📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🖌... قُلْ لَا أَتَّبِعُ أَهْوَاءَكُمْ ۙ قَدْ ضَلَلْتُ إِذًا وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُهْتَدِينَ (انعام، ۵۶)؛ ... بگو که تابعِ میلِ شما نیستم، وگرنه گمراه میشوم و از صفِ هدایتیافتهها بیرون خواهم رفت.
🔹تابعِ خواستهٔ مردم نبودن، از مهمترین مقدّمات برای هدایت و سعادتِ انسان است. به تعدادِ انگشتانِ دست، آدمی دیده میشود که تابعِ اطرافیانِ خود نبوده و کاملاً نظری مستقل داشته باشد؛ پس این خصلتی است بغایت نایاب و بغایت حیاتی.
🔹آنچه مذمّت شده، تابعِ هوای نفسِ اطرافیان بودن است نه مشورت با آنها؛ یعنی باید نظراتشان را شنید و حقّ و باطلِ آنرا تفکیک کرد، سپس به حقّ عمل کرد و باطل را وانهاد.
@sulookmanavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#فایل_تصویری 👆👆👆👆
🎤 #وليمطلقالهي، حضرت آيتاللّهالعظمي امام سيّدعلي حسيني خامنهاي [ادام اللّه تعالي ظلال سيادته]
🖌موضوع: بنده میدانم خدا چنین اراده کرده ...
♦این وعده از حضرتِ صادقالوعد، آرامشبخشِ روزهای فتنهانگیز است.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🖌وَ إِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَىٰ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ◈ وَ مَا عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَ لَٰكِنْ ذِكْرَىٰ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (انعام، ۶۸،۶۹)
🔹این آیات صراحت دارد که صِرفِ همنشینی با اهلِ گناه و غفلت - حینی که مشغولِ سخن گفتن علیهِ دینِ خدا هستند - گناهی است که مۇمنین باید بهشدّت از آن پرهیز کنند؛ یعنی صِرفِ حضور داشتن در چنین مجلسی، خودش معصیت است و موجبِ نقصِ درجه برای متّقین میگردد و یقیناً آثارِ وضعی و روحیِ خاصّی هم دارد که بخاطرِ آن مشمولِ تحریم گشته. این آیه تنها راجع به مجلسی نیست که خلافِ دینِ خدا صحبت میشود، و مجلسی را هم که در آن خلافِ رضای خدا صحبت میشود دربرمیگیرد، مثلِ مجلسی که از مۇمنان بدگویی میشود.
🔹حکمِ "لَا تَقْعُدْ" (یعنی حرمتِ جلسه) منوط به "يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا" (یعنی زمانِ بدگویی از دین و اولیاءِ دین) است و به نص آیه، به محضِ اینکه دست از چنین کاری بکشد، ترکِ مجلس لازم نیست و معاشرت ـ به ضرورت ـ جایز است.
🔹این آیات راجع به "مجلس" است نه "مُجالست" (به معنیِ همنشینیِ انتخابی و دوستی!). انتخابِ رفیقِ غافل است که انسان را جهنّمی میکند؛ آنچه بیش از همه مبغوضِ خداست، مُجالست با اهلِ غفلت و گذراندنِ عمر در این لغونشینیها و به سازِ ایشان رقصیدن است.
🔹آدم نباید همرنگِ جماعتِ جاهل و فاسق شود و با آنها در لجن فرو رود و در باطل خوض کند. (خوض بهمعنای توقّف در چیزی و فرورفتن و غرق شدن در آن، در قرآن همهجا بهمعنای منفی بکار رفته. خائضین اهلِ بطالتاَند و وقتِ خویش را به امورِ بیهودهٔ دنیا تلف میکنند و فراموش کردهاند که برای چه خلق شدهاند. اهلِ خوض کسانیاند که بجای آنکه پرواز کنند، در گِل فرورفتهاند).
🔹مۇمنان اگر با دوستانِ بیخدا دمخور شوند، کمکم اهلِ سَقَر میگردند و عاقبت ایمانشان را از دست میدهند. گاهی بیدینی انسان را به کارهای بد میکشانَد و گاهی کارهای بد روی هم جمع میشود و انسان را به بیدینی میکشانَد.
🔹هروقت تعاملِ انسان با چیزها بهنحوی بود که داشت او را غرق میکرد، بداند که خوض پیش آمده که مثلِ باتلاقی آدم را فرو میبرَد و از خداوند دور میکند.
♦مثالهای خوض:
✦ تجسّس در زندگیِ دیگران
✦ دنبال کردنِ سناریوی زندگیِ هنرپیشهها
✦ بیش از حد و بهعنوانِ یک اعتیاد به سایتهای خبری سرکشیدن
✦ اعتیاد به رمان و فیلم و موسیقی
✦ مهمانیها و شبنشینیهای طولانی
✦ علاقه به جمعآوریِ چیزهایی که فایدهٔ خاصّی ندارد، مثلاً تمبر
✦ علاقه به یک ورزش بیش از فایدهای که برای سلامتی دارد
✦ غیبت از مردم
✦ وقتگذرانی با رفقایی که چیزی به آدم اضافه نمیکنند
✦ توجّهِ بیش از حد به اینکه "چه خورم صیف و چه پوشم شتا!"
✦ توجّهِ زیاد به تزییناتِ زندگی
✦ اشتغال به علومی که نفعِ دنیوی و اخروی ندارد
✦ حرص در دانستنِ همه چیز و جمعآوریِ اطّلاعات راجع به همه چیز
✦ پرداختن به جزییات و حواشیِ امور بهگونهای که اصل از دست برود
✦ مشغول بودن به اینکه چه کسانی ما را قبول دارند و چه کسانی ندارند
✦ مشغولیّت به دیگران که چه فکر میکنند و چه میکنند و چه عیوبی دارند
✦ لذّتپرستی و لذّتطلبیِ افراطی
✦ برنامهریزیِ بیش از حد و اعتماد به تدبیرِ خویش
✦ بیش از نیاز به نظمِ فیزیکی بها دادن
✦ دنبالِ اثباتِ حقّانیّتِ خود بودن و رضای مخلوق را خیلی مهم دانستن
✦ توجّهِ وسواسگونه به بهداشت
✦،وقتگذاشتنِ بیش از نیاز برای آشپزی تا دیگران بَهبَه بگویند!
✦ طبیعتگَردیِ افراطی و از روی عادت
✦ و غیره و غیره ...
🔹مشغول شدن به هر خوضی هم ـ که هرکسی را بهنحوی مشغول نموده است ـ فیالواقع نوعی "لعب" (بازی) است. خندهها و گریهها و هیجانها و شکستها و پیروزیهای دنیا، بخشی از بازی و همگی اوهام است.
🔹انشاءالله عنایتِ خدا ما را دریابد و "مبداءِ میلِ" ما عوض شود و از این صفات که ریشهاش در کفر و ثمرهاش کفران است، دور شویم.
@sulookmanavi
🖌وَ لَٰكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى (نحل، ۶۱)
🔸بنای خدا چنین نیست - و قرار نیست - به صِرفِ بد بازی کردنِ بعضی بازیگران، کلّ نمایش را متوقّف کند و بههم بریزد؛ چون استمرارِ نمایش، حکمتهای بسیار دارد و زمان لازم است تا استعدادهای درونیِ هر بازیگری شکفته شود، و این نمیشود جز به ادامهٔ نمایش و بودنِ بسیاری از بازیگران.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🔸یکی دیگر از آثار و علائمِ حیاتِ روحی و اجتماعی، امید و اطمینان به آینده است. روحِ مُرده، آینده را تاریک میبیند.
🔸امید و ترجّی غیر از آرزو و تمنّی است. تمنّیهای احمقانه کارِ اهلِ خیال است که از واقعیّت به خیال میگریزند، اما ترجّی شأنِ اهلِ عقل و اراده است. قرآن میگوید: "ولا تیأسوا من روح الله"، و این نهی از زبانِ یعقوب است دربارهٔ یوسفی که چهل سال بود او را از دست داده بود.
🔸امید و اطمینانِ به آینده و اینکه آینده از آنِ ماست، شأنِ یک انسان یا یک جامعهٔ زنده است. یکی از علائمِ جامعهٔ مُرده، سرگرمی به گذشته و افتخاراتِ گذشته است. توجّه به گذشته باید باشد ولی آن اندازه که پایه و اساسِ ساختنِ آینده باشد، نه اینکه موضوعِ سرگرمی برای زمانِ حال باشد.
