#معرفی_بورسیه
@studiesofshia
✳️ بورسیه و حمایت مالی از سفر علمی و تحقیق یک تا دو ماهه محققان ایرانی، عراقی و ترکیه ای به انگلستان توسط موسسه نهرین انگلستان
http://yon.ir/puP50
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#یادداشت
@studiesofshia
✳️ اسلام شناسی متن محور و اسلام شناسی مخاطب محور
🔹حسن انصاری؛ هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون
من مکرر در نوشته ها و سخنرانی ها و مصاحبه هایم گفته ام که ميان اسلام شناسی دوران شرقشناسی غرب در سده نوزدهم و تا نيمه سده بيستم و آنچه امروز به عنوان اسلام شناسی در دانشگاه های غرب مطرح است بايد فرق گذاشت. يکی از اين تفاوت ها مربوط است به شيوه و محتوا و دامنه های پژوهش. سنت شرقشناسی از قرن نوزدهم سنتی مبتنی بر فيلولوژی تاريخی و نقد متن و بررسی های متنی بود. به همين دليل تصحيح متون و بررسی های زبانی تاريخی و ارزیابی اسناد مکتوب در هر پژوهشی ضروری دانسته می شد. مستشرقان در غرب در طول سده نوزدهم و اوائل سده بيستم صدها متن اساسی را در حوزه ادب و تاريخ و دين منتشر کردند. درباره اصالت متن ها و درباره ميزان موثوقيت روايات و مقايسه متن های روايت ها هزاران کتاب و مقاله منتشر شد. اين سنت در اسلام شناسی غربی چند دهه است با تغييراتی اساسی روبروست. البته سنت تصحيح متون و بررسی های سندی و متن محوری در مطالعات اسلامشناسی در غرب به ويژه در شماری از موضوعات همچنان ادامه دارد، گرچه شيوه ها و رويکردهای مطالعاتی و تحليلی تغيير کرده است. اما بايد اين را هم متذکر شد که به دلائل مختلف بخش زيادی از آنچه امروزه در اسلام شناسی غربی منتشر می شود با آن سنت تفاوت دارد. يکی از اين دلائل به محدوده مخاطبان بر می گردد. بسياری از کتاب هایی که در يکی دو دهه اخير در حوزه اسلام شناسی (و ايرانشناسی) در غرب منتشر می شود برای مخاطب عمومی و علاقمند برای آشنایی با اسلام (و ايران) است. بخشی از اين کتاب ها درصدد ارائه برداشتی کلی و سنتزی درباره اسلام و تاريخ و الهيات و حقوق اسلامی است. بخشی به عنوان مطالعات تطبيقی ميان اسلام و ديگر اديان و تمدن هاست. بدين ترتيب در سال های اخير کتاب های زيادی به عنوان مطالعاتی مقدماتی و يا عمومی در اين حوزه منتشر شده.
بخش قابل توجه ديگری از آنچه در چند دهه اخير در حوزه مطالعات اسلامی و ايرانی در غرب منتشر شده و عمدتا در اينجا مقصودم مقالات است پژوهش هایی است که مشابه آنها هم در چند دهه اخير در جهان اسلام رشدی روزافزون داشته؛ مقالاتی با ماهيتی تراجم نگاری، کتابشناختی، توصيفی (شرح گزارش های تاريخی و توصيف گزارش های منابع) و بر پايه تتبع در منابع اصلی (گاهی با واسطه تحقيقات تتبع محور در حوزه های فقه و حديث و تاريخ که اصلا در کشورهای اسلامی منتشر می شوند). اين نوع منشورات البته مفيدند؛ خاصه اگر موضوع بی سابقه ای را مورد بررسی قرار داده باشند. اما اين را هم بايد توجه داشت که ماهيت اين قبيل پژوهش ها تفاوتی جوهری با آنچه در خود جهان اسلام به زبان های عربی و فارسی و ترکی و غيره منتشر می شوند ندارند. در واقع تفاوت بيشتر در زبان ارائه آنهاست که عمدتا انگليسی است. به همين دليل معتقدم بايد نوشته های مشابه در زبان های غير غربی هم به اندازه مقالات منتشره در زبان های اروپایی مورد توجه قرار گيرند و در تاريخچه تحقيقات مرتبط مورد ارجاع قرار گيرند (کاری که متأسفانه در بسياری مواقع از آن غفلت می شود). همه اين مقالات در سنت های علمی منتشر می شوند و تمايزهای سابق آکادميک و غير آکادميک و يا شرقشناسی و غير شرقشناسی در مورد آنها در بسياری موارد ديگر کارایی ندارد. وانگهی الآن در کشورهای اسلامی چندين دهه است که پژوهش های تاريخی دانشگاهی گسترش پيدا کرده و دامنه آن بسی فراتر از محصولات اسلام شناسی در غرب رفته است. در اين راستا بسياری از نوشته ها و مقالات به زبان های فارسی و عربی