eitaa logo
صوفی پژوهی
314 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
634 ویدیو
100 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷نقد تصوف از منظر امام رضا(ع) 🔹صوفیه برای نفوذ آموزه‌هایشان در جامعه شیعی تلاش نمودند که با ساختن وقایع جعلی در بستر تاریخ، خویش را مورد تایید اهل بیت(علیهم السلام) نشان دهند. 🔸حسين بن سعيد از امام رضا(علیه السلام) در تحلیلی علت جذب اشخاص را به جریان انحرافی تصوف بیان می فرمایند:« هر کس قائل به تصوّف باشد، یا فریب خورده یا گمراه گشته و یا نابخردانه سخن گفته است؛ ولی کسی که از جنبه تقیه خود را صوفی بنامد، گناهی مرتکب نشده است. همین روایت را وی از طریق دیگری نیز نقل کرده است.» 🔻در روایت سه عامل برای جذب به تصوف بیان شده است. 🔵باید توجه نمود با وجود این روایت و روایات دیگر هیچ گاه امام رضا (علیه السلام) به این جریان مشروعیت نداده است! 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42177 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔷توجیه عشریه توسط نورعلی تابنده 🔻خمس یکی از مهم‌ترین فروعات اقتصادی دینی است که هر مسلمانی موظف به پرداخت آن می‌باشد و اهمیت آن از آیه مربوط به آن که در سوره انفال آمده است، فهمیده می شود. ◾️عشریهِ ازجمله بدعت‌های است که توسط اقطاب دراویش نعمت اللهی مطرح و رواج پیدا کرد. 🔳از زمان ملاسلطان این بدعت بنا نهاده شد و دراویش، خمس و زکات را کنار گذاشته و در عوض آن، عشریه پرداخت می‌نمودند. ◾️نورعلی تابنده در ضمن سخنرانی، برای توجیه این بدعت می‌گوید: « این عشریه بدعت است. پنج یک را نصف کنید، هر نصفه‌اش یک عشریه است» ▫️خلیل فراهید لغت شناساس معروف، خمس را یک پنجم معنا کرده و می‌نویسد: «خمس گرفتن یک قسم از پنج قسم و یک واحد از پنج واحد است.» 🔸عشريّه در اسلام فقط مربوط به زكات غلّات چهارگانه است، به شرط اين كه با آب باران و قنات و مانند آن آبيارى شود 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42007 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
⭕️ توضیحات علامه مجلسی درباره فراز پایانی دعای عرفه علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در مورد فراز آخر دعایِ عرفه میگوید: کفعمی – رحمه الله – در کتاب البلد الامین و ابن طاووس نیز در کتاب مصباح الزائر این دعا را آورده اند. که قبلا ذکر شد. البته به اندازه یک ورق از آخر دعا در این دو کتاب وجود ندارد، یعنی از آنجایی که می‌گوید: «خدایا من در بی نیازی ام، فقیرم» تا آخر دعا. و نیز این مقدار از دعا در برخی از نسخه‌های کهن کتاب الاقبال نیز یافت نشد. فرازهای دعا در این ورق، مطابق با دعاهای ائمه معصومین علیهم السلام نیست و بیشتر به ذوق و سلیقه صوفیان نزدیک است، از این رو، برخی از بزرگان بر آنند که این یک ورق از الحاقات صوفیه بر دعاست و از امامان معصوم نیست. در هر صورت، این قسمت اضافی یا از سوی صوفیه در کتاب‌ها رفته است و سید بن طاووس با غفلت از حقیقت امر آن را آورده است و یا اینکه از جانب آنان در کتاب الاقبال اضافه شده است؛ و حالت دوم به آنچه ما اشاره کردیم، از عدم وجود این دعا در نسخه‌های کهن و کتاب مصباح الزائر، نزدیک تر است. و خداوند به حقیقت امور آگاه است. 📚بحارالانوار، ج۹۵، ص۲۲۷ و ۲۲۸ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰زندگی‌نامه شاه‌نعمت الله ولی 🔶شناخت بزرگان هر جریانی بکمک شایانی به شناخت جریانان دارد و تصوف نیز از این قاعده مستثنی نیست. 🔸یکی از کسانی که تاثیر مهمی در تصوف داشته است شاه نعمت الله ولی می‌باشد که تملم انشعاب‎‌های نعمت اللهی، سلسله خویش را منسوب به او می‌دانند. 🔹طبق منابع متصوفه، سلسلۂ طریقت او به واسطه معروف کرخی به امام رضا منتهی می‌گردد به همین علت می‌باشد که این سلسله، یکی از شعب سلسله معروفیه هست. 🔻باید توجه نمود که به تمام سلسله‌هایی که منتسب به معروف کرخی هستند اشکالاتی اساسی وارد است. 🔺شاه نعمة الله ولی مذهب و عقیده خود را به طور صریح و روشن بیان کرده و دیگر لزومی ندارد ما در مذهب او اختلاف کنیم؛ او خود را اشعری مذهب و دشمن معتزلی و دوستدار خلفا معرفی نموده است. 🔺در نتیجه شاه نعمت الله ولی همان گونه که بزرگان صوفیه گنابادی بیان می‌کنند، شیعه اثنی عشری نمی‌باشد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/42254 📎 📎