eitaa logo
سلوک معنوی ـ حیات عارفانه
789 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
202 ویدیو
5 فایل
🎈#سلوک_معنوی #حیات_عارفانه، معارفِ تدوین شده و بازنویسیِ سخنانِ ارزش‌مندِ توحیدی، ولایی، عرفانی و معنویِ سالکانِ راه در حوزۀ نظری و معرفتی (معرفتِ توحیدی، معرفتِ نفس، معرفتِ هستی)، و حوزۀ عملی (تهذیبِ نفس، و حضورِ دین در متنِ زندگی) است. @Useriran
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ﷽ 📚 🖌آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلَائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ ۚ وَ قَالُوا سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ ◈ لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَ لَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَ لَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (بقره، ۲۸۵،۲۸۶) 🔹این دو آیه، ختامِ سورهٔ بقره است. بعضی این حُسنِ ختام را اجمالِ پس از تفصیل و خلاصه‌ای از تمامِ سوره دانسته‌اند. در این پایانه، پس از اقرار به ایمانِ به خدا و رسول و قرآن و فرشتگان، مۇمنان دست به دعا برمی‌دارند و با خدا مناجات می‌کنند. لبّ مناجاتِ آن‌ها اینست که از خدا می‌خواهند بر آن‌ها سهل گیرد و تکلیفِ شاقّ بر دوش‌شان ننهد و به کم راضی شود. 🔹نقلِ این مطلب برای آموزشِ عباد است تا پیوسته با خدا نجوا کنند و از او تخفیف و تسهیل و مدارا و حُسنِ رضا بخواهند. البتّه طبقِ عبارتِ "لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا"، خداوند تکلیفِ بیش از وسع یا توان نمی‌کند؛ ولی در همان حدّ وُسع، تکلیفِ شاقّ - که طاقتِ انسان طاق شود، یعنی لِه و لورده شود - یا حَملِ اِصر - یعنی تنبیه یا امتحان به‌گونه‌ای که اثرِ آن بر جسم یا روانِ انسان بمانَد - ناممکن نیست و در اقوامِ گذشته - طبقِ این آیه - سابقه داشته؛ لذا باید از آن‌ها به خدا پناه برد و درخواستِ رٲفت کرد. 🔹پایانِ دعا - و سوره - با طلبِ عفو و مغفرت و رحمتِ حق است که از انوار و الطافِ ولایتِ حق‌اند و درخواستِ یاریِ خدا در مصافی که مدام با کافران در جریان است. @sulookmanavi
🎈با سلام و احترام لطفاً نظر، نقد، توصیه و پیشنهادِ خود را درخصوصِ مطالبِ کانال برایم بگویید. هم‌چنین دوستانی که مجموعه ۶ جلدی کتاب‌های سلوک‌معنوی (تٲلیفِ بنده) را تهیّه و مطالعه کردند، لطفاً نقد، نظر و پیشنهادِ خود را به بنده اعلام فرمایند. با تشکر: عباسعلی جعفری 👇👇👇👇👇👇 @Useriran
🌷سلام دعوتنامه: کانال "سلوک‌معنوی" پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/sulookmanavi @sulookmanavi
🖌همه بر سرِ زبانند و تو در میانِ جانی ... 🎈 @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🖌... تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ... (بقره، ۱۹۶) ♦ده عامل وقتی دست به دستِ هم دهند - اگر خدا بخواهد - سیرِ انسان را تکمیل می‌کنند؛ آن‌ها عبارتند از: 🔹ذکرِ دائم 🔹وضوی دائم 🔹قرآن خواندنِ مدام 🔹سکوتِ دائم 🔹لبخندِ دائمی 🔹صبرِ دائم 🔹شکرِ دائم 🔹انفاقِ دائم 🔹توکّلِ دائم و 🔹دائماً دعا کردن @sulookmanavi
🖌قُلْ إِنَّمَا يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (انبیاء، ۱۰۸) ♦خلاصه‌ای از تمامِ تعالیمِ انبیاء در این آیه آمده: "تسلیمِ خدای حقیقیِ هستی شوید". (تسلیم در برابرِ تشریع، تقوی نام دارد؛ و تسلیم در برابرِ تقدیر و تکوین، رضا). @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦️ 🔹یکی از مهم‌ترین نشانه‌های به‌ نتیجه‌ رسیدنِ سلوکِ الی الله، خارج شدن از هرگونه توقّع‌داشتن از دیگران است؛ چه در امورِ مادّی و چه معنوی. 🔹سیرِ الی الله حقیقی، چشم‌داشت به دیگران را از بیخ و بُن می‌سوزانَد. اگر توقّعی باشد ـ حتّی به‌اندازهٔ توقّعِ گرفتنِ یک لیوان آب ـ هنوز شرک ریشه دارد. @sulookmanavi
🎈با سلام و احترام لطفاً نظر، نقد، توصیه و پیشنهادِ خود را درخصوصِ مطالبِ کانال برایم بگویید. هم‌چنین دوستانی که مجموعه ۶ جلدی کتاب‌های سلوک‌معنوی (تٲلیفِ بنده) را تهیّه و مطالعه کردند، لطفاً نقد، نظر و پیشنهادِ خود را به بنده اعلام فرمایند. با تشکر: عباسعلی جعفری 👇👇👇👇👇👇 @Useriran
⏰ این تسویفی که در روایاتِ ما هست، معنایش این است: سوف افعل، سوف افعل؛ خواهم کرد، خواهم کرد! و دائماً کار را به تأخیر بیندازیم. از همین لحظهٔ اوّل، دقایق را قدر بدانید و آن کارِ مهمّ اساسی را که می‌خواهید آخر انجام دهید، همین اوّلِ کار انجام دهید. 🖌؛ حضرت‌ِ آيت‌اللّه‌العظمي‌‌ امام‌ سيّد علي‌ حسيني‌ خامنه‌اي [ادام‌ اللّه‌ تعالي ظلال سيادته]   (۱۳۷۶/۶/۲) 💘 اَللّهُمَّ احفَظ لَنَا سَیِّدَنَا وَ نُورِ عَینَنَا وَ قَلبِنَا الَذَّی بَینَ جَنبَینَا قَائِدِنَا اِمَامَنَا الخَامِنِه‌ای اِلَی قیام مولانا المهدی (عج) @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦گوهرِ صالح 🔹آدمِ خوب شدن كارِ بسیار سختی است، كارِ هر كسی نیست؛ امّا كارِ خوب كردن خیلی دشوار نیست. انسان یک‌وقت می‌خواهد كارِ خوب انجام بدهد، نمازی بخواند، روزه‌‌ای بگیرد، احسانی كند، این خیلی سخت نیست؛ امّا اگر بخواهد گوهرِ ذاتِ خود را صالح كند، كارِ آسانی نیست. 🔹بسیاری از افراد كسانی‌اَند كه "جاءَ بِالْحَسَنَةِ"؛ این‌ها كارِ خوب را به پیشگاهِ خدا عرضه می‌كنند و هدیهٔ این‌ها كارِ خیر است؛ امّا آن‌چه بهرهٔ اوحدی از موحّدان است، اینست كه گوهرِ ذات‌شان سالم است و این گوهرِ ذات را در طَبَقِ اخلاص به هدیهٔ الهی می‌برند. 🔹خیلی فرق است بینِ كسی‌كه "مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها" است و كسی‌كه "إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلیمٍ". از جز حسناتِ اعتقادی و اخلاقی و ... نشأت نمی‌گیرد، امّا ممكن است كسی كارِ خوب انجام دهد ولی گوهرِ ذاتِ او هنوز اصلاح نشده باشد و ممکن است ـ خدای ناكرده ـ یک‌وقت عوض شود. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🖌إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذَابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ (بقره، ۱۶۶) 🔸دشمنی و دشنام‌گوییِ "پیروان و تابعان" با "پیشوایانِ باطل بارها در قرآن آمده و یکی از عذاب‌های جهنّم است. اصولاً جهنّم، دارِ تخاصم است: إِنَّ ذَٰلِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ (ص، ۶۴)، و جهنّمیّان مدام به هم می‌پرند و یقهٔ هم را می‌گیرند و یک‌دیگر را لعن می‌کنند: ... كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَهَا ... (اعراف، ۳۸). یکی از بدترین عذاب‌های جهنّم، همین خصومتِ هم‌بَندان با هم است. 🔸نتیجه‌ای که از این دسته از آیات گرفته می‌شود اینست که هرکس راساً نسبت به انتخاب‌هایش مسئول است و نمی‌تواند تقصیر را به گردنِ کسانی بیندازد که او را تشویق یا وادار به کاری کرده‌اند؛ مگر در مواردِ خاصّی که به حدّ سلبِ اختیار، مُکرَه و مُضطَر شده باشد. 🔸عبارتِ "تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ" عبارتِ جالب توجّهی است و نشان می‌دهد که اسبابِ دنیوی - که تکیه‌گاهِ بدکاران است - در قیامت به‌کلّ از کار می‌افتد و دستِ ظالمین از همه‌جا کوتاه می‌گردد. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹لعن کردنِ دشمنانِ حضرتِ فاطمةالزهرا علیهاالسّلام به این عبارت: "لَعنَ اللهُ قَاتلِیکِ وَ ضَارِبیِکِ و ظَالِمِیکِ وَ غَاصِبی حقِّکِ یا مُولاتِی یا فاطمَةَالزهراء"، کنز است، از گنج هم بالاتر است، خیلی راه‏گشا و پُربرکت است... این لعن را زیاد بگویید و حضرتِ زهرا سلام‌الله‌علیها را خطاب قرار دهید، مشکلات به‏صورتِ اعجازآمیزی حل می‌شود. ️(این لعن برکاتِ اعجازآمیزی دارد! به‌جهتِ رفعِ مشکلات، به‌جهتِ ازدیادِ رزق، موفقیّت در اعمالِ معنوی و مادی و ...). ✔ ️ذکری برای رزق: "لَعنَ اللهُ قَاتلِیکِ وَ ضَارِبیِکِ و ظَالِمِیکِ وَ غَاصِبی حقِّکِ یا مُولاتِی یا فاطمَةالزهراء" را زیاد بگویید؛ (روزی ۱۳۵ بار). مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ (از جایی که گمان نمی‌برید) به شما رزق می‌رسد. 🔹صلواتی که بی‏ لعن باشد، تکمیل نمی‏‌شود. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 لنگ و لوک و خفته‌شکل و بی‌ادب سوی "او" می‌غیژ و او را می‌طلب ♦️معنای بیت: 🔹غیژیدن: سینه‌خیز و با زحمت خود را جلو بردن؛ به آن حالتی که سربازها در پادگان خود را روی سینه و به سختی به جلو می‌کشند. 🔹لنگ: شل، کسی‌که پای او می‌لنگد. 🔹لوک: ناتوان 🔹خفته‌شکل: خوابیده 🔹بی‌ادب: بدونِ رعایتِ آداب و تشریفات 🔸به هر ترتیبی شده، هرجور شده، با همهٔ کاستی‌ها و ضعف‌هایت، با همهٔ بدی‌ها و عاداتِ زشتی که داری، هرچه هستی، هر مقدار در توان داری "خدا" را بخواه و "خدا" را بطلب. 🔸اگر نمی‌توانی به‌طرفِ خدا بدَوی یا راه بروی، حداقل می‌توانی چهار دست و پا یا سینه‌خیز و افتاده و وجب‌به‌وجب خود را به‌سمتِ او بکشانی و بگویی: خدایا خواهانِ تواَم. 🔸فقط در هر حالی هستی متوقّف نشو، به سمت "او" ـ جلّ‌وجلاله ـ برو، و نگذار طلب در درونت خاموش شود. @sulookmanavi
ارتباط با بنده: 👇👇👇👇👇👇 @Useriran
🎈خجسته‌میلادِ جوهره قدسیّه، سرّ پنهانِ نبوی و قُرَة عين‌الرّسول (ص)، مِرآتِ پاکِ علوی، شفیعۀ روزِ جَزاء، سيدة نساء العالمين، حضرتِ فاطمۀ زهرا ـ سلام‌الله‌علیها ـ بر همۀ ره‌پویانِ فطرت و ولایتْ مبارک‌باد⁨. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹برخلافِ آن‌چه که معروف است، در بینِ این دو جنس، آن جنسِ قوی‌تر زن است؛ زن‌ها قوی‌تر از مردهایند. 🔹زن‌ها می‌توانند با تدبیر و با ظرافت، مرد را در دستِ خودشان بچرخانند؛ انسان، هم در تجربه این‌را مشاهده می‌کند، هم با قیاس‌های فکری و عقلی این‌را می‌تواند اثبات بکند. این واقعیّتی است. 🔹بله، زن‌هایی هستند که بی‌تدبیری می‌کنند، لذا این‌کار را نمی‌توانند انجام بدهند؛ امّا زنی که اهلِ تدبیر باشد، مرد را می‌کند رامِ خودش. این مثلِ این است که یک نفری بتواند یک شیرِ درنده را افسار بزند، سوارش بشود؛ این معنایش این نیست که او از لحاظِ جسمی از این شیر قوی‌تر است، معنایش این است که توانسته این اقتدارِ معنوی را به‌کار ببرد. 🔹زن‌ها این توانایی را دارند، منتها با ظرافت؛ یعنی ظرافتی که می‌گوییم تنها ظرافت در ترکیبِ جسمانی و ساختمانِ جسمانی نیست، بلکه ظرافت در فکر و اندیشه و تدبیر و دستگاهِ تصمیم‌گیری است که خدای متعال در زن قرار داده. 🖌؛ حضرت‌ِ آيت‌اللّه‌العظمي‌‌ امام‌ سيّد علي‌ حسيني‌ خامنه‌اي [ادام‌ اللّه‌ تعالي ظلال سيادته] (۱۳۹۲/۰۲/۲۱) 💘 اَللّهُمَّ احفَظ لَنَا سَیِّدَنَا وَ نُورِ عَینَنَا وَ قَلبِنَا الَذَّی بَینَ جَنبَینَا قَائِدِنَا اِمَامَنَا الخَامِنِه‌ای اِلَی قیام مولانا المهدی (عج) @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🖌رسول‌اللّه (ص): اگر حدّی از حدودِ الهی اجرا بشود، برکاتش بیش‌تر از بارانی‌ست که چهل شبانه‌روز ببارد! 📚الکافی، ح۷، ص۱۷۴ @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔸اساسِ زندگیِ مشترک بر صبوری بنا شده. اگر قرار باشد بابتِ هر جملهٔ اشتباهی که طرف در املاء نوشت، عصبانی شویم و قهر کنیم و هوار راه بیندازیم و دفترِ املاء را پاره کنیم، اوّلین کسی‌که رنج می‌برد و آسیب می‌بیند، خودمان هستیم. 🔸قرآن می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ ۚ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (تغابن، ۱۴). جالب است که این بار را هم روی دوشِ مرد می‌گذارَد و می‌گوید حتّی اگر زن و بچّه‌ات دشمنِ تو شدند، تو عفو کن! صفح کن! و ببخش! مگر نمی‌خواهی خدا همین کارها را با تو بکند. 🔸یک پرده از صبر بالاتر، خدمت است. دلیلِ اصلیِ خلقِ مشکل در زندگی، داشتنِ روحیّهٔ مطالبه‌گری است؛ یعنی چیزی خواستن از شریکِ زندگی. اگر کسی این طرزِ فکر را عوض کند و بجایش روحیّهٔ خدمت به شریکِ زندگی را بنشاند، بخشِ بزرگی از مشکلات خودبخود حل می‌شود. 🔸(البتّه مقصود از خدمت به شریکِ زندگی، راضی کردنِ او نیست. هرکس پیِ کسبِ رضایتِ مردم برود، بدبخت و پریشان برمی‌گردد. باید برای خدا ـ برای این‌که خدا راضی شود ـ به مردم خوبی کرد. تحصیلِ رضایتِ بنی‌بشر شدنی نیست؛ اگر هم بشود، مقطعی است و باز انتظارِ تازه‌ای پیدا می‌کنند و این سلسله ته ندارد). @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 طنز 🎈خانم‌ها! اگر می‌خواهید حقوقِ زن و مرد برابر باشد، خودتان آشغال‌ها را شب ببرید سرِ کوچه!! @sulookmanavi
🖌... رَبُّنَا الرَّحْمَٰنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ (انبیاء، ۱۱۲) ♦به‌جای جواب دادن به مردم و تلاش برای توجیه کردن‌شان - که کارِ بی‌حاصلی است - به خدای رحمان پناه ببریم و از او استعانت بجوییم. گردشِ ایّام همیشه به نفعِ مۇمنین تمام می‌شود. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 انفاق‌نامه سورهٔ بقره (مفصّل‌ترین توصیه‌های خدا راجع به انفاق در کلّ قرآن) (قسمتِ ۱) 🖌مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (بقره، ۲۶۱)؛ مَثَلِ کسانی‌که اموال‌شان را در راهِ خدا انفاق می‌کنند، مانندِ دانه‌ای است که هفت خوشه از آن بروید و در هر خوشه صد دانه باشد! تازه، خدا برای هرکه لایق ببیند، چندین برابرش می‌کند! آخر، خدا وسعت‌بخشِ داناست. 🔹نکتهٔ جالبِ آیه اینست که این مَثَل، مَثَلی است برای خودِ شخص، نه مالی که انفاق می‌کند؛ یعنی خودِ شخص و روحش توسعه می‌یابد و شکفته می‌شود و در هفت وادی ثمر می‌دهد؛ آن‌هم ثمری صد برابر، بلکه بیش‌تر. 🔹آ‌ن‌چه در این آیه آمده خیلی والاتر از بازگشتِ چندبرابرِ مالِ انفاق‌شده به مُنفق است که در آیاتی نظیرِ آیهٔ "مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً" (بقره، ۲۴۵) یا آیهٔ "... وَ إِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا ..." (نساء، ۴۰) آمده؛ این‌جا صحبت از تضاعفِ وجودِ خودِ مُنفق است. 🔹وقتی کسی کارِ خوبی می‌کند - به اِذنِ خدا - از وجودِ خودِ شخص، هفت جوانهٔ وجودی سبز می‌شود؛ که هر جوانه، تجلّی‌گاهِ ظهورِ صفات و حالات و افعالِ حسنهٔ بی‌شماری می‌شود. آری، این‌طور وجودِ شخص رشد و تعالی پیدا می‌کند و روحش عظیم می‌گردد و به ثمر می‌نشیند. @sulookmanavi
🌷سلام دعوتنامه: کانال "سلوک‌معنوی" پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/sulookmanavi @sulookmanavi