eitaa logo
صوفی پژوهی
284 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
467 ویدیو
80 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دیدگاه آیت الله مرعشی رحمة‌الله‌علیه در مورد تصوف4️⃣ 💠 مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی رضوان الله علیه در تعلیقات خود بر کتاب احقاق الحق شهید نور الله شوشتری رضوان الله علیه در رابطه با جریان تصوف می‌نویسد: 😔جای تاسف است برای قومی، کسانی که قرآن شریف را ترک کنند و دعاهای صحیفه کامله سجادیه را که زبور آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین و سخنان موالی و سروران امامان علیهم السلام را و مشغول شوند به امثال کتاب مغربی و … ❌و دیدم یکی از آنان را که دعوی فضل داشت و از برخی سخنان که به ائمه هدی علیهم السلام نسبت داده شده، برای ترویج مسلک خود استفاده می‌کند مانند: 🔸«لنا مع الله حالات فیها هو نحن و نحن هو» یعنی برای ما با خدا حالاتی است که در آن حالات او ما هستیم و ما او. ⭕️و این بی‌نوا در علم و تتبع و تحقیق و ضبط نمی‌دانست که کتاب مصباح الشریعة و مانند آن که چنین سخنان منکری در آن‌ها جمع شده، ساخته ایادی صوفیان اعصار گذشته است که برای ما به ارث مانده است. 📜 احقاق الحق، تالیف نور الله تستری با تعلیقات آیت الله مرعشی، جلد۱، صفحه۱۸۲ - ۱۸۵ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ سید ابراهیم رئیسی به یاران شهیدش پیوست. رحمت و رضوان الهی بر سید ابراهیم و همراهان شهیدش....
💢اعتراض صوفیان به امام رضا (ع) ❌و دَخَلَ عَلَيْهِ بِخُرَاسَانَ قَوْمٌ مِنَ الصُّوفِيَّةِ فَقَالُوا لَهُ إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ الْمَأْمُونَ نَظَرَ فِيمَا وَلَّاهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنَ الْأَمْرِ فَرَآكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ أَوْلَى النَّاسِ بِأَنْ تَؤُمُّوا النَّاسَ وَ نَظَرَ فِيكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ فَرَآكَ أَوْلَى النَّاسِ بِالنَّاسِ فَرَأَى أَنْ يَرُدَّ هَذَا الْأَمْرَ إِلَيْكَ وَ الْأَئِمَّةُ تَحْتَاجُ إِلَى مَنْ يَأْكُلُ الْجَشِبَ وَ يَلْبَسُ الْخَشِنَ وَ يَرْكَبُ الْحِمَارَ وَ يَعُودُ الْمَرِيضَ قَالَ وَ كَانَ الرِّضَا مُتَّكِئاً فَاسْتَوَى جَالِساً ثُمَّ قَالَ كَانَ يُوسُفُ نَبِيّاً يَلْبَسُ أَقْبِيَةَ الدِّيبَاجِ الْمَزْرُدَةَ بِالذَّهَبِ وَ يَجْلِسُ عَلَى مُتَّكَئَاتِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ يَحْكُمُ إِنَّمَا يُرَادُ مِنَ الْإِمَامِ قِسْطُهُ وَ عَدْلُهُ إِذَا قَالَ صَدَقَ وَ إِذَا حَكَمَ عَدَلَ وَ إِذَا وَعَدَ أَنْجَزَ إِنَّ اللَّهَ لَمْ يُحَرِّمْ لَبُوساً وَ لَا مَطْعَماً وَ تَلَا قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ‏ 🔸جمعی از صوفیه در خراسان بر امام (علیه السلام) وارد شدند و گفتند: خلیفه عباسی خاندان شما و از میان آنها، شما را برگزیده تا مقام ولایت و خلافت را به شما واگذار کند که شایستگی آن را دارید. ❌ولی امت اسلامی نیازمند به رهبری است که لباس خشن بپوشد و غذای ناگوار تناول کند و بر دراز گوش سوار شود و بیماران را عیادت نماید. 🔶حضرت که تا آن وقت تکیه داده بودند، با شنیدن این سخن دو زادنو نشستند و فرمودند: ⬅️یوسف (علیه السلام) پیامبر بود. درحالی که لباس‌های زیبا و زربافت می‌پوشید و بر متکای خاندان فرعون تکیه می‌زد و حکومت می‌کرد. ⬅️ تنها از امام عدالت و دادگستری خواسته می‌شود. ⬅️هنگامی که سخن گوید، راست بگوید. ⬅️و هنگامی که حکم کند، عدالت را رعایت نماید ⬅️و هنگامی که وعده داد، به وعده وفا نماید. 👌🏻خداوند لباس و غذا را بر کسی حرام نکرده است. و آنگاه این آیه را تلاوت فرمود: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ [اعراف/32] ]اى پيامبر] بگو زيورهايى را كه خدا براى بندگانش پديد آورده و [نيز] روزی‌هاى پاكيزه را چه كسى حرام گردانيده. بگو اين [نعمتها] در زندگى دنيا براى كسانى است كه ايمان آورده‏‌اند و روز قيامت [نيز] خاص آنان مى‏‌باشد. اين گونه آيات [خود] را براى گروهى كه مى‏‌دانند به روشنى بيان مى‌كنيم.» 📖اربلى، على بن عيسى، كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط - القديمة)، 2جلد، بنى هاشمى - تبريز، چاپ: اول، 1381ق، ج‏2 ؛ ص310. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
📌 سه شنبه ☀️ ۱ خرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۲ ذی القعده ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 21 می 2024 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتألهين) 🔹روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دیدگاه آیت الله مرعشی رحمة‌الله‌علیه در مورد تصوف5️⃣ 🔹شیوع تصوف و ساختن خانقاه‌ها در قرن چهارم بود. ⬅️بعضی از مرشدین آن قرن، وقتی تفنن متکلمین را در عقاید دیدند، از فلسفه فیثاغورث و پیروان او در الهیات، قواعدی را اقتباس نمودند و از لاهوتیات اهل کتاب و بت پرستان، جمله‌هایی را گرفتند و آن جملات را به لباس اسلام در آوردند و به علم خاصی تبدیل نمودند که آن علم را علم تصوف یا حقیقت یا باطن یا فقر یا فنا یا کشف و شهود نامیدند. ⬅️و در این زمینه کتاب‌ها و رساله‌ها نوشتند و این وضع همچنان ادامه داشت تا آنکه قرن پنجم و قرن‌های بعدی فرا رسید و برخی از زیرکان اهل تصوف میدان وسیعی را آماده یافتند تا به اسم ولایت و غوثیه و قطبیه و دعوی تصرف در ملکوت با قوه قدسیه، چه رسد به ناسوت، در میان جاهلان، مقام شامخی همچون مقام نبوت و حتی الوهیت به دست آورند. 📜 احقاق الحق، تالیف نور الله تستری با تعلیقات آیت الله مرعشی، جلد۱، صفحه۱۸۲ - ۱۸۵ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💠 پرسش و پاسخ از مرحوم حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره 📖قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ عَزَّ وَ جَل‏ آیا از خدا باید ترسید ✅خب اگر شما نترسی که نمی کنی تا به برسی. باید از بترسی تا مرتکب نشوی؛ تا در اثر ادامه و بندگی به حد اطمینان برسی. بنابراین برای شما هم ترس لازم است، اگر نترسی مرتکب گناه می شوی. از عذابهای خدا و خدا می شود که شما گناه نمی کنی و کم کم به مقام اطمینان می رسی. 📌 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔹به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتألهين) 📚كسر أصنام الجاهلية(کتابی در نقد تصوف) ✍️ صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
كسر أصنام الجاهلية (تجقيق محمدتقی دانش پژوه) - صدر الدين الشيرازي.pdf
