اسلامي، ص 352. 2.صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 422. 3. ر.ك: همان، ص 439، باب 22. 4. کلینی،محمد بن بعقوب،اصول کافی،اسوه،سوم،1375، ج2،ص360-388. پاسخ کامل در لینک زیر: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9443/ 🆔 @spasokh
عنوان: نیابت رهبری از امام زمان عج 📝شبهه شماره 173 💠 امام زمان در توقیع شریف به آخرین نائب خود دستور داده بود که جانشینی برای خود برنگزیند و در نتیجه در دوران غیبت کبرا دیگر نائبی وجود نخواهد داشت، به همین دلیل، نمی توان رهبری را نائب امام زمان نامید. 🌸پاسخ 1️⃣ امام زمان عج، در دوران غیبت صغری، 4نائب داشتند که به حضور ایشان رسیده و اوامر حضرت را به مردم می رساندند که به نام مشخص بوده و به نائب خاص مشهور بودند. 2️⃣ امام زمان در آخرین توقیع خود به آخرین نائب دستور دادند که جانشینی برای خود انتخاب نکند. مقصود امام به قرینه ذيل روايت (هر كس ادعاي مشاهده ولي عصر (عج) را كند دروغگوست) این بود که دیگر نائبی که امام را مشاهده کرده و دستورات را از ایشان اخذ کند وجود نخواهد داشت، اما این با وجود نائبانی که در دوران غیبت، بدون مشاهده امام باید متکفل امور شیعیان شوند منافاتی ندارد. 3️⃣ ادله روایی نیز حاکی از آن است که امامان معصوم ع، برای دوران غیبت کبرا، شیعیان را به نائبانی دعوت کرده اند که اوصافشان ذکر شده است همچون روایت حوادث واقعه(و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم) و روایت (فأما من كان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظاً لدينه مخالفاً علي هواه مطيعاً لامر مولاه فللعوام أن يقلّدوه). ✅ نتیجه: 🔸در دوران غیبت امام زمان، کسی که داراي شرائط علمي، بينش صحيح سياسي و اجتماعي و عدالت و تقوي باشد شایستگی تصدی امور مسلمین را داشته و بر طبق ادله فوق، از سوی امام زمان منصوب به نصب عام می باشد و به همین دلیل می توان او را نائب عام امام زمان عج نامید که با نائبان خاص تفاوت دارد. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951843/ 🆔@spasokh
عنوان: پیاده روی اربعین و هزینه های فراوان 📝شبهه با وجود هزینه های بالای پیاده روی اربعین، برگزاری این مراسم چه لزومی دارد؟ پاسخ 1️⃣ عدد «چهل» و واژه «اربعین»، هم در فرهنگ اسلامی و هم ادبیات فارسی، جایگاه مهمی داشته است به عنوان مثال، حضرت موسی ع برای دریافت الواح تورات، چهل شب خدا را مناجات کرد و یا چهل سالگی در قرآن، مقطع کمال عقلی و رشد معنوی انسان ها معرفی شده است، چنانکه در دهها روایت نیز به عدد چهل عنایت خاصی شده است. 2️⃣ از منظر درون دینی و به استناد روایات معتبر اسلامی، زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا و سوگواری بر مصائب آنان، اهمیت فراوانی داشته و پاداش فراوانی برای آن در نظر گرفته شده است ، چنانکه ائمه ع نیز از هر فرصتی برای زنده نگه داشتن این واقعه استفاده می کردند. 3️⃣ زیارت اربعین نیز از دیر باز در فرهنگ شیعه جایگاه داشته است به گونه ای که در برخی روایات، این زیارت یکی از نشانه های شیعه معرفی شده است، شاید رمز اهمیت این روز در این باشد که این روز، از یک سو روز کامل شدن رسالت اسرای کربلا در رسوا ساختن یزیدیان و رساندن پیام خون شهداست و از سوی دیگر مبدأ حرکت جوشنده و تمام‌ناشدنی فرهنگ ظلم ستیز حسینی در طول تاریخ است که نشانه آن، اعتراف یزید به شکست خود و اعزام محترمانه اسرا به مدینه و نیز آغاز قیام های ضد ظلم و ستم همچون توابین، مختار و ... می باشد. 4️⃣ در روایات اسلامی، پیاده روی و سختی کشیدن در راه زیارت امام حسین ع بسیار مورد توجه بوده است و به مرور زمان، به یک رسم در میان علاقمندان اهل بیت ع، اعم از شیعه و سنی و حتی غیر مسلمان تبدیل شده است، از طرفی این مراسم، آثار مهمی دارد که توجه به آنها صرف هزینه هایی به مراتب بیش از این را مجاز می سازد، از جمله: ✅ نماد شور و شعور و اعتلای فرهنگ اسلامی می باشد، ✅ با توجه به مشارکت اهل سنت و سایر ادیان آسمانی در این مراسم، نماد همبستگی جهان اسلام و حتی ادیان الهی در برابر ظلم جهانی است، ✅ این کار، بازسازی نمادین هجرت از خودخواهی به سوی خداخواهی و گذاردن دست بیعت و اطاعت در دست ولی خداست، ✅ عامل تقویت هویت شیعیان در قالبی ساده، ملایم و نرم و عاری از هرگونه خشونت و تعرّض به دیگر فرق اسلامی است. ⚠️ نکته: مراسم پیاده روی اربعین، همچون هر برنامه مذهبی دیگری در کنار نقاط قوت خود، ممکن است نقاط ضعف و آسیب هایی نیز داشته باشد همچون اسراف و ریخت و پاش که راهکار مقابله با آن نیز مدیریتی است که می تواند ضمن ایجاد رفاه متناسب و متعادل برای زائران، هزینه‌های غیرضرور را در رسیدگی به تهیدسان و نیازمندان کشور‌های اسلامی، به کار گیرد. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951799/ 🆔@spasokh
