📚 ﷽ 📚
🖌و َخَسَفَ الْقَمَرُ
🖌وَ جُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ...
(قیامت، ۹-۸)
🚩و کنـارِ علقمه قیـامـت شـده بـود!...
🚩#یاعلمدار
@sulookmanavi
8.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#تصویری 👆👆👆👆
🎤 حضرتِ آيتاللّهالعظمي امام سيّد علي حسيني خامنهاي [ادام اللّه تعالي ظلال سيادته]
🖌موضوع:ِ #جهاد_تبیین، نمایشی دیگر از قدرتِ تدبیرِ زینبِ کبری (س) (۱۴۰۰/۰۹/۲۱)
🔹این بزرگوار، جهادِ تبیین را، #جهاد_روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایتِ دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایتِ او بر افکارِ عمومی غلبه پیدا کند.
حالا ـ تا امروز ـ روایتِ زینب کبریٰ سلام الله علیها از حادثهٔ عاشورا در تاریخ مانده. در همان زمان هم تأثیر گذاشت در شام، در کوفه، در مجموعهٔ سالهای حکومتِ اُموی، و منتهی شد به ساقط شدن حکومتِ اُموی.
🔹ببینید! این درس است؛ این همان حرفی است که بنده همیشه میگویم: شما روایت کنید حقایقِ جامعهٔ خودتان و کشورِ خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
🖌قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ◈ قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ ۖ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ (آلعمران، ۳۱،۳۲)
🔹محبّتِ خدا در گِروِ تقوی و تبعیّت از فرامینِ الهی است که رسول، مبیّنِ آن است. محبّت به خدا، طاعت میآورَد؛ و طاعت، محبّتِ خدا را در پی دارد.
🔹ادّعای عشقِ به خدا، بدونِ تقوی و تبعیّت از شریعت، دروغِ محض و فریبِ خویشتن است؛ و تا کسی به کتابِ خدا و سنّتِ رسولش عمل نکند، نه خدای واقعی را دوست دارد، نه خدای واقعی او را دوست دارد.
🔹حبّ به خدا در اثرِ استمرارِ تقوی بهوجود میآید؛ ازطرفی تقوی، بنده را محبوبِ خدا میکند. یعنی تقوی کیمیایی است که دو گوهر پدید میآورَد: یکی، حبّ بنده به خدا؛ و دوم، حبّ خدا به بنده. بدونِ تقوی، این محبّتِ دوطرفه صورت نمیبندد و حاصل نمیگردد.
@sulookmanavi
#سلوک_معنوی
#حیات_عارفانه
🏴مصیبتِ شهادتِ یگانهمقتدای اهلِ بکاء، حضرت سیّدالسّاجدین، امام علی بن الحسین زینالعابدین علیهماالسّلام به محضرِ نورانیِ حضرتِ حجّت بن الحسن ارواحنافداه، مقامِ معظّمِ رهبری و یکایکِ محبّان و سینهسوختگانِ حضراتِ آلالله علیهمالسّلام تسلیتباد.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
🖌إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَ بَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (بقره، ۱۶۴)
🔹این آیه تعدادی از آیاتِ آفاقی را برمیشمرد. البتّه هرچه در آفاق است آیهٔ خداست امّا این آیات برای انسان چشمنوازتر است و در عینِ حال - از حیثِ ظهور - بیشتر در خفاست؛ یعنی آدم مُدام شب و روز و زمین و آسمان و برف و باران و باد و رویشِ گیاهان را میبیند، ولی از آنها به خالقشان منتقل نمیشود و نقّاش را در پسِ این پرده زیبای نقّاشی نمیبیند.
🔹آنچه این آیه - که از پُر آیهترین آیاتِ قرآن است - به ما میآموزد اینست که چشمِ باطنبین پیدا کنیم و خدا را در پسِ زمین و زمان ببینیم.
دیدهای خواهم که باشد شهشناس
تا شناسد شاه را در هر لباس
چه زیبابین است کسیکه تا ابر را میبیند، تا باران میبارد، تا باد میوزد، تا چشمش به دریا میخورَد، تا شب میشود، تا سپیدهٔ صبح میدمد، خدا را ببیند و خدا را یاد کند.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
🖌... فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ ◈ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ (بقره، ۲۰۰، ۲۰۱)
🔹در متنِ دعا و جهتِ آن باید خیلی دقّت کرد، چون خدا معمولاً به هر شخص همان را که خودِ آن شخص میخواهد و غایتِ همّتِ اوست میدهد. دعا تیری است که نباید بیهدف یا به هدفِ ناچیز انداخت. هر انسان مگر چند دعای مستجاب دارد؟!
🔹در دعا باید هم دنیا را خواست و هم آخرت را؛ آنهم حسنهٔ دنیا و آخرت را. (دنیا به درد نمیخورَد، حسنهٔ دنیاست که به درد میخورَد). حسنهٔ دنیا، دنیای با خداست؛ دنیای در جهتِ آخرت.
🔹دنیای با عافیت و فراغت و سلامت و وسعتِ رزق با توفیقِ طاعت - اعمّ از عبادت و خدمت - و از همه مهمتر شکر نسبت به همه اینها، حسنهٔ دنیاست که وقتی با مغفرت و حُسنِ عاقبت توٲم شود، حسنهٔ آخرت را هم در پی دارد. چنین کسانی سعی و تلاششان در زندگی به ثمر مینشیند و سعادتِ ابدی برایشان میآورَد؛ وَاِلّا دنیای بیخدا - هرچقدر هم بهظاهر شیرین باشد - دولتِ مستعجل است و آخرش آدم دستخالی و بینصیب و فقیر روانهٔ خانهٔ ابدی میشود.
🔹سریعالحساب بودنِ خدا معطوف به دعای طایفهٔ دوم و بلندهمّتیِ داعی در آن است؛ یعنی کسیکه غایتِ مقصدش حُسنِ دنیا و آخرت باشد و به ابدیّت نظر داشته باشد نه فقط دنیا، نه تنها دیرتر به بهروزی و کامیابی نمیرسد بلکه خیلی سریعتر از کسیکه فقط دنبالِ دنیاست به حُسنِ ثوابِ دنیا و آخرت نائل میشود؛ چون خدا به دنیا فرمان داده: یا دنیا، اُخدِمی مَن تَبَعنی وَ اُتعبی مَن خَدمک. (ای دنیا، در خدمتِ کسی باش که دنبالِ من است، و هرکس را که در پیِ توست به رنج و زحمت بینداز).
یعنی راهِ درست و سریعِ به دنیا رسیدن هم، خواستنِ دنیا در سایهٔ آخرت است؛ چون دنیای صِرف و بینظر به آخرت، شوم و از آدم گریز است و کام نمیدهد یا کاماَش موقّت و مسموم است.
🔹فقیه جلدِ ۳ صفحهٔ ۱۵۶ از امام صادق (ع) روایت میکند که منظور از حسنهٔ دنیا، وسعتِ رزق و حُسنِ خُلق است.
عیاشی از امیرالمۇمنین (ع) روایت میکند که حسنهٔ دنیا، دوستی با ماست؛ و ازجمله سیّئاتِ دنیا، عداوت با ماست.
فقیه جلدِ ۱ صفحهٔ ۲۹۹ از رسولِ خدا (ص) روایت میکند ازجمله حسنات، قلبِ شکرگزار و زبانِ ذاکر و همسرِ مۇمن و مهربان است.
کافی جلدِ ۵ صفحهٔ ۷۱ از امام صادق (ع) روایت میکند: حسنهٔ آخرت دو چیز است: رضای خدا و بهشتِ او.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
🗨 دریا باش!
♦آب پایین مینشیند؛ و ارتفاعِ هر چیزی در دنیا ـ حتّی سطحِ قلّهٔ کوهها ـ را از سطحِ دریا میسنجند و محاسبه میکنند.
دریا باش! گمنامی را دوست داشته باش.
@sulookmanavi