eitaa logo
سلوک معنوی ـ حیات عارفانه
789 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
202 ویدیو
5 فایل
🎈#سلوک_معنوی #حیات_عارفانه، معارفِ تدوین شده و بازنویسیِ سخنانِ ارزش‌مندِ توحیدی، ولایی، عرفانی و معنویِ سالکانِ راه در حوزۀ نظری و معرفتی (معرفتِ توحیدی، معرفتِ نفس، معرفتِ هستی)، و حوزۀ عملی (تهذیبِ نفس، و حضورِ دین در متنِ زندگی) است. @Useriran
مشاهده در ایتا
دانلود
🖌وَجَدْتُهَا وَ قَوْمَهَا يَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ فَهُمْ لَا يَهْتَدُونَ (نمل، ۲۴)؛ دیدم او و قومش بجای خدا، در برابرِ خورشید سجده می‌کنند و شیطان کارهای زشت‌شان را برای‌شان زینت داده و درنتیجه از راهِ خدا بازشان داشته است و از هدایت دورند. 🔹گفته‌اند اخباری که هدهد نقل کرد همگی درست بود امّا عبارتِ "فَهُمْ لَا يَهْتَدُونَ" که تحلیلِ او بود، درست از آب درنیامد و دستِ آخر بلقیس مسلمان شد. این هم نکته‌ای است! 🔹فرق است بینِ حسّ و حدس. حسّ، دیدن و شنیدن است؛ و حدس، برداشتِ ما. سعی کنیم بینِ این‌دو تفکیک قائل شویم و تا می‌توانیم از حدس فاصله بگیریم تا زندگیِ آرام‌تر و بی‌خطاتری داشته باشیم. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردنِ ديگران  می‌گوییم! 🔹افسوس كه ما پيش از آن‌كه از آلودگى‌ها پاک شده باشيم، بر خويش عطر پاشيده‌ايم(!) و خويشتن را جز آن كه هستيم به ديگران معرفى كرده‌ايم. 🔹ما به‌جاى آن‌كه رنگِ خدا را گرفته باشيم، به خدا رنگ زده‌ايم. چگونه مى‌خواهيم ديگران را بسازيم و از اسارت‌ها رها سازيم، درحالى‌كه هنوز خويش را نساخته‌ايم؟ ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردنِ ديگران  می‌گوییم! 🔹نمى‌توان بارِ رسالتِ الله را بر دوش داشت تا زمانى‌كه بندهٔ غيرِ اوييم؛ پس بايد از حاكميّتِ غيرِ او آزاد شد. @sulookmanavi
تو آن نِه‌ای که چو غایب شوی ز دل بروی تفاوتی نکند، قُربِ دل به بُعدِ مکان ... 🖌 @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦سجّاده‌ای پهن می‌کند و نمازِ شب می‌خوانَد و حال و هوایی دارد، بعد هم به گریه می‌افتد؛ امّا نمی‌داند شیطان او را به گریه انداخته است! ♦حالا علامتش چیست؟ از کجا بدانیم از جانبِ شیطان است یا نه؟ 🔹اگر بعد از آن گریه احساسِ ذلّت کردیم و آگاهیِ عمیق‌تر به عیب‌های‌مان پیدا کردیم و در محضرِ خدا بیش‌تر شکسته شدیم، طوری‌که امتیازات‌مان از چشمِ ما ریخت و از قبولیِ عمل نگرانی داشتیم ـ چرا که مکرِ خدا را که نمی‌دانیم چگونه است؟ ـ از این حالت معلوم می‌شود که رحمانی بوده است؛ 🔹امّا اگر پشتِ سرِ آن، عُجب آمد و امتیازی آمد و گناهان فراموش شد، یا این‌که صبح همه را زیرِ ذرّه‌بین گرفتم که فلانی فلان‌کارِ غلط را انجام داد، خدا را شکر من آن‌کار را انجام نمی‌دهم، معلوم می‌شود از طرفِ شیطان است که به‌وسیلهٔ این گناهِ نامرئی ـ و تقریباً غیرِقابلِ تشخیصِ درونی ـ می‌خواهد مرا بکوبد. 🔸کسی‌که گناهانِ ظاهر را انجام داده است، سرافکنده است و شکسته؛ امّا کسی‌که گناهانِ ظاهر را نکرده، شیطان او را از طریقِ عُجب به زمین می‌کوبد. @sulookmanavi
