eitaa logo
سلوک معنوی ـ حیات عارفانه
789 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
202 ویدیو
5 فایل
🎈#سلوک_معنوی #حیات_عارفانه، معارفِ تدوین شده و بازنویسیِ سخنانِ ارزش‌مندِ توحیدی، ولایی، عرفانی و معنویِ سالکانِ راه در حوزۀ نظری و معرفتی (معرفتِ توحیدی، معرفتِ نفس، معرفتِ هستی)، و حوزۀ عملی (تهذیبِ نفس، و حضورِ دین در متنِ زندگی) است. @Useriran
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ﷽ 📚 🎈ذکر و حُبّ، قرینِ یکدیگرند ... 🔹از آثارِ روانیِ حبّ، ذکر است؛ و در خبر هم داریم که هرکس چیزی را دوست دارد، از آن بسیار یاد می‌کند. 🔹وقتی در کنارِ دنیاپرستان می‌نشینید، کافی است نیم‌ساعت به سخنان‌شان توجّه کنید و دریابید که اغلبِ لغاتِ به‌کار رفته در کلامِ آن‌ها، پول و چک و سفته، گرانی، رکود و ... است؛ پس محبوبِ آن‌ها پول است. 🔹سخن، تراوشِ جان است؛ در جانی که عشقِ حق تعالی است، تراوشِ آن معطّر است، خوش‌بوست، نسایمِ رحمت است، گفتارِ نورافزاست، دل‌رُباست، حیات‌بخش است؛ و جانی که محبّتِ خدا در آن نیست شورزار است، صحرای پُرخار است، و تراوشی ندارد جز دمای مسموم. @sulookmanavi
🌷سلام دعوتنامه: کانال "سلوک‌معنوی" پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/sulookmanavi @sulookmanavi
🖌وَالْخَيْلَ وَالْبِغَالَ وَالْحَمِيرَ لِتَرْكَبُوهَا وَ زِينَةً ۚ وَ يَخْلُقُ مَا لَا تَعْلَمُونَ (نحل، ۸)؛ خدا، اسب‌ها و قاطرها و خرها را آفریده تا سوارشان شوید و لذّتش راببرید! و نیز وسایلِ نقلیّه دیگری را که الان از آن‌ها بی‌خبرید، برای‌تان خلق می‌کند. 🔹نعمات، فقط برای رفاه و پاسخ‌گویی به نیازهای جسمانی نیست بلکه جنبهٔ زینت و جمال نیز دارند، یعنی انسان به بودن‌ و نگاه کردن به آن‌ها شاد و دل‌خوش می‌گردد و از داشتنِ آن‌ها لذّت می‌برَد. 🔹چرا؟ چون کمالِ الهی در آن‌ها جلوه کرده و چون جمالِ الهی را به نمایش می‌گذارند. زیباییِ یک اسب و حتّی قدرت و زیباییِ یک اتومبیل، کمالاتِ حق است که در این‌ها جلوه کرده و ظهور نموده است. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹اسلام به "جمع" اهمیّتِ بسیاری می‌دهد و معتقد است که مۇمنین باید با هم جمع و متّحد و مهربان و وَصول باشند. اخلاقی که هرکس دارد و شخصیّتِ خاصّ هرکس، مجوّزِ دور شدنِ مۇمنین از هم نیست و اگر کسی مۇمن و متّقی و اهلِ عبادت و در پیِ رضای خداست، باید توسّطِ دیگر مۇمنین تحمّل شود. طردِ مۇمنینِ عابد و عامل، آدم را از چشمِ خدا می‌اندازد. 🔹ملاکِ معاشرت، فقر یا ثروت نیست بلکه تقوی و فسق است. @sulookmanavi
🌷با سلام و احترام 📚 تعدادی مجموعه کتاب‌های "سلوک‌معنوی‌ ـ حیات‌عارفانه" ـ تٲلیفِ بنده ـ در ۶ مجلّد [با بیش از ۱۵۰۰ نکته معرفتی در بیش از ۷۲۰ صفحه] تجدیدِ چاپ شده و آمادهٔ سفارش و توزیع می‌باشد. 🔸دوستانی که مایل به تهیّهٔ این کتاب‌ها هستند، جهتِ ثبتِ سفارش و هماهنگی برای دریافتِ کتاب، لطفاً مواردِ زیر را به این‌جانب اعلام نمایند: ۱. نام و نام‌خانوادگی ۲. شماره تلفن همراه ۳. آدرس پستی دقیق + کد پستی ۴. تصویرِ واریزی به شماره کارتِ زیر: 6037991344870146 (بانک ملی؛ به نام: عباسعلی‌جعفری‌فوتمی) 🔸بهای دورهٔ کاملِ ۶ جلدی با تخفیف + هزینه‌ٔ ارسالِ پستی برای عزیزانِ عضوِ کانال: ۱٫۸۵۰٫۰۰۰ ریال ♦پرداختِ بهای کتاب‌ها بصورتِ قسطی و چند مرحله‌ای بلامانع و امکان‌پذیر هست. ️🔸توضیح: لازم به ذکر است وجوهِ دریافتی، ان‌شاءالله تماماً صرفِ هزینهٔ چاپِ مجدّد کتاب‌ها خواهد شد. با تشکّر عباسعلی‌جعفری: مدیرِ کانال 👇👇👇👇 @Useriran
🖌... وَ لَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ (نحل، ۹)؛ خدا هدایتِ همه شما را به زور نخواسته! 🔹خدا می‌خواهد از میانِ هزاران هزار انسان، یکی "به اختیار" او را برگزیند و عازمِ کوی او گردد. 🔹در طبیعت هم همین نظام برقرار است: میلیون‌ها ماهی سر از تخم برمی‌آورند امّا فقط چند تا از آن‌ها موفّق می‌شوند چرخهٔ تکامل را طی کنند و به غایتِ رشد برسند و نسلی از خود باقی بگذارند؛ بقیّه نابود می‌گردند. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔸نقطه‌عطف‌هایی در زندگی هست که رقم می‌زند مِن‌بعد خدا با فضلِ خود با ما طی کند یا با عدلِ خود. آن‌چه در این نقاطِ عطف مشترک است ـ یعنی ـ مبادرت به کارهایی است که مرضی و محبوبِ خداست. 🔸یک کار را که خدا از کسی قبول کند، از آن شخص راضی می‌شود؛ راضی که شد، برکت نثارِ آن شخص می‌کند؛ و برکتِ خدا انتها ندارد! @sulookmanavi
🖌وَ أَلْقَىٰ فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ ... (نحل، ۱۵)؛ در زمین، کوه‌هایی عظیم گذاشت تا شما را کم‌تر بلرزانَد. 🔸تفسیرِ نورالثقلین از امیرِمۇمنان (ع) روایت می‌کند که همان‌طور که کوه‌ها مانعِ اضطرابِ زمین‌اَند، اولیاءِ خدا مانعِ اضطرابِ جامعه و لنگرِ ثباتِ کسانی هستند که به آن‌ها رجوع می‌کنند. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🖌فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جَاءُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ (آل‌عمران، ۱۸۴) 🔸برای این‌که بفهمیم مقصود از "زُبُر" چیست، باید به کاربردهای آن در قرآن مراجعه کنیم. در آیهٔ ۲۵ سورهٔ فاطر هم آیه‌ای مشابه آمده: ... جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ بِالزُّبُرِ وَ بِالْكِتَابِ الْمُنِيرِ (پیامبران برای مردم بیّنات آوردند و زُبُر و کتابِ منیر) . پس مقصود از "زُبُر" نمی‌تواند کتابِ آسمانی باشد، زیرا جدا از بیّنات و زُبُر - و پس از آن‌ها - صحبت از کتابِ آسمانی شده. 🔸در آیهٔ ۴۳ سورهٔ قمر آمده: .. أَمْ لَكُمْ بَرَاءَةٌ فِي الزُّبُرِ (مگر برائتِ از آتش، در زُبُر برای شما آمده). در همان سوره - کمی جلوتر - در آیهٔ ۵۲ آمده: وَ كُلُّ شَيْءٍ فَعَلُوهُ فِي الزُّبُرِ (هرچه کرده‌اند در زُبُر ثبت شده). 🔸بنابراین زُبُر، احکامِ ثابتِ سرنوشت است که بر اساسِ حکمت و سننِ الهی محکم شده و اِحکام پذیرفته؛ حکایتی هم که انبیاء از این محکماتِ هستی - یعنی قوانینِ محکمِ آن - می‌کنند، نامش حکمت است. 🔸زُبُر به حکمت و قاعدهٔ مستقل نیز اطلاق می‌شود: فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ زُبُرًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ (مۇمنون، ۵۳)؛ (یعنی دینِ جامع را بینِ خود تکّه‌تکّه کردند و هر یک به بخشی از قوانین و حِکَمِ آن چسبیدند و دل‌خوش کردند)؛ حال آن‌که برای پیدا کردنِ راهِ درست به تمامِ نقشه راه و دانستنِ سننِ الهیّه نیاز است. 🔸پس زُبُر (جمعِ رُبره) و به‌معنیِ مادّه قانون و حکمت‌های ثابتِ الهی است که طبقِ آن هستی جریان دارد و ثواب و عِقاب صورت می‌گیرد. مثلاً این‌که "هرکس بدی کند، بدی می‌بیند" یک زُبره است؛ و این‌که "ظلم، آرامشِ خودِ ظالم را به‌هم می‌زند" یک زُبره است؛ و این‌که "اسراف، فقر و ندامت می‌آورَد" یک زُبره است؛ و این‌که "تواضع، رفعت می‌آورَد" یک زُبره است؛ و این‌که "انفاق، برکت می‌آورَد" یک زُبره است؛ و این‌که " باید در برابرِ ولیّ‌نعمت شاکر بود" یک زُبره است. 🔸هم به این احکامِ ثابت، زُبُر می‌گویند؛ هم به کتابِ اعمالِ آدمیان که طبقِ این بندهای حکمت، تثبیت می‌شود و سرنوشتِ آن‌ها را می‌سازد و تا ابد با آن‌هاست. 🔸خیلی از انبیاء کتاب نداشته‌اند، امّا کلماتِ آن‌ها بیان‌کنندهٔ احکامِ محکم و ثابتاتِ هستی است؛ محکماتی که انسان‌ها طبقِ آن محاکمه می‌شوند. مضمون و محتوای زُبُر، عقلی و وجدانی است؛ و بیانِ انبیاء در حوزه زُبُر، ارشاد به حکمِ فطرت است. پیامبر یا بیّنه دارد یا زُبُر یا کتابِ منیر. @sulookmanavi
🖌قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللَّهُ بُنْيَانَهُمْ مِنَ الْقَوَاعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ أَتَاهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لَا يَشْعُرُونَ (نحل، ۲۶) 🔹اهلِ حیله از جایی که فکرش را نمی‌کنند، گَزیده می‌شوند. چرا؟ چون فعلِ زشت‌ِ خودشان - یعنی مکر - به خودشان بازمی‌گردد. خاصیّتِ مکر، ضربه خوردن از جایی است که گمان نمی‌رفته. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹کسانی‌که ریزش ندارند - یعنی از مال‌شان انفاق نمی‌کنند - مالِ انسان مستعدّ قبض و غصب می‌شود و مردم می‌روند توی مال‌شان، و عمرِ آدم در پلّه‌های دادگستری برای گرفتنِ حقّ خودش تلف می‌شود. 🔹مردم از روزیِ انسان سهم دارند؛ یک چیزهایی را باید طوعاً داد، وَاِلّا کُرهاً از انسان جدا می‌شود. باید دستِ بِدِه داشت و ریخت تا اطرافیان بخورند (آن‌ها هم که دست‌شان نمی‌رسد را باید رفت سراغ‌شان و صدقه‌ای یا هدیه‌ای داد). 🔹به موازاتِ ازدیادِ ثروت، زن و بچّهٔ انسان هم باید رفاه‌شان بیش‌تر شود. (همین‌طور به فامیل‌ها و کارمندان باید سرریزی برسد). خدا هم از انسان انفاق را خواسته: لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ ۖ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتَاهُ ... (طلاق، ۷). 🔹ریزش، روزی را زیاد و مال را حفظ می‌کند؛ چه فقیر و چه غنی باید ریزش داشته باشند. @sulookmanavi
🖌... لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ ... (نحل، ۳۰)؛ برای اهلِ نیکی در همین دنیا هم نیکی مقرّر شده! 🔹شیخ طوسی در امالی از امیرِمۇمنان (ع) روایت می‌کند که تقوا داشته باشید، که تقوا همه خیرها را در خود دارد. 🔹مۇمن باید یکی از نیّت‌هایش در حینِ کار برای خدا این باشد که خدا در همین دنیا خیر نصیبِ او کند تا در خیر و خوشی، دنیایش را سپری کند. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹هرکس از دنیا اِعراض کند یا به کفاف اکتفا کند، نجات پیدا می‌کند و سر به سلامت می‌برَد. کم بهره بردن از دنیا، زهد است؛ زهد فی‌نفسه کمال نیست، زهدی کمال است که تواضعاً لله بوده و از آفاتی مثلِ تضییعِ حقّ اطرافیان مصون باشد و دستِ آدم را برای احسان و عمل به مرضاتِ خدا نبندد و خلافِ مشیّتِ کلّیِ خدا راجع به آدم هم نباشد. 🔹مثلاً خدا به یکی مالِ بسیار داده تا انفاق کند و منشٲ خیرات باشد ولی او از این مال و آن خیر بدش بیاید و دوست داشته باشد فقیرانه در گوشه‌ای عبادت کند و رزقش را هم مردم به او صدقه بدهند. چنین تعارضاتی با تقدیر، سَخَط است و چنین کسی در بندگی به جایی نمی‌رسد. 🔹بهترین آیه در تبیینِ مال، نصیحتِ مۇمنین به قارون است: وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ و َلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا ۖ وَ أَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ ... (قصص، ۷۷)؛ با آن‌چه خدا به تو داده سرای آخرت را تحصیل کن، در عینِ حال سهمِ خود را هم از دنیا فراموش نکن و خوبی کن همان‌طور که خدا در حقّ تو خوبی کرده. @sulookmanavi
🖌... إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ (نحل، ۲۳) 🔹مهم‌ترین و کلیدی‌ترین صفتِ مۇمنین، تواضع است؛ و مهم‌ترین و کلیدی‌ترین صفتِ کافرین، تکبّر است. تواضعِ این گروه، کم‌کم آن‌ها را رفعت می‌دهد و به سعادتِ ابدی می‌رسانَد؛ و تکبّرِ آن گروه ذرّه‌ذرّه آن‌ها را به مَحاق می‌برَد و به شقاوت می‌رسانَد. 🔹اصولاً ایمان و کفر چیزی جز تواضع و کبر نسبت به خدا نیست. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦همهٔ اشخاصی که در صحنهٔ زندگیِ مۇمنان به‌نحوی بازیگرند و همهٔ اتّفاقاتی که در زندگیِ مۇمن پیش می‌آیند، آیاتِ خدا هستند و طبقِ عبارتِ "... نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ..." (بقره، ۱۰۶) روندِ تحوّل‌شان به نفعِ مۇمن‌اند و مصداقی از قدرت‌نماییِ خدا برای حفظ و بهروزیِ مۇمنین‌اَند. @sulookmanavi
🖌... تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ... (بقره، ۱۹۶) ♦ده عامل وقتی دست به دستِ هم دهند - اگر خدا بخواهد - سیرِ انسان را تکمیل می‌کنند؛ آن‌ها عبارتند از: 🔹ذکرِ دائم 🔹وضوی دائم 🔹قرآن خواندنِ مدام 🔹سکوتِ دائم 🔹لبخندِ دائمی 🔹صبرِ دائم 🔹شکرِ دائم 🔹انفاقِ دائم 🔹توکّلِ دائم و 🔹دائماً دعا کردن @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦آن‌چه شایستهٔ طرزِ تفکّرِ غربی در تفسیرِ انسان است، اعلامیهٔ حقوقِ بشر نیست بلکه همان طرزِ رفتاری است که غرب عملاً دربارهٔ انسان روا می‌دارد؛ یعنی کشتنِ همهٔ عواطفِ انسانی، به بازی گرفتنِ ممیّزاتِ بشری، تقدّمِ سرمایه بر انسان، اولویّت‌ِ پول بر بشر، معبود بودنِ ماشین، خداییِ ثروت، استثمارِ انسان‌ها، قدرتِ بی‌نهایتِ سرمایه‌داری، که اگر احیاناً یک‌نفر میلیونر ثروتِ خود را برای بعد از خودش به سگِ محبوبش منتقل کند، آن سگ احترامی مافوقِ احترامِ انسان‌ها پیدا می‌کند؛ انسان‌ها در خدمتِ یک سگِ ثروت‌مند به‌عنوانِ پیشکار، منشی، دفتردار استخدام می‌شوند و در مقابلِ او دست به سینه می‌ایستند و تعظیم می‌کنند. 🖌 📚 نظام‌ِ حقوق‌ِ زن‌ در اسلام
🖌وَ قِيلَ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ ۚ قَالُوا خَيْرًا ۗ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ ۚ وَ لَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ ۚ وَ لَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِينَ◈جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ لَهُمْ فِيهَا مَا يَشَاءُونَ ... (نحل، ۳۰،۳۱) 🔹طبقِ آیاتِ سی‌اُم به بعدِ سورهٔ نحل: دنیای متّقین، حیاتِ حسنه؛ و وفاتِ آن‌ها، وفاتِ طیبّه؛ و آخرتِ آن‌ها آبادتر از این‌دو و متمکّن در "شاء" است، یعنی هرچه بخواهند برای‌شان فراهم است. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 حاشا که من به موسمِ گُل، تَرکِ مِی کنم من لافِ عقل می‌زنم! این کار کِی کنم مطرب کجاست تا همه محصولِ زهد و علم در کارِ چنگ و بربط و آوازِ نی کنم از قیل و قالِ مدرسه حالی دلم گرفت یک چند نیز خدمتِ معشوق و مِی کنم کی بود در زمانه وفا؟ جامِ می بیار تا من حکایتِ جم و کاووسِ کِی کنم از نامه‌ٔ سیاه نترسم که روزِ حشر با فیضِ لطفِ او، صد از این نامه طی کنم کو پیکِ صبح تا گِله‌های شبِ فراق با آن خجسته‌طالعِ فرخنده‌پی کنم این جانِ عاریت که به سپرد دوست، روزی رُخَش ببینم و تسلیمِ وی کنم @sulookmanavi
🌹سلام و درود خدمتِ اعضای گرانقدر 🔹لطفاً با مشارکتِ حداکثری، نظرِ تعیین‌کننده‌ٔ خودتان را درخصوصِ کمیّت و کیفیّتِ مطالبی که در کانال بارگذاری می‌شود اعلام کنید. 🔹هم‌چنین با تشکّر از توجّه و همراهیِ شما؛ در صورتی‌که این کانال موردِ علاقه‌مندی و حمایتِ شماست، آن‌را به خانواده، دوستان و علاقه‌مندانی که می‌شناسید، معرّفی کنید. ✋ در پناهِ خداوندِ مهربان عباسعلی جعفری: مدیرِ کانال
🌷سلام دعوتنامه: کانال "سلوک‌معنوی" پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/sulookmanavi @sulookmanavi