💠 #124000 نبي:
عدد 124000 اشاره به عدم تناهي انبيا الهي دارد به اين بيان که عدد 2 مضاعف عدد يک است و همچنين عدد 4 مضاعف عدد دو است و سه صفري که مقابل عدد چهار است به معناي سه نقطه و اشاره به لايتناهي بودن اين سير تضاعفي ميباشد.پس:
1⃣لايتناهي بودن انبياء الهي مستدعي لايتناهي بودن مشارب ابناء بشر است.
2⃣لاينتاهي بودن مشارب حاکي از عدم تناهي طرق الي اللّه است.
📋نکته:
عدم تناهي طرق الي اللّه غير از پلوراليزم و تکثر گرايي است زيرا در اين مبنا،غايت و همچنين اصول کليه همواره واحد است بر خلاف پلوراليزم که قائل به هيچ اصولي نيست و هر اصل و روشي را مصاب معرفي ميکند.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
🔆🔆🔆🔆
🔆🔆🔆
🔆🔆
🔆
💠 #سوال:
براي موفق بودن در دروس و نيز توفيق اجتهاد طلبه اي که حدود ده سال در دروس،حتي بطور متوسط موفق نبوده،چه راهي را پيشنهاد ميفرماييد؟
🔸 #پاسخ:
نماز شب مفتاح توفيقات است؛تعقيبات مخصوص را فراموش نکنيد.((سبحان من لا يعتدي علي اهل مملکة))بعد از هر فريضه.
📚پرسشهاي شما پاسخهاي #آيت_اللّه_بهجت ،ص97.
🆔 @felhekmat
💠 #فنا_في_اللّه:
في الواقع همه ي اشياء فاني و مستهلک در حق هستند و فنا امري مسبوق به عدم نيست تا حادث شود لذا همه ي افراد،عالِم به فنا هستند؛لکن عوام علم بسيط به اين امر دارند و عرفا علم مرکب به اين فنا دارند و فنا برايشان به ظهور رسيده(نه حادث شده باشد).
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
نصّ بيست و دوم.pdf
580K
📒 #رسالة_النصوص.
💢توضيح و تبيين برخي نکات نصّ بيست و دوم.
📋نکته:
فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه.
🆔 @felhekmat
نصّ بيست و يکم.pdf
5.88M
📒 #رسالة_النصوص.
💢توضيح و تبيين برخي نکات نصّ بيست و يکم.
📋نکته:
فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه.
🆔 @felhekmat
🔸انسان کارخانه اي است که معاني را ميگيرد و در عالم خيال بصورت اشباح و اشکال در مياورد همانطور که اينجايي ها را ميگيرد و بالا ميبرد.خودش ميشود مجمع همه.
📚ممد الهمم،شرح مقدمه کتاب.
______________________________________
🔰أقول:
#نفس_انساني کارخانه اي است الهي به اين ترتيب که معقولات را اصطياد ميکند عن بعدٍ يا بالاتر از آن،آنها را شهود و انشاء ميکند در صقع نفسش و در دستگاه خيالش که مطهر از خبائث و وساوس گشته آنها را تمثل ميکند و همينطور ميتواند متصوراتش را در خارج ذاتش اظهار و ايجاد نمايد که مثالش اظهار اژدهاست که در حقيقت جلوه اي است از تفرعونِ فرعون شقيّ که از طرف حضرت موسي(ع)اظهار ميشود.از طرفي مواد جسماني از اطعمه و اشربه را ميل ميکند و آنها را در بدن بقوت نفس نباتيه نفس تبديل به غذا ميکند و بعد غذا ميشود روح بخاري که روح بخاري واسطه ي بين نفس ناطقه ي انساني با بدن جسماني است و با اعمال و نيات صالحه آنها را بالاتر ميبرد.پس انسان جامع بين صعود و نزول و کارخانه ي عظيم الهي است.
#باب_الابواب #کارخانه_الهي #انسان_کامل #کون_جامع
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
🔆 #فصوص_الحکم در بيان اکابر:
🔅 #صدر_الدين_قونوي:
چون کتاب فصوص الحکم از نفيس ترين و گرانبهاترين کتابهاي شيخ و پيشواي کامل،پيشرو کاملان و راهنماي امت،پيشواي پيشروان،محيي الدين ابي عبداللّه محد بن علي بن عربي طايي ميباشد،از آخرين تصنيفاتش هست که از کانون مقام محمدي و مشرب ذاتي و جمع احدي وارد شده،و مشتمل است بر خلاصه ي ذوق پيامبر ما(ص)در علم به خدا و اشاره کننده به اصل ذوق و مکاشفات بزرگان اوليا و انبيايي که در آن نام برده شده و هر بيناي زيرکي را به خلاصه و ناب ذوق و نتيجه همت و شوق و جمع محصولات و نهايت کمالات آنان راهنمايي و ارشاد مينمايد،و در آن مهري را ميماند که متضمن مقام کمال هر يک از آنان است و آگاهي دهنده بر اصل و ريشه ي آنچه که بر آن درنورديده شده اند و از آنان ظاهر گرديده...
📚متن و ترجمه فکوک،تصحيح محمد خواجوي،ص4و5.
______________________________________
🔅 #علامه_سيد_حيدر_آملي (ره):
((کما أنّ للرّسول الاعظم(ص) کتابين احدهما نازل اليه،و الثاني صادر عنه،و کما أنّ الشيخ محيي الدّين له کتابان احدهما نازلٌ و واصلٌ اليه و الاخر صادر عنه،فکذلک نحن،لنا أيضا کتابان احدهما فيض لنا و الآخر صادر عنّا،و الکتاب النّازل لاجل النبيّ (ص) القرآن،و النّازل لاجل الشيخ الاکبر فصوص الحکم،و النّازل لاجلنا تفسير المحيط الاعظم،و أما الکتاب الصّادر عن النبيّ الاکرم(ص) فهو فصوص الحکم... ،الخ)).انتهي ما اردناه من نقل کلامه.
📋نکته:
همانگونه که جناب رسول اللّه (ص) در ليله القدر خودش ، در ليله القدر زماني قرآن را به نحو انزال يکبارگي اخذ نمود و براي مردم در طول بيست و سه سال بصورت تدريج تبيين کرد،شيخ اکبر عارف عربي نيز کتاب فصوص الحکم را در ليله قدرش به نحو نزول دفعي از جناب رسول اللّه (ص) اخذ نمود و در بيست و هفت فص آورد.
📚تفسير المحيط الاعظم و البحر الخضم،ج1،مقدمة طبعة الثانية،صفحه يا.
_____________________________________
🔅 #آيت_اللّه_قاضي (ره):
براي شيخ اکبر در بين آحاد رعيت عديلي پيدا نميشود يعني بعد از معصوم وي را عديل نيست،چه اينکه بعد از قرآن و سنت کتابي عديل فتوحات و فصوص او در باب خودش نميباشد.
📚مآثر آثار،ج2،مؤثر162،ص221.
______________________________________
🔅 #علامه_طباطبايي (ره):
جناب استاد علامه طباطبايي رضوان اللّه عليه ميفرمود که شيخ اکبر محيي الدين ابن عربي،حقايق و معارف را در فصوص الحکم مشت مشت آورده است و در فتوحات مکيّه دامن دامن.
📚هزار و يک کلمه،کلمه 242.
______________________________________
🔅 #علامه_حسن_زاده_آملي (حفظه اللّه):
اين کمترين مطرز اوراق و راقم سطور گويد هر نيکبختي که بر اثر اعتدال فطرتش از غلظت طبع منزه و از کثافت حجاب مبرّي است و توفيق نيل به اعتلاي فهم خطاب محمدي را يافته است،در حقيقت صحف عرفانيه و بخصوص فصوص و فتوحات شيخ عربي و ... را تفسير انفسي و بيان مقامات عروجي و اسرار و بطون آيات و روايات ميابد.آنکس که اين حقايق را ادراک نکرده است در تمام ابعاد اصول عقائد و در تفسير و شرح آيات و روايات راجل است،و در حفظ منقول بلغ ما بلغ بالاخره بيان و قلم او اقناعي است نه ايقاني.خداوند سبحان در کريمه نفر فرمود:((ليتفقهوا في الدين و لينذروا قومهم اذا رجعوا اليهم))و پوشيده نيست که انذار مبتني بر فهم اصول معارف دين است و آن را هم بايد از راهش تحصيل کرد که فهم اين ذخائر علمي است،چنانکه ادبيات را کتبي خاص است،و رياضيات را کتبي خاص،و فقه را کتبي خاص و هکذا.
📚هزار و يک نکته،نکته626.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
متن و ترجمه فصوص الحکم ابن عربی.pdf
10.8M
📔متن و ترجمه کتاب #فصوص_الحکم.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
مقدمه.pdf
4.89M
📔 #فصوص_الحکم
⭕️تشريح مقدمه.
⭕️ هرگونه استفاده (حتي نگاه سطحي يا بازنشر يا...) از اين مطالب براي کسانيکه "عَن سببٍ حسن ظنّ به اولياي الهي ندارند" حرام شرعي است.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #اربعين_کليمي:
🔅اي عزيز!
بعد از آنکه فرعون هلاک شد حق تعالي با کليمش(ع) بناي مواعده گذاشت،قوله:((و اذ فرقنا بکم البحر و فانجيناکم و اغرقنا آل فرعون و انتم تنظرون و اذ واعدنا موسي اربعين ليلة...)) (بقره،آيه 50و51)؛تا فرعون نفس را نکشتي از اربعين کليمي لوحي بر موسي روح لائح نخواهد شد.
📚 هزار و يک کلمه،کلمه 485،ص266.
______________________________________
🔰أقول:
((#التجلي و هو عبارة عن انكشاف الحقيقة بمقدار قابلية كل من حصل له التجلي...)) (آية الله قاضي رحمة الله،شرح دعاي سمات،ص67)؛پس تجلي حق بر عبد در گرو تعالي و تصاعد و تقرّب عبد به حق و ازاله ي موانع و ظلوميّت و جهوليّت نفس انساني و گذر از جسم و جسمانيات و مشتهيات نفساني و تزکيه و تصفيه است و تا پي به عزّ ربوبيّت و ذلّ عبوديت نبرده و اين اضافات که از آن تعبير به نوافل هم ميشود را مرتفع نکرده واصل به مقام قرب نوافل نخواهد شد لذا در پي تحصيل مشتهيات نفسانيست و او را عايدي از معارف نخواهد بود،چه بداند و چه نداند.اما اگر به قرب نوافل واصل شد((فلما جاء موسي لميقاتنا و کلّمه ربه)) اميد تجلي ذاتي از مشکات محمدي(ص) که مستدعي اندکاک جبل أنائيت و وصول به مقام قرب فرائض و اندکاک اراده ي تشريعيه و تکوينه است،برايش هست.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
_فصوص_الحکم_عبدالرزاق_کاشانی.pdf
31.49M
📔شرح #عبدالرزاق_کاشاني ره بر کتاب #فصوص_الحکم.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat