eitaa logo
صوفی پژوهی
303 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
590 ویدیو
96 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ صوفیه و نهی از تسبیح تربت ✍🏻 "عبدالحي رضوی" از علمای نیمه نخست قرن دوازدهم، در بخشی از کتاب خود که به انتقاد از صوفیهٔ عصر خود پرداخته ، گزارش جالب توجهی می‌دهد. وی می‌نویسد: «صوفیان تسبيح با تربت كربلا و مشهد را كنار گذاشته، با دانۀ خرما و چوب تسبيح درست مى‌كنند. وقتى از يكى از آنان در اين باره پرسيدم، گفت: مشايخ گفته‌اند كه تسبيح تربت سبب سودا مى‌شود.» 📚 صفویه در عرصه دین، فرهنگ، سیاست، ج٣ ص١۰٨٨ ✍ پی‌نوشت: اینکه روایات فراوانی درباره تربت مقدس‌ کربلا و تسبیح با آن تربت وارد شده‌ست، آن‌قدر واضح است که نیاز به بحث ندارد. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💠 فضیلت نگاه به سادات ... عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام‏ قَالَ النَّظَرُ إِلَى‏ ذُرِّيَّتِنَا عِبَادَةٌ فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ النَّظَرُ إِلَى الْأَئِمَّةِ مِنْكُمْ عِبَادَةٌ أَوِ النَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله قَالَ بَلِ النَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله عِبَادَةٌ مَا لَمْ يُفَارِقُوا مِنْهَاجَهُ وَ لَمْ يَتَلَوَّثُوا بِالْمَعَاصِي. 📚عيون أخبار الرضا علیه‌السلام؛ ج‏۲؛ ص۵۱ حضرت امام رضا علیه‌السلام فرمودند: نگاه کردن به فرزندان ما (سادات) عبادت است. راوی پرسید: نگاه کردن به امامان از شما اهل‌بیت عبادت است یا نگاه به همۀ سادات و ذرّیۀ رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله؟! حضرت فرمودند: نگاه کردن به همۀ سادات از اولاد و نسل پیامبر، عبادت است؛ البته تا زمانی که از روش و پیروی از دستورات ایشان جدا نشده و خود را به گناهان و معاصی، آلوده نکرده باشند! 💠 احترام به سادات حاج مرتضی حائری ❖ آیت الله شبیری زنجانی: حاج آقا مرتضی حائری، داماد آقای حجّت بود و به لحاظ سیادت همسرش، خیلی حال او را رعایت می‌کرد. وقتی به حرم حضرت رضا علیه‌السلام مشرّف می‌شدند، حاج آقا مرتضی با علوّ مقام برای او زیارت‌نامه می‌خواند. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۳۳ 💠 احترام به سادات در زندگی حاج شیخ آشتیانی ❖ آیت الله شبیری زنجانی: ● حاج شیخ مرتضی آشتیانی شخص اوّل تهران بود. ● به نظرم از آسیّد فرج الله فقیهی اصفهانی شنیدم: نماز حاج شیخ مرتضی به قدری شلوغ می‌شد که برای مأمومینی که دیر می‌آمدند، جا پیدا نمی‌شد. یکی از اشراف برای اینکه در نماز حاج شیخ مرتضی شرکت کند، به یکی از مأمومین پنج تومان داد تا جایش را به او بدهد. این قضیه مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش است و در آن وقت پنج تومان مبلغ زیادی بود. ● حاج شیخ مرتضی مخالفی داشت که سیّد بود. آن سیّد برای اینکه مرحوم آشتیانی را از میدان به در کند، با مقدّماتی در بین مردم شایع کرد که وی با روس‌ها در به توپ بستن حرم حضرت رضا علیه السلام همکاری و تبانی کرده است! ●این شایعه و تهمت بزرگ، وقتی در میان مردم منتشر شد، کار را به جایی رساند که حتّی یک نفر هم در نماز وی شرکت نمی‌کرد و فقط کسی که سجاده را می‌انداخت، همراه او می‌آمد. شرایط به گونه‌ای شد که مرحوم آشتیانی نتوانست در تهران بماند و به مشهد رفت. ● وقتی آن سیّد موفّق شد به این شکل مرحوم آشتیانی را کنار بزند و میدان برای او خالی شد، متوجه شد که چه گناه بزرگی کرده و چه ضربه‌ای به مرحوم آشتیانی زده است. لذا برای استحلال نزد او رفت. آشیخ مرتضی بزرگوارانه گفت: اگر به من وعده بدهی که نزد جدّت از من شفاعت کنی، حاضرم تو را ببخشم! ● وی در احترام به سادات بسیار عجیب بود. آقای حاج آقا رضا صدر می‌گفت: یادم هست وقتی کودک دو سه ساله‌ای بودم، آقای آشتیانی مرا بغل می‌کرد و گاهی پای مرا به ریشش می‌کشید و تبرّک می‌جُست. وی مرد فوق العاده‌ای بود. 📚جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص۴۳۳ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🍃فرزند حسین خودم را گذاشته‌ام وسط خیمه‌ای که حسین با یارانش سخن می‌گوید و راه را برای برگشتن برایشان باز می‌کند. سخنان هر یک از یاران حسین یک جور با دل آدم بازی می‌کند؛ اما حرف‌های زهیر طعم دیگری دارد. آخر، حرف‌های او حرف‌های یک فراری است؛‌ فراری از حسین و همراهی با او. زهیر به پا می‌خیزد و می‌گوید: به خدا قسم دوست دارم کشته شوم‌ و پس از آن زنده شوم و باز کشته شوم و باز زنده شوم و هزار مرتبه کشته شوم و زنده شوم تا تو و جوانان اهل بیت تو با کشته شدن من از کشته شدن در امان بمانید. آقا! می‌بینی زهیر چه طور خون امید را در رگ‌های من می‌دواند. یعنی می‌شود یک روز من زهیر تو شوم؟! وقتی امام مهربانی مثل تو دارم،‌ چرا امید نداشته باشم؟ تو مثل جدت حسین بلدی آدم‌های فراری را صید محبت خویش کنی. شبت بخیر فرزند حسین!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤سلام امام زمانم🖤 🥀چه دلنشین است صبح را با نام شما آغاز کردن و با سلام بر شما جان گرفتن و با یاد شما پرواز کردن چه روح انگیز است با آفتاب محبت شما روییدن و با عطر آشنای حضورتان دل به دریا زدن و در سایه سار لبخند زیبایتان امید یافتن🌿🥀 🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱 🖤 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🖤💫 📎 📎 📎
📌 دوشنبه ☀️ ۸ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۳ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 23 جولای 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰تجدید انس3️⃣7️⃣ 🔶غلغله اندیشه ها فرو نشست «آقاى فاضل» که از طلوع آفتاب تا کنو
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰گویندگان صامت و بى غرض4️⃣7️⃣ ❇️ادیب زاده رو به آقاى فاضل کرد و گفت: این آقا همان جوان محصّلى هستند که مى گفتم... امروز به منظور گفتوگو و سؤالات لازم به اینجا آمدند. ✳️جوان محصّل: خیلى خوشوقتم اگر بتوانم از این مهد دانش بهره اى بگیرم. راستى بیش از هر چیز محیط این کتابخانه توجّه مرا جلب کرد. کدام محیط از این بهتر که صدها گوینده صامت، بى غرض و تعصّب، از هر باب با آدمى سخن بگویند. انسان این کتاب ها را بخواند و از معارف و علوم و سرگذشت ملّت ها و... آگاه شود، قضاوت کند، عبرت بگیرد و درس زندگى بیاموزد. 🔅آقاى فاضل: ازاین رو گفته اند «الکِتابُ خَیرُ جَلیس وَخَیرُ اَنیس» اگر آدمى با این همنشین همراز شد، براى راه سعادت خود و دیگران چراغى ساخته که هرگز خاموشى ندارد. خداوند «قلم و نگارش» را در اختیار آدمى نهاد، تا بدین وسیله میراث انبیا که علم و حکمت است براى نسل هاى آینده بشر جاوید بماند. براى اهمّیّت این معنى همین بس که اوّل سوره اى که بر پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)نازل شد اهمّیّت تعلیم و خواندن و نوشتن را بیان فرمود.(1) ◀️در جاى دیگر خداوند به قلم و آنچه به آن مى نویسند سوگند یاد کرده و این خود رمز اهمّیّت قلم و نگارش است.(2) (1). سوره علق، آیه 3 و 4. (2). سوره قلم، آیه 1. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔻غدیر خم در تصوف7️⃣ 💢قسم سوم) ولایت نوعیه و عرفانی ◀️علاء الدوله سمنانی و سید علی همدانی: 💢غالب ص
