🔹السَّلاَمُ عَلَيْكَ (ایها) اَلثَّائِرُ بِدَمِ اَلْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاَءَ...
#سلام_امام_زمانم❣
🔹سلام بر تو ای منتقم داغ های کربلا...
🔹این صدای اَینَ الثائر سرزمین کربلاست، که گوش تاریخ را پر کرده...
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰پرده دوم و لذّت خانقاه9️⃣6️⃣
❇️ادیب زاده: دوغ وحدت کدام است؟
💢درویش: قرص هایى است که از حشیش و بنگ مى سازند و براى تحریک دماغ و اوج دادن خیالات اثرى عجیب دارد.
❇️ادیب زاده: از این جهت شاعرشان گوید:
بنگى زدیم و سرّ اَنَا الحق شد آشکار *** ما را به این گیاه ضعیف این گمان نبود
💢درویش: حاشیه نروید اجازه دهید بقیّه اش را بگویم. دوغ وحدت را خوردند در این اثنا درِ اتاق باز شد، پسربچّه اى مشکین موى کشکول و تبرزین به دست وارد شد، چشم ها را به خود جلب و قلب ها را تسخیر کرد، کنارى ایستاد و اشعارى خواند غوغا
به پا شد، همه گرم حال شدند، حالت وجد و سکر سراسر جلسه را فرا گرفت درویشان به شور آمدند و به خلسه و بى حالى افتادند، در آنجا این شعر حافظ به یادم آمد:
صوفیان جمله نظرباز و حریف اند، ولى *** زین میان حافظ دلسوخته بدنام افتاد
من ناراحت بودم که چرا نگذاشتند بخوانم و مرا خجالت دادند و اکنون چنان دل ها را به لحن و حُسن این پسرک داده اند که دیگر به هوش نمى آیند، فقط من به هوشم و دل پرآشوب، در این بین منظره اتاق قبلى به یادم آمد و آن دهن هاى کف آلود! نمى دانم چه شد که خنده پى درپى ناهنگام گریبانم را گرفت هر چه کردم نتوانستم جلو گیرم، یکباره توپ خنده ام منفجر شد و جلسه به هم ریخت، دیگر ندانستم چه کنم فقط راه چاره را فرار دیدم، کشکول و تبرزینم را برداشتم و از اتاق بیرون زدم، هفت هشت آدم خشن تا چند قدمى بیرون منزل با لنگه هاى کفش بدرقه ام کردند، آتش گرفته بودم، عرق از پیشانیم مى ریخت که لطف شما از من استقبال کرد.
✳️آقاى فاضل: خوب این معمّا هم حل شد، من در این فکر بودم که چرا دیشب به آن حالت وارد شدى و آب سرد خواستى، پس براى این بود که سوز عشق را خاموش کنى!
💢درویش: مانند صحنه دیشب را من زیاد دیده بودم، ولى چون آدمى عیب خود را کمتر متوجّه مى شود به نظرم بد نمى آید «وَعَینُ الرِّضا عَن کُلِّ عَیب کَلیلَةٌ»(1) رنجش دیشب من وجدانم را بیدار کرد و از همان لحظه مسیر فکرم عوض شد... .
و اکنون این داستان هایى که از عشق بازى رهبران طریقت مطرح شد مى توانم با بى طرفى نسبت به آنها قضاوت کنم «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد».
(1). چشم رضایت بر هر عیبى بسته است.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
🔰گزارشی از مدرسه «درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها 🎙دکتر محمد هادی قندهاری(استادیار د
لیست مطالب کانال «صوفی پژوهی» در مورد مسئله «وحدت وجود»
1️⃣موضوع ارائه ایشان «تمایز نگاه اهل حکمت و صوفیه در مساله وحدت وجود »، استاد حسن معلمی
https://eitaa.com/sufi110/2549
2️⃣«درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها، دکتر محمد هادی قندهاری
https://eitaa.com/sufi110/2254
3️⃣بررسی لوازم نظریه وحدت وجود»، دکتر علی افضلی
https://eitaa.com/sufi110/2149
4️⃣«بررسی ادله عقلی وحدت وجود» (بررسی نقد های آقای جوادی آملی به نظریه وحدت شخصی وجود)، دکتر محمد تقی سبحانی
https://eitaa.com/sufi110/2138
5️⃣«درنگی در تقریرهای مختلف وحدت وجود»، استاد سید محسن هندی
https://eitaa.com/sufi110/1126
6️⃣عرفان و مسأله وحدت وجود از منظر آیتالله مکارم شیرازی
https://eitaa.com/sufi110/495
7️⃣بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود
https://eitaa.com/sufi110/443
https://eitaa.com/sufi110/442
https://eitaa.com/sufi110/441
#وحدت_وجود
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰🔰تلاشهاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم1️⃣
💢پيشتر اشاره شد كه برخى از دشمنان همواره براى فراموشى اين حادثه عظيم تاريخى كوشيدهاند. برخى علماى عامّه در كتابها و نوشتههايشان، شيوههاى گوناگونى به كار مىبرند تا مانع حيات و جاودانى واقعه عاشورا و عزادارى سيّدالشهداء عليه السلام شوند.
