📚وحدت شخصي داشتن جامعه:
جوامع مختلف داراي وحدت شخصي ميباشند و لذا طبق همين مبنا روايات گوناگون بهتر معنا ميشوند.بعنوان مثال خداوند وعيد به عذاب(مثلا مرگ زود رس يا...) داده جامعه اي را که در آن گناهي خاص(مثلا زنا يا...)شايع باشد.
📚تطابق کتاب تکوين(مخلوقات)و تدوين(قرآن):
در علم شريف عرفان نظري مبين است که حقيقت قرآن تکويني(کتاب شريف قرآن)و قرآن تدويني(جميع مخلوقات)عينيت دارند.به بيان ديگر قرآن وجود کتبي امام زمان عليه السلام و بطور کل انسان کامل است لذا هرقدر به قرآن علاقه باشد به حضرتش هم به همان اندازه علاقه هست.به بيان ديگر جميع مراتب قرآني در هر شخص از ابنا بشر موجود است لذا داستانهاي قرآني تصادق با افراد عيني در جميع اعصار و امصار دارند.
📚تطابق کونين:
از مقدمه سابق استفاده ميشود که تمام مراتب خلقت در هر شخص از افراد بشر موجود است.لذا عالم عقله عيني تصادق با مرتبه ي عقل در افراد دارد و عالم مثال منفصل يا برزخ تصادق با مرتبه ي مثال متصل و خيال بشر دارد و عالم محسوس تصادق با مرتبه ي جسمي بشر ميکند.به بيان ديگر همانطور که عوالم گوناگوني از عقل و مثال و جسم در خلقت هست انسان هم عينا داراي همان مراتب از عقل و خيال و جسم ميباشد.
📚تصادق قواي نفس بر قواي مقننه و مجريه و دستگاه قضا:
نفس انساني با وحدت اطلاقي که دارد ذي شان و داراي شئون و قواي مختلفي ميباشد و النفس في وحدتها کل القوا.نفس داراي عقل عملي و نظري است و بين اين دو داوري ميکند به اين بيان که اگر عقل عملي که وظيفه ي اجرا دارد به فرامين عقل نظري که به مثابه ي قانون گذار ميباشد تن دهد مرضي نفس است و موجب سرورِ و شادابي مملکت جان و تن ميباشد و اگر از آنها تخطي کند موجب تلويم از جانب نفس ميباشد.از قضا اغلب جوامع هم داراي قوه ي مجريه که به مثابه ي عقل عملي و داراي قوه مقننه که به مثابه ي عقل نظري است ميباشند و همانطور که نفس در صورت تخطي خود را سرزنش ميکند،اين سرزنش در جوامع به مثابه ي کار دستگاه قضا ميباشد پس با اندکي اختلاف جوامع هم داراي آنچه انسان دارد ميباشند.
📚نفوذ يهود(شيطان)در قوه تقنينيه به مثابه اخلال در عقل نظري و نفوذ يهود در قوه مجريه به مثابه اخلال در عقل عملي جامعه:
ادامه خواهد داشت اگر خدا بخواهد.
#طرح_درس
🆔 @felhekmat
پیداش کردم: مقاله صادق زیباکلام در روزنامه کیهان ۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۹
زیباکلام ضمن انتقاد شدید از عدم انطباق محیطهای علمی با فضای انقلابی، ایده تعطیلی دانشگاهها، اعزام اساتید و دانشجویان به روستاها و کارخانجات و حذف رشته های غیرضروری برای انقلاب را مطرح میکند و اين طرح از طريق دکتر عبدالکريم سروش اجرا ميشود!
@faridebrahimi
@felhekmat
✴ حوزههای علمیه، موظفند نظریات اسلامی را در زمینه علوم انسانی، از متون الهی بیرون بکشند.
🔰آیت الله العظمی امام خامنه ای
🔺 این علوم انسانی ای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد.
🔺 وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند.
🔺 حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون.
📚 دیدار طلاب قم سال 89
@almorsalat
@felhekmat
💎 آیا #فلسفه و #عرفان، کشک است؟
⭕️ جملات معروف یکی از #فقها این است: «عرفان پیش من است، همه #مولوی را می خواهی پیش من است، هر جا را می خواهی برایت بگویم، فلسفه را بخواهی از اول #اسفار تا آخر، از هر جا بگویی از اول مفهوم وجود تا آخر مباحث طبیعیات برایت بگویم، اما همه #کشک است، هر چه هست در قرآن و روایات است... این سنخیتی که بین علت و معلول قائلند باطل است، و #وحدت_وجود و موجود از ابطل اباطیل و کفر محض است....»
🔴 نقد و نظر:
1⃣اگر کسی با پیروی از ادبیات بالا بگوید: «علم اصول فقه، و علم فقه، همه اش در سینه من است از اول جواهر تا آخر آن. از اول کفایه تا آخر آن، اما همه اش کشک است. هر چه هست در قرآن و روایات است!» آیا این حرف درستی است؟
توضیح این است که همچنانکه رأی فقیه و متکلم متشرع در برابر رأی قرآن و امامان معصوم نیست بلکه فهم آن ها از قرآن و روایات محسوب می شود، همچنین است فهم عارف متشرع از آیات و روایات معارفی؛ از این رو فهم او در مقابل و در عرض قرآن و روایات نیست تا کسی بگوید رأی قرآن یا اهل بیت علیهم السلام این است و رای فلان عارف شیعه آن! بلکه عارف متشرع می گوید فهم من از آیات و روایات طبق ضوابطی که دارم چنین است.
