🔰🔰لیست کتابهای نقد تصوف، در کانال کتابخانه تصوف3️⃣
5️⃣2️⃣رویکرد متصوفه در مواجهه با احادیث
✍️سید علیرضا موسوی (مدیر گروه نقد تصوف پژوهشگاه علوم و معارف خاتم النبیین صلی الله علیه و آله)
https://eitaa.com/c/56040419/89
6️⃣2️⃣جایگاه علم و عقل در تصوف
✍️سید علیرضا موسوی (مدیر گروه نقد تصوف پژوهشگاه علوم و معارف خاتم النبیین صلی الله علیه و آله)
https://eitaa.com/c/56040419/94
7️⃣2️⃣بررسی تطبیقی چشم برزخی از دیدگاه عرفا، صوفیه، آیات و روایات معصومین علیهمالسلام
✍️رضا داودی، حسن جهانبخشی
https://eitaa.com/c/56040419/101
8️⃣2️⃣بررسی قرابت فکری صوفیه و شیخیه
✍️سید علیرضا موسوی(مدیر گروه نقد تصوف پژوهشگاه علوم و معارف خاتم النبیین صلی الله علیه و آله)
https://eitaa.com/c/56040419/108
9️⃣2️⃣ادعای امور خارق العاده در تصوف
✍️موسسه فرق و ادیان زاهدان(مفاز)
https://eitaa.com/c/56040419/115
0️⃣3️⃣سفینه صوفی(هفت مقاله در نقد مثنوی)
✍️مولف:دکتر احمد احمدی(عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)
https://eitaa.com/c/56040419/136
1️⃣3️⃣کتاب بحوث هامة فی المناهج التوحیدیة
✍️مولف:سید محمود هاشمی نسب
https://eitaa.com/c/56040419/140
2️⃣3️⃣محک در میزان یا عیار سنجی علمی صوفیان
✍️استاد هاشمی نسب
https://eitaa.com/c/56040419/146
3️⃣3️⃣نقدی بر تصوف حوزوی
✍️سيد محمودرضا هاشمی نسب
https://eitaa.com/c/56040419/155
4️⃣3️⃣ داوری های متضاد در مورد ابن عربی
✍️داوود الهامی
https://eitaa.com/c/56040419/161
5️⃣3️⃣خیراتیه در ابطال طریقه صوفیه (جلد اول)
✍️ علامه آقا محمد علی کرمانشاهی
https://eitaa.com/c/56040419/188
7️⃣3️⃣خیراتیه در ابطال طریقه صوفیه (جلددوم)
✍️ علامه آقا محمد علی کرمانشاهی
https://eitaa.com/c/56040419/208
8️⃣3️⃣نگرش بر برخی افکار مذهبی مولوی
🖊حامد رحمت کاشانی
https://eitaa.com/c/56040419/229
#لیست_کتابهای_نقد_تصوف
📖کتابخانه تصوف
🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
🌿🥀سلام به آقای مهربانی🥀🌿
🏴 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِين
🏴 السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ...
◼️ سلام بر تو ای نور خدا که ره جویان به آن نور ره می یابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده می شود.
◼️ سلام بر تو ای پاک نهاد و ای هراسان از آشوب دوران.
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِىُّ النَّاصِح
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجاةِ...
🥀 سلام بر تو ای همراه خیرخواه
🥀 سلام بر تو ای کشتی نجات
🤲🏻 صلی الله علیک یا ابا صالح المهدی وعلی آبائک واُمهاتک ورحمت الله و برکاته ولعن الله اعدائک بعدد علمه 🌿🥀
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
🖤 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🖤💫
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📌 چهارشنبه
☀️ ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۱۶ صفر ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 21 آگوست 2024 میلادی
📎 #تقویم
31.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ فضیلت زیارت رفتن با پای پیاده
به مناسبت ایام #اربعین
❓پرسش: آیا پیادهروی از مسافتهای بسیار دور به مشاهد مشرفه متعلق به اهلبیت اعم از معصومین علیهمالسلام و غیر معصومین اشکال دارد؟
☑️حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔘اگر این پیادهروی ضرری نداشته باشد، در تعظیم و بزرگداشت کسی که به زیارت او میروند، رساتر و بهتر است.
