شبهه 10: علمای دینی ادعا میکنند که امامانشان قدرت بیکران دارند و میتوانند در امور جهان تصرف کرده و شرایط را هرگونه بخواهند تغییر دهند. اساس توسل در مذهب شیعه نیز بر همین پایه استوار است. اکنون با تعطیل شدن همه مکان ها و مراسم های دینی و مذهبی روشن شد که این حرفها خرافه و بی اساس است و از این خفتگان در خاک کاری ساخته نیست!
پاسخ:
اولا؛ شفایافتن بیماران در حرمها و مراقد مطهر معصومان و اولیای الهی، هرچند اموری یقینی است و بارها اتفاق افتاده و مدارک معتبر آن وجود دارد، اما این اتفاقات استثنایی و مشروط به شرایط خاصی است که همه ابعاد آن برای ما روشن نیست و هیچگاه به صورت معمول و رویه نبوده است؛ هیچ آیهای از قرآن کریم و روایت معتبری وجود ندارد که در آن ادعا شده باشد، اولیای الهی میتوانند نظام عالم را یکسره برهم زنند و امور عادی و طبیعی را به صورت کامل تغییر دهند. برخلاف این، در روایات متعددی تصریح شده که خداوند امتناع میکند از اینکه امور عالم، جز از طریق اسباب عادی انجام گیرد. در این مکانهای مقدس هم همه امور طبق مشیت الهی و نظام اسباب و مسببات صورت میپذیرد. هرچند ممکن است برخی از امور خارق عادت و استثنایی از سوی اولیای الهی هم روی دهد که البته آنها هم بر اساس نظام اسباب و مسببات است. بنابر این رعایت امور بهداشتی، پاکیزگی و آراستگی در مکانهای مقدس نه تنها لازم است، بلکه در این مکانهای شریف، از دیگر مکانها اهمیت بیشتری دارد؛...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951885/
🆔@spasokh
شبهه 11: از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است: «هنگامی که فتنه همه شهرها را فراگیرد به شهر قم و اطراف آن پناه برید که بلا از آنجا دفع شده است». نیز حدیثی از امام رضا (علیه السلام) به همین مضمون روایت شده است. مفاد این روایت و روایات بسیاری که در فضیلت قم وارد شده و هرگونه بلایی را از قم منتفی میداند، چگونه با بیماری فراگیر کرونا در قم و از قم به دیگر شهرها سازگار است؟!
پاسخ:
اولا؛ این روایت را مرحوم مجلسی در کتاب بحارالانوار با دو سند ذکر کرده است. سند اول به امام صادق و سند دوم به امام رضا (علیهما السلام) میرسد:
الف) «وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ الْمُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا».[1]
ب) «وَ رُوِيَ مَرْفُوعاً إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيِّ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع قَالَ: إِذَا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَرْفُوعٌ عَنْهَا».[2]
برای پاسخ به پرسش بالا، بررسی سندی و دلالی این دو روایت لازم است...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951886/
🆔@spasokh
شبهه 12: آقای تبریزیان، از علمای قم و نجف، ادعا کرده است که هیچ مسلمانی به کرونا گرفتار نمیشود؛ در حالی که همه فوت شدگان در ایران مسلمان و بیشتر آنان از شهر قم و شیعه بودهاند!
پاسخ:
اولا؛ آقای تبریزیان از علمای به نام قم و نجف نیست. ایشان در طب سنتی و طب اسلامی (به ادعای خودشان) اطلاعاتی دارد. بنابر این ایشان نه از علمای دینی، به معنای خاص کلمه، است و نه نماینده حوزه علمیه و نه نماینده اسلام! نظرات ایشان صرفا نظرات شخصی است و مسؤولیت آن نیز بر عهده خود ایشان است.
ثانیا؛ طبق آنچه به ایشان نسبت داده شده، ایشان مدعی است که کل ماجرای شیوع کرونا، سیاسی است و تأکید میکند، این افرادی که مُردهاند با کرونا نمردهاند و همه همان مرگ و میرهای معمول روزانه پزشکی مدرن است که برای اهداف سیاسی، مبتلا به کرونا اعلام میشوند. وی با وجود همه توصیههای پزشکی، به مردم توصیه کرده که در مجامع عمومی حضور یابند، صله رحم داشته باشند و در مجالس اهل بیت (علیهم السلام) شرکت کنند و به زیارتگاهها بروند. امّا با توجه به متون دینی و سیره اؤلیاءالله به نظر میرسد این سخنان از سوی هرفردی مطرح شود، به دلایل زیر درست نباشد:...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951887/
🆔@spasokh
شبهه 13: کاشف الکل که امروز مهمترین ماده ضدعفونی کننده و محافظت از کرونا است، توسط محمد بن زکریای رازی کشف شد که فرد ملحدی بود؟! بنابراین شخص ملحد توانسته است مردم را از کرونا نجات دهد اما از دعا و توسل چه کاری ساخته است؟!
پاسخ:
اولا؛ شواهدی وجود دارد که دلالت میکند بر اینکه محمد بن زکریاى رازى از طبیبان بزرگ مسلمان است. وی غیر از رشته طب در فلسفه و اخلاق نیز آرا و نظریات مهمى دارد. اگرچه در مسلمان بودن او تردیدی نیست، اما گفته شده ایشان برخی اظهار نظرهای خلاف مبانی اسلامی نیز داشته، ولی چنین چیزی مورد شک و تردید محققان و مورّخان اسلامی است.
ثانیاً؛ بر فرض اینکه وی ملحد باشد، باز هم چیزی عوض نمیشود؛ چون سنت الهی بر این قرار گرفته که عمل هيچ عاملي را ضايع نكند؛ کافر باشد یا مؤمن! بر این اساس زمانی که شخصی زحمت میکشد، میاندیشد و پشتکار دارد، طبعاً نتیجه این کار را نیز خواهد دید، حالا تفاوت نمیکند که این شخص مسلمان باشد یا ملحد، رازی باشد یا دیگران، این ماده کشفشده، ...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951888/
🆔@spasokh
شبهه 14: روحانیون و عالمان دینی به جای توصیه به رعایت بهداشت و امور پزشکی صرفا به خواندن برخی دعاها و زیارتها توصیه میکنند؛ آیا این امر به سخره گرفتن دانش پزشکی و در نتیجه بازی با جان مردم نیست؟!