درست است که قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام بهترین منبع برای رسیدن به حقیقت است ولی آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت؛ محکم و متشابه، مطلق و مقیّد، مجمل و مبیّن، عامّ و خاصّ، ظاهر و باطن دارد. همه فرق به ظاهر اسلامی ـ شیعه اسماعیلی، شیعه دوازده امامی، سنّى اشعرى، معتزلى، وَهّابى، و... ـ مدعی فهم قرآن کریم هستند و ادعای تبعیت از قرآن کریم را دارند ولى آیا همه آن ها، راه حقّ را پیموده اند و همه، آیات قرآن کریم را درست فهمیده اند؟!
همه شیعیان با گرایش های مختلف تفسیری، فقهی، اصولی، اخباری، کلامی، فلسفی و عرفانی، به قرآن و روایات اهل بیت تمسک می کنند. آیا همه، در هر مساله ای واقع را ادراک کرده اند؟
هیچ کس در فهم و برداشت از قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم ص و ائمه اطهار، معصوم نیست و امکان خطا دارد و خطا هم می کند. از این رو کسی حق ندارد از ابتدا و بدون حجت معتبر عقلی یا نقلی، عقاید، روش و اعمال خود را مطابق کتاب و سنت بداند و دیگران را بدون دلیل معتبر و کافی، رد کند.
2⃣انسانی که قرآن و اهل بیت (ع) را دارد نباید دنبال حواشی کم فایده اصولی و فقهی این و آن بگردد و سالها وقت خود و جماعتی را تلف کند. آن هم در این زمان با این همه مشکلات علمی و فرهنگی و سیاسی برای دنیای اسلام و مسلمین.
هنر این است که گرهی از گره های فقهی روز جامعه را باز کنند. مشکلات اعتقادی، اخلاقی و فقهی جدید را حل کنند، هزاران مسائل مستحدثه برای جوانان و مردم وجود دارد ولی حواشی این و آن بر عبارات فلان و فلان را ماهها و سالها بحث می کنند. اینها کشک است.
3⃣اینکه گفته شده: «وحدت وجود و موجود از ابطل اباطیل است» ادعای بدون دلیل معتبر است. به چه دلیل؟ دلیل بگویید تا بررسی شود. بدون دلیل حرف نزنید. پیغمبر نیستید که بگوییم بدون دلیل هم حرفتان مقبول است.
مراد این فقیه محترم، از معنای «وحدت وجود و موجود»، روشن نیست. اگر مراد، وحدت محض بدون پذیرش کثرات و موجودات است، یا مرادش همه خدایی، حلول، اتحاد و مانند آن است، در پاسخ می گوییم عرفا چنین مرادی ندارند و ما نیز از این معنا، دفاع نمی کنیم.
اگر مراد، وحدت شخصی وجود و کثرت مظاهر و نمودها و موجودات است، در پاسخ می گوییم این مساله نه تنها از ابطل اباطیل و کفر نیست بلکه از بهترین نظریه هایی است که قرآن، روایات، عرفان و برهان بر آن تاکید دارد و به تعبیر علامه طباطبایی (ره)، توحید قرآنی و اسلامی است.
4⃣این جمله ادعایی است که باید تحلیل شود: همه عرفان پیش ایشان است؟ علمش یا عملش؟ معرفتش یا کشف و شهوداتش؟
اگر همه علمش مراد است، باید بگوییم متخصصان فلسفه و عرفان در حوزه و دانشگاه، ایشان را چنین نمی دانند با این حال، حاضریم سوال بپرسیم پاسخ گویند تا ببینیم ادعایشان تا چه اندازه درست است!
اگر همه عمل، شهود و مکاشفات عرفان، مراد است، باید بگوییم ادعای بزرگی است که بیشتر از اینکه انسان را به یاد تکبر، عجب، توهم و تخیل بیندازد، خنده آور است.
5⃣بسیاری از بزرگان، علوم عقلی و عرفانی را تایید می کنند. سعی کنید در مسائلی که متخصص نیستید (در فلسفه و عرفان) از متخصص مربوطه (فیلسوف و عارف) حرف بشنوید نه از غیر متخصص در فلسفه و عرفان اسلامی، گرچه در اصول فقه و مسائل و حواشی کم فایده امثال میرزای نائینی متبحر باشد.
⭕️حجة الاسلام دکتر واحدجوان
💢 کانال فِي الحِکمَة
🆔@felhekmat
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/bakeri_channel کانال سرداران بدر وخیبر شهیدمهدی وحمید باکری
◻️◻️◻️◻️◻️
◻️◻️◻️◻️
◻️◻️◻️
◻️◻️
◻️
🚫ثمره ي #تفکر_اخباري در ساحت معارف دين نفي فلسفه ي الهي و عرفان است🚫
❌برخورد اخباري در ساحت عمل و احکام:
شطرنج حرام است مطلقا بدليل اينکه سي و چند روايت تند در موردش امده...
