نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره هوکشیدن در هیئات
🔰با توجه به این که امروزه این کار به عنوان شعار دراویش و صوفیه مطرح است از این کار اجتناب کنید.
#تصوف_و_هیئات
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره هوکشیدن در هیئات
🔰با توجه به این که امروزه این کار به عنوان شعار دراویش و صوفیه مطرح است از این کار اجتناب کنید.
#تصوف_و_هیئات
#علما_تصوف
#آیت_الله_العظمی_مکارم
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف3️⃣1️⃣
🔰تحلیل و بررسى
🔷آقاى فاضل: اکنون که نقش عشق را در تصوّف دانستیم وقت آن است روى اظهاراتشان از نظر وجدان و عقل قضاوت کنیم. جناب درویش توجّه کنید که همه قدم ها از همین جا لغزیده و به جاهاى باریک کشیده است. اوّلا معناى عشق را باید فهمید. غرض از عشق همان محبّت فوق العاده است و به قول عطّار، چنان محبّتى که «غرق آتش شد کسى کانجا رسید» آنجا دیگر محبّت چنان غلبه مى کند که به قول آنها براى عقل و دین محلّى نمى ماند، یعنى حاکم مطلق او مى شود.
ثانیاً باید بررسى کرد که عشق در جهان هستى چه نقشى دارد و اظهارات متصوّفه در این باره چه اندازه قابل قبول است.
🔹ریاضعلى: گرچه در اینجا من حقّ سخن گفتن ندارم، اجازه دهید جملاتى چند عرض کنم. حکما مى گویند: یکى از خواص عمومى موجودات «عشق به کمال» است، یعنى هر موجودى در مسیر خود دیوانهوار به سوى مقصد تکامل مى شتابد. در نظام شریعت هم مى دانیم که بندگان خدا باید به عشق خدا وادى عبودیّت را طى کنند تا هم آغوش وصل جانان گردند.
🔷آقاى فاضل: بى تردید هر موجودى روى یک خاصّه تکوینى که آفریدگار جهان در نهاد او قرار داده است به سوى کمال سیر مى کند. دانه گندم که در زمین افشانده مى شود به همان خاصّه تکوینى متوجّه مرحله کمال، یعنى خوشه گندم است و همچنین یک هسته زردآلو و نطفه انسان هر کدام به سوى سر منزل تکامل مى شتابند. نام این خاصّه تکوینى را (به اصطلاح حکما) توجّه به کمال یا عشق به کمال مى گذاریم. همچنین بى تردید هر موجودى داراى تجهیزات خاصّى است که در صورت اختلال و عدم تعادل آن تجهیزات، محال است آن موجود به سرحدّ تکامل برسد، همین انسانى که الان مورد گفتوگوست یک سلسله خصایص و غرایز و تجهیزات دارد که همه دست به دست هم داده و در تکمیل نوع انسان مى کوشند. باید توجّه داشت خصایص و غرایز انسانى در مثَل به یک دستگاه مجهّز کشورى مى ماند که اگر فرمانده توانایى بر سر این دستگاه نظارت نکند چیزى جز هرج و مرج نخواهد آمد.
انسان داراى محبّت و عداوت است، میل به خوراک و جنس مخالف دارد، خودخواهى (حبّ ذات) از خواصّ مسلّم اوست. همه چیز را براى خود مى خواهد، میل دارد همه خدمتکار او باشند، تمام افراد انسان طبعاً چنین اند.
اکنون ملاحظه کنید اگر این خصایص و غرایز روى همان اقتضاى طبیعى ـ بدون کنترل ـ به فعّالیّت بپردازند، در آن هنگام چه غوغایى در کشور تن و در اجتماع انسانیّت برپا خواهد شد؟...
دامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌چهارشنبه
☀️ ۲۹ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙۶ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 20 دسامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف4️⃣1️⃣
🔰یک فرمانده و مدبّر باطنى
خداوندى که انسان را آفرید و وسایل تکامل را در اختیار او نهاد، کمال او را در بى قید و شرطى قرار نداد، بلکه در این کشور پرقیل و قال فرماندهى را گماشت تا با مهارت و بصیرت زمام حکومت را به دست گرفته، از هرگونه اختلال و کشمکش جلو گیرد. نام این فرمانفرماى باطنى «عقل» است، عقلى که فصل ممیّز انسان از موجودات دیگر و نقش دیدبانى را در جادّه تکامل بازى مى کند. عقل است که بین خصایص و غرایز متضاد و گوناگون، تعادل و نظم برقرار مى کند، عقل است که در راه مصالح دو جهانى انسان، رهبر کل و به اصطلاح شریعت، «حجّت باطن» است. پس عقل اساس هر فضیلت و حقیقتى است. پیامبران الهى دعوت خود را که جز فضیلت و حقیقت چیزى نبود روى اساس خلل ناپذیر عقل بنا نهادند. مهم ترین مسأله حیاتى انسان که منشأ همه فضایل و سرمقاله دعوت انبیاست، مسأله خداشناسى و عبودیّت است. ملاحظه مى کنیم که پیامبران در اینجا نیز از عقل هاى مردم کمک گرفته و قضاوت را به محکمه تعقّل و وجدان مى بردند.
جملات خطابى: «(أَفَلاَ تَتَفَکَّرُونَ); آیا نمى اندیشید؟»(1) «(أَفَلاَ تَعْقِلُونَ); آیا خرد نمىورزید؟»(2) از آیات قرآن است.
(1). سوره انعام، آیه 50 .
(2). سوره بقره، آیه 44 .
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
پوستر: تبعیت از اقطاب، شرط قبولی طاعات!
🖊سلطان محمد گنابادی ، موسس فرقه گنابادی می گوید:
پس بدان که اعتقاد و طریقه اهل الله از زمان حضرت آدم در هر دین و هر ملت که بودند، این بوده که بدون ارادت و انقیاد اولیاء، چه انبیاء باشند و چه اوصیاء ، که قبول دعوت ولایتی و احکام طریقتی باشد ، هیچ عمل و عبادت ، مقبول و موثر نخواهد بود و نه مجاهده را ثمری و نه ریاضت و رهبانیت را اثری .
📖سعادت نامه ، ص ۱۲۷
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
نقد سخن نورعلی تابنده در مورد اویس قرنی
🔶وقتی از مدعیان دروغین، سخن به میان میآید، بزرگان صوفیه از پرادعاترین آنها هستند، به گونهای که اقطاب، در نوشتههای گنابادیه، مظهر تام خداوند، خلیفه الهی، نایبان امام و محل نزول وحی و الهام الهی معرفی شدهاند؛[1] پس نباید در هیچ مسئله علمی، دچار خطا شوند.
🔶نورعلی تابنده در مورد شخصیتی همچون اویس قرنی که او را جزو بزرگان صوفیه میدانند، مدعی شده که او به مرگ طبیعی رحلت کرده است؛
🔷این در حالی است که منابع تاریخی شیعه و اهلسنت، شهادت او را در جنگ صفین ثبت کردهاند. شیخ طوسی، عالم بزرگ شیعه نحوه جریان حضور أویس قرنی را در جنگ صفین، در کتاب رجالی «اختیار معرفةالرجال» نقل کرده و مینویسد: «...علی علیهالسلام به وی گفت: «تو کیستی؟» او گفت: من اُویس قَرَنی هستم. آنگاه با علی علیهالسلام بیعت کرد و پیشاپیشِ او جنگید تا کشته شد».
🌐https://www.adyannet.com/fa/news/43547
📎#نور_علی_تابنده
📎#اویس_قرنی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻وحدت وجودی
🔰عرفان و مسأله وحدت وجود از منظر آیتالله مکارم شیرازی
#انحرافات_اعتقادی
#وحدت_وجود
#علما_تصوف
#آیت_الله_العظمی_مکارم
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد تصوف از منظر آیت الله حائری شیرازی، به مناسبت ششمین سال رحلت این عالم ربانی
🔸عرفان و تصوف؛ تکلیف مداری در مقابل حال مداری🔸
🔻«[تصوف یعنی توجه به]
👈حالات، بدون رعایت حدود الهی و خالی از چهارچوب؛
👌[یعنی] هر چیزی که حال گفت عمل کنیم. [مثلاً] حالش اقتضا کرد که جواب سلام کسی را ندهد و جواب ندهد! این تصوف است.
🔶[اما] عرفان، این طور نیست.
👈[سالک،] حال را باید کنترل کند. باید بندهی حال نباشد.
👌بندهی تکلیف و چهارچوب باشد.
🔶 اگر وظیفهی شرعی این است که جواب سلام بدهد،
👈برخلاف حالات خودش جواب سلام بدهد».
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌پنجشنبه
☀️ ۳۰ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙۷ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 21 دسامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
پوستر: شباهت تصوف و عرفان های نوظهور
🖊محمد علی طاهری در کتاب موجودات غیر ارگانیک می گوید :
نمی توان این سجده نکردن «ابلیس» را خارج از طراحی الهی دانست و گمان کرد ابلیس، ابر قدرتی است که توانسته است با نافرمانی در برابر خداوند، جهان را دو قطبی کند. برای بوجود آمدن چرخه جهان دو قطبی، وجود عامل تصاد ضرورت داشت و برای این منظور ابلیس به فرمان سجده بر آدم اعتنا نکرد و این وظیفه را انجام داد !
📖موجودات غیر ارگانیک صفحه ۱۶
🖊عین القضات همدانی می گوید :
گیرم که خلق را اضلال ابلیس کند، ابلیس را بدین صفت که آفرید!
📖تمهیدات ص ۱۸۸
🖊احمد غزالی می گوید :
کسی که توحید را از ابلیس نیاموزد زندیق است ! ابلیس عاشقی است که بار لعنت معشوق را به دوش می کشد … لذا سید الموحدین بود!
📖سلطان طریقت/ ۴۵-۴۶
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📌وقتی خودت متوهّم باشی، شاگردان متوهّم تولید میکنی.
همراهی یک دانشجو با اهل بیت و اعطای قدرت اعجاز به انبیاء !!!!
[کتاب غفار عباسی، مدعی عرفان و سلوک]
#تدین_عقلانی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین صلی الله علیه واله با همکاری پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار می کند:
موضوع نشست:
درنگی در تقریر های مختلف نظریه وحدت وجود
ارائه دهنده:
دکتر سید محسن هندی
(دکترای فلسفه و کلام)
دبیر علمی:
حجه الاسلام و المسلمین محمدعلی پاکدل
(مدیرگروه پژوهشی تصوف موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام)
ساعت و تاریخ جلسه:
15:30 الی 17
دوشنبه 4 دی ماه 1402
خیابان صفائیه، کوچه 37، مدرسه باقر العلوم، سالن اجتماعات. لینک نشست:b2n.ir/b42397
#نشست_علمی
#نقد_وحدت_وجود
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌شنبه
☀️ ۲ دی ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙۹ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 23 دسامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف5️⃣1️⃣
🔰نقش محبّت در تکامل
🔶ریاضعلى: ولى نقش محبّت و عشق را در تکامل انسان نباید نادیده گرفت.
🔶آقاى فاضل: ما نقش محبّت را در تکامل انکار نمى کنیم، محبّت در عالم بهویژه نظام حیاتى و ایمانى انسان ها جایگاه بسیار مهمّى دارد و دین نیز به این نقش و موقعیّت عشق و محبّت توجّه خاص
دارد، امّا باید توجّه داشت که محبّت جنبه محرّک دارد، یعنى رهرو طریق کمال را به جنبش و حرکت مى آورَد. بنابراین اوّل باید راه تکامل را پیدا کرد و ضرر را از منفعت شناخت، سپس شروع به جنبش و فعّالیّت کرد، تا فعّالیّت ها نقش بر آب نباشد. راننده اى که مقصدى در پیش دارد، اگر بدون مهارت و اطّلاع وارد جادّه شد آیا مى توان ادّعا کرد کوشش او صددرصد به نفعش تمام مى شود؟ ارزش این ادّعا را وقتى درمى یابیم که جادّه گم شده و اتومبیل واژگون شود.
امام صادق(علیه السلام) فرمود: العامِلُ عَلى غَیرِ بَصِیرَة کَالسَّائِرِ عَلى غَیرِ الطَّریقِ لا یَزیدُهُ سُرعَةُ السَّیرِ إلاّ بُعداً: «هر که بدون بصیرت کارى را انجام دهد مانند کسى است که از جادّه منحرف شده، در این هنگام سرعت سیر جز دورى از راه نتیجه اى نمى دهد».(1)
مردمى که از سعادت دور مانده و به درّه هاى بدبختى سقوط
مى کنند روى همین عدم تشخیص است. مسلّم است که هر انسانى به سعادت خود علاقه دارد، امّا در صورتى به این آرمان فطرى مى رسد که در مسیر سعادت قدم نهاده و از قلمرویى که نظام آفرینش و شرع تعیین کرده منحرف نشود. انحراف است که مسیر سعادت را به سوى شقاوت تغییر مى دهد.
آیا مضحک نیست بگوییم کسى که به سعادت خود علاقه مند است و از سوى دیگر راه سعادت را گم کرد، ولى چون عشق به کمال خویش داشته تنها همین عشق خوش سودا چاره ساز اوست ـ که در واقع باعث سقوط در درکات شقاوت است ـ خود عین سعادت است.
روى این حساب، جاى هیچ گونه تردید نیست که عقل یعنى همان «جرقّه نور الهى» که ممیّز سعادت و شقاوت است، نقش به سزایى در سعادت آدمى دارد و عشق عامل محرّکى است که با کمک عقل، انسان را به پرواز مى آورَد و به مقصد کمال و قرب جوار حق رهبرى مى کند و مى توان تعبیرى را که برخى دانشمندان کرده اند آورد: «عشق و عقل براى انسان همانند چراغ و موتور براى اتومبیل است، اتومبیل بدون موتور توان حرکت ندارد و بدون چراغ در تاریکى شب عاملى براى سقوط و مرگ است» بدین گونه نقش عقل و عشق روشن مى شود.
(1). اثنى عشریّه، ص 147، به نقل از کافى، ج 1، ص 43.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در فرق صوفیه چنین حالاتی مشاهده می شود.
#جن_گیری
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🌀 حقیقت برخی از مکاشفات
ما روي في يونس بن ظبيان
673 - حدثني محمد بن قولويه القمي قال حدثني سعد بن عبد الله قال حدثني محمد بن عيسى عن يونس قال سمعت رجلا من الطيارة يحدث أبا الحسن الرضا (ع) عن يونس بن ظبيان أنه قال كنت في بعض الليالي و أنا في الطواف فإذا نداء من فوق رأسي يا يونس إنني أنا الله لا إله إلا أنا فاعبدني فرفعت رأسي فأذاج فغضب أبو الحسن (ع) غضبا لم يملك نفسه ثم قال للرجل اخرج عني لعنك الله و لعن من حدثك و لعن يونس بن ظبيان ألف لعنة يتبعها ألف لعنة كل لعنة منها تبلغك قعر جهنم اشهد ما ناداه إلا شيطان أما إن يونس مع أبي الخطاب في أشد العذاب مقرونان و أصحابهما إلى ذلك الشيطان مع فرعون و آل فرعون في أشد العذاب سمعت ذلك من أبي (ع) قال يونس فقام الرجل من عنده
🔸یونس نقل میکند شنیدم مردی با امام رضا( سلام الله علیه ) دربارۀ یونس بن ظبیان صحبت میکرد و میگفت که او گفته است: در یکی از شبها که مشغول طواف بودم، ناگاه ندایی از بالای سرم شنیدم که: ای یونس! من خدای یکتایم که خدایی جز من نیست، مرا عبادت کن و نماز را برای یاد من به پای دار! سرم را بلند کردم و ناگهان جبرئیل را دیدم.
👈 امام رضا(سلام الله علیه) از شنیدن این سخن چنان خشمگین شدند که نتوانستند خودداری کنند، بعد به آن مرد فرمودند: از پیش من بیرون شو! خدا تو را و کسی که این حدیث را برایت نقل کرده و یونس بن ظبیان را هزار بار لعنت کند ... من گواهی میدهم که جز شیطان کس دیگری به او چنین سخنی نگفته است.
📚رجال الکشی، رجالالكشي ص : 363 الجزء الخامس
#کشف_شهود_شیطانی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
May 11