#بازنشر
#پیاده_روی_اربعین_مانع_انسجام_فرق_اسلامی
📝شبهه
رسم پیادهروی اربعین تبدیل به یک حماسهی شیعی شده است و این امر میتواند به همبستگی و انسجام میان همهی فرق اسلامی آسیب رساند و مانع وحدت امت اسلامی شود.
پاسخ
1️⃣ پیادهروی ساده و خالصانه و به قصد زیارت امام حسین (علیهالسلام) مخصوص شیعیان نیست و بسیاری از اهل سنت نیز در این مراسم شرکت میکنند؛ همچنانکه آمارها و گزارشات نیز مؤید این مطلب است.
2️⃣ مراسم پیادهروی اربعین هرگز نمایش اقتدار شیعه در برابر دیگر فرق اسلامی نبوده و نیست؛ بلکه نمایش اقتدار جبههی حق در برابر ظلم جهانی و به نوعی تبلیغ به سوی وحدت است.
3️⃣ شیعه از همان ابتدای شکلگیری در زمان پیامبر تاکنون، تاریخ پرفراز و نشیب، خونبار و دشواری را پشت سر گذشته است. از این رو استفاده از ابزارهای مشروعی که به تقویت هویت مذهبی و تحکیم انسجام درونمذهبی و نمایش اقتدار و صلابت شیعه در برابر قدرتهای ظالم جهان مدد میرساند، وظیفهای مهم و ضروری است که یکی از مصادیق آن شرکت در پیادهروی اربعین است.
4️⃣ مراسم پیاده روی اربعین که با حضور عاشقانه و خالصانه دوستان اهلبیت، فارغ از هرملیت و زبان، انجام میگیرد، یکی از بهترین فرصتهای آشنایی و تعمیق روابط معنوی، سیاسی و فرهنگی شیعیان جهان است. این مراسم در قالبی ساده، ملایم و نرم و عاری از هرگونه خشونت و تعرض به دیگر فرق اسلامی، شیعیان را بهعنوان امتی مقتدر و با صلابت معرفی کرده و ضمن به نمایش گذاردن مناسک شیعی، پیام وحدت، یکپارچگی و هوشیاری آنها را به دشمنان و بدخواهان فریاد میزند.
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9454/
🆔@spasokh
ArbaeeenEshq.apk
12.02M
🔺دریافت نسخه اندرویدی نرم افزار «اربعین عشق» مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه
🆔 @spasokh
🔻رضایی مهر رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرگزاری حوزه:
🔹بیش از ۷۰ کتاب علمی و ۷۲ اثر پژوهشی در پاسخ گوئی به شبهات منتشر کرده ایم که کتاب های علمی و پژوهشی با موضوعات مختلفی است که بیشتر نیازسنجی از مردم گرفته شده و طبق آن موضوعات و پژوهش ها جمع آوری شده است این تعداد کتاب ها برای جامعه هدف جوانان است.
🔻آدرس مرکز پاسخگویی به شبهات:
کانال: @spasokh
سایت: andisheqom.com
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
عنوان: تعارض شعار مرگ بر آمریکا با آیات قرآنی
📝شبهه شماره 174
شعار مرگ بر آمریکا با آیه 108سوره انعام که مسلمانان را از فحش دادن به مشرکان منع می کند تعارض دارد.
🌸پاسخ
1️⃣ فلسفه ممنوعیت ناسزاگویی به مقدسات مشرکان در آیه 108 انعام این است که مبادا به بهانه آن، مشرکان خدا را دشنام دهند و به همین دلیل آیه شامل شعار دادن علیه آمریکا نمی شود، چون:
🔸 اولا شعار علیه آمریکا موجب دشنام گویی به خدا نمی شود،
🔸 ثانیا در دیدگاه غربی ها، اساسا امر مقدسی وجود ندارد و به همین دلیل، آمریکا نیز تقدسی ندارد تا اینکه شامل این آیه شود.
2️⃣ اقداماتی همچون تظاهرات و شعار علیه آمریکا از جنس فحش و ناسزاگویی نیستند تا شامل این آیه شوند، بلکه
✅ یا از جنس «اعلان برائت» از دشمنان و سیاست های استکباری آنها می باشد که از جمله آموزه های دینی می باشد.
✅ یا نوعی دعای منفی است، یعنی مردم دعا می کنند تا سیاست های ظالمانه نابود شوند فلذا مورد تآیید دین می باشد، چنانکه در قرآن کریم علی رغم ممنوعیت سبّ مقدسات مشرکان، چنین دعایی در قالب هایی همچون لعن و مرگ دشمنان(بقره/161، هود/18، منافقون/4 و ...) بیان شده و در روایات هم با تعابیری همچون «قاتلک الله»، «قتله الله» که هم معنا با شعار مرگ می باشد، تکرار شده است.
3️⃣ رفتار مستکبرانه آمریکا با ملت ها و پایمال کردن حقوق آنها باعث شده است تا این کشور مورد نفرت همه ملت های ستمدیده قرار گیرد و آنها را به واکنش برانگیزد که سر دادن شعار مرگ و آتش زدن پرچم این کشور که نماد نظام استکباری است، نشانه ای از این ابراز انزجار می باشد.
4️⃣ نگاهی به فهرست توطئه های آمریکا علیه ملت ایران از گذشته تا به امروز گویای میزان خصومت و اقدامات سلطه جویانه این کشور می باشد که منجر به خشم و انزجار مردم ایران شده و آنها را به واکنش هایی همچون سر دادن شعار و آتش زدن پرچم این کشور وا داشته است از جمله: کودتاي 28 مرداد، حمله نافرجام طبس، حمايت از رژيم منفور پهلوي، حمايت از رژيم بعث در جنگ تحميلي، پشتيباني از منافقين، سرنگوني هواپيماي مسافربري، توقيف اموال ايران، اعمال تحريم هاي اقتصادي، تبليغات رسانه اي بر عليه نظام، سنگ اندازي در راه احقاق حقوق هسته اي، حمايت آشکار از جريانات برانداز، دخالت در امور داخلي کشور .