🔹یادم میآید در اربعین، کربلا بهاندازهای شلوغ میشد و بهاندازهای اجتماع میشد که از همان جایی که آدم از اتومبیل پیاده میشد، مثلاًهمان گاراژی که مطابق[و روبهرو] با در قبلۀ صحن حضرت سیدالشهدا(ع) است، از آنجا ابداً دیگر کسی نمیتوانست حرکت بکند و بیاید، مگر در غایت صبر وطمأنینه که آیا بگذارند یک قدم جلوبرود یانه؟!
▪️مثل همان که میگویند اگر سوزن بیندازید به زمین نمیرسد. از آنجا تا به صحن چقدر مسافت است؟
از صحن تا خود حرم چقدر مسافت است؟ حالا اگر یک وقتی چنین شد و انسان قادر نبود راه برود ـهمین الآن هم اگر راه را باز بگذارند[١]، شاید جمعیت برسد به اینجا، که خدا میداند از چند فرسخی اینطور ازدحامی میشود که آدم نمیتواند قدم از قدم بردارد.
#پی_نوشت:
١. آیتالله بهجت این بیانات را در اسفندماه سال ١٣٧٧ بیان فرمودهاند که در آنزمان حزب بعث، راهپیمایی اربعین را ممنوع کرده بود.
#عرفان_اسلامی
#زیارت_کربلا
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_استوری🎥
#همقدم_با_شهید_حدادیان 🪴
وقتی کسی در خانه نبود کاری از او می خواستم که انجام دهد مانند اینکه ظرف بشوید یا وقتی می گفتم چایی دم کن، محمد دستش را روی سینه می گذاشت و خم می شد و می گفت: "چشم حاج خانم" و انجام می داد، در هر صورت خیلی مودب و متین بود.
🔻از زبانِ مادر شهید 🔻
📌شهید محمد حسین حدادیان وسه پرسنل
مظلوم ناجا درتاریخ یکم اسفند سال ۹۶مصادف با سحر شهادت خانم حضرت زهرا س درخیابان پاسداران توسط دراویش داعشی صفت بشهادت رسیدن وبیش از ۸۰نفر مجروح شدن.
#دراویش_سلطانعلیشاهی
#شهید_محمدحسین_حدادیان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
💢روایات جعلی در منابع متصوفه 🔻روایت جعلی «كهول أهل الجنة» ❌ثم قال: «قال النبى صلى الله عليه و سلم
💢روایات جعلی در منابع متصوفه
🔻روایت جعلی «كهول أهل الجنة»
❌«و لو جاز دخول ابى بكر و عمر النار مع قول النبى عليه السلام: هما سيدا كهول اهل الجنة من الاولين و الآخرين، و جاز دخول الحسن و الحسين مع قول النبى صلى الله عليه: هما سيدا شباب اهل الجنة».
⬅️ و اگر به دوزخ اندرآمدن به معنى عذاب مر اين كسها را روا باشد با گوايى پيغامبر عليه السلام كه ايشان سيدان اهل بهشتاند به آنكه گفت: بعد النبيين و المرسلين، كه ثانى درجه از آن پيغامبران درجه ايشان نهاد. و نيز گفت به حديث حسن و حسين:
❌و ابو هما خير منهما.
«فان كانت سادة اهل الجنة يجوز أن يدخلهم الله النار و يعذبهم
📖شرح التعرف لمذهب التصوف، ج3، ص: 1023
❌لم يجز أن يدخل احد الجنة الا بعد ان يعذب بالنار».