پاسخ:
نسبتدادن این سخنان به عالمان دینی و مراجع معظم تقلید اتهامی بیش نیست. دانشمندان دین و مراجع تقلید نخست مردم را به رعایت بهداشت و گوشدادن به سخنان مسؤولان مربوطه و عمل به آن سفارش نمودنده و پس از آن به دعا و توسل سفارش کردهاند. برخی از رسانههای معاند با تقطیع فایلهای صوتی و تصویری منتشر شده از علمای اسلام درباره کرونا، کوشش میکنند تا علمای دین را افرادی مخالف دانش بشری معرفی کنند؛ در حالی که همه علما و مراجع معظم تقلید بر رعایت امور پزشکی و بهداشتی و گوش سپردن به توصیههای متخصصان و مسؤولان امور بهداشتی تأکید میکنند. البته عالمان دین بر اساس وظیفه معنوی خود، مردم را به دعا، توجه به ذات مقدس حق تعالی، توبه و توسل هم توصیه میکنند؛ این امور نه تنها آثار حقیقی در دفع و رفع بلاها دارد؛ بلکه میتواند به مردم آرامش، اطمینان خاطر، امید و قدرت روحی بخشیده و آنها را در برابر نگرانی و پریشان حالی ناشی از ترس از بیماری یاری کند. در این راستا به بخشهایی از توصیههای مقام معظم رهبری که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد توجه کنید:...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951889/
🆔@spasokh
شبهه 15: اگر این بیماریها، ویروسها و مرگ و میرها به علت گناهان مردم است، چرا از قم که مرکز دین و تشیع است و در آن کمتر گناه می شود شروع شده است؟!
پاسخ:
اولا؛ اراده الهى بر اين تعلّق گرفته كه نظام كلّى حاكم بر جهان، نظام علّى و معلولى و سبب و مسبّبى باشد؛[1]یعنى هرمعلولى، علّت خاص و هرعلّتى، معلول مخصوص داشته باشد و بر این اساس بسيارى از فعل و انفعالات و حوادث موجود در اين عالم در چارچوب نظام طبیعی قرار مىگيرد؛ مسائل آب و هوا، ميزان بارش باران و بسيارى از حوادث جغرافيايى و طبيعى از همين قاعده پيروى کرده و در چارچوب نظام علّى- معلولى قرار دارد. پس كاملا طبيعى است اگر چند نفر مبتلا به کرونا از چین وارد قم و مهمان شخص قمی شوند، این ویروس به دیگران منتقل شده و برخی از مردم قم به این ویروس مبتلا شوند و این واقعیت میتواند حتی در فرضی که هیچ گناهی در قم و یا هرشهر دیگری صادر نشده، باز محقق شود.
ثانیا؛ اگرچه میان برخی از گناهان با برخی از بلاها رابطه علی - معلولی وجود دارد، امّا اینطور نیست که تمام بلاها بر اثر گناهان باشد؛ بلکه عوامل مختلفی میتواند در به وجود آمدن بلا دخالت داشته باشد. در این رابطه به چند نکته اشاره میشود:...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951890/
🆔@spasokh
شبهه 16: شیوع ویروس کرونا از قم، تاوان سوزاندن کتاب پزشکی هاریسون توسط آقای تبریزیان از علمای قم است! ویروس آمد تا علمای قم به درگاه علم پرشکی مدرن پناه آورده و انتظار گره گشایی داشته باشند!
پاسخ:
در این که سوزاندن کتاب هاریسون (بدون نظر داشتن به مفید بودن یا نبودن آن برای جامعه بشری) کار اشتباهی بوده، جای تردیدی نیست؛ اما آیا این عمل از سوی همه علما تأیید شده است؟ آیا این رفتار میتواند عامل شیوع بیماری در شهر قم باشد؟ پاسخ ضمن نکاتی ارائه میشود:
یکم: رفتار آقای تبریزیان از سوی همه علمای دینی محکوم و تقبیح شد. علم موهبتی ارزشمند است و در هرجا و در نزد هرکس باشد، قابل احترام است؛ هرچند ممکن است برخی از دانشمندان از علم خود در جهت آسیب به انسان ها سوءاستفاده کنند.
دوم: اگر مراد از این ادعا که: « ویروس کرونا تاوان سوزاندن کتاب پزشکی هاریسون است» اثبات ملازمه عقلی بین این دو باشد، چنین ادعایی هم از نظر عقلی و هم از نظر علمی مردود است. اما از نظر عقلی مردود است زیرا بین علت و معلول همواره باید سنخیت باشد؛ یعنی از علت خاصی معلول مرتبط با آن صادر میشود و هرمعلولی، علت خاص خویش را طلب میکند....
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951891/
🆔@spasokh
شبهه 17: روحانیون شیعه ادعا میکردند، توسل به اهل بیت و وجود حرمهای مقدس مایه برکت و دورماندن شهرهای زیارتی از بلا است، در حالی که الآن ویروس کرونا از قم آغاز و گسترش یافته است!
پاسخ:
اولا؛ ویروس کرونا از قم شروع و گسترش پیدا نکرده است؛ بلکه شروع آن از کشور چین شهر ووهان بوده است. اما در ایران، قم اولین شهری بود که قادر به شناسایی این ویروس شد وگرنه طبق اظهارات برخی از صاحب نظران، این ویروس قبل از قم، در تهران وجود داشته است. هرچند تقدم وجود ویروس در هرشهری، نباید عاملی برای تحقیر و توهین به آن شهر و ساکنان آن شود؛ چرا که این امر ممکن بود در هرشهری اتفاق بیافتد.