🖌#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
📚 یادداشتها، ج۳، ص۳۱۲
@sulookmanavi
🖌... لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ (ابراهیم، ۳۷)
♦توشهٔ سفرِ فردای ما، شکرِ نعمتهای امروز است؛ آنهم شکرِ عملی در قالبِ بندگیِ خدا به شکلی که خودش خواسته، یعنی عبادت و خدمت.
@sulookmanavi
🖌... كَذَٰلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ (نحل، ٨۱)؛ خدا نعمتهایش را اینطور برایتان تمام کرده تا تسلیمش شوید.
🔹خداوند نعمتها را بر بنیآدم تمام کرده و در مقابل، از آنها یک چیز خواسته: اینکه تسلیم شوند! تسلیم در برابرِ مقدّراتی که برایشان نوشته، و تسلیم در برابرِ فرامینی که به آنها ابلاغ کرده. (به تسلیمِ اوّلی که تسلیم در برابرِ تکوین است - در فرهنگِ قرآنی - "رضا" میگویند و به تسلیمِ دومی که تسلیم در برابرِ تشریع است، "تقوا"). کُنهِ اسلام، تسلیم است.
🔹گزاف نیست اگر گفته شود این آیه خلاصهٔ قرآن و کتبِ آسمانیِ قبلی است.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🖌فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جَاءُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ (آلعمران، ۱۸۴)
🔹منظور از "بیّنات" دلایلی است که حق بودنِ رسالت را نشان دهد. قرآن از لفظِ بیّنات استفاده کرده، امّا متکلّمان این لفظ را عوض کردهاند و جایش "معجزه" گذاشتهاند و گفتهاند پیامبر باید معجزه داشته باشد. این ابداعِ اختراعی، مشکلاتی را بوجود آورده و با فرهنگِ قرآنی هم سازگار نیست. واقعِ مطلب این است که پیامبر باید "بیّنه" داشته باشد، یعنی مقداری از علم و قدرتِ خدا را اظهار کند تا نشان دهد از جانبِ خدا آمده؛ همین!
🔹گاهی بیّنه به سخنانِ حکمتبار است، گاهی به استجابتِ دعاست، گاهی به اطّلاع از مَغیبات است، گاهی به شفای بیماران است، گاهی به دلنشینیِ چهره است، ... یعنی لازم نیست همیشه - مثلِ عصای موسی - چیزی باشد که تمامِ مردم از آوردنش عاجز باشند؛ تعجیزِ مردم ملاک نیست، روشن شدنِ دلشان ملاک است. یعنی اگر کسی فطرتش بیدار باشد، با دیدنِ بیّنه، یقین کند که این فرد پیامبرِ خداست و آنچه میگوید پیامی از طرفِ خداست.
پس #بیداری_فطرت_میخواهد!
@sulookmanavi
سلام همراهان گرامی
اگر فکر میکنید مطالبی که در این کانال به اشتراک گذاشته میشود میتواند برای دوستان و عزیزانِ شما مفید باشد، لطفاً لینکِ آن را با آنها سهیم شوید.
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌷سلام
دعوتنامه: کانال "سلوکمعنوی"
پیامرسان ایتا:
https://eitaa.com/sulookmanavi
@sulookmanavi
🌹سلام و درود خدمتِ اعضای گرانقدر
🔹لطفاً با مشارکتِ حداکثری، نظر، نقد و پیشنهادِ خودتان را درخصوصِ مطالبی که در کانال بارگذاری میشود اعلام کنید.
عباسعلی جعفری: مدیرِ کانال
👇👇👇👇👇👇
@Useriran
🖌إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (نحل، ۹۰)؛ خدا فرمان میدهد به عدل و احسان، و به بخشش به قوم و خویش؛ همچنین نهی میکند از کارهای زشت و ناپسند، و نیز ستم؛ تا به خود بیایید.
🔹مشکاةالانوار از رسولِ خدا (ص) روایت میکند که تمامِ تقوا در این آیه جمع شده و موعظهٔ دیگری برای بنیآدم نمانده؛ امّا توفیقِ عمل به آن، با خداست.
🔹عدل یعنی اینکه انصاف را با طرف رعایت کنیم و حقّ او را بدهیم، و احسان یعنی اینکه بیش از حقّش به او عطا کنیم.
🔹آنهایی که علاوه بر عدل، به مردم احسان میکنند، از هستی احسان میگیرند و درنهایت سودِ سرشاری نصیبشان میشود.
🔹باید از خداوند بیاموزیم؛ احسانِ خدا ابتدایی است، یعنی به همه ابتدائاً احسان میکند - مثلِ خورشید به همه میتابد و مثلِ باران به همه میبارد - امّا بعد، هرکس که شکر کرد احسان را بر او بیشتر میکند؛ و هرکس کفران کرد، از دایرهٔ احسان خارجش میکند. ما نیز باید چنین کنیم.
@sulookmanavi
🖌مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ (نحل، ۹۶)
♦هرکس دو کیسه دارد:
✦۱. کیسهٔ خود
✦۲، کیسهٔ معنوی
♦کیسهٔ خود؛
✦بیبرکت است،
✦لذّتزاست نه آرامبخش،
✦تلخ و رُو به زوال است،
✦و آدم با داشتنش محسود و منفور میشود و در خطر قرار میگیرد.
♦کیسهٔ معنوی؛
✦راحت پُر میشود (کافی است همان کارهای همیشگی را برای خدا انجام دهیم)،
✦مبارک است (صرفِ تعالی میشود)،
سودش هنگفت است (خداوند - به فضلِ خود - یک دانه را با هفتصد دانه و بیشتر پاداش میدهد)،
✦آرامبخش است (چون دادهٔ خداست، با سکینه همراه است)،
✦ابدی و باقی است، و هم دنیای آدم را آباد میکند هم آخرتِ آدم را)،
✦و نیز کسیکه کیسه معنویاش پر باشد، محبوبِ دیگران میشود و از شرّ حاسدان حفظ میگردد.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
♦توصیهٔ استاد مطهری به روحانیون
🔹امروز دنیا میدانِ مسابقهٔ علم و صنعت شده است. حالا که چنین مسابقهای در دنیا هست، باید کوشش کرد و جامعه را به حرکت آورد که در این مسابقه عقب نمانَد. عَلیهَذا نشستن و هِی انتقاد کردن و ایراد گرفتن، این کار را نکن، آن کار را نکن، اسمش هدایت نیست.
🔹یک روز در مدرسهٔ مَروی با چند نفر از آقایانِ طلّاب همین مطلب را میگفتم: آقایان! معنیِ هادیِ قوم بودن این نیست که ما تنها حالتِ منع و توقّف به خود گرفتهایم؛ به هر کاری که میرسیم میگوییم این را نکن، آن را نکن؛ و مردم را گرفتار کردهایم؛ یکجا هم باید مردم را تشویق کرد و به حرکت آورد.
🔹همین مثالِ اتومبیل را ذکر کردم و گفتم که ما باید مثلِ رانندهٔ اتومبیل باشیم؛ یکجا به اتومبیل گاز بدهیم، یکجا فرمان را بپیچیم، یکجا ترمز کنیم، یکجا مثلاً چراغ بدهیم؛ هر موقعیّتی اقتضایی دارد. بعد شوخی کردم و گفتم: ما که نباید همیشه "آقا شیخ ترمز" باشیم، همهجا ترمز بکنیم؛ تنها ترمز کردن کافی نیست؛ یکجا هم باید "آقا شیخ فرمان" باشیم، یکجا "آقا شیخ موتور" باشیم.
🔹یکی از طلّاب گفت: ما هیچکدام نیستیم؛ ما "آقا شیخ دندهعقب" هستیم!
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
📚 ده گفتار
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🖌الَّذِينَ قَالُوا لِإِخْوَانِهِمْ وَ قَعَدُوا لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُوا ۗ قُلْ فَادْرَءُوا عَنْ أَنْفُسِكُمُ الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (آلعمران، ۱۶۸)؛ همانهایی که در خانه نشستند و به جبهه نیامدند و در موردِ برادرانِ خود گفتند: اگر به حرفِ ما گوش کرده بودند و به جبهه نمیرفتند، کشته نمیشدند! بگو: اگر واقعاً راست میگویید، مرگ را از خودتان دور کنید!
🔸جوابِ به شبههٔ "هرکه در خانه باشد، سالم میمانَد"، چند بار در این سوره به بیانهای مختلف آمده؛ اینهم یک بیانِ آن. میگوید شما که اهلِ حذر و احتیاط هستید، تا کِی میتوانید مانعِ مرگِ خود شوید؟! واضح است که نمیتوانید و فقط خودتان را از رضوانِ خدا محروم میکنید.
@sulookmanavi
🖌عَنِ الصَّادِقِ عَلَیهالسَّلام قَالَ: ... وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ ...
🏴السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّالله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّالله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّالله
🏴شهادتِ حضرتِ فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ به محضرِ حضرتِ حجةبنالحسن ـ ارواحنافداه ـ و تمامی شیعیان و محبّانِ آلالله تسلیتباد.
#بانوی_کرامت
#کریمه_اهل_بیت
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🖌و َلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ ۚ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا ۚ وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ (آلعمران، ۱۷۸)؛ کافران گمان نکنند مهلتی که به آنان میدهیم، به سودشان تمام میشود! به آنها مهلت میدهیم تا گناهِ بیشتری کنند! و عذابی خفّتبار نصیبشان میشود.
🔸مهلت برای مۇمن، فرصتِ برخورداری از رحمت و برای کافر - یا فاسق - تلهٔ سیهروزی و نکبت است. لامِ "لِيَزْدَادُوا" لامِ علّت و غایت نیست، لامِ عاقبت است و نتیجه را بیان میکند؛ یعنی خدا به آنها مهلت نمیدهد تا گناه کنند، بلکه نتیجهٔ طبیعیِ فرصت دادن به آنها، فزونیِ گناه است؛ از بس خبیث و کثیفاَند.
🔸این آیه یادآوری میکند که مهلت، کاشف از محبوبیّتِ انسان پیشِ خدا و درستیِ راهی که میرود نیست. مهلت برای کافران، املاء و استدراج است. نعمت فقط وقتی سودمند است که در جهتِ تعالیِ انسان بکار گرفته شود.
@sulookmanavi
سلام
دوستانی که مجموعه کتابهای سلوکمعنوی ـ یا فایلهای pdf آن ـ را تهیّه و مطالعه کردند، لطفاً نقد، نظر و پیشنهادِ خود را به بنده اعلام فرمایند.
با تشکر: عباسعلی جعفری
🖌مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (نحل، ۹۷)؛ به آنان که خوبی میکنند، چه مرد باشند و چه زن - بهشرطِ آنکه مومن باشند - حیاتِ طیّب میبخشیم.
🔹خداوند در این آیه وعده داده که اهلِ عملِ صالح را مشروط به اینکه مۇمن باشند، حیاتِ طیّب ببخشد؛ یعنی در بسترِ یک زندگیِ خوب و سالم و گوارا، از معیّت و علم و قدرتِ خود برخوردار سازد.
🔹خطابِ این آیه درواقع به مۇمنین است و میفرماید اگر مۇمن خوبی کند، مسیرِ زندگیاش عوض میشود و ماهیّتِ الهی پیدا میکند.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🔸کسانیکه توکّل به خدا دارند، اینها درواقع غنی هستند؛ احراز کردهاند اگر بر خدا توکّل کنند روزیشان به آنها میرسد، و اگر نرسید کشف میکنند که لازم نبوده است.
🔸غنا و تمکّنِ مالی، جنبه مقدّمیّت دارد و برای این است که انسان راحت زندگی کند؛ فردِ متوکّل بر خدا، بدونِ داشتنِ آن مقدّمه، راحت زندگی میکند.
🖌#آیتالله_بهجت
@sulookmanavi
🌷سلام
دعوتنامه: کانال "سلوکمعنوی"
پیامرسان ایتا:
https://eitaa.com/sulookmanavi
@sulookmanavi
لبت شکّر به مستان داد و چشمت مِی به مِیخواران
منم کز غایتِ حرمان نه با آنم نه با اینم
🖌#حافظ
➰#شعر
@sulookmanavi