✔️سخن، نمایندهٔ روح است؛ سخنِ هرکس به همان دنیایی تعلّق دارد که روحِ گوینده‌اش به آن‌جا تعلّق دارد. 🖌 📚 سیری در نهج‌البلاغه @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 آیا داشتنِ قدرت‌های ماورایی ـ از جمله: طی‌ّالارض، چشمِ برزخی، ذهن‌خوانی، و قدرت‌های خارق‌العادّهٔ دیگر ـ دلیلی بر خداترس‌بودن، عارف و کامل بودنِ افراد است؟ از کجا بفهمیم شخصی که دارای چنین قدرت‌ها و علومی است، انسانِ باخدایی است؟ 🔹انسانِ عاقل دنبالِ چیزی می‌رود که بتواند با خودش به جهانِ آخرت ببرَد. نه جن را می‌شود با خود به آن دنیا برد، نه موکّل را؛ نه چشمِ برزخی را می‌شود برد، نه طیّ‌الارض را؛ نه قدرتِ ذهن‌خوانی را می‌شود برد و نه قرائتِ اضمار را؛ و نه هیچ‌کدام از این قدرت‌های ماورایی را نمی‌توان به آخرت برد! این‌ها متعلّق به همین جهانِ خاکی و مادّی هستند و در همین‌جا هم باقی خواهند ماند! تنها چیزی را که می‌شود برد، محبّتِ اهلِ بیت علیهم‌السّلام، عملِ صالح و نورِ الهی است. 🔹داشتنِ چنین قدرت‌هایی هم هیچ دلیلی بر فضلیت، تقوا و حقانیّتِ شخص نیست! ممکن است فردی که تاکنون حتّی یک رکعت نماز هم نخوانده‌ و پر است از انواعِ رذایلِ اخلاقی و نفسانی! پر است از تکبّر و منیّت! پر است از ادّعا و دروغ! غیبت کردن! تهمت زدن و ... خبر از امورِ مخفی دهد؛ مثلاً از گذشته و حالِ فعلی‌اَت چنان اخبارِ دقیق و کاملی می‌دهد که انسان مات و مبهوت می‌مانَد! حتّی خبر از مخفی‌ترین و جزئی‌ترین مسائلِ انسان می‌دهد که جز خودِ آدم کسی از آن اسرار خبر ندارد. 🔹بدست آوردنِ قدرت‌ها، علوم، تسخیرِ موکّل، باز شدنِ چشمِ سوم، ارتباط با عوالمِ دیگر، و یا حتّی اقسامی از طی‌ّالارض، و ... همگی توسطِ انجامِ یک‌سری تکنیک‌ها و فنون و با انجامِ ریاضت‌های مخصوص و خواندنِ اذکار و اسماءالله و وردهای مخصوص بدست می‌آید. فرقی هم ندارد که شخص مۇمن باشد یا نه! (این‌ها آثارِ اذکار، ریاضات و چلّه‌ها است! بالاخره این چلّه‌ها و ... آثاری دارند و هر کسی این‌ها را با قواعد و اصولش انجام دهد، کُدینگِ این علوم و قدرت‌ها را در شخص فعّال می‌کند و چنین قدرت‌هایی را دارا خواهد شد). فعّال بودنِ چنین قدرت‌ها و علومی، ابداً نشان‌گرِ باتقوا بودن و صالح بودنِ افراد نیست! 🔹در شریعتِ ما شاخصه‌هایی را جهتِ شناساییِ انسانِ مۇمن و غیرِمۇمن بیان کرده‌اند؛ در کدام‌یک از خصوصیّاتِ انسانِ مۇمن گفته شده که داشتنِ چنین قدرت‌هایی از شاخصه‌های ایمان و تقوای افراد است؟ عمرِ آدمی بسیار محدود است؛ ما فرصت نداریم که دنبالِ تسخیرِ فلان جن و پری و مَلَک برویم! به ما گفته شده خودتان را برای ابدیّت بسازید و آمادهٔ سفرِ ابدیِ خود شوید! انسان اگر آدم شد! جن و پری ـ بدونِ تسخیر و احضار و غیره ـ در خدمتِ شخص قرار می‌گیرد. @sulookmanavi
♦خداوند در سورهٔ آل‌عمران، "رضوانِ" خویش را از آنِ کسانی می‌داند که این صفات را داشته باشند‌: 🔹الصابرین؛ صبر 🔹والصادقین؛ صدق 🔹والقانتین؛ تواضع 🔹والمنفقین؛ گشاده‌دستی 🔹والمستغفرین بالاسحار؛ استغفارِ سحرگاهی @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 انفاقِ احمقانه 🔹آن‌طور که ما انفاق می‌ کنیم، یا غرور در ما می‌‏آید یا بت ساختن؛ که هر دو، کمبودی در ماست. کسی‌که می‌خواهد نیازی را برطرف کند، باید به‌گونه‌‏ای باشد که آن فقیر و نیازمند، شکسته، ذلیل، متملّق، اسیر و بت‌پرست نگردد! ما یک لقمه نان و پنیر به طرف می‌دهیم و خیال می‌کنیم او را خریده‌ایم! از خود نمی‌پرسیم که از چه کسی به فقیر می‌‏دهیم؟ اگر فکر می‌کنیم از خودمان به فقیر می‌دهیم که ـ با چنین فکری ـ احمقیم و ضرر کرده‌ایم و باخته‌ایم! امّا اگر از "او" به خودش می‌دهیم که دیگر باد کردن ندارد، بلکه این فقیر است که بر ما منّت دارد! 🔹مادر خیال می‌‏کند اوست که به بچّه شیر می‌‏دهد، حال‌آن‌که این بچّه است که شیر را به سینهٔ مادر می‌آورَد؛ اگر بچّه نباشد، شیری هم در سینه‌ها نیست؛ اگر هم شیری آمد، مفید نیست، بلکه غدّهٔ چرکین می‌شود که باید مثلِ دُمَل بزنند و خلاصش کنند. 🔹کسی هم که انفاق می‌کند، اسیرِ غرور نشود؛ نه منّت بگذارد و نه باد بیاورَد؛ بداند از چه کسی به چه کسی می‌دهد و دستش به دستِ چه کسی می رسد. @sulookmanavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 👆👆👆👆 🎤بخشی از سخنرانیِ حماسیِ # آیت‌الله_بهجت (ره( 🖌موضوع: ما از دستِ خودمان به کجا شکایت کنیم؟! @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦ 🔹دست‌یارِ دکترِ جرّاح بودم. روزی دکتر گفت: امروز، شما عمل کنید و من نظارت. 🔹پیرمردی ـ به‌خاطرِ عفونت ـ پایش باید قطع می‌شد. به مچِ پا اشاره کردم و گفتم: از این‌جا قطع کنم؟ دکتر: برو بالاتر! به بالای مچ اشاره کردم. دکتر: برو بالاتر! به بالای زانو اشاره کردم. دکتر: برو بالاتر! به بالای ران که رسیدم، دکتر گفت: از این‌جا قطع کن! 🔹از لحن و عبارتِ "برو بالاتر" خیلی بدم آمد؛ خاطرهٔ بدی را برایم تداعی می‌کرد: در زمانِ اشغالِ ایران توسّطِ متّفقین، قحطی شده بود و گندم، نایاب. شبی پدرم دستم را گرفت تا از همسایه ـ که دلّالِ گندم و جو بود ـ کمی گندم بخریم و از گرسنگی نمیریم. پدرم هر قیمتی پیشنهاد می‌داد، دلّال می‌گفت: "برو بالاتر، برو بالاتر!" 🔹بعد از به هوش آمدنِ پیرمرد، به دیدنش که رفتم و از حال و احوالش پرسیدم، فهمیدم همان دلّالِ گندم و جو بود! 🖌خاطرهٔ دکتر مرتضی عبدالوهابی استادِ آناتومیِ دانشگاهِ تهران @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦ولی بعد از کار در معدن، سخت‌ترین کارِ دنیا غیبت نکردن در شرایطی‌ست که اتّفاقاً داری مُنفجر می‌شوی!! ... @sulookmanavi
شهید مطهری. بلای مطلق.mp3
4.97M