ثانیا؛ یکی از آفتهای بزرگ در فرایند شناخت و مبارزه با مشکلات مادی و روانی بشر، تکسونگری و تقلیلگری است که از نظر عقل و علم مردود است. مثلا تقلیل علل پدیدآمدن و شیوع بیماریها به مسائل بهداشت محیطی و جسمی نوعی تقلیلگرایی، یعنی فروکاهش علل به علل مادی و محسوس است! عقل و علم بشر محدود است و با وجود پیشرفتهای زیادی که در علوم طبیعی و انسانی صورت گرفته، بشر هرگز نمیتواند به صورت یقینی ادعا کند که میتواند به همه پدیدهها از همه ابعاد، سطوح و زوایا آگاه شده و آنها را در کنترل خود در آورد...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951892/
🆔@spasokh
شبهه 18: مگر اینجا کشور امام زمان و اهل بیت (علیهم السلام) نیست؟! پس این همه بلا و مصیبت عمومی در غرب و شرق و جنوب و شمال آن برای چیست؟! چگونه میتوان اینها را تببیین کرد؟
پاسخ:
اولا؛ نظام جهان بر پایه زنجیره اسباب و مسببات جریان دارد. در این نظام هر معلولی علت یا عللی دارد. حوادث طبیعی، چه سودمند و چه زیانبار، دارای زمینهها و عللی است که از آن تخلف نمیکند. چه کشوری که مردم آن به امام زمان اعتقاد دارند و چه کشورهایی که چنین اعتقادی ندارند. البته علل حوادث در علتهای مادی منحصر نیست و بسیاری از حوادث طبیعی زمینههای و علل معنوی هم دارد؛ هرچند علل معنوی همواره توسط علل مادی اثر میکند. مثلا بیاعتنایی به امور اخلاقی، ظلمها و حقکشیهای فراگیر، ممکن است موجب کاهش باران و خشکسالی شده و از این راه بر رشد منفی نیازمندیهای غذایی یک جامعه تأثیر منفی بگذارد. بر این اساس سنتهای الهی در همه جای جهان به یک منوال است و استثنایی در آن نیست. حتی در اموری که ما آن را استثنا میپنداریم، باز بر اساس سنت و سببی انجام میگیرد. اعتقاد به امام زمان به همراه عمل به ارزشهای مورد رضایت آن امام یقینا موجب بروز و ظهور خیرهای معنوی فراوان میشود. حتی ممکن است با دعای آن حضرت برخی از بلاهای بنیان کن از جامعه مهدوی برطرف شود. اما این اعتقاد و ارتباط به معنی این نیست که چنین کشور و جامعهای یکسره از دیگر کشورها متفاوت شده و سنتهای دیگری بر آن حاکم میشود...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951893/
🆔@spasokh
شبهه 19: پس از انتشار کلیپهایی که در آن برخی از پرستاران مراکز درمان کرونا مشغول رقص و پایکوبیاند، یکی از هنرپیشههای ظاهرا بیحاشیه که در سینما و تلویزیون بیشتر نقشهای مثبت و مذهبی را بازی کرده و ذهنیت مثبتی از خود در اذهان مردم ایجاد کرده، با نشر یک استوری در فضای مجازی، تنها راه حل بحران کرونا را رقص و پایکوبی در سراسر کشور دانسته و مردم را به انجام رقص و شادی دعوت کرده است. وی حتی پا را از این فراتر نهاده و در توهینی سخیف و بسیار بیادبانه، مخالفان رقص را بیرون از گونه انسانی معرفی کرده است!
پاسخ:
اولا؛ اظهارنظر در مسائل تخصصی در صلاحیت همه افراد نیست. همانگونه که اظهارنظر درباره فنون و مسائل هنرپیشگی در صلاحیت هنرپیشگان حرفهای و مدرسان سینما است، اظهار نظر درباره مسائل بهداشتی به پزشکان، مسائل روان شناختی به روانشناسان و مسائل معنوی به عالمان دین اختصاص دارد. بنابر این اظهار نظر یک هنرپیشه در موضوع روش مقابله با بیماری کرونا فاقد اعتبار عقلی و علمی است؛ هرچند ممکن است برخی از افراد به علل و انگیزههای گوناگون از آن استقبال کنند!!!
ثانیا؛ انسانها در موقعیتهای مختلف واکنشهای خاصی از خود نشان میدهند. برخی از واکنشها، فطری است و برخی اکتسابی و معلول آموزش و تربیت محیطی است. کنشها و واکنشهای فطری در همه جا و همه افراد یکسان و نشانه بهنجاری است؛...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951894/
🆔@spasokh
شبهه 20: این روزها کلیپی از آقای اکبر عبدی، هنرپیشه سینما و تلویزیون در سطح وسیعی منتشر شده که در حال معاشقه با سگ دستآموزی است. درحالی که سگ مرتبا صورت عبدی را لیس میزند، به سگ میگوید برای ما پیش خدا دعا کن که بلاها را از ما بگرداند! با توجه به تأثیرگذاری رفتار شخصیتهای محبوب و مشهوری مثل عبدی، آیا این امر نوعی شبههافکنی و تمسخر اعتقادات دینی مردم نیست؟!
پاسخ:
اولا؛ رفتار و گفتار هرکسی جز معصومان (علیهم السلام) به خودی خود هیچ اعتباری ندارد. رفتار و گفتار باید بر منطق عقلانی و دینی استوار باشد تا بتوان برای آن اعتباری قائل شد. شهرت، محبوبیت، تخصص در یک رشته خاص، هرگز دلیلی بر اعتبار مطلق رفتارها و گفتارهای افراد نیست. بنابر این اگر کسی به سخن یا رفتار فرد مشهوری، به صرف مشهور بودن استناد کند و بخواهد شهرت یا محبوبیت فردی را دلیل درستی سخن یا رفتار او بداند، در واقع نشانه نابخردی خود او است!
ثانیا؛ مهربانی و ترحم بر حیوانات، امری ستوده و انسانی است و در دین ما هم به آن سفارش شده است؛ آنچنانکه خود معصومان (علیه السلام) هم با حیواناتی که در محیط زندگیشان، با ترحم و مهربانی رفتار میکردهاند. بر این اساس رفتار اکبر عبدی با سگش از این جهت، رفتار حرام یا حتی مکروهی نیست؛ هرچند رفتارهای نزدیک و عاشقانه با حیوانات، ضمن اینکه با اصول بهداشتی در تضاد است، میتواند نوعی رفتار نابهنجار تلقی شود؛ ...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951895/
🆔@spasokh
عنوان: رابطه اعتقاد به منجی در شیعه با اعتقاد به منجی در یهود
📝شبهه شماره 186
💠 اعتقاد به منجی ریشه در تفکر یهود دارد که معتقد بودند الیاس در آخرالزمان برای نجات بنی اسرائیل به زمین برخواهد گشت، این اعتقاد به دنبال دست نیافتن علوی ها به حکومت و شکست قیام های متعدد آنها توسط یهودی های نفوذ کرده در میان علوی ها تبلیغ شد و شیعیان نیز برای تسکین دردهای روحی خود، آن عقیده را پذیرفته و با تغییر در آن، اعلام کردند مصلح جهانی از اهل بیت خواهد بود.
🌸پاسخ
1️⃣ با مروری گذرا بر مصادر حدیثی، تاریخی، عقیدتی و تفسیری شیعه و سنی بدین حقیقت پی خواهیم برد که نخستین کسی که در اسلام موضوع مهدی منتظر (عج)، قیام جهانی او بعد از مملو شدن جهان از ظلم و حتی مشخصات خانوادگی او و اجدادش را به صورت دقیق اعلام نمود، همانا شخص رسول اکرم (ص) بود.