🔻نمونههايى از اين شيوهها به اشاره در پى مىآيد:
1️⃣شيوه عرفان و تصوّف
❌شيخ عبدالقادر گيلانى، از علماى اهل سنّت و بزرگان صوفيّه است كه قبر او در بغداد به عنوان زيارتگاه معروف است. او اشكالى را كه به اهل سنّت مىشود، مطرح مىكند و مىگويد:
🔺قد طعن قوم على من صام هذا اليوم العظيم وما ورد فيه من التعظيم وزعموا أنّه لا يجوز صيامه لأجل قتل الحسين بن علي رضى اللَّه عنهما فيه. وقالوا: ينبغي أن تكون المصيبة فيه عامّةً لجميع الناس لفقده فيه، وأنتم تتّخذونه يوم فرح وسرور وتأمرون فيه بالتوسعة على العيال والنفقة الكثيرة والصدقة على الفقراء والضعفاء والمساكين وليس هذا من حق الحسين رضى اللَّه عنه على جماعة المسلمين؛
⬅️بعضى به اهل سنّت اشكال كردهاند كه چرا روز عاشورا را روزه مىگيرند. اين كار صحيح نيست؛ چرا كه در اين روز حسين بن على رضى اللَّه عنهما به شهادت رسيده
📖نا گفته هايى از حقايق عاشورا، حسينى ميلانى، سيد على ، مركز حقايق اسلامى، قم، 1388 ه. ش، سوم، ج 1 ص 27.
#عاشورا_و_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
#سلام_امام_زمانم❣
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
چه خوشبختم که صبحم
با سلام بر شما آغاز می شود
و ابتدا عطر یاد شما در قلبم می پیچد
چه روز دل انگیزی است روزی که
نام شما بر سردرش باشد
و شمیم شما در هوایش ...
من در پناه شما آرامم ،
دلخوشم ، زنده ام ...
شکر خدا که شما را دارم ...
الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرج
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰نظربازى از نظر اسلام0️⃣7️⃣
❇️آقاى فاضل: اکنون که نقش عشق بازى را در مشرب تصوّف دیدیم، خیلى مناسب است اجمالا نظر اسلام را هم در این باره ببینیم، آن وقت براى صاحبان عقل و وجدان این سرگذشت ها را از این سلسله بگویید تا همه بدانند اسلام پاک از حرکات شهوت آمیز این گروه به شدّت متنفّر است.
⬅️اوّلا اسلام دستور اکید در امر ازدواج داده تا از توسعه فحشا جلوگیرى کند و میکروب معاشقه با پسران اَمرَد را بکشد، آن گاه به زن و مرد مسلمان مى گوید: «از نامحرمان چشم بپوشید، زیرا خوددارى از نگاه مسموم، رمز طهارت و پاکى آنان خواهد بود».(1)
و درباره نظربازى با پسران، منطق دین از این قرار است که در کافى(2) از امام صادق(علیه السلام) از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده که فرمود: «زنهار! به صورت پسران جوان ساده رخ، اغنیا و ملوک ننگرید، زیرا فتنه آنها از فتنه دختران باکره پرده نشین شدیدتر است». (إیّاکُم وَاَولادَ الاغنِیاءِ وَالمُلُوکِ الْمَردِ، فإنَّ فِتنَتَهُم اَشَدُّ مِن فِتنَةِ العَذارى فی خُدُورِهِنَّ).
امام باقر(علیه السلام) فرمود: «زناى چشم نگاه است و زناى دهان بوسه و زناى دست، لمس کردن».(3)
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «النَّظَرُ سَهمٌ مِن سَهامِ إبلیس; نگاه تیرى از تیرهاى شیطان است».(4) این بود نظر اسلام و آن است نظر ارباب طریقت، «ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا».
(1). سوره نور، آیه 29.
(2). کافى، ج 5، ص 548.
(3). تحفة الاخیار، ص 145، به نقل از کافى، ج 5، ص 559 .
(4). تحفة الاخیار، ص 145، به نقل از کافى، ج 5، ص 559 .
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
هدایت شده از کتابخانه تصوف
نقد صوفی از محمد کاظم یوسف پور.pdf
13.61M
📚نقد صوفی
✍️محمدکاظم یوسفپور
📖کتابخانه تصوف
🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
صوفی پژوهی
🔰🔰تلاشهاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم2️⃣
👌🏻و سزاوار است روز مصيبت تمامى مسلمانان باشد و شما كه اهل سنّت هستيد، چرا اين روز را روز سرور و فرح قرار دادهايد و مردم را به برپايى مجالس سرور و پوشيدن لباس نو و خوردن غذاهايى كه متناسب عيد است دعوت مىكنيد ...؟
❌آن گاه چنين پاسخ مىدهد:وهذا القائل خاطئ ومذهبه قبيح فاسد، لأنّ اللَّه تعالى اختار لسبط نبيّه صلى اللَّه عليه وآله[1] الشهادة ... يوم عاشوراء لا يتّخذ يوم مصيبة، لأنّ يوم عاشوراء أن يتّخذ يوم مصيبة ليس بأولى من أن يتّخذ يوم موته فرح و سرور ...؛
💢اشكال كننده به اشتباه رفته و اعتقادش قبيح و فاسد است؛ زيرا خداوند متعال شهادت را براى سبط پيامبر صلى اللَّه عليه وآله برگزيده است ... و روز عاشورا را نبايد روز مصيبت قرار داد؛ چرا كه عاشق به معشوق رسيده است. از اين رو، اين روز بايد روز سرور باشد ....
❌عبدالقادر گيلانى در ادامه مىافزايد:ولو جاز أن نتّخذ يوم موته [يوم] مصيبة لكان يوم الاثنين أولى بذلك، إذ قبض اللَّه تعالى نبيّه [محمّداً] صلى اللَّه عليه وآله فيه وكذلك أبوبكر الصدّيق قبض فيه؛[2]
⬅️اگر بنا شد روز عاشورا را روز عزا و ماتم قرار دهيم، بهتر آن است كه روز دوشنبه را كه پيامبر و ابوبكر از دنيا رفتهاند روز عزا و غم معرفى كنيم.
[1] - به رغم اين كه در منابع اهل سنّت درود و صلوات پس از نام مبارك پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله به صورتناقص( ابتر) آمده است، ما طبق فرمايش حضرتش، درود و صلوات را به صورت كامل آوردهايم. از طرفى، بعد از نامهاى مبارك اهل بيت عليهم السلام عبارتهاى عليه السلام و ... آوردهايم
[2] - غنية الطالبيين: 684- 687؛ به نقل از نفحات الازهار: 4/ 245.
📖نا گفته هايى از حقايق عاشورا، حسينى ميلانى، سيد على ، مركز حقايق اسلامى، قم، 1388 ه. ش، سوم، ج 1 ص 28.
#عاشورا_و_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
سلام بر تو اى صاحب عصر و زمان
سلام بر تو اى داراى دلیل و برهان قاطع
#سلام_امام_زمانم❣
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
📌 سه شنبه
☀️ ۲ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۱۷ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 23 جولای 2024 میلادی
📎 #تقویم
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰شهسوار فلک1️⃣7️⃣
امواج طلایى خورشید از کرانه اقیانوس فرو مى ریخت، عروس بدیع الجمال حرم خانه چرخ نقاب از چهره برافکنده خرامان خرامان از تپّه خاک بالا آمد و قوس صعودى را عرصه جولان قرار داد، فانوس هواى شفّاف صبح زمستان، ذرّات زراندود آفتاب را پخش مى کند، نسیم پرغرور سحرگاهان با شاخ هاى غارت شده بوستان گرم عشوه گرى است، شیشه هاى کتابخانه اى که در کنار این بوستان قرار دارد و بر اثر سایه شاخ هاى برهنه مشبّک شده در خور استعداد خویش سهمى از آن نور جهان افروز را ربوده و به دورن منعکس مى کند. اى مهر فروزان، چقدر دلربایى نمى دانم از فروغ رویت بگویم یا از احاطه دامن پرفیضت؟ آیا تو یگانه عروس بزم الهى هستى یا خدا موجودى زیباتر از تو هم آفریده است؟ در این دستگاه پرعظمت که یکى از عروسان آفتابیش این قدر دلرباست، اگر عروسان پرده نشین آن نقاب از چهره برافکنند، آیا دشنه حیرت با دست و دل دلدادگان چه خواهد کرد؟
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰🔰تلاشهاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم. 3️⃣
2) شيوه تقدّس و پرهيزكارى
💢در شيوه ديگر با ايجاد ترديد درباره قاتل امام حسين عليه السلام با اين راه به مبارزه برمىخيزند.
❌غزالى در كتاب إحياء علوم الدين، از راه تقدّس و پرهيزكارى كوشيده تا عزادارى بر سيّدالشهداء عليه السلام را كم اهميت نشان دهد. او مىنويسد: «فإن قيل: هل يجوز لعن يزيد، لأنّه قاتل الحسين أو آمر به؟ قلنا: هذا لم يثبت اصلًا ....فإن قيل: فهل يجوز أن يقال: قاتل الحسين لعنه اللَّه، أو الآمر بقتله لعنه اللَّه؟ قلنا: الصواب أن يقال: قاتل الحسين إن مات قبل التوبة لعنه اللَّه، لأنّه يحتمل أن يموت بعد التوبة؛»[1]
⬅️يكم اينكه قتل سيّدالشهداء عليه السلام منسوب به يزيد باشد و يزيد قاتل حسين بن على باشد، ثابت نيست.
⬅️دوم اينكه قاتل حسين بن على عليهما السلام هر كه بوده، شايد قبل از مرگش توبه كرده است.
❌بنابراين، لعن قاتل سيّدالشهداء عليه السلام جايز نيست!
🔻وى در ادامه مىگويد:
⬅️به راستى كه ذكر خداوند متعال از اين سخنان سزاوارتر است.[1]
⬅️يعنى ميان ذكر «لا إله إلّااللَّه» و يا لعن بر قاتل امام حسين عليه السلام، «لا إله إلّااللَّه» گفتن ثوابش بيشتر است.
📖پینوشت:
[1] - إحياء علوم الدين: 3/ 125-
📖نا گفته هايى از حقايق عاشورا، حسينى ميلانى، سيد على ، مركز حقايق اسلامى، قم، 1388 ه. ش، سوم، ج 1 ص 29.
#عاشورا_و_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
💢آقای شیخ علی فرحانی، در این کلیپ قائل شده است که در آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»،
💢شیخ علی فرحانی با استباطات خویش به این نتیجه رسیده اند که طبق آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»، عبودیت حصر در خداوند شده نه عبادت ، به این خاطر ایشان، عبادت برای غیر خداوند را جایز میداند.
❌ایشان این سخنان را در دوره سلوکی انقلابی مطرح کرده و مخاطبین ایشان اینگونه به آنها القا میشود که این سخنان بر گرفته از سخنان امامین انقلاب بوده؛ در صورتی که امام خمینی رحمةاللهعلیه چنین دیدگاهی نداشته و اینگونه سخنان را شرک و معارض با آیات قرآنی میداند.
👌🏻امام خممینی رحمةاللهعلیه در کتاب «کشفالاسرار» به صراحت بیان داشته که عبادت منحصر در ذات اقدس الهی بوده و مشرکین به شرک در عبادت دچار بودند.
⬅️جای تعجب است که شخصی داعیه بیان سلوک انقلابی داشته ولی سادهترین مبانی امام خمینی رحمةاللهعلیه را ندانسته باشد و این گونه دیدگاه آنها را تحریف کند.
#علی_فرحانی
#عبادت
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
🔷🔷معرفی نویسندههای نقّاد تصوف
✳️داود الهامى1️⃣
🔹داود الهامى (1316-1379ش)، نویسنده، محقق، همکاری در نگارش تفسیر نمونه، عضو هیئت تحریریه مجله مكتب اسلام، مدیر داخلی مجله مكتب اسلام
🔰🔰ولادت
🔶فرزند فتحالله الهامی در سال 1316ش در آذرشهر، آذربايجان متولد شد. در سنین چهار سالگى پدر را از دست داده و در تحت سرپرستى مادر مومنهاش پرورش یافته و با درد یتیمى و تحمل مشكلات فراوان دوران كودكى را گذرانید.
#داوود_الهامی
📖کتابخانه تصوف
🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
🔷🔷معرفی نویسندههای نقّاد تصوف
✳️داود الهامى2️⃣
🔰🔰تحصیلات
⬅️كلاسهاى ابتدائى و متوسطه و مقدارى از نحو و صرف و ادبیات عربى را در محل خوانده است.
⬅️ایشان در سال 1335 شمسى وارد حوزه تبریز شده و مقدارى از دروس حوزه را در مدرسه طالبیه به پایان رسانید.
⬅️براى تكميل تحصيل در سال 1338ش در عصر آیتاللَّه بروجردى به حوزۀ علميۀ قم هجرت نمود. سطوح عالى را نزد اساتيد معروف خواند و از مراجع بزرگ بهره برد.
#داوود_الهامی
📖کتابخانه تصوف
🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b