📝شبهه پیاده‌روی مسیر نجف تا کربلا در ایام اربعین، مستلزم مشقت و رنج بدنی فراوان است؛ در حالی که در شریعت اسلامی، تحمیل رنج بر بدن کار نادرستی تلقی شده است. پاسخ 1️⃣ این ادعا به این شکل کلی پذیرفته نیست؛ دفاع از جان، ناموس، دین و سرزمین نه تنها مشقت جسمی بلکه خوف جسمانی را نیز به همراه دارد در حالی که اسلام دستور به جهاد در راه خدا است؛ 2️⃣ یکی از ملاک های جواز و عدم جواز تحمیل مشقت بر بدن، هدفی است که فرد در نظر دارد و می‌خواهد با رفتار خود آن را محقق کند؛ چنانکه هدف متعالی و مقصود، معنوی و بلندمرتبه و برای فرد و جامعه حیاتی باشد، تحمیل مشقت بر بدن روا بلکه گاه واجب است ولی اگر هدف فرد هدفی مادی و دنیایی باشد، تحمیل مشقت کاری نامناسب است؛ 3️⃣ پیاده روی اربعین چنانچه همراه با توجه باشد فرد را از لحاظ روحی و معنوی آماده ورود به ساحت ولایت ولی خدا می‌سازد و به فکر، عاطفه و عمل فرد رنگ و بوی الهی می بخشد. 4️⃣ پیاده روی اربعین به ویژه در قالب اجتماع باشکوهی که در سال های اخیر رخ داده است سبب زنده نگه داشتن و تبلیغ نام و یاد امام حسین علیه السلام است؛ این اجتماع باشکوه ذهن های کنجکاو و جان های مشتاق را از سراسر عالم متوجه هدف قیامی می نماید که خلاصه بعثت همه انبیاء است. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9456/ 🆔@spasokh
📝شبهه رسم پیاده‌روی اربعین تبدیل به یک حماسه‌ی شیعی شده است و این امر می‌تواند به همبستگی و انسجام میان همه‌ی فرق اسلامی آسیب رساند و مانع وحدت امت اسلامی شود. پاسخ 1️⃣ پیاده‌روی ساده و خالصانه و به قصد زیارت امام حسین (علیه‌السلام) مخصوص شیعیان نیست و بسیاری از اهل سنت نیز در این مراسم شرکت می‌کنند؛ همچنانکه آمارها و گزارشات نیز مؤید این مطلب است. 2️⃣ مراسم پیاده‌روی اربعین هرگز نمایش اقتدار شیعه در برابر دیگر فرق اسلامی نبوده و نیست؛ بلکه نمایش اقتدار جبهه‌ی حق در برابر ظلم جهانی و به نوعی تبلیغ به سوی وحدت است. 3️⃣ شیعه از همان ابتدای شکل‌گیری در زمان پیامبر تاکنون، تاریخ پرفراز و نشیب، خونبار و دشواری را پشت سر گذشته است. از این رو استفاده از ابزارهای مشروعی که به تقویت هویت مذهبی و تحکیم انسجام درون‌مذهبی و نمایش اقتدار و صلابت شیعه در برابر قدرت‌های ظالم جهان مدد می‌رساند، وظیفه‌ای مهم و ضروری است که یکی از مصادیق آن شرکت در پیاده‌روی اربعین است. 4️⃣ مراسم پیاده روی اربعین که با حضور عاشقانه و خالصانه دوستان اهل‌بیت، فارغ از هرملیت و زبان، انجام می‌گیرد، یکی از بهترین فرصت‌های آشنایی و تعمیق روابط معنوی، سیاسی و فرهنگی شیعیان جهان است. این مراسم در قالبی ساده، ملایم و نرم و عاری از هرگونه خشونت و تعرض به دیگر فرق اسلامی، شیعیان را به‌عنوان امتی مقتدر و با صلابت معرفی کرده و ضمن به نمایش گذاردن مناسک شیعی، پیام وحدت، یکپارچگی و هوشیاری آن‌ها را به دشمنان و بدخواهان فریاد می‌زند. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9454/ 🆔@spasokh
برای دریافت رايگان نسخه اندرویدی و ویندوزی نرم افزار «اربعین عشق» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: http://www.andisheqom.com/fa/software/View/951797/ 🆔 @spasokh
ArbaeeenEshq.apk
12.02M
🔺دریافت نسخه اندرویدی نرم افزار «اربعین عشق» مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه 🆔 @spasokh
🔻رضایی مهر رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرگزاری حوزه: 🔹بیش از ۷۰ کتاب علمی و ۷۲ اثر پژوهشی در پاسخ گوئی به شبهات منتشر کرده ایم که کتاب های علمی و پژوهشی با موضوعات مختلفی است که بیشتر نیازسنجی از مردم گرفته شده و طبق آن موضوعات و پژوهش ها جمع آوری شده است این تعداد کتاب ها برای جامعه هدف جوانان است. 🔻آدرس مرکز پاسخگویی به شبهات: کانال: @spasokh سایت: andisheqom.com @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
📎برای دریافت رايگان نسخه ویندوزی نرم افزار «نظام سلطه» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://www.andisheqom.com/fa/software/View/9320 🆔 @spasokh
عنوان: تعارض شعار مرگ بر آمریکا با آیات قرآنی 📝شبهه شماره 174 شعار مرگ بر آمریکا با آیه 108سوره انعام که مسلمانان را از فحش دادن به مشرکان منع می کند تعارض دارد. 🌸پاسخ 1️⃣ فلسفه ممنوعیت ناسزاگویی به مقدسات مشرکان در آیه 108 انعام این است که مبادا به بهانه آن، مشرکان خدا را دشنام دهند و به همین دلیل آیه شامل شعار دادن علیه آمریکا نمی شود، چون: 🔸 اولا شعار علیه آمریکا موجب دشنام گویی به خدا نمی شود، 🔸 ثانیا در دیدگاه غربی ها، اساسا امر مقدسی وجود ندارد و به همین دلیل، آمریکا نیز تقدسی ندارد تا اینکه شامل این آیه شود. 2️⃣ اقداماتی همچون تظاهرات و شعار علیه آمریکا از جنس فحش و ناسزاگویی نیستند تا شامل این آیه شوند، بلکه ✅ یا از جنس «اعلان برائت» از دشمنان و سیاست های استکباری آنها می باشد که از جمله آموزه های دینی می باشد. ✅ یا نوعی دعای منفی است، یعنی مردم دعا می کنند تا سیاست های ظالمانه نابود شوند فلذا مورد تآیید دین می باشد، چنانکه در قرآن کریم علی رغم ممنوعیت سبّ مقدسات مشرکان، چنین دعایی در قالب هایی همچون لعن و مرگ دشمنان(بقره/161، هود/18، منافقون/4 و ...) بیان شده و در روایات هم با تعابیری همچون «قاتلک الله»، «قتله الله» که هم معنا با شعار مرگ می باشد، تکرار شده است. 3️⃣ رفتار مستکبرانه آمریکا با ملت ها و پایمال کردن حقوق آنها باعث شده است تا این کشور مورد نفرت همه ملت های ستمدیده قرار گیرد و آنها را به واکنش برانگیزد که سر دادن شعار مرگ و آتش زدن پرچم این کشور که نماد نظام استکباری است، نشانه ای از این ابراز انزجار می باشد. 4️⃣ نگاهی به فهرست توطئه های آمریکا علیه ملت ایران از گذشته تا به امروز گویای میزان خصومت و اقدامات سلطه جویانه این کشور می باشد که منجر به خشم و انزجار مردم ایران شده و آنها را به واکنش هایی همچون سر دادن شعار و آتش زدن پرچم این کشور وا داشته است از جمله: کودتاي 28 مرداد، حمله نافرجام طبس، حمايت از رژيم منفور پهلوي، حمايت از رژيم بعث در جنگ تحميلي، پشتيباني از منافقين، سرنگوني هواپيماي مسافربري، توقيف اموال ايران، اعمال تحريم هاي اقتصادي، تبليغات رسانه اي بر عليه نظام، سنگ اندازي در راه احقاق حقوق هسته اي، حمايت آشکار از جريانات برانداز، دخالت در امور داخلي کشور . پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951844/ 🆔@spasokh
🌸 نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت و زعامت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه گرامی باد 🌸 🆔@spasokh
عنوان: وحدت اسلامی یا اتحاد در مذهب 📝شبهه شماره 175 💠 با توجه به این‌که وحدت شیعه و سنی عبارت است از: یکی شدن مذهب مسلمانان و ممنوعیت بحث بر روی عقاید دینی که مانع از نشر عقاید حق می شود، بر این اساس وحدت اسلامی اشتباه است. 🌸پاسخ 1️⃣ وحدت میان مسلمانان، با توجه به توطئه های دشمنان جهان اسلام در تفرقه افکنی و تعمیق شکاف میان مسلمانان و تضعیف آنها، جزء ضروریات عقلی است، در همین راستا بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عنایت ویژه ای به آن شد و هفته ای به عنوان «هفته وحدت» نامگذاری شد. 2️⃣ وحدت اسلامی، در منابع دینی نیز مورد تاکید قرار گرفته است از جمله در قرآن کریم، آیات متعددی مسلمانان را به وحدت فراخوانده، ضرورت آن را بیان کرده و از عواقب اختلاف برحذر داشته است(رک: انبیاء/92، آل عمران/103و104و105، انفال/46.) در روایات اسلامی نیز ائمه معصومین ع، شیعیان را امر نمودند به شرکت در نمازهای جماعت اهل‌سنت، عیادت از مریضان آنها، تشییع امواتشان و در صورت نیاز حضور در دادگاه جهت شهادت برای آنان، همچنین حضرات معصومین ع، نماز پشت سر اهل سنت به منظور حفظ وحدت را نه تنها جایز بلکه مستحب دانسته اند و مراجع معظم تقلید نیز بر اساس آن، فتوا داده اند. 3️⃣ مقصود از وحدت اسلامی، وحدت در مذهب نیست، لذا لزومی ندارد شیعه، سنی شود و یا سنی از عقاید خود دست بکشد و یا هر یک از آنها از مباحثه علمی بر روی عقاید خود و یا نشر عقایدی که آن را صحیح می داند خودداری کند، بلکه مقصود رعایت چند مساله است: 🔸 اتحاد دنیای اسلام در برابر دشمنان مشترک، با وجود تمامی اختلافات 🔸 اتحاد حول مشترکات از جمله خدا، پیامبر، قبله، احکام مشترک 🔸 انجام گفتگوهای علمی ضابطه مند با رعایت چارچوب های اخلاقی و قواعد مباحثه علمی 🔸 اجتناب پیروان مذاهب اسلامی از دشمنی با یکدیگر و نفی طرف مقابل، به ویژه پرهیز از هرگونه اهانت به مقدسات همدیگر ✅ نتیجه: وحدت اسلامی به معنای دست کشیدن از عقاید خود و اتحاد در مذهب نیست، همچنین میان وحدت اسلامی با نشر عقاید حق و مباحثه بر روی آن منافاتی وجود ندارد. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951845/ 🆔 @spasokh
🌸 ولادت حضرت رسول اکرم (ص) مبارک باد 🆔 @spasokh
عنوان: عصمت حضرت معصومه سلام الله علیها 📝شبهه شماره 176 💠با اینکه فقط پیامبران و چهارده معصوم، از عصمت برخوردارند، چرا ما دختر امام هفتم را که فاطمه نام داشت، معصومه می نامیم؟ 🌸پاسخ 1️⃣ عصمت وصفی است که انسان را از معاصی دور می کند و مراحلی دارد که برخی از آنها ذاتی است و برخی اکتسابی، یعنی در همه انسان ها استعدادی وجود دارد که در اثر آن، می توانند از طریق پرهیز از گناهان کبیره و صغیره و مراقبت دائمی به مقامات والای معنوی و درجاتی از عصمت برسند. 2️⃣ بالاترین مرتبه عصمت، متعلق به پیامبران ص و اولیاء و اوصیای الهی می باشد. بنا بر اعتقاد شیعیان، در دین اسلام، پیامبر اسلام ص، حضرت زهرا س و دوازده امام ع، دارای بالاترین رتبه عصمت می باشند، عصمت نبوی از طریق قرآن ثابت شده است، چنانکه عصمت حضرت زهرا س نیز از آیه تطهیر قابل اثبات است، عصمت امامان دوازده گانه نیز به دلایل متعدد از جمله قاعده لطف قابل اثبات می باشد و لازمه امامت آنهاست. 3️⃣ اگر چه دختر امام موسی کاظم ع، به نام فاطمه معصومه س، جزء چهارده معصوم نمی باشد، اما ایشان به دلیل ویژگی هایی همچون تقوا و پرهیزکاری که داشتند مراتب بالایی از عصمت را که در عین حال، مرتبه ای پایین تر از عصمت چهارده معصوم می باشد، دارا بودند، به همین دلیل ایشان از سوی امام رضا ع، به «معصومه» مشهور شدند. از این روی اولا این عنوان، لقبی است که امام رضا ع داده است، ثانیا عصمتی که ایشان دارند، غیر از عصمت چهارده معصوم می باشد، با این حال، ایشان ویژگی هایی داشتند که باعث شده است تا از مرتبه‌اي از عصمت اكتسابي و مقام شفاعت در نزد خداوند و كرامات عاليه برخوردار شوند. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951846/ 🆔@spasokh
عنوان: حکومت اسلامی و تحقق آرمان ها 📝شبهه شماره 177 💠 وقتی دین با حکومت یکی شده و دینداران به حکومت می رسند، دینداران، آرمان های وعده داده شده را مانعی بر سر تداوم حکومت خود دیده و مجبور می شوند به آن وفا نکنند، لذا بهتر است از ابتدا حکومت، دینی نشود. 🌸پاسخ 1️⃣ پیوند دین با سیاست، برگرفته از متن دین اسلام است که کاملترین دین الهی بوده و برای تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان برنامه دارد و به هیچ بهانه ای نمی توان این پیوند را نادیده گرفت. 2️⃣ با توجه به ضرورت پیوند دین و سیاست در اسلام، اگر تشکیل حکومت دینی باعث پیدایش تبعاتی همچون عمل نکردن به آرمان ها شود، مشخص می شود که یا آن آرمان ها، آرمان حکومت دینی نبودند و یا آن حکومت دینی، یک حکومت ناقص است و باید اصلاح شود، نه اینکه اصل پیوند زیر سوال برود. 3️⃣ دست برداشتن حکومت دینی از آرمان های خود، صرفا یک احتمال است و نمی توان گفت سرنوشت محتوم همه حکومت های دینی است تا به بهانه آن، اصل ضرورت تشکیل حکومت دینی انکار شود. 4️⃣ برخی از آرمان های وعده داده شده در حکومت دینی، مرحله ای بوده و مستلزم تحقق شرایط هستند همچون تحقق عدالت جهانی، از این روی عدم تحقق برخی از آنها، به دلیل دست برداشتن از آرمان ها نیست بلکه صرفا به دلیل محقق نشدن زمینه های آن می باشد، در حالی که حکومت دینی، همزمان، برای فراهم شدن زمینه ها تلاش می کند. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951847/ 🆔@spasokh
عنوان: شیعه و تحریف قرآن 📝شبهه شماره 178 💠 شیعه به دلایلی قائل به تحریف قرآن است از جمله: ♦️1. معتقد است مصحفی بر فاطمه نازل شده که سه برابر قرآن بوده و مطالب قرآن در آن وجود ندارد. ♦️2. روایتی موثق از امام صادق روایت شده مبنی بر اینکه قرآني كه جبرئيل براي محمد آورد هفده هزار آيه بود. ♦️3. روایاتی وجود دارد که بر اساس آن امام زمان خیمه هایی برپا می کند که قرآن را آنگونه که نازل شده است به مردم می آموزد که بر حافظان قرآن دشوار خواهد بود، چون با قرآن ما تفاوت دارد. 🌸پاسخ 1️⃣ تحریف ناپذیری قرآن از اعتقادات عموم مسلمانان و فرق اسلامی است، فلذا قرآنی که دست مسلمانان است دقیقاً همان است که بر پیامبر ص وحی شده، نه چیزی به آن افزوده شده و نه از آن کم شده است و ساختار آن نیز تغییر نیافته است، در نتیجه هر نقل تاریخی که منافات با این اصل داشته باشد از اعتبار ساقط است. 2️⃣ عمده روایت هایی که به تحریف قرآن اشاره کرده اند، منظورشان تحریف در الفاظ قرآن نیست بلکه تحریف به معنای اعم مراد است که شامل اختلاف قرائتها، تحريف در تفسير، اختلاف در تأليف آيات و ... مي‌باشد. 3️⃣ مصحف در لغت به كتاب و نیز نامه ها و اوراقي گفته مي شود كه آنها را در يك جلد جمع كرده باشند، از طرفی هیچ شیعه ای ادعا نکرده است مصحف حضرت فاطمه س، قرآن است، بلکه مصحف کتابی است که پس از پیامبر ص به فاطمه زهرا س القاء شده و مشتمل بر رویدادهای مرتبط با پیامبر و ذریه او تا روز قیامت است، فلذا امامان معصوم ع تاکید داشتند که در مصحف فاطمه مطالب قرآن نیامده است. 4️⃣ اگر چه سیدمرتضی روایتی که قرآن را دارای هفده هزار آیه می داند، از اخبار حشویه دانسته و اعتبارش را ساقط می داند، اما احتمال دارد: ✅ الف- منظور از آیات حذف شده، آیاتی باشد که قرائت آنها زمان پیامبر منسوخ شده و به دستور پیامبر ص حذف شده باشد. ✅ ب- به احتمال زیاد، لفظ «عشر»، توسط نسخه برداران اضافه شده باشد، به ویژه اینکه در نسخه اصلی کافی که نزد مرحوم فیض کاشانی بوده، این روایت بدون لفظ «عشر» آمده و در نتیجه تعداد آیات قرآن، حدود هفت هزار می شود که مطابق با قرآن فعلی است، چون روایت در صدد بیان عدد دقیق نیست. 5️⃣ مقصود روایات امام زمان، آوردن قرآن جدید نیست بلکه منظور این است که امام زمان پس از ظهور، بدعت ها و زنگارهای نقش بسته بر رخسار دین و قرآن و احکام را می زداید و مفهوم واقعی آیات قرآن را برای مردم نشان خواهد داد که در نتیجه برای برخی که همواره قرآن را به گونه دیگری معنا می کردند سنگین خواهد بود. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951849/ 🆔@spasokh
🏴 شهادت مظلومانه سردار سرافراز اسلام و سرباز ولایت حاج قاسم سلیمانی تبریک و تسلیت باد 🆔@spasokh
عنوان: مخالفت اسلام با شادی 📝شبهه شماره 179 💠 شادي احساس رضايت از زندگي است که در پی دست یابی به خواسته ها و نیازها حاصل می شود و فرهنگ در آن موثر است، از طرفی با حاکمیت فرهنگ شیعی بر ایران، به جای شادی بر عزاداری اصرار می¬شود و حتی امام خمینی گفته اند: «ما ملت گريه سياسي هستيم». 🌸پاسخ 1️⃣ فرهنگ در تشخیص نیازهای آدمی و در نتیجه تعیین مصادیق شادی نقش اساسی دارد، لذا شادی قابل قبول از منظر اسلامی، با شادیهای موجود در جهان سکولار، تفاوت¬هایی دارد، مثلا انسان سکولار از جلسات مختلط لذت میبرد و احساس شادی میکند؛ اما انسان متدین، در این محیط نه فقط احساس شادی نمیکند بلکه به اضطراب و دلهره دچار میشود و به سرعت از آن محیط دور میشود؛ چنین شخصی از مجالس مذهبی و راز و نیاز با خداوند لذت میبرد و احساس شادی دارد، حتی اگر به ظاهر اشک بریزد. 2️⃣ مروری بر منابع دینی حاکی از این است که شادی و تفریح از منظر اسلام، مورد تایید می باشد، امام رضا ع می فرمایند: «کوشش کنید اوقات روزتان را چهار بخش کنید: ساعاتی برای عبادت و خلوت با خدا، ساعاتی برای تامین معاش، ساعاتی برای معاشرت با برادران مورد اعتماد، و ساعاتی برای تفریح و لذت بردن». همچنین در روایات، شاد کردن مومن، معادل شاد کردن پیامبر معرفی شده است که موجب شادی خدا می باشد. 3️⃣ از منظر اسلامی، زندگی دنیوی و لذایذ مادی می بایست در چارچوبی دنبال گردند که ما را از سعادت ابدی و لذایذ پایدار اخروی محروم نسازند. امام صادق ع میفرماید «شادی به سه خصلت است: وفاداری، رعایت حقوق دیگران و ایستادگی در گرفتاریها و مشکلات»، امیرالمومنین ع پیرو واقعی خود را کسی معرفی میکند که شادی و غم¬هایش را با شادی و غم¬های امامان ع هماهنگ میکند و در شادی آنها شاد و در اندوه آنها غمگین است، فلذا شادی هایی که ناشی از گناه می باشد مذموم می باشد همچون شادی قارون که ناشی از تکبر و قرار گرفتن در برابر خدا و رسولش بود و از سوی موسی و قومش مذموم شمرده شد و این به معنای مخالفت با هر گونه شادی نمی باشد. 4️⃣ با مراجعه به اصل فرمایشات امام خمینی ره، می توان دریافت ایشان با عبارت «ما ملت گريه سياسي هستيم»، درصدد دفاع از اصل عزاداری در اسلام و آثار سیاسی آن است نه نفی شادی در اسلام. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951850/ 🆔@spasokh
عنوان: انقلاب اسلامی ایران و ظهور امام زمان عج 📝شبهه شماره 180 💠 طبق روایات متعدد، امام زمان عج زمانی ظهور می کند که زمین پر از ظلم و ستم شده باشد، از این روی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی در ایران با مهدویت و ظهور حضرت منافات دارد. 🌸پاسخ 1️⃣ انقلاب اسلامی ایران ريشه در باورها و اعتقاداتي دارد که موضوع مهدويت نيز در آن باورها ريشه دارد . فلذا در راستاي هدف کلي مهدويت یعنی «اقامه عدل و ريشه کني ظلم و ستم از جهان و برقراري حکومت صالحان» انجام شده و نسخه کوچکي از انقلاب جهاني حضرت مهدي است و با آن منافاتی ندارد. 2️⃣ اقدامات انقلاب اسلامی ایران در زمینه بسط ارزش ها و گسترش پیام اسلام در سراسر جهان، زمینه ساز ظهور حضرت مهدی عج خواهد بود، از جمله در پرتو انقلاب و فراهم شدن زمینه های مساعد، شهر قم به مرکز نشر اسلام به اقصا نقاط جهان تبدیل خواهد شد که در نتیجه با اطلاع همگان از معارف دینی، حجت بر انسان های روی زمین تمام گشته و پس از ظهور حضرت، غیر از افراد معاند بسیاری از انسان ها به ایشان ایمان خواهند آورد. در برخی روایات نیز تصریح شده است که پیش از ظهور، شهر قم مرکز نشر علم به جهان شده و به واسطه آگاهی مردم از معارف دینی حجت بر آنها تمام می شود و آنگاه حضرت قائم عج ظهور می کند.( بحار الانوار ، ج60، ص217) 3️⃣ مقصود از روایاتی که بر گسترش ظلم و ستم در جهان، پیش از ظهور امام زمان عج، دلالت دارد، فراگیر شدن ظلم و ستم در جهان است و منافاتی با اینکه در گوشه ای از آن، حکومت اسلامی برپا شده و یا فریاد حق طلبانه ای به گوش برسد ندارد، به ویژه اینکه آیاتی که مسلمان ها را به امر به معروف و نهی از منکر و نیز اجتناب از ظالمان و طاغوت ها دعوت می کنند انقلاب بر علیه ستمگران و در صورت امکان، تشکیل حکومت دینی را لازم می دانند. 4️⃣ در روایات متعدد، تشکیل حکومت اسلامی، در مقطع پیش از ظهور امام زمان عج مطرح شده است که هر چند با قاطعیت نمی توان گفت منظور آنها، نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد، اما از همانها امکان تشکیل حکومت دینی، پیش از ظهور حضرت را می توان اثبات نمود.( نجم الدين طبسي، نشانه هايي از دولت موعود، ص73.) پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951851/ 🆔@spasokh
عنوان: تعارض انقلاب اسلامی ایران با ممنوعیت قیام قبل از ظهور 📝شبهه شماره 181 💠 با توجه به روایاتی که هر گونه قیام قبل از ظهور امام زمان عج را باطل و صاحب پرچم آن را طاغوت می داند، انقلاب اسلامی ایران نیز نامشروع است. 🌸پاسخ 1️⃣ طبق قرینه ها مقصود روایت هایی که قیام قبل از ظهور امام زمان را باطل و صاحب آن را طاغوت می داند قیام هایی است که در مسیر خدا و اهل بیت نباشد، از جمله در خود روایت، تصریح شده صاحب این قیام، طاغوتی است که غیرخدا را می پرستد، در نتیجه هر قیامی را شامل نمی شود بلکه قیام هایی که صاحبان آنها مردم را به خود و نه خدا دعوت کنند و یا مدعی مهدویت باشند و ... باطل می باشند، قرینه دیگر اینکه در برخی روایات دیگر با همین مضمون، تصریح شده است که هر کسی پرچم گمراهی بردارد، صاحب پرچم طاغوت است، لذا اگر کسی پرچم حق را بردارد قطعا طاغوت نخواهد بود. 2️⃣ اگر روایاتی را که هر گونه قیامی قبل از ظهور امام زمان را باطل می داند مطلق بدانیم، این اطلاق شامل قیام امام حسین ع خواهد بود که در حقّانیت آن هیچ شک و شبهه ای نیست، ضمن اینکه در دوران معصومین ع نیز قیام های متعددی داشتیم که از سوی امامان معصوم ع مورد تایید قرار گرفته و در نتیجه با اطلاق روایات سازگار نیست همچون قیام زید بن علی و قیام مختار، چنانکه قیام یمانی نیز که قبل از قیام امام زمان عج خواهد بود در روایات تایید شده است. 3️⃣ در برخی روایات، تصریح شده است که در آخرالزمان مردی از قم و یا قومی از مشرق زمین قیام کرده و زمینه را برای قیام حضرت فراهم خواهند کرد که نشانگر مشروع بودن برخی قیام های پیش از ظهور می باشد. 4️⃣ در منابع دینی در مقابل روایاتی که ظاهرا از قیام پیش از ظهور امام زمان منع می کند، آیات و روایات فراوانی داریم که مسلمانان را به قیام فرا می خواند از جمله دستور به قیام برای خدا، جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهی از منکر، اجتناب از طاغوت ها و ... که در مقام معارضه بر روایات دسته اول مقدم می شود، ضمن اینکه قوانین حکومتی فراوانی در دین می باشد که اگر قیام برای تشکیل حکومت دینی ممنوع باشد، امکان اجرایی نداشته و بر زمین خواهد ماند که با فلسفه تشریع و نیز فرازمانی و فرامکانی بودن آنها تعارض خواهد داشت. لله_عزّوجلّ پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951852/ 🆔@spasokh
عنوان: نگاه قرآن به زنان 📝شبهه شماره 182 💠 در قرآن زن به عنوان كالاي جنسي در خدمت مردان معرفی شده است، مثلا طبق آیه 21 سوره روم زن از مرد خلق شده است و هدف از خلقتش نیز تامین آرامش مرد است و اساسا هیچ گونه استقلالی ندارد و اگر مردان به زن نیاز نداشتند زن نیز خلق نمی شد. 🌸پاسخ آیه 21 سوره روم می فرماید: «و از نشانه‏هاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودّت و رحمت قرار داد.» 1️⃣ از منظر اسلام، زن و مرد به صورت برابر از کرامت طبیعی[اسراء/7] ، کرامت معنوی[حجرات/13] و کرامت جزائی[غافر/40] برخوردارند. اگر چه آدم ع از خاک و آب و یا به تعبیری از گل[سجده/7] آفریده شده است، اما این بدین معنا نیست که ارزش او همسان با ارزش خاک و گل و آب است. 2️⃣ شبهه مورد نظر ناشی از بدفهمی قرآن است. خطاب این آیه به همه بشریت است و نه صرفا به مردان، به همین دلیل مقصود این آیه این است که مردان برای زنان و زنان برای مردان مایه آرامش هستند، در واقع خداوند متعال در این آیه این ذهنیت را که حقیقت زن فروتر از مردان بوده و کارکرد آنها صرفا تامین نیاز جنسی مردان است رد نموده و این پیام را می دهد که اولا زن دارای حقیقتی همسان با حقیقت مرد است و ثانیا زن، نه یک کالای جنسی بلکه مایه آرامش مرد است، چنانکه مرد نیز مایه آرامش زن می باشد. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951853/ 🆔@spasokh
💠 مشارکت همگانی در انتخابات 💠 سؤال: چه ضرورتی دارد که مردم و به ویژه کسانی که نظام را قبول ندارند در مشارکت نمایند؟ 📝 چکیده پاسخ: 1️⃣ «حق انتخابگری»، «حق مشارکت در تعیین سرنوشت» و ... از جمله حقوق هر شهروندی است که باید آن را احقاق نماید و بی اعتنایی نسبت به آن، باعث از بین رفتن این حق خواهد شد، از این رو مشارکت در انتخابات گامی در راستای احقاق حقّ مسلم خود می باشد. 2️⃣ مشارکت مردم در انتخابات، عامل افزایش مقبولیت مردمی نظام بوده و همین مساله نیز به تقویت امنیت ملی منجر می گردد. 3️⃣ اگر مردم در انتخابات مشارکت نکنند زمینه برای دخالت بیگانگان به بهانه هایی همچون نقض حقوق بشر فراهم می شود ولی مردم، این بهانه را از بین می برد. 4️⃣ مشارکت فعالانه مردم در انتخابات در کنار انتخاب آگاهانه و توام با بصیرت از یک سو باعث شکل گیری نهادهای قوی، کارآمد و دغدغه مند نسبت به حل مشکلات خواهد شد و از سوی دیگر به امنیت همه جانبه منجر خواهد شد و همین دو مسأله زمینه‌های رشد اقتصادی هر چه بیشتر را فراهم می‌سازد که نفع آن به عموم مردم و کشور باز می‌گردد. 5️⃣با توجه به اینکه جمهوری اسلامی نظامی مشروع است که با هدف برپایی عَلَم اسلام ایجاد شده است لذا مراجع معظم تقلید نیز مشارکت در انتخابات را شرعا واجب می دانند. 6️⃣ مشارکت مردم در انتخابات، انتخاب آگاهانه و تشکیل نهادهای قوی و کارآمد به اجرایی شدن سیاست های کلان نظام بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت کمک می کند. بنابر این مشارکت فعال و آگاهانه در انتخابات‌های مختلف نظام اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و خبرگان ضرورتی هست که برخاسته از آرمانها و انگیزه هایی فراتر از دلبستگی به مذهب، جناح و یا نظام سیاسی خاصی بوده و بُعد ملی پیدا می‌کند چنانکه به عنوان نمونه کسانی که علیرغم انتقاد به نظام، دوستدار وطن خویش هستند و نمی خواهند با به خطر افتادن امنیت ملی و یا هجوم بیگانگان، کشور پایمال گردد لازم است در انتخابات مشارکت کنند. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9436/ 🆔@spasokh