#مرگ_بر_آمریکا
#آمریکا
#استکبار_ستیزی
#سبّ_مقدسات_مشرکان
#قرآن_و_شعار_مرگ_بر_آمریکا
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951844/
🆔@spasokh
🌸 نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت و زعامت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه گرامی باد 🌸
🆔@spasokh
عنوان: وحدت اسلامی یا اتحاد در مذهب
📝شبهه شماره 175
💠 با توجه به اینکه وحدت شیعه و سنی عبارت است از: یکی شدن مذهب مسلمانان و ممنوعیت بحث بر روی عقاید دینی که مانع از نشر عقاید حق می شود، بر این اساس وحدت اسلامی اشتباه است.
🌸پاسخ
1️⃣ وحدت میان مسلمانان، با توجه به توطئه های دشمنان جهان اسلام در تفرقه افکنی و تعمیق شکاف میان مسلمانان و تضعیف آنها، جزء ضروریات عقلی است، در همین راستا بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عنایت ویژه ای به آن شد و هفته ای به عنوان «هفته وحدت» نامگذاری شد.
2️⃣ وحدت اسلامی، در منابع دینی نیز مورد تاکید قرار گرفته است از جمله در قرآن کریم، آیات متعددی مسلمانان را به وحدت فراخوانده، ضرورت آن را بیان کرده و از عواقب اختلاف برحذر داشته است(رک: انبیاء/92، آل عمران/103و104و105، انفال/46.) در روایات اسلامی نیز ائمه معصومین ع، شیعیان را امر نمودند به شرکت در نمازهای جماعت اهلسنت، عیادت از مریضان آنها، تشییع امواتشان و در صورت نیاز حضور در دادگاه جهت شهادت برای آنان، همچنین حضرات معصومین ع، نماز پشت سر اهل سنت به منظور حفظ وحدت را نه تنها جایز بلکه مستحب دانسته اند و مراجع معظم تقلید نیز بر اساس آن، فتوا داده اند.
3️⃣ مقصود از وحدت اسلامی، وحدت در مذهب نیست، لذا لزومی ندارد شیعه، سنی شود و یا سنی از عقاید خود دست بکشد و یا هر یک از آنها از مباحثه علمی بر روی عقاید خود و یا نشر عقایدی که آن را صحیح می داند خودداری کند، بلکه مقصود رعایت چند مساله است:
🔸 اتحاد دنیای اسلام در برابر دشمنان مشترک، با وجود تمامی اختلافات
🔸 اتحاد حول مشترکات از جمله خدا، پیامبر، قبله، احکام مشترک
🔸 انجام گفتگوهای علمی ضابطه مند با رعایت چارچوب های اخلاقی و قواعد مباحثه علمی
🔸 اجتناب پیروان مذاهب اسلامی از دشمنی با یکدیگر و نفی طرف مقابل، به ویژه پرهیز از هرگونه اهانت به مقدسات همدیگر
✅ نتیجه: وحدت اسلامی به معنای دست کشیدن از عقاید خود و اتحاد در مذهب نیست، همچنین میان وحدت اسلامی با نشر عقاید حق و مباحثه بر روی آن منافاتی وجود ندارد.
#وحدت
#وحدت_اسلامی
#وحدت_مذهبی
#اتحاد_در_مذهب
#شیعه
#اهل_سنت
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951845/
🆔 @spasokh
عنوان: عصمت حضرت معصومه سلام الله علیها
📝شبهه شماره 176
💠با اینکه فقط پیامبران و چهارده معصوم، از عصمت برخوردارند، چرا ما دختر امام هفتم را که فاطمه نام داشت، معصومه می نامیم؟
🌸پاسخ
1️⃣ عصمت وصفی است که انسان را از معاصی دور می کند و مراحلی دارد که برخی از آنها ذاتی است و برخی اکتسابی، یعنی در همه انسان ها استعدادی وجود دارد که در اثر آن، می توانند از طریق پرهیز از گناهان کبیره و صغیره و مراقبت دائمی به مقامات والای معنوی و درجاتی از عصمت برسند.
2️⃣ بالاترین مرتبه عصمت، متعلق به پیامبران ص و اولیاء و اوصیای الهی می باشد. بنا بر اعتقاد شیعیان، در دین اسلام، پیامبر اسلام ص، حضرت زهرا س و دوازده امام ع، دارای بالاترین رتبه عصمت می باشند، عصمت نبوی از طریق قرآن ثابت شده است، چنانکه عصمت حضرت زهرا س نیز از آیه تطهیر قابل اثبات است، عصمت امامان دوازده گانه نیز به دلایل متعدد از جمله قاعده لطف قابل اثبات می باشد و لازمه امامت آنهاست.
3️⃣ اگر چه دختر امام موسی کاظم ع، به نام فاطمه معصومه س، جزء چهارده معصوم نمی باشد، اما ایشان به دلیل ویژگی هایی همچون تقوا و پرهیزکاری که داشتند مراتب بالایی از عصمت را که در عین حال، مرتبه ای پایین تر از عصمت چهارده معصوم می باشد، دارا بودند، به همین دلیل ایشان از سوی امام رضا ع، به «معصومه» مشهور شدند. از این روی اولا این عنوان، لقبی است که امام رضا ع داده است، ثانیا عصمتی که ایشان دارند، غیر از عصمت چهارده معصوم می باشد، با این حال، ایشان ویژگی هایی داشتند که باعث شده است تا از مرتبهاي از عصمت اكتسابي و مقام شفاعت در نزد خداوند و كرامات عاليه برخوردار شوند.
#عصمت
#حضرت_فاطمه_معصومه
#حضرت_معصومه
#عصمت_حضرت_معصومه
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951846/
🆔@spasokh
عنوان: حکومت اسلامی و تحقق آرمان ها
📝شبهه شماره 177
💠 وقتی دین با حکومت یکی شده و دینداران به حکومت می رسند، دینداران، آرمان های وعده داده شده را مانعی بر سر تداوم حکومت خود دیده و مجبور می شوند به آن وفا نکنند، لذا بهتر است از ابتدا حکومت، دینی نشود.
🌸پاسخ
1️⃣ پیوند دین با سیاست، برگرفته از متن دین اسلام است که کاملترین دین الهی بوده و برای تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان برنامه دارد و به هیچ بهانه ای نمی توان این پیوند را نادیده گرفت.