🎧 👆👆👆👆 🎤بخشی از سخنرانیِ  ➰موضوع: بلای واقعی و مطلق 🔹ما در دنیا بلای مطلق نداریم، مگر عقوبت‌ها. 🔹ممکن است انسان از نعمت و رفاه، خودش را بدبخت کند؛ همان‌طور که ممکن است از فقر خودش را بدبخت کند. 🔹آن‌هایی را باید اسمش بلا گذاشت که "عقوبت" هستند؛ مثلاً "قساوتِ قلب" برای انسان بلای واقعی و مطلق است. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦به‌قدری که شما به دستوراتِ پروردگار اهمیّت بدهید، از عالَمِ غیب هم به شما اهمیّت خواهند داد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🖌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیت‌الله حق‌شناس (ره) @sulookmanavi
رفتن به اوّلین پیام در کانال: 👇👇👇👇 https://eitaa.com/sulookmanavi/3
📚 ﷽ 📚 🗨 اصولِ منطقی در نسبت با معروف و منکَر 🔹ابتدا می‌بایست حق را در جامعه معروف کرد سپس اقدام به امر کرد. تا زمانی‌که حق در جامعه معروف نیست، چطور می‌توانیم امر به معروف داشته باشیم؛ و همین‌طور وقتی باطل در جامعه منکَر نیست، چطور می‌توانید نهی از منکَر کنید. 🔹واقعیّت آن است که در نظامِ تمدّنیِ ما ـ با توجّه به اصلِ وارونگی ـ باطل در جامعه معروف و حق منکَر شده است؛ مثلاً در جامعهٔ سینمایی، امروز در بین خانم‌ها، هنرپیشه بودن با آن مختصاتِ ویژهٔ موجود در سبکِ زندگیِ آن‌ها، ارزش شده است و مادر شدن و داشتنِ حیا، یک ضدّ ارزش و عقب‌افتادگی است. 🔹همان‌طور که می‌بینید یک باطلی تبدیل به حق در جامعه می‌شود و هر روز و شب در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود. از این موارد و زنجیرهٔ تبدیلِ باطل‌ها به حق‌ها، می‌توانید در مابقی فضاها نیز به وفور مشاهده کنید؛ در بانک‌داری و نظامِ مالی، در ورزشِ حرفه‌ای و پدیده‌ای به نامِ فوتبال، و … @sulookmanavi
🎈اگر تمامِ گل‌ها را هم از شاخه بچینند، نمی‌توانند جلوی آمدنِ بهار را بگیرند! 🚩 🇵🇸 🇵🇸 🇵🇸 🇵🇸 🏴 @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦- خطا رفته‌ام؟ تا دلت بخواهد. - نمک‌دان شکسته‌ام؟ زیاد. - ناشکری کرده‌ام؟ فراوان. - دلی را لرزانده‌ام؟ حتماً. - حرف‌هایی را که نباید به آدم‌هایی که نباید، گفته‌ام؟ بسیار. - خطّ قرمزی را رد کرده‌ام؟ بله. - چیزی مانده از ایمان؟ ♦من فقط خوب می‌دانم که ناامیدی از بزرگی بی‌حد و مهربانی بی‌نظیر (خدا)، اوضاع را بدتر می‌کند، بیش‌تر غرقت می‌کند. سقوطت را وحشتناک‌تر می‌کند. خوب می‌دانم از دلِ توبه، از عمقِ پشیمانی، از دویدن برای جبران، ایمانی نو در دلت جوانه می‌زند؛ ایمانی پیوندخورده با امید، که آبیاری می‌خواهد با ذکر، هرس می‌خواهد با مراقبه. @sulookmanavi
Mohammad-Motamedi-Hala-Ke-Miravi-128.mp3
3.93M
حالا که می‌روی همراهِ جاده‌ها برگرد و پس بِده تنهاییِ مرا بی خاطراتِ تو بی آرزوی تو دل را کجا بَرم شب گریه را کجا دیگر تنها گریه حالم را می‌داند از عشق دلتنگی‌هایش می‌‌مانَد جا ماندی آه ای دل ای موجِ بی‌ساحل دیگر تنها گریه حالم را می‌داند از عشق دلتنگی‌هایش می‌مانَد جا ماندی آه ای دل ای موجِ بی‌ساحل 🖌 @sulookmanavi
نورِ تاریکیِ دل‌گیرِ منی سخت مشتاقِ تواَم، قلبِ مرا روشن کن ... 🖌 @sulookmanavi