🔷پندی برای جویندگان حکمت
چند و چند از حکمت یونانیان؟
حکمت ایمانیان را هم بدان
چند زین فقه و کلام بیاصول
مغز را خالی کنی، ای بوالفضول
صرف شد عمرت به بحث نحو و صرف
از اصول عشق هم خوان یک دو حرف
دل منوّر کن به انوار جَلیّْ
چند باشی کاسه لیس بوعلی؟
سروَر عالم، شه دنیا و دین
سُؤْر مؤمن را شفا گفت ای حزین
سؤر رسطالیس و سؤر بوعلی
کی شفا گفته نبیِّ منجلی؟
سینهٔ خود را برو صد چاک کن
دل از این آلودگیها پاک کن
از مثنوی نان و حلوا
#شیخ_بهایی
🆔 @ss_alavi_ir
سید سلمان علوی
🔷یکی از پیامهایی که این روزها دیدنش در تویتر(ایکس) عادی شده این است: «من دارم #شیعه میشوم» #
🔷شیعه شدن یک سنی بعد از حمله ایران به اسراییل
🔸بعد از این که دیدم ایرانِ شیعه، در سایه سکوت بیش از یک میلیارد و نیم سنّی چه کرد، از اینجا و در صحت کامل عقل و در مقابل همه جهان، تشیع خود را اعلام میکنم، و برادران و خواهرانم را دعوت میکنم شیوه علی بن ابیطالب (علیهالسلام) و اهل بیت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) را پیش گرفته و از دشمنانشان اعلام برائت کنند.
#نبرد_بیداری
#وعده_صادق
🆔 @ss_alavi_ir
🔷رهبر معظم انقلاب در آستانۀ عملیات #وعده_صادق در یکی از جلسات مرتبط این بیت را خواندند:
تو رااست معجزه در کف، ز ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
🔸این بیت یکی از أبیات غزلی است که حضرت آقا چندسال پیش سرودهاند و امروز با دستخط ایشان در صفحه آقای فضائلی (از اعضای دفتر رهبر انقلاب) منتشر شد.
➖➖➖➖➖
دلا ز معرکهی محنت و بلا مگریز
چو گردباد به هم پیچ و چون صبا مگریز
تو رااست معجزه در کف، ز ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
تو موج غیرت و عزمی، ز بحر بیم مدار
حذر ز غرّش طوفان مکن، ز جا مگریز
ز سست عهدی ایام دلشکسته مشو
نشانه باش چو پرچم، ز بادها مگریز
چو صخره باش و مکن تکیه جز به دامن کوه
به حق سپار دل خویش و از دعا مگریز
تو از تبار دلیران خیبر و بدری
چو ذالفقار و چو حیدر بزن صلا، مگریز
به نوشخند منافق ز ره کناره مگیر
به زهرخند معاند به انزوا مگریز
چو ره به قبلهی امن است، پایمردی کن
خطا مکن، ز توهّم به ناکجا مگریز
چو تیر راه هدف گیر و بر هدف بنشین
ز کجروی به حذر باش و از خدا مگریز
«امین» خلق و امانتگزار یزدان باش
به صدق کوش و خطر کن، ز مدّعا مگریز
🆔 @ss_alavi_ir
تو رااست معجزه در کف، ز ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
#رهبر_معظم_انقلاب
#وعده_صادق
🆔 @ss_alavi_ir
🔷پسر ترامپ با انتشار تصویری از جلسه فرماندهان نظامی آمریکا نوشت:
«این منو میترسونه، ولی ایران احتمالاً داره میخنده»!
🆔 @ss_alavi_ir
#مناسبت_روز
🗓 نیمۀ شوّال، سالروز رحلت حضرت #عبدالعظیم_حسنی
و بنا به قولی سالروز جنگ احد و شهادت حضرت #حمزه سیدالشهداء است.
🆔 @ss_alavi_ir
🔷 اگر حمزه و جعفر زنده بودند، خلافت امیرالمؤمنین علیهالسلام غصب نمیشد!
🔸سدیر صیرفی گوید: نزد حضرت امام باقر علیهالسلام بوديم و از آنچه مردم پس از رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله پديد آوردند یاد کردیم که تا چه اندازه امیرالمؤمنین علیهالسلام را خوار شمردند؛
يكى از حاضران گفت: «خدا روزگارتان را سامان بخشد، (در این ماجرا) عزّت بنى هاشم كجا رفت؟ كجا بودند آن همه افراد دلاور بنىهاشم؟!»
حضرت فرمودند:
«در آن روز چه كسى از جوانمردان بنیهاشم مانده بود؟! جعفر بن ابیطالب و حمزة بن عبدالمطلب كه درگذشته بودند، و دو مرد ناتوان و تازه مسلمان از بنىهاشم ماندند كه عباس و عقیل بودند و اين هر دو از آزادشدگان بودند! اما به خدا قسم اگر حمزه و جعفر زنده بودند، مخالفان به آنچه كه رسيدند نمیرسيدند، و اگر شاهد کارهای آن دو نفر بودند، آنها را میکشتند!»
📚 کافی (شیخکلینی)، ج۸، ص۱۸۹.
🆔 @ss_alavi_ir
🔷عاقبت «وحشی» قاتل حضرت حمزه سیدالشهداء علیهالسلام
🔸«وحشی بن حرب» غلام «جبير بن مطعم» بود. او که در پرتاب نيزه هم مهارتی بهسزا داشت، در جنگ احد در حالیکه از طرف هند، همسر ابوسفیان و مادر معاویه، مأمور شد تا یکی از سه نفر، یعنی رسول خدا صلیاللهعلیهواله یا امیرالمؤمنین علیهالسلام و یا حضرت حمزة بن عبدالمطلب را بکشد و در مقابل اين اقدام تا آخر عمرش از بردگی آزاد گردد. زمانی که جنگ شدّت گرفته بود، وحشی با نيزه حضرت حمزه را به شهادت رساند. سپس به دستور هند، سينۀ حضرت را شکافت و جگرش را برای هند بيرون کشید و جنازۀ او را مثله کرد.
🔹شهادت حمزه، عموي رسول خدا (ص)، تأثيري شگرف بر قلب و روح آن حضرت گذاشت، چنانکه ابنمسعود ميگويد: «نديديم پيامبر (ص) بر کسي گريه کند، آنگونه که با شدّت در شهادت عمويش حمزه اشک میريخت. بدن حمزه را به طرف قبله قرار داد، سپس کنار آن قرار گرفته و با صدای بلند گريه کرد تا حال غش به آن حضرت دست داد (۱).
🔸درباره مسلمان شدنش از قول وحشي نقل شده است: «ديدم همۀ مردم گروهگروه به حضور پيامبر میروند و نيز شنيده بودم که هر کس در گذشته هر جرمی مرتکب شده، محمد او را میبخشد. برای همین در حالي که شهادتين را میگفتم خود را به نزد او رساندم. همان لحظۀ اول که مرا ديد فرمود: تو همان وحشي حبشی هستی؟ عرض کردم: بلی. فرمود: چگونه حمزه را کشتی؟ من عين جريان به قتل رساندن حمزه را عرض کردم. پيامبر اکرم صلیاللهعليهوآلهوسلّم متأثر شدند و فرمودند: تا زندهای روی تو را نبينيم! (۲)
🔹تاریخ گواهی میدهد با اين که وحشی در دورۀ پيامبر اسلام صلیاللهعليهوآلهوسلّم در ظاهر قبول اسلام کرد و به همین جهت نیز به دست پیامبر قصاص نشد، هيچگاه نتوانست مانند یک مسلمان واقعی زندگی کند. او در همان ابتدای امر گروهی را به نزد پیامبر فرستاد که از او بخواهند اعمال اسلام را به آنها تخفیف دهد. (۳) وی فراوان شراب میخورد و به این عمل معروف و مشهور بود تا آنجا که بدین سبب به او حد زده شد(۴) و در دیوان مالیات مسلمانان نیز به همین علت از حقوقش کسر شد. (۵) با این که خود از شاهدان و راویان واقعۀ غدیر خم بود، از امیرالمؤمنین حمایت نکرد و در وقایع دهشتناک بعد از پیامبر و جریان خلافت در زمرۀ اطرافیان ابوبکر قرار گرفت و او را یاری نمود.(۶) و در سالهای بعد نیز در دستگاه خلافت به جعل روایت به نفع جباران پرداخت. او در فضیلت خالد بن ولید نقل روایت نمود (۷) و جوامع مخالف از او در فضیلت معاویه روایت نقل کردهاند. (۸)
روایت شده است که پیامبر معاویه را نفرین کردند که «خداوند شکمت را هرگز پر نکند». از همین رو هرچه میخورد سیر نمیشد. وحشی بر اساس این روایت حدیثی جعل کرد که: پیامبر در شأن شکم معاویه فرمودند: «اللهم املأه علماً و حلماً» خدایا معاویه را از علم وصبر پرکن! (۹)
او هیچ گاه از آلوده شدن دستش به خون حمزه سیدالشهدا اظهار پشیمانی و ندامت نکرد. اهلسنت بر این باورند که وی در یکی از جنگها مسلیمۀ کذاب را کشته و این کار وحشی کفارۀ کشتن حضرت حمزه بوده است. لیکن این داستان روایتی جعلی است که راوی آن خود وحشی است و در میان همه منابع شیعه و سنّی ناقلی جز او یافت نمیشود.
ابنهشام دربارۀ او مینويسد:
«وحشی در پايان عمر بهسان زاغي سياه شده بود که پيوسته بر اثر شرابخواری مورد تنفر مسلمانان بود و مرتب حد شراب بر او جاری میشد و بر اثر عملهای ناشايست، نام او را در دفتر مسلمین خط کشيدند…» (۱۰)
ابنحجر نیز علت مرگ او را همین میداند و مینويسد:
«او در منطقۀ شام و حمص ساکن شد و در دورۀ خلافت عثمان بر اثر زيادهروی در شرابخواری مرد». (۱۱)
📚منابع:
۱ـ ابن سعد، الطبقات، ج۳، ص۸.
۲ـ ابن هشام، عبدالملک، السيرة النبوية، بيروت، دارالمعرفه، بي تا، ج۲، ص۷۲.
۳ـ مجمع الزوائد ج۷، ص۱۰۱.
۴ـ کامل ابن اثیر، ج۲، ص۲۵۱.
۵ـ ذخائر العقبی، ص۱۷۹.
۶ـ طبقات الکبری ج۷، ص۴۱۸.
۷ـ الاستیعاب ج۲، ص۴۲۹.
۸ـ تاریخ کبیر بخاری، ج۸، ص۱۸۰.
۹ـ همان.
۱۰ـ البدایة والنهایه، ج۴، صص ۱۹ ـ ۲۰.
۱۱ـ ابن حجر، الاصابة في تمييز الصحابه، ج۶، ص۴۷۰.
🆔 @ss_alavi_ir
🔷برخی دستورات کانون وکلای شھرھای مختلف پاکستان که مصنوعات اسرائیل را در بوفهها و آشپزخانهھای محاکم قضایی ممنوع کردهاند.
🔸در ایران اسلامی امّا...
#تحریم_کالای_صهیونیستی
🆔 @ss_alavi_ir