🌼 کلامی از نور 💠 گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) پیرامون انتخابات 💠 انتخابات یکی از دو رکن مردم‌سالاری دینی است. مردم‌سالاری دینی روی دو ستون ایستاده است؛ یکی از این دو ستون رأی مردم است، انتخابات است. ما به برکت انتخابات به دنیا فخر میفروشیم. دشمنان برای کوبیدن ملّت ایران و جمهوری اسلامی انتخابات ما را ندیده میگیرند و متّهم میکنند. این نشان میدهد انتخابات خیلی مهم است. 💠 انتخابات بسیار مهم است. مایه‌ی عزّت ملّی است؛ مایه‌ی تقویت ملّت ایران است؛ مایه‌ی آبروی ملّت ایران است. آنچه من عرض میکنم و در درجه‌ی اوّل برای این حقیر مهم است: 1️⃣ شرکت عمومی در انتخابات است و [اینکه] همه‌ی آحادی که میتوانند رأی بدهند و مشمول قانونند وارد انتخابات بشوند و انتخابات را پُرشور کنند؛ این اوّلین خواسته و مهم¬ترین خواسته‌ی ما است. 2️⃣ در امر انتخابات مُرّ قانون باید عمل بشود؛ مُرّ قانون باید عمل بشود. نتیجه‌ی انتخابات ملّت هرچه شد، این معتبر است، این قانون است. بنده در انتخاباتها دخالت نمیکنم؛ هیچ‌وقت به مردم نگفته‌ام و نمیگویم این کس را انتخاب کنید، آن کس را انتخاب نکنید. فقط یک جا بنده دخالت میکنم و آن جایی است که کسانی بخواهند در مقابل رأی مردم و انتخاب مردم بِایستند و با مزاحمت در مقابل رأی مردم، رأی مردم را بشکنند. 📙بیانات در دیدار مردمی96/1/1 حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
🍀 انتخابات آزاد یا انتخابات فرمایشی شبهه: با توجه به نظارتها و شرایطی که در انتخابات ایران وجود دارد آیا میتوان این انتخابات را آزاد و واقعی دانست؟ 📝 چکیده پاسخ: 🔸 انتخابات انتخاباتي است که در آن بر اساس شرايط و فرهنگ سياسي حاکم بر يک کشور، شرايط يک انتخابات آزاد رعايت شود. در مقابل، انتخابات عبارت است از انتخاباتي که صرفاً ظاهري از انتخابات را داشته و راي و نظر واقعي مردم در آن لحاظ نمي شود. 💠 مهم ترین دلایل واقعی بودن انتخابات در ایران عبارتند از: 1️⃣ حق مردم در دادن که هم رهبران نظام بر آن تاکید کرده اند و هم قانون اساسی آن را به رسمیت شناخته است. 2️⃣ حق مردم در انتخاب شدن به طوری که هر شهروندی که دارای صلاحیت های اولیه می باشد حق دارد به عنوان کاندیدا مشارکت کرده و مردم به او رای دهند. در همین راستا، در کشور ما همچون همه کشورهای مردم‌سالار نهادی تحت عنوان نگهبان برای نظارت بر وجود این صلاحیت ها وجود دارد. 3️⃣ برگزاري انتخابات سالم از طريق ابزارهاي كنترلي و نظارتي سالم که بر این اساس در کشور ما مهم ترین ابزارهای نظارتی عبارتند از: شورای نگهبان و هیات های نظارت بر انتخابات، هیات های اجرایی متشکل از معتمدان محلی و اقشار فرهنگی، ناظران کاندیداها، برخي بخش ها همچون دادستان کل کشور و نيز دادستان هاي حوزه هاي انتخابي و ... که در مجموع به برگزاری انتخاباتی سالم کمک می کنند. 4️⃣حضور سلایق سیاسی مختلفی که نظام اسلامی، قانون اساسی و هنجارهای آن را قبول دارند که در کشور ما در حال حاضر همین رویه جاری است، البته کسانی که نظام اسلامی و یا قانون را قبول ندارند و طبیعتا نمی توانند کاندیدای مقامی شوند که مسئولیت اجرای قوانین را بر عهده بگیرد یا غارتگران بیت المال که صلاحیت حفاظت از بیت المال مردم را ندارند و ... از این دسته خارجند و در هیچ کشور دموکراتی عدم حضور آنان در انتخابات، به معنای نمایشی بودن انتخابات نمی باشد. 5️⃣ گردش و تغيير نخبگان و سلايق سياسي مختلف که بر این اساس تجربه تاریخی نشان داده است کشور همواره در دستان جناح هاي سياسي مختلف دست به دست گشته است ، به گونه اي که در برخي انتخابات ها افرادي پيروز ميدان بوده اند که وابسته به هيچ يک از جناح هاي مشهور نبوده اند و يا افرادي به اين سمت برگزيده شده اند که حتي با رهبري ، داراي اختلاف سليقه هايي بوده اند. لینک کامل در 👇👇: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9433/ 🆔@spasokh