eitaa logo
سلوک معنوی ـ حیات عارفانه
792 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
202 ویدیو
7 فایل
🎈#سلوک_معنوی #حیات_عارفانه، معارفِ تدوین شده و بازنویسیِ سخنانِ ارزش‌مندِ توحیدی، ولایی، عرفانی و معنویِ سالکانِ راه در حوزۀ نظری و معرفتی (معرفتِ توحیدی، معرفتِ نفس، معرفتِ هستی)، و حوزۀ عملی (تهذیبِ نفس، و حضورِ دین در متنِ زندگی) است. @Useriran
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷 🏴برای زان دَم که سایه‌اَت ز سرِ عشق کم شده است احساس می‌کنم کمرِ عشق خم شده است @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 یا ؟ (چرا فقاهتِ فقیه کافی نیست؟) 🔹مسئولیّتِ شناساییِ قانونِ اسلام با کیست؟ ما ملّت برای این‌که خاطرمان جمع باشد که قانون‌هایی که اجرا می شود قانونِ اسلام است، از کجا خاطرجمع بشویم؟ ما از کجا مطمئن بشویم که نظام‌مان در اقتصاد، در ادارهٔ جامعه، در سیاستِ دفاعی، در سیاستِ فرهنگی و آموزشی، در روشِ قضایی، در حقوقِ مدنی، در حقوقِ جزا ـ در همهٔ این مراحل ـ نظام‌مان نظامِ اسلامی است و از اسلام منحرف نیست؟ از کجا بفهمیم؟ چه چیزی می‌تواند به ما این اطمینان را بدهد؟ 🔹خـوب، جوابش را مسلمان‌ها بلدند؛ همهٔ شما بلدید جوابِ این‌را. برادرم! خواهرم! تو وقتی به نماز می‌ایستی و دلت می‌خواهد قٔرص باشد که این نمازی که می‌خوانی مطابقِ اسلام باشد و نمازِ درستی باشد، چه‌کار می‌کنی؟ به فقیه، به رسالهٔ فقیه مراجعه می‌کنی، می‌گویی فقها هستند که از دیـد ـ مـن صـاحب‌نظران و کارشناسانِ قابلِ اعتماد در شناختِ قوانین و احکامِ اسلام‌اَند. غیر از این است؟ 🔹این حرف هم که تازگی ندارد. بعضی‌ها خیال می‌کنند این حرف از توی دلِ انقلاب درآمده؛ نه بابا! ... مردمِ ما برای شناختِ احکامِ اسلام در زمینهٔ نماز و روزه و عبادات و کارهای‌شان چه کسی را می‌شناختند؟ فقیه را. خیلی روشن است؛ این خیلی سابقه دارد. خوب، فقط فرقش این است که آن روزها فقط در زمینهٔ مسائلِ نماز و روزه و زیارت و پاکی و نجسی سراغِ فقیه می‌رفتند. انقلاب، آن چیزی که اضافه کرده این است: می‌گوید آقا در قوانینِ مالیاتی، در قوانینِ کشاورزی، در قوانینِ تجارت، در قوانینِ مربوط به صنعت، در قوانینِ کار، در قوانینِ بیمه، در قوانینِ مدنی، در قوانینِ جزایی و در همهٔ این‌ها باید سراغِ فقیه بروید. به‌نظرِ شما ایـن جـایی‌اش مبهم است؟ جای شک و تردید دارد؟ ... 🔹بچّه‌های مـن! فرزندانِ عزیزِ نورستهٔ این انقلاب! شما باید با همین منطقِ همه‌کس‌فهمِ‌آسان، تـوی مدرسه‌ها این مطلب را با بچّه‌های دیگر بگوئید، رویش بحث کنید؛ به آنها بگوئید. آقا مسئله روشن است. ما از قدیم وقتی می‌خواستیم مسائلِ دین‌مان را بفهمیم، سراغِ فقیه می‌رفتیم. آن روزها مسائلِ دینِ ما این بود که ما از دین، نمازی و روزه‌ای و حجّی و زیارتی و عاشورایی و تاسوعایی و خمسی و زکاتی و این‌ها را می‌فهمیدیم. حالا فهمیدیم این یک بخش از دینِ ماست؛ دینِ ما خیلی از این وسیع‌تر است. ما باید همهٔ نظام‌های اجتماعی، همهٔ قوانین‌مان را، همهٔ آئین‌نامه‌های‌مان را از اسلام بفهمیم؛ پس برای همهٔ این‌ها می‌رویم سراغِ فقیه. 🔹خوب، مطلبی که تا این‌جا گفتم ولایتِ فقیه بود؟ ... نخیر، این‌ها که من تا این‌جا گفتم، فقاهت بود. این یک تکّه‌اش بود؛ این تکّهٔ اوّلش بود. تا این‌جا آن‌چه برای شما گفتم، ولایتِ فقیه نبود؛ اونی که تا این‌جا گفتم، فقاهتِ فقیه بود. ... خوب، پس ولایتِ فقیه کدام است دیگر؟ ... تجربهٔ تاریخ نشان داده است که اگر فقیه فقاهتش را اِعمال کند، یعنی همهٔ این مسائل را تحقیق کند، رنج ببرَد، زحمت بکشد، صاحب‌نظرانه، روشن‌بینانه و متعهدانه و فقیهانه فتوی بدهد روی همهٔ این ها، امّا کنار بنشیند و بگوید: آقایان بفرمائید شما بگیرید این رساله‌ها را اجرا کنید، تجربه نشان داده است که یا اجرا نمی‌کنند یا در اجرایش موش‌کشی می‌کنند! و آن‌ها را از مجرای اصیلِ اسلامی منحرف می‌کنند. 🔹من برای ادای مسئولیّتم در برابرِ تاریخ ـ به‌عنوانِ کسی‌که در طولِ این دو سال [از سالِ ۱۳۵۷ تا ۱۲۵۹] تجربهٔ عینی کرده است این جریان را ـ در پیش‌گاهِ خدا، در این خانهٔ خدا و در برابر و با حضورِ شما خلقِ خدا، شهادت می‌دهم که اگر مراقبتِ پیگیرِ فقیهِ اسلام‌شناسِ با تقوای شجاعِ آگاهِ به مسائلِ روز در جریانِ عمل و اجرا ـ ولو به حداقلِ ممكن ـ تأمین نشود، ضمانتی عملی برای اسلامی ماندنِ نظامِ حاکمِ اجتماعی وجود ندارد. 🖌 📚 جاودانهٔ تاریخ؛ گفتارها (۱)؛ (۱۳۹۰) ج ۳: صص ۴۳-۴۶ @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹اگر می‌خواهیم را تنظیم کنیم، بالاتر از همه‌چیز باید "عبودیّت و مسکنت" را بنویسیم و در ذیلِ آن "تولّی و تبرّی" را قرار دهیم. (طریقِ قُرب، تولّی و تبرّی است؛ هم‌چنان‌که در زیارتِ عاشورا آمده است: "اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي مَوْقِفِي هَذَا وَ أَيَّامِ حَيَاتِي بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَيْهِمْ وَ بِالْمُوَالاةِ لِنَبِيِّكَ وَ آلِ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَام‏"). 🔹"تخلّقِ کامل" یعنی "تبرّیِ کامل و تولّیِ کامل". کسی‌که از دشمنانِ تاریخیِ سیّدالشُّهدا (ع) تبرّی ندارد، چگونه می‌تواند بگوید من یک انسانِ اخلاقی هستم؟‌ انسانی که نسبت‌ به پرچمِ اسلام حسّاسیت ندارد، چطور می‌تواند بگوید من متخلّق هستم؟ 🔹این چه نوع تعریف از اخلاق است که بگوییم فلان‌شخص، عارف و مُهذّب است امّا برای او مهمّ نباشد که پرچمِ اسلام شکست بخورد یا پیروز شود؟ این نوع اخلاق، همان اخلاقِ یونان است! اخلاقِ انبیاء، اخلاقِ تولّی و تبرّی است. تبرّی و تولّی ـ به این معنا ـ یکی از فروعِ دین نیست بلکه‌ جزوِ اصولِ دین و از ارکانِ توحید است. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦کسی‌که مشغولِ مقایسهٔ زندگی‌اَش با دیگران است، آرامش بر او حرام می‌شود ... @sulookmanavi
🖌... لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِنْ نَهَارٍ ... (احقاف، ۳۵) ♦یک عمر زندگیِ دنیایی، از منظرِ آخرت فقط یک خوابِ کوتاهِ نیم‌روز است؛ و تمامِ وقایعِ زندگی، رۇیاهای آن خواب. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹ای عزیز! همانا که در خاطرت گذر کند که چندین بلا در جهان‌ست، اگر او قادر است که برگیرد، "ارحم‌الرّاحمین" کجا بُوَد؟ این اشکال از آن می‌افتد تو را، که کارهای الهی را به ترازویِ عقلِ خود می‌سنجی. 🔹این بدان مانَد راست که عالِمی بزرگ، تصنیفی می‌کند در علمی؛ و فرزندی دارد یک ساله بر او اعتراض کند که تو را این به چه کار می‌آید که بدان مشغولی؟ کاغذ چرا بعضی سیاه می‌کنی و حواشیِ اوراق، سفید می‌گذاری؟ اگر صلاح در سپیدی کاغذ است، پس همه سپید بگذار و اگر کمالِ کاغذ در سیاهی است، پس همه را سیاه کن که تو قادری که همه سیاه کنی. 🔹و تو دانی که پدر از جوابِ این کودک عاجز بوَد، نه از عجزِ خود یا از آن‌که اعتراضِ او را جواب ندارد، بلکه از قصورِ آن کودک که از عالَمِ پدرش هیچ خبری نیست. اگر نه این سۇال را این‌همه قدر و خطر نیست که پدر از جوابِ آن عاجز آید. 📚 نامه‌های عین‌القضاتِ همدانی، قرنِ ششمِ هجری @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🖌وَ نُوحًا إِذْ نَادَىٰ مِنْ قَبْلُ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَنَجَّيْنَاهُ وَ أَهْلَهُ مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ ◈ وَ نَصَرْنَاهُ مِنَ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ (انبیاء، ۷۶،۷۷)؛ و نوح که قبل از این پیامبران زندگی می‌کرد، وقتی صدای‌مان زد، دعایش را مستجاب کردیم و او و خانواده و پیروانش را از آن بلای عظیم نجات دادیم، و او را در برابرِ مردمی یاری کردیم که آیه‌های ما را دروغ می‌دانستند؛ آن‌ها مردمِ بدی بودند و به همین دلیل همگی‌شان را غرق کزدیم. 🔹عبارتِ "نَادَىٰ" چقدر زیباست. ما هم باید فریاد برآوریم و خدا را صدا کنیم و در امورمان از او کمک بخواهیم؛ خدا هم حتماً جواب می‌دهد، چون او بهترین جواب‌دهنده‌هاست: وَ لَقَدْ نَادَانَا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجِيبُونَ (صافات، ۷۵)؛ نوح ما را صدا زد و ما بهترین مُجیب‌هاییم. چقدر بی‌توفیقی است که انسان یادش برود خدا را به یاری بخوانَد! چقدر به خود رها شدن است! 🔹هم‌چنان که ذکرِ یونسیّه برای رفعِ غم - بی برو برگرد - است، خواندنِ خدا طبقِ این آیه برای رفعِ "کَرب" صددرصد نتیجه می‌دهد. @sulookmanavi
🖌... هَلْ نُجَازِي إِلَّا الْكَفُورَ (سبا، ۱۷)؛ آیا جز ناسپاسان‌اَند که تنبیه می‌شوند؟! ♦از آدمی بیش از این خواسته نشده که اقرار کند به نعمت و به تقصیر در طاعت؛ امّا او با گناه، عملاً ناسپاسی می‌کند. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹"چه مدرسهٔ خوبی! آن‌قدر مراقب هستند كه بچّه‌ها امكانِ تخطّى از اين‌طرف و آن‌طرف ندارند". آفرين بر من و تو مسلمانِ پيروِ قرآن كه اين‌قدركج فكر مى‌كنيم! 🔹قرآن مى‌گويد اگر خدا مى‌خواست اين‌ها مشرک نشوند برايش كارى نداشت، مشرک نمى‌شدند. خدا خواسته آن‌ها امكانِ مشرک شدن داشته باشند. خدا به پيغمبرش مى‌گويد: "... أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ" (یونس، ۹۹)؛ تو مى‌خواهى مردم را مجبور كنى مؤمن باشند؟ تو براى اين رسالت نيامدى. 🔹حالا تو پدر و تو مادر، مى‌خواهى بچّه‌ات را مجبور كنى كه مؤمن باشد؟ و تو معلّم و مربّى مى‌خواهى اين بچّه را مجبور كنى مؤمن و خوش‌رفتار باشد؟ قيمتِ اين آدمک‌هاى مصنوعىِ ظريفِ زيباى دل‌رُبا از قيمتِ يک مجسّمهٔ قشنگ بيش‌تر نخواهد بود. 🔹بياييد همه با هم تصميم بگيريم بچّه‌های‌مان آدم باشند. آدم باشند يعنى چه؟ يعنى مختار باشند، آگاه و مختار. نقشِ ما و شما نسبت به اين بچّه‌ها بايد نقشِ كمک باشد، نقشِ فراهم‌آورندهٔ زمينه‌هاى بيش‌تر براى رشدِ سريع‌تر و سالم‌تر و سرراست‌تر باشد، نه نقشِ استادكارِ قالب‌سازى كه مى‌خواهد اين استعدادِ نرم و لطيفِ كودک را در يک قالبِ خشن بريزد و از او يک موجودِ قالبى بسازد. 🖌 📚 نقشِ آزادی در تربیّتِ کودکان @sulookmanavi