2️⃣ با توجه به ضرورت پیوند دین و سیاست در اسلام، اگر تشکیل حکومت دینی باعث پیدایش تبعاتی همچون عمل نکردن به آرمان ها شود، مشخص می شود که یا آن آرمان ها، آرمان حکومت دینی نبودند و یا آن حکومت دینی، یک حکومت ناقص است و باید اصلاح شود، نه اینکه اصل پیوند زیر سوال برود.
3️⃣ دست برداشتن حکومت دینی از آرمان های خود، صرفا یک احتمال است و نمی توان گفت سرنوشت محتوم همه حکومت های دینی است تا به بهانه آن، اصل ضرورت تشکیل حکومت دینی انکار شود.
4️⃣ برخی از آرمان های وعده داده شده در حکومت دینی، مرحله ای بوده و مستلزم تحقق شرایط هستند همچون تحقق عدالت جهانی، از این روی عدم تحقق برخی از آنها، به دلیل دست برداشتن از آرمان ها نیست بلکه صرفا به دلیل محقق نشدن زمینه های آن می باشد، در حالی که حکومت دینی، همزمان، برای فراهم شدن زمینه ها تلاش می کند.
#حکومت_دینی
#آرمان
#حکومت_دینی_و_آرمانها
#سکولاریسم
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951847/
🆔@spasokh
عنوان: شیعه و تحریف قرآن
📝شبهه شماره 178
💠 شیعه به دلایلی قائل به تحریف قرآن است از جمله:
♦️1. معتقد است مصحفی بر فاطمه نازل شده که سه برابر قرآن بوده و مطالب قرآن در آن وجود ندارد.
♦️2. روایتی موثق از امام صادق روایت شده مبنی بر اینکه قرآني كه جبرئيل براي محمد آورد هفده هزار آيه بود.
♦️3. روایاتی وجود دارد که بر اساس آن امام زمان خیمه هایی برپا می کند که قرآن را آنگونه که نازل شده است به مردم می آموزد که بر حافظان قرآن دشوار خواهد بود، چون با قرآن ما تفاوت دارد.
🌸پاسخ
1️⃣ تحریف ناپذیری قرآن از اعتقادات عموم مسلمانان و فرق اسلامی است، فلذا قرآنی که دست مسلمانان است دقیقاً همان است که بر پیامبر ص وحی شده، نه چیزی به آن افزوده شده و نه از آن کم شده است و ساختار آن نیز تغییر نیافته است، در نتیجه هر نقل تاریخی که منافات با این اصل داشته باشد از اعتبار ساقط است.
2️⃣ عمده روایت هایی که به تحریف قرآن اشاره کرده اند، منظورشان تحریف در الفاظ قرآن نیست بلکه تحریف به معنای اعم مراد است که شامل اختلاف قرائتها، تحريف در تفسير، اختلاف در تأليف آيات و ... ميباشد.
3️⃣ مصحف در لغت به كتاب و نیز نامه ها و اوراقي گفته مي شود كه آنها را در يك جلد جمع كرده باشند، از طرفی هیچ شیعه ای ادعا نکرده است مصحف حضرت فاطمه س، قرآن است، بلکه مصحف کتابی است که پس از پیامبر ص به فاطمه زهرا س القاء شده و مشتمل بر رویدادهای مرتبط با پیامبر و ذریه او تا روز قیامت است، فلذا امامان معصوم ع تاکید داشتند که در مصحف فاطمه مطالب قرآن نیامده است.
4️⃣ اگر چه سیدمرتضی روایتی که قرآن را دارای هفده هزار آیه می داند، از اخبار حشویه دانسته و اعتبارش را ساقط می داند، اما احتمال دارد:
✅ الف- منظور از آیات حذف شده، آیاتی باشد که قرائت آنها زمان پیامبر منسوخ شده و به دستور پیامبر ص حذف شده باشد.
✅ ب- به احتمال زیاد، لفظ «عشر»، توسط نسخه برداران اضافه شده باشد، به ویژه اینکه در نسخه اصلی کافی که نزد مرحوم فیض کاشانی بوده، این روایت بدون لفظ «عشر» آمده و در نتیجه تعداد آیات قرآن، حدود هفت هزار می شود که مطابق با قرآن فعلی است، چون روایت در صدد بیان عدد دقیق نیست.
5️⃣ مقصود روایات امام زمان، آوردن قرآن جدید نیست بلکه منظور این است که امام زمان پس از ظهور، بدعت ها و زنگارهای نقش بسته بر رخسار دین و قرآن و احکام را می زداید و مفهوم واقعی آیات قرآن را برای مردم نشان خواهد داد که در نتیجه برای برخی که همواره قرآن را به گونه دیگری معنا می کردند سنگین خواهد بود.
#تحریف_قرآن
#شیعه_و_تحریف_قرآن
#مصحف_فاطمه
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951849/
🆔@spasokh
🏴 شهادت مظلومانه سردار سرافراز اسلام و سرباز ولایت حاج قاسم سلیمانی تبریک و تسلیت باد
🆔@spasokh
عنوان: مخالفت اسلام با شادی
📝شبهه شماره 179
💠 شادي احساس رضايت از زندگي است که در پی دست یابی به خواسته ها و نیازها حاصل می شود و فرهنگ در آن موثر است، از طرفی با حاکمیت فرهنگ شیعی بر ایران، به جای شادی بر عزاداری اصرار می¬شود و حتی امام خمینی گفته اند: «ما ملت گريه سياسي هستيم».
🌸پاسخ
1️⃣ فرهنگ در تشخیص نیازهای آدمی و در نتیجه تعیین مصادیق شادی نقش اساسی دارد، لذا شادی قابل قبول از منظر اسلامی، با شادیهای موجود در جهان سکولار، تفاوت¬هایی دارد، مثلا انسان سکولار از جلسات مختلط لذت میبرد و احساس شادی میکند؛ اما انسان متدین، در این محیط نه فقط احساس شادی نمیکند بلکه به اضطراب و دلهره دچار میشود و به سرعت از آن محیط دور میشود؛ چنین شخصی از مجالس مذهبی و راز و نیاز با خداوند لذت میبرد و احساس شادی دارد، حتی اگر به ظاهر اشک بریزد.