2️⃣ اندیشه مهدویت ریشه در قرآن دارد مانند: «اوکسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد تا آن را بر همه آیین ها غالب گرداند هرچند مشرکان را خوش نیاید» (توبه/33) و «اگر با ایمان باشید «بقیة الله» برای شما خیر است.» (هود/6)
3️⃣ اصل اندیشه مهدویت، غیبت، انتظار و ظهور حضرت مهدی در آخر الزمان برای برپایی حکومت عدل اسلامی در جهان مورد اتفاق همه فرق اسلامی است و در منابع شیعه و سنی احادیث مرتبط با این موضوع، به طور متواتر ثبت شده حتی کسانی که میانه چندان خوبی با شیعه ندارند مانند فرقه وهابیت نیز این موضوع را یک اصل قطعی اسلامی می دانند و بر متواتر بودن احادیث مهدویت تأکید میکنند، به عنوان مثال در کتاب« معجم احادیث الامام المهدی (عج)» از حدود چهار صد منبع معتبر نزد شیعیان و اهل تسنن، تعداد 1861 حدیث در باره این موضوع گردآوری شده است که از این تعداد، 563 حدیث در منابع حدیثی اهل سنت وارد شده است.
⚠️ نکته: معنای وحدت نظر شیعه و سنی در بحث مهدویت این نیست که آنها در برخی جزئیات این موضوع اختلاف ندارند؛ از دیدگاه شیعه تمام جزئیات مربوط به مهدی در زمان رسول خدا (ص) بیان شده و آن حضرت به دنیا آمده و اکنون درحال غیبت به سرمی برد، ولی اکثریت اهل سنت معتقد است که آن حضرت از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) است و بعدها به دنیا می¬آید.(رک: مصلح جهانی و مهدی موعود از دیدگاه اهل سنت، هادی خسروشاهی، ص168.) یعنی اختلاف بر سر مصداق است و نه اصل مساله.
#مهدویت
#شیعه_و_مهدویت
#شیعه_و_منجی
#یهود_و_منجی
# رابطه_اعتقاد_به_منجی_در_شیعه_بااعتقاد_به_منجی_در_یهود
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951896/
🆔@spasokh
🔻مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه در ادامه آورده شده است مجموعه «دوم» پاسخ به بخشی از مهمترین شبهات اعتقادی، سیاسی و اجتماعی است که این روزها با بهانه شیوع کرونا ویروس در سطح وسیعی منتشر شده است. مجموعه حاضر توسط محققان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات آماده شده است. این شبهات، چکیده صدها شبههی رصد شده در چندروز اخیر است. امید آنکه این گام ناچیز بتواند مردم عزیز و مؤمن ایران را در حفظ هوشیاری و آگاهی مؤثر در برابر توفان شبهات و شایعات یاری کند.
لازم به یادآوری است شبهات و پاسخهای مجموعه دوم، با احتساب شمارگان مجموعه اول (که قبلا منتشر شده بود)، شماره گذاری شده است.
🆔@spasokh
شبهه 21: اکنون کرونا تمام جهان را درمینوردد و از هیچکس حتی خدا هم کاری ساخته نیست! همه تشکیلات مربوط به خدا اعم از مساجد، حرمهای امامان و امامزادهها و همۀ مراسمهای مذهبی تعطیل شد و آب هم از آب تکان نخورد! خب اگر خدا قدرت دارد جلوی این ویروس را بگیرد!
پاسخ:
1. حوادث و اتفاقات عالم بخشی از نظام آفرینش است که با علم و قدرت الهی محقق شده و در جریان است. اگر کسی انتظار داشته باشد که خدا یا امام با قدرت ماورایی خود مانع تحقق این حوادث و اتفاقات شود، در واقع خواستار تغییر و در هم ریختن نظام آفرینش میباشد و واضح است که این انتظار نابجا است. مساجد، حرمهای امامان وامامزادگان و مراسمهای مذهبی تشکیلات خدایی خدا نیستند. اینها مکانها و مناسکی هستند که مؤمنان از طریق آنها با خدا ارتباط برقرار میکنند و البته تنها جلوههای بندگی خدا هم نیست. تعطیلی مساجد و حرمهای اؤلیای الهی اولاً برای حفظ جان انسانها است که در نگاه دین بسیار محترم است و ثانیاً تعطیلی این مکانها و برخی از مراسمهای مذهبی به معنای تعطیلی دین، دینداری و بندگی خدا نیست. انسان مؤمن میتواند در همه امور زندگی و در هرحال و هرمکانی به یاد خدا و برای خدا باشد. گستره هستی ملک خدا و همه موجودات جهان، از بزرگترین کهکشان تا کوچکترین ذره، مخلوقات خدا و زیر تدبیر و به فرمان او است. سخنانی از این دست ناشی از خداناشناسی و نادانی است...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951899/
🆔@spasokh
شبهه 22: با آمدن ویروس کرونا و به حاشیه رفتن مسائل دینی و پررنگ شدن توصیهها و راهبردهای پزشکی و بهداشتی این پرسش مطرح میشود که اگر با دارو و بهداشت به دواء میرسیم چه نیازی به توصیههای معنوی دین وجود دارد؟ وقتی علم گره گشایی میکند، به دین چه نیازی است؟!
پاسخ:
1. در شناخت نقش دین و علم در زندگی انسان، توجه به رسالت هر کدام ضروری است. دین به گستره و عمق بسی فراختر جهان و روابط کلی و نامحسوس پدیدهها اشراف و اهتمام دارد، امّا علم تجربی تنها به پدیدهها و روابط جزئی و محسوس میان آن مینگرد و بیش از این هم توان ندارد. جهان تنها در ماده و مادیات منحصر نیست و هستی وسیعتر و عمیقتر از جهان مادی و محسوس ما است، شناخت آن حقایق و هماهنگ شدن با آن نیز مسأله مهمی است که در بهزیستی دنیایی و سعادت ابدی ما تأثیر قطعی دارد. به همین سبب برای زندگی سعادتمندانه، هم نیازمند به علم هستیم هم به دین.
2. با توجه به نکته اول، علم پزشکی به زمینهها و عوامل مادی بیماری میپردازد و برای آن نسخه درمانی متناسب با یافتههای خود ارائه میکند، اما دین علاوه بر تأیید علم پزشکی و ارائه برخی از توصیههای پیشگیرانه بهداشتی و طبی، به توصیف و تبیین زمینهها و عوامل معنوی و فرامادی بیماریها اهتمام دارد و برای درمان آن نسخههای متناسبی توصیه کرده است و از نگاه کسانی که به فراتر از ماده اعتقاد دارند، بهره جستن از علم، لازم است، ولی کافی نیست.
