eitaa logo
صوفی پژوهی
284 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
476 ویدیو
81 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 پنجشنبه ١۴ تیر ماه ١۴٠٣ 🔻 گزیده‌ای از روایات ، مورد توصیه آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅ امام صادق علیه‌السلام فرمود: ✨کسی که از روی اخلاص «لااله‌الّااللَّه» گوید به بهشت داخل شود و اخلاص او این است که گفتن‌ «لااله‌الّااللَّه»، او را از ارتکاب آنچه که خداوند بر او حرام نموده، باز دارد. 📚 وسائل‌الشیعه، ج۱۵، ص۲۵۶ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢💢مشترکات تصوف با فرق/ بابیه ❌نورالدین چهاردهی در کتاب «باب کیست» عکسی از قرة العین منتشر کرده و مدعی شده که او قبل از گرایشات شیخی و بابیگری، دارای گرایشات صوفیانه بوده است و در این رابطه می‌نویسد: ⬅️«عکس فوق تاکنون نه در ایران و نه در غرب در هیچیک از آثاری که درباره بابید نگارش یافته است ارائه نشده و بضرس قطع توان گفت منحصر بفرد است . 🔺طاهره قرة العین در بدایت بلوغ شرعی بریاضات صوفیانه اشتغال ورزید بعد شیخی و سپس با بی گردید . 🔺طاهره قره العین تبرزین به کتف راست تکیه داده و خرقه بر تن کرده و بر پوست جالی شده کشکول و دوتار در مقابل خود قرار داده است. چهاردهی» 👌🏻البته نقل این گزارش فقط برای آگاهی محققین در این زمینه است، اما در مورد صحت و یا عدم صحت آن اظهار نظری نمی‌کنیم. ⬅️البته بعضی از دوستان در صحت این گزارش جناب مدرسی چهاردهی تشکیک می‌کردند؛ از اساتید متخصص بهائیت‌شناسی نیز تقاضا می‌شود که دیدگاه های خویش را در این رابطه برای ما بیان کنند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢«قرة العين» كه نام اصلي وي «زرين تاج» و بنا به نوشته ي بهائيان «ام سلمه» است. 🔻يكي از افرادي است كه پس از ميرزا يحيي (صبح ازل) و ميرزا حسينعلي (بهاء الله) بيشترين نقش را در تحكيم بابيت داشته است. او دختر ملا محمد صالح مجتهد قزويني است. 🔻در شهر قزوين در سال 1230 يا به قول آيتي در «كواكب الدريه» در سال 1231 متولد شد. ⬅️پدر و مادرش هر دو مسلمان و مجتهد بودند. وی همانند یکی از عموهایش ابتدا به شیخیه گرایش پیدا کرد و برای مدتی رهبری بخشی از شیخیه در کربلا و عراق را به دست گرفت. ❌با علنی شدن دعوت سید علی‌محمد باب، طاهره به وی گروید و بدون آنکه موفق شود تا پایان عمر او را از نزدیک ببیند، در زمره نزدیک‌ترین یاران او درآمد. ❌او نخستین زن آیین بابیه بود که روبنده از صورت برگرفت و اعلام نمود که با آمدن آیین بیانی، احکام اسلام ملغی شده‌است. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢نقد علم‌گریزی متصوفه 🔶کسب علم از محاسنی است که تمام عقلای عالم، انسان را به کسب آن تشویق کرده و دین اسلام نیز همسو با آنها، پیروان خویش را دعوت به کسب دانش کرده و فراگیری آن را بر مسلمانان واجب دانسته و اهل علم را محبوبان خدا معرفی کرده است. 🔶این در حالی است که متصوفه در راستای سیر و سلوکی که برای رسیدن به قرب الهی پیشنهاد می‌دادند، به شکل‌های مختلف کسب علم و تعقل کردن را تحقیر کرده‌اند. 🔷در نتیجه باید توجه کرد که این سنت رایج علم‌گریزی و کتاب‌شویی که در بین متصوفه رواج داشته، هیچ گونه سنخیتی با سیره حضرات معصومین علیهم‌السلام نداشته و یکی از مهم‌ترین علت‌های وجود چنین سنت‌هایی در بین آنها، عدم انس و ارتباط آنها با سرچشمه‌های هدایت (معصومین علیهم‌السلام) بوده است. ✍️طالب الحق ❇️به مناسبت روز «قلم» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: 🌐https://www.adyannet.com/fa/news/43803 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢علم‌گریزی متصوفه1️⃣ ⬅️در کتاب تذکره الاولیاء عطار نیشابوری متن وصیت ذوالنون مصری به مریدانش آورده شده است که می گوید: ❌“تو را سه وصیت می کنم :یکی بزرگ و یکی میانه و یکی خُرد. وصیت بزرگ آن است که هرچه خوانده ای فراموش کنی و هرچه نوشته ای بشویی تا حجاب برخیزد”.[1] 📖پی‌نوشت: [1]. فريد الدين عطار نيشابورى، تذكره الأولياء، 2جلد، مطبعه ليدن - ليدن، چاپ: اول، م 1905، القسم‏الاول، ص: 318. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
هدایت شده از کتابخانه تصوف
❇️رسالت این کانال بارگذاری کتاب‌ها و مقاله‌های نقد تصوف می‌باشد. ❇️از تمام بزرگواران تقاضا می‌شود؛ ما را در این رسالت کمک کرده و در صورتی که کتاب یا مقاله‌ای در نقد تصوف دارید، برای ادمین کانال ارسال بفرمایید. 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
💢ارتباط تصوف و بابیت 🖊نورالدین چهاردهی اعتقاد داشته که بابیت زاییده تصوف است و بین این دو رابطه ناگسستنی وجود دارد؛ او در مقدمه کتاب «باب کیست» به این مسئله اشاره کرده و می‌نویسد: ⬅️«از زمان ابوهاشم "کوفی و سیر صعودی و نزولی تصوف پس از یکهزار و یکصد و سه سال که گذشت ثمره بذرافشانی ابوهاشم منجر به ظهور میرزا علی‌محمد باب و دعاوی شگرف شگفت دور از باور عقل سلیم بود.»[1] 📖پی‌نوشت: [1]. کتاب باب کیست و سخن او چیست، نورالدین چهاردهی، آفرینش، ص24. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🌸 سلام امام مهـربان زمانـم🌿🌸 ✍️والْـــعَــــصر؛ قسم به عبورِ تک تکِ ثانیه های زنــدگی لحظه ای بی حضور تو خُسرانِ مطلق است ... می شود که با حضورت کمی تـازه شویم؟🌿🌺 .🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱. 💖 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💖💫 📎 📎
📌 جمعه ☀️ ۱۵ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۸ ذی الحجه ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 5 جولای 2024 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت حاج ملا هادی سبزواری؛ ١٢٨٩ق. 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عاقبت دو مَردی که باهم وارد مسجد شدند 🛑...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي دَاوُدَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: «دَخَلَ رَجُلَانِ الْمَسْجِدَ أَحَدُهُمَا عَابِدٌ وَ الْآخَرُ فَاسِقٌ فَخَرَجَا مِنَ الْمَسْجِدِ وَ الْفَاسِقُ صِدِّيقٌ وَ الْعَابِدُ فَاسِقٌ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ يَدْخُلُ الْعَابِدُ الْمَسْجِدَ مُدِلًّا بِعِبَادَتِهِ يُدِلُّ بِهَا فَتَكُونُ فِكْرَتُهُ فِي ذَلِكَ وَ تَكُونُ فِكْرَةُ الْفَاسِقِ فِي التَّنَدُّمِ عَلَى فِسْقِهِ وَ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّا صَنَعَ مِنَ الذُّنُوبِ.» 🔰از امام باقر یا امام صادق (علیهماالسلام) نقل شده است: «دو مرد وارد مسجد شدند؛ یکی‌شان عابد و دیگری فاسق بود. اما در حالی از مسجد خارج شدند که مرد فاسق، صِدّیق (مؤمنی راستین) و مرد عابد، فاسق گشته بود! دلیلش این است که مرد عابد در حالی وارد مسجد می‌شود که به عبادتش می‌نازد، پس در همین فکر است. اما مرد فاسق در فکر پشیمانی از گناهانش است و از خداوند (عزّوجلّ) می‌خواهد گناهانی را که مرتکب شده را بیامرزد.» 📚الكافي، ج۲، ص۳۱۴ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
هدایت شده از کتابخانه تصوف
عرفان_اسلامی_و_عرفان_التقاطی.pdf
13.02M
📗عرفان اسلامی و عرفان التقاطی 📝مولف:دکتر داوود الهامی(شاگرد شهید مطهری و آیت الله سید جعفر سبحانی) تعداد صفحات:۴۷۴ زبان:فارسی 🔹شامل مباحث: 👈مذمت صوفیه در روایات 👈تاریخ صوفیگری و تاثیر مسیحیت بر آن 👈سماع،شطح و عشق مجازی از دیدگاه اسلام 👈حلاج،مذهب وی و دلیل قتل وی 👈بررسی مذهب ابن عربی و مولوی 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ‌سلام امام زمانم 🔹‌السَّلامُ عَلَيْكَ يا داعِيَ اللهِ وَرَبّانِيَ آياتِهِ.. 🔹‌سلام بر تو ای مولایی که دل های گم‌کرده راه را به سوی خدا می خوانی! و راه‌یافتگان را در مسیر خدایی شدن، می پرورانی... ❣️ 🌤
📌 شنبه ☀️ ۱۶ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۹ ذی الحجه ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 9 جولای 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقداری آرامش با صدای شهیدی از ورای آسمان 🔵صوفی پژوهی @sufi110
هدایت شده از کتابخانه تصوف
بیست پرسش پیرامون موضوعات اعتقادی و پاسخ آن.pdf
1.06M
📗بیست پرسش پیرامون موضوعات اعتقادی و پاسخ آن 📝مولف:آیة الله سید علی بهبهانی، با مقدمه و تحشیه علی دوانی تعداد صفحات:۸۷ زبان:فارسی 🔹 توضیح: 👈تاثیر اموال حضرت خدیجه و شمشیر امیرالمومنین علیهما السلام در پیشرفت اسلام 👈بی اعتباری کشف و شهود نزد اهل عرفان 👈علت اشتمال قرآن بر محکم و متشابه 👈علت عدم ذکر ائمه علیهم السلام در قرآن 👈ولایت تشریعی و تکوینی ائمه علیهم السلام 👈آیا اسلام آوردن امیرالمومنین علیه السلام در کودکی مقبول است؟ 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
📚 | پژوهشی جامع در تصوف فرقه‌ای 🔻اعتقادات اختصاصی(گنابادیه) 🔸ادعای اولوالامری برای قطب آن ها(قطب های صوفیه) خود را واجب الاطاعه می دانند کیوان قزوینی می نویسد: «ملا سلطان معتقد بود معنای قطبیت مؤثر بودن اجازه است، قطب صاحب الامر است. قطب ولى الأمر يا امر الاجازه و صاحب الزمان است و یا صاحب اجازات هذا الزمان» در جای دیگری سلطان محمد، ثمره ارسال رسل و انزال کتب آسمانی را اقتدا و بیعت با قطب میداند و می گوید: «مقصود از خلقت تو (مرید) این طاعت و اقتد است بلکه میگوییم: ارسال رسل و انزال کتب و زحمت انبیا و مشقت اولیا برای ارادت و اقتدا به قطب است». 🔹ادعای جانشینی امام زمان | نیابت خاصه آن‌ها مدعی‌اند که از سابقین اجازه کتبی در مورد جانشینی امام زمان دارند و نیز مدعی اند که از طرف امام زمان مأمورند از مردم برای آن حضرت بیعت بگیرند حال آنکه طبق روایات متواتر جانشینان حضرت ولی عصر چهار نفر و معروف به نواب اربعه بودند و آنها از کسی برای امام بیعت نمی‌گرفتند. بلکه واسطه امام با مردم بودند. 📌پژوهشی جامع در تصوف فرقه‌ای؛ ص ۲۴۸ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔻غدیر خم در تصوف4️⃣ 💢محیی الدین ابن عربی: ⬅️« محیی الدین ابن عربی»(638ق) در هیچ یک از آثار خود به
🔻غدیر خم در تصوف5️⃣ 🔰قسم دوم) رد نظر شیعه 💢رشیدالدین میبدی: ⬅️«رشیدالدین میبدی»(530ق) در کتاب «کشف الاسرار»، حدیث غدیر را ذکر می کند اما معنای ولی را محبت و دوستی می گیرد و تاکید دارد که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله برای جلوگیری از نزاع و دشمنی صحابه با آن حضرت، چنین گفت. 💢میبدی آورده است: ⬅️«من کنت مولاه فعلىّ مولاه، می‌گوید: هر که مرا در دین و اعتقاد با وى پیوند است و دوستى، على را با وى پیوند است و دوستى، و این شرف و فضل على (ع) را گفت.»[1] 💢ابونعیم اصفهانی: ⬅️«ابونعیم اصفهانی»(430ق) در کتاب «حلیه الاولیاء» چند حدیث مرتبط با غدیر نقل می کند اما آنها را غریب معرفی می کند.[2] 📖پی‌نوشت: [1]. میبدی، رشیدالدین، کشف الأسرار و عده الأبرار، ج‏3، ص150. [2]. ابونعیم اصفهانی، احمد بن عبدااله، حلیه الاولیاء و طبقات الاصفیاء، ج‏5، ص27. 🖊وبلاگ ویکی تصوف 🔵صوفی پژوهی @sufi1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤سلام امام زمانم🖤 🥀سلام بر مهدى امّت ها سلام بر هدایت گر قلوب سلام حضرت آرامش هر کجا اسم شما را می بینم هر کجا که نامتان به میان می آید حال دل همه خوب می شود چه رسد به اینکه صدای اناالمهدی تان در گوش زمین بپیچد ... ! 🌿🥀 🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱 🖤 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🖤💫 📎 📎 📎