2️⃣ مروری بر منابع دینی حاکی از این است که شادی و تفریح از منظر اسلام، مورد تایید می باشد، امام رضا ع می فرمایند: «کوشش کنید اوقات روزتان را چهار بخش کنید: ساعاتی برای عبادت و خلوت با خدا، ساعاتی برای تامین معاش، ساعاتی برای معاشرت با برادران مورد اعتماد، و ساعاتی برای تفریح و لذت بردن». همچنین در روایات، شاد کردن مومن، معادل شاد کردن پیامبر معرفی شده است که موجب شادی خدا می باشد.
3️⃣ از منظر اسلامی، زندگی دنیوی و لذایذ مادی می بایست در چارچوبی دنبال گردند که ما را از سعادت ابدی و لذایذ پایدار اخروی محروم نسازند. امام صادق ع میفرماید «شادی به سه خصلت است: وفاداری، رعایت حقوق دیگران و ایستادگی در گرفتاریها و مشکلات»، امیرالمومنین ع پیرو واقعی خود را کسی معرفی میکند که شادی و غم¬هایش را با شادی و غم¬های امامان ع هماهنگ میکند و در شادی آنها شاد و در اندوه آنها غمگین است، فلذا شادی هایی که ناشی از گناه می باشد مذموم می باشد همچون شادی قارون که ناشی از تکبر و قرار گرفتن در برابر خدا و رسولش بود و از سوی موسی و قومش مذموم شمرده شد و این به معنای مخالفت با هر گونه شادی نمی باشد.
4️⃣ با مراجعه به اصل فرمایشات امام خمینی ره، می توان دریافت ایشان با عبارت «ما ملت گريه سياسي هستيم»، درصدد دفاع از اصل عزاداری در اسلام و آثار سیاسی آن است نه نفی شادی در اسلام.
#شادی
#تفریح
#اسلام_و_شادی
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951850/
🆔@spasokh
عنوان: انقلاب اسلامی ایران و ظهور امام زمان عج
📝شبهه شماره 180
💠 طبق روایات متعدد، امام زمان عج زمانی ظهور می کند که زمین پر از ظلم و ستم شده باشد، از این روی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی در ایران با مهدویت و ظهور حضرت منافات دارد.
🌸پاسخ
1️⃣ انقلاب اسلامی ایران ريشه در باورها و اعتقاداتي دارد که موضوع مهدويت نيز در آن باورها ريشه دارد . فلذا در راستاي هدف کلي مهدويت یعنی «اقامه عدل و ريشه کني ظلم و ستم از جهان و برقراري حکومت صالحان» انجام شده و نسخه کوچکي از انقلاب جهاني حضرت مهدي است و با آن منافاتی ندارد.
2️⃣ اقدامات انقلاب اسلامی ایران در زمینه بسط ارزش ها و گسترش پیام اسلام در سراسر جهان، زمینه ساز ظهور حضرت مهدی عج خواهد بود، از جمله در پرتو انقلاب و فراهم شدن زمینه های مساعد، شهر قم به مرکز نشر اسلام به اقصا نقاط جهان تبدیل خواهد شد که در نتیجه با اطلاع همگان از معارف دینی، حجت بر انسان های روی زمین تمام گشته و پس از ظهور حضرت، غیر از افراد معاند بسیاری از انسان ها به ایشان ایمان خواهند آورد. در برخی روایات نیز تصریح شده است که پیش از ظهور، شهر قم مرکز نشر علم به جهان شده و به واسطه آگاهی مردم از معارف دینی حجت بر آنها تمام می شود و آنگاه حضرت قائم عج ظهور می کند.( بحار الانوار ، ج60، ص217)
3️⃣ مقصود از روایاتی که بر گسترش ظلم و ستم در جهان، پیش از ظهور امام زمان عج، دلالت دارد، فراگیر شدن ظلم و ستم در جهان است و منافاتی با اینکه در گوشه ای از آن، حکومت اسلامی برپا شده و یا فریاد حق طلبانه ای به گوش برسد ندارد، به ویژه اینکه آیاتی که مسلمان ها را به امر به معروف و نهی از منکر و نیز اجتناب از ظالمان و طاغوت ها دعوت می کنند انقلاب بر علیه ستمگران و در صورت امکان، تشکیل حکومت دینی را لازم می دانند.
4️⃣ در روایات متعدد، تشکیل حکومت اسلامی، در مقطع پیش از ظهور امام زمان عج مطرح شده است که هر چند با قاطعیت نمی توان گفت منظور آنها، نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد، اما از همانها امکان تشکیل حکومت دینی، پیش از ظهور حضرت را می توان اثبات نمود.( نجم الدين طبسي، نشانه هايي از دولت موعود، ص73.)
#انقلاب_اسلامی_ایران
#انقلاب_اسلامی
#ظهور_امام_زمان
#انقلاب_اسلامی_ایران_و_ظهور_امام_زمان
#امکان_تشکیل_حکومت_دینی_قبل_از_ظهور
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951851/
🆔@spasokh
عنوان: تعارض انقلاب اسلامی ایران با ممنوعیت قیام قبل از ظهور
📝شبهه شماره 181
💠 با توجه به روایاتی که هر گونه قیام قبل از ظهور امام زمان عج را باطل و صاحب پرچم آن را طاغوت می داند، انقلاب اسلامی ایران نیز نامشروع است.
🌸پاسخ
1️⃣ طبق قرینه ها مقصود روایت هایی که قیام قبل از ظهور امام زمان را باطل و صاحب آن را طاغوت می داند قیام هایی است که در مسیر خدا و اهل بیت نباشد، از جمله در خود روایت، تصریح شده صاحب این قیام، طاغوتی است که غیرخدا را می پرستد، در نتیجه هر قیامی را شامل نمی شود بلکه قیام هایی که صاحبان آنها مردم را به خود و نه خدا دعوت کنند و یا مدعی مهدویت باشند و ... باطل می باشند، قرینه دیگر اینکه در برخی روایات دیگر با همین مضمون، تصریح شده است که هر کسی پرچم گمراهی بردارد، صاحب پرچم طاغوت است، لذا اگر کسی پرچم حق را بردارد قطعا طاغوت نخواهد بود.
2️⃣ اگر روایاتی را که هر گونه قیامی قبل از ظهور امام زمان را باطل می داند مطلق بدانیم، این اطلاق شامل قیام امام حسین ع خواهد بود که در حقّانیت آن هیچ شک و شبهه ای نیست، ضمن اینکه در دوران معصومین ع نیز قیام های متعددی داشتیم که از سوی امامان معصوم ع مورد تایید قرار گرفته و در نتیجه با اطلاق روایات سازگار نیست همچون قیام زید بن علی و قیام مختار، چنانکه قیام یمانی نیز که قبل از قیام امام زمان عج خواهد بود در روایات تایید شده است.
3️⃣ در برخی روایات، تصریح شده است که در آخرالزمان مردی از قم و یا قومی از مشرق زمین قیام کرده و زمینه را برای قیام حضرت فراهم خواهند کرد که نشانگر مشروع بودن برخی قیام های پیش از ظهور می باشد.
4️⃣ در منابع دینی در مقابل روایاتی که ظاهرا از قیام پیش از ظهور امام زمان منع می کند، آیات و روایات فراوانی داریم که مسلمانان را به قیام فرا می خواند از جمله دستور به قیام برای خدا، جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهی از منکر، اجتناب از طاغوت ها و ... که در مقام معارضه بر روایات دسته اول مقدم می شود، ضمن اینکه قوانین حکومتی فراوانی در دین می باشد که اگر قیام برای تشکیل حکومت دینی ممنوع باشد، امکان اجرایی نداشته و بر زمین خواهد ماند که با فلسفه تشریع و نیز فرازمانی و فرامکانی بودن آنها تعارض خواهد داشت.
#انقلاب_اسلامی
#انقلاب_اسلامی_ایران
#انقلاب_اسلامی_و_ممنوعیت_قیام_قبل_از_ظهور_امام_زمان
#كلّ_رايةٍ_ترفع_قبل_قيام_القائم_فصاحُبها_طاغوتٌ_يعْبَد_مِنْ_دون_الله_عزّوجلّ
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951852/
🆔@spasokh
عنوان: نگاه قرآن به زنان
📝شبهه شماره 182
💠 در قرآن زن به عنوان كالاي جنسي در خدمت مردان معرفی شده است، مثلا طبق آیه 21 سوره روم زن از مرد خلق شده است و هدف از خلقتش نیز تامین آرامش مرد است و اساسا هیچ گونه استقلالی ندارد و اگر مردان به زن نیاز نداشتند زن نیز خلق نمی شد.
🌸پاسخ
آیه 21 سوره روم می فرماید: «و از نشانههاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودّت و رحمت قرار داد.»
1️⃣ از منظر اسلام، زن و مرد به صورت برابر از کرامت طبیعی[اسراء/7] ، کرامت معنوی[حجرات/13] و کرامت جزائی[غافر/40] برخوردارند. اگر چه آدم ع از خاک و آب و یا به تعبیری از گل[سجده/7] آفریده شده است، اما این بدین معنا نیست که ارزش او همسان با ارزش خاک و گل و آب است.
2️⃣ شبهه مورد نظر ناشی از بدفهمی قرآن است. خطاب این آیه به همه بشریت است و نه صرفا به مردان، به همین دلیل مقصود این آیه این است که مردان برای زنان و زنان برای مردان مایه آرامش هستند، در واقع خداوند متعال در این آیه این ذهنیت را که حقیقت زن فروتر از مردان بوده و کارکرد آنها صرفا تامین نیاز جنسی مردان است رد نموده و این پیام را می دهد که اولا زن دارای حقیقتی همسان با حقیقت مرد است و ثانیا زن، نه یک کالای جنسی بلکه مایه آرامش مرد است، چنانکه مرد نیز مایه آرامش زن می باشد.
#زن_در_اسلام
#نگاه_قرآن_به_زن
#کرامت_زن
#زن_کالای_جنسی
#روز_زن
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951853/
🆔@spasokh
💠 مشارکت همگانی در انتخابات 💠
سؤال:
چه ضرورتی دارد که مردم و به ویژه کسانی که نظام را قبول ندارند در #انتخابات مشارکت نمایند؟
📝 چکیده پاسخ:
1️⃣ «حق انتخابگری»، «حق مشارکت در تعیین سرنوشت» و ... از جمله حقوق هر شهروندی است که باید آن را احقاق نماید و بی اعتنایی نسبت به آن، باعث از بین رفتن این حق خواهد شد، از این رو مشارکت در انتخابات گامی در راستای احقاق حقّ مسلم خود می باشد.
2️⃣ مشارکت مردم در انتخابات، عامل افزایش مقبولیت مردمی نظام بوده و همین مساله نیز به تقویت امنیت ملی منجر می گردد.
3️⃣ اگر مردم در انتخابات مشارکت نکنند زمینه برای دخالت بیگانگان به بهانه هایی همچون نقض حقوق بشر فراهم می شود ولی #مشارکت مردم، این بهانه را از بین می برد.
4️⃣ مشارکت فعالانه مردم در انتخابات در کنار انتخاب آگاهانه و توام با بصیرت از یک سو باعث شکل گیری نهادهای قوی، کارآمد و دغدغه مند نسبت به حل مشکلات خواهد شد و از سوی دیگر به امنیت همه جانبه منجر خواهد شد و همین دو مسأله زمینههای رشد اقتصادی هر چه بیشتر را فراهم میسازد که نفع آن به عموم مردم و کشور باز میگردد.
5️⃣با توجه به اینکه #نظام جمهوری اسلامی نظامی مشروع است که با هدف برپایی عَلَم اسلام ایجاد شده است لذا مراجع معظم تقلید نیز مشارکت در انتخابات را شرعا واجب می دانند.
6️⃣ مشارکت مردم در انتخابات، انتخاب آگاهانه و تشکیل نهادهای قوی و کارآمد به اجرایی شدن سیاست های کلان نظام بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت کمک می کند.