🔻غدیر خم در تصوف8️⃣ 💢قسم سوم) ولایت نوعیه و عرفانی ♨️سلسله نعمت اللهیه: ❌مشایخ فرقه نعمت اللهیه با استناد به آیه اکمال دین (که شأن نزول آن پس از ابلاغ ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در غدیر خم است) ولایت نوعیه عرفانی و حق تعیین وصی و لزوم اخذ بیعت از مرید و غیره را برای خودشان نیز ادعا کرده اند. [1] 📛« ملاسلطان گنابادی» در حکم قطبیت فرزندش می نویسد: ❌«پوشیده نماند که چون هریک از اولیای عظام را در زمان حیات و بعد از ممات، خلفا و نوّاب لازم است که رشته دعوت منقطع نشود، بلکه در بقاع ارض و در جمله‌ ازمان حکمِ یا أیها الرّسول بلّغ ما اُنزل إلیک … جاری باشد.»[2] 📖پی‌نوشت: [1]. گنابادی (نورعلیشاه ثانی)، ملاعلی، صالحیه، ص216. [2]. گنابادی، سلطان حسین، نابغه علم و عرفان، ص١٢٧. 🖊وبلاگ ویکی تصوف 🔵صوفی پژوهی @sufi1
🔰معرفی کتاب در مورد نقد تصوف 💢بررسی سلسله ذهبیه و انحرافات این سلسله 📚ذهبیه عرفان یا تصوف؟ ✍️حمیدالله رفیعی زابلی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔰معرفی کتاب نقد تصوف 💢بررسی سلسله ذهبیه و انحرافات این سلسله 📖ذهبیه عرفان یا تصوف؟ حمیدالله رفیعی زابلی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔰🔰توضیح کتاب: 💢معرفی فرقه صوفیه ذهبیه و نقد افکار و عملکرد آنان است. ⭕️در این نوشتار ابتدا از منظری تاریخی به معرفی سلسله صوفیه ذهبیه و مؤسس آن پرداخته شده و پس از آن فراز و نشیب‌های تاریخی این فرقه و سیر تحول در طریقت آن توصیف گردیده است. ⭕️در ادامه نویسنده به معرفی اقطاب سلسله ذهبیه پرداخته و اشکالات وارد بر تمامی فرق صوفیه در زمینه قطب‌سازی و تراشیدن انواع کرامات برای اقطاب و مشایخ خویش بیان گردیده است. ⭕️ در بخش دیگری از کتاب نویسنده برخی از عقاید این فرقه از صوفیه در زمینه توحید (وحدت وجود)، نسبت بین طریقت و شریعت، معنا و مصادیق ولایت، باطنی‌گری و تأویل‌گرایی، آداب و رسوم خانقاهی، خرقه‌پوشی و برخی از فرهنگ و تفکرات صوفیان را مورد نقد و ارزیابی قرار داده و این عقاید را مخالف با تعالیم اسلام ناب معرفی نموده است. 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
💢شرکت در مجالس عرفا ❓❓پرسش چند وقتی است که بنده در خصوص ماجراهایی و با توصیه یکی از دوستان به مجالس عرفا که شب جمعه تشکیل می‌شود کشیده شده‌ام... باوجودی که این مردان خدا و جلسات آنان را فوق‌العاده محترم میدانم می‌خواستم نظر شمارا با افرادی که به عرفان معتقدند بپرسم...آیا اصولاً این نوع دین‌داری که با پوشیدن لباس‌های سلوک و یک سری محرومیت‌ها است...قابل‌قبول است؟ نظر شما برای من اهمیت زیادی دارد 🔶پاسخ: درصورتی‌که مجالس صوفیان بوده باشد شرکت در آن جایز نیست زیرا آن‌ها انحرافاتی ازنظر عقاید و عمل دارند ولی اگر عرفای اسلامی و اهل سیر و سلوک شرعی باشند مانعی ندارد و ریاضت‌های مشروع جایز است. 🖊سایت رسمی آیت‌الله‌مکارم شیرازی 🔵صوفی پژوهی @sufi1