غسل به چند مدل بايد انجام شود چون روايات متعدد و مختلفي در اين مورد امده لذا بايد به همه آنها عمل کرد...
مسافر هم بايد نمازش را جمع بخواند و هم شسکته بدليل روايات متعدد...
✅برخورد اصولي در ساحت عمل و احکام:
شطرنج از نظر بعضي حرام و از نظر بعضي مشروط به شروطي حلال...
غسل هم بين بعضي اختلافي است لکن مقلدي که طبق نظر مرجعش عمل ميکند قطعا معذّر بلکه منجّز است...
در اين حالت ديگر کسي دست و رو نشسته روايت خواني نميکند براي مردم،بلکه متخصص در فقه اصغر و ساحت عمل و احکام بواسطه ي تخصصش ميتواند از روايات استفاده کند و فتوا بدهد و حدود و قصور اعمال عباد را مشخص کند...پس رأي مبتني بر تخصص مجتهد از روايات طريقه ي صحيح و عقلايي است.
در اين حالت ديگر کسي براي اينکه بفهمد کيفيت فلان عمل چگونه است خودسرانه و دست و رو نشسته سراغ روايات نميرود بلکه به رساله عمليه مرجعش رجوع ميکند.
❌برخورد اخباري در ساحت عقايد و معارف دين:
کيفيت عذاب اينگونه است چون که روايت داريم فلان...
قبر و برزخ به اين معناست چونکه روايت داريم فلان...
⭕️همانطور که در ساحت عمل نميتوان بدون فقه اصغر بسراغ روايات رفت و احکام را از آنها استفاده کرد بديهي است که در ساحت عقايد و معارف ديني هم قطعا نميتوان بدون فقه اکبر(فلسفه و عرفان) از روايات استفاده کرد❗️پس قطعا هم در فقه اصغر نياز به مجتهد هست تا تبيين شود حدود اعمال عباد و هم در فقه اکبر نياز به مجتهد هست تا با شيوه درست و مبتني بر تخصص(فقه اکبر)عقايد و معارف ديني تبيين شود؛اما با هزار تاسف فقط مشغول فقه اصغر شده ايم و با معارف و عقايد ديني اخباري برخورد ميکنيم و اصلا گويي همه دين فقط همين شکيّات بين رکعت سوم و چهارم و مفطرات صوم و طريقه ي تغسيل و... است و کيفيت عذاب و نحوه ي توحيد و عالم قبر و حشر و قيامت و هزار مسئله ي علمي ديگر که ناظر به معارف دين و عقايد است همه #کشک ميباشد....❗️
اينگونه شد که #فلسفه_و_عرفان را نفهميده و ندانسته #کشک دانستيم...❗️
📋نکته:
تخصص در فقه اصغر غير از تخصص در فقه اکبر است لذا فقط کسي واقعا فقيه در دين است که هر دو را باهم جمع کرده باشد و همانطور که غير متخصص در فقه اصغر نميتواند فتوا دهد غير متخصص در فقه اکبر هم نميتواند درباره معارف دين و عقايد اظهار نظر کند و اگر کرد که ميکنند قطعا ارزش علمي و اهميتي ندارد... .
📋نکته:
قطعا هر دينداري نياز به هر دو قسم باهم دارد لکن بجهت اينکه عوام الناس دين را بدون تحقيق از آباء خود گرفته اند لذا فقط مشغول صورت اعمالند و بحث از معارف ديني که ناظر به باطن اعمال و معارف دين است برايشان سخت و خسته کننده است.
💢کانال فِي الحِکمَة
@felhekmat
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
جنگ اقتصادی آمریکا دیگر توهم نیست. همانطور که ۱۷ شهریور ۵۶و جمعه سیاه و کشتار مردم با هدایت آمریکای
💎 آیا فقیهی که در مباحث اعتقادی تخصّص ندارد، حقّ دارد در این امور اظهار نظر کند؟
علامه سیدکمال #حیدری:
🔶 فقیه از آن جهت که فقیه است، حقّ نظر دادن در امور تخصصیِ اعتقادی را ندارد!
🔶 فقط فقیهی که علاوه بر فقه، در کلام یا فلسفه و یا عرفان هم متخصّص و مجتهد باشد، می تواند در مباحث اعتقادی اظهار نظر کند
🔶 «ممکن است کسی بگوید آقای حیدری شما به نظر عارف و فیلسوف و متکلم دربارۀ توحید اشاره کردید، اما پس چرا به نظر فقیه اشاره ننمودید؟!
🔶 در جواب باید بگویم بحث توحیدی ربطی به فقیه ندارد! زیرا فقیه – از آن جهت که فقیه است – دایرۀ بحثش حلال و حرام و احکام تکلیفی و عملی است و نه اصول دین. فقیه تخصصی در اعتقادات ندارد تا اینکه بخواهد دربارۀ توحید اظهار نظر کند! فقیه فقط باید در حیطۀ تخصّصش که #فقه_اصغر است بحث کند، نه فقه اکبر و عقاید که خارج از حوزۀ تخصّص اوست.