بنابر این مشارکت فعال و آگاهانه در انتخاباتهای مختلف نظام اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و خبرگان ضرورتی هست که برخاسته از آرمانها و انگیزه هایی فراتر از دلبستگی به مذهب، جناح و یا نظام سیاسی خاصی بوده و بُعد ملی پیدا میکند چنانکه به عنوان نمونه کسانی که علیرغم انتقاد به نظام، دوستدار وطن خویش هستند و نمی خواهند با به خطر افتادن امنیت ملی و یا هجوم بیگانگان، کشور پایمال گردد لازم است در انتخابات مشارکت کنند.
#مشارکت_مردم_در_انتخابات
لینک کامل در:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9436/
🆔@spasokh
🌼 کلامی از نور
💠 گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) پیرامون انتخابات
💠 انتخابات یکی از دو رکن مردمسالاری دینی است. مردمسالاری دینی روی دو ستون ایستاده است؛ یکی از این دو ستون رأی مردم است، انتخابات است. ما به برکت انتخابات به دنیا فخر میفروشیم. دشمنان برای کوبیدن ملّت ایران و جمهوری اسلامی انتخابات ما را ندیده میگیرند و متّهم میکنند. این نشان میدهد انتخابات خیلی مهم است.
💠 انتخابات بسیار مهم است. مایهی عزّت ملّی است؛ مایهی تقویت ملّت ایران است؛ مایهی آبروی ملّت ایران است.
آنچه من عرض میکنم و در درجهی اوّل برای این حقیر مهم است:
1️⃣ شرکت عمومی در انتخابات است و [اینکه] همهی آحادی که میتوانند رأی بدهند و مشمول قانونند وارد انتخابات بشوند و انتخابات را پُرشور کنند؛ این اوّلین خواسته و مهم¬ترین خواستهی ما است.
2️⃣ در امر انتخابات مُرّ قانون باید عمل بشود؛ مُرّ قانون باید عمل بشود. نتیجهی انتخابات ملّت هرچه شد، این معتبر است، این قانون است. بنده در انتخاباتها دخالت نمیکنم؛ هیچوقت به مردم نگفتهام و نمیگویم این کس را انتخاب کنید، آن کس را انتخاب نکنید. فقط یک جا بنده دخالت میکنم و آن جایی است که کسانی بخواهند در مقابل رأی مردم و انتخاب مردم بِایستند و با مزاحمت در مقابل رأی مردم، رأی مردم را بشکنند.
📙بیانات در دیدار مردمی96/1/1 حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)
#همه_می_آییم
مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
🍀 انتخابات آزاد یا انتخابات فرمایشی
شبهه:
با توجه به نظارتها و شرایطی که در انتخابات ایران وجود دارد آیا میتوان این انتخابات را آزاد و واقعی دانست؟
📝 چکیده پاسخ:
🔸 انتخابات #آزاد انتخاباتي است که در آن بر اساس شرايط و فرهنگ سياسي حاکم بر يک کشور، شرايط يک انتخابات آزاد رعايت شود. در مقابل، انتخابات #فرمایشی عبارت است از انتخاباتي که صرفاً ظاهري از انتخابات را داشته و راي و نظر واقعي مردم در آن لحاظ نمي شود.
💠 مهم ترین دلایل واقعی بودن انتخابات در ایران عبارتند از:
1️⃣ حق مردم در #راي دادن که هم رهبران نظام بر آن تاکید کرده اند و هم قانون اساسی آن را به رسمیت شناخته است.
2️⃣ حق مردم در انتخاب شدن به طوری که هر شهروندی که دارای صلاحیت های اولیه می باشد حق دارد به عنوان کاندیدا مشارکت کرده و مردم به او رای دهند. در همین راستا، در کشور ما همچون همه کشورهای مردمسالار نهادی تحت عنوان #شورای نگهبان برای نظارت بر وجود این صلاحیت ها وجود دارد.
3️⃣ برگزاري انتخابات سالم از طريق ابزارهاي كنترلي و نظارتي سالم که بر این اساس در کشور ما مهم ترین ابزارهای نظارتی عبارتند از: شورای نگهبان و هیات های نظارت بر انتخابات، هیات های اجرایی متشکل از معتمدان محلی و اقشار فرهنگی، ناظران کاندیداها، برخي بخش ها همچون دادستان کل کشور و نيز دادستان هاي حوزه هاي انتخابي و ... که در مجموع به برگزاری انتخاباتی سالم کمک می کنند.
4️⃣حضور سلایق سیاسی مختلفی که نظام اسلامی، قانون اساسی و هنجارهای آن را قبول دارند که در کشور ما در حال حاضر همین رویه جاری است، البته کسانی که نظام اسلامی و یا قانون را قبول ندارند و طبیعتا نمی توانند کاندیدای مقامی شوند که مسئولیت اجرای قوانین را بر عهده بگیرد یا غارتگران بیت المال که صلاحیت حفاظت از بیت المال مردم را ندارند و ... از این دسته خارجند و در هیچ کشور دموکراتی عدم حضور آنان در انتخابات، به معنای نمایشی بودن انتخابات نمی باشد.
5️⃣ گردش و تغيير نخبگان و سلايق سياسي مختلف که بر این اساس تجربه تاریخی نشان داده است کشور همواره در دستان جناح هاي سياسي مختلف دست به دست گشته است ، به گونه اي که در برخي انتخابات ها افرادي پيروز ميدان بوده اند که وابسته به هيچ يک از جناح هاي مشهور نبوده اند و يا افرادي به اين سمت برگزيده شده اند که حتي با رهبري ، داراي اختلاف سليقه هايي بوده اند.
#انتخابات_آزاد
لینک کامل در 👇👇:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9433/
🆔@spasokh
🌼 کلامی از نور
💠 گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) پیرامون انتخابات
✅ برادران عزیز، خواهران عزیز، فرزندان عزیز من، جوانان! هرچه انتخاب کنید برای خودتان انتخاب کردهاید. انتخاب خوب شما به خود شما برمیگردد؛ اگر انتخاب با غفلت انجام بدهید که انتخاب بدی از آب دربیاید و از کار دربیاید، بدیاش به شما برمیگردد؛
✅ با اختیار و با اراده دارید یک اقدامی را انجام میدهید، سعی کنید کار را درست انجام بدهید. اگر درست و با دقّت انجام دادید، دو فایده میبرید:
♦️اوّلاً خدای متعال از شما راضی میشود که کار را درست انجام دادهاید؛
♦️ثانیاً نتیجهی کار به احتمال زیاد نتیجهی درست خواهد بود.
✅ اگرچنانچه کار را با ملاحظه و با دقّت انجام بدهیم، ممکن هم هست یکوقتی نتیجه خوب از آب درنیاید امّا آن اجر اوّلی وجود دارد؛ وقتی کار را شما با دقّت و با بصیرت انجام دادید، خدای متعال از شما قبول میکند، ولو یک اشتباهی هم انسان در اثنا کرده باشد؛ امّا اگر بیدقّت انجام دادید، نه؛ خدای متعال هم ناراضی میشود، احتمال مصادف شدن با حق هم کم میشود.
انتخاب که میخواهید بکنید، بشناسید و انتخاب کنید؛ بشناسید. به دینشان، به تعهّدشان، به وفاداریشان به انقلاب، به ایستادگیشان در راه انقلاب، به عزم و ارادهشان، به شجاعتشان و به مرعوب نشدنشان خاطرجمع بشوید، [آنوقت] رأی بدهید؛ چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی، چه در انتخابات مجلس خبرگان؛ فرقی نمیکند، هر دو مهم است.
📒بیانات در دیدار مردم نجفآباد، ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
#رای_می_دهم
#انتخابات
#مشارکت
🆔@spasokh
📝 انتخابات آزاد
شبهه:
چگونه می گویید انتخابات در ایران آزاد است در حالی که مانع شرکت مخالفان در رقابت های انتخاباتی می شوید؟
📝 چکیده پاسخ:
️ وقتی صحبت از آزاد بودن انتخابات می شود چند برداشت ممکن است به ذهن متبادر شود:
👈 برداشت نخست انتخاباتی را آزاد می داند که برای انتخاب شوندگان هیچ شرطی قرار داده نشود که چنین احتمالی باطل است و اگر چنین معنایی منظور شود هیچ انتخاباتی در دنیا آزاد نخواهد بود، چون هر کشوری به تناسب اقتضائات خود، شرایطی همچون پایبندی به قوانین، عدم پیشینه کیفری و ... را برای انتخاب شوندگان در نظر می گیرد، چرا که در نظر نگرفتن شرایط، به معنای اجازه دادن به هر فرد بی صلاحیتی برای بر عهده گرفتن مسئولیت و در نهایت پایمال شدن حقوق و مصالح شهروندان و نیز پاشیده شدن شیرازه کشور خواهد بود، چنانکه یکی از شرایطی که هر کشوری برای کاندیداها در نظر می گیرد اعتقاد کاندیداها به اصول و مبانی قانون اساسی و نظام سیاسی آن کشور است و بدون اعتقاد به این قوانین، تضمینی برای عمل در چارچوب آن وجود ندارد.
👈 بر اساس برداشت دوم، انتخاباتی آزاد است که هیچ نهاد نظارتی بر شرایط انتخاب شوندگان و فرایند انتخابات نظارت نکند، این در حالی است که قبلا گفته شد برای تصدی هر مسئولیتی شرایطی لازم است و همین ضرورت ایجاب می کند که برای نظارت بر وجود آن شرایط در کاندیداها نهادی وجود داشته باشد که در کشور ما شورای نگهبان و در کشورهای دیگر نهادهایی مشابه همچون شورای قانون اساسی و ... این وظیفه را بر عهده دارد و از این روی وجود شورای نگهبان منافاتی با انتخابات آزاد ندارد.
👈 برداشت سوم، انتخاباتی را آزاد می داند که در آن آزادی حضور احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی مختلف معتقد به مبانی و چارچوب های پذیرفته شده یک نظام سیاسی با سلایق و برنامه های گوناگون در عرصه انتخابات و رقابت سیاسی تضمین شده باشد که منطقی ترین و عقلانی ترین برداشت از واژه «انتخابات آزاد» می باشد و درکشور ما نیز چنین فضایی فراهم است چرا که همه احزاب و جریان های سیاسی که معتقد به نظام جمهوری اسلامی و مبانی آن و قانون اساسی هستند، می توانند نامزد معرفی نموده و در عرصه انتخابات فعالیت نمایند و نظارت شورای نگهبان نیز صرفا برای احراز دارا بودن شرایط عمومی داوطلبان و پایبندی به اصول نظام و قانون اساسی است که در هر نظام سیاسی مدعی مردمسالاری نیز این میزان از نظارت و احراز صلاحیت مورد قبول بوده و انجام می شود. به همین دلیل ما معتقدیم در کشور ما «انتخابات آزاد» وجود دارد.
#انتخابات_آزاد
لینک کامل در:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9432/
🆔@spasokh
🌼 کلامی از نور
💠 گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) پیرامون انتخابات
📝 اعتماد به فهرست های انتخاباتی
✅ شما میخواهید رأی بدهید، فلان شهر یک نماینده دارد، فلان شهر -مثلاً فرض کنید فلان استان- ده نماینده دارد؛ خب هرکدام از اینها نقشی دارند، فعّالیّتی دارند؛ انسان باید به شکل اطمینانبخشی به نتیجه برسد. به نظر بنده اینجور میرسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم -خود بنده هم وقتی این فهرستها را میآورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدمهای این فهرستها را نمیشناسم امّا اعتماد میکنم به آن کسانی که [اینها را] معرّفی کردهاند، و نگاه میکنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کردهاند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم اینها آدمهای متدیّن و مؤمن و انقلابیای هستند، به حرفشان اعتماد میکنم و به [فهرست] آنها رأی میدهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را دادهاند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمّیّتی نمیدهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمیکنم؛ به نظر من این راه خوبی است- نگاه کنیم ببینیم این فهرستی که به ما داده میشود برای مجلس شورای اسلامی یا مثلاً برای مجلس خبرگان، این فهرست را چه کسی دارد به ما میدهد.
📒بیانات در دیدار مردم قم، ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
#رای_می_دهم
#انتخابات
#مشارکت
🆔@spasokh
عنوان: ویروس کرونا و شفا با توسل به اهل بیت علیهم السلام
📝شبهه شماره 183
💠 قبلا می گفتند حرم امامان و امامزادگان شفا می دهد، ولی الان به خاطر جلوگیری از بیمار شدن مردم آنها را می بندند.
🌸پاسخ
1️⃣ دنیای ما دنیای اسباب و مسببات است که در آن هر معلولی علت خاص خود را دارد همچون انبساط فلزات که معلول حرارت است. بیماری هایی همچون کرونا نیز که شیوع فراوانی دارد معلول ویروس آن است و در نتیجه هر اقدامی که به پیشگیری از گسترش آن کمک کند اقدامی عقلانی است از جمله ترک حضور در اماکن عمومی مثل ورزشگاه ها، سینماها، نمایشگاه ها.
2️⃣ این تصور که هر چیزی که مربوط به امامان معصوم و امامزادگان ع است باید به صورت غیرطبیعی و از طریق اموری همچون معجزه پیش رفته و علت ها در معلول ها تاثیر گذار نباشند، تصور درستی نیست و قواعد طبیعی در شرایط عادی در حرم های اهل بیت ع نیز جاری است، مثلا اگر فردی کنار ضریح، سم بخورد به صورت طبیعی مسموم خواهد شد، چنانکه عملیات انتحاری در حرم امامین عسکریین، منجر به تخریب آن شد.
3️⃣ حرم های مطهر منسوب به اهل بیت ع نیز جزء اماکن عمومی می باشد و طبیعتا امکان انتقال بیماری در آن وجود دارد، لذا در صورتی که شرایط اقتضا کند، تعطیلی موقت آن به منظور حفظ جان مردم اشکالی ندارد.
4️⃣ مراجعه به سیره و روایات اهل بیت ع حاکی از آن است که آن بزرگان نیز که مرجع توسل مردم هستند، همواره امور بهداشتی را رعایت می کردند و توصیه های طبی فراوانی داشته اند.
5️⃣ اصل توسل به اهل بیت ع و شفابخشی آنها اگر چه غیرقابل انکار است، اما این موارد، صرفا تحت شرایط خاصی بوده و نوعی استثنا محسوب می شوند، همچنین توصیه به این امور هرگز بدان معنا نبوده که انسان از اسباب طبیعی برای رفع مشکلات خود همچون دارو و یا اقدامات احتیاطی پیشگیرانه غافل شود. به همین دلیل مراجع معظم تقلید در بیانیه های خود، هم ذکر و توسل به اهل بیت ع را گوشزد کردند و هم عمل به توصیه های بهداشتی را لازم و واجب دانستند.
#توسل
#کرونا
#ویروس_کرونا
#ویروس_کرونا_و_توسل_به_اهل_بیت
#ویروس_کرونا_و_تعطیلی_حرم_امامزادگان
#مراجع_و_ویروس_کرونا
#حوزه_علمیه_و_ویروس_کرونا
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951854/
🆔@spasokh
عنوان: مراجع و مخالفت با الگوی پیامبر در پذیرش عرف زمانه
📝شبهه شماره 184
💠 مراجع تقلید دارای دو عیب بزرگ هستند: اول همراهی با ستمگران و یا سکوت در مقابل آن ها و هماهنگ کردن فتوا با نظر حاکمان مثل جواز اجرای حدود در عصر غیبت، عیب دوم خطا در الگوگیری از پیامبر، چرا که پیامبر عرف زمانه خود را تایید کرده و فقه او حاشیه¬ای بر قوانین و سیره رایج میان مردم آن زمان بود و اگر در این زمان زندگی میکردند عرف هایی همچون دموكراسي، آزادي، حقوق بشر، كثرت¬گرايي و كنوانسيون منع تبعيض از زنان را امضا می کرد.
🌸پاسخ
1️⃣ در اسلام سکوت در برابر ظالم و یا همراهی با او از سوی هیچ کس از جمله مراجع جایز نیست ولی مشروط است به یقین داشتن به وقوع ظلم و گرنه اقدام علیه فردی بر مبنای گمان و ستمکار خواندن او، خود مصداق ظلم است.
2️⃣ جواز یا عدم جواز اجرای حدود در زمان غیبت بحثی تخصصی است که باید مستند به ادله معتبر فقهی باشد، لذا احتمال اینکه فتوای جواز منجر به ظلم ظالمان شود دلیل معتبر شرعی برای تعطیلی آن نمی باشد.
3️⃣ دلایل متعددی این ادعا را که پیامبر اسلام تنها عرف زمانه خود را امضا کرده و نهایتا تغییراتی جزئی بوجود آورده است باطل می کند:
♦️الف) تصریحات قرآن و پیامبر بر ابدی بودن و حتی حدود و مرز الهی دانستن دستورات الهی، چرا که اگر این دستورات طبق عرف زمانه بود، طبیعتا موقتی بود.
♦️ب) پیامبر بسیاری از سنت های جاهلی همچون زنده به گور کردن دختران، شرابخواری، فحشا، خرافات و ... را نابود کرد و صرفا سنتهای حسنه مورد تأیید اسلام قرار گرفت و این نشان می¬دهد آن حضرت تابع عرف زمان خود نبودند.
♦️ج) ائمه معصومین ع که سالها پس از پیامبر زندگی می کردند هیچ حکمی را به جهت تغییر شرایط و عرف زمانه تغییر ندادند و حتّی احکام نمایندگان آنها در سایر بلاد، علیرغم تفاوت فرهنگی مردم آنجا، مطابق با احکام حجاز و عراق بود.
4️⃣ اگر پیامبر عرف زمان خود را پذیرفته و آنها را تعدیل کرده باشد، لازمه الگو بودن ایشان این است که ما هم عرف زمانه را با تغییراتی بپذیریم، نه اینکه عرف ها را بدون تعدیل آنها قبول کنیم، چنانکه در حال حاضر نیز برخی عرف ها همچون آزادی، حقوق بشر و حقوق زنان را با تعدیل و انطباق با اصول دینی پذیرفته ایم.
#عرف
#پیامبر_و_عرف_زمانه
#مراجع_و_عرف_زمانه
#اجرای_حدود_در_عصر_غیبت
#سنت_های_جاهلی
#مراجع_و_سکوت_در_برابر_ظالمان
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951855/
🆔@spasokh