در فلسفه اسلامی، در فقه و حديث و در دانش رجال و تراجم نگاری از سوی نويسندگان سنت اسلام شناسی می بايست مورد توجه و ارجاع قرار گيرند. گاهی متأسفانه شاهد اين هستيم که نويسندگان هر دو سوی سنت های درون اسلامی و اسلام شناسی غربی نسبت به محصولات کارهای يکديگر عنايت کمی نشان می دهند. بسياری از آنچه من در زبان فارسی در طول سال های گذشته در حوزه های مطالعات شيعی و ايرانی و اسلامی شاهد انتشارشان در کشور بوده ام از نمونه های خارجی اگر بهتر نبوده اند باری به هيچ روی مرتبه و نمره علمی پايين تری ندارند. تنها تفاوت در زبان انتشار است.
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#فرصت_شغلی
@studiesofshia
✳️ شغل استادیاری در زمینه «اسلام و آموزه های قرآنی»
🔹دانشگاه هاروارد، آمریکا
http://yon.ir/DYI6l
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#کارگاه_تخصصی
@studiesofshia
✳️ فراخوان کارگاه با موضوع «دیدگاه اسلام درباره اهدای عضو»
🔹موسسه المهدی (عج)، انگلستان
http://yon.ir/hqLrj
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#معرفی_کنفرانس
@studiesofshia
✳️ کنفرانس بین المللی با موضوع «قرآن و بستر پیدایش آن: احتمالات بازسازی وحی قرآنی»
🔹دانشگاه مونستر، آلمان
http://yon.ir/DlSnI
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
4_5828124450050017189.pdf
572K
#معرفی_نشریه
@studiesofshia
✳️ معرفی نشریات خارجی پیرامون #دین و مذهب
✳️ JOURNAL LIST
🔹ARTS & HUMANITIES CITATION INDEX - RELIGION
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#معرفی_کتاب
@studiesofshia
✳️ زیارت مسلمان در عصر مدرن
✳️ Muslim Pilgrimage in the Modern World
🔹Babak Rahimi, Peyman Eshaghi
🔸University of North Carolina
Pilgrimage is one of the most significant ritual duties for Muslims, entailing the visitation and veneration of sites associated with the Prophet Muhammad or saintly figures. As demonstrated in this multidisciplinary volume, the lived religion of pilgrimage, defined by embodied devotional practices, is changing in an age characterized by commerce, technology, and new sociocultural and political frameworks. Traveling to and far beyond the Hajj, the most well-known Muslim pilgrimage, the volume's contributors reveal and analyze emerging contemporary Islamic pilgrimage practices around the world, in minority- and majority-Muslim countries as well as in urban and rural settings. What was once a tiny religious attraction in a remote village, for example, may begin to draw increasing numbers of pilgrims to shrines and tombs as the result of new means of travel, thus triggering significant changes in the traditional rituals, and livelihoods, of the local people. Organized around three key themes—history and politics; embodiment, memory, and material religion; and communications—the book reveals how rituals, practices, and institutions are experienced in the context of an inexorable global capitalism. telegram.me/bayeganitabligh/1626
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_ویژه
@studiesofshia
✳️ علامه #مصباح_یزدی:
🔹تحقیقاتی که برخی طلاب جوان حوزه علمیه قم در عرصههای فلسفی کردهاند، کمتر از تحقیقات دانشمندان هستهای نیست.
🔸هر سال دهها کتاب در این زمینهها در عمیقترین مسایل علمی و فلسفی روز، نقد مکاتب الحادی و التقاطی نوشته میشود، که بعضی از آنها مورد استفاده دانشگاههای مهم دنیا واقع می شود.
🔸بعضی از این کتابهایی که طلبههای جوان ما در حوزه مینویسند، در دانشگاههای مهم اروپا در دوره دکتری فلسفه تدریس میشود.
🔺حوزه بعد از انقلاب، قابل مقایسه با قبل از آن نیست.
💠 #پی_نوشت:
- چرا با وجود تولید محتواهای پژوهشی و تخصصی در حوزه مطالعات اسلامی نتوانسته ایم معارف مختلف مکتب شیعه اثنی عشری را در فضای آکادمیک بین الملل به خوبی منعکس نمائیم؟!
- از نظر شما راه حل چیست؟!
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#یادداشت
@studiesofshia
✳️ هانری کوربن بس!
🔹حسن انصاری؛ هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون
من بارها نوشته ام که هانری کوربن فهم ما را از فلسفه اسلامی و بل عقلانیت فلسفی در اسلام مخدوش کرد. او فلسفه ابن سینا را در پرتوی فلسفه سهروردی و فلسفه سهروردی را در پرتوی فلسفه آخوند ملا صدرا و فلسفه ملا صدرا را در پرتوی مکتب شیخی می فهمید. شیعه شناسی او در حقیقت آیین پاسداشت تفکر غالیانه بود و به تعبیر مرحوم آقا مهدی حائری یزدی سبب شد تا فلسفه اسلامی و به ویژه فلسفه آخوند را در غرب بیشتر در شمار علوم غریبه و علم حروف و اعاجیب بفهمند. سال هاست ما در ایران گرفتار خوانش کوربنی از فلسفه هستیم. کتاب های او را نه یکبار که چندباره ترجمه کرده ایم و همچنان در این مسیر کوشاییم. عیبی هم ندارد. عیبش آن است که سخنان دیگران از مخالفان او را هم باید بشنویم و بخوانیم اما این کار را نمی کنیم. برای فهم تشیع و فلسفه شیعی و اسلامی ما نیازی به کوربن نداریم. تاریخ فلسفه او همه چیز هست الا تاریخی تحلیلی از فلسفه اسلامی. من یکبار نوشتم اگر می خواهید فلسفه اسلامی را نفهمید حتما کوربن بخوانید.
از جمله کسانی که به درستی نقدهای جانانه بر خوانش کوربن از فلسفه ابن سینا به دست داده دیمیتری گوتاس است. او در چندین مقاله نشان داد که فهم کوربن از فلسفه ابن سینا که او را حکمت مشرقی می خواند به کلی برخاسته از خوانشی نادرست و محرف از آثار ابن سیناست. گوتاس در مقالات خود نشان داده است که ابن سینا فلسفه ای غیر از آنچه در شفا ارائه داد نداشت و مراد از فلسفه مشرقی او در برابر فلسفه مکتب بغداد چیزی جز همانی که در آثاری مانند شفا و اشارات آمده نیست. در ایران بسیاری خوانش کوربنی را از فلسفه ابن سینا می پسندیدند و همچنان می پسندند. از حسین نصر تا غلامحسین ابراهیمی دینانی. زمان شاه هم به دلائل انگیزه های ناسیونالیستی سخنان کوربن درباره اسلام ایرانی و ریشه های خسروانی فلسفه های ابن سینا و به ویژه سهروردی خیلی جدی گرفته می شد. روشن است که آنچه سهروردی از آن به فلسفه خسروانیات تعبیر می کند ریشه تاریخی ندارد. ما در فهم سهروردی هم به خطا رفته ایم. جایگاه او را در تفسیری جدید از فلسفه مشایی فروگذاشتیم و یکسره به خسروانیات و فهلویات او دلبسته شدیم. به نظرم مناسب است نوشته های گوتاس در این زمینه ترجمه شود. یکی از آنها را فاضل محترم آقای عطایی نظری به فارسی ترجمه کرده است.
🔸تذکر: انعکاس یادداشت های پژوهشگران صرفاً جهت اطلاع رسانی بوده و به معنای تأیید یا رد آنها نمی باشد.
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
4_5828124450050017199.pdf
8.73M
#معرفی_کتاب
@studiesofshia
✳️ فرهنگ لغت مختصر قرآن
🔹دکتر عبدالعزیز عبدالرحیم
🔸عربی - انگلیسی
✳️ A Concise Dictionary of Qur'an
🔹Dr Abdul Azeez Abdul Raheem
🔸Arabic - English
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#فرصت_شغلی
@studiesofshia
✳️ شغل استادی در زمینه الهیات و مطالعات دینی
🔹دانشگاه گرونینگن، هلند
http://yon.ir/fVRiS
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia