💢دیدگاه آیت الله مرعشی رحمةاللهعلیه در مورد تصوف2️⃣
💠 مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی رضوان الله علیه در تعلیقات خود بر کتاب احقاق الحق شهید نور الله شوشتری رضوان الله علیه در رابطه با جریان تصوف مینویسد:
⭕️ آنان نصوص کتاب و سنت را تاویل کردند و با احکام فطری عقلی مخالفت نمودند و به #وحدت_وجود و حتی موجود ملتزم شدند و در عبادت وجهه گرفتند و بر اوراد آکنده از #کفر و اباطیل که رؤسای آنها میساختند، مداومت کردند و به چیزی پایبند گردیدند که آن را ذکر خفی قلبی مینامیدند و از سمت راست قلب شروع میشد و به سمت چپ خاتمه مییافت.
📜 احقاق الحق، تالیف نور الله تستری با تعلیقات آیت الله مرعشی، جلد۱، صفحه۱۸۲ - ۱۸۵
#علما_و_تصوف
#آیت_الله_مرعشی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
📌 شنبه
☀️ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۹ ذی القعده ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 18 می 2024 میلادی
📎 #تقویم
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🌸 یکی از امور مهم، بلکه از اهمّ امور این است که بدانیم چه کار کنیم تا مثل کسانی از علما و [یا افراد] متشرعه و صُلَحای تابع علما باشیم که فرج شخصی و ارتباط خاص با حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف داشته اند!
📚کتاب بشارت از حضرت حجت(عج)، ص۳٠۳
مجموعه بیانات آیتالله بهجت قدسسره پیرامون حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف
#عرفان_اسلامی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰تجلّیّات حقیقت3️⃣5️⃣ ❇️آقاى فاضل: اف باد بر این منطق غلط! آیا بایزیدها و امثال ر
🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰سرحدّ یقین کدام است4️⃣5️⃣
💢ریاضعلى که دیگر جوابى براى این منطق دندانشکن نداشت، رو به آقاى فاضل کرد و گفت: پس آیه (وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ)(1) چه مى گوید؟
❇️آقاى فاضل: ائمّه اطهار(علیهم السلام) یقین را به مرگ تفسیر کرده اند، یعنى خدا را پرستش کن تا مرگت فرا رسد و به چگونگى عاقبت و به رستگارى خویش مطمئن شوى. در حقیقت آدمى به سرحدّ مرگ که رسید از سرانجام و خوشبختى یا بدبختى خود آگاه مى شود و شخص باایمان تا آخرین نفس از سوء عاقبت هراسان است(2)و عذاب خدا را پست نخواهد شمرد و در اداى وظایف بندگى خواهد کوشید.
🖊علاّمه مجلسى(3) نقل مى کند که به امام صادق(علیه السلام) گفتند ابوالخطّاب مى گوید شما فرموده اید وقتى حق را شناختى هر چه خواستى بکن! این سخن درست است؟
امام فرمود: «خدا لعنت کند ابوالخطّاب را، سوگند به خدا من هرگز چنین نگفته ام».
بنابراین منطق رهبران طریقت زاییده مشرب صوفیگرى است و به تمام معنى از اسلام بیگانه.
(1). سوره حجر، آیه 99 .
(2). مضمون حدیث.
(3). بحارالانوار، ج 11، ص 206.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#نقد_مثنوی
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا آیت الله بهجت با این قداست، به سیاست کار داشتند؟🤔🤔🤔
✅پاسخ به شبهه عدم دخالت سیاسی مرحوم آیت الله بهجت
اونم با بیان خاطره توسط مرحوم علامه مصباح یزدی👌👌😍
بازنشر به مناسبت سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله بهجت😔😭
شادی روح این دو عالم وارسته و بزرگوار صلوات🥀
#سیاست_دیانت
#عرفان_اسلامی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
💢 رجبیون یا شیعیان امامیه، خوک هستند؟! 🔶 در آثار بعضی از متصوفه همچون «ابن عربی»، سخن از گروهی به ن
🔶دیدگاه سید جلال الدین آشتیانی در مورد دشمنی ابن عربی با شیعیان
نقل و تثريب
🔰شيخ اعظم با آن كه به اهل بيت عصمت و طهارت عشق مىورزد،
👈🏻خصم الدِّ شيعه اماميه است.👉🏻 نقل قسمتى از تلفيقات شيخ خالى از فايده نيست. در فتوحات گفته است:
💢و منهم رضى اللَّه عنهم الرجبيّون. و هم رجال حالهم القيام بعظمة اللَّه. و هم من «الأفراد». و هم أرباب القول الثقيل من قوله تعالى: «إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا» و سمّوا رجبيّون لأن حال هذا المقام لا يكون لهم إلا في شهر رجب من أول استهلال هلاله إلى انفصاله، ثم يفقدون ذلك الحال من أنفسهم، فلا يجدونه إلى دخول رجب من السنة الآتية.
⬅️ شيخ در يكى از نواحى ديار بَكر شخصى از اين جماعت را زيارت كرده كه از خواص أو! كشف أحوال روافض از فرقه شيعه اماميه بوده است:
فكان يراهم خنازير.
فيأتى الرجل المستور الذي لا يعرف منه هذا المذهب قطّ، و هو في نفسه مؤمن به يُدين به ربّه، فإذا مرّ عليه، يراه في صورة خنزير. و آن شخصِ كاشفِ باطنِ روافض به آن شيعى مىگويد: تُب إلى اللَّه، فإنك رافضىّ.
⬅️حاصل كلام آن كه رافضى اگر از سر صدق سنّى مىشد، صورت أو مبدل به انسان مىگرديد! و اگر در رفض باقى مىماند، صورت ملكوتى أو به صورت و تعين خنزير باقى مىماند.
🔶شيخ كامل، ابن عربى، بعد از نقل آن چه ذكر شد نوشته است:
💢و لقد جرى لهذا مثل هذا مع رجلين عاقلين من أهل العدالة من الشافعية، ما عرف منهما قطّ التشيع و لم يكونوا من بيت التشيع أدّاهما إليه نظرهما، و كانا متمكنين من عقولهما، فلم يظهرا ذلك، و أصرَّا عليه بينهما و بين اللَّه، فكانا يعتقدان السوء في أبى بكر و عمر و يتغالون في علىّ. اين دو نفر نيز هر چند مدعى مذهب شافعى بودند، در واقع شيعى مذهب بودند: و كانا شاهدين عدلين مشهورين بالسّنة. فقالا له في ذلك. فقال: أراكما خنزيرين! و هي علامة بينى و بين اللَّه فيمن كان مذهبه هذا. فأضمرا التوبة في نفوسهما. فقال لهما: إنكما الساعة قد رجعتما عن ذلك المذهب! فإنى أراكما إنسانين. فتعجبا من ذلك و تابا إلى اللَّه.
⬅️ آن چه در اين قسمت از فتوحات آورده است بسيار سست و خالى از صحت است.➡️
♻️ در جاى خود به تحقيق پيوسته است كه تجسمِ حاصل از اعمال و اعتقادات بتدريج حاصل مىشود و از امور دفعى نيست.
⭕️و شيخ اعظم ذكر نكرد كه غلو در حق على بن ابى طالب بر چه اصلى است...
⬅️در دو قضيه منقول از «رجبيّون» و آن دو شاهد آثار جعل آشكار است، مع هذا شيخ محقق از ناحيه عشق به شيخين آن را باور كرده است. ➡️
📖داود قيصرى، شرح فصوص الحكم(القيصرى)، محقق / مصحح: سيد جلال الدين آشتيانى، شركت انتشارات علمى و فرهنگى، تهران، چاپ: اول، 1375، ص43 و 44.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
💢 رجبیون یا شیعیان امامیه، خوک هستند؟!
https://eitaa.com/sufi110/968
💢ملاک تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی
https://eitaa.com/sufi110/914
💢مکاشفه شیطانی رجبیون(اهل سنت) در مورد شیعیان
https://eitaa.com/sufi110/849
💢ایمان و معرفت؛ ملاک تشخیص مکاشفه رحمانی از شیطانی
https://eitaa.com/sufi110/848
#مکاشفه
#ابن_عربی
#رجبیون
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
29.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تصریح به وحدت وجود در کلام سید احمد نجفی
🖊علامه مصباح یزدی در نقد وحدت وجود صوفیانه می گوید:
💢 «قولی که به صوفیه نسبت داده اند و ظواهر کلمات شان بر این مطلب دلالت می کند و آن این است که
❌ وجود، واحد شخصی است و حقیقت وجود، همان ذات مقدّس حق تعالی است. موجود به معنای حقیقی هم اوست و غیر از او هیچ موجودی حقیقتا موجود نیست و وجودی که به اشیاء دیگر نسبت داده می شود مجازی است.
⭕️ "لیس فی الدار غیره دیار" پس وجود منحصر به واجب تعالی است.
✅بدون شک چنین نظری به حسب آنچه از ظاهر عبارات به دست می آید قابل قبول عقل نیست،
👌 ما همه درک می کنیم که موجودیم،
👌همه درک می کنیم که وجود هر فرد غیر از وجود دیگری است.
👌کما این که وجود انسانها غیر از وجود سایر موجودات است و وجود همهٔ مخلوقات غیر از وجود خداست.
⬅️بنابراین قائل شدن به اینکه هیچ چیز غیر از خدا موجود نیست به سفسطه شبیه تر است تا به یک کلام فیلسوفانه.[۱]
پی نوشت:
[۱].علامه مصباح یزدی، محمد تقی، دروس فلسفه، چاپ 1375، ص 120.
🔻مطالب کانال در مورد وحدت وجود
👇👇👇👇👇
💢«درنگی در تقریرهای مختلف وحدت وجود»
https://eitaa.com/sufi110/1126
#سید_احمد_نجفی
#وحدت_وجود
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
سلام علیکم.
در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها نائب الزیاره تمام بزرگواران هستم.