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951900/
🆔@spasokh
شبهه 23: کرونا آغاز رنسانس دینی و فرهنگی در ایران است؛ همانگونه که طاعون، رنسانس غرب را موجب شد! تا چند ماه پیش عوام در ایران مقبرههای امامان و امامزادگان را شفابخش دانسته و بیماران صعبالعلاج خود را در مقابر آنان زنجیر میکردند تا بیمارشان شفا یابد و متولیان نیز جهت ترویج خرافات، مکان خاصی در مقابر امامان را به این امر اختصاص داده بودند؛ اما با شیوع کرونا در ایران، حکومت دینی ناچار شد جهت جلوگیری از شیوع ویروس، صحن و ضریح مقابر امامان و امامزادگان را ضدعفونی و ویروسزدایی کرده و چون این کار هم مانع گسترش بیماری نشد، درهای مقابر امامان و امامزادگان را بسته و زیارت را به بعد از کنترل بیماری (توسط علم و پزشکان) موکول نمایند. پس از فروکش کردن کرونا، مردم خواهند پرسید پس این امامان و امامزادگان چه کارهاند و چه کمکی به ما کرده و میکنند!
پاسخ:
1. در خصوص رنسانس باید گفت این جریان، آغاز زایش علمی و فرهنگی غرب پس از قرون وسطی است. جهان غرب پس از بیش از هزار سال حاکمیت خرافه پرستان به نام خدا، در دانش و عقلانیت تحول یافت و خود را از سلطه جزم اندیشی کلیسانشینان رها کرد. رنسانس در کنار سودمندیهایش برای بشر غربی، زیانهای بزرگی هم پدید آورد. فیلسوفان رهاشده از سلطه و ستم کلیسا به ناحق همه چیز را از چشم خدا دیدند و گمان کردند که لازمه آزادی و پیشرفت مادی و علمی، نادیده گرفتن خدا از معادلات جهان است. غرب اگرچه در علم و صنعت به پیش رفت، اما در معنویت، اخلاق و انسانیت گرفتار عقبماندگی شد...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951901/
🆔@spasokh
شبهه 24: قرنها فقیهان مسلمان به حرمت الکل فتوا میدادند و امروز برای مقابله با کرونا مجبور شدند آن را حلال اعلام کنند! در واقع ویروس کرونا اثبات کرد که: کشف زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی که منتقد قرآن و اسلام بود، خاصیتش از تمامی پیامبران، امامان، امامزادگان و کتابهای مذهبی بیشتر است!
پاسخ:
1. این سخن که در رسانه های خبری ملحدان و دین ستیزان مطرح شده است، نشانه جهل یا تجاهل گویندگان آن است؛ زیرا فتاوای فقیهان مسلمان درباره الکل هیچ تغییری نداشته است. اگر منظور از حلالشدن، نوشیدن الکل است، که از نگاه فقهای شیعه همچنان حرام است و کسی آن را حلال نکرده است (البته شماری از دشمنان ایران زمین، با تبلیغ این ادعای نادرست که نوشیدن الکل از تأثیر ویروس کرونا جلوگیری میکند، برخی از افراد سادهلوح را به نوشیدن الکل تشویق کرد که متأسفانه مرگ برخی از هموطنانمان را موجب شد)، اما اگر منظور از حلالشدن، فتوا به پاکی و استفاده از آن در امور بهداشتی و پزشکی است، که این حکم جدیدی نیست، بر اساس نظر فقهای شیعه الکل بهداشتی پاک و استفاده از آن در امور درمانی مباح است، البته الکل اگر مستکننده باشد، نجس و نوشیدن آن حرام است. سوای آنکه زیانآور بودن الکل برای بدن از گزاره های قطعی علوم زیستی است، البته فقها گفتهاند که اگر در موارد خاصی به تشخیص متخصصان حاذق و امین، درمان در نوشیدن مقداری از الکل منحصر باشد، مصرف به مقدار درمان، از باب اضطرار اشکالی ندارد...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951902/
🆔@spasokh
شبهه 25: اگر این حرمها شفا میدهد، چرا روحانیان بیمارشده را به حرم نمیبرند تا شفا پیدا کنند؛ بلکه در بیمارستان بستری کرده و به پزشکان متوسل میشوند؟!
پاسخ:
1. جهان بر اساس نظام علی ـ معلولی حاکم بر پدیدها سامان یافته و جریان دارد. در این نظام هیچ پدیدهای به خودی خود به وجود نیامده و به خودی خود از بین نمیرود. هم وجود و هم نابودی و هم دگرگونی پدیدهها به واسطه علت یا علتهایی است که در ذات جهان برای آنها قرار داده شده است. سلامت و بیماری دو وضعیت متضادی است که بر برخی پدیدههای مادی عارض میشود و هرکدام علت یا علتهای خاص مادی و معنوی دارد. بیاعتنایی به علتهای مادی سلامت و بیماری به اندازه بیتوجهی به علتهای معنوی غیرعقلانی و نامشروع است. بر همین پایه، خداوند برای رفع بیماری، روشها و ابزارهایی قرار داده است که میبایست بیماران در هنگام نیاز از آن بهره جسته و صحت خود را باز یابند. رجوع به پزشک، خوردن دارو و رعایت پرهیزهای بهداشتی و پزشکی، همه سنتهای خداوند در جهان انسانی است و هرکس از این سنتها اعراض کند در واقع به تدبیر خداوند بیاعتنایی کرده و ناخردورزانه خود را در معرض هلاکت قرار داده است...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951903/
🆔@spasokh
شبهه 26: اگر دعا جواب میدهد چرا همه شما مذهبیها فرار کردید؟ اگر دعا جواب میدهد چرا اماکن مذهبی تعطیل شده؟ اگر دعا جواب میدهد چرا به دنبال کشف داروی کرونا هستید؟
پاسخ:
1. تأکید آموزه های دینی و مذهبی بر دعا و توسل در هنگام سختی ها از جمله بلاها و امراض، اولاً؛ به معنای اعتبار زدایی از اصول بهداشتی و پزشکی نیست، بلکه در آموزههای دینی بر رعایت توصیههای بهداشتی و پزشکی، مراجعه به پزشک تاکید شده و ترککننده چنین امری از نظر عقل و شرع، محکوم دانسته شده است. بیان خواص گیاهان و میوهها و امور دیگر در متون دینی، دلیلی دیگری بر اهمیت این امر در نگاه دین است. همان خدایی که درد و بیماری را آفریده، دارو و درمان را نیز آفریده و به دقت، تفکر و مطالعه در مخلوقات فرمان داده است. ثانیاً؛ لزوما چنین نیست که هر دعا و توسلی حتما مستجاب شده و نتیجه خواهد داد، بلکه اجابت دعا و تأثیر توسل، متوقف بر شرایط و مصالحی است که با تحقق آنها، اجابت هم محقق میگردد و به همین دلیل، هیچیک از علمای دین در طول تاریخ ادعا نکردهاند که اگر کسی هرحاجت یا بیماریای داشت صرفا باید دعا کند یا به پیامبران و ائمه(علیهمالسلام) متوسل شود و صد در صد شفا پیدا میکند و نیازی به تلاش و مراجعه به پزشک ندارد.