🔶 👈 بنابراین اگر دیدید فقیهی دربارۀ امور تخصّصی اعتقادی و فقه اکبر سخن می گوید [و نه امور کلی و واضح اعتقادی که هر کسی می داند!]، از او بپرسید آیا شما اصلاً در زمینۀ بحث های اعتقادی و اصول دین تخصصی دارید یا نه؟! اگر اثبات شد که در مباحث اعتقادی تخصّص دارد، می تواند سخن بگوید و اظهار نظر کند، اما اگر ثابت نشد که در عقائد متخصص و مجتهد است، فتوا و نظر او دربارۀ مباحث اعتقادی را به دیوار بزنید! 👉
🔶 اگر دیدید از فقها بر ضدّ نظرات عرفا و فلاسفه و متکلمین فتوایی صادر شده، بدانید که این فتوا از روی جهل و بی اطلاعی صادر شده و نه از روی علم و آگاهی تفصیلی و تخصّصی؛ چرا که او در زمینۀ اعتقادات، مطالعات و تحقیقات و تأملات تخصصی و تفصیلی نداشته است که بخواهد اظهار نظر کند!
🔶 مگر اینکه ثابت شود او علاوه بر اینکه فقیه است، متکلم یا فیلسوف یا عارف هم هست که در این صورت، حق دارد به عنوان یک متخصّص و اهل فنّ در اعتقادات، نظر خودش را بیان کند. اما کسی که از بحث های دقیق و پیچیدۀ کلامی و عرفانی و فلسفی آگاهی ندارد، چه حقّی دارد که علیه دیگران فتوا صادر کند؟! این فتوای او باطل است؛ چون مبتنی بر جهل و نادانی است! این نوع فتاوا، فتاوای بی ارزشی هستند که پشتوانۀ علمی و تحقیقی ندارند!
____________________________________
📚مطارحات فی العقیدة، مشروعیة تعدّد القرائات فی مدرسة اهل البیت (علیهم السلام)، جلسۀ دوّم، ماه رمضان 1434 ق.
💢کانال استاد حيدري
🆔 @alhaydarii_fa
💢 کانال في الحِکمَة
🆔 @felhekmat
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
🎙 دعای پایانی مراسم 🔺بانوای: حاج میثم مطیعی ✅ @MeysamMotiee
✅اشارة:
اينکه #بصيرت را به نداشتن چشم مثال زد فرمايشي دقيق و شريف است اما راه بصير شدن حشر و نشر و انس با آيات شريف قرآن و روايات است واقل مراتب بصيرت اين است که شخص کأنه حقيقت را ميبيند و بالاتر از آن أنّه حقيقت را بالعيان ميبيند و لذا راه را از غير راه ميبيند و ميداند که چه بايد کرد و اينگونه از تذبذب و اضطراب و وجدان در عين فقدان و عذاب خارج ميشود.
✅ايضاح:
اما ربط بصيرت به امور سياسي و مادي در اين است که تمام کشاکشهاي کنوني ريشه در عقايد و تفکرات دارند و تفکرات منحصرا يا الهي اند و يا طاغوتي لذا کسيکه بصيرت در دين داشته باشد حضورا با تفکرات و عقايد الهي هم آشناست و اينگونه بدون خلل و اشتباه ميتواند حق را از باطل در هر امري تشخيص داده و خود و ديگران را با چراغ هدايت روشن کند.
📋نکته:
اما اينکه گفته شد بدون خلل ميتواند راه درست و حق را تشخيص دهد زير سر علم حضوري است به اين بيان که به لحاظ اپيستمولوژي و معرفتشناسي علم حضوري و شهود که يکي از انحاء آن است مطلقا برتر از علم حصولي است چرا که به لحاظ روش شناسي در علم حصولي امکان وقوعي خطا و اشتباه در تطبيق امر ذهني با خارج وجود دارد اما چون علم حضوري يعني به محضر معلوم رفتن و هم آغوشي با وي لذا تطبيق و تطابقي نيست تا امکان خطا و خلل به امکان وقوعي وجود داشته باشد.
🆔 @felhekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقل قول آيت اللّه ناصري از آيت اللّه قوچاني از آيت اللّه قاضي(رحمهم اللّه)در مورد قيام #امام_خميني(رحمة اللّه)و اشاره به اسراري مگو در مورد #آيت_اللّه_خامنه اي(حفظه اللّه).
97/03/13
🆔 @felhekmat
نصّ دهم.pdf
2.85M
📒 #رسالة_النصوص.
💢شرح بعضي اصطلاحات و مقاصد نصّ دهم.
📋نکته:
فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه.
🆔 @felhekmat
💠 #ليبرال:
🔸نسبت خناسانِ ليبرالِ داخلي و اشباه الرجالِ تکنوکرات به يهود عينا نسبت قبيله ي ملعون بني اسرائيل و صهيون به شيطان است.
🔹هر دو به ظاهر پيرو ديني الهي هستند و در حقيقت مجري فراميني ضد الهي.
زبده نفرات دسته دوم که از انجاس ميباشند را با شياطين القاي سمع است و جميع نفرات دسته اول که از خناسان اند را با روح تفکرات يهود حشرو نشر است و هر دو ضالّ و مضلّ هستند لذا تبري از قبيله دوم شرعا بايسته ميباشد و اما بذل کياست در فعل با گروه اول براي دفع و رفع نيات پليدشان از اسلام،عقلا بر هر مجاهد و آزاده اي بايسته است.
📋نکته:
تبري از قبيله دوم قولا و فعلا،فَردا و جَمعا بايسته ي شرعي است و اينان مورد لعن همه ي عاملان به لعن زيارت عاشورا ميباشند اما حکم گروه دوم حکم منافقيني است که ارتدادشان به ثبوت رسيده لکن اثباتا خير و چون متجاهر به کفر نيستند اجراي حکم بغي بر حاکم اسلامي در حقشان مجاز نيست.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #ليبرال:
🔹چون وجود بسيط است هر موجود و ذره اي لشگري از اسماء و صفات را با خود دارد، در اين بين انسان مظهر اسم اعظم و لابشرط از همه ي مراتب است لذا جامع جميع اسماء به نحو اندماج است و تمام اسماء بنحو لا استعداد به وي اعطا شده که بايد آنها را از اندماج به تفصيل رساند.اسم مضّل هم يکي از اسماء الهي است که هر فردي از افراد انسان در کنار اسماء ديگر داراي آن نيز ميباشد لذا شيطان هر فردي خود اوست.اما همانطور که اشاره رفت تمام اسماء بنحو اندماجي در انسان نهفته شده و براي به تفصيل رساندن آن نياز به عمليات عيني است.
🔹به بيان ديگر افراد انساني هر يک داراي شهوت و غضب و وهم و عقل اند که شهوت به بهيميت و غضب به سبعيت و وهم به شيطنت و عقل به فرشته شدن ميکشد به اين ترتيب آنکه عقل را سلطان قوا نموده و شهوت و غضب را تحت تدبير عقل در آورده و از وهم و حيله گذر کرده از فرشته هم بالاتر ميرود و شيطانش را تسليم خود نموده اما آنکه اسير هوا و هوس است و وهم را سلطان قوا نموده خود موجب به تفصيل رساندن اسم مضل شده لذا از ابليس هم پست تر ميشود.
🔸از اساسي ترين مباني ليبراليسم، اومانيسم و اصالت فرد و نفس اماره انساني است که اين تفکر دقيقا مقابل تفکر الهي است زيرا دين الهي افراد را از جسمانيات و شهوات و ظلمت به سمت نور و حيات طيبه هدايت ميکند،پس هدف دين الهي طهارت افراد انسان از کثافات است اما هدف ايدئولوژي ليبرال(که مبتني بر اومانيسم است)منغمر کردن افراد انساني در شهوات است و اين دو به مثابه ي اسم مضل و هادي در هر فردي از افراد انساني با شدت و ضعف موجود است که فرد با التزام به هر کدام و خارج کردن هر يک از اندماج به تفصيل ميتواند از فرشته بالاتر رود يا از ابليس پست تر شود.
♦️الحاصل:
#ليبراليسم که اشاعه ي آن متن پروتکل شماره دهم صهيون ملعون است ايدئولوژيي ميباشد که بر گرفته از متن وجودي شياطين انس است و هدفي جز تقابل با حق متعال و به تفصيل رساندن اسم مضل در افراد ندارد پس ليبراليسم نقشه ي شيطان بزرگ بزک شده است براي منغمر کردن انسانها در شهوات و شيطان سازي از افراد انساني بوسيله به تفصيل رساند اسم مضل در آنها و اين غايت با اومانيسم و اصالت دادن به نفس اماره دنبال ميشود و اومانيسم شالوده و مبناي تفکر ليبراليسم و بسياري از تفکرات شيطاني ديگر چون نيهيليسم،فمنيسم،سکولاريسم و... است؛به بيان اخر کأنه همه ي تفکرات شيطاني از پستان اومانيسم شير ميخورند.
📋نکته:
ظهور در واقع اکمال نفوس به تکميل عقول يا اظهار وجهه ي حقاني افراد است که در آن زمان سلطنت قوا از وهم به عقل داده ميشود و شيطان هر فرد که وهم اوست تسليم وي ميشود و لذا ابليس که تا يوم الوقت المعلوم زمان داشت با تسليم وهم افراد به عقلشان به مسلخ ميرود.پس براي تعجيل در امر ظهور نياز به تقويت قوه ي عقل در افراد است و اين مهم جز با تبليغ و تشريع فرامين الهي ميسور نيست و همانطور که تبيين شد انديشه ي ليبرال که مبتني بر اومانيسم است از اصلي ترين دشمنان دين خدا است چه اينکه اصالت را به نفس اماره ميدهد و دشمن ترين دشمنان تو نفس توست؛پس جنگ با تفکر منحوس ليبراليسم وظيفه هر شيعه ي منتظر و هر انسان آزاده اي است.
📋نکته:
شالوده ي تفکر شيطاني ليبرال در هر فردي از افراد وجود دارد و همانطور که گناه براي اسيران تن شيرين است پذيرش تفکر ليبرال براي افراد انساني هم راحت و هم شيرين است و در مقابل پذيرش دين الهي براي افراد سخت و ناگوار است همانطور که گناه نکردن و پرهيز از شهوات براي افراد سخت است.
📋نکته:
ابليس من وجهٍ غير از شيطان است همانطور که اخص غير از مطلق است.
📋نکته:
نکات فراوان ديگري مستفاد از اين نوشته است لکن براي جلوگيري از اطاله ي کلام مطرح نشدند.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
#آية_الله_محمدجواد_انصاری_همدانی میفرمود: اگر كسی گفت من (در عرفان) به جايی رسيده ام كه ديگر احتياجی
🌺🌺🌺
🌺🌺
🌺
🌸میکند آشفتهام، همهمهی خویشتن
کاش برون میشدم از همهی خویشتن
🌸میکشد از هر طرف، چون پر کاهی مرا
وسوسهی این و آن، دمدمهی خویشتن
🌸پنجه درافکندهام، در دل خونین خویش
گرگوش افتادهام در رمهی خویشتن
🌸بادهی نابم گهی، زهر هلاهل گهی
خود به فغانم از این، ملقمهی خویشتن
🌸طفلم و بنهاده سر، بر سر دامان عشق
تا کندم بیخود از زمزمهی خویشتن
🌸مست و خرابم امین! بیخبر از بود و هست
از که ستانم؟ بگو! مظلمهی خویشتن
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠راه های رسیدن به علم حقیقی:
1⃣ تقوا.
2⃣عمل به علم.
3⃣عبودیت.
4⃣طلب فهم از خدا.
5⃣تأدّب به آداب روحانی( و تخلق به اخلاق الهی).
⭕️علم نور است که خدا هر که بخواهد بر قلب وی القاء می کند؛چنانکه در روایت آمده است: (لیس العلم بکثرة التعلم والتعلیم أنما هو نور یقذفه الله فی قلب من یشاء من عباده).
علم به کثرت تعلم نیست، بلکه نوری است در قلب آنکه خدای تعالی بخواهد القاء و افاضه می کند.
پیامبر(ص):(العِلمُ نورٌ وضياءٌ يَقذِفُهُ اللهُ في قُلوبِ أولِيائِهِ، ونَطَقَ بِهِ عَلى لِسانِهِم).
📚قرّة العيون فيض الكاشاني /438.
علم به آموختن نیست. بلکه در حقیقت نوری است كه در دل كسی كه خداوند تبارك و تعالی ارادی هدایت او را نموده است واقع میشود.
پس اگر علم میخواهی، باید در اوّلین مرحله در نزد خودت حقیقت عبودیت را بطلبی؛ و به واسطهی عمل كردن به علم، طالب علم باشی؛ و از خدادرخواست نماید که به او بفهماند .
تعلیم و تعلم و مطالعه و استاد دیدن و تلاش و مجاهدت از علل مُعِدّه می باشد که قابلیت قابل را زیاد می کند برای دریافت( چون نقص و بخلی از طرف فاعل در افاضه نیست) و باید دانست که علم حقیقی نور و افاضه الهی است و آنچه ما بر آن دست می یابیم به نام علم در واقع سواد(سیاهی) است که با زیاد شدن معلوماتمان بر حجاب و سیاهی و تیرگی مان افزوده می گردد.
1⃣تقوا:
شرط اول افاضه علم تقوای الهی و بندگی است؛ چنانکه خدای سبحان می فرمایند:
((وَ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ)).
📚بقره/282.
و از خدا پروا کنید(تقوا پیشه کنید)، و خدا به شما یاد می دهد.
((ان تتقوا یجعل لکم فرقاناً))
📚انفال/ 29.
اگر تقوا پیشه کنید(و از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید)، برای شما وسیلهای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمیدهد؛ (روشنبینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت؛)
2⃣عمل به علم:
شرط دوم افاضه الهی عمل به علم است که در روایت وارد شده :
واطلب العلم باستعماله علم را با به کار گیری آن طلب کنید.
و امام باقر (ع) فرموده اند:
مَن عَمِلَ بما یَعلَم عَلَّمَهُ الله ما لَم یَعلَم.
📚بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۸۹.
هر کس به آنچه میداند عمل کند، خداوند آنچه را که نمیداند به او خواهد آموخت.
3⃣عبودیت:
(بالا توضيحش آمد).
4⃣طلب فهم از خدا:
چنانکه در روایت عنوان بصری از امام صادق(ع) آمده است:
لَیسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ؛ إنَّمَا هُوَ نُورٌ یقَعُ فِی قَلْبِ مَنْ یرِیدُ اللَهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی أَنْ یهْدِیهُ. فَإنْ أَرَدْتَ الْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلاً فِی نَفْسِكَ حَقِیقَةَ الْعُبُودِیةِ، وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ، وَ اسْتَفْهِمِ اللَهَ یفْهِمْكَ .
📚بحار الأنوار / ج 1 /ص 224.
5⃣تأدّب به آداب روحانی(و تخلق به اخلاق الهی):
امام صادق(ع) فرموده اند:
لَيسَ العِلمُ فِي السَّماءِ فَيُنزَلُ إلَيكُم ، ولا في تُخومِ الأَرضِ فَيُخرَجُ لَكُم ، ولكِنَّ العِلمَ مَجبولٌ في قُلوبِكُم ، تَأَدَّبوا بِآدابِ الرّوحانِيّينَ يَظهَر لَكُم.
📚قرّة العيون للفيض الكاشاني : 439.
علم در آسمان نیست که بر شما نازل شود و در عمق زمین نیست تا برشما خارج شود؛ بلکه علم در قلبهایتان نهفته است، متادّب به آداب روحانی(و متخلق به اخلاق الهی) شوید تا بر شما ظاهر(آشکار) شود.
قال امام علي (ع) :
" ليس العلم في السماء فينزل إليكم ولا في الأرض فيصعد إليكم ولكن العلم مجبول في قلوبكم تخلقوا بأخلاق الروحانيين يظهر لكم.
______________________________________
📚تفسیر صراط مستقیم/ج1/ ص267.
📚عرفان عملی/ نیکنام عربشاهی/ص68.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #124000 نبي:
عدد 124000 اشاره به عدم تناهي انبيا الهي دارد به اين بيان که عدد 2 مضاعف عدد يک است و همچنين عدد 4 مضاعف عدد دو است و سه صفري که مقابل عدد چهار است به معناي سه نقطه و اشاره به لايتناهي بودن اين سير تضاعفي ميباشد.پس:
1⃣لايتناهي بودن انبياء الهي مستدعي لايتناهي بودن مشارب ابناء بشر است.
2⃣لاينتاهي بودن مشارب حاکي از عدم تناهي طرق الي اللّه است.
📋نکته:
عدم تناهي طرق الي اللّه غير از پلوراليزم و تکثر گرايي است زيرا در اين مبنا،غايت و همچنين اصول کليه همواره واحد است بر خلاف پلوراليزم که قائل به هيچ اصولي نيست و هر اصل و روشي را مصاب معرفي ميکند.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
🔆🔆🔆🔆
🔆🔆🔆
🔆🔆
🔆
💠 #سوال:
براي موفق بودن در دروس و نيز توفيق اجتهاد طلبه اي که حدود ده سال در دروس،حتي بطور متوسط موفق نبوده،چه راهي را پيشنهاد ميفرماييد؟
🔸 #پاسخ:
نماز شب مفتاح توفيقات است؛تعقيبات مخصوص را فراموش نکنيد.((سبحان من لا يعتدي علي اهل مملکة))بعد از هر فريضه.
📚پرسشهاي شما پاسخهاي #آيت_اللّه_بهجت ،ص97.
🆔 @felhekmat
💠 #فنا_في_اللّه:
في الواقع همه ي اشياء فاني و مستهلک در حق هستند و فنا امري مسبوق به عدم نيست تا حادث شود لذا همه ي افراد،عالِم به فنا هستند؛لکن عوام علم بسيط به اين امر دارند و عرفا علم مرکب به اين فنا دارند و فنا برايشان به ظهور رسيده(نه حادث شده باشد).
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
نصّ بيست و دوم.pdf
580K
📒 #رسالة_النصوص.
💢توضيح و تبيين برخي نکات نصّ بيست و دوم.
📋نکته:
فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه.
🆔 @felhekmat
نصّ بيست و يکم.pdf
5.88M
📒 #رسالة_النصوص.
💢توضيح و تبيين برخي نکات نصّ بيست و يکم.
📋نکته:
فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه.
🆔 @felhekmat
🔸انسان کارخانه اي است که معاني را ميگيرد و در عالم خيال بصورت اشباح و اشکال در مياورد همانطور که اينجايي ها را ميگيرد و بالا ميبرد.خودش ميشود مجمع همه.
📚ممد الهمم،شرح مقدمه کتاب.
______________________________________
🔰أقول:
#نفس_انساني کارخانه اي است الهي به اين ترتيب که معقولات را اصطياد ميکند عن بعدٍ يا بالاتر از آن،آنها را شهود و انشاء ميکند در صقع نفسش و در دستگاه خيالش که مطهر از خبائث و وساوس گشته آنها را تمثل ميکند و همينطور ميتواند متصوراتش را در خارج ذاتش اظهار و ايجاد نمايد که مثالش اظهار اژدهاست که در حقيقت جلوه اي است از تفرعونِ فرعون شقيّ که از طرف حضرت موسي(ع)اظهار ميشود.از طرفي مواد جسماني از اطعمه و اشربه را ميل ميکند و آنها را در بدن بقوت نفس نباتيه نفس تبديل به غذا ميکند و بعد غذا ميشود روح بخاري که روح بخاري واسطه ي بين نفس ناطقه ي انساني با بدن جسماني است و با اعمال و نيات صالحه آنها را بالاتر ميبرد.پس انسان جامع بين صعود و نزول و کارخانه ي عظيم الهي است.
#باب_الابواب #کارخانه_الهي #انسان_کامل #کون_جامع
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
🔆 #فصوص_الحکم در بيان اکابر:
🔅 #صدر_الدين_قونوي:
چون کتاب فصوص الحکم از نفيس ترين و گرانبهاترين کتابهاي شيخ و پيشواي کامل،پيشرو کاملان و راهنماي امت،پيشواي پيشروان،محيي الدين ابي عبداللّه محد بن علي بن عربي طايي ميباشد،از آخرين تصنيفاتش هست که از کانون مقام محمدي و مشرب ذاتي و جمع احدي وارد شده،و مشتمل است بر خلاصه ي ذوق پيامبر ما(ص)در علم به خدا و اشاره کننده به اصل ذوق و مکاشفات بزرگان اوليا و انبيايي که در آن نام برده شده و هر بيناي زيرکي را به خلاصه و ناب ذوق و نتيجه همت و شوق و جمع محصولات و نهايت کمالات آنان راهنمايي و ارشاد مينمايد،و در آن مهري را ميماند که متضمن مقام کمال هر يک از آنان است و آگاهي دهنده بر اصل و ريشه ي آنچه که بر آن درنورديده شده اند و از آنان ظاهر گرديده...
📚متن و ترجمه فکوک،تصحيح محمد خواجوي،ص4و5.
______________________________________
🔅 #علامه_سيد_حيدر_آملي (ره):
((کما أنّ للرّسول الاعظم(ص) کتابين احدهما نازل اليه،و الثاني صادر عنه،و کما أنّ الشيخ محيي الدّين له کتابان احدهما نازلٌ و واصلٌ اليه و الاخر صادر عنه،فکذلک نحن،لنا أيضا کتابان احدهما فيض لنا و الآخر صادر عنّا،و الکتاب النّازل لاجل النبيّ (ص) القرآن،و النّازل لاجل الشيخ الاکبر فصوص الحکم،و النّازل لاجلنا تفسير المحيط الاعظم،و أما الکتاب الصّادر عن النبيّ الاکرم(ص) فهو فصوص الحکم... ،الخ)).انتهي ما اردناه من نقل کلامه.
📋نکته:
همانگونه که جناب رسول اللّه (ص) در ليله القدر خودش ، در ليله القدر زماني قرآن را به نحو انزال يکبارگي اخذ نمود و براي مردم در طول بيست و سه سال بصورت تدريج تبيين کرد،شيخ اکبر عارف عربي نيز کتاب فصوص الحکم را در ليله قدرش به نحو نزول دفعي از جناب رسول اللّه (ص) اخذ نمود و در بيست و هفت فص آورد.
📚تفسير المحيط الاعظم و البحر الخضم،ج1،مقدمة طبعة الثانية،صفحه يا.
_____________________________________
🔅 #آيت_اللّه_قاضي (ره):
براي شيخ اکبر در بين آحاد رعيت عديلي پيدا نميشود يعني بعد از معصوم وي را عديل نيست،چه اينکه بعد از قرآن و سنت کتابي عديل فتوحات و فصوص او در باب خودش نميباشد.
📚مآثر آثار،ج2،مؤثر162،ص221.
______________________________________
🔅 #علامه_طباطبايي (ره):
جناب استاد علامه طباطبايي رضوان اللّه عليه ميفرمود که شيخ اکبر محيي الدين ابن عربي،حقايق و معارف را در فصوص الحکم مشت مشت آورده است و در فتوحات مکيّه دامن دامن.
📚هزار و يک کلمه،کلمه 242.
______________________________________
🔅 #علامه_حسن_زاده_آملي (حفظه اللّه):
اين کمترين مطرز اوراق و راقم سطور گويد هر نيکبختي که بر اثر اعتدال فطرتش از غلظت طبع منزه و از کثافت حجاب مبرّي است و توفيق نيل به اعتلاي فهم خطاب محمدي را يافته است،در حقيقت صحف عرفانيه و بخصوص فصوص و فتوحات شيخ عربي و ... را تفسير انفسي و بيان مقامات عروجي و اسرار و بطون آيات و روايات ميابد.آنکس که اين حقايق را ادراک نکرده است در تمام ابعاد اصول عقائد و در تفسير و شرح آيات و روايات راجل است،و در حفظ منقول بلغ ما بلغ بالاخره بيان و قلم او اقناعي است نه ايقاني.خداوند سبحان در کريمه نفر فرمود:((ليتفقهوا في الدين و لينذروا قومهم اذا رجعوا اليهم))و پوشيده نيست که انذار مبتني بر فهم اصول معارف دين است و آن را هم بايد از راهش تحصيل کرد که فهم اين ذخائر علمي است،چنانکه ادبيات را کتبي خاص است،و رياضيات را کتبي خاص،و فقه را کتبي خاص و هکذا.
📚هزار و يک نکته،نکته626.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
متن و ترجمه فصوص الحکم ابن عربی.pdf
10.8M
📔متن و ترجمه کتاب #فصوص_الحکم.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat