سلام همراهان گرامی
اگر فکر میکنید مطالبی که در این کانال به اشتراک گذاشته میشود میتواند برای دوستان و عزیزانِ شما مفید باشد، لطفاً لینکِ آن را با آنها سهیم شوید.
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌷سلام
دعوتنامه: کانال "سلوکمعنوی"
پیامرسان ایتا:
https://eitaa.com/sulookmanavi
@sulookmanavi
🖌يُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا ... (نحل، ۲)؛ خداوند، فرشتگان را به استعانتِ روح، بر بندگانی که شایسته بداند نازل میکند تا برخیزند و هشدار دهند.
♦تٲییدِ با روح، مختصّ انبیاء نیست و کثیری از مۇمنین از آن بهرهمنداَند. کسیکه مۇیّد به روح شد، نورانیّت و یقینِ زائدالوصفی پیدا میکند و داعی الی الله میشود.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🖌و َإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُو الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا (نساء، ۸)؛ البتّه وقتِ تقسیمِ ارث، اگر قوم و خویشی - که ارث نمیبرَد - و نیز یتیمان و فقیران حاضر شدند، چیزی از آن اموال به آنها هدیه دهید و با آنها خوشبرخورد باشید.
🔹این آیه یکی از آیاتِ مهجورِ قرآن است و ابداً به آن عمل نمیشود. این آیه میخواهد بگوید درست است که ارث طبقِ نصابِ مفروضی - که در آیهٔ قبل گفته شد و در آیاتِ بعد به تفصیل بیان میشود - عادلانه تقسیم میگردد، امّا عمل به عدل نباید شما را از احسان کردن بازدارد.
🔹طبقِ این آیه هرکس که در مجلسِ تقسیمِ ارث حاضر است و انتظار دارد، یا انتظار ندارد ولی حاضر است، از مالِ انسان نصیب دارد ولو بهقدرِ هدیهای کوچک؛ پس به همهٔ کسانیکه در مجلسِ تقسیمِ ارث حاضر شدهاند و - بخاطرِ فقرشان یا بخاطرِ فامیلیِ دور با میّت - انتظار دارند، یا یتیمانِ در دسترسی که عطا به آنها مستحسن است - به همگی - چیزی از ارث بهعنوانِ هدیه عطا کنید و این عطا را با احترام و خوشزبانی توٲم کنید تا بپذیرند.
کلیدِ این عطای مستحبّ - و شاید واجب - حضورِ آن اشخاص در مجلس است. میشود این انفاق را "زکاتِ حضور" نامید.
🔹همین یک آیه دلیلِ حقّانیّتِ قرآن است. این آیه در عینِ ظرافت و لطافت، و حکمِ عقل به حُسن و ملاحتش، اگر خدا نمیگفت، به عقلِ بشر خطور نمیکرد.
🔹ضمناً این آیه به مۇمنین توصیه میکند که همیشه عطا را با حُسنِ لقاء توٲم کنند.
@sulookmanavi
🎈خجسته سالروزِ میلادِ موفورالسّرورِ گزینِ خلائق، حضرتِ ختمی مرتبت، محمّد مصطفی صلیاللهعلیهوآله و صادقِ آلالله، حضرتِ امام جعفر بن محمّد علیهماالسّلام مبارک و فرخنده باد.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🖌يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَ لَا خُلَّةٌ وَ لَا شَفَاعَةٌ ۗ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ (بقره، ۲۵۴)؛ مسلمانان! از هر چیزی که روزیتان کردهایم در راهِ خدا هزینه کنید، قبل از آنکه روزی برسد که نه خرید و فروشی در آن ممکن است و نه رفاقتی و نه شفاعتی. کسانیکه از هزینهکرد در راهِ خدا طفره میروند، واقعاً ظلم میکنند!
🔹این آیه موضوعِ انفاق را توسعه داده و آنرا شاملِ تقریباً همهچیز میداند؛ یعنی مۇمن از همهٔ چیزهایی که دارد میتواند انفاق کند و با انفاق کردن، رضای خدا را تحصیل کند. پس انفاق فقط در دستِ پولدارها نیست؛ کسیکه فکر و علمش را در اختیارِ دیگران میگذارَد، کسیکه برای دیگران وقت میگذارَد، کسیکه در سختیها کنارِ دیگران هست، کسیکه از آبرویش مایه میگذارَد، همگی در حالِ انفاق از " مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ"اَند.
🔹اینکه گفته روزی میرسد که نه خرید و فروشی هست، نه رفاقتی و نه شفاعتی، مقصودش فقط آخرت نیست؛ در همین دنیا هم برای افراد چنین روزی پیش میآید؛ همه در اواخرِ عمرشان در أَرْذَلِ الْعُمُرِ (نحل، ۷۰) به چنین حالتی میرسند. (قبل از آن هم برای بعضیها ممکن است. مثلاً کسی را بگیرند و زندانی کنند، چنین حالتی برایش پیش میآید).
🔹مقصود از شفاعت در اینجا، شفاعتِ مالوفِ عوامالنّاس در زندگیِ دنیاست؛ یعنی اینکه - جدا از خدا - کسی دستشان را بگیرد و دردشان را درمان کند. همین شفاعت هم - که بارقهای از رحمتِ خداست - حواله و اذنِ خدا را لازم دارد. (اصولاً شفاعت در هستی، دستِ خداست و کسانیکه از طرفِ خدا مٲذون باشند).
در شفاعت، لیاقتِ طرف هم شرط است. خدا حتّی شفاعتِ پیامبرِ خاتم (ص) را برای بعضیها نمیپذیرد: اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ... (توبه، ۸۰).
🔹اصلِ نیازِ انسان به شفاعت، موقعِ مرگ و پس از آن است؛ خصوصاً در قیامت که بیشفاعت شاید نشود نجات پیدا کرد. آنجا که آدم رسید، میفهمد که چقدر به فضلِ خدا محتاج است؛ و اگر به عدلِ حواله شود، کلاهش پسِ معرکه است.
@sulookmanavi
🖌لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ ...(حجر، ٨٨)؛ به امکاناتِ مادّی که دیگران را از آن بهرهمند کردهایم، چشم مدوز.
♦دلبستن، از چشمدوختن ناشی میشود. پس برای پاک ماندنِ دل، باید چشمها را پاک نگاه داشت. اگر انسان میخواهد اسیرِ دنیا نشود، مراقبِ نگاهش به زیورِ دنیا باشد.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🔹با توجّه به عیوبِ خویش و اصلاحِ آنها، فرصتِ رسیدگی به حسابِ هر روزِ خود را نداریم چه رسد یه حسابِ مردم!
🔹به فکرِ خود باشیم، خود را اصلاح کنیم؛ اگر به خود نرسیدیم و خود را اصلاح نکردیم، نمیتوانیم دیگران را اصلاح کنیم.
🖌#آیتالله_بهجت
@sulookmanavi