4.92M
🔹به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتألهين) 📚كسر أصنام الجاهلية ✍️ صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی 🔹تحقيق محمدتقی دانش پژوه 🔸۱۸۲صفحه 🔹چاپِ دانشکده معقول و منقول 🔸بمناسبت چهارصدمین ‌سال ولادت صدرالدین شیرازی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔹به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتألهين) 📚عرفان و عارف‌نمایان؛ ترجمه کتاب کسر اصنام الجاهلیة ✍️صدرالدین محمد شیرازی (ملاصدرا) 🔹مترجم: محسن بیدارفر... 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
عرفان و عرفان نمایان.pdf
5.98M
🔹به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتألهين) 📚عرفان و عارف‌نمایان؛ ترجمه کتاب کسر اصنام الجاهلیة ✍️صدرالدین محمد شیرازی (ملاصدرا) 🔹مترجم: محسن بیدارفر... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
آقای موسوی مطلق(مروج تفکرات صوفیانه) با انتشار توئیتی در مورد شهادت رئیس جمهور محبوب کشورمون ادعاهایی بیان کرده که باید مورد بررسی و دقت قرار گیرد: ⬅️ایشان در این توئیت مدعی شده که طبق کلام بعضی از اهل معنا، زمان «اجل حتمی» حجت الاسلام و المسلمین رئیسی این زمان نبوده: باید از ایشان سوال کرد که چگونه از اجل حتمی با خبر بوده اید؟ در صورتی که طبق آیات و روایات اجل حتمی را کسی نمی‌داند. علامه طباطبایی (۱۲۸۱- ۱۳۶۰ش) در تفسیر المیزان[1] و مکارم شیرازی (زاده ۱۳۰۵ش) در تفسیر نمونه [2] در تفسیر دومین آیه از سوره انعام، اجل را به دو نوع تقسیم کرده‌اند: حتمی: زمانی است که انسان قطعاً در آن می‌میرد و تنها خدا به آن علم دارد. معلق: اجلی است که با توجه به عوامل خارجی، از جمله دعا و صدقه، تغییر پیدا می‌کند. ⬅️ایشان در ضمن کلامش اعتراف کرده که آن اهل معنا حداکثر از اجل معلق با خبر بوده‌اند نه اجل حتمی. به این خاطر که اجل حتمی قابل تغییر نبوده و حتمی است و آن چیزی که تغییر می کند، اجل معلّق است. ⬅️عظمت این شهید عزیز بر حق طلبان آشکار است؛ اظهار این گونه سخنان برای چیست؟ ⬅️گویی بعضی ها با اظهار این گونه مطالب می‌خواهند، خود را مرتبط با افراد اهل‌سلوک و عارف نشان بدهند. والله العالم [1]. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه ناصر مکارم شیرازی، تهران، امیرکبیر، ۱۳۶۳ ، ج۷، ص۹و۱۰. [2]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دار‌الكتب الاسلاميه‌، چاپ سی‌‌و دوم، ۱۳۷۴ش، ج۵، ص۱۴۹. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰موسسه آموزش عالی حوزوی خاتم النبیین صلی الله علیه وآله🔰 تحت اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی مدظله العالی 🔷از میان طلاب واجد شرایط شرکت در سطح سه و سطح چهار حوزه در رشته های زیر برای سال تحصیلی 1403-1404دانش پژوه می پذیرد🔷 🟡سطح سه 🔹 رشته معارف اهل بیت گرایش معارف فاطمی سلام الله علیها 🔸 رشته ادیان گرایش نقد مسیحیت 🔹 رشته ادیان گرایش نقد زرتشتی گری 🔸 رشته کلام و فرق انحرافی گرایش نقد تصوف 🔹رشته کلام و فرق انحرافی گرایش نقد وهابیت 🟢سطح چهار 🔹رشته کلام و فرق انحرافی گرایش نقد وهابیت ✴️شرایط ♦️ اتمام سطح دو حوزه علمیه برای شرکت کنندگان سطح سه ♦️ موفقیت در مصاحبه ورودی ♦️ اتمام سطح سه حوزه علمیه برای شرکت کنندگان سطح چهار ♦️موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه ورودی ❇️مزایا 🔅اعطای مدرک رسمی حوزه پس از اتمام دوره و نگارش پایان نامه 🔅 پرداخت کمک هزینه تحصیلی مناسب 🔅 بهره مندی از همکاری علمی، آموزشی و فرهنگی با موسسات تابعه 🔅 اولویت شرکت در رشته ها و دوره های تخصصی بالاتر برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ☎️02537121418 📱09100552721 تماس حاصل فرمایید. لینک ثبت نام 🌐http://B2n.ir/n58252 آدرس: قم،خیابان صفائیه،کوچه37،مدرسه باقرالعلوم علیه السلام 🔵صوفی پژوهی @sufi110
📌 چهارشنبه ☀️ ۲ خرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۳ ذی القعده ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 22 می 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دیدگاه آیت الله مرعشی رحمة‌الله‌علیه در مورد تصوف6️⃣ ⚠️آنان با مقالاتی مبنی بر تاویلات مزخرف و کشف خیالی و رویاها و اوهام، فلسفه تصوف را توسعه دادند و کتاب‌های پیاپی بسیاری مانند کتاب تعرف و دلالت و نصوص و شروح آن و نفحات و رشحات و مکاشفات و انسان کامل و العوارف و المعارف و التاویلات و غیره که پر از حکایت‌های دروغ و قضایای کاملا بی‌معناست، نوشتند. ⬅️وقتی کالای آنان بازار پیدا کرد و نامشان مشهور شد و بازارشان گرم گردید، به فرقه‌ها و دسته‌های مختلف تقسیم شدند و عوام وسفلگان را با حدیث جعلی«الطرق الی الله بعدد انفاس الخلایق» اغفال کردند و برای هر فرقه‌ای که از دیگران متمایز گردند، علامتهایی را قرار دادند... خداوند ما و شما را از فریب کاری‌های بافندگان عرفان و فلسفه و تصوف حفظ کند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که به آستانه اهل بیت پیامبر خدا صلوات الله علیهم اجمعین روی می‌آورند و کسی را جز آنان نمی‌شناسند. آمین آمین. 📜 احقاق الحق، تالیف نور الله تستری با تعلیقات آیت الله مرعشی، جلد۱، صفحه۱۸۲ - ۱۸۵ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
آقای موسوی مطلق(مروج تفکرات صوفیانه) با انتشار توئیتی در مورد شهادت رئیس جمهور محبوب کشورمون ادعاهای
🔰🔰علم به اجل حتمی، مخصوص خداوند: «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلًا وَأَجَلٌ مُّسمًّى عِندَهُ ...؛[۱]او كسى است كه شما را از گل آفريد؛ سپس مدتى مقرّر داشت (تا انسان تكامل يابد)؛ و اجل و مرگ حتمى نزد اوست (و فقط او از آن آگاه است).....» ⬅️طبق روایات متعددی، اجل بر دو قسم بوده؛ اجل حتمی و اجل مسمی الصّادق (علیه السلام)- عَنْ حُمْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ ثُمَّ قَضی أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَهُ قَالَ الْمُسَمَّی مَا سُمِّیَ لِمَلَکِ الْمَوْتِ فِی تِلْکَ اللَّیْلَهًْ وَ هُوَ الَّذِی قَالَ اللَّهُ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا یَسْتَقْدِمُونَ وَ هُوَ الَّذِی سُمِّیَ لِمَلَکِ الْمَوْتِ فِی لَیْلَهًْ الْقَدْرِ وَ الْآخَرُ لَهُ فِیهِ الْمَشِیئَهًْ إِنْ شَاءَ قَدَّمَهُ وَ إِنْ شَاءَ أَخَّرَهُ. امام صادق (علیه السلام)- حمران گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی کلام خداوند: ثُمَّ قَضی أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَهُ، پرسیدم، فرمود: «مسمّی» اجلی است که برای فرشته‌ی مرگ در آن شب نام برده شده است و آن اجلی است که خداوند فرمود: هنگامی‌که سرآمد آن‌ها فرا رسد، نه ساعتی از آن تأخیر می‌کنند، و نه بر آن پیشی می‌گیرند. (اعراف/۳۴). و آن اجلی است که در شب قدر برای فرشته‌ی مرگ معلوم و معیّن شده است و خداوند در اجل دیگر دارای مشیّت است اگر خواست آن را مقدّم می‌کند و اگر خواست آن را تأخیر می‌اندازد.[2] ⬅️از کلمه «عنده» قابل استفاده اس که علم به اجل حتمی فقط مخصوص خداوند متعال بوده ؛ ضمنا در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است که مقصود از «اجل مسمی»، اجلی است که خداوند علم آن را از دیگران پنهان کرده است. الصّادق (علیه السلام)- الْأَجَلُ الْأَوَّلُ هُوَ مَا نَبَذَهُ إِلَی الْمَلائِکَهًْ وَ الرُّسُلِ وَ الانبیاء (علیهم السلام) وَ الْأَجَلُ الْمُسَمَّی عِنْدَهُ هُوَ الَّذِی سَتَرَهُ اللَّهُ عَنِ الْخَلَائِق. امام صادق (علیه السلام)- اجل اوّل آن است که [خداوند] آن را به‌سوی فرشتگان، رسولان و پیامبران انداخت [و آن‌ها را از زمان مرگ آگاه ساخت] و «اجل مسّمی» نزد اوست و اجلی است که خداوند آن را از خلایق می‌پوشاند.[3] پی‌نوشت: [1]. آیه 2 سوره انعام. [2]. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۳۲۸ بحارالأنوار، ج۴، ص۱۱۶/ بحارالأنوار، ج۹۴، ص۲۴/ العیاشی، ج۱، ص۳۵۴/ . [3].تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۳۲۸ بحارالأنوار، ج۴، ص۱۱۷/ بحارالأنوار، ج۵، ص۱۴۰/ العیاشی، ج۱، ص۳۵۵/ البرهان 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🏴 إنا لله و إنا الیه راجعون 🏴 مراسم گرامیداشت چهلمین روز درگذشت آیت الله قدس ره👆👆 لطفاً اطلاع رسانی شود. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
📌 پنجشنبه ☀️ ۳ خرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۴ ذی القعده ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 23 می 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰سرحدّ یقین کدام است4️⃣5️⃣ 💢ریاضعلى که دیگر جوابى براى این منطق دندانشکن نداشت، رو
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰عشق خدا هم بهانه بود5️⃣5️⃣ ❇️آقاى فاضل: در خاتمه این بحث به دو مطلب دیگر باید توجّه کرد: ⬅️ما قبلا گفتیم که یکى از پرتگاه هاى عجیب صوفیان این بود که به بهانه عشق خدا با موجودات مادّى به عشق بازى پرداختند. ❌البتّه اشتباه نشود، نیامدند آثار قدرت و عظمت خدا را در اسرار حیرت آور جهان تماشا کنند و از اوراق گل ها و ریاحین که هر ورقش براى معرفت کردگار دفترى است درس توحید بخوانند، 💢بلکه بیشتر به معاشقه با چیزهایى پرداختند که در جهات مادّى و در مسیر غریزى آنها باشد. ⬅️شاهد این مدّعا معاشقه هایى است که ⛔️با اقطاب و پیران خود و با جوانان زیبا و ماهرویان داشته اند. ⬅️اکنون لازم است براى آنکه درویش ما را به گزافه گویى نسبت ندهند دو مطلب را با ذکر شواهد در دو قسمت به عرض رسانیم جناب درویش بشنوند. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
رابطه بلا و کمال.mp3
3.86M
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻ |⇦• رابطه بلا و کمال 👤 شهید مرتضی 🔵صوفی پژوهی @sufi110