⬅️اگر روا باشد كه سيدان اهل بهشت به دوزخ اندر آيند و عذاب كنند روا نباشد كه هيچكس به بهشت اندرآيد بىعذاب. و چو نص و تواتر اخبار و اجماع امت آن است كه بسيار خلق اندر بهشت آيند بىعذاب چنانكه پيغامبر عليه السلام گفت: يدخل من امتى سبعون الفا بغير حساب و لا عذاب قيل من هم يا رسول الله قال هم الذين يكون و لا يكتئون و لا يرقون و لا يسترقون و على ربهم يتوكلون.
📛این گونه سخنان نشانگر گرایشات بزرگان صوفیه به مکتب خلفا است ولی عدهای تمایل دارند به هر شکلی که شده بزرگان صوفیه را شیعه اعتقادی جلوه دهند.
📖اسماعيل مستملى بخارى، شرح التعرف لمذهب التصوف، 5جلد، انتشارات اساطير - تهران، چاپ: اول، 1363، ج3 ؛ ص1022 و 1023
#التعرف_لمذهب_التصوف
#روایات_جعلی
#كهول_أهلالجنة
#کلابادی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
سلام علیکم
به خاطر حضور ادمین محترم در سفر زیارتی و معنوی اربعین، در صورتی که به ایشان پیامی ارسال کردهاید، از عدم پاسخگویی به پیام شما مخاطب گرامی معذرت خواسته و باید بدانید که علت پاسخگویی این مسئله است و ان شاء الله بعد از برگشت ادمین محترم به پیامهای تمام عزیزان پاسخگویی خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پیاده روی اربعین ربطی به تهذیب نفس و سیر و سلوک معنوی دارد؟
#پادپخش
#پرسش_کلید_دانایی
#اربعین
#اخلاقی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
💢آقای شیخ علی فرحانی، در این کلیپ قائل شده است که در آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»،
💢شیخ علی فرحانی با استباطات خویش به این نتیجه رسیده اند که طبق آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»، عبودیت حصر در خداوند شده نه عبادت ، به این خاطر ایشان، عبادت برای غیر خداوند را جایز میداند.
👌🏻این در حالی است که امام خممینی رحمةاللهعلیه در کتاب «کشفالاسرار» به صراحت بیان داشته که عبادت منحصر در ذات اقدس الهی بوده و مشرکین به شرک در عبادت دچار بودند.
⬅️امام خمینی رحمةاللهعلیه در کتاب «کشف الاسرار» فرمودهاند: «خوانندگان گرامی همه پارسی زبان و بسیاری از آنها بالغت عربی نیز آشنا هستند عبادت از عبودیت است یعنی اظهار بندگی کردن و آن بپارسی پرستش است و پرستش در پارسی و عبادت در عربی عبارت از آنست که کسیرا بعنوان اینکه او خدا است ستایش کنند چه بعنوان خدائی بزرگ یا خدامي كوچك باشد چنانچه مشرکین چنین بودند و عقاید و اراء انها واضح شد»
⬅️مخاطبین محترم با شنیدن صوت جناب شیخ علی فرحانی و دیدن کلام امام خمینی رحمةاللهعلیه در کشفالاسرار متوجه خواهند شد، در این مسئله هیچ سنخیتی بین سخن شیخ علی فرحانی و امام وجود ندارد.
❌مطالبی در نقد شیخ علی فرحانی
https://eitaa.com/sufi110/2568
https://eitaa.com/sufi110/2569
https://eitaa.com/sufi110/2570
https://eitaa.com/sufi110/2571
https://eitaa.com/sufi110/2687
#علی_فرحانی
#عبادت
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
💢آقای شیخ علی فرحانی، در این کلیپ قائل شده است که در آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»،
💢شیخ علی فرحانی در قسمتی از سخنان خودش میگوید:
❌عبد شدن منحصر در ایاک شده، نه عبادت منحصر در ایاک، نه سجده منحصر در ایاک
🔷این درحالی است که حضرت امام خمینی رحمةاللهعلیه در کتاب «کشف الاسرار» خویش سجده را برای غیر خدا جایز ندانسته و نوشتهاند:
⬅️بزرگترین مظاهر تواضع ربالاترین مراسم خضوع سجده درباره این سخن است که ما برای غیر خدا جایز نمیدانیم بواسطه نهی الهی در شریعت اسلام همین سجده
❌مطالبی در نقد شیخ علی فرحانی
https://eitaa.com/sufi110/2568
https://eitaa.com/sufi110/2569
https://eitaa.com/sufi110/2570
https://eitaa.com/sufi110/2571
https://eitaa.com/sufi110/2687
#علی_فرحانی
#عبادت
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔹کنترل ذهن و مغزشویی در فرقهها
یکی از مهمترین شگردهای جذب در فرقهها کنترل ذهن است. «مارگارت تالر سینگر» و «استیون حسن»، محققان جریانهای فرقهای در کتابهای خود(به ترتیب، «فرقهها در میان ما» و «مبارزه با کنترل ذهن فرقهها)، قائل به تفکیک میان کنترل ذهن و مغزشویی هستند اما در بسیاری از دیگر آثار مرتبط با این حوزه، ایندو مقوله، یکی انگاشته شدهاند.
معتقدان به تفکیک، مغزشویی را عملی اجباری شمرده و بعضاً نوعی شکنجه را در تحقق عمل مغزشویی دخیل میدانند اما تکنیک کنترل ذهن را عملی بهظاهر، اختیاری قلمداد میکنند که هدف با عامل کنترل ذهن، همکاری داشته و مقاومتی از خود نشان نمیدهد. در مغزشویی و کنترل ذهن، هدف، تغییر ارزشها و باورهای ذهنی گذشته فرد و جایگزین ساختن ارزشهای تازه در ضمیر شخص است.
مطالعه متن کامل 👉
#شستشوی_مغزی
#فرقه
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
message-1723874191-19.mp3
21.13M
🔳 بریم نجف
🎙 امیر کرمانشاهی
📎 #ملت_امام_حسین
📎 #اربعین
🖤سلام بر قطب عالم امڪان🖤
🥀 ما عاشق بے قرار یاریم همہ
بر درد فراق او دچاریم همہ
از پاے بہ جان او نخواهیم نشسٺ
تا سر بہ قدومش بسپاریم همہ
سلام صبحت بخیر همه ے دنیاے من🌿🥀
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📌 پنجشنبه
☀️ ۱ شهریور ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۱۷ صفر ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 22 آگوست 2024 میلادی
📎 #تقویم
#اربعین
🔴 نماز خواندن ملائکه برای زوار #کربلا
حَدَّثَنِي أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ وَكَّلَ اللَّهُ تَعَالَى بِقَبْرِ الْحُسَيْنِ (ع)سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ شُعْثاً غُبْراً يَبْكُونَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ يُصَلُّونَ عِنْدَهُ الصَّلَاةُ الْوَاحِدَةُ مِنْ صَلَاةِ أَحَدِهِمْ تَعْدِلُ أَلْفَ صَلَاةٍ مِنْ صَلَاةِ الآْدَمِيِّينَ يَكُونُ ثَوَابُ صَلَاتِهِمْ وَ أَجْرُ ذَلِكَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَهُ (ع)
پدرم رحمة اللّه عليه، از سعد بن عبد اللّه، از احمد بن محمّد بن عيسى، از پدرش، از سيف بن عميره، از بكر بن محمّد ازدى، از حضرت ابى عبد اللّه عليه السّلام نقل كرده كه حضرت فرمودند:خداوند متعال هفتاد هزار فرشته را بر قبر حضرت حسين بن على عليهما السّلام موكل ساخته كه جملگى ژوليده و غمگين بوده و تا روز قيامت بر آن جناب گريه مىكنند، نزد قبر نماز مىخوانند و يك نماز از يك نفر آنها معادل هزار نماز آدميان بوده، ثواب نماز ايشان و اجر آن براى زوّار قبر آن حضرت عليه السّلام محسوب مىگردد.
📚 کامل الزیارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک درویش صوفی در الانبار عراق پس از شلیک گلوله به خودش کشته شد او مدعی شده بود که به دلیل داشتن کرامات و معجزات گلوله در او اثری نخواهد کرد.!
#کرامات_صوفیانه
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت
هیئت و حکمت
﴿يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ﴾ بقره ۲۶۹
امام صادق ( علیه السلام ):
« إن الحكمة : المعرفة و التفقه في الدين، فمن فقه منكم فهو حكيم»
📚تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۵۱.
✔️«حکمت» در اندیشه به معنای متین، منطقی، محکم، استواری، عقلانی و برهانی بودن آن است.
«حکمت» در گفتار یعنی سخنی سراسر مستند به سندی گرانسنگ و سنجیده نه سخنی سست و سبک و همراه با سفسطه و خرافه پردازی و خیالبافی و لغو.
«حکمت» در رفتار یعنی عملی فاخر به فرمان فکر، فحص، پژوهش و با تاکید بر پردازش و پالایش و نه موضعی پوشالی و پلشت و پوک و لهو
✔️به تصریح قرآن کریم حکمت خیر کثیری است که آموزش آن وظیفهٔ پیامبران الهی است و امام صادق (علیه السلام) هم تجلی حکمت را در معرفت و تفقه در دین میداند.
✔️هیئتِ حکمت محور، هیئتی است که اساس آن بر افزایش معرفت و شناخت باشد، هیئتی که مدار آن بر سخنرانی حکیمانه باشد، هیئتی که هدفش آموزش اخلاق، ادب، حکمت و تعلیم آیین الهی باشد.
✔️خزعبلات خرافه گویان و خواب و خیال پردازان و نیز الگوگرفتن از اصحاب خانقاه و خرابات ربطی به هیئت حکمت محور ندارد.
✔️کانون و کمپانی و کارگاه کاسبان کذاب کجا، و جمع و جلسهٔ جویندگان زلال و زمزم حکمت کجا؟!
✔️حکمت در تعادل است و منافات با هرگونه غلو و تقصیر دارد.
🖊استاد عندلیب همدانی(استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، عضو سابق جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)
#تصوف_و_هیئات
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
◾️ شوق زیارت
#اینگونه_بود ...
🔹 زیارت، در نظر ایشان [حضرت آیتالله بهجت]، عملی ظاهری و صوری نبود؛ بلکه در هنگام زیارت واقعاً در محضر زیارتشونده حاضر میشد.
🔹معتقد بود:
اگر میخواهید زیارت، زیارتی اساسی باشد، باید قلبتان هم همان را بگوید که زبانتان میگوید؛ یعنی قلب هم همان چیزی را درک کند که در زیارتنامه قرائت میشود.
🔹 زیارت را با آدابش بهجا میآورد و میفرمود:
از اهمّ آداب زیارت این است که بدانیم بین حیات معصومین علیهمالسلام و مماتشان هیچ فرقی وجود ندارد؛ یعنی الآن هم امام حیّ است و حرفت را میشنود.
🔹 اهتمامش به امر زیارت کمنظیر بود. اعتقادش بود که:
اگر کسی بخواهد تشنگی و عطش دیدار با معصومین علیهمالسلام را در وجود خود تخفیف دهد، زیارت مشاهد مشرفه بهمنزلۀ ملاقات آنها و دیدار آن حضرات است.
📚 رحمت واسعه، ص١٨ (مجموعه فرمایشات حضرت آیتاللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اصحاب و یاران آن حضرت)
#عرفان_اسلامی
#زیارت_کربلا
🔵صوفی پژوهی
@sufi110