نتیجه آنکه استجابت دعا شرایط خاص خود را دارد چنانکه تأثیر دارو در درمان یک بیماری متوقف بر شرایط خاصی است...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951904/
🆔@spasokh
شبهه 27: در دعای امام صادق(علیهالسلام) میخوانیم: «و ارحم تلک الخدود التی تقلب علی قبر ابیعبدالله (علیهالسلام)»: و این گونههایی را که بر قبر پدرم ابی عبدالله الحسین(علیهالسلام) به خاک مالیده میشود، مشمول رحمت خود فرما! حال اگر چسباندن صورت به قبور ائمه(علیهمالسلام) موجب رحمت است، پس چرا اکنون از دست زدن به ضریح و قبور آنان ممانعت میشود؟
پاسخ:
1. سنت الهی بر این است که در جهان همه چیز مطابق نظم خاص و بر اساس اسباب و مسببات صورت پذیرد. بر این اساس هر چیزی در عالم هستی تأثیر خاص خودش را دارد؛ مثلا اگر کسی سمی بخورد مسموم خواهد شد و اگر در معرض میکروبهای کشنده قرار گیرد، آلوده و بیمار میشود. نظام علیّ مستلزم ان است که با وجود تحقق علت، معلول خواهد آمد؛ اگر فلز تیزی با فشار روی بدن کسی کشیده شود، میبرد و اگر فلزی آغشته به ویروس کشندهای شود در صورت تماس با سطح آن فلز، ویروس منتقل میشود و تفاوت نمیکند که آن فلز، ضریح امام باشد یا آهنی که در ساختمانی عادی به کار رفته است. به همین سبب عقل انسان حکم میکند (و دین هم حکم عقل را تأیید کرده است) که میبایست از شرایطی که موجب آسیب واردشدن به جسم و جان ما است، دوری کنیم، مگر آنکه پای مصلحت و منفعتی بزرگتر از جان در میان باشد (مثل میدان جنگ با دشمن)...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951905/
🆔@spasokh
شبهه 28: ویروس کرونا از قم به همه جای ایران منتشر شد؛ جایی که میگفتند به برکت فاطمه معصومه(سلاماللهعلیها) سه در بهشت در آن باز شده است، اما اکنون معلوم شد که نه تنها هیچ امتیازی بر دیگر شهرها ندارد، بلکه مایه بدبختی دیگر شهرها هم شده است. پرسش این است که چرا حضرت فاطمه معصومه بدون داشتن هیچ امتیازى، مقدس خوانده میشود و قدرت شفابخشى به او نسبت داده میشود؟! یکى از دانشمندان مذهب تشیع گفته است که چون ایشان شهامت داشته و حدیث غدیر را روایت کرده، یک شخص مقدس است! نتیجه اینکه در مذهب شیعه براى مقدسشدن کافى است یک روایت را تعریف کنید!
پاسخ:
در این شبهه سه مدعا مطرح شده است: حضرت فاطمه معصومه(سلاماللهعلیها) هیچ امتیازی ندارد؛ وی قدرت شفابخشی ندارد؛ مقدس بودن وی به جهت روایت حدیث غدیر است. در ادامه این سه مدعا را بررسی میکنیم:
1. آیا حضرت فاطمه معصومه(سلاماللهعلیها) هیچ فضیلت و امتیاز معنوی ندارد؟ شیخ محمّد تستری در فضیلت معنوی آن بانو مینویسد: «در میان فرزندان امام موسی کاظم(علیهالسلام) با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضا(علیهالسلام)، کسی هم شأن حضرت معصومه(سلاماللهعلیها) نیست».[1] از باب نمونه به دو روایت در فضائل پرشمار بانو اشاره میشود:
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951906/
🆔@spasokh
شبهه 29: مگر نمیگویید امام زمان در میان شیعیان مانند پدر است؟ چرا در این اوضاعِ شیعیان مثل جنگ و بیماری، کاری نمیکند؟! چرا شیعیان به حال خود رها شدهاند؟!
پاسخ:
1. شبهه کننده از کجا اثبات کرده است که امام زمان(عج) تاکنون برای شیعیان کاری نکرده و شیعیان را به حال خود رها کرده است؟ اولاً همواره احتمال وضعیت بدتر از وضعیت موجود قابل تصور است! ثانیاً هیچگاه نمیتوان تنها بر اساس ظواهر پدیدهها قضاوت کرد. بسا اتفاقاتی که به ظاهر، دردناک و ناگوار است، اما در دل خود خیرها و سودمندیهای زیادی برای فرد و جامعه دارد؛ ثالثاً حمایت و یاری امام زمان لزوما به معنای این نیست که امور را به صورت فیزیکی، یکسره به سود شیعیان بگرداند؛ از این روی، حمایت امام زمان اگرچه ممکن است در برخی موارد به صورت فیزیکی باشد، اما همواره به صورت معنوی و از طریق بالابردن ایمان و روحیه شیعیان بوده است.
2. نظام عالم بر اساس اسباب و مسببات مادی و معنوی است. این تصور که امام اگر امام است باید هرمشکل پیش آمده را با معجزه و کرامت برطرف کند، تصویر درستی از جایگاه و وظیفه امام نیست. وظیفه امام هدایت معنوی آشکار و پنهان است. انسانها در دل طبیعت به دنیا آمده، میزیند و میمیرند و وظیفه امام، در کنار عقل و علم، هدایت انسان به سوی بهترین سبک زندگی است! ...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951907/
🆔@spasokh
شبهه 30: کرونا شاید اشعار به این دارد که باید دست از توسل و... برداریم و شاهد اندیشه ناب توحیدی باشیم! باید به خدا پناه برده و از او استمداد کنیم. توسل به امامان و امام زادگان شیعه نه تنها شرک است؛ بلکه هیچ سودی هم ندارد و هیج بیماری را شفا نمیدهد!
پاسخ:
1. اگر توسل به امامان اهلبیت(علیهمالسلام) مفید نیست، استمداد از خداوند نیز بیفایده است؛ چرا که به دلالت آیات و نیز روایات از جمله حدیث ثقلین (که در جای خود بحث شدهاند)، راه خدا و اولیائش از هم جدا نیست. بسیاری از شیعیان و حتی اهل تسنن در پارهای از مشکلات خود به امامان و اهلبیت(علیهمالسلام) توسل جسته و به خواسته خود نائل شدهاند. اگر کسی خواهان این است که قدرت شفادهندگی اهلبیت را که خداوند به آنان عطا کرده، ببیند کافی است به یکی از حرمهای مطهر مشرف شده و پروندههای معتبری که در این باره در بخش اداری حرم ها نگهداری میشود بررسی کند.
2. کسی ادعاء نکرده که با زیارت و توسل به ائمه(علیهمالسلام) هر مریضی حتما شفا میگیرد یا اصلاً مریض نمیشود؟! همانگونه که همه درخواستهای ما از خدا نیز به اجابت نمیرسد! ...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951908/
🆔@spasokh
شبهه 31: اکنون روشن شد که به جای نذر امامزاده و ضریح و امثال اینها باید نذر پزشک و پرستار و تجهیزات پزشکی کرد. اینها میتوانند به بشر کمک کنند نه آنها!
پاسخ:
1. حقبودن توسل و دعا علاوه بر مفیدبودن دوا و درمان، امر بدیهی و روشنی برای دینداران است، بر این پایه نذر امام و امامزاده و توسل به آنها، با کمک به مخارج امور بهداشتی و پزشکی هیچ تعارضی ندارد و هر دو به موازات هم مفید و لازم است.
2. در طول تاریخ مسلمانان و شیعیان بر طبق توصیههای دینی، هم دعا و توسل داشتهاند و هم دوا و دکتر؛ هم به امور معنوی اهتمام ورزیده و هم به مسائل بهداشتی و پزشکی اعتنا کردهاند؛ هم معلمان و طبیبان معنوی و اخلاقی را تکریم کرده و هم قدردان طبیبان جسم و پزشکان بودهاند. در کشور ما و دیگر کشورهای مسلماننشین بسیاری از مراکز درمانی توسط خیّران مسلمان و با انگیزههای دینی ساخته و وقف شده است!
3. روشن است که نه هرکس دعا، زیارت و توسل کند، شفا میگیرد و حاجتش برآورده میشود و نه هرکس سراغ دوا، دکتر و بیمارستان برود، سلامت پیدا میکند! هم توسل و دعا و هم مراجعه به پزشکان، بخشی از علت تمام و کامل درمان است. اصل شفا از خدا است و ما وظیفه داریم برای رسیدن به آن، از علتهای مادی و معنوی وضع شده از سوی خدا بهره جوییم...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951909/
🆔@spasokh
شبهه 32: تمام هنر دین و طب دینی در درمان بیماران کرونا دعاخوانی و دودکردن اسپند در محیط بیمارستان است. این کارها تمسخر علم مدرن و ریشخند به دستاوردهای سترگ بشر در شناخت و درمان بیماریها است.
پاسخ:
1. طباسلامی و طبسنتی از ظرفیتهای سترگ علمی و فرهنگی ما ایرانیان است. بخشی از طب، از دستاوردهای تجارب کهن نیای ما بوده و بخشی در روایات اسلامی ریشه دارد. امروزه حتی با نگرش تنگ و انحصازطلبانه پوریتویسم منطقی، نمی توان به این سنت کهن علمی بیاعتنا بود و تحقیق و بررسی علمی در این عرصه کاملاً عقلانی و سودمند است. کنارنهادن و تحقیر طبسنتی ایرانی اقدامی غیرمنطقی و برخاسته از نادانی یا خودباختگی در برابر تمدن غرب است که حتی با ادعای عقلانیت بشر مدرن و لزوم بهرهگیری از علوم و دستاوردهای ملل مختلف نیز سازگاری ندارد. علم سنتی را نباید رقیب پزشکی مدرن تلقی کرد، بلکه میبایست آن را بهعنوان دانش مکمل مطالعه نمود و از ظرفیتهای مثبت آن در تکامل بخشیدن به پزشکی مدرن نگریست. خودشیفتگی و استبداد علمی، چه از نوع مدرن و چه سنتی آن، محکوم به زشتی و ناراستی است. فطرت حقیقتجوی انسان همواره و همه جا به دنبال علم نافع است و برای خود مرزی نمیشناسد.
2. هنر طباسلامی و سنتی نه منحصر و محدود در اقداماتی مانند دعاخوانی، توسل و دودکردن اسپند است و نه این امور کم اهمیت و بیاثر است. نقش دعا و توجه به خدا و توسل به اؤلیای الهی دست کم در ایجاد و بالارفتن آرامش و تقویت روحیه بیماران مذهبی و حتی غیرمذهبی و در نتیجه...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951910/
🆔@spasokh
شبهه 33: برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، شهر قم میبایست قرنطینه میشد؛ اما علما و روحانیان قم با زور مانع قرنطینه شده و بیماری گسترش یافت!
پاسخ:
1. اینکه قم اولین شهری است که بیماری کرونا در آن تشخیص داده و اعلام شد، سخن درستی است؛ اما اینکه منشأ گسترش ویروس کرونا قم بوده، ادعایی است که هرگز اثبات نشده است. با توجه به اینکه از یک سو زادگاه ویروس کرونا کشور چین است و چین مناسبات گسترده با همه کشورهای جهان دارد و ممکن است ویروس توسط مسافران ایرانی و چینی و مسافران هرکشور دیگری به ایران منتقل شده باشد و از سوی دیگر شهر قم فاقد فرودگاه است و مسافران بین المللی ابتدا به شهر تهران و دیگر استانهای کشور وارد میشوند، بنابراین؛ گسترش ویروس از قم، فرضیهای نادرست است.
2. امروزه برای مهار بیماریهای واگیر راهبردهای مختلفی وجود دارد و هرکشور با توجه به شرایط اقلیمی، سیاسی و فرهنگی خود راهبردهای خاصی را انتخاب میکند. قرنطینه یا فاصلهگذاری اجتماعی یکی از این راهبردها است که معمولا با توجه به وضعیت کنونی فرهنگ عمومی در ایران از ابتدا در دستور کار ستاد مقابله با کرونا نبود. بافت اجتماعی و فرهنگی مردم ایران در پذیرش دستورالعملها و قوانین، همواره بر پایه توصیههای اخلاقی و انسان دوستانه است و ارزشها و باورهای مذهبی در آن بسیار تأثیرگذار است. اگر چین توانست با قرنطینه بر مسأله کرونا غلبه کند به سبب ویژگی اجتماعی و فرهنگی خاص مردم چین است...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951911/
🆔@spasokh
شبهه 34: زمانی در ایران وبا آمد. خواستند شهرهای آلوده را قرنطینه کنند، ولی آیتالله مامقانی، مرجع تقلید شیعیان در آن دوران، با آن مخالفت کرد وبه همین سبب وبا گسترش یافت. امروز هم علمای قم با قرنطینه مخالفت کردند و کرونا در ایران گسترش یافت!
پاسخ:
1. داستانسرایی درباره نقش آیتالله مامقانی (رحمةاللهعلیه) در گسترش وبا در دوران قاجار، از اتهامات بیاساسی است که بر پایه اسناد غیرمعتبر و جعلی، به این عالم بزرگوار زده شده است. به جرأت میتوان گفت علت چنین اتهاماتی، نقش آن مرحوم در مبارزه با فرقههای گمراه ساخته استعمار پیر و افشای جنایتهای روس و انگلیس در ایران بوده است. ایشان در مسیر کاروان خود از کربلا تا مشهد همواره این حرکت ضداستعماری را به خوبی و استواری به انجام رساند.
2. طبق اسناد و شواهد تاریخی، مسیر حرکت کاروان آیتالله مامقانی از نجف به کربلا و از کربلا به مرزهای ایران و از مرزهای ایران به کرمانشاه و نهایتاً به تهران و مشهد بوده است. این حرکت تقریباً از ۱۴ محرم ۱۳۲۲ شروع شده. یکماه و نیم قبل از حرکت ایشان بیماری وبا در کرمانشاه و در کنگاور شایع شده بود و اساساً ورود بیماری وبا ربطی به ایشان و کاروان ایشان نداشت...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951912/
🆔@spasokh
شبهه 35: آیتالله مکارم شیرازی فتوا داده است که اگر اسرائیل هم داروی کرونا را کشف کرد، خرید آن از اسرائیل مانعی ندارد. چشم انتظارید کفار براتون کاری کنند!
پاسخ:
1. مطلبی که اخیراً در فضای مجازی منتشر شده و مضمون آن پاسخ به یک استفتاء از سوی آیتالله العظمی مکارم شیرازی، مبنی بر جواز خرید داروی کرونا از اسرائیل است، دروغ محض است. دفتر حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی در اطلاعیهای با اشاره به این مطلب اعلام کرد: «به اطلاع میرساند این مطلب دروغ محض بوده و هیچگاه سؤال و جوابی در این زمینه از محضر آیتالله العظمی مکارم شیرازی مطرح نشده است.»
2. امروز خوشبختانه به برکت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی، کشور ما از جایگاه کشوری وابسته به غرب در علوم، فنون و محصولات مرتبط با حوزه بهداشت و درمان، به قطب بزرگ علم و صنعت در این زمینه تبدیل شده است؛ به طوری که طبق آخرین اطلاعات، ایران توان تولید 99 درصد داروهای مورد نیاز خود را دارد و یک درصد باقی مانده هم یا از نظر اقتصادی تولید آن به صرفه نیست و یا اینکه به تازگی وارد فهرست دارویی دنیا شده است...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951913/
🆔@spasokh
شبهه 36: جمهوری اسلامی هزینههای هنگفتی را صرف ساخت و نگهداری موشک و جنگ افزار کرده است، در حالی که برای حفظ سلامتی مردم و کادر پزشکی به اندازه کافی ماسک و مواد ضدعفونی نداریم!
پاسخ:
1. شکی نیست که برای حفظ سلامتی انسان، تقویت قدرت دفاعی بدن بسیار حیاتی است و انسانهایی که در این خصوص دارای ضعف باشند، بیش از دیگران در معرض آسیب و بیماری قرار دارند. گلبولهای سفید در انسان مأموریت حفاظت از سلامتی و مقابله با دشمنان خارجی را برعهده دارند؛ از این رو تقویت قدرت دفاعی بدن برای مقابله با ویروسها و میکروبها شرط ادامه حیات زیستی هرانسانی است.
2. دقیقاً همین واقعیت در دنیای خارج بدن، یعنی میان انسانها در سطح خرد و کلان جریان دارد. با توجه به رقابتها و منازعاتی که همواره در فضای بین المللی وجود دارد و هرگز قابل انکار نیست، کشورها و ملتها هم در برابر دشمنان خود به قدرت دفاعی و بازدارنده نیاز دارند. جمهوری اسلامی ایران به سبب ماهیت ظلمستیزانه و ضداستکباری خود همواره مورد هجوم کشورهای ظالم و قدرت طلب بوده و خواهد بود؛ از این رو محافظت از مرزها، استقلال سیاسی، منافع اقتصادی و امنیت مردم مستلزم وجود قدرت دفاعی متناسب با قدرتهای نظامی دشمنان است؛ ...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951914/
🆔@spasokh
▼ کرونا و درسهایی برای ما
در داستان ویروس کرونا درسهای بسیاری برای ما وجود دارد که به برخی اشاره می شود:
- بشری که ادعای علم، صنعت و فنآوریش گوش فلک را کر کرده بود، با یک ذرۀ نادیدنی و میلیونها بار ریزتر از نوک سوزن، همگی درمانده شده و نمیدانند از کجا و چگونه صدمه میخورند!
- این بیماری نشان داد که چقدر نعمتهای الهی ما را احاطه کرده و ما غافل و ناسپاسیم. دستزدن به صورت و چشم و گوش، نعمت است؛ کنار هم نشستن نعمت است، رفت و آمد، دید و بازدید، نعمت است؛ دیدن پدر و مادر و بوسیدن دست وپای آنها نعمت است؛ دیدن فرزندان و بغل کردن آنها نعمت است؛ مسجد و جمعه و جماعت و هیأت و روضه و مجلس ختم و مجلس جشن و تشییع جنازه و ... همه نعمتهایی است باید شاکر آنها بود . به خاطر ناسپاسیها عذرخواه درگاه احدیت باشیم
- این ویروس نشان داد که خداوند برای عذاب کردن و تنبیه انسانهای عاصی، جاهل، غافل و گستاخ، لازم نیست حتما سیل، زلزله، صاعقه و طوفان بفرستد؛ جملۀ ذرات عالم لشکر اویند. با ملخ، مورچه، آفت گیاهان و ویروس و غیر اینها هم میشود ناتوانی بشر و عظمت و یگانگی حق را به رخ کشید!
- با توصیه پزشکان و کادرهای درمانی، شنیده و دیده میشود که برخی آنقدر ترسیدهاند که خود را کاملا محبوس کردهاند و به قدری دست و صورت خود را شسته و ضدعفونی کردهاند که پوستها خشک و زخمی شده است؛ اما دریغا که این همه فرستادگان الهی به انسان برای سلامتی جسم و روحش سفارش به وضو (و بندگی) کردهاند، ...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951915/
🆔@spasokh